Gespot: Aston-Martin V8 door de jaren heen

Auteur: , 45 Reacties

Min of meer op chronologische volgorde kwam Aston-Martin na de tweede wereldoorlog met zescilinders, V8’en en V12’en voorin hun modellen. Twee weken geleden werden de zescilinders uitgelicht, waarvan de DB7 in de jaren ’90 een nakomertje was. De AMV8 is eigenlijk ook een nakomertje, want de andere V8 modellen werden vanaf de eind jaren ’60 tot in 2000 gebouwd, waarna men vrijwel volledig overstapte op V12 motoren.

Aston-Martin DBS V8

Aston-Martin legde in 1969 voor het eerst een V8 voorin een auto. De DBS van 1967 had dezelfde zescilinder als de DB6, maar omdat de DBS zwaarder was, was hij trager. En dat mocht natuurlijk niet op hun destijds nieuwste model, zeker niet omdat het de allerduurste auto was. Een fractie duurder dan bijvoorbeeld een Benz 600 Pullmann! De DBS met zescilinder bleef nog tot in 1972 in productie en werd zelfs veel beter verkocht, 787 exemplaren tegenover 402 DBS V8’s. Die werden maar twee jaar korter geproduceerd. De versie met V8 was overigens niet veel krachtiger dan die met zescilinder, de 345 pk was maar 20 meer dan voorheen. Tegenwoordig zijn deze modellen niet extreem duur in aanschaf, maar de Britse techniek vergt wel veel onderhoud, zoals gebruikelijk.

Aston-Martin DBS V8 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DBS V8 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DBS V8 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DBS V8 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DBS V8 - Foto Jim Appelmelk


Aston-Martin V8 (series 2-4)

De DBS V8 werd achteraf “V8 Series I” gedoopt toen de auto in 1972 werd opgevolgd door een gefacelift model dat wij nu kennen als “V8”. In grote lijnen bleef de auto er hetzelfde uitzien, maar de neus veranderde wel duidelijk in de omgeving van de grill en koplampen. De series 2 had de 5,3 V8 met benzine-inspuiting van de DBS V8, maar het vermogen was gezakt tot vlak boven de 300 pk. De inspuiting bleek zo problematisch dat in augustus 1973 er Weber carburatie werd ingebouwd. Daardoor groeide de bult op de motorkap. De afgebeelde auto, waar Bram Moszkowicz zo nu en dan in rondrijdt, is één van de laatste S3’s, namelijk uit juni ’78. Op de series 4, die “Oscar India” (October Introduction, 1978) werd genoemd, was de bult op de motorkap weer gekrompen, hoewel er nog steeds carburatie onder zat. De auto had ook een zogenaamde “Flip Tail”, een geïntegreerde achterspoiler. Verder was de auto van meer luxe voorzien, zoals veel hout in het interieur. Op basis van de V8 kwam er in 1977 een Vantage, met meer vermogen. Daarover komt morgen meer.

Aston-Martin V8 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin V8 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin V8 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin V8 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin V8 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin V8 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin V8 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin V8 - Foto Jim Appelmelk


Aston-Martin Lagonda Saloon

Lagonda was alweer geschiedenis toen er in 1974 een soort opgerekte DBS V8 op de markt kwam. Lagonda zou vanaf dan de naam worden voor Astons met vier deuren. De Aston-Martin Rapide ontleent haar naam óók aan een Lagonda, namelijk aan de Lagonda Rapide uit de jaren ’60. De Lagonda Saloon uit de jaren ’70-’80 was opgedeeld in verschillende series, waarvan de eerste serie er totaal anders uit zag dan de series 2, 3 en 4. Die laatste waren zoals ze het bekendst zijn: platte, lange, hoekige auto’s die door maar weinig mensen mooi worden gevonden, waar de tweedeurs V8 destijds veel liefhebbers had. De Lagonda Saloon was dan ook nog eens astronomisch duur, want de prijs was bijna anderhalf keer zo hoog als die van een Aston V8. De laatste 98 exemplaren, de vierde serie, hadden nu drievoudige koplampen omdat de opklapkoplampen waren verdwenen. Dit is de afgebeelde versie. In totaal zijn er ongeveer 630 gebouwd.

