
Het Britse Classic & Sports Car heeft 20 vooraanstaande designers zoals Ian Callum Leonardo Fioravanti, Giorgetto Giugiaro, Gordon Murray, Ken Okuyama en Tom Tjaarda kregen de volgende vraag voorgelegd: “What is the most beautiful car of all time?” En blijkbaar is dat dus de Citroën DS.
Natuurlijk kunnen smaken verschillen en heeft iedereen zo zijn eigen favoriet. De complete top 10 is als volgt:
1 Citroën DS
2 Jaguar XK120
2 Ferrari 275GTB
4 Cord 810/812
4 Ferrari 250GT Lusso
4 Ferrari 250GT SWB
4 Jaguar E-type
4 Lamborghini Miura
4 Lotus Elan
4 Lotus Elite (1957)
Tot slot nog even wat opmerkingen van de designers over de DS:
Giorgetto Giugiaro: “The only example of a car really conceived ‘outside the box’. It is just impossible to imitate.”
Leonardo Fioravanti (former Pininfarina design chief and the man behind Ferrari’s Daytona, Dino and 308GTB): “A real road car that, at its time and perhaps still now, has represented the ‘dream’ in its extreme progress.”
Peter Stevens (British great responsible for the McLaren F1 and second-generation Lotus Esprit): “I have always considered the fact that this car was first drawn in 1955 to be extraordinary.”
Marcello Gandini (Bertone stalwart responsible for Lancia Stratos and Lamborghini Countach among many others): “At the time I think it was complete folly, madness from a business and industrial point of view… but it was a really innovative car in 1955. A few people may have thought of all those beautiful ideas, but it was real bravery to implement all of them in one car.”
De 20 designers waren trouwens:
Adams Dennis, Axe Roy, Bracq Paul, Callum Ian, Carr Russell, Crijns Steve, Fioravanti Leonardo, Gandini Marcello, Giugiaro Giorgetto, Heffernan John, Karen Tom, Le Quément Patrick, Martin Paulo, Murray Gordon, Okuyama Ken, Smith Martin, Stevens Peter, Thomson Julian, Tjaarda Tom, Winterbottom Oliver
Bekijk de lijst met alle genomineerden en andere uitspraken hier, met dank aan Stef voor de tip!
Wat is volgens jou het mooiste design ooit?
Wel een terechte keus eigenlijk. Compleet eigenzinnig, nog nooit eerder vertoond. Baanbrekend voor z’n tijd.
Het “mooiste” design blijft een kwestie van smaak, maar het valt niet te ontkennen dat de DS een van de meest aparte en gedurfde designs ooit is.
Ik zie maar een top4? Maar het is ook wel verdiend, het is een prachtige auto!
de mooiste auto is natuurlijk de mercedes 300SL gullwing
Was een jaar of twee geleden toch ook al bepaald door een aantal vooraanstaande ontwerpers? Wel goede lijst denk ik, maar die cord vind ik wel echt een verrassing!
wie kan er nu Giugiaro tegenspreken ??
bescheiden genoeg om zijn eigen prachtstukken er niet tussen te plaatsen ..
(wat ik zo snel zie .. kan er naast zitten) ..
Een heleboel vierde plaatsen zeg… Allemaal precies dezelfde scores?!
Ik weet niet eens of ik zelf de DS wel op 1 zou zetten. Of eigenlijk denk ik van niet. De Ferrari 275 GTB vind ik namelijk prachtig, grote kans dat die op 1 zou staan bij mij. Waarom die Cord erin staat, is mij niet duidelijk, want ik vind die juist weer absoluut niet mooi… De Lusso ook niet. Dan had ik liever de 250 LM gezien. Nou ja, dat heb je altijd bij dit soort subjectieve tops.
“It is just impossible to imitate.”
En dat is waarom er geen retro-DS moet komen. :)
Lang leve Ian Callum, doe zijn DB9 in de lijst! :P

Maar die hele lijst is wel correct, de DB9 hoeft er niet in als er een 250 in zit! :P
wat voor merk is de nummer 4 ik ken het niet wie wel
@ stefan; O M G. Het merk staat in de lijst, slimpie. Je vraag is misschien verkeerd geformuleerd, maar zo komt het erg dom over. Het merk is namelijk Cord. Verrassend hè? Google gewoon die naam eens, dan kom je er wel.
@ stefan; En natuurlijk ken ik Cord. Maar dan ook alleen om de in deze top10 staande auto. :) http://images.google.nl/images?um=1&hl=nl&safe=off&q=cord+810
PS; Mijn vorige reactie was misschien wat scherp gebracht, excuses daarvoor.
Wat? Geen Alfa Romeo Guilia Sprint?
Stefan, zoek het even op het net!
En ze gaan hem opnieuw maken……
Ik verwacht een gigantische ass-rape door Citroën om hun eigen Snoek te vernagelen.
