Seat Exeo ST is officieel

Auteur: , 44 Reacties

Mocht je voor het geld van een tweedehands Audi A4 Avant liever een nieuwe versie van dezelfde auto hebben, dan word je door Seat op je wenken bediend. Ja mensen, we zagen 'm de afgelopen dagen al even langsflitsen, maar daar is ie dan echt: de Seat Exeo ST.

Mooi kontje toch? Dat is ook het enige nieuwe aan deze Exeo, want binnenin vind je wederom het strakke interieur van de A4 Cabrio terug. Ook het motorengamma komt zoals verwacht overeen met de sedan: onder de kap kun je kiezen tussen drie benzinemotoren, van een 1.6 tot een 2.0T, of drie 2.0 diesels met vermogens tot 170 pk.

Tegen het najaar kom je de Exeo ST tegen bij de Seat-dealer. Een meerprijs van zo’n €1.500 bovenop de sedan, die je vanaf €23.995 mag meenemen, is te verwachten.

Klik op het plaatje voor een groter formaat. Meer foto’s vind je hier zodra ze beschikbaar zijn.

SEAT presenteert de Exeo ST

Stationwagon versie in het najaar bij de Nederlandse SEAT-dealers
Exeo sedan vanaf april in de showroom

Leusden, 10 februari 2009 – Sinds eind januari is de SEAT Exeo te bestellen; een sportieve sedan in het D-segment die vanaf begin april in de showroom staat bij alle Nederlandse SEAT-dealers. Gelijktijdig met de Europese persintroductie van de Exeo sedan presenteert het Spaanse merk nu ook de gezinsvariant van haar jongste model: de SEAT Exeo ST. De Exeo ST onderscheidt zich in zijn klasse als een sportief, technologisch geavanceerd model met een uitstekende rijdynamiek en een ongekende prijs-kwaliteitverhouding.

Tegelijkertijd met SEAT’s terugkeer in het D-segment met de Exeo sedan presenteert het sportieve merk ook de gezinsautovariant van het nieuwe model. Net als de sedan combineert de ST luxe, comfort en binnenruimte met de traditionele sportieve opvattingen die alle SEAT-modellen zo karakteriseren. De ST verschilt met name door het langere koetswerk en de grotere bagageruimte van de sedan, waardoor alle positieve en sportieve eigenschappen behouden zijn gebleven. Door een bagage-inhoud van maar liefst 442 liter profileert de ST zich als een ruime, sportieve gezinsauto die wordt gekenmerkt door een uitmuntende rijdynamiek en een perfecte prijs-kwaliteitverhouding.
Nog dit jaar leverbaar

De SEAT Exeo ST zal nog dit jaar leverbaar worden in Nederland. Vanaf komend najaar staat de stationwagon in de showroom van de officiële SEAT-dealers. De beschikbare motoren en uitrustingsniveaus zijn hierbij identiek aan die van de sedan. Het motorenprogramma bestaat voorlopig uit drie benzinekrachtbronnen – een 1.6 met 102 pk, een 1.8T met 150 pk en een 200 pk sterke 2.0 TSI – en twee dieselvarianten met naar keuze 143 of 170 pk. Beide dieselmotoren zijn voorzien van een partikelfilter en common-rail technologie. De Exeo ST is verkrijgbaar in de drie bekende uitrustingsniveaus – Reference, Style en Sport.

Nieuwe SEAT Exeo sedan vanaf begin april in de showroom

In april maakt de SEAT Exeo in Nederland zijn opwachting bij de SEAT-dealers, waar hij vanaf eind januari al te bestellen is. Daarbij zijn direct zes motoren te specificeren (de bovengenoemde vijf motoren, alsmede een 2.0 TDI common-rail turbodiesel met 120 pk). De SEAT Exeo sedan wordt leverbaar vanaf € 23.995,- voor de 1.6 benzineversie in Reference-uitvoering. En daarmee lanceert SEAT de Exeo met een voor dit segment ongekend scherpe en competitieve prijs.



44 reacties

Tja, best wel te verwachten he…
Ben erg benieuwd of deze ‘het gaat doen’ in Nederland!

