Volvo is het best verkochte premium merk

Auteur: , 125 Reacties

De cijfers zijn, na een lange en ingewikkelde telling, eindelijk naar buiten gekomen. De uitkomst kan niet beter en verrassender uitvallen, in Rusland is Volvo namelijk het best verkochte premium merk. Hiermee laten de zweden Audi, BMW, Mercedes, Lexus en Porsche achter zich. Het Scandinavische design en het veilige imago hebben hun plek gevonden. Eindelijk worden de Zweed en tranen beloond en is er een volk gevonden waar het onvolprezen merk gretig aftrek vindt.

Hoofdverantwoordelijken voor de verkopen zijn de XC70 en XC90. In het land met nog grotere gaten in de weg dan Nederland maakt men gretig gebruik van de vierwielaandrijving en grote wielen. Hoewel de drempels hier ook hoogtes bereiken waar alleen SUV’s nog overheen komen, zijn de wegen in Rusland vaak nóg wat minder begaanbaar. Een auto die niet bij de eerste hobbel uit elkaar valt is dan noodzakelijk. Bovendien zijn de XC-modellen niet alleen terreinwaardig, ze zijn ook nog uitermate comfortabel en stabiel op hoge snelheid. Uiteraard helpt het ook mee dat Volvo’s gewoon starten met koud weer.

De verkopen van Volvo zijn in 2006 en 2007 verdubbeld en zaten in 2008 op ongeveer het niveau van het jaar daarvoor. Het magische getal van 21.000 stuks geeft nog flink ruimte voor verbetering. Het was echter al ruim genoeg om al het andere ‘premium’ van zich af te schudden.

Dit jaar wordt verwacht dat de XC60 ook de nodige verkoopaantallen aan het geheel gaat toevoegen. Het kersverse model vult precies het gat tussen de XC90 en XC70 op. De verbeterde veiligheid en iets lagere prijs moeten ook die laatste Russen nog uit de Audi’s en BMW’s kunnen trekken. Dan hoop ik alleen dat de Nederlandse verzekeringspremies niet onder het Scandinavisch/Russische succes zullen lijden.

Volvo is the 2008 best-selling premium brand in Russia.

For the third consecutive year, Volvo Car Corporation succeeded in beating competition in the premium segment when the total 2008 car sales were added up.

All told, Volvo sold 21,041 cars in Russia last year. The bestseller was the Volvo XC90, which accounted for more than one-third of the sales.

“The broad offer of XC-vehicles in the SUV-segment made Volvo the leader in Russia: XC70 and XC90 are the key drivers of sales growth in 2008″, says David Thomas, President of Volvo Car Russia.”

These two models increased their sales volumes by 90 percent and 17 percent respectively compared to 2007, when Volvo sold a total of 21,077 cars in Russia. The new XC60 was launched in 2008 and added 190 cars to the total sales figures.

The Volvo XC60 crossover was in January 2009 awarded the ‘Golden Klaxon’ by the magazine Klaxon.

“In 2009 sales of the new XC60 crossover will get up to full speed in Russia. It is expected to be another bestseller of Volvo. We can clearly see that Russian customers appreciate Volvo’s premium cars, looking at sales results , ” says David Thomas.

“Volvo’s success in Russia is explained by the fact that Russians appreciate the brand’s safety focus and Scandinavian design. At the same time Volvo is regarded as a car that can handle the sometimes severe climate of Russia, adds David Thomas.

Volvo Russia Sales Results 2004-2008

VOLVO 2004 2005 2006 2007 2008
C30 coupe 0 0 5 1,796 1,351
C70 coupe 0 0 0 52 86
S40 sedan 1,177 862 2,384 4,668 3,719
S60 sedan 1,578 1,437 2,547 3,537 2,715

S80 sedan 1,207 1,179 1,465 2,669 2,106
V50 sports 114 120 215 368 339
V70 estate 105 120 120 173 172
XC60 cross 0 0 0 0 190
XC70 cross 318 559 1,091 1,655 3,144
XC90 SUV 502 1,362 2,976 6,159 7,219
TOTAL: 5,001 5,639 10,803 21,077 21,041



125 reacties

volvo premium ???
Amai, en we spreken hier over getallen van essentieel niveau! :D en dat gat tussen de XC90 en XC70… dat is toch niet meer dan 5000? dat is perfect op te vullen met een optielijst… lol wat een aankoopreden van de XC60 :D
In rusland kiezen ze toch ook vanwege de prijs
laatste zin, eerste alinea: Eindelijk wordt de Zweed&tranen beloofd…

moet dat niet zijn: Eindelijk worden de Zweed en tranen beloond…
edit: check, dat klinkt inderdaadl iets beter
En verdiend!
Er zijn nu modellen van Volvo die mooier zijn dan de Duitse premium top 3 (BMW, Audi, Mercedes) auto’s van hetzelfde segment.
Gefeliciteerd!
@Ceesjep volvo is premium
Volvo is alles , behalve premium
een echte rus rijd in de 4×4 van lada! loopt altijd! ook op wisky. wat auto rijden daar goedkoopt maakt want dt brouwen die russen zelf.

rij zelf toch liever een G klasse als ik uit zulke auto’s moest kiezen.
@AriM6: en BMW is meer premium dan Volvo??
@Cees

Daar twijfel je nu aan…

Tot dat je er zelf 1tje hebt en er kanlt iemand met 80 km per uur achterop.

Als je dan nog met je Volvo naar huis kunt rijden…bedenk je jezelf:
Zo…dat noemen ze nou premium.

Kijk…
Het ontleent haar status niet aan wat mensen mooi vinden…of waar ze het meeste mee kunnen patsen.
Volvo ontleent haar status aan echte dingen, zoals veiligheid.
Daar lult Volvo niet alleen over….daar zijn ze al, sinds ze auto’s bouwen, de beste in.
Daar hoeven ze niet over op te scheppen….

