Honda is klaar met de S2000

Auteur: , 61 Reacties

Sinds 1999 kunnen we genieten van de Honda S2000, een lekker roadstertje met een hoogtoerige viercilinder die goed is voor 240 pk. Door de jaren heen werd het Japannertje af en toe een beetje bijgeslepen, maar na dit modeljaar is het doek dan toch echt gevallen.

De S2000 is op de markt in 64 landen en was de afgelopen negen jaar goed voor een productie van meer dan 110.000 stuks. Rond de 65.000 hiervan gingen naar de Verenigde Staten. Het blad Car & Driver zette de auto dan ook maar liefst vier keer op hun jaarlijkse “10 Best”-lijst.

Een opvolger voor de S2000 staat nog niet klaar, en aangezien Honda de afgelopen tijd wel meer leuke projecten heeft weggestreept hoeven we er voorlopig waarschijnlijk nog niet op te hopen…

01/26/2009 – TORRANCE, Calif. –
The 2009 Honda S2000 will be the final model year produced of the award-winning roadster, Honda announced today. First introduced in 1999 for the 2000 model year, the S2000 helped define its segment with class-leading handling, engine technology and value. Originally envisioned as a limited-edition tribute to Honda’s 50th anniversary, S2000 production was extended in response to customer demand and critical acclaim.

“The S2000 is a sports car designed by enthusiasts for enthusiasts,” said John Mendel, executive vice president of American Honda Motor Co., Inc. “It raised the bar for all future roadsters, and it’s already considered a classic by many Honda fans.”

As a true sports car that can serve as a practical and fun daily driver yet feel equally at home on a racetrack, this concept further evolved with a club racer-inspired S2000 CR trim, first offered in the 2008 model year. The S2000 has been honored with multiple awards through the years, including four appearances on Car and Driver Magazine’s coveted “10-Best” list.

The S2000 is sold in 64 countries around the world with cumulative world-wide sales of over 110,000 since its introduction in 1999. Over 65,000 S2000s have been sold in the United States since 1999.



61 reacties

Zonde :(
Jammer, een toch wel goede concurrent van de MX5 (Miata).
Ook goedkoop in het onderhoud, en heb ergens gelezen in een (oud) TG magazine dat dit een van de beste normale auto’s ooit was.
Op een lijst van 150.
Ik zal deze auto missen, toch wel een headturner voor mij, met zijn frisse uiterlijk.
Hij heeft niet echt een “smoel” zoals de MX5, maar in zoverre ik begrepen heb is het echt een gooi-en-smijtwagentje. Hopelijk komt Honda tot inkeer, ze bouwen voortreffelijk goed rijdende auto’s.
Ik heb altijd een S2000 willen hebben; maar wacht nu maar op een nieuwe lichting.
Eigenlijk niets veranderen aan de auto alleen opfrissen.
Misschien wel met stuurschakeling !
Zonde, al sinds de introductie in ’99 heeft hij het meeste pk per liter (atmosferisch) en nog immer staat dat record. Leuke auto die lekker rijdt en met een paar kleine updates naar mijn mening nog jaren meekan, maar het moet wel verkopen natuurlijk.

Hoe staat het trouwens met de Honda Civic Type-R Diesel? Al heel lang niks meer over gehoord.
R.I.P.

Zeker een leuke auto.
Heb er eens mee gereden, zeker die toerenmotor maakt hm bijzonder!
Future classic. Of misschien nu al?
“Honda is klaar met de S2000”
Nu pas…?
Ik heb ’t altijd een gedrocht gevonden. Wel een aandoenlijk gedrocht. Blijft een leuke wagen om in te rijden.
Met alle ontwikkelingen richting electrisch verwacht ik hoe dan ook dat het eerstvolgende dat Honda op de markt zet in dit segment een electrisch aangedreven variant van een S2000 is.
Niks verbazends of verrassends dus dat de huidige S2000 wordt getermineerd.
Lelijk en nichterig, zoals alle auto’s in dat segment.
@ Davidz: een sportieve roadster nichterig?

