Officieel: Saab 9-3X

Auteur: , 168 Reacties

Hij is er: het offroad-broertje van de 9-3 met stoer matgrijs plastic!

Saab richt de 9-3X volgens eigen zeggen op ‘actieve buitenmensen die geen grote crossover willen’. Wij zouden zeggen: filetijgers die geen SUV durven te kopen uit politieke correctheid. De 9-3X is namelijk ook als E85 BioPower-variant te krijgen, en dat is natuurlijk hip. Ook de gewone 2.0T benzinemotor (210 pk) is een optie, net als de 1.9 TTiD met 180 pk en 400 Nm.

De 9-3X staat 35 mm hoger dan de 9-3 Sport Estate en is altijd uitgerust met een aantal stoere opties: twee uitlaten bijvoorbeeld, een Aero-interieur compleet met lederen stoelen, chroomrandjes rond de mistlampen en 17″ lichtmetaal. Het XWD-systeem kennen we al langer, maar alleen in de benzine- of BioPower-uitvoering kun je hiervan genieten; de diesel heeft altijd voorwielaandrijving.

In Genève kunnen we we 9-3X in levende lijve zien. De prijzen in Nederland zijn nog niet bekend.

Als bonus een videootje:

Video Saab 9-3X

Nieuwe Saab 9-3X

Slimme allrounder voor outdoorliefhebbers

• Sportieve, stoere toevoeging aan het Saab 9-3-gamma

• Voor actieve buitenmensen die geen grote crossover willen

• Eerste combinatie van toonaangevende Saab XWD met BioPower-technologie

Saab introduceert de 9-3X op de Autosalon van Genève, die voor het publiek geopend is van 5 tot en met 15 maart 2009. Daarna zal de auto aanwezig zijn op de AutoRAI van 1 tot en met 11 april 2009 in Amsterdam. De nieuwe toevoeging aan het Saab 9-3-gamma is leverbaar vanaf september 2009.

De Saab 9-3X is een stoere auto die van alle markten thuis is. Een onderscheidend uiterlijk, een veelzijdige Sport Estate-carrosserie, een grotere bodemvrijheid en vooruitstrevende actieve vierwielaandrijving (XWD) zijn kenmerken van de Saab
9-3X. Verder staat de 9-3X garant voor een laag brandstofverbruik en functionele opbergruimte. Bovendien voelt hij zich thuis op verharde en onverharde wegen.

De Saab 9-3 is verkrijgbaar met een 2.0T benzinemotor, zowel in de normale benzine-uitvoering als in de E85 BioPower variant. Daarmee koppelt Saab voor het eerst zijn voor E85-brandstof geschikte motortechnologie aan het veelgeroemde actieve vierwielaandrijvingsysteem (XWD). Ook is de 9-3X verkrijgbaar met de 1.9 TTiD dieselkrachtbron in combinatie met voorwielaandrijving.

Elk van deze drie brandstofmodellen zijn zuinige viercilindermotoren met een turbo voor extra vermogen.
Onderscheidende aantrekkingskracht

De Saab-ingenieurs verhoogden het onderstel in combinatie met de benzinemotoren met 35 mm ten opzichte van een standaard, tweewielaangedreven 9-3 Sport Estate. Daardoor kan de 9-3X ruig terrein aan. Die onderstelaanpassing is speciaal ontworpen voor bestuurders die regelmatig op gravel- of onverharde wegen rijden. Daarbij zijn de rijkwaliteiten op asfalt niet uit het oog verloren.

De voorwielaangedreven 9-3X TTiD heeft een onderstel dat 20 mm hoger is dan de standaard versie.
Minder is meer. En bij dat principe sluit de Saab 9-3X perfect aan. ‘De Saab 9-3X is een doelmatige allrounder voor iedereen die geen SUV-achtige auto wil of nodig heeft’, zegt Simon Padian, hoofdontwerper bij Saab. ‘Simpel gezegd bieden we een wandelschoen aan die comfortabeler en stijlvoller is dan een zwaardere alpinistenlaars.’

Een donkergrijze, opgeruwde afwerking kenmerkt de nieuwe voor- en achterbumper. Diezelfde beschermingslijsten zijn te vinden op de zijdorpels en de randen van de wielkasten. De achterbumper is ter hoogte van de achterklep afgewerkt met een geborsteld aluminium beschermingspaneel. Dat geldt ook voor het onderste gedeelte van de voorbumper. De kleur van de beschermingspanelen is dezelfde als die van de afwerkingstrips aan de onderzijde van de portieren. Zwarte dakdragers zijn standaard. Chroomkleurige exemplaren zijn optioneel verkrijgbaar. Twee ronde uitlaten behoren eveneens tot de standaarduitrusting. Verder bezorgen de met chroom omrande mistlampen in de voorbumper de Saab 9-3X een stoer voorkomen.

Door montage van nieuw ontworpen, meerspaaks lichtmetalen 17-inch wielen straalt het exterieur van de 9-3X uit dat hij alle rijomstandigheden aan kan; of de weg nu slecht onderhouden is of vlak, onverhard of geasfalteerd.

Het interieur van de 9-3X is gebaseerd op het hoogste uitrustingsniveau (Aero), dat uit zich onder meer in een donkere, metallic afwerking van de portieren, het handschoenenkastje en rond de versnellingspook. De unieke sportstoelen zijn bekleed met zwart-grijs gestikt leder.

Complete aandrijving

Saab’s geavanceerde XWD-systeem vormt het hart van de 9-3X benzinevarianten. Het is een intelligent, actief systeem dat het motorkoppel continu verdeelt over de voor- en de achteras. Daardoor beschikt de Saab 9-3X onder alle omstandigheden over optimale rijstabiliteit en grip. Het actieve vierwielaandrijvingsysteem bestaat onder meer uit een elektronisch gestuurd Torque Transfer Device (TTD), die de aandrijfkrachten verdeelt over de assen. Een klep verhoogt of vermindert de hydraulische druk op natte platenkoppelingen binnenin de TTD, zodat de achteras geleidelijk wordt in- of uitgeschakeld. De mate van wielslip bepaalt hoeveel van de aandrijfkrachten XWD naar de achterwielen stuurt. Een optioneel verkrijgbaar gelimiteerd sperdifferentieel op de achteras (eLSD) werkt op dezelfde manier. eLSD zorgt ervoor dat het achterwiel met de meeste grip meer vermogen krijgt toebedeeld.

Voor het eerst koppelt Saab in de 9-3X een voor bio-ethanol geschikte krachtbron, de 2.0T BioPower-motor met 210 pk (155 kW) en een koppel van 300 Nm, aan het actieve vierwielaandrijvingsysteem XWD. De handgeschakelde zesversnellingsbak maakt het sportieve karakter compleet.

De 2.0T benzinemotor kan uitgerust worden met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een automatische transmissie.

De dieselvariant beschikt over een 1.9 TTiD motor met tweetrapsturbo met een vermogen van 180 pk (132 kW) en een koppel van 400 Nm. De krachtbron stoot minder dan 145 gram CO2 per kilometer uit. De dieselversie is voorzien van voorwielaandrijving en is hij verkrijgbaar met een handgeschakelde of een automatische versnellingsbak.

Vorm volgt functie

De 9-3X is ontworpen voor het gemakkelijk inladen van bijvoorbeeld sport- en vrijetijdsartikelen. Vorm volgt dus functie. De laadruimte (477-1.331 liter, VDA-norm) achterin heeft een lage vloer en is verrassend ruim en mooi vierkant. Het compacte ontwerp van de achterwielophanging zorgt voor een diep bagagecompartiment zonder dat de wielkasten daarvan veel ruimte innemen.

