
Het zit al jaren in nagenoeg iedere racegame. Wanneer je de verkeerde kant op rijdt, krijg je een keurige waarschuwing. De hoogste tijd dus, dat we dergelijke techniek ook in onze echte auto’s gaan gebruiken. Dat vindt Nissan ook en is momenteel samen met het bedrijf Nippon Expressway druk met de ontwikkeling van een systeem dat automobilisten aan de juiste kant van de weg moet houden.
Mocht de GPS unit in de smiezen krijgen dat de bestuurder zich op de verkeerde weghelft bevindt of tegen het verkeer in rijdt, dan zal een waarschuwing worden afgegeven. Via de mobiele telefoon kan de bestuurder tevens op de hoogte worden gehouden van tal van bijzondere omstandigheden op de route.
Auto’s lezen al de verkeersborden, knipperen met lampjes als er een auto in de dode hoek zit, piepen als we te dicht op onze voorganger rijden of niet in onze rijstrook blijven. Het zal absoluut met de beste bedoelingen zijn, maar we hebben er als automobilist straks dus weer een extra stukje bemoeienis bij. Als we nog even doorgaan kan de minimale leeftijd voor het rijbewijs rustig naar 8 jaar.
Nog heel even over die GPS unit. Die moet behoorlijk nauwkeurig zijn, wil het bijvoorbeeld op een provinciale weg met slechts één rijstrook in beide richtingen, kunnen meten of je op de juiste weghelft rijdt. Ik betwijfel of GPS zo nauwkeurig is.
West NEXCO and Nissan Begin Joint Research on IT-Assisted Road Information System
– Research Alliance to Build a System for Accident Prevention and Road Information –West Nippon Expressway Co., Ltd. (West NEXCO) and Nissan Motor Co., Ltd. today announced a cooperative effort to research systems to help prevent accidents and furnish road information to drivers. West NEXCO, which operates expressways in western Japan, and Nissan will enhance and complement existing information systems using information technology (IT) to provide road and traffic condition information to help improve safety and driving comfort on expressways.
The joint project will take advantage of the widespread use and multi-functionality of today’s cellular phones. The system will use the Global Positioning System (GPS) and a detailed map database to warn drivers about a number of potentially dangerous situations and conditions – including driving the wrong way on expressway ramps, which frequently causes serious accidents. Responding to frequent occurrences of wrong-way driving with the increase in senior citizen drivers, West NEXCO set up a project team in May 2008 to address this issue as it considered the possibility of joint research with automakers and others using information technology.
The IT-assisted road information system will also employ telematics to help warn drivers about unintended speed changes on ramps and long downhill stretches to help prevent accidents and congestion. Nissan and West NEXCO will also undertake research to assist drivers with probe data on traffic jams, part of West NEXCO’s goal of working to help establish total road safety and comfort.
For its part, Nissan has been working extensively with its Intelligent Transportation Systems to halve the number of fatal and injury accidents involving Nissan cars between 1995 and 2015. Through its SKY project it is developing a vehicle communication system linked with traffic infrastructure to help reduce accidents at intersections. Nissan has been conducting large-scale testing of an information system that furnishes drivers with information on pedestrians using communications between vehicles and GPS cell phones held by pedestrians. It has also established a service that warns drivers of icy conditions ahead.
An outline of the joint research project follows:
Joint R&D Using GPS
A new computer application and detailed map data in the car navigation system will be combined with GPS data to help give the driver audio and visual warnings when the car is going the wrong way on a ramp near a service area or interchange.Joint R&D Using Telematics
Text warnings will appear on the car’s navigation display: “Beware of speeding” on long downhill stretches where accidents are common, and “Beware of slowing” near ramps prone to congestion.Driver Assistance Using Probe Data
Probe data from road-control centers will be better utilized to provide value-added information to vehicles on expressways.Press Demonstration on Wrong-Way Driving Detection Using GPS and Car Navigation System
The team will conduct experiments to test detection and reporting of wrong-way driving by reprogramming the existing Nissan navigation system and simulating driving the wrong way on a rest-area exit ramp. The experiment will also be open to the press, along with a driving demonstration. The details will be informed later.
mensen die dat doen verdienen niet eens een rijbewijs
volgens mij kan het GPS maar op 10 meter nauwkeurig meten. De Europese tegenhanger hiervan dat ook gelanceerd zou gaan worden moet dat tot op de meter kunnen vertellen.