Wat rij jij dan? een Hummer, en dan met cowboylaarzen en een houthakkershemd installen ofzo??
Toch een klassieker denk ik jongens.
Future classic. Gauw maar een goede tweedehandse zoeken, liefhebben en alleen in het weekend uitlaten.
Leuke bak was dat, heb er nog eens een keer met me pa in gereden, hij mocht hem een weekend lenen van een vriend die honda dealert was.

Vet hoor, dat ding rijd gewoon zo strak, maar je moet wel oppassen op je lompe gasvoet, want driften kan hij ook als geen ander.
We reden de snelweg op, nog in de bocht van de invoegstrook slipten we gelijk hard door, maar me pa had nog wel de controle er over.
Geeft wel een sensatie hoor!

jammer dat hij nou verdwijnt, maar alleen maar leuker om nu overjarig te kopen, relatief goedkoop, en wel een lekker scheurijzertje.
*overjarig moet zijn tweedehands, maargoed als je een overjarige vind is dat natuurlijk alleen maar beter
110.000 stuks .. maakt ze niet echt zeldzaam ofzo ..

en als het afgelopen is met de productie ..
dan zal daar wel een goede reden voor zijn ..
no big deal dus ..
@Lincoln: 110,00 gemaakt.

Het merendeel hiervan is in Japan gebleven of naar Amerika gegaan. Ik heb er persoonlijk een aantal in Nederland gezien die op 2 handen te tellen zijn.

Future classic dus.
echt een spartaanse sensatie auto
een van de toppers op mijn lijstje
65.000 van de 110.000 naar de States !! Bevestigd nog maar eens te meer dat jullie anti-USA dissers eens wat positiever mogen praten over dit meest autominded continent, dit betekend nl. (net als bij een hoop andere modellen/merken) dat zonder de USA deze S2000 al een paar jaar eerder ten dode zou zijn opgeschreven.(Vandaar die naam 2000 waarschijnlijk :) ) En hier past echt geen overweight hamburger etende dikke Amerikaan in!
Altijd nog een auto waar ik in zou willen rijden.. Dat hoogtoerig dingetje draait toch iets van 9000 toeren toch, iets in die buurt ( Ja, weet het, hoogtoerig, maar hoe hoog precies??? )

Jammer dat ik er eigenlijk maar 1 heb zien rijden hier in de buurt. Elke keer in dezelfde kleur is ook niet echt leuk natuurlijk.
-edit: nee, we waren niet offline-
Schitterende wagen, erg jammer dat ze er mee stoppen. Het enige wat ik echt heel lelijk vind zijn de klokken, nou ja, dat heeft ie dus niet. Twee ronde tellers zou ‘m helemaal af maken i.p.v. z’n raar startrek dashboard.
Ik ben nooit zo’n fan geweest van het design, maar die motor maakte alles goed. Volgens mij hoeven ze de techniek alleen maar opnieuw in te pakken en dan zou die nog jaren mee kunnen.
@ Joejojo, een lekker gooi en smijt wagentje?
pas op met gooien en smijten,
want de S2000 bijt toch echt terug ondanks zijn tegenwoordig relatief lage vermogen…. Je zal niet de eerste zijn die m tegen een paal aan smijt.
Oja…. HONDA, gaan jullie weer terug naar de roots ofzo?
Alleen maar grasmaaiers en rollators met kentekens bouwen?

Dat is zo zonde van alle kennis daar….stilstand is achteruitgang…
Mika_Hakkinen
Een echte mannen auto en ook nog redelijk goedkoop.. tegenover de mx5 is dit echt een mannen auto.. aparte motor jammer geen 6 inlijn net als een Trumph TR5 ook mooi.. Verder jammer van het interieur wat lekker fout jaren 90 is maja.. Ik zou hem nog steeds willen met hardtop voor in de winter.
@GH
9000rpm gaat hij de begrenser in, max vermogen levert hij (uit mijn hoofd) bij 8500rpm.
@ Rob USA

Zet die bril eens af!