Ik denk dat ik te jong ben om dit te beamen.
en mijn mooiste auto ooit ??
dat verschilt gelukkig dagelijks ..
zou er niet aan moeten denken 1 auto de mooiste te vinden voor de rest van mijn leven ..
sterker nog .. elke auto is mooi ..
als je weet de schoonheid ervan te waarderen ..
HAAAAHAAAHAAHAHAHA de DS???
Wat een gedrocht vind ik het.. (sorry hoor liefhebbers)
Is dit serieus?!
Lambo Miura.. Die is dan weer wel erg mooi.
kan me hier redelijk in vinden, alleen hadden ook wel wat modernere modellen in gemogen-> DB9? Wiesmann?
@corrado vr6 slc/BMWe30
Als je 18 bent geworden zal je het misschien begrijpen :p
Miura past in de lijst!
Wat is dat een mooie auto!
@ corrado enz.
Ik neem aan dat je nog heel jong bent anders zou je zo niet reageren.
De Ds is voorgesteld op het autosalon van Parijs in 1955 en was toen zijn tijd ver vooruit.
Het is en blijft een prachtige auto.
@ corrado vr6 slc/BMWe30; En je wilt zeggen dat je een corrado vr6 slc en een BMW e30 wél mooi vindt?! Dan neem ik je nooit meer serieus. ;)
Waar is de Alfa 8C Competizione in deze lijst?
@ olaf
dat heb ik ook denk ik
ik vind hem echt afschuwelijk.
maar ik kan me wel voorstellen dat hij in die tijd heel ver vooruit was en een heel gedurft design had.
Hahaha die reacties, sorry mensen maar ik vind hem echt héél lelijk.
Ben trouwens 26..
En ik weet wel dat de DS z’n tijd ver vooruit was en dergelijke maar toch.. die styling.. bah!
En @ Citrofiel: Tja, ík vind de Corrado erg mooi, en de E30 is gewoon puur rijplezier..
Niet persoonlijk opvatten hé mensen, dit is gewoon mijn mening, en ja smaken verschillen hé… ;) :)
Helemaal mee eens! :D
Wat een práchtige auto!
Ik ben in het bezit van een D speciale van 1970 met maar 40000km op de teller.
15 jaar geleden heb ik hem aan de eerste eigenaar kunnen kopen en nnu gebruik ik hem allen op zondag en als er niet gestrooid wordt.
Het blijft een plezier om daar mee te toeren.
@ Machoman, ja die is ook mooi, maar is hij ook mooi genoeg voor deze lijst?
en ja, ook de 300SL Gullwing is prachtig, maar de DS is wel een verdiende winnaar. en nee, ik ben nog geen achttien. waarom vind ik het dan? m’n oom heeft een DS19, en wat een geweldig ding is dat zeg! heerlijke vering, prima wagen, en ik heb er altijd al een zwak voor gehad (ja ik heb er een modelauto van!)
die Cord is trouwens ook van 1937! sodeju, maar een plaatje.
De oude 6 -Serie is een van de weinig echt mooie designs.
nee serieus, waren ze zat?
De 20 designers waren trouwens:
Adams Dennis, Axe Roy, Bracq Paul, Callum Ian, Carr Russell, Crijns Steve, Fioravanti Leonardo, Gandini Marcello, Giugiaro Giorgetto, Heffernan John, Karen Tom, Le Quément Patrick, Martin Paulo, Murray Gordon, Okuyama Ken, Smith Martin, Stevens Peter, Thomson Julian, Tjaarda Tom, Winterbottom Oliver
Waarom nemen jullie niet even de moeite om de voornaam VOOR de achternaam te plaatsen?
Kan me overigens niet geheel vinden in de volgorde van het lijstje, en de nummer 1 komt niet in mijn top tien van allermooiste auto’s voor. Feit is wel dat ’t een heel bijzondere auto is.
Geen 406 coupe in de lijst?Of is dat te optimistisch?
Peugeot 205 (door Pininfarina)
@ GT300:
Volgens mij waren ze stronken en zaten ze aan de LSD.. ;)
dacht ik ook
‘stronken’ is dat stoned en dronken? Die breezertaal…pff
Iedereen vind andere auto’s mooi, persoonlijk zou ik een Range Rover (2004) ook in zo’n lijst durven plaatsen. Maar een DS is natuurlijk wel een mooi design.
@ corrado vr6 slc/BMWe30, ja, inderdaad smaken verschillen ;) , gelukkig is de DS mijn smaak!
@ Citrofiel, een retro-DS is inderdaad geen goed idee, maar een DS als nieuw, dus niks veranderd aan de buitenkant, alleen de techniek een beetje vernieuwd, zou ik wel leuk vinden. Maar goed dan kan ik ook bij DS Advies terecht (die knappen DS’en op als nieuw). Toch zou het mooi zijn als er een nieuwe auto komt die net zo’n hit is als de DS.
@ SimonMC, helemaal vergeten! De 406 coupé is inderdaad ook een prachtige auto!
