Avions Voisin komt terug als nieuw Nederlands automerk?

Auteur: , 33 Reacties

Twee Delftse ingenieurs willen samen met de Universiteit Twente een nieuwe autofabriek beginnen. Als merknaam wil men gebruik maken van het oude Franse automerk Avions Voisin...

Het gaat om initiatiefnemers Frans Lievaart en Matthijs Meulenbelt, welke bij de vliegbasis van Twenthe een autofabriek willen starten. Ze hebben reeds een samenwerkingsovereenkomst met de Universiteit Twente en voeren nu gesprekken met investeerders.

Avions Voisin was in de eerste wereldoorlog een Franse fabrikant van vliegtuigen (Avions). Na de oorlog ging men zich richten op de automobielindustrie en van 1919 tot 1939 produceerde het bedrijf luxe auto’s. Meer daarover op wikipedia.

Het merk Avions Voisin zal gebruikt gaan worden om een auto in de markt zetten waarbij in het ontwerp rekening wordt gehouden met de wensen van de koper. Men wil beslist geen massaproductie: “Je ziet dat veel autofabrikanten die een businessmodel hebben, dat gestoeld is op massaproductie, nu in de problemen komen.”

We zagen onlangs al een ontwerp voor een Voisin concept, vergelijkbaar met een soort Veyron. Daar is hier geen sprake van. De auto die in Twente ontworpen en gefabriceerd wordt, moet in de zogenaamde ‘executiveklasse’ gaan vallen, vergelijkbaar met de A6, E-klasse en BMW 5-serie. Het moet tevens een eco-efficiënte auto worden (uiteraard). De heren kunnen zelfs al een consumentenprijs afgeven, die komt rond de 75.000 euro te liggen, zo schrijft de Twentse krant Tubantia.

Eind maart hopen de twee ondernemers hun plan rond te hebben. In 2010 moet het eerste prototype auto klaar zijn. De twee heren gaan aan de faculteit CTW het mastervak automotive design verzorgen en in ruil daarvoor kunnen UT-studenten hun bachelor- of masteropdracht in de autofabriek doen. Een autoblog-bezoeker is afgelopen week naar een presentatie van deze master geweest en daar werd een en ander uitgelegd, maar het kwam hem allemaal erg wazig en ambitieus over. Toch gaven ze aan dat er reeds auto’s ‘verkocht’ waren, dit terwijl er nog niet eens een prototype gebouwd is… Tevens zouden er concepten uitgewerkt zijn en waren er bepaalde patenten verkregen (oa op een energiezuinige airco). Uiteraard hopen we dat de heren iets moois kunnen neerzetten, maar we wachten af…

Met dank aan iedereen voor de tips en info!



33 reacties

Zijn mond is opgevallen :P
ik vind de voorkant wel geslaagd eerlijk gezegt :D
Bezint voor ge begint..
sansebastiano
Fantastisch, maar laat ene heer Muller het maar niet horen ;-)

Ik weet in ieder geval dat Rudy Kousbroek meer dan geïnteresseerd zal zijn. Hij is immers de Nederlandse autoriteit op het gebied van Voisin én was een persoonlijke vriend van Gabriel Voisin.. http://www.prewarcar.com/read_article.asp?ID=1333
http://www.bol.com/nl/p/boeken/de-archeologie-van-de-auto/1001004002713854/index.html
Haha jammer maar helaas de kopers van E-klasses/5-series zijn toch redelijk starre behoudende mensen daar zijn niet gauw klanten weg te snoepen.

Bovendien heb ik mijn twijfels bij de verkoopprijs, voor dat geld kun je niet een auto van de zelfde kwaliteit als een 5 serie met de hand bouwen.

Mijn tip: Bezoek Nedcar in Born eens, ik was er van de week en ze hebben nog wel ‘wat’ capaciteit over…
@Race_Kees: NedCar bouwt auto’s in serie. Geen one-offs. Een dergelijke auto bouw je met de hand in docks, zoals VW, massaproducent bij uitstek, heel goed weet (Phaeton).
Spyker wil ook naar een lijn met hun nieuwe Aileron, maar blijft waarschijnlijk “in dock” bouwen… delen naar de auto ipv auto door een lijn naar de delen. Eerst aantallen, dan lijn.
THAT CAR IS TAKEN FROM ARMADILLO
edit: your CAPS-key is stuck
Een betere ontwerper
Alsof iemand van E-klasses en 5 series zomaar overstapt op een onbekend nietszeggend merk xD