Dat doen wij, de mensen die een keer een ongeluk hebben meegemaakt van binnen in de Volvo, wel.

Dat is nou premium :)
@ SimonMc
De premium merken zijn Audi , BMW , Mercedes en Lexus.
Heb jij ooit een test gezien waarin een van die vier merken getest werden tegen een Volvo ?
Maar dan ook echt alleen tegen een volvo ?
daar gaan we weer wel Premium niet Premium, enz. enz………..
jongens het enige verschil met Premium en niet Premium is $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ de PRIJS hoe meer Premium hoe hoger de prijs.
Overigens vind ik die vanaf prijs van de XC60 wel behoorlijk aan de hoge kant.
Maarja…bij Volvo twijfel ik er nooit aan dat die prijs zich meer dan terug verdient in de kwaliteit en de inruilprijs.
21.000 is voor zo’n enorm land waarvan de excessen zo vaak autoblog halen niet echt veel.
en gefeliciteerd!

Feit is natuurlijk wel dat hoe degelijk, veilig en fijn een volvo ook is, hij is goedkoper dan zijn andere premium concurrenten en kan de het echte luxe gevoel niet helemaal evenaren. Als je in een luxe volvo zit voelt dat in vergelijking met een mercedes heel protestants aan. Ofwel bescheiden.

De xc70 is trouwens een heerlijke auto voor wegen met gaten en hobbels, over de xc90 heb ik mijn twijfels.
@ mashell: Wat een domme opmerking… Het is meer dan MB of BMW of Audi daar hebben kunnen verkopen. Dus tja, is dat nou veel of weinig?
Inderdaad, krijgen we het premium gelul weer. Een Audi A4/BMW 3 is even ”premium” als een Volvo S60 of zelfs een grote, luxe Ford Mondeo.
Back to the topic, volvo heeft eigenlijk net als Audi alleen maar mooie wagens in haar modelenlijn, dus het is te snappen.
wat is volvo?
@ autoblogger

IP ban @ jezelf :D
@ Autoblogger: Kijk in je archief zou ik zeggen… :wink:
@ Bas

Prijs van de XC60 te hoog? Ik vind hem bijv. ten opzichte van de GLK en de Q5 gewoon goed geprijst. En misschien zijn de motoren in die auto’s wat prettiger, de standaarduitrusting van de Volvo staat weer echt op hoog niveau :)

Vind ze aardig gewaagd als je puur naar het prijs aspect kijkt hoor!
Nou wordt hij helemaal mooi… Volvo premium… pffft….
Lekker belangrijk wat ze in Rusland doen.
Ik rij regelmatig v70 en xc70 en ik vind er echt
niks aan die auto’s. Doe mij maar een echte premium auto.
Dat gezwets over die veiligheid zal mij een zorg wezen, moet
je maar beter/voorzichtiger rijden.

Iemand die in je achterkant parkeert, daar ondervindt je auto toch
schade van, veilig of niet. Dus…
Doe mij maar een echte auto
@MDA
Het is een uiterst intelligente opmerking, al zeg ik het zelf ;)

Volvo verkocht in Nederland 16.500 stuks dan is 21.000 voor een land waar het totaal aan autoverkopen ruim 3x zo hoog ligt gewoon erg weinig.

De conclusie is dus niet Volvo is het meest verkochte premiummerk in Rusland. De conclusie moet zijn: Russen kopen weinig premium auto’s.
Een betere ontwerper
Zal wel door het oranjehuis komen met al hun saaiheidbakken.

Ik zal alles doen om een Volvo te mijden, toch echt liever een Merc.
Was het niet ook zo dat Volvo in Rusland een beter imago heeft, omdat het daar korter op de markt is, en omdat er daardoor minder oude vierkante dozen rondrijden?
Ik ben het eens met Gieltje over de premium-kwestie trouwens.
moet je eens op dat filmpje van porsche klikken…
amai azo een schoonheid dat daar meerijdt tijdens de test…
mag wel vaker eens een testvideo maken voor autoblog…
w.b. de XC60 dat is echt een ongelovelijk sturende auto, qua rij kwaliteit verkies ik die boven elke range rover of land rover. Premium is hij niet omdat hij daarvoor veel te veel waar voor zijn geld biedt.
leuke woordgrap.. ;)

heel subtiel..
maare.. zie toch niet zoveel volvo’s op straat hoor :O
meer audi :O

maarja.. mooie auto’s ;)

gr. japp
@ arim6moertje

Autoweek van ik meen november 2008, xc60 tegen een glk en een X3.

tadaaaa
http://www.autoweek.nl/magazineartikel.php?id=12044


Duss…..
Volgens mij vorige maand in de Autokampioen: V70 vs E200 en volgende maand XC60 vs X3…
Vive la FRANCE!
Verdient Volvo op zich wel, het is een goed merk wat veel aandacht geeft aan design (beetje saai, maar prima) en degelijkheid.
..de Russen komen..
..in stijl….!!
Volvo het best verkopende net-niet merk. Volvo is absoluut géén premiummerk, wat jullie dan ook mogen beweren. Welke fan zit hierachter?
@ml benz, Als ik mercedes wil rijden bel ik wel een taxi ;)

Maar even alle gekheid op een stokje, wat bas daar zegt valt geen woord meer aan toe te voegen. Dat is nou het Volvo gevoel.

Voor mij nooit iets anders meer dan een Volvo. M’n 850je die iedere yup-audi eruit trekt, onbetaalbaar.
Hahaha, wat schrijven er hier toch veel zielige mensen. Waarom reageren mensen als door een wesp gestoken als er wordt gesteld dat Volvo premium is? Wat is dat toch voor zielig gedrag? BMW, MB, Audi maken allemaal mooie auto’s maar dat doet Volvo ook. Is dat nou echt zo erg?