Is dat breezertaal? Ik kende de term ‘stronken’ al toen breezer nog niet eens bestond..
Die gasten hebben geen smaak , lang leve de futurish design,
JAAA! En gelijk hebben ze! Wij bezitten zelf een DS Spécial uit 1973, 3e neus dus! Dat vind ik ook de mooiste! We zijn nu bezig met het opknappen en als ze klaar is gaan we ermee op doortrek-vakantie door Frankrijk! Daar heb ik zin in!
Ik ben ook meer van het futuristische, maar ook van het “aparte”. Een Z4 coupé vind ik namelijk echt prachtig.
Mijn idee. Volgens mij is alleen de mening van bejaarde ontwerpers gevraagd… :lol:
@ INF3RN040
Die zijn idd ook niet misselijk, maar behoorlijk mainstream, niet echt autovormig en vallen in het echt vaak tegen…
mooiste auto ooit is voor mij de BMW 507 roadster
@ viola: Nou ja, het ging over ‘het mooiste design ooit’, dus het is logisch dat er dan vrij veel (understatement?) klassiekers in de lijst voorkomen.
Het mooie van klassiekers is bovendien dat nog niets is gedicteerd door veiligheidseisen, windtunnels of andere zaken die de puurheid in de weg zouden kunnen staan.
EEN LOTUS ELAN BOVEN EEN 300SL???
De autowereld lijkt steeds meer op scheidsrechters: on-be-grijpelijk….
@ Een betere ontwerper: ‘mooi’ is zo subjectief als de pest, dus theoretisch zou een Ssang Young Rhodius (die auto met dakkapel) boven een Miura kunnen staan (hoewel zelfs Stevie Wonder kan voelen dat er dan wel een steekje los zou zitten aan degene die zijn lijstje in die volgorde invult).
Mijn top 10 :)
1. Jaguar E-type
2. Bugatti Type 57 Atlantic
3. Ferrari 250 GTO
4. Pagani Zonda F
5. Ferrari 275 GTB swb
6. Toyota 2000 GT
7. Aston Martin Lagonda
8. Lamborghini Miura
9. Tatra T603
10. Chevrolet Corvette C3 Stingray
Een veel belangrijkere vraag voor ons is: welke autos zullen future klassiekers worden?
Ik denk dat de Vanquish, XK, Ferrari 550, gallardo, 8C echte klassiekers kunnen worden voor zover ze dat nog niet zijn (Vanquish en XK).
Een MB 300SL en een BMW 507 hadden van mij wel een plaatsje mogen hebben, maar desondanks dat is deze lijst een goede poging :D
Eigenlijk, om eerlijk te zijn, vind ik dat wagens als de DB9 en de CLS er ook wel in hadden gemogen, maar dat is ‘not done’ omdat ze niet oud genoeg zijn :roll:
@ JPM: ik ben van mening dat die auto’s door hun afkomst al instant-klassiekers zijn.
Als toekomstige klassieker geef ik onder andere de Peugeot 406 Coupé een goede kans, net als de Citroën Saxo VTS, Smart Roadster en Daihatsu Copen. Auto’s die veel rijplezier geven dus…
@ Edman: we kunnen die auto’s nu mooi vinden, maar om in aanmerking te komen voor ‘mooiste design ooit’, moet het ontwerp bewijzen de jaren te kunnen trotseren.
Wanneer we een CLS over 10 tot 20 jaar nog steeds mooi vinden, komt ‘ie zeker in aanmerking voor een herziene versie van dit (in mijn ogen) nogal onzinnige lijstje.
De enige top tien die er toe doet is immers je eigen top tien?!
Ik mis de lada niva.
Mooiste auto ooit.
De Porsche Carrera GT!!
Als we de DS uit de top 10 flikkeren en daar de Jaguar C-type voor in de plaats zetten, kan ik er mee leven.
En mijn top 10:
-Dodge Charger 440 r/t uit 1969
-Chevy Bel-air 1956
-TVR Sagaris
-Alfa Romeo 8C
-Dodge Challenger hemi 2008
-Spyker C8 Laviolette
-BMW M3 2008
-VW Corrado ;)
-Mercedes Gullwing
-Ferrari F40
iSmaken verschillen, Ik respecteer ieders mening, zelfs (met veel moeite) die van liefhebbers van Franse auto’s. Maar wie een Spyker in z’n top 10 zet heeft echt geen smaak….
De BMW M3 2008 lijkt me ook vrij discutabel. De Corrado is een aanfluiting die daardoor in de herft van z’n leven ook de bijpassende belangstelling wist op te wekken. Spyker is sowieso om te huilen.
En wat de Gullwing betreft, het ontwerp is mij te barok en te zwaarlijvig. Wel een fantastische auto voor die tijd, maar geen schoonheid.
