Toyota Yaris bejaardenbak 2008, Aygo jongerenbak 2008

Auteur: , 40 Reacties

Toyota gooit in ons land hoge ogen bij particuliere autokopers. Uit cijfers over particuliere autoverkopen in 2008, blijkt dat mensen in de leeftijdscategorie 65+ veruit het vaakst kiezen voor een Toyota Yaris. In de categorie 18-25 jaar is de Toyota Aygo favoriet.

Ook in alle andere leeftijdscategorieën, op die van 56-65 jaar na, is de Toyota Aygo het populairste model. Dit alles blijkt uit verkoopcijfers van RDC Datacentrum die Automotive-online voor ons op een rijtje (PDF) zette.

Bij particuliere autokopers is Toyota het populairste merk, gevolgd door Renault, Opel en Peugeot. Volkswagen en Ford volgen op ruime afstand op een vijfde en zesde plaats. Deze laatste twee merken scoren in de totale autoverkoop wel het best. Zakelijk presteren ze namelijk veel beter dan vooral Toyota, Opel en Renault. VW en Ford blijven op de particuliere markt Suzuki nog maar net voor.

Verder blijkt uit de onderverdeling dat particuliere autokopers van boven de 45 jaar goed zijn voor driekwart van alle particuliere verkopen. Jongeren spelen nog steeds een marginale rol: de categorie 18-35 jaar is goed voor ruim 24 duizend auto’s, ongeveer tien procent van het totaal.

18-25 jaar
1. Toyota Aygo: 718 auto’s
2. Renault Twingo: 606 auto’s
3. Suzuki Swift: 341 auto’s
4. Citroën C1: 332 auto’s
5. Seat Ibiza: 328 auto’s

65+ jaar
1. Toyota Yaris: 1.841 auto’s
2. Opel Corsa: 1.307 auto’s
3. Peugeot 207: 1.296 auto’s
4. Opel Meriva: 1.251 auto’s
5 Hyundai I10: 1.110 auto’s

Verkoop per leeftijd 2008
18-25: 5.693 auto’s (2,5%)
26-35: 18.978 auto’s (8,5%)
36-45: 42.725 auto’s (19,1%)
46-55: 55.323 auto’s (24,7%)
56-65: 60.130 auto’s (26,9%)
65: 40.883 auto’s (18,3%)
Totaal: 223.732



40 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Bewijs vinden we via je eigenste site, Autojunk! :P
Ik denk dat die cijfers in België helemaal anders liggen.

Denk dat de 18-25 jarigen groep vooral Golf, Fiesta, Focus, 308, C3, Leon rijdt…
Die kleine auto’s zijn hier helemaal niet populair. Nog liever een grote tweedehands dan een kleine nieuwe!
2X opel bij 65+ had niet anders verwacht, veder snap ik mezelf niet, ik zou nooit in een aygo gaan rijden, verschrikkelijk ding, liever een swift (sport)
“Jongeren spelen nog steeds een marginale rol: de categorie 18-35 jaar is goed voor ruim 24 duizend auto’s, ongeveer tien procent van het totaal.”

Is niet vreemd gezien de vergrijzing in Nederland…
Als de Toyota IQ een halve meter langer zou zijn, dan is het ook een luxe auto voor 18-25 jaar, maar hij is net iets te klein.
Ik vind de afgebeelde Yaris 1.8 T-Sport 132pk anders totaal geen 65+ bak hoor, mocht willen dat het me dagelijkse autootje was :roll:
Toch apart dat die Aygo het zo goed doet terwijl ik de Peugeot 107 nergens terug vindt in die lijstjes in de Citroën C1 maar 1x. Blijkbaar hebben die Japanners het er goed ingeramd dat zij als enige betrouwbare, degelijke auto’s maken.
@raptor

Maar volgens mij gaat dit ook alleen over de aanschaf van nieuwe auto’s, dus de tweedehands grote bakken komen hier niet op voor. En als jongeren een nieuwe auto kunnen en willen kopen, zal dat vaak toch een uit de kleinere klasse zijn, ook in Belgie.
Als je kijkt naar de totale lijstjes is er een behoorlijk rustig verloop, je komt toch alsmaar dezelfde modellen tegen. Interessant onderzoekje.
@ jesper

Voor een “sport” uitvoering van een auto is dat nu een mietje.

Kom op he, de meeste kleine hot hatches hebben 150 pk +
en dan komt toyota aan met een 132 pk sterke 1.8.