Maar…..ML Benz wint echt de prijs voor allerdomste reactie…..hahahahahahahahaha. Waar rij je zelf in? In het echt bedoel ik he? Niet in je dromen?
Dam’n ze morgen dan wel veilige auto’s maken…. qua entertainment en bediening van multimedia enz. lopen ze ver achter op de duitse top 3.

Het is idd het net niet merk
Lasters naam doet ‘m eer aan. Van geen automobilist meer last dan van ’n Volvolijder.
/me Pakt zijn geiten wollen sokken uit de kast. En gaat naar de volvo dealer.
En owja mijn beroep is arts. En heb nog nooit gehoord van hoe ik me normaal in het verkeer hoor te gedragen. Nee extra voorzichtig 5min wachten op een rotonde totdat er ECHT niks meer aan komt (horizon).

I rest my case.
Goed van volvo.Volvo biedt waar voor zijn geld.Ik vind het merk zeker wel premium.In iedre geval meer dan audi.
@Jeroen: leg eens uit? Qua entertainment? Heb jij een een XBOX360, WII en PS3 in jouw Audi, MB of BMW? En de bediening gaat daar niets ouderwets met een gamecontroler maar daar zit standaard zo’n helm bij zoals in de Apache helikopters? Proest…..haha….. gevalletje klok wel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt? Of bedoel je dat het verschrikkelijk onhandig is om zonder je handen van het stuur te halen je de radio, iPod, telefoon en navigatiesysteem kan bedienen? En da mijn kinderen achterin los van elkaar kunnen kiezen of ze een DVD willen zien of op radio, iPod of bijv. een USB stick muziek willen luisteren? Inderdaad, dat is hopeloos ouderwets…..haha…..
Tja en de grote vraag zal altijd blijven welke merken onder ” premium ” vallen, vraag een eigenaar van een drie jaar oude E klasse wat premium is en hij zal Mercedes niet noemen en zo zijn er legio voorbeelden…

Maar ik denk dat het gebaseerd is op wat een auto kost want persoonlijk vind ik Volvo er niet onder vallen….
Waarom is premium überhaupt belangrijk? Snobisme? Ik rij in een V70 (my09) en die zit prima in elkaar, mooie dunne naden, mooie en zachte materialen, beer van een motor en lage onderhoudskosten. Niks te klagen en ik zou niet weten waarom ik beter een premium Audi of MB had kunnen kopen. BMW begrijp ik wel want dat is echt de auto die het meeste plezier geeft qua rijden maar de 5 gaat er binnenkort uit voor een nieuwe.
Premium ??? Wat betekent dat ?
Volvo is zeker niet slechter dan BMW of Mercedes.
Ieder merk heeft goede en minder goede modellen.
Momenteel rij ik met een 407 coupé en geloof me vrij het is de beste wagen die ik al gehad heb.
Mijn vorige auto was een 525 d en dat was geen slechte auto maar echt betrouwbaar was hij niet, de motor is ook veel minder zacht en soepel dan de V6 van Peugeot.
Zo zie je maar , is Peugeot dan ook premium ?????
Nu maar afwachten hoeveel BMW freaks weer in hun eer gekrenkt zullen zijn, gelukkig zijn het maar een paar freaks en zegevierd het gezond verstand.
Peugeot is niet premium.Dat merk zit gewoon een klasse lager.KIjk is naar d e prijzen.
Volvo is geen premium merk!
premium .. da,s een mooi woord voor luitjes die het mooi/lelijk stadium ontgroeit zijn .. en hooguit 14 jaar oud ..

kunnen ze fijn in hun comments gebruiken ..
Volvo = premium?
Sinds wanneer?
@slk
Omdat bepaalde merken teveel aanrekenen voor een banaal model bv 3 reeks , c klasse mogen ze zich Premium noemen.
Premium zal door de marketingjongens als muziek in de oren klinken want zeg nu zelf meer mogen vragen voor minder en het nog kunnen verkopen ook.
De domsten zijn natuurlijk de kopers.
Audi = een premium VW voor de prijs van een BMW en dan kun je beter BMW rijden. Volvo = een premium Ford voor de prijs van een Volvo en niet van de duurdere BMW of Audi en daarom rij ik Volvo. Conclusie: Volvo is ok, VW is ok, BMW is ok en Audi trekt mensen aan die status nodig hebben.

By the way, dit is cynisch. Alle waar naar zijn geld. Mijn V70 was net zo duur als een vergelijkbare BMW 5 touring zowel in catalogusprijs als in leaseprijs. De Audi was ruim duurder, ook in de lease, reed het minste. Dus doe voor mij maar geen premium als ik dat alleen maar voel aan mijn banksaldo…..
@ elquo, een van Dale dan maar vragen aan pappie voor je verjaardag?

Lincoln snapt et. Ik vraag me af hoeveel mensen die hier posten op dit blog daadwerkelijk ook een auto of in ieder geval al een rijbewijs in bezit hebben. Ik denk dat het percentage schrikbarend laag zal uitvallen.
Jammer dat stakkers het blijkbaar hip vinden om volvo’ saaie hokken te blijven noemen… Zie je die driepuntsveiligheidsgordel in je Kia, Hyundai of Mercedes? Drie keer raden wie die heeft uitgevonden. Volvo’s zijn de Bombshit!
Ongelooflijk jammer dat Laster het weer op andere zaken gaat gooien. Hij heeft z’n merkje nu weliswaar hard verdedigd, maar ’t was een uitzichtloze strijd. Moddergooien kan iedereen!

Ik dus ook, ik ook mammie! René heeft op z’n Eigen Verklaring ten onrechte aangetekend dat hij goed genoeg functioneert om aan het wegverkeer te kunnen deelnemen. Als je goed kunt zien, zul je namelijk nooit een V70 MY2009 gaan rijden.
@Elquo: ten eerste functioneer ik dermate goed dat ik mij zo’n auto kan veroorloven en ten tweede kan ik zo goed zien dat ik niet vier ringen nodig heb om uberhaupt te kunnen zien.