De achterbankleuning is – zonder dat de zitting van de achterbank hoeft te worden omgeklapt – in ongelijke delen neerklapbaar (60/40) en herbergt een skiluik. De rugleuning van de passagiersstoel voorin is ook neerklapbaar, waardoor voorwerpen met een lengte van 2,5 meter eenvoudig zijn te vervoeren.

Het volledig met tapijt beklede bagagecompartiment wordt verlicht door twee lampjes, die aan de binnenkant van de D-stijlen zijn ingebouwd. Een lichtgewicht achterklep biedt toegang tot de kofferruimte. Die klep reikt tot aan de achterbumper, zodat een lage laaddrempel het gevolg is. De gasveren van de geopende achterklep verdwijnen in het dak zodat er een laadopening ontstaat die onbelemmerd in- en uitladen mogelijk maakt. Doordat de verzonken ingebouwde vloerplaat gestoffeerd is, raakt hij niet beschadigd bij veelvuldig gebruik.

Dankzij de TwinFloor in de bagageruimte van de 9-3X blijft bagage veilig en netjes op zijn plaats. Als aan de hendel wordt getrokken scharniert het middelste gedeelte van de vloer overdwars omhoog. Daardoor past de voorste rand in twee ondersteunende uitsparingen.

Tevens is in de bagageruimte voorzien in een 12-voltaansluiting voor gebruik van bijvoorbeeld een koffiezetapparaat of een koelbox. Aan beide zijden van de laadvloer is bovendien een aparte opbergruimte te vinden. Een daarvan heeft een gestoffeerde houder voor grote flessen.

De prijzen van de Saab 9-3X zijn nog niet bekend.



168 reacties

Ik vind hem wel oké! Al is deze variant wat “laat” als je naar de levensduurte van dit model kijkt?
wel jammer dat de diesel dan weer geen 4WD heeft, temeer omdat de concurrentie dat wel kan.

hij is wel ietsje spannender dan een gewone grijze 9-3, maar daar is het dan ook mee gezegd.
Men neme een 9-3’tje, vering wat hoger zetten, tupperware bestellen en hup, we hebben een nieuw model.
Als iemand deze auto overweegt dan raad ik aan om te wachten tot de veiling van de failliete boedel is. Jammer, ik heb altijd wel sympathie voor dit merk gehad: R.I.P.
Bah, wat een lelijk plastic hok op hoge poten. Net zoals die “offroad” versies van Scenic’s en dergelijke.
Ziet er op zich best leuk uit, maar ik vind het net zo kansloos als een CrossPolo ofzo. Leuke looks, van binnen nog steeds niks bijzonders.
nee hier red je saab mee…
Niet de redding van Saab wellicht, maar het resultaat ziet er wel goed uit. Helaas alleen met de zwaardere motoren en geen XWD op de diesel. Dat wordt dus een dure toevoeging aan het gamma = weinig verkopen.
Aan de andere kant is het met XWD wel een serieuze allroader, in tegenstelling tot de crosspolo of soortgelijken, het is een tegenhanger van de Audi Allroad of Volvo XC70 die dus wel echt iets kunnen.
Ik heb altijd iets gehad tegen “de off-road versie van” auto’s. Hoger op de poten, lelijk grijze plastic bumpers. Wanneer de bumpers en dergelijke op hun normale varianten hadden gezeten wil niemand in zo’n hok rijden. Nu wil men graag voor een uit proportie getrokken hoog op de poten staande off-road versie van rijden en er zelfs meer geld voor neer leggen. Dan zeg ik weer op mijn beurt, nee dankje
‘Simpel gezegd bieden we een wandelschoen aan die comfortabeler en stijlvoller is dan een zwaardere alpinistenlaars.’ Hahaha! Mooi bedacht door de marketingboys…

Deze klasse schijnt het helemaal te gaan worden t.o.v. de ‘echte SUV’s’. In Geneve komt Audi ook met de A4 Allroad bijvoorbeeld, en er zullen meer gaan volgen.

Ik vind het zeker een stoer apparaat!
In Nederland zal hij zeker niet voor dikke verkoopaantallen gaan zorgen maar er zijn natuurlijk landen (zoals Zweden zelf!) waar een dergelijke auto helemaal op zn plaats is!

We gaan het zien.
Jammer, ik zie geen redding van SAAB in dit segment. Ik had liever de nieuwe 9-5 gezien, aangezien dat model SAAB echt uit de put kan halen. Dat is ook beter voor het nogal saaie straatbeeld, met al die leaslet 5’ers en A6’en…
aaaaaaafschuwelijk gedrocht….. ik hoop echt dat Saab binnenkort failliet gaat want de wegen zijn behoorlijk vervuild met die afzichtelijke machines..
@SAAB: je bent uiteraard optimist en dat siert je. Toch is deze auto niet echt vebluffend en vraag ik me af of ze hun aandacht niet beter op pakweg de 9-5 of zelfs de huidige 9-3 hadden gezet.
Ik blijf bij de estate de achterlichten ook echt verschrikkelijk lelijk vinden. En ik doe mijn best om eraan te wennen, want ik heb wel wat met Zweden (en hun vrouwen).
@ bmw: thanks! geloof ik…

Die aandacht gaat ook voluit naar de nieuwe 9-5. De eerste modellen daarvan zijn van de band gerold en wordt nu uitgebreidt mee getest! Deze wordt in september in Frankfurt geïntroduceerd.

Dit is ook nadrukkelijk een ‘tussen-model’ en al helemaaaaaaal niet voor de NL markt! Maar als je weleens in Scandinavië komt: daar stikt het van de XC70’s, Audi Allroads, etc.

En die achterlichten? Tja, dat blijft een kwestie van smaak! Ik vind de achterlichten van de 3-serie Touring weer ‘risicoloos-standaard-saai’…
:D
Op zich geen slecht idee. Op deze manier creër je een extra model binnen je modellenprogramma met zo min mogelijk kosten.

Maar om dat te doen 5 jaar (ik weet niet hoeveel precies) na introductie van het gewone model, is een beetje mosterd na de maaltijd.

De Saab sterft waarschijnlijk net zo een stille dood als deze:

http://foto.autozone.be/fotosartikelen/PalfacrosswagonGV22012005.jpg
Vergeet niet dat de XWD 1 van de beste 4-wielaandrijvingen van het moment is:

http://jalopnik.com/380099/2008-saab-turbo-x-hits-the-track-goes-head+to+head-with-the-subaru-wrx-sti-bmw-m3-bmw-3+series-and-audi-a4

Hier een test uit Amerika (waar ze een stuk minder Saab-kritisch zijn in het algemeen) waar de 9-3 met XWD de A4 3.2 Quattro, BMW 335Xi en Sub WRX. Op droog alleen de M3 en WRX sneller, op nat alleen de M3 sneller met 1/10 sec…

Zeg maar daaaaag met je Quattro, (2,5 sec. sneller op droog alleen al!), X-drive en je Subaru 4WD!
Ik heb toch weer zo’n Rover déja-vu. Wat Saab nodig heeft, zijn echte nieuwe modellen, en op basis van die nieuwe modellen kan je best de niche opzoeken. Ik vrees dat dit laatste stuiptrekkingen zijn…zonde.
Ik vindt het een mooi alternatief voor de Allroad of de XC70!
Hoe het met de plannen voor een A4 allroad/opvolger van de A6 allroad zit bij Audi weet ik niet, maar als hun deze ook op de markt zetten denk ik dat de marketingafdeling dat niet zomaar zal beslissen. Waarschijnlijk doelen ze niet eens op ons platte landje met deze auto!
Tis en blijft een veredelde Opel Vectra.. een auto waar zélfs Opel niet aan herinnert wil worden, getuige de nieuwe naam Isignia.
Die diffuser is best wel hilarisch.
En dan 2 uitlaten aan de onderkant…
das nou niet echt handig als off-roader, beperkt toch wel je bodem vrijheid.
(De bodemvrijheid is toch al ver te zoeken bij deze)

Jammer dat Saab zo ver weg van zijn eigen ruggegraat is gaan bouwen,
de laatste modellen waren zo lelijk en karakterloos, met als klap op de vuurpijl de “Dame Edna” montuur “upgrade”.