Sluit mij volledig aan bij ///M
@ mezelf
even wikipedia gecheckt en echt nagedacht.
GPS is wel nauwkeurig genoeg maar dat wordt alleen beschikbaar gesteld voor het amerikaanse leger. Als je een navigatie systeem hebt, is de nauwkeurigheid wat lager
Dan kan de helft van autoblog met de auto rijden ;)
OT: Wel leuk en aardig, zo’n systeem, alleen je bent het rijbewijs niet waardig als je hier niet zonder kan…
Ik dacht meer aan een “wrong-car-warning-system” welke geactiveerd wordt zodra men in een Nissan plaatsneemt… Behalve in een Skyline, maar dat is de regel die…….
Over nutteloze investeringen gesproken…
Zijn mensen nu zelfs al niet slim genoeg meer om te zien welke kant het verkeer op rijdt? Welke kant de verkeersborden op staan? Welke kant de voorsorteervakken naartoe verwijzen?
Zou wel handig zijn als je op vakantie naar GB gaat, maar verder is het een nutteloos
Weet niet hoe dat bij jullie allemaal in Nederland zit, maar in België moet je toch soms goed uitkijken waar je allemaal inrijd… ze maken er hier echt een doolhof van soms…
Denk wel een goed systeem, omdat er bij sommige straten zelfs geen borden staan dat je er niet in mag !!
Nog 10 jaar en we hebben allemaal KITT voor de deur staan. Lijkt me wel handig, nooit meer ongelukken, en je auto rijdt zichzelf naar je vakantiebestemming/werk/inparkeerplek.
Ik vind het zeker geen verkeerd systeem.. Iedereen kan hier wel bot over doen, maar je zult anders reageren als een naaste van je daardoor een ernstig ongeluk krijgt of erger zelfs te overlijden komt. Persoonlijk vind ik het een goed idee, alleen lijkt me al die verschillende piepjes me wel irritant worden.. Fatsoenlijk music luisteren zal moeilijker worden.
Eentje in de verkeerde richting rijden? Ze rijden hier allemaal aan de verkeerde kant!!
(weet het, flauwe, oude mop…)
‘k Vind het wel iets goed, zal weer een paar doden schelen…
*Please make a U-turn where safe*
Hehe GPS uit GTA IV zegt het zo. Waarom niet gelijk zo’n Wrong Way balk als HUD op je voorruit :P
Als ze het op de GT-R introduceerden, zou dat pas echt een playstation-auto zijn… http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/19/polyphony-digital-en-de-gt-r#post-11660
Ik hoop het overigens niet… :roll:
dit is het tipje, zoals Benjamin al zei, auto’s worden voledig gerobotiseerd. Het kan niet anders, aangezien de mens de enige zwakke schakel is. En de software die gemaakt is door mensen natuurlijk
Tsja chauffeur wordt dus de auto zelf…
ff over het provinciale weg probleem…: Positie 1 vergelijken met positie 2 dan zie je toch welke kant je op gaat, ook op een provinciale weg…
En nu is het maar weer wachten wie er komt met de zinloze opmerking:
‘en achteruit rijden dan…’
@ Benzer: En zelfs dan is het ver gezocht dat dit nodig zou zijn. Ik ben zelf wel eens met de auto naar Engeland geweest en nergens last van. Je wordt bij rotondes toch wel gedwongen de juiste kant op te gaan en voor de rest moet je gewoon even logisch nadenken, als dat al nodig is.
En als je lang aan het inhalen bent ? Merkt die dat dan ?
Mocht de GPS unit in de smiezen krijgen dat de bestuurder zich op de verkeerde weghelft bevindt of tegen het verkeer in rijdt, dan zal een waarschuwing worden afgegeven.
Volgens mij klopt dit niet helemaal want als je op de verkeerde weghelft rijdt, dan rij je toch tegen het verkeer in? Ik kan me namelijk geen situatie bedenken waarin ik op de verkeerde weghelft kan rijden zonder tegen het verkeer in te rijden.
Verder vind ik dit best handig als mensen in slaap vallen achter het stuur. Dat het een soort van wake-up call is zodat er gecorrigeerd kan worden! Alleen GPS is te onnauwkeurig daarvoor dus ben benieuwd hoe zo dat oplossen.
Schitterend als dat systeem werkt als je van Nederland naar Engeland gaat.
gps systemen zijn momenteel bijlange na niet zo nauwkeurig, soms weet die zelfs niet dat je op een parallelweg rijdt, enkele meters van je vandaan