Waar rij jij in?
In Rusland heb je inderdaad een SUV nodig om eens fatsoenlijk je te kunnen verplaatsen.

Volvo heeft het gewoon verdiend. Ze hebben duidelijk vooruitgang geboekt de laatste jaren wat opmerkelijk opvallend is! Maar het verkoop zou vast heen en weer schommelen. Volgend jaar wordt het vast Audi, dan misschien BMW… We zullen het zien…
Wat hou ik toch zo van die Premium Catfights
Bijna even leuk als de Porsche vs. Nissan Battles

Het kan me niet schelen wat premium is. Ik vind Volvo zeker geen misse auto’s maken, maar ik vind ze een beetje saai.
lijkt het weekje te zijn om iets te orakelen over het begrip “premium”. als je even geen zin hebt om meer of minder genuanceerde berichten te posten maar liever je geest scherpt: http://www.elsevier.nl/web/1031523/Lifestyle/Auto-Reizen/Reizen/Premium-De-beste-in-zijn-soort.htm
arim6, premium is niet gelijk aan een dikke v8 erin lepelen en ze rond een track doen, premium gaat over het hele merk, en volvo gaat nu niet voor de v8 maar wel voor veiligheid … ik zou liever in een (niet) premium volvo een ongeluk tegenkomen dan in een premium auto ! ikzelf heb al eens met onze xc90 op iemand gereden in een nieuwe laguna, bij mij zag je werkelijk niets of het was mijn nummerplaat die geplooid was, hij had +2000 euro kosten …
@ ML BENZ , dus als jij vol frontaal geramt word interreseert het jou niet of je in een veilige auto zit of in een niet veilige auto ?
Ik zou wel beter weten,, maar jij gaat dus liever dood door schuld van een ander merk ik wel… het is niet altijd jezelf die een ongeluk veroorzaakt.
Erg intelligente opmerking hoor ..
Vind je het héél gek technopatat? Een SUV veroorzaakt altijd aanzienlijke schade. Daarbij is het jou -net als de meeste Volvolijders- vast niet bekend dat een auto zo’n botsing absorbeert door middel van kreukelen.

Dat jouw XC90 geen krasje had en de Laguna 2200 euro schade, dat zegt misschien wel veel meer voor Renault dan voor jouw “With Love Without Designer from Sweden” auto?
Mensen mensen mensen,
Wat een heerlijke premium discussie!

Maareh als we de cijfers van de eerste weken van verkopen in NL 2009 erbij pakken is Volvo ook hier beter verkocht dan BMW, MB en Lexus…net als in 2008 overigens. Audi doet het wel iets beter.
Ik zeg hulde!
Knap gedaan…
Mag ook wel eens gezegd worden!!

En tegen degene die zegt ‘in Rusland kiezen ze toch op prijs’: dombo, de meeste millionairs wonen in Rusland…
Mag ik er even op wijzen dat ons eigen kikkerlandje buiten Zweden de hoogste Volvo dichtheid ter wereld heeft. Dus je mag hem hier ook vrij premium noemen.
Tuurlijk. Verkoopaantallen zeggen alles over het premiumgehalte. Weet je dat Opel al zo’n 30 jaar een premiummerk is in Nederland? :-D
@Elquo: wat rij jij eigenlijk? kom eens een ritje maken in mijn T5…
Een betere ontwerper
@Demoder: daar mag je me graag op wijzen, met als doel dat er dus dringend iets ana gedaan moet worde xD
Nee Elquo, dat zegt het niet maar haal dat er dan ook niet bij als blijkt dat Audi meer auto’s heeft geproduceerd terwijl het aantal verkochte Audi’s ongeveer gelijk is aan die van Volvo. Premium is gewoon gebakken lucht en als je bij één merk veel gebakken lucht koopt is het wel bij Audi. Door stoïcijns te blijven zeggen dat Audi premium maakt het merk ook niet premium. Het woord premium is zo subjectief als de pest. Waar het om gaat is dat de zogenaamde gevestigde merken, zoals MB ook blunders maken. Zie de A serie met de Elandproef (weet je trouwens waarom ze die zo noemen?), de E serie met belachelijk veel electronica problemen. Maar ook de BMW 5 serie viel door de mand als het gaat om rammeltjes. Premium rammeltjes zijn dat dan? Bouwkwaliteit, daar gaat het om. En als er nou één merk is waarvan er nog miljoenen auto’s van rondrijden dan zijn het Volvo’s. Volvo, MB en nog een ander merk wat mij even is ontglipt zijn de enige die testen of de motor 300.000 km meegaan. Audi hoort daar niet bij, BMW ook niet. Wat blijft er dan over van dat premium?

En ook Opel heeft in die zin inderdaad premium auto’s gemaakt: de Senator en de Monza.

Premium = gebakken lucht.

Maar wat rij je zelf nou voor Volvo overstijgende auto?
volvo = premium

Iedereen die het daar niet mee eens is heeft of nog nooit een volvo goed bekeken. Of is stiekem een duitser .
@ Rene, jij hebt ook niks beters te doen, dan mensen af te snauwen, of wel.
Waar ik in mijn dromen in/op rij zijn niet jouw problemen geloof ik. In het
dagelijkse leven vervoer ik mezelf in een ML 500. Blijf jij maar lekker zitten in je zogenaamde premium hok en wordt er maar lekker gelukkig van,
in je dromen dan.