OT: Heeft ook altijd op m’n ‘to-own’ lijstje gestaan. Een auto zoals hij hoort te zijn, sportief, snel, goedkoop en gewoon leuk. Ik zeg vaarwel!
Heb voor de lol even snel bij de online occasions gekeken, maar schijnbaar betaal je al snel rond de 15 a 20k voor een wagen van meer dan 8 jaar oud met 100k+ op de teller. Klinkt niet zo heel goedkoop. Voor dat geld kan je beter een Lotus Elise halen, zie er wat mij betreft stukken mooier uit en je hebt meteen een echte middenmotor te pakken. En met al dat Toyota spul erin (of rover voor de oude) zal het onderhoudkosten van die dingen ook wel niet al te hoog liggen.
Absoluut, in geen enkele zin, mijn ding, deze auto. Maar omdat het een van de weinige spannende Aziaten was, toch jammer. Er blijft weinig leuks over zo.
Hopelijk komt de aandrijflijn in een nieuw model, hier valt zo weinig eer te behalen als je die wilt verbeteren.

ps
Ben benieuwd waar Aspid nu zijn motoren vandaan gaat halen. Duratec, net als Caterham wellicht?
Een van m’n favoriete honda. Over een tijdje strik er wel eentje met hardtop.
@Rob USA: ja, maar de versie voor Amerika was uitgerust met een 2.2 liter 4-in lijn met een lager max.toerental ipv de 2 liter omdat die toffe jongens daar nog nooit gehoord hadden van een auto op temperatuur laten komen met als gevolg dat ze die prachtige motor zo de vernieling in reden.
(L)S2000

Het is trouwens een 5 cillinder in lijn!
Één keer in een S2000 gezeten, met een bestuurder die lef heeft en goed met z’n auto’s overweg kan, maar allejezus, dat is echt een belevenis. Dat kabaal van die motor, geweldig :-D
Hmm bij nader onderzoek.. toch 4 cillinders.
Schaam mij hierbij diep.
@SimonMc .. dat noemt men esmissie eisen .. die bestonden bij de introductie nog niet eens in europa .. in amerika al een jaar of 40 ..
Tijdloze auto imo. En bovendien erg begeerlijk. Een van de auto’s die ooit in mn bezit wil hebben. Met iedere zoveel jaar wat opfrissen had deze auto zo nog 8 jaar doorgekunt. Jammer dat ie wordt geschapt.
@ lincoln
In amerika zijn emissie eisen ook nodig gezien de meerderheid daar tot op de dag van vandaag nog steeds in pick-up trucks rijdt.
Alleen al in Californië gebruikten ze in 2008 meer olie dan in welk ander land op aarde.
Bron: http://blog.wired.com/wiredscience/2008/07/amazing-stat-ca.html
@ lincoln

Haha probeer je de VS nu als zuinig en milieubewust weer te geven?
@JPM .. ga maar effe huiswerk doen .. en dan pas een comment ..
@ lincoln

Sorry maar de middelbare school heb ik achter me gelaten ;)

Nee waar ik op doel en me aan erger hier de laatste tijd is dat iedereen ‘zijn merk’ verdedigd. Niemand kan meer objectief een auto waarderen en beoordelen. Alles moet met een bril bekeken worden. De een is anti duits, de ander anti alfa en weer een ander anti usa. Dan heb je ook nog de fanboys etc. Doe normaal. De kleinste nutteloze feitjes worden opgezocht om het ‘eigen merk’ te steunen. Jij doet dat in dit geval met een heel land.
Waardeer een auto om wat het is niet omdat je ergens bij wilt horen. Iedereen heeft een voorkeur maar om bij elke post een argument te vinden om je favoriete land danwel merk te steunen is diep triest.
Volgens mij heeft die 2.2 liter helemaal niets te maken met emissie eisen.
Motoren met een kleine inhoud verkopen heel slecht in amerika.
Het schijnt zo te zijn dat de intresse minder wordt naarmate de motorinhoud minder werd.
Een voorbeeld hiervan is de Nissan 200SX (180sx,) met 1.8l turbo, werd in de states als 240sx met 2.4l NA verkocht.
Golfjes en BMW waren vroeger ook niet te krijgen met minder dan 2.0l volgens mij
Prachtige auto met heerlijke hoogtoerige blok. Jammer dat ze waren overgestapt naar de 2.2liter. Een kleine set teinscroll turbo’s erop en weer uitbrengen.
And the new, gay car of the year 2009 is..
@ JPM: doe je huiswerk; verdiep je in de geschiedenis van de Amerikaanse regelgeving voor de automobielbranche anno 1970…