Ze proberen hopelijk in de nieuwe ontwerpen weer de echte eigenwijze lijn erin te krijgen dit model net als hun hele aanbod is nu vlees noch vis naar mijn mening.
@ Tito: ja, laten we daar weer eens over beginnen…
St*akker…
Je objectieviteit mbt Saab is ver te zoeken.

Lik me *
Die rooie is een render, geen persfoto.
hetzelfde als mijn Skoda O2 scout. het is een slim alternatief voor de logge, dieselslorpende SUV’s. ik heb er deze winter érg veel voordeel van gehad; zou nooit nog een 4wielaandrijving willen missen. gewoon pakken veiliger als een voortrekker of achteraandrijver. en zeer zeker: in de sneeuw ook nog stukken leuker om te spelen!!! + kleine parkeerdeukjes in de stad, geen probleem! Simply clever.
Objectieviteit?
Sjongjonge, niveautje weer hoor!
@Jochempie: Aangezien ie van de perssite komt, is het een persfoto.
@ Ruben: kun je de afplassers met hun standaard ‘tis toch een Opel’ (en dan nog vol spelfouten…) niet gewoon een ban geven??

:D
@Svenska: We modereren nog niet altijd op originaliteit van de reacties, maar wellicht zit dat er in de toekomst wel in. ;-)
Er loopt op de ontwerpafdeling van Saab iemand rond met een voorliefde voor fout vormgegeven plastic. Op zich geen probleem, maar dit is de tweede keer dat er een fout ontwerp uit voortvloeit. Bij de Aero X vond iemand het nodig om achter een fake plastic difussor onder de kont te plakken. ‘k Heb het in het echt gezien, en het ziet er niét uit.

En nu, bij de 9-3x, doen ze het aan de voorkant. Blijkbaar vinden ze het een goed idee om de lijnvoering van de auto naar de maan te helpen door de onderste radiatormond volledig te omvatten met plastic. Maar ja, profilering in het koetswerk moet toch kunnen, neen? En als BMW er mee weg geraakt dan zal het bij Saab ook wel lukken, nietwaar? Niet dus. Niet dat Bangle (of zijn opvolger) het beter kan, maar BMW staat niet meteen bekend om zuivere lijnvoering, eerder het omgekeerde. Die voorbumper is volledig mislukt. Saab onwaardig. ’t Wordt tijd dat ze in Russelheim een fashion police oprichten om dit soort flaters te voorkomen. Man, ’t ziet er uit alsof een ingenieur van Subaru hem ontworpen heeft, die bumper.
@mezelf: dat moest dus Turbo X zijn, niet Aero X. Duh!
@ aero blabla nog iets..

Nee, iemand een stakker/afplasser noemen. Das pas klasse!
@ Ruben Baeten: je bedoelt een persrender?
Dit zal niet de redding van het merk zijn, dat ziet iedereen. Maar deze gaat het wel worden:
http://www.motorauthority.com/gallery/2010-saab-9-5-spy-shots/2010-saab-9-5-spy-shots-january-001.html
Sorry, dubbel…
@ Tito: Ik dacht, ik spreek je aan in termen die je begrijpt…
waarom kopen mensen een auto van plastic?
Ik vind dit wel een hele slimme zet. ‘k Vind het wel een frisse verschijning ook en er is zeer zeker een markt voor. Je moet een auto niet altijd beoordelen op z’n functionaliteit of nut. Is een Clio-driedeurs dan zo functioneel? Is een gewone 9-3 break zoveel nuttiger?

Mensen kopen zich niet elk jaar een nieuwe auto en als ze aan een nieuwe toe zijn, waarom mogen ze dan niet kopen wat ze willen, zonder de kritiek van anderen erbij te krijgen?

Als iemand graag 10 cm hoger zit en zich stoerder voelt als er wat plastic rond de wielkasten hangt, dan is dat toch prima?

Ik betwijfel alleen of deze een even groot schot in de roos zal zijn als de XC70 en (in iets mindere mate, want zoveel duurder) de Allroad. Ik zie bijna evenveel XC’s als V’s van het nieuwe model en we leven in de Lage Landen. In Praag stonk het van de Allroads en in bergachtige gebieden is 4×4 sowieso in trek.

Komt daar nog eens bij dat hij momenteel bijna geen concurrenten heeft. Ok, de Octavia Scout, maar da’s een klasse lager. Of de CrossTouran is toch meer een MPV…
@victortje: ik denk dat dit model vooral voor de amerikaanse markt is, en tjsa, als je vrouw al voor 40% uit plastic bestaat…. :P

Ik vind het eigenlijk best een mooie auto, maar waarom ze nou die mooie 4WD techniek niet met diesel(ende leaserijders) combineren…

of we moeten ineens een normale belasting op E85 gaan heffen, dan is het ook goed, maarja, als ze zelfs al…nouja laat maar

ik hoop maar dat die paar mensen die hem bestellen, hem in een mooi (grijs) kleurtje bestellen.
Best leuke auto wel. Hier zie je wel weer dat rood veel beter staat dan wit. Maar dat geldt natuurlijk voor elke auto behalve de Mercedes Sprinter.
is het niet het allroad ipv offraod?
LOL @ Simpson!

@ Tombnolz: kijk, een zinnige reactie!
Goed verhaal, en laten we hopen dat het uitkomt.
Ik denk dat ze ook een 2WD versie maken zodat ze hem in een later stadium ook nog met kleinere motoren (de 1.8 Turbo ofzo) gaan leveren.
@Svenska Aero AB & Tito;

Titi: als ik vragen mag, een Saab 9-3 een Vectra? Wat is een VW Golf dan? Een Audi A3? Een Volvo V70? Een Ford Mondeo Estate?
In de autowereld werken zoveel merken samen, dus wat loop je te bitchen over ” HEt is gewoon een opel vectra” ….
Zal ik jou opmerking eens afkraken?
Het was toch een gejatte opmerking van 10 jaar geleden…

Svenska: Jij weet het, ik weet het…;
“Een opel? Ik dacht dat het een afgekeurde SAAB was…”
het hoofd bestandsdeel van elke auto is plastic ..
behalve van de amerikaanse pick-ups ..

nix mis mee hoor .. prima materiaal ..
net zoals de 1.9 diesel van Fiat .. prima torretje ..

Saab heeft nou niet echt spectaculair uitgepakt .. in zijn design ..
gemiste kans ..