@ Sander, tuurlijk zit ik graag in een veilige auto. Inderdaad kun je ook
frontaal een botsing krijgen, maar goed, mercedes scoort ook niet slecht
bij de testen. Mijn ML heeft een flinke voorgevel en ik zit fijn hoog. Dus geen
probleem. Dus over briljante opmerking hoeven jullie niet meer te spreken, kijk eerst naar jezelf.
@ML Benz: Elquo begon! ;-)
maakt me niet zo uit wie begon.
Iedereen zijn mening, klaar.
Ik heb er vrede mee. Als iemand graag in een volvo rijdt moet ie dat doen
en dat doen ze blijkbaar graag in rusland, daar ging het uiteindelijk over toch???
je hebt natuurlijk wel gelijk. maar er zijn mensen die zich het persoonlijk aantrekken als er iets slechts over ‘hun’ auto gezegd wordt. als iemand zegt dat n c70 echt n rotauto is, dan ben ik niet iemand die gelijk n retourwoordje klaar heeft liggen….maar ik voel me ook weer niet op m’n gemak.
Ik heb ook niet gezegd dat ze slecht zijn. Ik heb gezegd dat ik er gewoon niks aan vind. Is mijn mening.

Die VW t5 die er in je auto hangt is niks mis mee hoor. Ik ben gewoon geen fan
van volvos over het algemeen. Ik vind ze niet bijzonder, of ergens in uitblinken.

maar goed in rusland vinden ze dat dus wel, prima. het zal ook wel terecht zijn
Nee ML Benz, je schreef het volgende:

Lekker belangrijk wat ze in Rusland doen.
Ik rij regelmatig v70 en xc70 en ik vind er echt
niks aan die auto’s. Doe mij maar een echte premium auto.
Dat gezwets over die veiligheid zal mij een zorg wezen, moet
je maar beter/voorzichtiger rijden.

Iemand die in je achterkant parkeert, daar ondervindt je auto toch
schade van, veilig of niet. Dus…
Doe mij maar een echte auto

Dat is inderdaad een zeer vriendelijk stukje, NOT! Vooral de laatste zin doet het um. Het heeft niks met afsnauwen te maken maar met respect. Dat afzeiken van Volvo komt mij echt de neus uit. Ik schrijf niet dat jouw ML500 geen echte auto is. Je bent er ongetwijfeld trots op. Dan moet je nu niet beginnen over ieder zijn mening met bovenstaand stukje tekst….Als het je niks interesseert dat in Rusland Volvo’s het verkopende merk in het premium segment is reageer dan niet. Als je dan woorden gebruikt als ‘hok’, zogenaamde ‘premium’ wat verwacht je dan in een topic wat over Volvo gaat?
V70, XC70 doen mij ook niks hoor, ondanks dat ik volvo rijder ben. zelfde geldt voor SUV’s, ongeacht welk merk….word ik niet warm of koud van. Maar ja, ik heb ze dan ook niet nodig….ik kom er misschien op terug als ik 3 kinderen heb ofzo ;)
of een merk premium is of niet hangt af van de definitie die je er voor hanteert. (vrijwel) iedereen hier heeft daarover zo zijn eigen idee, zodat iedere post hier over dit onderwerp iedere keer weer uitmondt in elkaar lekker afzeiken. dat is leuk voor een keer, maar blijf er niet over doorzagen. door te blijven schreeuwen dat merk X vooral heel erg premium is en merk Y vooral niet, overtuig je echt niemand, integendeel. zet die oogkleppen eens af en doe eens een keer wat moeite en pen eens een inhoudelijke reactie neer.
Premium is wat je wilt betalen aan het marketingteam dat wanhopig een verschil probeert te scheppen tussen hun opdrachtgever en zijn concurrentie. Wat het inhoudt weet geen mens, maar het bekt al net zo lekker als actieve bifidus, shampoo met extra vitaminen of flessenwater voor huisdieren. Een auto heeft vier wielen en een stuur, jullie hebben (bijna) allemaal een rijbewijs. Probeer zelf uit of een auto je bevalt of niet, en laat astrologie, watermoleculen met geheugen, de helende kracht van bergkristal en premium netjes op de stoep staan. Samen met het andere afval.

En: goed gedaan van Volvo. Ze kunnen wel een opsteker gebruiken, net zoals de meeste automerken aan het einde van dit decenium.
is 1 honda legend dan wel premium met 84.000 euro???
is toch ook 1 auto wat niet goedkoop is..toch premium prijsje…
en super goede technology heeft?
premium word gewoon gebruikt door de Duitse auto mafia fabrikanten
en niets meer.en ja als je niet eens in mercedes de nieuwe achter niet eens beenruimte hebt… maar ook letterlijk geen!!! ( mag je je zelf niet eens premium noemen…)!!! groetjes
Tis ook onzin mbt die merkendiscussies. Een Audi A3, Volvo C30 of BMW 3 is met de beste wil nog niet echt premium te noemen. Welke van deze merken je ook aanhangt.
Voor een Audi A8, Volvo S80 of BMW X5 bijvoorbeeld ligt dat al heel anders.
Audi perimium???????

doe eens normaal
…”Dat gezwets over die veiligheid zal mij een zorg wezen, moet
je maar beter/voorzichtiger rijden.”…

@ML Benz

Ben je naief of wil je mijn vooroordelen over BENZ rijders bevestigen? (alleen op de weg?)
LOL : Zweed & tranen.
Laat Volvo er nog maar even van genieten! (voor zo lang het merk nog bestaat)
@Edwin: hoezo, heb jij twijfels daarover dan? Ik niet. Volvo blijft wel bestaan, verheug je er dus maar niet te veel op. Vanwaar die wens?
Premium dit premium dat, mercedes C200 of C63 AMG, Volvo XC60 kaal of XC60 T6 summum. Lease bak tot premium wagen.

