BOVAG redt autobranche?

Auteur: , 25 Reacties

Wie gisteren Nova heeft gekeken (of gewoon de afgelopen maanden heeft opgelet) weet dat het er ook in Nederland niet rooskleurig voorstaat met de autobedrijven. De brancheorganisatie BOVAG ziet het met lede ogen aan en denkt nu de oplossing te hebben gevonden.

Om ervoor te zorgen dat de consument weer zijn of haar spaarcentjes wil stukslaan op een nieuwe auto heeft de BOVAG een tienstappenplan opgesteld. Het is vooral bedoeld om de politiek wakker te schudden en hen van input te voorzien voor de crisisaanpak.

  1. Slooppremie oude auto’s en bestelwagens
  2. Afzien van ombouw BPM-heffing op basis van CO2-uitstoot
  3. Herinvoering rente-aftrek consumptief krediet
  4. Afschaffen van de dieselboete in de BPM
  5. Herinvoering investeringsaftrek
  6. Parttime WW
  7. Spaarloon vrijgeven
  8. Ophogen bedrijfsfietsregeling tot e-bike niveau
  9. Verlaging BTW-tarief arbeidsintensieve diensten (van 19% naar 6%)
  10. Infrastructuur versneld aanleggen

Koos Burgman van de BOVAG zegt er het volgende over:

“We hebben bij het opstellen van het tienpuntenplan nadrukkelijk gekeken naar tijdelijke maatregelen die snel effect hebben. De meeste zijn eenvoudig tot zeer eenvoudig in te voeren. Variërend van het vrijgeven van spaarloon tot het afschaffen van de dieselboete in de BPM. Voor een wat ingewikkelder maatregel als de slooppremie hebben we, samen met de RAI Vereniging, Stiba en ARN, een plan van aanpak uitgewerkt, dat deze week met betrokken ministeries wordt afgestemd. Ook dat plan kan daarna snel, nog dit voorjaar, ingevoerd worden, als het aan BOVAG ligt.”

Klinkt leuk allemaal, maar hulp vragen aan de overheid is toch een beetje 2008. En we zijn wel in Nederland, waar het over het algemeen een half mensenleven kost om dit soort dingen door te voeren. Een lagere BPM op diesels zou echter best wel eens voor een goede impuls kunnen zorgen. Aan de andere kant zijn wij benieuwd of er dit jaar nog een slooppremie komt.

Bekijk het item van Nova tevens op Autojunk.

Video BOVAG redt autobranche

BOVAG komt met tienpuntenplan tegen crisis
10-02-2009 22:46
BOVAG heeft een tienpuntenplan opgesteld om het consumentenvertrouwen op te krikken en de economie een impuls te geven. Dat is hard nodig. De economische neergang en de hand op de consumentenknip komen hard aan in onder meer de mobiliteitssector.

Het tienpuntenplan van BOVAG is bedoeld als oproep aan de politiek en met name het kabinet om snel werk te maken van een aanvalsplan voor de economische crisis. Koos Burgman, algemeen directeur BOVAG: ‘Dit is de concrete input van BOVAG voor de crisisaanpak die het kabinet momenteel aan het voorbereiden is. Het is zaak om nu snel te handelen. De problemen zijn acuut en het einde van de neergang is nog niet in zicht.’

‘We hebben bij het opstellen van het tienpuntenplan nadrukkelijk gekeken naar tijdelijke maatregelen die snel effect hebben. De meeste zijn eenvoudig tot zeer eenvoudig in te voeren. Variërend van het vrijgeven van spaarloon tot het afschaffen van de dieselboete in de BPM. Voor een wat ingewikkelder maatregel als de slooppremie hebben we, samen met de RAI Vereniging, Stiba en ARN, een plan van aanpak uitgewerkt, dat deze week met betrokken ministeries wordt afgestemd. Ook dat plan kan daarna snel, nog dit voorjaar, ingevoerd worden, als het aan BOVAG ligt. Met andere maatregelen sluiten we aan bij wat andere organisaties en bewindspersonen zelf bepleiten. Denk aan het naar voren halen van nieuwe infrastructuur en de deeltijd WW’, aldus Burgman.

Inmiddels is dit jaar al voor enkele tientallen bedrijven in de autobranche faillissement aangevraagd en zijn er honderden ontslagen te betreuren. BOVAG houdt rekening met enkele duizenden ontslagen voor heel 2009. Overigens doet de branche er alles aan om ontslagen werknemers te behouden voor de branche. Via de branche-servicedesk Blijfmobiel.nu bij Innovam worden ontslagen werknemers zoveel mogelijk van werk naar werk begeleid. Dat kan omdat er momenteel nog honderden vacatures zijn in de sector.