O en mocht ’t niet duidelijk zijn ik ben Benzofiel en Porschiast. Dus ik ben geheel objectief naar de States toe…
@ Rob USA:

Er wonen ook wel meer dan 65.000 Europeanen en Japanners in de USA. Dus dat het merendeel van de S2000’s in de VS rondrijdt is prima te verklaren. ;)

Ik heb nooit in een S2000 gereden maar toch vind ik het jammer dat hij van de markt verdwijnt. Ik herinner me nog de top 100 van Jeremy Clarkson. Hij was helemaal lyrisch over de motor van de S2000 alsmede ook over het weggedrag. Dat maakt zijn wat anonieme uiterlijk meer dan goed.
@JanJansen: Heb je toevallig nog niet gezien hoe groot Californië wel niet is? Die ene staat op zich is een veelvoud van onze lage landen qua oppervlakte…

OT: Ik heb deze Jap altijd wel kunnen smaken. Onberispelijk rijgedrag, lekker hoogtoerig en een goede prijs-kwaliteitsverhouding.
Het moet eigenlijk gezegd, maar Honda is altijd al een onderschat merk geweest. Onterecht eigenlijk.
Scooperdepoep
Heb er een hele dag in gereden in 2005… met enige weerzin het ding teruggegeven aan de dealer. Continue een lach op m’n gezicht gehad.
Elke bocht kan je er mee driften, zonder hierin geoefend te zijn en elke
keer als je denkt te moeten schakelen, heb je nog 3.500 toeren te gaan,
en dat geeft echt een superkick!

Interieur, bergruimte en stereo zijn minder tot slecht. Maar daar koop je dat ding niet voor. Heb uiteindelijk een Z4 genomen, welke mij per toeval heel goedkoop werd aangeboden. Ook zalig maar op een andere manier.

Samen met de Subaru WRX 555 Limited Edition (1999 en flink getuned),
de Z4 Coupe 3.0si is de S2000 de lekkerste auto die ik ooit reed (lees: gewoon echt niet willen uitstappen en altijd omrijden ;- )
Heel jammer! De enige roadster waar je als man in gezien mag worden. Omdat het gewoon een coole auto is. En het rijdt, ja, het rijdt subliem. Doortrekken tot 9000 rpm op de digitale teller, onbeschrijfelijk.
Ben bezig er eentje uit de USA te halen, niet echt duur daar en een toekomstig icoon.
Honda is een echte engineering firma, zoveel pk’s uit een 4 cilinder halen
@DavidZ – voor u maken ze ook hele mooie grasmaaiers en buitenboordmotoren !
@ Emile_Benz

Waarom zou ik me daarin verdiepen? Het gaat me niet om wat hij zei over de regelgeving dat geloof ik best.