Of er echt mensen zijn die het tweedehands design pikken…
Ik had eerst een hekel aan het luie, kostenbesparende karakter van deze auto maar als je feitelijk kijkt, krijg je een A4 voor een bodemprijs. En als je geen wrange smaak krijgt van de manier waarop SEAT de A4 schaamteloos opnieuw uitbrengt, is het een superdeal!
Ik denk niet dat mensen wakker liggen van een tweedehands design anno 2000-crisis. Hij is toch net iets anders. Je ziet nog steeds meer Nexia’s rijden. Die gingen als warme broodjes. Of die Kia Mazda kloon. Vooral in het jonge papa en mama leasepark verwacht ik er wel meer te zien.
Ik denk eigenlijk dat de overneenkomsten met de A4 voor Seat alleen maar voordelig zijn, nu kunnen mensen hun keuze voor een grote Seat verdedigen met het argument dat het eigenlijk een Audi is.
Het enige wat lelijk is, is het logo. Mocht daar nu eens 4 nullen op prijken dan zou het een veel chiquere uitstraling geven.
Dik 24k voor een Seat sedan (en nog meer voor de station) vind ik geen bodemprijs. Seat is inderdaad een sportief merk, maar ook eigenlijk een budgetmerk. Ik denk toch dat het gros van de Seat-rijders de (relatief lage) prijs van het model (Ibiza,Toledo,Altea,…) voorop heeft gesteld. Daarom vind ik dat Seat niet thuishoort in het D-segment (of hoger). De enige redenen voor deze gok zijn marktdiversificatie en winstmargevergroting (en Audi door het slijk halen)
“Het motorenprogramma bestaat voorlopig…” Wat zou daar nog bij kunnen komen??? Een 1.4 TSI is wellicht te klein voor deze auto, en een dikke V6 valt niet te rijmen met Seat (tegenwoordig heb je wel een dikke motor nodig in het D-segment). Een elektrische Seat A4 dan? (Nee, want die middelen heeft Seat niet voorhanden, geld bedoel ik)
Ik zou hem wel doen… wat geeft het nou… embleemloos grilletje er in… kontje cleanen… en alstublieft… een nieuwe Audi B7 voor de prijs van een tweedehandse…

Gepimpt en wel… want het dash er in van een Audi A4 Cabrio… is weer eens wat anders als een Golf II met het dash van een Golf IV…
Hebben ze hem wat langer gemaakt voor extra bagageruimte? In ieder geval zijn ze erin geslaagd een mooi ontwerp te verzieken.

Slim, wat het ding is ook goedkoper!
Beetje Verward
Ik vind het gewoon een heel mooie auto. Ik begrijp best wel waarom er zo zuinigjes en sneerend op gereageerd wordt: het is gewoon een dikke vinger naar de heilige audi. En dat doet pijn. En dan ook nog vanuit de eigen VAG stal. Dus je kunt ook nog niet eens alles uit de kast halen aan smalend commentaar zoals tegen de Japanners.
Overigens vind ik de nieuwe A4 een flinke stap achteruit, kwa design. Valt me vaak op. Een plat geslagen pannekoek. Duidelijk een poging groter te worden voor hetzelfde budget. “Want dat wil toch iedereen?”. Nee, dan die vorige: lekker compact, fraai in balans. En kijk hier……
@timmie

waarschijnlijk komen enkel de motoren die de A4 had (en die had geen 1.4 TSI). Heeft te maken met de bouwwijze over de lengte in de Exeo ipv breedte bij rest VW concern. Kost te veel en zo. zie discussie op:
http://www.seat-online.nl/index.php/topic,48465.0.html
Ik begrijp niet waarom veel mensen zeuren over “schaamteloze kopie” ed. De VW Sharan al vergeten? Dat was juist hetzelfde verhaaltje. Ik vind dit een zeer goede zet.
En anders had er wel één of andere Chinees z’n stickers erop geplakt… ;)
@Beetje verward, ik denk dat ze dat wel eerst gevraagd zullen hebben. En ik denk niet dat het een dikke vinger is, het design is al betaald geweest door de audi rijders en als je het nieuwe model niet mooi vind tada de seat exeo :)

Mij mogen ze hem altijd geven
Ik zou hier opzich best van gecharmeerd kunnen zijn hoor. Letterlijk een nieuwe Audi voor Seat geld. En die Avant – ehh, ST is toch mooier dan de sedan.
Zoals hierboven al gezegd werd, kleurtje zwart of héél donkerblauw, 18” velgjes dr onder, en een embleemloze grill en koffer. Klaar! :D
De 200pk 2.0T zal wel rond de 30k kosten, misschien een iets dikkere uitvoering, + een grill, ben je klaar voor 32k. Dat lukt je bij Audi niet hoor ;)
@ Timmie: Dit is niet HET budget merk van VAG, dat is skoda. Seat staat tussen volkswagen en Skoda in en gezien het design vind ik de prijs zeker wel meevallen.
@Bobel: Is Seat niet meer voor < 35 en Skoda 35 < ?
Ik vind de bumper en klep een beetje hoekig a la Lancer SW-style, tenminste dat was wat in mij op kwam. En ik vind ‘m ook niet zo mooi, bij de sedan kan ik me nog een koop voorstellen, maar ik vind de oude A4 Avant mooier dan deze Exeo ST.
wanneer komt er een Exeo Cupra met die 4.2 V8 ofzo?:d
haha, het vorige model audi a4, met een seat logo, ongelooflijk!!!