75.000, kun je best wat moois voor kopen, ik ben benieuwd wat ie allemaal zal bieden :\
nu beginnen een automerk op te starten…..
niet echt slim volgens mij……..
en wat heeft het met Voisin te maken ??

gewoon een naam kopen en wat schetsen maken ..
en een verkoop prijs ??

sorry jongens .. maar hier trapt niemand (geldschieter) in ..
corrado vr6 slc/BMWe30
En waarom het nummerbord van een Passat TDI???
Zet mijn vraagtekens bij een Nederlands initatief voor het bouwen van een auto, afschoon ik er natuurlijk wel voor ben uiteraard, maar op de manier hoe het gaat bij Spyker, daar heb ik niet zo’n hoge pet van op. Als er in deze een instelling als de universiteit Twente haar samenwerking in legt, zou ik het ook zo willen zien dat er niet alleen een auto(carrosserie) ontworpen wordt, maar dat zij ook een eigen motor zelfstandig ontwikkelen en produceren. Het eind product zou ik zoveel als mogelijk als Nederlands willen zien !! Zelfstandig ontwikkelen van eigen componenten en produceren daarvan! Van motorblok, bak, carrosserie. Dan kun je ook serieus worden genomen, is mijn mening.
Gedoemd om te mislukken!

Voor 75.000 euro kan je nooit een door en door geteste auto op de markt brengen, zoals Audi, BMW en Mercedes dat kunnen.
Ik hoop dat ze sommige lijnen van de oude modellen zullen toepassen op de nieuwe Voisin. Het waren mooie auto’s, ook waren ze behoorlijk innovatief. Lees reactie Ramshoek 28 March 2008 om 11:18 en Ramshoek 28 March 2008 om 11:40…

Ik vind dat ze hem alleen mogen uitbrengen als we kunnen zien dat het op een ouderwetse Voisin lijkt. Want anders ben ik het met @lincoln eens, gewoon een naam kopen en wat schetsen en voila, ik heb een auto ontworpen…
Ik ben wat vergeten, voor de reactie van Ramshoek:

http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/28/voisin-concept
Het gebruiken van andere merknamen zou ik niet doen, zelf met iets nieuws komen is het beste en zal ook het meest gewardeerd worden!
Hey, dat is het kenteken van mijn VW!
Yup .. ik heb er ook een besteld.
Ik ben ook naar die presentatie geweest! Hoef ik blijkbaar ook niet weg uit Enschede…
stomme naam dat is niet iets wat bij mensen blijft hangen , een naam van een auto moet niet op de naam van een frans restaurant lijken , fout begin .
maar daar leren ze hier in nederland blijkbaar niet van .
ze gaan direct de dikke bakken als concurentie kiezen… dan moet je wel direct met een heel goed model afkomen! kan leuk worden, maar in welk segment wacht ik ng wel even af!
Volgens mij wordt iedereen die een autofabriek begint voor gek verklaard. Da’s ook het mooie van het avontuur. Benieuwd wat het gaat worden, ik wens ze veel succes in ieder geval. Alleen zie ik de link met Voisin niet.
Ik wil niet negatief zijn maar je kunt als klein merkje niet concurreren met een E-klasse, A6 of 5-serie.
Denk even na over de ontwikkelingskosten die dergelijke bedrijven moeten doen om een fijngeslepen automobiel op de weg te zetten die aan alle wettelijke eisen voldoet (en meer dan dat, ook aan de eisen van de klant voldoet).
In dergelijk kleine series zal je dat nooit lukken tegen een enigszins vergelijkbare prijs als je geen gebruik maakt van de technische basis van één van die merken. En zelfs dan.
Maar goed, ik wens ze succes.
dit komt wel heeeeel amateuristisch over. Hebben de heren al eens gedacht een ontwerper in te schakelen?
Avions Voisin is een geweldig en roemrucht merk; het is dan ook dubbel jammer en onbegrijpelijk dat de gegoede merknaam van AV zo te grabbel gegooid wordt. Gelukkig zijn de voortekenen positief – daar gaat niks van terecht komen :P
Avions Voisin: Met vliegtuigen als buren, lijkt me prima passen bij een autofabrikant op de vliegbasis.