1. Lamborghini Countach
2. Alfa 33 Stradale
3. Jaguar XJ (de eeste modelserie)
4. Maserati Khamsin
5. Lincoln Continental
6. Maserati Ghibli SS
7. Ferrari 512BB
8. Aston Martin DB4 Zagato
9. BMW 6-serie (de oude natuurlijk)
10. Alfa TZ2
Dit zijn de eerste 10 die bij mij opkomen.
Geen 300 SL? Zonder enige twijfel is dat de mooiste wagen ooit.
Geen 507?
Maar wel een strijkijzer. Ok, ik kan de liefhebbers best wel begrijpen, hij is helemaal niet lelijk, maar de mooiste wagen aller tijden? Niet overdrijven he.
@ mensen die graag modernere auto’s zouden willen zien; Dat is erg moeilijk, want over moderne auto’s valt moeilijk te oordelen. Nu wordt je nog beïnvloed door hypes en modes, en die kleuren je oordeel over een auto. Bij oudere auto’s kun je beter focussen op het design.
En zoals klassiekerrally al zegt, klassiekers zijn nog puur. Je kunt moderne auto’s mooi vinden in verhouding tot andere moderne auto’s, maar geen designer zal zelf voor zo’n design gekozen hebben. Design wordt vandaag de dag erg beïnvloed door eisen die los staan van uiterlijke schoonheid.
Zo denk ik er althans over…
@ corrado vr6 slc/BMWe30; Ik zal het niet persoonlijk opnemen. Jouw lijstje vol afschuwelijke auto’s herinnert me er pijnlijk aan dat meningen verschillen. ;)
@ Stijn van Kooten; Ik heb er ervaring mee, en ik kan beamen dat het heerlijk is. :)
@ Vive la France; Heb ik niet al eens eerder gezegd dat dat onmogelijk is? Als je een nieuwe auto uitbrengt, worden er eisen gesteld aan bijvoorbeeld de veiligheid, en die zullen hoe dan ook het uiterlijk veranderen… Maar goed, dromen mag.
@ klassiekerrally; Nu ben ik benieuwd naar jouw top 10.
tja , smaken verschillen :D maar als je een DS revolutionair noemt, moet je een X6 van nu dan ook mooit vinden omdat ie revolutionair is…
naar mijn mening veel andere keus voor de mooiste auto!
:shock: Ben wel een beetje verrast, ik dacht dat er wel meer klassiekerliefhebbers zaten op Autoblog…
Beauty is in the eye of the beholder.. ;)
@ M-lover; Mij is het verband tussen revolutionair en mooi ook niet duidelijk… :?
Je constatering lijkt juist te zijn. Als je een DS mooi vind omdát hij revolutionair is, dan moet je andere revolutionaire auto’s ook mooi vinden. Maar ik vind het een vrij onlogisch verband.
@ corrado; Helemaal juist.
@ de vlaeminck; Was het maar waar…
@ Citrofiel: ik heb geen vaste top tien. Het is net als met muziek: het ene moment is geschikt om naar klassieke muziek te luisteren, het andere moment heb je zin in jazz of acid house (ja, ik ben oud).
Om toch een aantal van m’n favorieten te noemen (die niet in bovenstaande top tien voorkomen):

Bentley R Type Continental
Alfa Romeo Montreal

Alfa Romeo 8C 2900B Lungo

Jaguar XJ Coupé (serie 2), ’t liefst met V12

Dat lijstje is overigens verre van compleet.
1 mercedes gulwing
2 mercedes 500k
3 alfa 8c
4 bmw 507
5 bmw z8 ,dit is toch wel de ultieme bmw,echt toppie
6 corvette stinray
7 ferrarie 250 gto 1962
8 lambo countach
9 mercedes w 154
10 mercedes 190 sl
allemaal oude lijken van voor de oorlog in die lijst.
Zit ik in de spamfolder met mijn top 10 misschien?
hallo .. blijf eens bij de les allemaal ..
20 jaar lang een stijl icoon ..
en technisch gezien echt revolutionair ..
dit is het basis principe van een hedendaagse auto ..
sinds deze auto zijn auto,s nauwelijks nog veranderd ..
(op wat electro-meuk na) ..
als dat geen absolute schoonheid is .. weet ik het niet meer ..
een beetje respect is wel op zijn plaats geloof ik ..
@ dekster; Ah, nog een vaste bezoeker die wordt gestoord door het filter. Je bent niet de enige die daar last van heeft… :|
@ david; Ligt eraan welke oorlog je bedoelt. De tweede Golfoorlog? Dan heb je gelijk. ;)
Mijn top-zoveel in willekeurige volgorde:
Alfa Romeo Giulia Sprint GT: beste prijs/pretverhouding
Alfa Romeo Giulia Super: sportsedan avant la lettre
Alfa Romeo 33/2 Stradale: jaren zestig middenmotorporno
Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta: zonder de frutsels van een Bugatti
Ferrari 250 Europa GT: check die daklijn!