Saab had trouwens meteen in het GM begin strakke banden met Subaru moeten hebben .. en houden .. had voor beiden safe uitgepakt ..
Jan Willem van Stuijvenberg
Dit is dus echt helemaal niets. Hij is gewoon objectief lelijk. Voorts is de auto met 210pk iets underpowered. Normaal gesproken is dit natuurlijk een redelijk vermogen, maar niet voor een product wat dicht bij een echte SUV ligt. Typisch Saab scheppen ze op over de geavanceerde technologie die echt niet zo bijzonder is. Het is gewoon een Opel voor mensen die interessant willen doen (wij hebben een Saab) maar niet het geld willen neertellen voor een echt premium merk of zich te goed voelen voor een VW of Toyota (die beide gewoon heel veel beter zijn). Zo reed ik laatst in een Saab cabriolet van een vriend van me. Volgens Saab een zeer stijve constructie etc. etc. etc. Ik wist niet wat ik meemaakte. Als je langzaam achteruit de oprit afrijdt en wiel voor wiel de stoep laat afrollen (dus niet 2 tegelijk) dan merk je dat het met die stijfheid wel meevalt. Als je dan even een beetje op het gas gaat en wat leuk bochtenwerk doet merk je echt dat je een cabriolet rijdt. In negatieve zin dus. BMW 3 cabriolet en Audi A4 cabriolet hebben dit effect vijwel niet. Echt een wereld van verschil. Kortom ik heb niet zo’n hoge pet op van Saab. Het is ook een merk wat het typisch goed doet in Nederland. Vanwege onze hoge belastingen is de Saab een zogenaamd exclusief merk met premium quality. Vooral in de Amsterdam Zuid zie je veel Saab. Saab is chique. In Duitsland echter is Saab niets. Daar zie je vrijwel nooit een Saab. Logisch: als je daar iedere dag lekker mee doortrapt op de Autobahn is de turbo zo stuk. Mijn advies is dan ook: blijf weg bij dit nep premium merk. Geef iets minder uit aan VW of Toyota of wat meer aan BMW Audi of Benz…
@ Jan Willem van Stuijvenberg; Wil je me eens even verduidelijken hoe je iets ‘objectief’ lelijk kan beschouwen?

deze 9-3X is best geslaagd naar mijn mening, de originele 9-3X concept van enkele jaren terug zou het nog beter hebben gedaan maar deze versie heeft gelukkig enkele trekjes ervan meegekregen.

en dat het een wat ouder model is (facelift anderhalf jaar geleden) is natuurlijk volledig uit den boze in deze hedendaagse consumptiemaatschappij.


SAAB is simpelweg SAAB, vrijzinnig, sober, skandinavisch design met een uitdagende uitstraling. love it or hate it!

premium komt in mijn vocabularium enkel voor bij honden- en kattenvoer, een illusionair begrip maw
@ Jan Willem:

Smaak is nog steeds persoonlijk, wist je dat?
Ten tweede, er zit niet meer Opel in SAAB dan VW in elk willekeurig VAG-product, uitgezonderd exclusieve modellen. Wat trouwens een ongelooflijk irrelevante opmerking is, aangezien bijna geen merk ter wereld nog ‘eigen’ onderdelen monteert.
Wij hebben thuis een 9-5 Aero, die menig BMW’jte of Auditje, desnoods een Porsche eruit trekt vanaf rond de 80 km/h. Ook nog nooit problemen met de turbo gehad trouwens, terwijl er toch vaak goed doorgetrokken wordt ;) .
Desalniettemin, zitten
@ Jan Willem:

Smaak is nog steeds persoonlijk, wist je dat?
Ten tweede, er zit niet meer Opel in SAAB dan VW in elk willekeurig VAG-product, uitgezonderd exclusieve modellen. Wat trouwens een ongelooflijk irrelevante opmerking is, aangezien bijna geen merk ter wereld nog ‘eigen’ onderdelen monteert.
Wij hebben thuis een 9-5 Aero, die menig BMW’jte of Auditje, desnoods een Porsche eruit trekt vanaf rond de 80 km/h. Ook nog nooit problemen met de turbo gehad trouwens, terwijl er toch vaak goed doorgetrokken wordt ;) .
Er zitten ook nadelen aan de auto, zoals de besturing, die niet heel erg gevoelig is, en de ergonomie soms een beetje ver te zoeken is. Maar als je een kwalitatief goede, snelle, comfortabele, en vooral onderscheidende reisauto wilt, zal je toch echt een keer bij de SAAB dealer langs moeten gaan.
Jan Willem van Stuijvenberg
Met het blok uit de 95 Aero wil ik mijn gras nog niet maaien. Toch knap van dat blok dat het vaak hard kan optrekken! Dat Saab dat kan is echt een top prestatie. De meeste auto’s gaan dan immers stuk… Met een Saab kan je meerdere keren hard optrekken… Wow! Kerel, met doorrijden bedoel ik echt doorrijden. Doorrijden zoals men dat in zuid Duitsland doet. Waar mensen iedere dag woon – werk ruim 240 rijden. Het valt me altijd op hoeveel mensen in zuid Duitsland echt doorblazen en bijna voortdurend hun volle vermogen gebruiken. Daar zie je echt geen ‘Schaaps’. Daar zie je vrijwel alleen de drie grote Duitse merken met blokken die je echt zonder nadenken of in acht neming van enige voorzichtigheid uren achtereen kan afmatten. Als ik zelf die kant op moet en mijn vrouw rijdt niet mee, dan rijd ik ook vaak een aantal uren op vol vermogen (330pk / 880nm) en nooit vraag ik mij af ofdat dit slecht is. Ik had ooit een Citroen Xantia en daarmee deed ik dat ook (120pk en geen koppel) en dan keek je toch wat vaker op de temperatuur meter en checkte je even bij iedere pomp de olie… Zo ligt het bij een Saab ook. En dan over VW: er is niets met met VW en ik vind het helemaal prima dat Audi daar veel onderdelen van leent. Wat ik wel erg zou vinden is als er Opel of nog erger Alfa onderdelen in zouden zitten. De V in VW staat dank wel voor Volks maar dat sluit kwaliteit natuurlijk niet uit. Hetzelfde geldt voot Toyota en Subaru. Dat zijn gewoon merken met bewezen top quality. (niet mooi, wel goed) En geef nu toe alleen al het feit dat je er trots op bent dat je regelmatig hard optrekt met de Saab en dat die dan niet kapot gaat geeft al aan dat je de lat niet echt hoog legt.
@ Jan Willem van Stuijvenberg: als je optreedt in de Ahoi, laat het dan even weten. Liefst in het voorprogramma van Hans Teeuwen, dan zie ik die man ook nog eens. Maar omdat het niet helemaal duidelijk is of je nu de komiek aan het uithangen bent of niet (eigen aan alle grote komieken?): je beseft dat je appels met koraaldieren aan het vergelijken bent? Als je een paar uur op vol vermogen rijdt en daarbij 330pk en 880Nm op de weg zet, dan is je blok nét dat tikje ruimer bemeten dan het blok in een 9-5 Aero (2,3 met 4 cilinders). Of je daar dan even lang mee kan knallen? Geen idee. Interesseert me ook niet. Dat ze dat in sommige stukken van Duitsland belangrijk vinden, dat is al langer duidelijk. Dat de Duitsers de rest van Europa gijzelen met hun auto-industrie die afhankelijk is van veel te luxe en veel te zware auto’s, dat is dan weer de keerzijde van de medaille. Duitsers en Amerikanen zijn op dat vlak akelig gelijkend. Brandstof verspillen slecht voor het milieu? Ja, in de Sahel, op de Zuidpool of op de top van de Kilimanjaro. Niet hier in Duitsland, mijnheer? En of ik niet trager zou rijden om minder te vervuilen of minder gevaarlijk te zijn op de weg? Maak het even: vrijheid blijheid. Nietwaar? Ik zou bijna wensen dat je met je brok Duits staal aan 250 per uur een stuk schroot op de weg raapt. Misschien dat je dan wat stilstaat bij het gebral dat je hierboven voortbrengt. Dat je Saabs niet kan pruimen, daar heb ik geen probleem mee. Maar de argumentatie die je hanteert, getuigt van radicale kortzichtigheid en noopt de urgente chirurgische verwijdering van ingegroeide oogkleppen.
P.S.: doe de groeten aan Hans. Hij zal je graag als onderwerp gebruiken in z’n volgende show.
Jan Willem van Stuijvenberg
BaRa, Saab heeft er zelf voor gekozen om in hun ‘uber’ limo een blok met gering volume te leggen. Daar hebben de Duitsers ze niet toe gedwongen. Volgens Saab zijn ze echte turbo pioneers (dit klopt feitelijk ook, maar dat wil niet zeggen dat ze er goed in zijn). Voorts zou het helpen dat Saab veel ervaring heeft met vliegtuig motoren. Kortom er is voldoende kennis en ervaring om dit allemaal ‘top-ie-top’ te laten werken… Ik snap nu ook waarom Saabs de neiging hebben om los te komen van de weg boven de 180. Verder kan ik je opmerken dat ik een fors aantal jaren geleden, voordat deze fout werd, een TT Quattro had met 1.8 liter 20 kleps motor en 260pk (ABT: van 225 naar 260). Heb hier ook echt veel mee door geblazen. Uren achtereen vol erop… Geen problemen en als je leest wat de technici over dit blok schrijven dan verbaasd me dat niets. Ditzelfde blok is in iets gemuteerde vorm nog steeds te koop. Als je dit blok via de dealer door ABT, onder garantie laat chippen heb je voor weinig heel veel… En geloof me dat blok wint het qua duurzaamheid – ondanks zijn geringe volume – van ieder Saab blok. Ik blijf bij mijn mening dat Saab een fake premium merk is waarbij je wat meer betaald voor mindere kwaliteit. Vanwege de hoge belastingen op auto’s en inkomen in Nederland en vanwege het feit dat men hier doorgaans stapvoets rijdt doen Saabs het hier relatief goed. Saab is een beetje Gaastra achtig. Dat is een zogenaamd premium kleding merk waar je natuurlijk vooral weer veel Nederlanders mee ziet. Helemaal erg is de combinatie Gaastra – Saab en ik kan je vertellen: die zie je vaak. Kortom: het relatieve succes van dit soort merken is fiscaal, cultureel bepaald en dus vooral niet op basis van harde eigenschappen van het product. Duitsers zijn wat dat betreft veel nuchterder.
“het relatieve succes van dit soort merken is fiscaal, cultureel bepaald en dus vooral niet op basis van harde eigenschappen van het product. Duitsers zijn wat dat betreft veel nuchterder”