Die vond je in de jaren negentig ook terug in een clio! (lees 2.0 16v williams 150pk)’

Dus al met al een bijzonder saaie auto!
Ik snap er niets van, waarom doet een Aygo het zo goed in de jongerengroep? Ik moet er persoonlijk niet aan denken om in een ei rond te rijden. Dan liever een auto met de kop eraf en een flinke maat groter voor iets meer geld dan zo´n lelijk ei voor zijn prijs.
Waarom rijden jongeren in een dergelijke auto, wie kan mij dat vertellen en kom nou niet aanzetten dat hij hip is, want dat is ie niet. Het is een drieling, dus origineel is ie ook niet. En om nou te zeggen dat ik het interieur aantrekkelijk vind, nee ook niet.
Wie kan het mij vertellen?
Ik zie alleen maar A en B segment…
ik ben 23, geloof mij, als iemand in mijn kennissenkring met een aigo thuis komt lach ik hem vierkant uit..
ken 1 meissie met een C1, en die wil liever ook iets anders

doe mij maar een 02tje of een e21, of iets anders leuks uit de jaren 70/80

vind het ook vreemd dat de mini en de 500 nergens terug komen, die zijn toch juist populair?!
@citro, wat is er dan intressant, de jeugd blijft ongeveer het zelfde kopen, of de ouderen kopen hetzelfde wat de jeugd koopt?
In de buurt (omgeving Venlo) staat een bejaardentehuis, met op de parkeerplaats 5 Hyundai Atossen! Allemaal dezelfde kleur, zelfde wieldoppen.
Ik zou eerder zeggen dat dat de echte bejaardenauto is.
een toyota? nee bedankt deze 21e jarige knul gaat voor auto met iets meer klasse :)
GO AYGO!!!!!!!! zwat een top bak heb er zelf ook 1
Koop dan een Duitser. Lekker waardevast.
Allemaal zitten kakken op Toyota, maar Opel komt wel 2X voor in de ouwe-lullen klasse en ik had dan ook niets anders verwacht…

Vind zo’n aygo best wel een vinnig/jong dingetje…
@markieanta: het is relatief betaalbaar, goedkoop in onderhoud, verbruik en verzekering? En sommigen vinden dat wel een hip ding.

@cas: de fiat 500 en mini zijn gewoon veel te duur. Voor minder geld heb je een even grote en praktische (voor zover zo’n kleintje praktisch kan zijn). Dat en 500 en mini misschien meer stijl en klasse hebben is misschien wel waar…

@Roger: noem mij eens een duitser die voor deze prijs en prijs/kwaliteit over de toonbank gaat? Juist: geen een! Je bent vet met met waardevast als je hem niet kan betalen in de eerste plaats.
Te Koop:
Duitse man
42 jaar
Slechts 20 jaar full time gewerkt, zo goed als nieuw.
Blond haar.
Blauwe ogen.
Voor het luttele bedrag van 13.000 euro.
@Gerrelekker, ik wil voor Roger wel even antwoorden, een Ford Ka ;)
Maar jij bent nu dus de eerste die zich hier meldt en die van mening is dat het een hip ding is. Dus blijkbaar valt de hoeveelheid mensen die het een hip ding vindt, er in ieder geval van uitgaande dat hier veel vrij jonge bezoekers komen, nogal tegen voor de bedoelde doelgroep.
Volgens mij valt er momenteel nogal weinig te zeggen ove rhet onderhoud, misschien vallen ze wel heel erg tegen. Dat ze goedkoop in onderhoud zijn is momenteel alleen nog maar een speculatie, aangezien hij nog niet zo lang op de markt is.
Met elke auto kan je goedkoop rijden als je wilt, maar ik weet zeker dat je, wanneer je het wagentje wel op zijn staart trapt toch een behoorlijk dramatisch gemiddelde gaat krijgen.
@ victortje; Sowieso de tweede, want als de jeugd hetzelfde zou blijven kopen, zouden er hier nu nog steeds kevers verkocht worden. ;)
@markieanta: ja maar deze site richt zich naar autoliefhebbers en die willen liever niet gezien worden in een aygo. Vele anderen kan het geen moer schelen, als het maar leuk is en weinig kost. Een aygo/C1/107 valt daar volgens mij onder.
te duur???

jeugd heeft hier een leeftijdsklasse van 18 tot 35..

op je 35 kun je je toch wel iets beters dan aan aygo veroorloven dunkt mij
@ renaultfreak: Ik denk niet dat je een ’93 Clio Williams 2.0 met een nieuwe Yaris 1.8 moet vergelijken. Een gestript scheurijzer naast een sportieve comfortabele B-klasser… :?

Vergelijk hem dan met een Fiesta ST met een 2.0 150pk. Die is wat zwaarder, en is dus ongeveer even rap als een Yaris 1.8. Alleen de Yaris is nog €2000,- goedkoper.
@ Markieanta: Ik ben o.a. van mening dat het een hip ding is, dank u. Wel eens zo’n Aygo op 17” lichtmetaal gezien, in het antraciet met zwarte strepen? :P
Of deze http://www.autoblog.nl/archive/2008/06/11/hoezo-zijn-aygos-saai , ook vermakelijk.