Aston-Martin Lagona Saloon - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Lagona Saloon - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Lagona Saloon - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Lagona Saloon - Foto Jim Appelmelk


Aston-Martin Virage & Virage Volante

De V8 en zijn derivaten stamden af van de DBS V8, die in 1988 alweer bijna twintig jaar oud was. Tegenwoordig kan zoiets helemaal niet meer, maar destijds gingen modellen regelmatig zo lang mee. In 1988 kwam er dan eindelijk een einde aan de V8. Zo klinkt het alsof het een verademing was, maar eigenlijk is dat niet vanuit elk opzicht zo. De sierlijke en stoere V8 werd vervangen door de Virage, een auto die in grote lijnen schitterend en indrukwekkend is, en een dure uitstraling heeft, maar in details nogal teleurstellend was. De koplampen waren van de Audi 100, de achterlichten kwamen van de Volkswagen Scirocco, en voor f.610.668 waren de wielen en velgen wel heel erg goedkoopjes. Voor dat geld kon je ook een Bentley Turbo R L.W.B. aanschaffen, of drie Shamals… Later kwamen er nieuwe velgen, maar die waren ook niet echt spannend. Tot 1994 werden er ongeveer 400 gebouwd. Van 1992 tot en met 1996 was er een Volante, waarvan er 235 werden gebouwd. De Virage werd vervolgens gefacelift en kreeg de naam “V8 Coupe”, dan wel “V8 Volante”. In 1993 kwam er een versie met twee compressors onder de naam “V8 Vantage”. Die maakten 557 pk van de oorspronkelijke 330. Daarover komt vrijdag meer.

Aston-Martin Virage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Virage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Virage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Virage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Virage Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Virage Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Virage Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Virage Volante - Foto Jim Appelmelk


Aston-Martin AMV8 Vantage & Roadster

Na de zware Virage en V8 ging Aston-Martin verder met de DB7, die in 1994 was geïntroduceerd als “goedkoop” model naast de V8 serie. Er zat een Ford zescilinder in lijn turbomotor in, die net zo krachtig was (335 pk) als de V8 in de Virage maar de auto zelf was een stuk lichter. Toen de V8 uit productie ging was er dus alleen nog maar een “klein” model over, de DB7. Maar deze werd voorzien van een 5,9 liter V12 die 420 pk leverde. Dit was de DB7 Vantage, het begin van de Astons met V12. Dit blok deed ook dienst in de Vanquish, en doet het momenteel nog steeds in de DB9 en de DBS. Om een lang verhaal kort te maken: tussen alle V8 modellen van 1969-2000 ligt nog een hele reeks V12, voordat er eindelijk weer een V8 kwam, eind 2005. Dit was de V8 Vantage, hoewel hij AMV8 Vantage wordt genoemd om verwarring met de V8 Vantage uit de jaren ’90 te voorkomen. Deze V8 is namelijk juist de meest compacte en minst dure Aston uit het gamma. Voorin ligt een 4,3 liter V8, die ook in de XK4,2 en XKR ligt, maar dan iets groter. Het blok leverde aanvankelijk 380 pk, maar dat werd 400 met de in gelimiteerde oplage gebouwde N400. Zoals de AMV8 nu wordt geproduceerd ligt er een 4,7 liter V8 met 420 pk in.

Aston-Martin AMV8 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 Roadster - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 Roadster - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 Roadster - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 Roadster - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 Roadster - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 Roadster - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 Roadster - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin AMV8 Roadster - Foto Jim Appelmelk



45 reacties

Mooi :D
Ook soms mooie combo’s
Er zit een foto in de “Aston-Martin V8 (series 2-4)” reeks die er niet bij hoort.
Mijn excuses, hij staat op de achtergrond
Heerlijk die Virage, zeker een van mijn favoriete auto’s.
AMV8 vantage na, is de rest erg lelijk! en het is niet omdat, ik niet van oude auto’s houd!
Waarom is een auto opeens niet meer premium omdat er koplampen van een Audi inzitten? :-D
Parkeert Bram op invalideparkeerplaatsen? Foei toch!
En toch vind ik die oude V8 versie’s op de Mustang Fastbacks lijken.
Ja jammer van de grille. Ik blijf het gewoon niet mooie auto’s vinden. Sommige lijken net op Amerikaanse musclecars.
Of lijken muscle cars op de Aston Martin? Was toen volgens mij gewoon de stijl van de tijd. Als je een grote motor voorin had en je wilde een coupe-achtig design, kwam je al snel op zoiets uit. Net als de ballon banden.
Je kan ook zeggen: de Ford Capri lijkt op de Aston Martin. Om maar iets te noemen.
Toch het liefst de laatste….! Heerlijk auto (zelf veel mee gereden als ex werknemer AM)
Pracht artikel, Astons blijven zo mooi. Moszko mag die Aston V8 vandaag nog bij mij voor de deur parkeren.