Moet ik nu echt medelijden hebben met U? Zolang je alles zelf gelooft wat je uit je klavier tovert heb ik er geen problemen mee, maar uw premium hersenkronkels zijn angstaanjagend rationeel. het is maar een auto hé, je zal niet doodgaan als er een SAAB je inhaalt op de AutoBahn, trust me.
Jan Willem van Stuijvenberg
“Je zal niet doodgaan als er een SAAB je inhaalt op de AutoBahn”

Dat klopt. Het is echter wel een hele grote vernedering. Stel je voor je bent Armstrong (meervoudig winnaar van de tour du France) en je bent vol aan trainen en wordt opeens volledig zoek gereden door een 5 jarige, geestelijk gehandicapte peuter op een driewieler. Je kunt je voorstellen dat dat ‘niet leuk’ is. Nog veel erger is het echter als je een Audi, BMW of Benz hebt en je wordt ingehaald door een Saab.
sebastianchubasco
@Jan Willem van Stuijvenberg
is het ook vernederend wanneer uw auto (Audi, BMW of Benz) geparkeerd staat en het wordt ingehaald door een untermensch met zijn inferieure SAAB.

vanwaar die compensatiedrang? gaat het slecht in het zakenleven? treur niet, elke crisis is van voorbijgaande aard.

btw. een merk als Audi, BMW of Benz geeft geen flikker om uw emotionele reacties. zij kennen u niet en zullen u nooit leren kennen.
@ Svenska Aeroplan AB

“Svenska Aeroplan AB schrijft:
7 January 2009 om 15:53
Tja, ze hadden nog een platformpje van een oude Polo ergens in de hoek staan en dachten: kom!”

“En zijn vast weer genoeg badge-nerds die erin trappen.”


En zullen we nu met zn alle heel erg hard lachen ?

Ik wel :)
Ik begrijp niet waarom mensen ordinaire massaproducten vergelijken met Saab! Dat is bijna hetzelfde als BMW met Alfa Romeo vergelijken. Kom op mensen niet zo volks! We zitten toch niet allemaal iedere avond met bier en chips naar voetbal te kijken?
@Jan Willem.

Jongen, je kan lekker schrijven en redeneren (zou er mijn vak van maken). Ik zie je een beetje als een creationist die wil bewijzen dat God bestaat. Je theorie is sluitend, hij klopt alleen niet….
Die Jan Willem is wel een grappenmaker zeg!
Over die 5 jarige peuter gesproken, je kan er ook wat van…

Zeker nu zelfs de Dekra bewezen heeft dat Saab in de klasse nr. 1 is wat betrouwbaarheid betreft. Dat zijn feiten heer Van Stuyvenberg! Niks fiscaal of cultureel bepaald! (if you can’t convince them…).

En dat terwijl jouw relaas slechts op meningen gebaseerd is…

Er zijn grosso modo 2 type Saab-kopers: mensen die vanwege het merk altijd al een Saab willen hebben en mensen die gewoon rationeel vergelijken met de concurrenten in de klasse. Ook die laatste groep komt vaak op een 9-3 uit!
@Jan Willem .. je schrijft geweldig leuk .. leest lekker weg ..
en ik moet je gelijk geven dat Saab weinig toegevoegde waarde heeft in de hedendaagse auto-industrie ..

ook al deel ik je mening niet helemaal en heb ik geen antipathie tegen Saab en haar klanten ..
en ben van mening dat elk merk zijn status (geestelijke armoede) te koop aanbied .. net boven de middenklasse .. daar zitten de centjes ..
@ Jan Willem:

Man, ik zit hier met m’n mond open te staren naar jouw gebrabbel. Wat een irritante troep spuw jij uit! Dégôutant gewoon.

Er wordt hier een nieuwe variant van de 9-3 gepresenteerd en jij gaat hier volledig uit je dak. Ik heb zelfs niemand ooit zo laagdunkend horen doen over een Chinese creatuur! Ooit eens aangereden door een Saab ofzo?

Iedereen heeft andere voorkeuren. Ik moet niet weten van Japans, maar geef verdraaid wel toe dat het degelijke spullen zijn. Ga jij hier nu gaan beweren dat de Saab-blokken slecht zijn? Mag ik je dan doorverwijzen naar http://www.autoweek.nl/myreviewautoindex.php?sort=4&desc=1 of en kijk eens op deze DUITSE 2e-handssite: 350 DUITSE Saabs met meer dan 200.000 km op de klok…

En begrijp je dat 99,9 % van de Niet-Duitsers nooit of bijna nooit op de Duitse wegen rijden? En al even weinig op een circuit? Begrijp je dat hun prulmotoren helemaal geen uren tot het uiterste moeten gedreven worden? En zelfs dat percentje van dat percentje hoeft geen eeuwen aan topsnelheid te draaien, want die gaan na een paar jaar in comateuze toestand uit de lease.

En oja, als je de myreviews van de Saabs hebt gelezen (doe je natuurlijk nooit, je wil het niet onder ogen komen), lees dan eens die van de huidige A6. Ferme bakken als je’t mij vraagt……..

Nog nooit zo opgedraaid geweest hier op AB… Nog een keertje: ik respecteer je mening. Saab hoeft niet je ding te zijn. Maar als je kritiek geeft, fundeer die dan of hou ‘m voor jezelf.
de Duitse site, speciaal voor Jan_ik_weet_er_helemaal_niets_van: http://www.mobile.de
Jan Willem van Stuijvenberg
Dat Saab goed uit bijvoorbeeld de Dekra test komt verbaasd mij helemaal niets. Dekra kijkt naar hoeveel de auto’s hebben gereden en wat er in die tijd allemaal is misgegaan en hoe ze er op dat moment voor staan. Op die manier krijg je goede informatie over de duurzaamheid en kwaliteit.

