Steeds meer schepen als stalling voor voorraad nieuwe auto’s

Auteur: , 35 Reacties

De autoverkopen zijn behoorlijk teruggelopen (joh!?) en de autofabrikanten kampen met enorme voorraden nieuwe auto's. Ze weten van gekkigheid niet waar ze al die onverkochte auto's moeten stallen. Het Japanse Nissan, waarvan vandaag bekend is geworden dat er maar liefst 20.000 man personeel uit moet, heeft in de UK reeds het hele testcircuit volgestouwd met nieuwe onverkochte auto's.

Vrachtschepen blijken ook een prima stalling voor personenauto’s. Schepen die normaal gesproken ingezet worden om nieuwe auto’s te vervoeren, hebben het door de crisis ook een stuk minder druk. De bootjes die een poosje leeg aan de kade liggen, worden in toenemende mate gecharterd door autofabrikanten om te fungeren als stalling voor nieuwe auto’s.

Wallenius Wilhelmsen, een Scandinavische joint venture die de op één na grootste vloot met auto transportschepen bezit, heeft bevestigd dat Toyota het schip de “Morning Glory” heeft gehuurd om zo’n 2.500 auto’s te stallen in de Zweedse haven Malmö. Ook het bedrijf Höegh Autoliners, gevestigd in Oslo heeft onlangs verschillende aanvragen binnengekregen en zo zijn er meerdere reders benaderd.

Als je het mij vraagt, een creatieve oplossing waarbij het mes aan twee kanten snijdt, maar ik denk dat autofabrikanten daar iets genuanceerder over denken en liever hun voorraden een stuk zien afnemen. (via: financial times)



35 reacties

Regio west-Brabant zijn er in de laatste 2 weken al 10 Peugeot en Renault dealers falliet verklaart en de BMW en Opel schijnt ook al niet al te lekker te lopen… Gaat lekker!
Tsjah ik wil er wel gratis reclame in rijden. Betaal ik zelf de tankinhoud en het onderhoud! Mes snijdt aan drie kanten, reclame, stalling en de garages hebben (hopelijk niet al te veel) werk van mij.
corrado vr6 slc/BMWe30
Ze moeten ze gewoon allemaal voor de helft van de prijs verkopen!!
Zijn ze er zo vanaf ;)
Maak eerder minder auto’s want je vult iets aan wat niet weg kan?
Of verkoop ze met korting zodat ze verkocht kunnen worden, want dit kost alleen meer geld voor hun ook. En zo behoud je ook nog je mederwerkers.
Waarom bouwen ze er niet gewoon minder. Nu bouwen ze gewoon rotzooi (harde taal, ik weet het) waar niemand zit op te wachten. (?)
Degene die het veroorzaakt heeft, heeft de minste last van.
Ford.
Vanwege de uitvinding van de lopende band.
In Zeeland is twee weken geleden een van de grotere Audi/VW Dealers failliet gegaan, een andere VAG-dealer heeft de voorraden overgenomen. Waarom zijn er geen enorme kortingacties bij voorraad auto’s?

In Rotterdam is er ook een terugval in een autovervoer, sommige roro’s liggen wel een week voor de kant bij de Britanniahaven in de Europoort. In Vlissingen staan de Ford’s bestemd voor Engelend (RHD) op de dijk aangezien het terrein vol is :(
jongens, stel dat audi of volkswagen van jou was, zou jij dan je autos voor de helft weggeven??? die bedrijven kunnen wel tegen een stootje, de overheid helpt de autoindustrie toch overeind, dus laten we die gedachtes van “de helft van de prijs” maar achterwege laten
Moeten met die boten niet voor de kust van Somalie gaan varen. Schepen met brandstof hebben ze daar al gekaapt… dat is pas goedkoop autorijden.
Als er iemand nou even stiekem een glory hole in die boot maakt kan Toyota weer 2500 auto’s van de voorraad afschrijven :) Ok, druppel, gloeiende plaat, maar alle beetjes helpen, toch?
Zit er geen stopknop op die machines?
de beste stuurlui staan aan wal ..
en de allerbeste schrijven op autoblog.nl ..