Ferrari 250 GT SWB: ultieme dual-purpose
Ferrari 456 GT: laatse echt mooie uit Maranello
Ferrari F40: hierin worden de mannen van jongens gescheiden
Maserati A6GCS/53 Pinin Farina Berlinetta: oh mijn god…
Maserati A6G/54 Zagato: Zagato’s mooiste creatie
Lancia Aurelia B24S: Pininfarina laat zien hoe het moet…
Ik verslik me bijna, de BMW Z8 for fuck sake! :lol:
@Citrofiel .. schoonheid zit altijd .. maar dan ook altijd van binnen ..
uiterlijk iets mooi of lelijk vinden is altijd .. maar dan ook altijd aangepraat ..
Ach, mijn reactie met een paar foto’s er in wacht ook nog op goedkeuring. Zal toch wel goed komen?
@ Klassiekerrally, dekster, Citrofiel (wss ook nog lincoln, Rick dos, RA999, Das Auto, mx5/rx8owner, w0o0dy etc.)
We stichten een bond voor diplomatieke onschendbaarheid voor de spamfilter! :D
Gelukkig.
La Deesse sur numero 1.
Ca me plait beaucoup.
@ klassiekerrally; Bij foto’s begrijp ik het (mits 3 of meer, dan belandt hij automatisch in het filter). Maar ik heb het de laatste tijd ook bij reacties met slechts tekst. Geen links of foto’s… :?
@ de vlaeminck; Doen! :D
@ lincoln; Het gaat hier om designers die het beste design kiezen. Design gaat nog altijd om het ontwerp, om wat je ziet. Niet om wat erin zit. Dat draagt wel bij aan een overall-oordeel over een auto, maar niet aan een design-oordeel, dacht ik zo.
Mijn top 10
1.Alfa Romeo 8C 2900B
2.Delahaye 165 Cabriolet
3.Ferrari 250 GT Zagato
4.Ferrari 412 S
5.Mercedes 300 SLR 722
6.Ford Mustang Fastback
7.Alfa Romeo Giulietta Spider
8.BMW 507
9.Lancia Delta
10.Bugatti Royale
Heb m’n top 10 in 2 opgedeelt om hem erdoor te krijgen. :)
@ dekster; Dat is vreemd. Waarom zou dat wel werken? Waarom zouden top 10’s er niet door komen? :?
Schrok ik me even kapot bij de Mercedes 300 SLR 722. Maar toen las ik beter, en zag ik het belang van de ‘300’ in. ;) En welke Lancia Delta bedoel je? Er zijn er drie van… De huidige denk ik?
Voor de rest, je top 5 bevalt me zeer. Daarna wordt het compleet anders…
Ik bedoel natuurlijk de integrale, je weetwel, de delta die verdacht veel weg heeft van een VW golf :)
@Citrofiel ..
de mensen die moesten kiezen zijn GEEN pubers ..
dat zijn mensen WEL respect hebben voor techniek ..
dat zijn lui die een auto van onder naar boven ontwerpen ..
je denkt toch niet dat ze gaan huilen over een stukje plaatwerk ??
reken maar dat dat van ondergeschikt belang is ..
het zijn pertinent GEEN vergelijkingsmongolen die tjenken over een achterlampje ..
Ik wist het wel! Ik vind het ook de mooiste auto aller tijden!
@ lincoln; Echte designers met passie voor hun beroep huilen juist wél over een stukje plaatwerk. Laat de techniek maar aan de ingenieurs.
@ dekster; Een blokkendoos-auto die verdacht veel weg heeft van een Golf in je design-top-10? :?
DS /ID heel mooi bijna het aller mooiste ooit, maar ……………
éé’n spant de kroon 911 !!!!!!!!!
@ Citrofiel

Heb je het over de Delta? HEIDEN!!
Wacht maar tot je hem in het echt ziet! ;) Het is geen brievenbus auto hoor!
de delta is ook maar een remake van de golf door lancia
Mooi zon gele delta.Weer is wat anders dan een rode
Mooiste auto ter wereld is de Lamborghini Murcielago LP640 Roadster
@ de vlaemicnk; Dat van de Golf, dat zei dekster zelf, en daar zou ik zelf niet op gekomen zijn (sterker nog, ik zie het niet). En een blokkendoos, tsja, dat was mijn eigen toevoeging. Dat vind ik het ook. En ik vind dat niet mooi.
@ dekster; Opvallend, hoe je extreem sierlijke auto’s in je top tien hebt staan (zoals die Delahaye), en extreem, ehm, wat is het tegengestelde van sierlijke? Lomp, vind ik op het net. Nee, dat net niet. Maar absoluut niet sierlijk, dat is zeker.
zelf vind ik de DS ook een prachtige wagen, al wil ik er geen bezitten. smaak verandert door tijd heen, en ik ben sinds 2003 eigenaar van een BMW E24 en dat bevalt me erg goed. misschien als de fransen ooit lekker eten gaan maken dat ik een DS ga kopen.
