Dit is een fototopic, dus de tekst is optioneel. De kenners herkennen het blok uiteraard direct: het is de 3.6 liter grote V8 uit de Ferrari 360 Modena. Voor een (niet-regulier) onderhoudsbeurtje werd het blok volledig uit elkaar gehaald. Gelukkig was de monteur zo scherp om daar een paar mooie foto’s van te schieten.
De V8 met een blokhoek van 90° produceert een koppel van 372 nm bij 4750 tpm en een vermogen van maar liefst 400 pk bij 8500 tpm. Daarmee haalde de 360 Modena 295 km/u en sprintte in 4,5 seconden naar de 100. Lekker, maar in de Challenge Stradale kwamen daar zelfs nog eens 25 pk bij. (via Jalopnik)
Dat klinkt goed overigens:
Neal zegt
wel leuk, dat cross flow inlaatspruitstuk
Robbert zegt
Prachtig stukje techniek!
Valt me nog mee dat dit zomaar kan
( dat er niet een paar mannen met zwarte zonnebrillen de camera afhandig kwamen maken ;-)
San Sebastiano zegt
Mooi die kelken!
Mean Green zegt
Glasplaatje erop en zet maar in mijn woonkamer! :)
Sven zegt
ombouwkitje erbij en zet maar in mijn e30 :)
190d zegt
idd, glazen plaats erop en je hebt een geweldige salontafel
Mies zegt
Dat filmpje is toch van Kreissieg?
OT: Nog nooit opgevallen dat die inlaat zo hoog zat. En zoals Mean Green al zegt niet alleen mooi voor in je auto, maar ook mooi voor in je woonkamer.
Eric zegt
Nu wachten op de foto’s van een V12 of een Boxer 12.
Bisazza zegt
@ Mies, Klopt.
Ooit die van de Lamborghini Countach LP500 gehoord????
http://www.youtube.com/watch?v=ZCOrJ0ipt0o
hubert zegt
Crossflow??
Dat is toch dat bij een 4-klepper de inlaatkleppen diagonaal tegenover elkaar zitten? (Zoals de Lancia Delta Evo I en II hadden)
En hier zitten alle inlaatkleppen aan één zijde van de cilinderbanken.
Of ben ik hier verkeerd?
BeQuietAndDrive zegt
Wie dit leuk vind (en wie nou niet?) moet eens op de site van Forza Service kijken. http://www.forzaservice.nl/
Dan naar werkplaats > overzicht modellen > en dan kies je een model. Staan bijv. foto’s op van een bakrevisie van een F40, maar ook klassieke Ferrari’s die even uit elkaar gehaald worden.
Jan Groothuijse zegt
Zie ik niet 5 kleppen per cilinder?
En is dat niet consistent met de 355 die er staat?
Coen zegt
Wat een mooie site is dat :D Bedankt voor de tip!
Laurens zegt
Cross flow heeft het ding, maar wat denk ik bedoeld wordt is dat het apparaat twee lengtes van inlaat kanalen heeft, de ene (korte) rechtstreeks naar beneden, de andere (lange) van de ene kant via de pijpjes tussen de luchtkamers in naar de andere kant en dan de kop in. Vandaar ook 16 kelkjes.
Lange kanaal geeft extra koppel bij lagere toeren, korte kanaal meer topvermogen. Ideaal is een volledig variabel inlaatkanaal (iets als een schuiftrompet), maar dat heeft geen enkele motor.
Verder is het enige wat ze aan het doen zijn lijkt me de kleppen stellen, daarvoor moeten de nokkenassen eraf. En bij Ferrari waarschijnlijk ook de motor eruit :-)
PantheraLeo205 zegt
@ Neal: Weet wel dat een cross-flow cilinderkop niks bijzonders is. Gewoon inlaat aan de ene kant en uitlaat aan de andere kant van het blok. Elke injectiemotor heeft het. Op carburateur werd wel reverse-flow gebruikt (inlaat en uitlaat aan zelfde kant van blok).
Mooi ding die Ferrari V8
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Schitterend stuk techniek en design!
Zeker die inlaatkelken…
MR2 20V zegt
@ Jan Groothuijse
De motor van een 360 heeft ook 5 klepper per cilinder
@ Laurens
De motor van een Mazda 787B heeft schuiftrompetten
[img]http://www.fd3s.net/787B/26b_large.jpg[/img]
MR2 20V zegt
Ff andere tags proberen :)
Zo dan?
Laurens zegt
@MR2
Precies wat ik bedoel! Dat is een rotatiemotor, uit de LeMans racer.
Moet wel een prachtig geluid geven, vier trompetten tegelijk aan het toeteren :-)
papa zegt
Erg mooi allemaal, maar lang niet zo mooi als een colombo v12
RenesisHP zegt
@Laurens.
Dat klinkt ook fenomenaal. ;)
http://nl.youtube.com/watch?v=Go3Fgd1wgic
Dat Ferrari blok ziet er mooi en complex uit. Het geluid van dat blok is geweldig. Ik heb de 360 Modena altijd beter vinden klinken dan de F430.
Waarbij ik gelijk kan vermelden dat het filmpje niet meer beschikbaar is. :cry:
RenesisHP zegt
@Laurens en @MR2.
Ik heb wat gepost voor jullie. Het hangt alleen in het spamfilter.
Dat is overigens fanatieker dan ooit te voren.
AB? Hebben jullie een nieuw systeem of zo?
RenesisHP zegt
Een rx8 HP(6 poorts) heeft ook een soort variabel inlaattraject. Daar gaan vanaf zo’n 6000 toeren twee extra poorten open(duidelijk hoorbaar).
Rick zegt
De audi S3 die laatst op AB stond doet het sneller (0-100)
Tombnolz zegt
Echt een kunstwerk.
OPEL ASTRA 7 SERIE zegt
Het toppunt van menselijke technologi vervaardigd in onze mooise auto’s
je zou er haast een traantje bij wegpinken !
MR2 20V zegt
@ Rick
So what?
Er staan zat auto’s op AB die sneller zijn…
sus zegt
Het zou me straf lijken dat de nokkenassen eruit moeten om de kleppen te stellen.
En nog straffer dat de motor eruit zou moeten.
Bij een normale motor heb je toch een toestel voor de klep in te drukken zodat je de pastille kan vervangen…
Ik weet ook wel dat dit geen normale motor is maar ik kan me wel voorstellen dat de kleppen net een keer meer gesteld moeten worden dan bij eender welke andere, ordinaire benzinemotor…
Maar goed, in ieder geval een mooi blok en leuk om het zo is te bezien.
Maar bij het woord ontleed had ik me wel meer voorgesteld.
Had toch op zijn minst een zuigertje en drijfstang willen zien eigenlijk.
DennieFR zegt
Het is al vaker gezegd door verschillende mensen hier,maar ik zal het nog eens herhalen; Snelheid wilt niet alles zeggen over de belevenis ervan.. 3.5 seconden in een Golf of 5.0 seconden in Ferrari,Golf is dan sneller maar de belevenis komt nog niet half in de buurt van de Ferrari!
OT; ziet er echt gaaf uit die kelken :O
Ook knap voor de personen die hem in elkaar kunnen zetten :D
Jeanke zegt
@ sus
Ik kan mis zijn, maar ik denk niet dat je in zo’n (hoogtoerige) ferrarimotor de kleppen afstelt met pastilles, massatraagheid enzo… eerder hydraulisch gok ik ;)
@ bequietanddrive
nette site!