Het lijkt gisteren, maar het is al weer 15 jaar geleden dat de Subaru Impreza GT Turbo werd gelanceerd. Vooral de 555 versie die voor 50.000 gulden (22.687 euro) 211 pk en vierwielaandrijving bood. In de UK kun je nu voor de oude prijs een hagelnieuwe Impreza WRX kopen.
Voor 17.998 pond kun je in Engeland in een 230 pk sterke Impreza WRX wegrijden, wat een besparing is van 2100 pond op de normale prijs. Nu de Britse pond behoorlijk in waarde is gedaald, is dat slechts 20.000 euro. Dat is niks vergeleken met een Nederlandse nieuwprijs van 35.995 euro. Jammer dat bij import nog even BPM betaald moet worden (zo’n 9000 euro), maar het belangrijkste nadeel is dat het stuur aan de verkeerde kant zit. Tenzij Subaru het toestaat om ook linksgestuurde auto’s te bestellen tegen deze prijs. Dat lijkt niet waarschijnlijk maar dromen mag natuurlijk altijd. Na 15 jaar snelle Impreza’s zijn er overigens veel tweedehandsjes te vinden. Nu zullen dat gezien het sportieve karakter van de Impreza niet allemaal perfecte exemplaren zijn, maar met wat zoekwerk zijn er zeker pareltjes te vinden.
Mocht je een Impreza niet zo mooi vinden, kijk dan even wat er mee kan. Ken Block laat zijn Impreza alle hoeken van een vliegveld zien of luister even naar de muziek van de boxermotor. (via PH)
Er gaat toch niets boven de oude vertrouwde, rammelende, GT Turbo!
Mooie actie. Enneh, dat stuur rechts, dat is toch juist fijner! Vind ik wel tenminste.
Liever de oude 555 dan die nieuwe.
Geen wonder; wie wil er nu in dat lelijke hatchback-gedrocht rondrijden… Geef mij maar de “echte”!
BPM… bijna het dubble van de normaal prijs, wat is het toch fantastisch om in nederland een auto te kunnen kopen.
Helaas zit niet alleen het stuur aan de verkeerde kant.
De pedalen zitten dit ook.
En toch rijd ik nog ooit in een GT-turbo… Blijft een lekkere wagen!
In meeste racewagens zit het stuur ook rechts, zodat de bestuurder vaker aan de binnenkant van de bocht zit en de curve dus beter kan inschatten (bijna alle circuits draaien immers met de klok mee en kennen dus meer rechtse bochten)
@ jamesbrown, Citroën won het Rally Championship hoor, geef mij maar de C4!
@Stijn: Dat lijkt me stug… Bijna alle raceautos die ik ooit heb gezien hadden het stuur gewoon links. Behalve de eenzitters natuurlijk :)
(WTCC, WRC… Correct me if I’m wrong)
@stijn
op de openbare weg in europa zie je met een rechtse stuur tegenliggers heel slecht bij inhaalmanoeuvres. geen pretje…
@Stijn: fout.
in racetrucks, rallyauto’s, WRC, WTCC, NASCAR, DTM, Pikes Peak Hill Climb en al die merkcups die we kennen, allemaal stuur links.
V8 Supercars heeft het wel rechts btw.
Detail: De 555 kostte 55.555,55 gulden, en geen 50.000,-
Zie hier; http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id=12115&cache=no
Zie
Ahja kijk dan maar eens naar alle pototype Le Mans racers (buiten de Audi R8 en R10) als de Porsche 917, 956, 962, GT1 en Toyota GT One, BMW V12 LMR, Lola EX265, Peugeot 905, 908
Op het circuit maakt het wel degelijk een verschil (behalve in NASCAR, waar de circuits ook vaak naar links draaien)
Ben nog iedere dag de koning te rijk in m’n GTT (inmiddels al 1.5 jr) Dikke pret!
de mooiste impreza blijft die met de kikkerogen.