ziet er overigens wel goed uit, dat dan weer wel.
pleur er maar gewoon een 1.4 TSi motor in, 170 pk’s is echt wel goed genoeg, of desnoods de 1.8 Tsi 180 pk, is echt niet te weinig voor zo’n zogenaamd grote auto, die turbo’s trekken echt als een malle, spreek uit ervaring….
opzich is het design ok –> Audi. alleen ik heb de bumpers/logos/grill van seat(zeekrat) altijd zo lelijk gevonden. moet toegeven dat als het interieur ook rechtstreeks van audi af komt de audi overbodig word (zeg ik als audi rijder)
En het voordeel is dat je nu met je Audi in Spanje geen problemen met onderdelen hebt. Die keren dat ik pech had met mijn Volvo 66, 340, 440 in Spanje en Frankrijk, kon ik altijd geholpen worden bij de Renaultgarage.
voor mij officieel totaal niet interessant dus.
@ TSI:

Je reageert alsof je de auto voor het eerst ziet? Is toch al echt een tijdje bekent hoor. Maar als je uit ervaring spreekt moet je toch weten dat de 1.4 TSI 160pk heeft? :roll:
@ Jesper

Of zou hij een ander VAG product gereden hebben ; golf 1,4 tsi 170 pk ? Toch heeft ie wel gelijk die turbo motoren van tegenwoordig trekken zeker als een malle.

Dit wel echt een koopje een Mito 1,4 turbo is al 22000 euro en een Saab 93 1,8i is bvb 30.000 . Dan is 24000 euro echt niet duur voor deze auto.
@ Die Bruine: nou, deze jonge papa slaat hm lekker over!
:D
Tja ik zit er evt ook aan te denken maar er zijn toch een paar verschillen met de audi motoren; zo heeft de 1.8 hier 150 pk en 220 nm, terwijl dit bij audi(of vw) 160 pk is en 250 nm.. Ook de uitstoot van co2 is een behoorlijk stuk hoger en ook het verbruik.. Is dus zeer zeker(en niet zoals in eerdere berichten aangeven een nieuw) een oud type motor!! Hetzelfde bij de 2.0 tsi. Die heeft bij seat 200 pk en 280 nm, terwijl dit bij Audi/VW 180 pk/211 pk is en 320/350 NM… Ook de uitstoot is wederom hoger…Wat betreft de diesels deze zijn wel gelijk alleen heb je dan bij audi weer keuze voor V6 diesels enz.. Feitelijk koop dus als je voor benzine gaat een audi a4 van het vorige model met een wat ouder type motor… Niet mis mee voor die prijs, maar toch wel een puntje om over na te denken of je dit wil…
Alleen nog een chromen strip onder aan de kofferklep, dat zou hem wat chiquer maken.

Is er MMI verkrijgbaar in deze auto, of iets soortgelijks? Want SEAT is immers wel een auto voor de Y-generatie, die van allerlei gadgets houden.
Vive la FRANCE!
Jammer dat dit gewoon een kopie is, daar is ook niks aan. Ze moeten echte Spaanse volbloed maken, !
Het is minder erg als je zo denkt: Ik heb een Audi die door jaren is getest, toen het geperfectioneerd was heb ik hem gekocht. En dat voor een prikkie!
Ja hoor, 23000 is echt een koopje! Niet dus. Dat is een hele dure Seat, van dezelfde prijsklasse als de Alhambra, maar met half zo veel ruimte. Voor dat budget koop ik geen Seat. Al zat er een BMW onder, dat kan me eigenlijk geen fluit schelen.
Lenny theluxe
De 1.4 TSI motor zal niet in de Exeo geleverd worden, Dit omdat dit een dwarsgeplaatste motor is en in de Exeo alleen in lengte richting geplaatste motoren passen.
Die gaan we de komende jaren veel zien als leasewagen gezien de zeer gunstige leasetarieven. Goedkoop kwaliteit zonder kinderziektes dus zoals nu wel bij de A4 B8….
Ik ben er niet kapot van,voor mij is het nog steeds een oude Audi A4.
Maar eerlijk is eerlijk,deze auto gaat het wel worden voor veel mensen,vanwege de prijs uiteraard.