in de volksmond .. glazenbolmongolen ..
@ VonStroke
Autofabrikanten hebben zo ook contracten voor werknemers en onderdelen. Het is voor hun ook het goedkoopst om het zo te doen, logisch toch?
Als ze van hun voorraad afwillen moeten ze hun prijzen maar aanpassen naar beneden. Nu moet de staat bij springen om magazijnen te vullen met nieuwe auto’s. Als de nieuwe auto’s moeten wachten tot de economie beter draait, zijn alle motoren geblokkeerd wegens te lang stilstaan. En zo’n auto hoef ik ook niet die meer als 1 jaar stilstaat.
@Lincoln,
Eindelijk erkenning voor mijn werk ;) Bedankt.
@ dennis bootjes? als je met een auto van dek 1 naar dek 13 wilt rijden, dan ben je zo’n 5 minuten bezig Het zijn schepen Dennis ! Een beetje car-carrier ligt Zo’n 20 meter boven het water uit !
Ik begrijp werkelijk helemaal niets van deze verhalen.
Naja laat ik het zo zeggen, ik snap wel dat als er overschot is ze deze ergens moeten laten.
Maar ik snap niet dat ze de prijzen dan niet verlagen.
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe leasebak en bij de leasemaatschappij kan je ook zelf een offerte indienen, die je zelf hebt opgevraagd bij de dealer.
Daardoor kan je zelf korting bedingen bij een dealer, waardoor het leasebedrag lager wordt en je een auto, die normaliter in een hogere leaseprijscategorie valt en buiten je bereik zou zijn, kan krijgen.

Ik ben echter bij allerlei verschillende dealers geweest. Niet gezegd dat de auto voor lease bestemd is, gewoon dat ik m nieuw wil kopen en niks wil inruilen. De hoogste korting die ik kreeg op een auto met een aanschafprijs van rond de 20.000 euro was 1000 euro en daar moest nog pittig voor onderhandeld worden.

Ik had verwacht dat ik meer korting kon bedingen, zeker in de huidige markt waar dealers failliet gaan en waar het slechter gaat dan ooit.
Het zal toch zeker ook veel kosten om al die auto’s op te slaan?
Ik begrijp dit niet…
@ Jan Rap: Het merk mag dan voorraden hebben, maar het autobedrijf zelf moet ook winst maken he. Ik weet niet om welk merk het gaat, maar 1000 euro is echt een boel hoor. Dan heeft die dealer jou al zijn marge al gegeven :? Waarom zou die dealer jou een auto verkopen als er nog een schep van zijn eigen geld achteraan moet? :roll:
@ Jesper: Tja, daar heb je ook wel een punt natuurlijk.
Maar aangezien er voortdurend autobedrijven over de kop gaan, zullen ze toch echt auto’s moeten verkopen.
Ik begrijp wel dat een autobedrijf verlies draait als ze erg veel korting gaan geven, maar draaien ze niet minstens zoveel verlies als ze niks verkopen?
Liever 85% van iets dan 100% van niets denk ik dan.
Ik had verwacht dat we inmiddels in een periode aangeland waren waar autoverkopers wel moeten gaan stunten, willen ze überhaupt iets verkopen.
Maar kennelijk blijkt dat nog mee te vallen.

Wat ik eigenlijk ook bedoel te zeggen is dat ik voor de kredietcrisis net zo hard onderhandeld heb en toen dezelfde of procentueel hogere kortingen bedongen heb. In een tijd waarin het slecht gaat had ik dan ook verwacht dat meer korting mogelijk zou moeten zijn.
@jesper

1000 euro is winstmarge dealer? lol yeah sure
Ik dacht altijd dat de moderne autoindustrie een just in time principe was met een zeer efficiente logistiek. Je bestelt je auto in de showroom en geeft de opties en kleur op. Vervolgens rolt er ergens in een fabriek far far away een papiertje uit de printer en wordt je auto ingepland en gebouwd. Maar nu lijkt het erop dat ze gewoon een ongelooflijke berg auto’s hebben gebouwd, waar dan toevallig jouw uitvoering tussen zit. Ben ik nu gek of is dat een onverstandige bedrijfvoering? Sterker nog, het lijkt wel een communistisch 5-jaren plan. Het kan niet anders of binnenkort ontstaan schroothopen van nieuwe auto’s. Wat een waanzinnige verspilling van materiaal en energie.
@ midas, in amerika is het gebruikelijk om een auto bij de dealer te gaan kopen en er dezelfde dag nog mee weg te rijden, dat we in nederland gewend zijn om auto’s te bestellen en er maanden/weken op te wachten wil niet zeggen dat ze dat overal doen;)
“reders” moet rederijen zijn?
@ iedereen die Jesper niet gelooft.
De marge op nieuwe auto’s is echt niet veel hoger dan die 1000 euro.