25 reacties

Of schaf gewoon meteen de BPM af… :D
Petje af voor de BOVAG !…. ik vind het een uitermate sterk plan maar ben bang dat de overheid er weinig oren naar heeft (ondanks het feit dat de autobranche een van de grootste melkkoeien van hun is)

Toch een goed iniatief !
De van ongeveer de helft van de punten weet ik niet wat ze inhouden.
Kan iemand dat uitleggen?
“Een lagere BPM op diesels zou echter best wel eens voor een goede impuls kunnen zorgen.”

Onzin. Diesels promoten geeft blijk van CO2 oogkleppen.
Als de BPM afgeschaft wordt, gaan ze dit geld op een andere plek uit de zak van de automobilist kloppen.

Het Verkeer&Waterstaat potje moet toch gevuld blijven.
@geelhoed: Diesels hebben een lagere CO2 uitstoot dan vergelijkbare benzine uitvoeringen (Polootje bluemotion stoot minder CO2 uit dan de Prius). Daarnaast zijn de enige auto’s die aan de euro VI norm voldoen allemaal diesels (VW BlueTDI, Mercedes 3.0 diesel en de BMW 35D als ik het goed heb)

Dus hoezo CO2 oogkleppen?
@geelhoed: jij hebt het over oogkleppen, maar waarschijnlijk ben jij degene met oogkleppen en heb je je keurig laten indoctrineren door de milieuhype.

Verdiep je eens in de “wetenschap” van de CO2 uitstoot en de gevolgen daarvan op het klimaat. Hier bijv.: http://www.spectator.co.uk/melaniephillips/3332616/that-famous-consensus.thtml
wordt haarfijn uitgelegd dat wetenschappers het niet eens zijn en dat er ten onrechte aangenomen wordt dat dat wel zo is. Er zijn zelfs wetenschappers die rapporten hebben gebaseerd op data die ze zelf verzonnen hebben.

Na het lezen van vele artikelen ben ik tot de conclusie gekomen dat de wetenschappers het oneens zijn en dat er twee kampen ontstaan. Het klimaatgebeuren lijkt meer en meer een religie te worden: je gelooft of je gelooft niet.

Dat kan niet de bedoeling zijn, en zolang er geen consencus is onder de wetenschappers zou er geen wetgeving op de ene of de andere theorie gebaseerd mogen worden.

Het kan uiteraard geen kwaad om milieuvriendelijke maatregelen te nemen in de vorm van stimulering (sloopregeling e.d.), maar mensen straffen (dieselboete) is niet correct.
Go BOVAG!

Zitten zeker een paar goede ideeen tussen…
Alles uitvoeren zal simpelweg te duur zijn, maar pik er maar een paar uit overheid!

Alleen herinvoeren rente-aftrek op consumptief krediet lijkt me niet zo slim! Net nu al die leen-naaibedrijven als Frisia de kop een beetje ingedrukt wordt met zo’n maatregelen komen… nee.
@ W!D: Klopt, je vergeet alleen de Saab TTid…
:D
Ik vind dit totaal niet sterk van bovag. Volg een weekje de krant, schrijf op welke ideeën je wel aanstaan en doe alsof je slimmer bent dan mensen als nout wellink, wouter bos en alle adviseurs van deze twee. Nee, hier doe ik absoluut NIET mijn petje voor af.
@Edman: BPM afschaffen is niet echt verstandig. Leuk voor als je een nieuwe auto wilt kopen maar het huidige wagenpark (je eigen auto!) wordt dan ook in 1 klap ca 20% minder waard
@Geelhoed

Een diesel is efficienter, daardoor een lager verbruik, daardoor een lagere CO2 uitstoot. Fijnstof/ roet is wel een nadeel, maar tegenwoordig prima ondervangen door uitstekende roetfiltersystemen.

De BPM verhoging op diesels, een jaar of vijf geleden, was gewoon een ordinaire belastingverhoging, gebaseerd op achterhaalde milieu-argumenten!

Eerst informeren, dan pas wat roepen!
Een koude sanering van de bedrijfstak zat er toch al aan te komen, de kredietcrisis versneld deze alleen maar.