Niet dus. Zelfs helemaal niet dus. Het gedrag van de mensen die een Saab rijden is immers geheel anders dan dat van andere mensen. Vooral vergeleken met bijvoorbeeld BMW of Porsche rijders. Ik heb onderweg nog nooit meegemaakt dat een Saab achter me zat te ‘duwen’ of ‘bumper kleven’ etc. etc.. Over het algemeen zijn Saab rijders hele rustige, fatsoenlijke rijders die vrijwel nooit meer dan 40% van het beschikbare vermogen gebruiken. De rijders in de drie grote Duitse merken zijn vaak wat minder ‘netjes’ en hun auto’s krijgen – vooral in Duitsland – veel meer te verduren. Het is dus appels met peren vergelijken. Als Dekra zou corrigeren voor het gedrag zou Saab zelfs ver beneden Opel moeten vallen.

Laat ik een gewetensvraag stellen: Stel je moet van Kopenhagen naar Madrid rijden en het moet zo snel mogelijk. Bij peg ben je ‘af’ c.q. wordt je niet geholpen. Alle bekeuringen worden uiteraard betaald. Als het je binnen 16 uur lukt krijg je 5 miljoen euro. Je mag kiezen uit een Volkswagen Phaeton W12 of een Saab naar keuze… Nou ik denk dat zelfs de mensen van Dekra binnen 1 seconde beslissen om de VW te nemen.

Als men er nu zou bij vertellen dat de Saab net nieuw is en ver 4000km goed door de fabriek is ingereden. En dat de Phaeton W12 275.000km heeft gereden in zuid Duitsland. Ja dan wordt het ineens heel anders. Dan beslist men binnen 2 seconden om de VW te nemen.

Last but not least kan men ook vertellen dat de Phaeton W12 gewoon defect is. (Zeer ongeloofwaardig, maar even hypothetisch.) In dat geval zou ik gewoon niet gaan. Immers de kans dat je in de staatsloterij 5 miljoen wint is veel groter en dan hoef je ook niet 2500 km in een Saab van Kopenhagen naar Madrid te rijden.

Vriendelijke groeten,
Jan Willem.
jan Willem Stuyvenberg: het zal je wellicht verbazen dat een fors percentage van nieuw afgeleverde Saabs direct na aflevering wordt getuned (in Zweden was dat 40% geloof ik). En dan bedoel ik niet wat eufemistisch als ‘optische tuning’ wordt aangeduid, maar gewoon een flink pak extra vermogen (en eventueel een aangepast onderstel). Doe je niet als je hoogstens 40% van het standaard vermogen gebruikt, toch?

Oh, en die Phaeton is veeeeeel te zwaar om als doorrij-auto serieus te nemen – binnen de kortste keren ben je door je remmen heen…
Jan Willem van Stuijvenberg
Onzin. De Phaeton W12 is perfect om op de snelweg lekker door te blazen. Geen circuit auto, dat geef ik meteen toe.
Op een vlakke, brede en rechte snelweg misschien… hoe vaak bekijk jij het Autobahnnetwerk van dichtbij? Het is verouderd, vol, er komt wel eens iemand met 100 naar links, er zitten (gelukkig!) veel bochten en (lange) hellingen in… heb er letterlijk een paar honderd auto’s gereden die beter voldoen om er echt hoge gemiddelden te draaien dan een Phaeton… die is te zwaar, log, geeft te weinig gevoel om met veel vertrouwen uren achter elkaar 200+ te blijven blazen
Ik denk dat ik het lek boven heb!

Jan Willem is vast net ontslagen door Kroymans!!
Of Jan Willem werkte bij Van Kooy, de Saabdealer die net faiiliet is!
Of (hij zegt ‘wij rijden een Saab’, vast paps): paps rijdt een 9000 uit 1989 met 384.000 km op de teller en daar is net een druppel olie gaan lekken!

Zoiets moet het zijn…
:D
Jan Willem van Stuijvenberg
Feiten… Ooit gehoord van de ‘Engine of the year award’? Dit is zoals de naam al doet vermoeden een prijs voor het beste blok in enig jaar. De jury komt uit diverse landen en is goed onderlegd. Ik heb even de winnaars van de afgelopen 5 jaar op een een rijtje gezet en geheel in lijn met mijn verwachtingen staat daar uiteraard geen Saab bij. Hij lijstje wordt vanzelfsprekend gedomineerd door de Duitsers. Bij deze de lijst:

2007 Winners
Best New Engine: BMW 3-litre Twin Turbo (335i)
Best Fuel Economy: Toyota 1.5-litre Hybrid Synergy Drive
Best Performance Engine: BMW 5-litre V10
Sub 1-litre: Toyota 1-litre
1-litre to 1.4-litre: Volkswagen 1.4-litre TSI Twincharger
1.4-litre to 1.8-litre: BMW-PSA 1.6-litre Turbo (MINI Cooper S, Peugeot 207)
1.8-litre to 2-litre: Volkswagen/Audi 2-litre Turbo FSI
2-litre to 2.5-litre: BMW 2.5-litre (325, 525, Z4, X3)
2.5-litre to 3-litre: BMW 3-litre Twin Turbo (335i)
3-litre to 4-litre: Porsche 3.6-litre Turbo (911 Turbo)
Above 4-litre: BMW 5-litre V10 (M5, M6)
International Engine of the Year 2007: BMW 3-litre Twin Turbo (335i)

2006 Winners
Best New Engine: Volkswagen 1.4-litre TSI Twincharger
Best Fuel Economy: Toyota 1.5-litre Hybrid Synergy Drive
Best Performance Engine: BMW 5-litre V10
Sub 1-litre: Honda 1-litre IMA
1-litre to 1.4-litre: Volkswagen 1.4-litre TSI Twincharger
1.4-litre to 1.8-litre: Toyota 1.5-litre Hybrid Synergy Drive
1.8-litre to 2-litre: Volkswagen 2-litre FSI Turbo
2-litre to 2.5-litre: Subaru 2.5-litre Turbo
2.5-litre to 3-litre: BMW 3-litre Twin Turbo Diesel
3-litre to 4-litre: BMW M 3.2-litre
Above 4-litre: BMW 5-litre V10
International Engine of the Year 2006: BMW 5-litre V10

2005 Winners
Best New Engine: BMW 5-litre V10 (M5, M6)
Best Fuel Economy: Toyota 1.5-litre Hybrid Synergy Drive (Prius)
Best Performance Engine: BMW 5-litre V10 (M5, M6)
Sub 1-litre: Honda 1-litre IMA (Insight)
1-litre to 1.4-litre: Fiat-GM 1.3-litre Diesel
1.4-litre to 1.8-litre: Toyota 1.5-litre Hybrid Synergy Drive (Prius)
1.8-litre to 2-litre: Volkswagen 2-litre FSI Turbo (Golf GTi, Audi A3, A4)
2-litre to 2.5-litre: Honda 2.2-litre Diesel (Accord, CR-V, FR-V)
2.5-litre to 3-litre: BMW 3-litre Twin-Turbo Diesel (535d)
3-litre to 4-litre: BMW 3.2-litre (M3)
Above 4-litre: BMW 5-litre V10 (M5, M6)
International Engine of the Year 2005: BMW 5-litre V10 (M5, M6)

2004 Winners
Best New Engine: Toyota Hybrid Synergy Drive
Best Fuel Economy: Toyota Hybrid Synergy Drive
Best Performance Engine: Mercedes-AMG 65 (S65, CL65)
Sub 1-litre: Honda 1-litre IMA (Insight)
1-litre to 1.4-litre: Honda 1.3-litre IMA (Civic)
1.4-litre to 1.8-litre: Toyota Hybrid Synergy Drive
1.8-litre to 2-litre: Honda 2-litre (S2000)
2-litre to 2.5-litre: BMW 2.5-litre (325i, X3, 525i Z4)
2.5-litre to 3-litre: Mazda RENESIS Rotary (RX-8)
3-litre to 4-litre: BMW 3.2-litre (M3)
Above 4-litre: Volkswagen 5-litre V10 TDi (Touareg, Phaeton)
International Engine of the Year 2004: Toyota Hybrid Synergy Drive