Het gaat me om fanboys zoals jij die koste wat het kost hun merk willen verdedigen en die niet normaal kunnen communiceren. Nogmaals: diep triest.
@Rob USA

heeft er ook mee te maken dat autos echt veel goedkoper zijn in de usa, zowel om te kopen als om te rijden. Verder is het land gewoon gebouwd op de auto, brede straten etc, van alles kun je drive through doen, pinnen, naar de apotheek, eten en drinken uiteraard etc. Voor een roadster maakt het ook wel uit dat het in bv californie meestal goed weer is (it never rains in southern california)

Maar als je ziet wat amerikanen zelf voortbrengen aan auto-techniek vind ik het toch wel mager voor zo’n “auto-minnend” land. Uiteraard zijn er uitzonderingen maar als je naar de gemiddelde amerikaanse middenklasser kijkt vind ik het niet echt iets om over naar huis te schrijven, tuurlijk, er zit wel meestal wel een grote motor in en dat is wel leuk maar als je naar de techniek en bouwkwaliteit kijkt is het niet veel soeps.


@lincoln
Over emissie eisen; Obama heeft net weer toegestaan dat staten hun eigen emissie eisen mogen stellen, iets wat door de Bush regering werd tegengehouden en waar de amerikaanse autofabrikanten ook tegen waren. Ik dacht bovendien dat SUVs in een bepaalde uitzonderingsklasse vielen wat emissies betreft. Misschien houden die fabrikanten nu eindelijk eens op om te proberen geld te verdienen met SUVs en gaan ze over op echte innovatie, kunnen ze denk ik best daar.

Overigens; de reden van de toeren-reductie en inhoud/slag vergroting voor de s2000 was volgens eigen zeggen van honda dat het ging om het aanpassen van het karakter van de motor. Het maakt voor het koud kapotdraaien denk ik niet uit of je nou 8,000 of 9,000 toeren draait.
Heb 4 jaar lang in een 2001 (ook Indy Yellow Pearl) mogen rond”tuffen”, dat model ging pas de begrenzer in rond 9500 rpm (einde van t rode stukje van de toerenteller).
Heb begrepen dat later een “luier” type op de markt kwam, nee, niet de US 2.2 maar een toeren armer 2L blok.
Jammer, geen opvolging in een NSX of S2010 vorm …
k vrees dat dit soort modelletjes alleen nog in Lotus vorm (nog wat spartaanser, iets minder hoogtoerig) verkrijgbaar zullen zijn in de toekomst.
De andere hoogtoerige blokken die nog verkrijgbaar zijn, zitten veelal in 1500 kg ++ verpakkingen.
Jammer jammer jammer (van de opvolger dan), de S2000 heeft zn tijd nu wel gehad.
man man man wa is da nu met honda??
geen nsx,geen opvolger voor de S2000…
ofwel hebben ze last van de crisis ofwel zijn ze daar lui geworden
@Super: Je hebt gelijk alhoewel ze nu wel een grote inhaalslag aan het maken zijn met Tesla/Fisker/ motor en onderstel van de Caddi CTS-V/ Corvette/ Camaro . De techniek was vaak oud idd maar dat wil niet zeggen slechter dan de moderne. De E klasse heeft/had echt meer problemen als bv een Tahoe door juist die nieuwste electronica.
En door de grote afstanden die er gereden worden is een grote motor juist een fijn gevoel voor de gemiddelde Amerikaan (en mijzelf) ik ben wel eens in een oldtimer terug van 020 gereden met nog maar 5/6 cilinders van de 8, ze blijven rijden! :)
@ PCCB
Dus, wat is je punt? Heb je wel eens gezien hoe groot India, China of Rusland is?
Nog altijd verbruikt een enkele staat als Californië meer brandstof dan een van deze landen. Gast dat is echt schandalig veel, dat je nog de moeite doet om dit goed te praten.
Als er een fatsoenlijke (lees: niet digitale) instumenten in hadden gezet en de wagen hadden geleverd met een 6 cilinder was het denk ik een veel groter succes geweest.
geel is een mooie kleur. en vooral als het een s2000 is. ik droom verder. mijn eigen s2000. voor erbij naast mijn NSX en Civic hybride.
Beste kokosnoten:
Max.vermogen (Europa): 8300 1/min
Rode gebied toerenteller: 9000 1/min
Begrenzer: 9200 – 9300 1/min

Andere mensen denken het te weten maar lullen uit hun nek !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).