5,9 miljard dollar verlies voor Ford in vierde kwartaal 2008

Auteur: , 21 Reacties

Er gaat natuurlijk geen dag voorbij zonder dat we een berichtje schrijven over de malaise in de auto-industrie. Vandaag het bericht dat Ford in het vierde kwartaal van vorig jaar een verlies heeft gemaakt van 5,9 miljard dollar (omgerekend 4,44 miljard euro).

Om de omvang van het verlies een beetje tot de verbeelding te laten spreken, de volgende berekening:

In Nederland bedroeg in 2008 het inkomen van Jan Modaal 30.500 euro per jaar. Dit is het meest voorkomende inkomen, niet te verwarren met het gemiddelde inkomen.

Ford heeft in de laatste drie maanden van vorig jaar 4,44 miljard euro verlies geleden. Dat komt overeen met ruim 144.262 jaarsalarissen van Jan Modaal.

Dat zijn enorme bedragen en je kunt je bijna niet voorstellen dat een bedrijf zoveel verlies kan lijden in zo’n korte tijd. Het geeft in ieder geval aan dat Ford een gi-gan-tisch bedrijf is. Een paar miljard overheidssteun zorgt dan zelden voor een structurele oplossing, maar is slechts een doekje voor het bloeden. De kwartaalcijfers van Ford waren slechter dan waarop de analisten hadden gehoopt. Over heel 2008 leed Ford een recordverlies van 14,6 miljard dollar. In 2007 was dat nog “maar” 2,7 miljard dollar. De omzet daalde in 2008 met 15 procent tot 146,3 miljard dollar. Ford houdt nog steeds vol dat het bedrijf geen overheidssteun nodig heeft, want men staat er nog altijd beter voor dan conculega’s General Motors en Chrysler.

Uiteraard zijn “de grote drie” niet de enige waar cash in ongekend tempo lijkt te verdampen. Toyota had een paar jaar geleden nog een reserve van ruim 90 miljard dollar. Inmiddels is daar nog maar 18,5 miljard dollar van over en het einde van de malaise is nog niet in zicht. Een wereldwijde terugroepactie van 1,35 miljoen auto’s valt qua timing dan niet zo lekker. (via: cnn)



21 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Wat een bedrag zeg!

Jammer voor ford.
Ze bouwen wel mooie auto’s!
Vive la FRANCE!
Poeh, wat een verlies! Moet je voorstellen hoeveel GM en Chrysler nu verliezen! Ik vraag me af hoe dat zit bij de Europese fabrikanten…
Vive la FRANCE!
en misschien een domme vraag, maar waarom verliezen ze eigenlijk zoveel? Gaan de verkopen echt zo erg achteruit? Of ligt het aan het zakken van de aandelenbeurs?
Jan Modaal verdient niet echt veel bij jullie, (10^9)/144262 = 6932?
Allebei, consumenten vertrouwen neemt af, koopkracht daalt.
Leningen worden duurder en dat in combinatie met een stijgende werkeloosheid zullen ook minder mensen een lening nemen voor een nieuwe of gebruikte auto.
Dan het andere punt die je noemde; de aandelenmarkt. Die keldert als een gek.
Aandeelhouders, de grote en de kleine zijn zo dom om een groot deel te verkopen waardoor de aandelen dalen in waarde, dus het eigen vermogen van Ford, Chrysler noem ze maar op krimpt als een wollen trui op 90 graden…
De grote oorzaken zijn de Amerikaanse banken omdat die kredieten hebben verstrekt aan mensen die het achteraf niet terug kunnen betalen, dus zollen ze wel het Europese systeem moeten overnemen – dus het systeem dat banken zekerheid hebben van het af te lossen krediet.

Ik verwacht persoonlijk dat de depressie eind volgende jaar ten einde zal zijn, en dat begin 2011 – 2e/3e kwartaal – de markt zal herstellen…
@foutje van mezelf, moet natuurlijk (4.4*10^9)/144262 zijn, dan kom ik wel ongeveer uit met wat ik dacht.
@Super:
nee klopt, een haal daar nog maar eens de maandelijkse belastingen af…
@Super,
maakt niks uit kan gebeuren :P
Sinds wanneer staat het eigen vermogen gelijk aan de hoogte van de aandelen? Volgens mij Drdre beter blijven rappen in plaats van zich op het economische vlak te begeven.
@markieanta
Aandelen kapitaal is deel van eigen vermogen…
Hoe noemde het boek t ook alweer :S…

Maar als jij het zo goed weet, leg jij t dan uit ;)
Is dat niet afhankelijk van de hoeveelheid aandelen die jij, als bedrijf zijnde, zelf in het bezit hebt. Als je al je aandelen ergens anders hebt staan, maakt het in principe niet uit of je aandelen zakken de ja of de nee, het is in dit geval namelijk niet je eigen vermogen. Doch wanneer je meer aandelen uitschrijft om meer vermogen op te bouwen, is het fijn om een hoge aandelenprijs te hebben, zodat je meer vermogen opbouwt. Als ze eenmaal op de markt zijn, hebben ze dat eigen vermogen al eens opgebouwd toch?
@markieanta inderdaad. Het geld van de aandelen hebben ze namelijk al binnen.
Die grote drie gaan de Amerikaanse overheid nog eens helemaal leeg zuigen… Nu is het nog oke, maar het volgende kwartaal piept Ford misschien ook wel weer anders, want er lijkt geen verandering in de situatie te komen en de verliezen stapelen zich op.
@Citrofiel: De overheid gaat echt geen probleem hebben met wat wisselgeld voor de grote drie. Wat ze in de financiële sector aan het pompen zijn, dát is pas indrukwekkend. En dat terwijl de garanties die ze er voor in ruil vragen verhoudingsgewijs véél kleiner zijn, en dat de hervormingen die ze zouden moeten vragen al helemaal niet aan bod komen.
auw dat doet pijn
@ markieanta & DrDre;

Aandelenkoersen hebben niet zo zeer invloed op het huidige eigen vermogen, dat staat volgens mij tegen de nominale waarde op de balans. Maar als de koers erg laag is dan is een emissie vaak niet mogelijk. De aandeelhouders zullen dan niet blij zijn omdat hun aandeel (hun gedeelte) veel verwaterd omdat er verhoudingsgewijs veel aandeelhouders bij zullen komen. Toekomstige winsten zullen dan met over veel aandeelhouders verdeeld worden. Ook is er het gevaar dat het benodigde geld niet makkelijk opgehaald kan worden bij een dalende koers, wie wil er immers in het bedrijf investeren?
@ BaRa; Op de gigantische verliezen die de US-overheid zelf al maakt, kunnen die paar miljard er ook nog wel bij.
Ach .. het verlies kan je ook weer afschrijven op de belastingen .. en als je denkt dat het alleen in de VS gebeurt .. ook gekeken hoeveel RBOS verlies leedt afgelopen kwartaal?

In Nederland gaat het ergste nog komen .. Europa loopt altijd nog een paar maanden achter op de VS ..
Laat Ford Europa zelfstandig worden!!! ANders heeft dit grote gevolgen voor de europese auto’s!
Misschien handig om erbij te vermelden dat de Europese tak van Ford afgelopen jaar 1 Miljard heeft verdiend. Even om aan te tonen dat Ford Europa inderdaad zo snel mogelijk zelfstandig moet worden. (Bron : http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10861).
@G. Bert
Waardoor natuurlijk de agioreserves afnemen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).