Overigens zag ik een klein foutje: er staat bij de tags ‘db7’.
-edit: dank u, is gefikst-
Zo.. jullie zijn weer goed bezig allemaal nice pics van aston martins!!

whahaha,

Die grote 4 kante bak voor dat stuur van de Aston-Martin Lagonda Saloon
Die Virage vind ik het mooist! Wel een afknapper dat er dan allemaal VAG onderdelen op zitten, beetje armetierig voor een auto van 6 ton.
-edit: 1 woord + caps lock = nutteloze bijdrage-
@Tinos: Je hebt gelijk. Maar hoe je het wil noemen, noem je het maar het is niet als compliment bedoeld.
Het is niet alleen Audi en VW, de knippers voor zijn van de Porsche 944 en de spiegels van een CX…
Toch vind ik dat de virage deels door die audi lampen niet volledig tot zijn recht is gekomen. Neem nu dat extra randje rond de lampen het ziet er een beetje uit als houtje touwtje werk.
Tja – onder het lederen omhulsel van contemporaine Aston-sleutels zit er zelfs een Volvo-logo…

En toch vind ik dat Aston er esthetisch niet op achteruitgegaan is, zeker niet ten opzichte van de youngtimers die appeltje hierboven opgelijst heeft.
Bij die Aston Martin V8 (series 2-4) foto 2. Is dat nou onze gewaardeerde top-advocaat Bram Moszkowicz???… Het lijkt erop dat deze foto is genomen in Oud-Zuid, rayon van Brammetje….
Goeie smaak.
Voortaan mag de baby in een kinderzitje hoor mevrouw Aston-Martin Lagonda Saloon
Ik vind de originele V8 Series (en dan eigenlijk zelfs nog de 1 iets meer dan de 2) toch wel hele mooie auto’s. Die hebben wel dat agressieve, maar het zijn net geen muscle cars.

Ja ik zou me geen moment schamen als ik dat op m’n oprit vond. Wat moet zoiets eigenlijk kosten?
die lijken wel allemaal op elkaar zeg. Ik zie het verschil met de DB9 ook nauwelijks.
@ rikkon, maar bijna elke Engelse sportwagen uit de jaren ’80-’90 had de spiegels van een CX. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Lotus Esprit S4, GT3 of V8 en zelfs de jaguar XJ220… De spiegels waren gewoon ook goed ontworpen, de wagen heette niet zomaar CX.
(De achterlichten van de Esprit kwamen ook zelfs van de 1984-1985 Toyota Corolla GT-S (AE86 — USA))
Mooi artikel! Toch blijf ik het verschil tussen de DB9 en V8 Vantage nauwelijks zien van de buitenkant.
@ Stijn Die lijst kunnen we veel langer maken. Van wie doneerde de..
.. achterlichten van de XJ220?
.. achterlichten van de Morgan Aero?
.. achterlichten van TVR Griffith?
.. knipperlichten voor van de Mucielago?
.. spiegels van de Opel Speedster en de Lotus Europa?
enz, enz.
ze worden met de dag lelijker
Wederom mooie spots + prachtige combo’s!
Die Lagonda zeg… Te gek. Wat een ding! Ik zou bijna zeggen dat hij een Amerikaanse vorm heeft, met maffe Britse voor- en achterkant.
Ooit koop ik een Lagonda. Geen auto heeft meer indruk op me gemaakt dan de Lagonda. Stel je voor: Een jong mannetje gaat door papa’s autoblaadjes en ziet plotseling die platte auto met 4 deuren. Daar zou je mee naar school gebracht kunnen worden. Papa zei dat die auto van een oliesjeik was. Daar had ik ook nog nooit van gehoord. Mijn conclusie: Ik moet later rijk worden. Rijk als een sjeik.