@ Yellomello; Wil je daarmee zeggen dat de Duitsers lekker eten maken? :P
@ Citrofiel: ik zeg ermee dat ik frans eten niet lekker vind, maar dat was het punt niet…
Hmm, na zo’n DS is best OK en toendertijd een revolutionair design. Maar om dan de nieuwe aston martin V8 Vantage en een BMW 507 uit de top 10 te laten.. Onbegrijpelijk als je er dan weer weer wel een Lotus Elan en zo’n mormel als een Jag XK120 daar dan wel weer in zet. En wat te denken van een OSI Neckar of Apollo 5000GT?
‘Beauty is in the eye of the beholder’ natuurlijk, maar zelfs als je Chris Bangle alleen dit lijstje liet maken zou die toch wat logischer in elkaar steken.
Whahaha, Kurt, je bent de eerste die ik de XK120 een ‘mormel’ hoor noemen :lol:
@klassiekerrally: Hihihi, ik denk het ook, maar ik bedoel dan vooral de fixed head coupe. De XK150 is mijn ogen toch echt mooier met veel strakkere maar niet minder golvende lijnen
@ Yellomello; Je koopt geen Fransman omdat je Frans eten niet lekker vindt, dus was mijn conclusie dat je Duits eten wel lekker vindt, omdat je een Duitser rijdt. ;)
@ gogogo (Kurt?); Niemand kan iets zeggen over hoe logisch dit lijstje is, want zoals je zelf zegt, niemand heeft dezelfde smaak. Zo heb ik niets met de BMW 507, die OSI Neckar is ook niets bijzonders. De V8 Vantage haalt het bij lange niet bij de DB9, en de XK120 is prachtig. Ik bedoel maar… Eigenlijk zou je dus kunnen zeggen dat dit lijstje nutteloos is. :)
Overigens: Arme Chris Bangle. Dat je als designer een uitdrukking voor slecht design wordt. ;)
Oeh, en laat ik de XK150 nu een gigantische achteruitgang vinden. ;)
De XK150 op zich is geen lelijke auto, maar hij is compleet anders dan de XK120 of XK140, oogt wat minder sierlijk. Misschien zelfs iets zwaarlijviger.
Veel mensen vinden de Roadsters het mooist. Mijn voorkeur gaat uit naar de Drophead Coupes en Coupé’s… Smaken verschillen! :)
@Citrofiel
There is no beauty that has not some strangenes about it.
Ik vind sommige geblokte auto’s zoals de Delta en Mustang best wel mooi.
Overigens ondersteunt het XK120-150 verhaal mijn punt over moderne auto’s. Je kunt er minder goed over oordelen door mode. De XK150 werd gemaakt omdat die beter aan het tijdsbeeld voldeed, en de XK120 werd negatief beoordeeld, ouderwets. Maar tientallen jaren later, nu, wordt de XK120 mooier gevonden dan de XK150.
@ klassiekerrally; Ik snap je punt helemaal. Zelf heb ik het ook, en ik ga dan ook niet proberen een lijstje samen te stellen, anders krijg je later problemen als je er op terugkomt. Wel mooie auto’s trouwens. Maar ik had niets anders van je verwacht.
@ spamfilter; :evil:
Dit vind ik ook een heel eigenwijs en mooi design.
De Peugeot 402
@Citrofiel ..
bovenstaande ontwerpers zijn geen “van de Brink” knakkers ..
dat zijn opa,s die een auto in en uit elkaar kunnen frutsen ..
met blinddoek .. tijdens het hinkelen op 1 been ..
denk dat je ze een beetje onderschat ..
Wat is het toch leuk om te discussiëren over het ondiscutabele. :)
@ klassiekerrally; Vaak ga ik ook voor de coupé, maar die XK120 en 140 hebben zo’n belachelijk bolletje dat ik toch de Roadster prefereer.
@ dekster; Ja, dat blijkt…
Zeker zoals ik al zei: ‘Beauty is in the eye of the beholder’ :P Maar je hebt wel gelijk met dat zwaarlijvig.
Maar ja ik vind ook een Maserati Khamsin en Bora erg mooi. Nu ik er over nadenk zijn die ook erg zwaarlijvig.. :lol
En dat terwijl ik eigenlijk niet op zwaarlijvig val. Oeps, ik heb de eerste connectie met een vrouw in deze thread al gemaakt;)
@ lincoln; Dat kan wel zijn, maar bij een designwedstrijd hoor je te oordelen over het uiterlijk, de vormgeving, volgens de Van Dale.
de·sign [diezajn] de, het; m en o vormgeving
Vormgeving heeft volgens mij niets met techniek te maken.
Dus als ze rekening hebben gehouden met de techniek, is óf de ‘wedstrijd’ hier verkeerd omschreven, óf ze hebben zich niet aan de regels gehouden.
@ dekster; Die 402 is inderdaad een heel mooie auto.