2003 Winners
Best New Engine: Mazda RENESIS Rotary (RX-8)
Best Fuel Economy: Honda 1.3-litre IMA (Civic)
Best Performance Engine: Mercedes-AMG 55 (CL55, E55, S55, SL55)
Sub 1-litre: Honda 1-litre IMA (Insight)
1-litre to 1.4-litre: Honda 1.3-litre IMA (Civic)
1.4-litre to 1.8-litre: MINI Supercharged 1.6-litre (Cooper S)
1.8-litre to 2-litre: Honda 2-litre (S2000)
2-litre to 2.5-litre: BMW 2.5-litre (325i, 525i, Z4)
2.5-litre to 3-litre: Mazda RENESIS Rotary (RX-8)
3-litre to 4-litre: BMW 3.2-litre (M3)
Above 4-litre: Volkswagen 5-litre V10 TDi (Touareg, Phaeton)
International Engine of the Year 2003: Mazda RENESIS Rotary (RX-8)
Waarom rijden ‘jullie’ dan een Saab???
Als je zo’n hekel aan het merk heb koop je toch gewoon wat anders? Of haal je je pappie over wat anders te kopen?
Hé JW, meer tekst uitbraken maakt de kans dat je gelijk hebt/krijgt niet groter hoor
En oh ja JW, je bent ook een beetje selectief. In 2001 ging er wel degelijk een award richting Saab voor ‘best engine concept of the year’
@Jan Willem van Stuijvenberg.

Leuke discussie. Leuk geschreven ook.
Nog leuker lijstje daar ook.
Alleen klopt die lijst niet helemaal. Ik behoor tot 1 van die mensen die een auto uit het lijstje bezit en met de mijne gaat alles nog oké.
Maar vele bezitters met mij kunnen je vertellen dat de motoren op de langere termijn helemaal niet zo geweldig zijn. Dus ik vraag mij af wat dat lijstje precies zou moeten betekenen. Het zegt in ieder geval geen flikker over duurzaamheid.

Met de rx8 hp kun je prima uren achter elkaar volgas zo’n 7000(6=overdrive) toeren draaien. Helaas gaat dat meestal niet omdat de tank binnen dat uur met zulke snelheden leeg is. Maar na 100.000km is het blok op(ongeacht de rijstijl).
Dus dat lijstje beschouw ik zeker niet als graadmeter voor de duurzaamheid van een motor. Dat zegt dus niks over de meerwaarde van de Duitse drie motoren ten opzichte van de SAAB motor. Hooguit dat ze technisch wat innovatiever zijn in de ogen van “specialisten”.
@ Jan Willem van Stuijvenberg

Beste Jan Willem,

Als oud-Saab-rijder (9000 cse, bj 1995, 5-bak, 147pk, dus géén turbo, 205Nm, LPG) moet ik toch even reageren op je commentaar. Niet over de vergelijking van Saab met Duitse auto’s, want die is niet in overeenstemming met de feiten.
Nee, dat niet, maar in het belang van de objectiviteit in het algemeen.
Ik rijd zelf zo’n 125.000 km per jaar, waarvan het merendeel over Duitse Autobahnen. En dat al méér dan acht jaar. Ik meen om die reden over deze wegen een mening, gebaseerd op veelvuldige, praktische ervaring, te mogen hebben.
Wat ik mij nu in alle eerlijkheid afvraag is je uitspraak van 11-02 om 23:51: Als ik zelf die kant op moet en mijn vrouw rijdt niet mee, dan rijd ik ook vaak een aantal uren op vol vermogen….
Je hebt het over Zuid-Duitsland, (laat ik maar zeggen “mijn domein”) en woont in, dan wel in de omgeving van, Eindhoven. Ik neem aan, dat we het dan hebben over de A61 of A3, A5, A6, A8, A9 en/of A81.
Ik rijd deze wegen ten minste twee maal per week, zowel ‘s-avonds, ‘s-nachts als overdag. Wil jij mij en de medebloggers eens uitleggen waar jij daar in staat bent “VAAK een AANTAL UREN op VOL vermogen” te kunnen rijden?
Mijn vermoeden is, dat je een Audi A8 o.i.d. rijdt. De topsnelheid van dergelijke auto’s is normaal gezien afgegrendeld op 250 km/u.
En wil jij ons nu laten geloven, dat jij die 250 km/u (= op VOL vermogen) vaak een aantal uren rijdt?
Ik denk, dat ik (en met mij waarschijnlijk nog héél wat meer bloggers) eerder diepgelovige, katholieke, puur celibataire, kloosterlingen zouden worden in een gemeenschap, waarin niet hardop gesproken mag worden, dan dat we dit voor waar kunnen aannemen.
Maar verder, sans rancune,

gegroet

9000cse
Jan Willem van Stuijvenberg
Beste Kerel, Ik geef toe dat je inderdaad niet altijd op volle snelheid door kan blazen op de Autobahn. Ik probeer echter zo veel mogelijk op tijden te rijden dat dit toch nog een beetje kan. Helaas kom ik er maar een paar keer per jaar. Maar juist omdat het soms net iets te druk is voor een constant hoge snlheid vraag je veel van de auto. Dus steeds vol in de remmen, vol op het gas… Kortom: alles wat erin zit wordt gebruikt en niet in de laatste plaats de 330pk / 800NM. Dit binnen veilige / fatsoenlijke grenzen want als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel onfatsoenlijk weggedrag. Uiteraard is mijn auto (inderdaad een A8 4.2 V8 TDI) door ABT behandeld en is deze niet meer begrensd op 250.

Wat natuurlijk wel heel ernstig is, is het feit dat je zo vaak in zuid Duitsland bent en dan met een Saab zit opgescheept. 147pk gebruiken wij in Brabant ‘bij wijze van spreken’ nog niet om het gras te maaien… Laat staan de A8 op te gaan… Het is een beetje alsof je wekelijks bij onze koningin op audientie moet, maar nog steeds geen pak hebt. En mind you: het hoeft niet veel te kosten:

Laat ik je dus een tip geven: voor een paar duizend euro (rond de 10.000) koop je een A6 4.2 V8 Benzine. Die is dan wel een beetje gedateerd, maar dat geeft niet. Het is immers een top product en lekker snel. En geloof me: ik reed vroeger Citroen Xantia / XM / BX en heb zelfs ooit overwogen om een Saab 900 te kopen. Nu ik veel meer ervaring heb en in zeer veel verschillende auto’s heb gereden kan ik niet anders dan concluderen dat je voor een echte auto bij de Duitsers moet zijn: BMW, Audi, Porsche en Benz.

Groeten,
JW.
Leuk dat JW aardig kan schrijven, alleen jammer dat hij feitelijk de plank misslaat….. Saab heeft tweemaal laten zien dat hun turbo-motoren uiterst betrouwbaar zijn en zonder problemen 25.000 km achter elkaar (en in de eerste editie zelfs 100.000km in totaal in 24 uur met 4 auto’s) vrijwel voluit kunnen rijden en dan alleen hoeven te stoppen voor branstof, banden en wat verse olie…. Talladega High speed records 1986 en 1996

1986 – The Long Run
Saab’s first Talladega experience was in 1986. They took three rock-standard 9000 Turbos from the factory and run them around the high-speed Talladega Superspeedway in Alabama. The cars covered 100,000 kilometers, stopping only for driver changes and routine servicing.

Saab set 23 different records during this run and confirmed for themselves a solid reputation for reliability.