Vroem
@XC60 T6
Maar als je zelfs je instap leasebakken (C30) premium kan laten aanvoelen, dan verdien je de term echt ;-) :P

@ML Benz
Want het is niet veilig om in een volvo te zitten? :? wat bedoel je nou eigenlijk, man… kom nou eens ter zake! ;) Mocht er iemand aan de achterkant naar binnen rijden dan zit je in een V70 niet slechter dan in een ML.

@de hele discussie
tsja, premium… Zodra het van de restwaarde afhangt zakken de Duitsers af tot beneden Amerikaans niveau :)
@ Iedereen: Als Duitsland nu tegen Zweden voetbalt…

Voor wie zijn jullie dan??

:D
@ SAAB

en nog beter, in welk supportersvak ga je dan zitten? ;)

http://www.uitslovert.com/images/blogs/swedish_football_girls(1).jpg

Maar om nu voetbal weer helemaal ‘erbij’ te gaan halen…

In de tweede wereldoorlog, was je dan liever Duitser of Zweed geweest? (gister Valkyrie gezien ;) )
@ Alwood: KIJK! Dat bedoel ik!!!

Hahahaha!

Ik weet het, ben in een flauwe bui vandaag…
:D
Premium is als je geen auto’s voor dumpprijzen in je prijslijst hebt staan, en dus alleen in de hogere segmenten (middenklasse +) opereert, en niet in een niche.

Vroeger begonnen premium merken niet aan kleinere auto’s, maar sinds de Audi A2/3, Mercedes A en BMW 3-compact is dat veranderd. Toch zullen premium merken niet met een Daihatsu Cuore concurrent komen.

Volgens de traditionele definitie vallen er tegenwoordig dus alleen merken als Lexus en Porsche als premium aan te merken, maar je ziet dan ook dat het tegenwoordig ook is toegestaan om een Golf-concurrent te introduceren. Voorwaarde is dan wel dat er geen prijsvechters worden aangeboden (bv een BMW 112 of een Audi A3 Trend Line).

Dus ja, Volvo is premium geworden.
@AriM6.

“Heb jij ooit een test gezien waarin een van die vier merken getest werden tegen een Volvo ?”

Google eens Volvo V70R vs Audi S4. ;)
@ Alwood

WOOAA die 2e van rechts lijkt gigantisch hard op een erg bevallige vriendin van me :D
Volvo was in 2008 ongeveer het enige (premium)merk dat zijn verkopen in Rusland zag teruglopen en marktaandeel verloor (dus duidleijk iets om trots op te zijn).

Volvo 21041 vs 21077 ms – 0.27%
MB 19827 vs 18005 ms – 0.14%
BMW 18383 vs 14008 ms + 0.03%
Audi 17076 vs 15313 ms – 0.11%
Lexus 14796 vs 13148 ms – 0.09%
Infiniti 7793 vs 5540 ms +0.04%

Landrover verkocht in 2008 bijna hetzelfde aantal als Volvo: 20433 auto’s

Toyota verkocht van alleen het model Landcruiser (Prado/200) zelfs al meer dan heel Volvo samen: 28524 auto’s

Relatief dus !
volvo is niet premium,
maar voor oude van dagen en aso lijders die te veel “klasse” hebben om mercedes of bmw te rijden (die groep vind je ook vaak terug in audi’s)

heb zelf een verrekte schurfthekel aan wo’ertjes die in hun V50 station de linker weghelft bezet houden
blijft op de amazon, PV544 en de P1800 toch echt een kutmerk…
Jij bent van een beetje vooroordelen niet vies he cas. Jij rijdt vast in een Golf III met kachelpijp en je draagt een petje?
Toch schrijnend, eigenlijk, dat deze discussie om premium of niet begint te draaien. Terwijl in Rusland vele mensen op het platteland net genoeg bij elkaar verdienen om eten te kopen. Deze mensen kunnen alleen dromen van een derdehandse Daewoo of Skoda, of een Ladaatje. Wij zijn blij als een merk veel verkoopt in een “opkomende markt”. Dat die samenleving bestaat uit enorm rijke mensen enerzijds en straatarme mensen anderzijds, is een detail. Ik hoop dat Rusland terug een grote middenklasse krijgt. Dat is goed voor hen… en ook voor Fiat :-)
Vroeger begonnen premium merken niet aan kleinere auto’s, maar sinds de Audi A2/3, Mercedes A en BMW 3-compact is dat veranderd.
Ah oke nu weet ik wat premium wil zeggen! Dus aan al de premium fanboy’s van BMW, Audi en Mercedes. Get a life and get over it!!
Premium? Kan zijn, maar de helft van het gamma van Volvo bestaat uit ouwelullenbakken. Desalniettemin zijn het stuk voor stuk nette auto’s, daar niet van. Maar voor we het weten wordt VW of Toyota straks nog premium…:S
@Akeem e92: noem ze eens op, daar ben ik echt wel benieuwd naar. Ik vind de C30, S60, S60, XC60, V70/XC70 en de XC90 niet echt ouwelullenbakken. Met de S40 en de V50 heb ik persoonlijk niet zoveel maar ook die vind ik geen ouwelullen bak.
@ Rene
Onder tussen heeft Mercedes nog wel de meeste ouwelullen bakken
Mooi gedaan Volvo. Maar niet al hun modellen zijn nou echt premium, maar eigenlijk heb je dat tegenwoordig bij elk merk: Audi A3, BMW 1, Mercedes A-klasse. Ze kunnen niet alleen maar dure modellen blijven maken, anders zouden ze al lang failliet zijn. :P Volvo C30, S40, V50 en de S60 zijn niet echt premium. Maar met de V/XC70, XC90, en vooral de S80 en C70 heb je toch wel een premium bak.

Dit verhaal was voor alle mensen die geloven in premium en niet-premium.