En punt 3 is helemaal een mooie, was overmatig lenen niet juist een van de oorzaken van deze crisis?
@ Jopie: precies! Klink maar eens op de link onder mn naam, staat hetzelfde verhaal…
@Henkie: dat is toch ongelooflijk, eerst laten jullie in NL je naaien door die BPM die ingevoerd werd en nu zou je uit kortzichtig eigenbelang niet willen dat de BPM weer afgeschaft wordt, want dan wordt jouw roestbak minder waard? Met dergelijke attitude zal er nooit iets veranderen…
Ik mis toch echt het kwartje van kok bij de oplossingen
Inderdaad, met het kwartje van kok hebben we dan toch een 11 stappenplan.
@W!d @Jopie en @Spec

Begrijpend lezen is moeilijk kennelijk. Wat jullie zeggen is precies wat Geelhoed bedoelt. Co2 oogkleppen betekent in dit geval een focus op de lagere Co2 uitstoot van diesels, terwijl geen rekening wordt gehouden met de uitstoot van fijstof en andere rotzooi.

Vooralsnog vind ik daarom de diesel-BPM-boete terecht.

Ik geloof verder niet dat het advies van de Bovag wordt opgevolgd. Rente-aftrek is leuk, maar het lijkt me dat consumptief lenen nu even niet wordt gepromoot door de overheid. Verlaging BTW, okee, maar voor hoelang?

Spaarloon vrijgeven? Volgens mij is het probleem dat mensen geen geld willen uitgeven, omdat ze bang zijn het geld straks nodig te hebben voor andere dingen. Niet omdat ze het niet hebben. Mensen willen geen lening aangaan, omdat ze bang zijn om baan te verliezen en niet meer kunnen voldoen aan hun verplichtingen.
Sloopregeling is ook beperkt, want de nederlandse auto producenten hebben er niets aan, en hoogstens de nieuw verkoop wordt ten koste van de tweede hands handel gestimuleerd.

Verlaag bv de btw op auto’s, daar profiteert iedereen van. En niet alleen op auto’s maar gewoon op alle goederen.

BPM moet rap afgebouwd worden.

O ja, en waarom krijgen lease rijders voordeel op schone zuinige auto’s en privé bestuurders amper ?
Leuke actie’s van de Bovag. Leuk om de consument / bedrijven te stimuleren om weer een auto aan te schaffen.

Probleem hierbij is dat we dan nog steeds de oorzaak van deze ellende behouden. Fabrikanten / impoteurs / dealers konden het hoofd maar net boven water houden in betere tijden. Nu in deze slechte tijden wordt het kaf van het koren gescheiden en dat is natuurlijk een goede zaak. Bedrijven met een slecht(er) rendement, bedrijfsvoering, strategie etc. gaan over de kop.

Mocht de economie weer aantrekken en de de verkoopaantallen stijgen dan komt er iig cash in het laatje om de vaste kosten weer te dekken. Winst wordt hier absoluut niet mee behaald. Naar mijn inziens wordt dit niet behaald door het meer en meer verkopen (en onderhouden) van auto’s maar door besparingen op allerlei niveau binnen de organisatie ik noem:

– voorraadbeheer(zowel nieuwe auto’s als spare parts)
– een goed debiteuren beheer( lease maatschappijen hebben er een handje van om de betalingstermijn te overschrijden. Dan zit je als dealer een beetje als bank te fungeren voor die organisaties)
– transport, ook een flinke kostenpost voor een dealer

Anderzijds is het probleem dat er nog steeds een hokjescultuur bestaat binnen de gehele keten. De enige echt winstgevende organisatie is een importeur. Die heeft de macht. Zonder afname van een importeur geen verkopen voor de fabriek. En de importeurs hebben de dealers in hun macht als het gaat om inkoopprijzen voor de dealers. Vandaar dat het rendement op een nieuwe auto 0,0 is.

Wederom weer aantal maatregelen genomen door mensen met een commerciele bril op die alleen willen sturen op verkoopaantallen.
Uitstoot van fijn stof is zowel een lokaal als een tijdelijk probleem. Zolang we het niet de hogere luchtlagen inblazen, blijft het (relatief) dicht bij de bron hangen en vroeg of laat regent het uit de lucht.