Of het nou jammer is dat het Audi interieur er nog in zit of niet,dat is persoonlijk denk ik.
Volgens mij is dit wel de juiste auto op het juiste moment… Zelf zou ik hem overgens nooit kopen, dan liever een tweede hands A4 met een mooie V6 of een S4 voor dat geld. Is hetzelfde maar je hebt wel vierwielaandrijving en een mooi blokje voor in hangen. Snap zowiezo niet dat mensen nieuwe goedkope auto’s kopen, gewoon zonde van het geld…
@Tommy,

“Volgens mij is dit wel de juiste auto op het juiste moment…”
Daar had ik nog niet eens over nagedacht. Ze hadden hem iig idd niet op een geschikter moment in produktie kunnen nemen als nu, in deze moeilijke tijden…
Als er hier een japanse, koreaanse, laat staan chinese auto gepresenteerd wordt, struikelen veel autobloggers over elkaars uitspraken dat het achterlicht gekopieerd is van die, de spiegels van die, en de voorspoiler van een andere duitse auto. Nu is er ineens veel begrip voor deze auto, komt ie op het juiste moment etc. Wat een gelul allemaal! VAG wil hiermee gewoon snel geld verdienen. Geen ontwikkelingskosten, bekende techniek, en er zal best een doelgroep voor zijn. Of dit op de lange termijn goed is voor het merk Seat, waag ik te betwijfelen.
@Ton,

Hoezo zal dit voor langere termijn niet goed zijn voor Seat dan? Je zegt hetzelf al, geen ontwikkelingskostem, bekende techniek en er zal best een doelgroep voor zijn, dus zal het ook wel verkopen en verkopen is winst halen en een grotere budget om hun modellengamma uit te breiden.

Is trouwens niet de enigste keer dat dit gebeurd hoor, denk ook eens aan Suzuki, subaru, Peugeot, Citroen, Fiat, Nissan, Opel, Chevrolet en de rest wat ik nog vergeten ben. Toch niet de kleinsten……
@Windhoos:

De pay-off van Seat: Auto Emocion!
De merkwaarden van Seat: Jong, Sportief, Vernieuwend.

Dat heb ik dus niet verzonnen, maar de hoogbegaafde marketinggoeroe’s in dienst van VAG die het merk Seat (op een knappe manier) op de kaart hebben gezet de laatste jaren. Een merkimago bouw je op door vele jaren vast te houden aan je filosofie en merkwaarden.

Ik ben van mening dat die merkwaarden niet in overeenstemming zijn met het op de markt brengen van een bejaarde Audi.

Toelichting duidelijk?
Vernieuwen kan alleen als er geld in het laatje komt, en dat gaat boven de merkwaarden. Het is tenslotte geen stichting, maar een bedrijf. En op dit moment gaat het nou niet bepaald goed in de autobranche

Trouwens, dit is niet de enige keer dat een model uit de VAG concern wordt overgenomen hoor.

Hier ff een lijstje;

Audi 50-VW Polo
VW Passat-Skoda Suberb
VW Polo-Seat Ibiza
VW Lupo-Seat Arosa
VW Caddy-Seat Inca

Zo verschrikkelijk vernieuwend is Seat dus niet
Dat dit een opgewarme A4 is weten we nu wel. En dat Seat niet het Alfa van VAG maar het budget merk (zelfs goedkoper dan Skoda) is geworden, weten we ook wel.

Maar dit is een stationwagon bij Seat, die hadden ze nog helemaal niet. Dit gaat echt nieuwe klanten naar de dealer lokken, in een land als Nederland de hoogst interessante leaseklant. Kon wel eens een heel belangrijke auto voor Seat gaan worden.
Ik snap al die ophef niet. De eerste Leon had een A3 onderstel en dashboard. De Ibiza is onderhuids een Polo. Hergebruik is volkomen normaal in de autoindustrie en zeker bij VAG. Het enige nieuwe hieraan is dat Seat er openlijk voor uitkomt.
Ben het vorig model Toledo nog vergeten trouwens. Interieur is vrijwel exact hetzelfde als die van een Golf en daar is (nogmaals) imho niets mis mee
Ton, zo is het . Als Seat nog uit Spanje kwam met deze modellen waren de rapen gaar met die achterkant en de rest, en 20 verkopen op jaarbasis . Maar nu is het veilig : VAG !!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).