Nu voor de mensen die geen zonnekleppen voor hun ogen hebben:

Mij interesseert het geen zak of het merk premium is of niet. Zolang het maar lekker rijdt, er leuk uitziet, en vrij betrouwbaar is. Dan is een auto voor mij al “premium” zat. :)
OK…
ik had niet verwacht dat ze Volvo zouden testen tegen een Audi , BMW , Mercedes of Lexus.

@ Jack
je mag commentaar hebben op mijn reactie , maar laat mijn naam met rust.
je lijkt me ook niet echt vriendelijk….

@ iedereen
Vele zeggen dat Volvo niet premium is.
net zoals ik.
En waarom denken wij dat ?
Omdat behalve de autoliefhebbers weten wat Volvo doet.
Als je bijv aan mijn moeder zou vragen of ze Volvo vergelijkbaar vind met Audi , BMW , MB of Lexus dan zou zij absoluut geen Volvo zeggen.
en wat maakt die 4 merken zo “premium”
Alle modellen zijn goed, sommige wat minder mooi maar toch.
Alle modellen van die 4 merken hebben allemaal hun hoogstandjes.
Bij Volvo alleen de veiligheid.
Niet dat veiligheid niet belangrijk is , maar voor de rest zijn de modellen niet zo bijzonder.
Volvo’s zijn domweg te traag om uberhaupt premium te zijn, qua afwerking en veiligheid zit het wel goed maar ze kunnen niet meekomen met de Duitse concurentie als het om aandrijf techniek gaat (versnellingsbakken, motoren etc.) Opzich wel jammer want het zijn goeie en mooie auto’s.
@Tommy: ja hoor, want een VW golf met 95 miezerige peekaaas uit een 1900 diesel is echt snel…
@Tommy: Jij hebt zo te zien nog nooit in een Volvo gezeten met een D5 of een T6 als motorblok.
Als je volgas in dat ding geeft trek je een beetje wagen er echt wel uit hoor. En nou komt Volvo zelfs nog met een nieuwe D5 met nog meer PK.
Mijn vader heeft een S40 gehad en nu een V70 beide een D5 met automaat, ik moet serieus rustig aan doen met gas geven of de voorbanden beginnen te spinnen. Zo’n lelijke VW Golf met een sjonnie achter het stuur die denkt hard op te kunnen trekken maak ik gehakt van.
En het aantal PK’s zegt helemaal niks over of een auto premium is ja/nee je mag uiteindelijk toch maar 120km/u op de snelweg (ja ik haat het ook, het liefst blaas ik met 200+ over de snelweg).

Premium gaat er gewoon over de combinatie: Aanschafprijs, Veiligheid, Design, Comfort.
En geloof mij Volvo’s zijn echt niet goedkoop. Als er één merk is wat veilig is is het Volvo wel. Comfort zit ook prima voor elkaar, en het design zit ook prima voor elkaar, maar iedereen heeft een eigen smaak.

Ik ik las ook dat iemand begon te miepen over hun entertainment systeem etc. Tegenwoordig kan je elk audio apparaat er gewoon op aansluiten en bedienen op je stuur. Zelf hebben we het premium systeem in de auto zitten en dat is echt top geluid wat eruit komt.

Zelf heeft iedereen een eigen smaak over wat diegene mooi vind, de ene vind een BMW mooier dan een Volvo of een Audi etc. Ik vind persoonlijk Mercedes maar lelijke wagens maken, op dit moment vind ik de Volvo’s en de Audi’s het mooiste maar dit blijft mijn smaak en zul je NOOIT kunnen veranderen.

En als er één merk is wat erg betrouwbaar is is het 100% Volvo, zoek is naar auto’s die al veel gereden heeft en je zult vooral Volvo’s tegenkomen.
…. Zweed en tranen …. dit zegt toch al alles….
Premiummerken moet je idd zien als de Duitse 3, daarna volgt Volvo samen met Lexus.

Boven de Duitse 3 staan Jaguar en Land Rover, daarna volgen de topmerken zoals Porsche enzo.
@Quinten: Jaguar en Land Rover BOVEN de Duitse 3? Qua problemen staan ze inderdaad boven de duitse 3, en de Japanse 50, een de Zweedse 2 en….. nou ja, ze staan zo’n beetje boven alles…..

In een premium auto verwacht je minimaal bouwkwaliteit. Engelsen maken echt serieus mooie auto’s maar kwalitatief erg slecht…..

@Tommy: met zo’n reactie zet ik meer een S voor je naam….. Je hebt echt geen idee waar je het over hebt he? Niet allen de T6 is lekker vlot hoor. Met een 2.5t kom je ook prima vooruit en met de 163pk diesel ook (zie test op autoweek). En ben je de R versies vergeten? Niet snel? Nou, zou ik niet zeggen….
@fabian: je maakt gehakt van een sjonnie in een golfje?

sinds wanneer is een Golf de maatstaf om te bepalen of een auto snel is?

volvo heeft inderdaad een paar leuke motoren….alleen jammer dat die niet meer net als vroeger de achterwielen aandrijven..