Het onderhoud is op kleine en grote beurten na kosteloos. Ze zijn al een paar jaar op de markt maar ik heb hier nog nooit problemen met Aygo’s gehad.
Ze zijn trouwens wel degelijk erg zuinig. Volgens de fabriek 1 op 22, maar in de praktijk rij je dr 1 op 20 mee. Geef je veel gas kan het 1 op 18 worden. Nog steeds erg netjes toch? Dat doe je met een Ford Ka niet hoor.
Verbaasd me niet van de Aygo, mooie goedkope auto, en ziet er stoer uit met sportpakket en velgen.
Btw de IQ is ook een toppertje.
@cas: volgens mij staat er 18-25
Toyota aygo op 1? Zal wel afgeleid zijn van die lease aygo;s die je krijgt als je begint bij je uitzendbureau of ict bedrijf
@ jaapie; Het gaat hier júist niet om de lease, alleen om de particuliere verkoop.
@citrofiel
dan snap ik het niet,,,18 – 25 en dan een aygo, ben je ook hard gevallen:P
Valt me tegen, als dit particulier gekocht wordt, dan geven we rond de 10-15 duizend euro uit.

Ik had eerder verwacht dat hier ook wat grotere auto’s tussen zouden staan, zoals de klasse Golf etc. Wordt dat echt zo weinig particulier gereden?

En nee, kom nou niet met die verhalen dat je pappie een Audi A6 particulier rijdt…..
Vive la FRANCE!
Waarom kiest men voor de Aygo, als je ook voor de C1 of 107 kan kiezen?!? Verbaast me wel dat de meeste auto’s in de categorie 56-65 worden verkocht!
@ benjamin

als je een audi a6 particulier koopt, ben je een enorme stommerik….
sneller kan je je geld niet kwijt raken!

@ jesper,

oke er zit een behoorlijk verschil tussen die auto’s, al vind ik een 1.8 met 132 pk nog steeds niet heel bijzonder, niet dat het een potente motor is!
Ik denk dat er veel van jullie een vertekend beeld hebben van de gemiddelde particulier. Tuurlijk is het hip om in de nieuwste BMW of Mercedes rond te rijden met 200-300pk aan je voet, maar de realiteit voor Jan met de pet kan niet verder van deze fantasie verwijderd zijn. De meeste mensen met een gemiddeld interesse in wagens (dus níet jullie autobloggers hier!) gaan voor degelijkheid, betrouwbaarheid, weinig pk-taksen, niet teveel kosten-na-aankoop en het moet niet té flashy zijn… Jawel, leest net als een identiteitskaart van Toyota. Wie wat verder dan z’n neus lang is nadenkt, snapt best wel waarom deze autoconstructeur de grootste van de wereld is.

Wat de Aygo betreft; Deze komt met 5 jaar garantie in tegenstelling tot z’n soortgenoten bij Citroën en Peugeot. Gooi daar nog de oerdegelijke reputatie bij van Toyota en je snapt onmiddelijk waarom iedereen een Aygo wil in plaats van een C1 of 107.

En tuurlijk bestaan er spannendere wagens, maar daar gaat het in de realiteit helemaal niet om. Pk-gebrul is enkel interessant voor jochies die dromen van de echte wereld niet kunnen onderscheiden en voor stinkend rijke zelfstandigen of managers. Jammer dat 90% van de werkende mens niet past in de genoemde categorieën hé…
@ Renaultfreak : Ik geef je op een briefje dat een saaie yaris jouw hot hatch laat staan ;-)
No way dat een Renault daar aan kan
@ Pinchetto; De Aygo heeft geen 5 jaar garantie, maar 3. De PSA-klonen hebben er 2.

@ Valleyman; Denk jij dat een Yaris TS een Clio RS laat staan? 132 pk tegenover 192? Geen kans. Of heb je het over de Williams, die lichter en potenter is dan de Yaris? Al zou de Yaris van de Williams winnen, dat maakt eigenlijk niet uit, want ze schelen 15 jaar, en de vergelijking is dus hoe dan ook krom, ook als de Williams wint.
Een beetje leuk aangeklede Aygo kan best stoer zijn! En de op de foto afgebeelde Yaris TS is ook een lekker vel ding :P
Ook jongeren kunnen milieubewust zijn en kiezen voor een CO2 uitstoot van 107 en heel veel kilometertjes uit de steeds spaarzamer wordende litertjes benzine. (En dan natuurlijk wel het leukste modelletje uitkiezen.) Zo denkt de jeugd aan hun eigen toekomst! Want die ziet er anders slecht uit met al die 100+ pk machobakken. Ja, ja “cool” krijgt een ander gezicht, jongens.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).