Appeltje dank voor de mooie spots. Die hele serie DBS V8 is ook zoo vet.
Mooie spots, maar ik mis de oude Vantage :o
doe mij die ouwe dbs maar..
wat een fantastisch ding zeg…ohmss
De Virage, de V8 Vantage en de V8 zijn toch wel de mooiste uit dit rijtje. De foto’s zijn erg mooi, zoals we van Appeltje gewend zijn. :) Vooral die in de winkelstraat met de 2 V8 Vantage’s is een erg mooie foto. Leuke serie, en een goed idee om aandacht te besteden aan de V8 modellen van Aston Martin. :)
@appeltje .. heerlijk leesvoer weer .. (schoenmaker blijf bij je leest) ..
veel beter dan je “Amerikanen special” ..
daar kon ik niet echt blij van worden ..

hier kan ik teminste wijzer van worden .. thumbs up ..
@Lincoln: Zeg dat nou niet tegen hem, anders komt er nooit een musclecar editie! Ik ben al blij met wat mooie plaatjes, een kinderhand is gauw gevult.
De achterliggende kennis heb ik (verzin ik ) er dan wel zelf bij.
En verzand deze site helemaal een euro/jap promotie,met oogkleppen oplopende grijze massamedium!
Oftewel thumbs up for de Amerikanen special van Appeltje! Vooorallll doorgaan :)
@Rob USA ..
welnee man .. dat was een rommeltje .. een bij elkaar geraapt zooitje ..

we nemen hem van de zomer mee naar een Cruise Brother meeting .. heeft ie genoeg materiaal voor 10 specials .. kan hij van ons de details leren ..
doen ??
@Lincoln:Je hebt gelijk maar beter iets dan niets.
Is een goed idee, moeten we idd doen.
We moeten alleen nog appeltje overtuigen.
Zoveel details zal hij nooit meer zien op één avond.
’t blijven toch bruut mooie auto’s…*droomt weg*
jonge jonge….wat zijn die Virage en Virage Volante toch lelijke gedrochten….

kijk dan…. der klopt geen ene PEEEEEP van….

die achterkant is zo lelijk dat ik der spontaan van moet schijten….

tot zo
Met uitzondering van de Lagonda dan, zijn alle Astons súper wagens. Ik zie me eigen honderd keer liever rijden in een Aston dan in een, ik noem een Ferrari of Lambo. Deze wagens zijn zo verfijnd, zo magnefiek dat het zijn weerga niet kent. Van mij mogen de britten mooi door gaan met het bouwen van deze uitzonderlijk mooie wagens.
@Jochempie: Een Vanquish met een V8…?

Prachtige foto’s zoals we gewend zijn Jim :)
@ Tinos
Is wel vaker stout als het om parkeren gaat. De ‘eigenaar’ van de betreffende parkeerplaats was er ook niet erg blij mee, en Bram schaamde zich achteraf wel een beetje toen ik het vertelde.

@Merry
Lijken ze ook wel een beetje, Mustang Fastbacks vind ik ook schitterend :D

@noud
De Virage ziet er door al die details ook niet uit, maar de Vantage wel. Dat komt door zulke details, de Vantage heeft wel heel mooie koplampen vind ik.

@lincoln
Alle begin is moeilijk, zoals je weet heb ik niet erg veel verstand van VS wagens, maar ik vond het leuk om eens te proberen. Ik wil ook graag eens iets maken over musclecars, allereerst heb ik iemand benaders met zo’n schitterende Charger uit 1970, wat een beest van een auto…
Oh ja, Cruise Brother meeting lijkt me leuk!

@RobUSA
Een betere USA special komt er zeker nog eens, gaat wel even duren. En wat betreft Japanse auto’s, dat valt toch wel mee? Net als de VS zijn er in Japan ook erg veel interessante modellen die de Europese markt niet halen! Je ziet hem misschien al aankomen, over een paar weken een special over de familie Prius…


@Jochempje
Op je beurt wachten he! :P Over twee weken zet ik alles met V12 op een rijtje.

@BAAP
Ja, heb je wel een beetje gelijk in, maar de Vantage maakt alles goed, méér dan dat zelfs!

Bedankt voor de reacties!
Hehe (beetje voor de 007 fans onder ons)
Wel vet het kentekenplaatje op de roadster..

http://static.autoblog.nl/images/wp2009/gespot/aston_martin_v8_1/aston-martin_amv8-roadster_03.jpg

MI6 on the road hahaha :P

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).