ik heb nog steeds hoop dat een leuke automobielfabrikant Volvo van Ford overneemt…
@Ger: over het algemeen genomen zijn het de golf rijders wel die van een sprintje trekken houden, maar natuurlijk kunnen het ook andere merken zijn.
@Ger: ik begrijp wat je zegt maar wat maakt die achterwielaandrijving dan zoveel leuker, mooier of interessanter? Of is dat pure weemoed? Aandrijving is tegenwoordig zo briljant dat wielen niet de kans krijgen om iets te doen wat ze voor de veiligheid niet zouden moeten doen. Ik realiseer mij pas dat het achterwielaandrijving is als het bijvoorbeeld geregend heeft en bij veel gas voel je het kontje opzij gaan.
autobandventieldopje
Welk merk was het ook al weer met de meeste kilometers ooit gedraaid met 1 motor in dezelfde auto?… een record dat nooooooooooooooooooiiit meer ingehaald gaat worden , want de Ottomotor is toch op z’n retour…
Het spijt me hoor, maar ben net zo groot fan van BMW als Mercedes als Volvo, alleen net iets meer van de supermerken als Porsche , Ferrari, Lambo en Aston Martin/Bentley da’s pas premium, Audi , BMW en Mercedes en ook Volvo zijn gewoon letterlijk volksauto’s zoals Opel en Volkswagen zelf, tegenwoordig is elke omhooggevallen groenteboer in staat om in dat soort auto’s te rijden dus echt veel klasse verschil is er toch al niet meer, bovendien zijn Beamers en Benzen na een aantal jaar gewoon afgeschreven rokende en rammelende pauperbakken waar onsympathieke mensen op onsympathieke wijze willen laten zien dat ze duur kunnen rijden ;) Nee…tuurlijk zitten er prachtige exemplaren tussen die ik maar wat graag in mooie conditie zie of zelf zal willlen rijden, maar dat gelul over premium terwijl het meeste van BMW en Benz niet of nauwelijks premium is te noemen. Volvo’s zijn gewoon waanzinnig goede auto’s voor het geld dat er voor betaald moet worden of je ze nou mooi of lelijk vindt…neem een 850 uit 92-94 met 3ton plus op de teller voor 2 tot 4 duizend pleurie..je weet niet wat je meemaakt als je daar in rijd…lijkt wel nieuw(=net ingereden..), hoef je met een BMW of Audi niet te proberen…Mercedes daarentegen 190,C en E zijn absoluut superauto’s, vooral op de lange termijn. (beter dan Toyota die weer de allerbeste auto’s maakt tot 10 jaar oud) En waarschijnlijk is Lexus het allerbeste, daar kan echt helemaal niets tegen op…op Porsche na dan..
autobandventieldopje
BTW….Subaru schijnt helemaal alleen a.d top de staan , nog boven Lexus en Toyota voor wat betreft klanttevredenheidstatistieken…
@tommy

Volvo te traag?
Welk ander merk won races met een station?
en waarom zit er een Volvo motor (305 pk) in de ford focus RS?
ehm mensen… ik zie hier een fout die steeds terugkomt… De Duitse drie, dat zijn:
– Mercedes-Benz
– BMW
– PORSCHE

Niet Audi. Audi is geen premium merk. Het is historisch gezien, als ook op vlak van statussymbool vandaag gewoon een verderzetting van de Volkswagen modellijn in de duurdere richting. Audi was trouwens degene die de oorspronkelijke VW Polo op de markt bracht (Audi 50). Waren ze maar bij hun 50jes en Quattro’tjes gebleven. En niet zo marginaal fout omhooggevallen gaan doen zoals nu. Ze zijn niet premium en daarmee uit. Dat is nu eenmaal de merkgeest. Ze hadden moeten bij Rallysport blijven en niks anders voor wat goed is voor hun.
@apache:

ik sluit mij helemaal aan.

om de historie van ‘audi’ aan te vullen; de vw k70 was op de ontwerptafel nog een nsu. dat merk is samen met nog wat ander failliet materiaal in het bakje ‘to do’ gekomen van een marketeer zonder rijbewijs die tot zijn 40e op schiermonnikoog heeft gewoond en om die reden nog nooit in een auto had gezeten. die man had ook een woord in zijn hoofd dat ook met een p begint, dat was echter niet premium maar probleem
@marcel: Ik bedoel meer qua high-end spulletjes zoals supersnel schakkelden DSG / DCT bakken, sportdifferentiëlen en nog veel meer leuke gadgeds die wel nodig zijn om bij de premium groep te horen. :p Trouwens wat modelletjes met een meer dan 500 pk sterke motor onder de kap als parade paardjes mogen natuurlijk ook niet ontbreken bij premium merken!
Volvo Premium?
VW is eerder Premium dan Volvo. Alleen aan een Phaeton al zou VW genoeg hebben!

http://www.autoblog.com/2006/08/09/the-worlds-first-4wd-limo-is-a-volkswagen/
De Phaeton verkoopt niet, omdat VW niet premium is.
@Quinten: dat is zo waar! Als er 4 ringen op hadden gestaan had de auto megaverkopen gekend. Het is echt een hele fijne auto weet ik uit ervaring!
Volvo is dusdanig premium dat een autohandelaar zijn S4 tegen een V70R inruilde omdat hij de kwaliteit van de Audi in vergelijking met de Volvo maar slecht vond.
Mwah, van iemand die de kost verdient met het verkopen van wat exclusievere auto´s kan ik zo´n mening wel waarderen.
Volvo is uitstekend afgewerkt, oerdegelijk en best wel luxe met de juiste aankleding.
Ik kan ook niet echt zeggen dat de kwaliteitsbeleving in een Volvo minder dan de Duitse drie is.
En er was iemand die het over gebrek aan snelheid had.
Kijk dan ook eens naar de S60R/V70R. Ik denk dat je verbaasd zal staan.
Ik stond vandaag nog naast een nieuw model A4. Omdat zoveel mensen mij duidelijk willen (moeten?) maken dat mijn ouwelullen V70 slecht gebouwd is heb ik er even een onderzoekje aan gewijd. De naadjes tussen de bijvoorbeeld de deuren zijn bij mijn V70 minder groot dan bij de A4! Verder geen verschillen gezien overigens. Wat mij echt stoort, en dat zie je helaas vaak bij Italiaanse en Franse auto’s, als bijvoorbeeld het type scheeft op de kofferbak zit gemonteerd. Of een kenteken scheef…..
Audi premium? Met die kermisledjes? Blijf het toch gewoon een VW met kapsones vinden.
Wat nou volvo premium?? beetje vergelijken met bmw mb en audi

daar staat die tog lekker dik boven

een beamer of een S klasse rijdt lekker maar voor mij is het tog
Volvo for life!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).