@Citrofiel .. denk jij wat ik denk ..
dat die vuile hufters ons een beetje tegen elkaar opzetten ..
dat is hun doelstelling geweest .. kan niet anders ..
nou heren ontwerpers .. jullie zijn er gloeiend bij ..
wij trappen er niet in ..
sterker nog .. jullie hebben er nu een vijandig collectief bij ..
@Citrofiel/@lincoln against designers.com .. join us ..
cause we know what,s beautifull .. and you know that we know .. cause we know that you know what we know ..
@ lincoln; Complottheorieën! Oh joy! :D Designers, jullie gaan eraan. ;)
De Citroën DS
bijzonder, ja
mooiste ooit? absoluut niet.
@ Citrofiel
In dat geval is dekster de heiden! :P Moet ik ff een 306° video uppen op AJ van mijn miniatuur opdat je hem wat beter in diepte kan zien? (ik ben tot vanalles in staat! :D )
En ah, hoe kon ik het missen, een discussie over design, het meest subjectieve aan een auto! De ideale plaats voor een lekker autogericht babbeltje!! Ik gooi er meteen enkele prachtfoto’s tegenaan!

En de XJ120 is mooi, zeer mooi, maar ik vind dat hij te kitsch is om in dat rijtje van sublieme auto’s te passen. Ze hebben allemaal deinende lijnen die echt het oog strelen en je op een reis nemen over de auto heen, maar de XJ120 heeft een te drukke traanvorm (wat ook niet mis is).
Eigenlijk wel mee eens, vanuit het oog van een ontwerper gekeken… :roll:
Waarom staat onze MvdB er niet in eigenlijk :P
Dan nog even mijn eigen lijstje:
1. Lamborghini Miura
2. Jaguar D-type
3. Ferrari Dino
4. Ferrari 250 GTO California SWB
5. Aston Martin DB5
6. Alfa Romeo Montreal
7. Porsche 550 Spyder
Hier wordt het al moeilijker, meer gelijke scores…
8. Ferrari F40
9. Lamborghini Countach 5000s Quattrovalvole
10. Porsche 993 Turbo
Zeg, vla… Kijk eens hier: http://www.klassiekerrally.nl/index.php?page=film
Wel even de moeite nemen om ’t hele filmpje te kijken. Hint: Het is geel, en geen Ferrari ;)
Tja, als Benzofiel zou ik moeten zeggen dat de 300SL Gullwing het mooiste design ooit heeft…maar ik vind dit toch ’n terechte winnaar… Ondanks ’t feit dat ’t Frans is…
Aston Martin DB4 GT Zagato of de Daihatsu Materia.. Ik heb moeite met kiezen..
Gelukkig hebben de echte kenners hun lijstje opgesteld. Helemaal mee eens dus met de Citroen DS/ID. Mijn voorkeur? De 2e neus… schitterende auto.
Ja, leuk! Lijstjes!
Kan iedereen er weer z’n plasje over doen…
Ik vind vooral het initiatief erg leuk! Was eigenlijk altijd al benieuwd wat de top-designers zelf als favorieten hebben. Lijstje is ermmmm te verwachten wel. Had ook in verband met ‘invloed op de tijd’ etc. de E-Type hoger verwacht!
Dat is mn persoonlijke nr. 1 in ieder geval
Jammer dat ook hier in dit rijtje een heeel continent word overgeslagen. :(
De Corvette C3 Stingray kicks E-type ass every day of the week.
Ik vind de Corvette zo veel mooier en veel meer in verhouding ( neuslengte in combi met achterpartij) en de Vette heeft meer mooiere details – lijnen/tankdop/emblemen en een veel mooier weggewerkt uitlaatsysteem in de bumper waar hij bij de E-type er zo lelijk is ondergeplakt.
Die gebogen achterruit van de Vette is ook aparter en mooier.enz enz.
Mijn lijstje voor vandaag (afhankelijk van mood en weer)
1. Alfa Romeo 8C 2900B Touring Spider
2. Alfa Romeo 8C 2300 Viotti Coupe
3. Bugatti 57C Atalante
4. Ferrari 250 GT California Spyder
5. Delage D8 120 SS
6. Alfa Romeo 6C 2500 SS Mille Miglia
7. Delahaye 135M Figoni & Falaschi
8. Isotta Fraschini Tipo 8A SS
9. Jaguar XK120 Drophead
10. Alfa Romeo 2600 Touring Spyder
leuk om te lezen dat iedereen z,n verschillende smaak heeft, gelukkig anders zou iedereen in de zelfde auto rijden .
maar de is maar een mooiste auto natuurlijk hihihi.
@ Klassiekerally
Vanwaar denk je dat ik hem ken? ;) Hier rijdt er overigens ook nog eentje. :P (dat weet je zelf natuurlijk maar al te goed, maar ff pluggen kan nooit geen kwaad :D )
@Rob USA
Zelfs de ontwerper van de Vette zal het niet met je eens zijn.
nog een leuke toevoeging, Holden Efijy?? Of toch te modern?