@ Jan Rap
Typisch zo’n leaserijder die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Gaan zitten liegen over dat je de auto zelf aan gaat schaffen. Mooi dat ze jou niet meer korting hebben gegeven. Eigenlijk zouden ze er voor jou nog een schepje bovenop moeten doen.
Niet dalen met de prijs is met onverkochte auto’s zitten. Ondernemen is risico lopen. Als ondernemers niet van hun auto’s afwillen, dan koopt Turbo gewoon geen auto. SIM-PEL.
Zeg bassie, wat is jouw probleem echt?

Ben jij toevallig een garagehouder die niets meer verkoopt, maar weigert zijn prijzen omlaag te doen?

Bovendien, sinds wanneer is het fout om korting te bedingen, ook als je leaserijder bent?
Misschien dat je niet weet hoe het werkt, maar je kunt je leaseauto bij een specifieke dealer bestellen. Dan gaat de leasemaatschappij daar zelf korting bedingen, terwijl ze jou het volle pond laten betalen.
En het verandert dus ook niets aan het feit dat die dealer gewoon een auto verkoopt. Of ie ‘m nou aan rechtstreeks aan mij verkoopt of aan de leasemaatschappij verkoopt, maakt überhaupt niet uit.
Dus liegen doe je er ook niet over.

“Eigenlijk zouden ze er voor jou nog een schepje bovenop moeten doen.”
Ben jij achterlijk?
@jan rap: ik zou eens gaan onderhandelen over de extra’s ipv over de prijs.

de dealers moeten elke cent binnenharken die ze kunnen, dus die zullen weinig met de prijs doen, maar de extra’s die op de plank liggen, daar zit hun marge
dus dikke velgen, stereo & navigatie, trekhaakje…

denk ik.
Serieus, ze gebruiken die schepen als stalling?


Dat zal geen goedkope grap zijn :) Ik weet niet 1-2-3 wat het liggeld per dag (euro per ton ofzo?) is voor zo’n tobbe, maar goedkoop zal het niet zijn.

Nouja, je moet iets, I guess.
@Jan Rap

De meeste lease maatschappijen krijgen al een belachelijke korting, vandaar dat er dus niks over blijft voor de consument.. Je moet het niet zoeken bij de dealers, maar bij de lease maatschappijen! En als jij dan met het verhaal aankomt dat je de auto zelf aanschaft en daarna de offerte inlevert bij de lease maatschappij, dan moet je dus als dealer zijnde en de hoogst mogelijke korting wegspelen aan de lease maatschappij + nog eens 1000 euro? Dat gaat niet.. Dus jij bent niet helemaal realistisch bezig. Maar goed, misschien lukt het je wel en dan scheelt het je weer 1000 euro verdeeld over 3 jaar dus 36 maanden = 27,7 bruto p/mnd.. Ik ben benieuwd hoe het voor je afloopt!

Groetjes
Logisch want het is geen reclame om onverkochte voorraad bij de fabriek te houden, erg zichtbaar voor koopjesjagende groothandelaren. DAF zet tegenwoordig de voorraad ook niet bij de fabriek in Eindhoven maar op het testcircuit.
Sjongejonge, wordt er tegenwoordig ook al over auto’s onderhandeld hier op AB.nl????

Moet niet gekker worden…
@corrado vr6 slc/BMWe30

Daar moet ik je volledig gelijk in geven.
M’n vader die 35jaar bij Opel heeft gewerkt krijgt vanaf 11februari een speciale actie, -50% op stockwagens zoals de vectra, effe nieuwe kope :D
Eerst die auto’s stallen op de wal.
Dan op de dijk.
Dan op de boten.

…Volgende stap: Van de boten af op de zeebodem om er kunstmatige riffen van te maken waar dan visjes en andere zeedieren in en om kunnen leven…?
Doen ze tenslotte ook al met overbodig militair materieel.
ik wil wel een nieuwe auto kopen…… maar die autohandelaren verliezen wel hun klanten maar niet hun streken……

mooie aanbieding…… nieuwe golf…… 22.000 zo mee wegrijden……

wat een pech dat ik voor mijn auto die echt nog 11.000 euro waard is (ondanks de crisis) maar 7.000 terug kan krijgen……

we kennen toch allemaal de streken….. is van een oude dame geweest, u krijgt bij ons nu een superprijs maar nu tekenen ( niet doen want een dag later krijg je elders 2500 euro meer)……..

komt boontje een beetje om zijn loontje???
3/4 de van wat je hier leest is gewoon gelul van pamper-dragende kinderen met jeugdpuisten, als alles zo eenvoudig was zouden de merken dat allang toegepast hebben. De ‘glazenbolmongolen’ opmerking is hier inderdaad perfect van toepassing.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).