CO2 daarentegen, dat regent niet uit de lucht, en dat mengt zich vlotjes met de rest van lucht. Ook op grotere afstand. Eenmaal het er in zit, moet je grootschalig ingrijpen om het er uit te krijgen. En daar hebben we (nog) geen (inzetbare) technologie voor. Voorkomen is in dit geval de enige oplossing, want niemand weet hoe je het moet genezen. Dus ja: lagere CO2-waarden hebben volgens mij voorrang op lagere fijnstofwaarden. Zelfs al heb ik door dat laatste permanent een verstopte neus.

Maar of dat door diesels moet? Geef mij maar een elektrische wagen. Je moet de elektriciteit ergens mee maken, ja. So what? Met de productie van die elektriciteit en het opslaan in accu’s produceer je minder CO2 dan door het verbranden van benzine of diesel in een Otto-motor. Waar blijft mijn stopcontactauto?
sebastianchubasco
cit.
fijn stof wordt gezien als één van de meest schadelijke vormen van luchtverontreiniging. Vroeger werd gedacht dat het fijn stof vanaf een bepaalde concentratie schadelijk was, nu zijn er hoe langer hoe meer aanwijzingen dat bij elke concentratie er schadelijke effecten op de gezondheid optreden.

Ook blijkt dat het fijnste stof, de PM1- en PM2,5-fractie, schadelijker is dan het grotere stof. Hoe kleiner de deeltjes, hoe dieper ze kunnen doordringen in de luchtwegen.

De schadelijkheid hangt ook af van de oorsprong. Zo bevatten de roetdeeltjes uit een open haard een hoger aantal schadelijke stoffen door de onvolledige verbranding.

Fijn stof kan leiden tot hart- en longziekten, bronchitis en astma. In Nederland schat men dat in 2004 1.700 tot 3.000 mensen vroegtijdig, enkele maanden tot maximaal enkele jaren te vroeg, stierven door de effecten van het inademen van fijn stof. Op lange termijn denkt men dat 10.000 tot 15.000 mensen vroegtijdig zullen overlijden.

Voor België schat men de langetermijneffecten op 43 ‘verloren gezonde levensjaren’ per 10.000 inwoners. De kosten worden gerekend op bijna 200 euro per inwoner per jaar. Dat is goed voor één procent van het bruto binnenlands product.
@BaRa:
Die electrische auto gaat er voorlopig niet komen.

Reden is dat daar veel minder aan verdiend kan worden. Zoals je weet verdient een garage niet de meeste centjes aan de verkoop van een auto, maar aan het onderhoud er van. Iedereen met een dikke Duitser zal dit kunnen bevestigen.

Een electrische auto bevat veel minder bewegende onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn. Dus daar valt voor de garagehouder weinig aan te verdienen.

Tevens zijn de oliemaatschappijen niet blij met een electrische auto; electriciteit “tanken” is nog altijd 3 keer goedkoper dan het zwarte goud (voor dezelfde hoeveelheid energie).

Ook je energieleverancier zal bezwaren hebben; met een beetje mooi weer kan jij je auto opladen aan je eigen zonnepanelen. Balen voor de energieleverancier want op die zelf opgewekte kWh kunnen ze niet al die fijne heffingen loslaten.

De regering is voor, heel erg voor. Evenals de oppositie. Zo wilde Groen Links onlangs samen met VVD het Project Better Place lanceren, met het business model van mobiele telefonie. Want onder het motto “groen” kan men dan ongemerkt rekening-rijden introduceren.

Nog even geduld dus; tot alle neuzen dezelfde kant op staan. In 2011 zijn er weer nieuwe verkiezingen….
j.p.bruurmijn
Joop schrijft 12-02-09 Laat de dealers eens wat actiever worden en zelf meer werk laten verrichten om je inruil hoger te taxeren en te verkopen inplaats van weer een tussenhandel in te roepen die er het nodige aan verdient. Al die vaste afspraken onderling wat de inruil van je auto bepaalt moet eens afgelopen zijn en de dealer uit zijn glazen paleis halen en je auto voor de hoogst mogelijke prijs verkopen dan is er weer gezonde handel mogelijk. Tot slot waarom die belachelijke hoge afleveringskosten van € 500 die voor goedkope en dure auto’s hetzelfde zijn.
En wat hebben we er nou van geleerd achteraf? Wat is hier nou echt de oplossing geweest. Ik betwijfel of de Bovag wel zoveel invloed heeft gehad op dit hele verhaal.. Vriend Koos Burgman zie ik te vaak in het casino trouwens, die houdt wel van wat risico’s nemen bij de poker tafel.. Of dit dus effect heeft op z’n ‘rijgedrag’, valt nog te bezien..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).