Alfa Bat 5
Alpine A110
Die heb ik nog niet gehoord?
En natuurlijk de nummer 7 (Delahaye) uit Alfablog.nl zijn lijstje. Mijn persoonlijke favoriet.
Echt volledig terechte keuze. Revolutionair qua vormgeving èn techniek.
Ongeveer hetzelfde als met een welgemikt dartpijltje WOIII winnen van een leger tegenstanders welke Poseidon II raketten op hun rug dragen.
Hmm bestwel lastig, ik ben zelf toch wat meer van de moderne auto’s.
*Denkt diep na.*
Hier wat kanshebbers voor mij:
Aston Martin DB9 Convertible
Ferrari F355 Spider
Ferrari 288 GTO
Ferrari 456 GTM
Lamborghini Murcielago
Aston Martin V8/12 Vantage
Mercedes SL (voor de facelift)
De Talbot Lago…
En natuurlijk heeft de 911 ook een tijdloos design.
Wat dachten jullie van de ferrari 288 GTO, dat is nog altijd de mooiste sportwagen ooit!!!
Wel ben ik blij met de DS/ID op nr 1, want dat isie wel waard, maar er zijn zoveel andere mooie auto’s waarbij je denkt “Halleluja”
Alfa Romeo 6C 2500 Touring Coupe:
, en
Talbot Lago 26 Cabriolet 1950:
, en
1952 Porsche 356 1500 Super Coupe:
, en
Dat jonge mensen die oude auto’s niet mooi vinden kun je hen moeilijk kwalijk nemen, zij zitten in een andere cultuur, toen ik jong was vond ik oude auto’s maar niks. Heeft, zoals iemand het hier aanhaalde, met mode te maken…
Naarmate ik ouder wordt begin ik meer objectief te worden ivm design,
De DS is trouwens nog wel vrij lang geproduceerd als ik me niet vergis.
En de laatste versies gingen nog wel goed vooruit… heb ik aan den lijve ondervonden.
Ik ben het eens met anderen hier dat de 300SL in de top tien had moeten staan…
Ik waag mij niet eens aan een top tien, omdat ik simpelweg een te grote twijfelaar ben…
-edit: wat een nutteloze bijdrage-
Misschien aardig om te laten zien: een DS werkpaard (pick-up versie).
)
Deze auto rijdt in de regio Haarlem (http://www.carrelation.nl/car.php?car=672)
Ik snap echt niet wat iedereen er in ziet, tis meer een sloep op wielen.
Over smaak valt niet te twisten. De DS echter overstijgt echter elke vorm van design. Want achter dit design schuilt ook nog eens zijn ultieme wegligging. Ik heb jaren lang Citroen gereden. De reden dat ik op een ander merk ben overgestapt was de grote storingsgevoeligheid van dit merk, alsmede de lage inruilprijs.
@ Pim Brussee; En wanneer ben je dan overgegaan? Als het al een poosje geleden is moet je Citroën misschien maar eens een nieuwe kans geven. ;)
@ phantom; Een sloep? Nee, een snoek. :P
@ Erik; Grappig, een eigen ombouw. Lijkt me lastig, met de zelfdragende carrosserie.
@ Volvo 440; Gelukkig zijn er uitzonderingen, weet ik uit ervaring. ;)
@ autoblog;
:roll:
Een mooi verhaal (“Een stukje Franse historie van mijn Citroën ID19b”) over passie voor de Citroen DS: http://www.carrelation.nl/story.php?story=177
De DS op nummer 1 is verdient en met deze citroen begon ook het autorijden. Een sierlijke, technisch complexe maar ook stoere auto zonder gril (nu nog steeds bijzonder) met een geweldig karakter en dito rijeigenschappen. Zelf bezit ik ruim 20 jaar een nu inmiddels 41 jaar oude compleet gerestaureerde snoek waarbij ik nog steeds alleen maar kan concluderen hoe ongelofelijk mooi deze auto is. Qua rijden blijft het nog elke dag een revelatie waar zelfs een nieuwe Mercedes (ook in bezit) niet aan kan tippen.
@ Wim; Ach, een nieuwe Mercedes… :| Als je zo blij bent met de DS, waarom geen nieuwe Citroën dan? Die benadert met hydropneumatiek de DS toch dichter dan een Mercedes, denk ik… ;)
@ Simon MC en RoadRonner
Inderdaad 406 coupé en 205, hele mooie creaties van Pininfarina en Peugeot maar toch iets te hoog gegrepen voor mooiste design OOIT ;-p
Benz S klasse, VOOR 1996
Benz CL 1995
BMW e30
VW Corrado
@ JAZekerr; Je wilt die auto’s voordragen voor de mooist gestileerde auto ooit? Je maakt een grapje… Die vierkante hokken?! Is er überhaupt wel aan gestileerd…? :|