Citrofiel kan z'n lol op vanavond, want Citroën is jarig en viert dat niet alleen met luxe conceptcars maar ook met een nieuw logo. We wisten al een tijdje dat dit eraan zat te komen, maar hier is dan het officiële plaatje. De dubbele chevrons zijn iets anders gevormd, maar ook het lettertype van de merknaam is veranderd. Jongens, geen half werk hoor.
Laten we hopen dat het nieuwe logo nog steeds op dezelfde manier in de grille van de auto’s verwerkt zal worden als nu, want dat blijft een mooi element van de ontwerpen van Citroën.
Trouwe reaguurder Emile_Benz stelde een ander ontwerp voor, deze is het helaas niet geworden. (NSFW-alert)
CITROËN heeft op 5 februari 2009 tegelijkertijd in 34 landen haar nieuwe merkbeleving gepresenteerd. Met een knipoog naar de historie is dit gedaan op de geboortedag van André Citroën. De autowereld kenmerkt zich door veranderingen van gewoonten en nieuwe benaderingswijzen tussen klanten en automerken. In deze context ‘vindt Citroën zichzelf opnieuw uit’ zo luidt het motto.
Het doel hiervan is om na het succes van de Citroën C4 Picasso, marktleider in het M1 MPV segment, en de in de zakelijke markt succesvolle Citroën C5 het merk Citroën meer waarde te geven en zodoende het gamma te dragen en te ondersteunen.
Vanaf 5 februari legt CITROËN de basis van een nieuw wereldwijd project : een nieuwe visuele identiteit [zowel huisstijl, communicatie-uitingen als uitstraling van dealerbedrijven], en nieuwe productlijnen om daarmee nog beter te voldoen aan verwachtingen van nieuwe en bestaande klanten.
Na ruim 20 jaar wordt er een vernieuwd logo geïntroduceerd. De ontwerpers zijn erin geslaagd met behoud van de visuele herkenbaarheid iets nieuws en moderns te ontwikkelen. Zo hebben de chevrons meer kracht en reliëf gekregen om uit te drukken dat het merk Citroën staat voor beweging en technologische voorsprong. De merknaam Citroën wordt genoteerd onder de chevrons, is voorzien van zijn rode kleur, en legt hiermee een brug tussen geschiedenis en toekomst.
Als bewijs voor de verandering van de merkidentiteit van Citroën is gekozen voor een nieuwe pay-off : Créative Technologie. Kortom : technologie gericht op comfort, rijplezier en veiligheid.
Dat creatieve technologie al langer tot de merkwaarden van Citroën behoort, bewijst het alom bekende hydractieve veersysteem, dat zowel de rijkwaliteiten ten goede komt, maar ook kenmerkend is voor het typische Citroën comfort. Citroën heeft daarnaast ergonomie, comfort en veiligheid op een creatieve wijze gecombineerd in het stuurwiel met vaste kern.
32 reacties
Mooie restyle hoor, vriendelijke moderne letters.
En het logo zelf ook een stukje vriendelijker.
Toch nog herkenbaar genoeg voor de trouwe klanten, knap gedaan.
die van @Emile Benz is daarom beter ..
En fris logo vind ik altijd wel een kleine image-boost voor een merk… Wordt het voor BMW ook niet eens tijd om een beetje te verfrissen?
Vind het wel moderner, dat wel.
Vond het vorige eigenlijk net iets sterker.
Mijn versie is misschien wat te regionaal/infantiel geïnspireerd.
http://img21.imageshack.us/img21/3650/citroendewonderslofcopyox0.jpg
uit welk land komt het automerk citroen?
DOWN UNDER!
nee, echt. het logo ziet er nu heel ingezakt uit!
Ik ga hier nu mijn eerdere bedenkingen bij dit logo presenteren:
“De auto’s die het logo in de grille hebben (C4 (Picasso), C5 en C6) voldoen aan een eenduidige scherpe lijnvorming over de hele koets door het huidige, scherpe logo. Een ronde grille zou afbreuk doen aan de rest van de lijnen van de auto.
Op sommige modellen, zoals de nieuwe C3 Picasso, staat een ronder logo beter, door de rest van de koets. Maar andersom geldt dat ook… Dilemma…”
(met dank aan vicortje en RoT_)
Echter, nu is dat ietsje veranderd. Bij de concept DS3, het bericht hiervoor, is hetzelfde ronde logo gebruik, en wel in de grille. Dus mogelijk is het zeker. Nog steeds geldt helaas dat in de andere modellen, zoals de C6, een rond logo vreemd over zou komen bij de scherpe lijnen van de rest van de koets. Mijn conclusie blijft hetzelfde: Dilemma…
@ lincoln; Het duurde even, maar ik vat ‘m! Hij is leuk.
@ De Wonderslof; Droog.
@ Emiles ontwerp; Die vergissing is oud. Het was een tijdje het eerste resultaat bij google images als je ‘Citroën logo’ intypte.
Mischien zie je het niet, mischien ben je sarcastisch.
Maar het lijkt naar mijn mening en die van anderen op 2 boomerangs
Het logo vind ik een mooi nieuw beeld voor de nieuwe lijn die Citroën aanhoudt, begonnen met de C5. Hoewel je gelijk hebt, Citrofiel, denk ik niet dat dit logo op de neus van de C5 en C6 zou misstaan.
Werd ook wel tijd dat het logo werd verfrist, want het oude deed me nog denken aan die gammele Citroëns van vroeger…
hehehehe
the great wall of vagina
misschien iets voor een chinees merk
CITROËN heeft op 5 februari 2009 tegelijkertijd in 34 landen haar nieuwe merkbeleving gepresenteerd. Met een knipoog naar de historie is dit gedaan op de geboortedag van André Citroën…
die strakke hoeken van het vorige logo was veel sterker en heeft meer indentiteit
Verder ook wel erg veel weg van het Down Under symbool.
Verder: wat was er mis met het oude logo en wat is er beter aan het nieuwe logo? Antwoord in beide gevallen: niets!
Citroën heeft sowieso een mega-sterk en krachtig logo verwijzend naar de historiek van het merk, de techniek (tandwielen in V-profiel) en toch ook met een dynamiek en aerodynamica van ‘dat-gaat-hier-vooruit’ !
Dat kan niet beter, dacht ik…
En toch…Mooie evolutie van dit logo !
Positief vindt ik ook het vriendelijker lettertype en vooral het zachtere rood, dat wat meer warmer bordeaux is.
Eindelijk gedaan met dat afschuwelijke ‘Ferrari’-rood !
@ Franssoos; Inderdaad. Ik heb de betreffende pagina even opgezocht: http://www.landor.com/index.cfm?do=ourwork.casehistory&cn=6324 .
-edit: nounou, poepoe… sorry hoor ;) voor straf moet ‘ie 100x “Citrofiel niet markeren” schrijven-