Ik geef ze het voordeel van de twijfel. En hoezo kun je voor 75 mille geen goed met de hand gemaakte auto maken. Als de overheadkosten in de hand worden gehouden en gebruik wordt gemaakt van meerdere bestaande onderdelen, dan kan de auto beter worden dan een 5-er.

Als de heren maar met passie en verstand een auto willen bouwen.
Oh nee… Weer een oude naam die afgestoft wordt. Ongetwijfeld met de beste bedoelingen, maar ik heb er een hekel aan. Het merk is ter ziele gegaan. Bedenk iets nieuws…
Ik ben overigens wél benieuwd naar de auto.
Laat ik het proberen duidelijker te maken.
Als het een bedrijf als Mercedes Benz maar niet wil lukken om een luxe merk als Maybach uit het knekelhuis te halen en er een doorslaggevend succes van te maken, wat pretenderen deze studenten uit Twente dan nou eigenlijk?
Voisin was een begrip in haar tijd. Mensen, die het zich konden permitteren, om er een te kopen, leven al lang niet meer. De reputatie van het merk bestaat niet meer, maar leeft alleen voort bij enkele liefhebbers van het roemrijke autoverleden.
Ik acht de Twentse poging bij voorbaat mislukt. Serieuze investeerders hebben hun geld verdiend met eigen en goede, nieuwe ideeën, niet met geërfd geld, waarmee gespeculeerd kan worden.
Wanneer je in deze tijd nou echt iets op autogebied op poten wilt zetten, zet dan in op moderne, nieuwerwetse technieken en richt je op auto’s, die voor het brede publiek bereikbaar kunnen zijn. Wees niet nostalgisch, maar praktisch en innovatief!
Kenteken is van een Passat 2.0 Diesel uit 2005.
Wat belooft dat voor deze ´Executive´?
Is dit de donor-auto qua techniek?
Vive la FRANCE!
Goed plan, maar het moet wel goed lukken, anders komt de naam van Avions Voisins in gevaar.
Gijsbert-Paul Berk
Op het eerste gezicht een leuk initiatief. Toch heb ik mijn bedenkingen. Als auteur van de biografie over Voisin’s ‘fils spirituel’ André Lefebvre denk ik dat Gabriel Voisn en hij momenteel een kleine hybride of elektrische auto zouden ontwerpen. Een doorontwikkeling van de concepten van Voisin’s Biscooter en Lefebvre’s Citroën Coccinelle. En pas op de eigendoms rechten van de naam Voisin zijn in handen van de Franse onderneming SAFRAN. Bovendien is er ook nog een belangenvereniging ‘Les amis de Gabriel Voisin, die zeker een avies moetuitbrengen indien de naam Voisin voor een nieuw autoconcept wordt gebruikt.
@Gijsbert-Paul Berk: Bedankt voor uw zinvolle reactie. Wij vonden “Andre Lefebvre and the Cars He Created at Voisin and Citroen” een zeer interessant boek en hebben het onverwijld aan onze bibliotheek toegevoegd. Ik vermoed -met rede- dat M. Voisin niet ontevreden zou zijn met wat wij proberen te doen, ondanks het feit dat het geen “kleine hybride of elektrische auto” wordt. (dat laatste is inmiddels mainstream). We distantieren ons dus ook van iedereen die zich zonder meer ontfermt over de naam of het gedachtengoed van anderen; tenzij dat gedachtengoed een inspiratiebron is voor wat zij willen doen. Voisin is op dit moment geen “valuable asset’, maar een visie die wij delen en in praktijk brengen. Dat kunnen we helaas niet zeggen van SAFRAN of van Les amis de Gabriel Voisin. Avions Voisin is geen museum, maar een levend idee.
@Frans: Met welke rede denk je dat Voisin niet ontevreden zou zijn met jullie initiatief? En wat is dan het commentaar van Les Amis de Gabriel Voisin op jullie initiatief?
Voisin is geen valuable asset maar een visie die jullie delen? De merknaam Voisin is wel degelijk een valuable asset! Waarom nemen jullie anders niet een eigen merknaam voor jullie produkt? Iemand heeft eens de naam Silvestris bedacht voor zijn creatie, ook een hele mooie merknaam.
@Gijsbert-Paul Berk:
Geachte heer Berk,
Het is mij niet gelukt uw e-mail adres opte sporen, daarom probeer ik via deze weg met u in contact te komen. Graag wissel ik met u van gedachten over het uitgeven van een autoboek in het engels.
met vriendelijke groet,
Kees Smit
smitkees@planet.nl

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).