@ Stijn
De Le Mans auto’s die je opnoemt : Peugeot 905, 908, Porsche 962, Toyota GT-One,… hebben het stuur niet rechts, ook niet links, maar in het midden !!
Voor de rest alle autosporten in Europa, stuur links, behalve Le Mans, F1, GP2,… daar is dat in het midden.
@ Phil: ik ken niet al die LM auto’s, maar van de GT-One van Toyota
weet ik toch echt zeker dat de coureur rechts van het midden zit…
@ Forza!
Inderdaad bij de Toyota zit het stuur rechts, maar bij de meeste links…
Bij de Mazda 787B zit trouwens het stuur ook rechts.
Maar we dwalen af.
Back Ontopic :
Happy birthday Impreza !
Subaru moet die ook aanbieden met stuur links, net zoals ze hier ook modellen met stuur rechts moeten verkopen…
@Vive la FRANCE!: Huh, Ik zei toch niet dat ze het WRC gewonnen hebben? Gewoon dat de oude (sedan) Impreza veel mooier is dan de hatchback van nu…
@Toms:
Als het stuur aan de verkeerde kant zit, vind ik het op zich wel fijn dat de pedalen daar ook zitten.
Ik ben vrij lenig, maar je kunt ook overdrijven.
@Phil
Bij al degene die ik daar noem zit het stuur allemaal rechts, ben het zelf gaan opzoeken! Een Le Mans racer mag immers geen eenzitter zijn, moet altijd ruimte zijn voor een passagier. Bij meeste Le Mans prototypes van de laatste 30 jaar zit het stuur dus wel degelijk rechts.
@phil, kijk eens goed…
2100 pond verschil maar? Die inflatie is heel erg meegevallen dan, de autoprijzen hier lijken meer gestegen te zijn, maar dat is niet onderbouwd, gewoon een gevoel. Hoewel… 2100 pond is wel weer zo’n 10% van de normale prijs… Dat klinkt al als een stuk meer.
Stijn heeft in deze toch volledig gelijk. Voor CIRCUIT auto’s is het stuur naar rechts bijna altijd praktischer. Bij rally is het een uitzondering, daar wordt gekeken naar de voorkeur van de coureur.
Een jong gebruikt nieuw model type-r kost bihvoorbeeld nog maar 10.000 pond, trek hem kaal en je hebt goedkoop een perfecte circuit rag bak!
@jamesbrown, ja weet ik. Maar het is toch leuk om het even er bij te zetten ;)
wat blijft het toch een ongelovelijk lelijk auto die impreza!! tis gewoon een opel kadet met een superieur motorblok
@Vive la FRANCE!: Hahaha okee, point well taken. Het wordt steeds erger met die fanboys zeg, nu zelfs al voor franse auto’s, wie had dat ooit gedacht! :P
Help! Subaru gaat een tweewielaangedreven Impreza leveren! Ik gelof dat het een 1.5R is. Nog maar eens heiligschennis. Subaru hield altijd al vast aan vierwielaandrijving, zelfs voor kleine modellen als de Justy 1.3. Nu moeten ook zij buigen. Kan iemand eigenlijk nog een constructeur noemen die zijn tradities NIET opzijzet???
Timmie:
Stel, je bent tegen medicijnen want je vindt dat je op een bepaalde manier moet leven. Dat gaat heel je leven lang goed, tot er een epidimie uitbreekt waar jij niks aan kan doen, en je toch medicijnen moet gaan nemen om te overleven.
Wat doe je, medicijnen nemen, en leven om nog een dag te kunnen zien, of bij je standpunt blijven dat je weigert medicijnen te nemen, om vervolgens dood te gaan?
Beetje dom punt breng je op zeg, verrek.
in nl moet je binnenkort niet de bpm erbij rekenen maar de normale prijs bij de bpm is toch om gestoord van te worden
geef mij maar deze
http://z.about.com/d/cars/1/0/s/k/sub_08impreza25ised_rear.jpg
vind ik beter dan die hatch-variant. jammer dat de sedan niet in NL te koop staat :(