Starting October 7th, the three cars were driven for around 20 days straight. The fastest of the three cars averaged 213.299 km/h during the run, the other two cars averaging around 210 km/h and 208 km/h (Saab Museum)

1996 – Saab 900 at Talladega
10 years after the first run, Saab decided to return to Talladega with the NG900. In the first run, all the drivers were Saab factory people. This time, Saab played the PR card and invited 100 journalists to participate in the run.

Six Saab 900’s with varying mechanical configurations were used in the run. This time, there were 40 new records set and once again it proved to be a winner for Saab, with many of the automotive scribes writing about the experience in their employer’s magazines etc.

The fastest car on this run turned in an average speed of 226.450 km/h!!

Dat je stelt dat Saab’s zijn verworden tot Opels (of een subaru of een Chevy) met een ander uiterlijk en een ander merkje dat is niet helemaal juist maar helaas meer waar dan onwaar…. Dat je de auto’s niets vind, niet leuk, niet mooi, niet fijn…. tja da’s een mening…. Maar als je met feiten aan wil komen zetten hou je dan aan de feiten en stop dat “deutschland über alles”-geblaat maar…. nou ja laten we het gezellig houden.
Foutje…”en in de eerste editie zelfs 100.000km in totaal in 24 uur met 4 auto’s)” is natuurlijk niet juist…. krijg je als je gaat knippen en plakken in je tekst…. er blijft wel eens wat hangen….”

Niet in 24 uur, wel 100.000 km voluit met 4 auto’s en alleen stoppen voor rijderswissel, regulier onderhoud en brandstof…..
sebastianchubasco
@jw stuivenberg
je verhaaltje over hoge snelheden op de snelwegen is echt een hoopje onzin. je rijdt de gemiddelde saab boven de 250pk echt niet uit het zicht. ze blijven je gewoon volgen tot de volgende tegenligger komt.

en ik vertel je erbij dat eenmaal van de snelweg af mijn 20 jaar oude lanciaatje echt een bridge to far is voor jouw slagschip. als je met dat logge apparaat mij probeert te volgen dan hang je binnen de kortste keren in een boom…
@JW van stuivenberg: “Je zal niet doodgaan als er een SAAB je inhaalt op de AutoBahn”
Jw van St: “Dat klopt. Het is echter wel een hele grote vernedering.”

Dus hebben we hier speciaal voor jou nog een leuke video…. getunde S4 tegen een getunde 9000 turbo… en huilen dat het niet eerlijk is doe je beter bij je mama dan hier want dan ga je alleen nog maar meer af….

http://www.youtube.com/watch?v=yfMHePqJO4M
@wOoOdy.

Wat maakt die Saab een k*tgeluid. Maar hij droogt de s4 mooi af. :lol:
@mx5/rx8 owner: tja tis ook niet mijn ding, maar van die blaters even plagen is wel leuk ;)
nou nou .. wat een vernederingen allemaal ..

een snelle auto kopen is GEEN prestatie ..
gaspedaal intrappen is GEEN prestatie ..
een ander je auto laten opvoeren is GEEN prestatie ..
je bezit ophemelen door andermans bezit af te kraken is GEEN prestatie ..

zonder prestaties bestaan er geen vernederingen .. duidelijk ..
@lincoln.

Hou je nou gvd eens op met dat geblaat. Je hebt nog gelijk ook. Dat mag niet hè?

Gewoon een beetje stompzinnig meelullen en afzeiken is ruim voldoende. De rest is overbodig. :P
@ WOoOdy: kijk! die was ik net aan het opzoeken!! Thanks!

@ Lincoln: hulde, in 4 zinnen de 894078247824389470986 van J.W. onderuit. Knap!:D

@ MX5: LOL
Jan Willem van Stuijvenberg
Dat filmpje van die A4 vond ik echt geweldig. Ik ga denk ik volgend weekend een filmpje maken van een Citroen 2CV die een Veyron eruit rijdt… Op zich nog veel realistischer! En dan dat afschuwelijke rot geluid van die Schaab… Als een auto van Duits fabrikaat een dergelijk geluid zou maken is dit het ultieme teken om eens naar de dealer te gaan. Wat een rot herrie zeg. Zo zou een Audi klinken met zand in de Olie…
@Jan Willem van Stuijvenberg: leuk geprobeert maar je staat nog steeds een beetje voor joker na je gemiep over de vernedering van het worden ingehaald door een Saab.

En verder is je hele verhaal over de betrouwbaarheid van Saabs bij hoge snelheden ook compleet de grond in geboord….. maar dat zal je niet deren, gewoon kop in het zand en volgende keer weer onzin roepen met stellige overtuiging, en dan maar hopen dat er dan toevallig niemand is die je verhaal van tafel poetst met feiten. Succes!
Die Van Stuijvenberg heeft zelf een foto van zn Audi op de voorpagina van zn site!!

HOE TYPISCH????

HAHAHA, typisch typisch typisch…
Dit soort mensen slagen er zelden in om te luisteren naar goed onderbouwde tegen-argumenten.

Laten we het maar ‘eigenwijs’ noemen…
slagen = slaagt
@SAAB ..
het was niet mijn doel om ook maar iemand onderuit te halen (in dit topic) ..

voor de rest valt het mij op dat er op dit blog maar 1 iemand echt zo tevreden is met zijn auto ..
dat ie pertinent nooit iets lelijks over andere auto,s schrijft ..
@lincoln.

Nou ben ik toch verdomd benieuwd wie het is(not me). ;)
@Mx5/rx8 .. en ik ook niet ..
zijn nickname begint met de “J” ..
@lincoln.

We hebben meerdere J’s, maar we hebben een uitschieter. :lol: :cry: :lol:
Je zou verwachten dat die J gestudeerd heeft…
@Mx5rx8 .. ja hallo .. doe es wat meer moeite ..
@lincoln.

Ah, spelen we het zo.. Dan wil ik meer hints?
Wie ben ik is immers ook een spelletje met hints. :P
@Lincoln heeft een goed idee voor een zondagmiddag quiz.
Mogen we dit als open sollicitatie beschouwen?
Ermmmmmmm, Jonathan (12 feb. 13:06)??
:D

@ Lincoln: je haalde ook niet iemand onderuit, maar wel heel wat crap wat die iemand zei…
Wat ik wel het toppunt vindt is dat marketing filmpje van Saab waarin ze laten zien dat je 25.000km of zelfs 100.000km kan rijden met een Saab zonder significant onderhoud. Dit alleen al bewijst in mijn ogen dat het hier om een fake-premium merk gaat. Juist het feit dus dat je dit dat gaat ‘aantonen’. Ik rijd alweer een aantal jaren Audi en heb in de afgelopen 400.000km nog nooit ander onderhoud gehad dan olie, remmen en schijven. En dat is een veel betere prestatie dan in een continue test 25.000km rijden. Immers men heeft continue een mooie bedrijfstemperatuur. En verder is het natuurlijk zo dat Saab niet zomaar wat Saabs heeft gebruikt voor deze test. Dit zijn wellicht de eninge goede die ze ooit hebben gebouwd… Ik ben dus in het geheel niet overtuigd. Mercedes (ex de Chrysler jaren) is nog steeds een baken van betrouwbaarheid. Slechts 1 maal in de miljoen kilometer staat de gemiddelde eigenaar met pannen….
Even terug on-topic: wat vind je eigenlijk van de 9-3X J.W.?
:D
@Svenska: Ik denk dat hij erg goed bruikbaar is. We hebben immers een cellentekort en in deze crdiet crisis een overschot aan dit soort auto’s. Als je kiest voor de Saab in plaats van de cel krijg je 30% straf vermindering.
Kijk!

Klinkt alsof je er verstand van hebt!
Nou ja, van cellen dan he…

In ieder geval meer dan van auto’s!
;)
JW begint een beetje lelijk te doen.

Generalisatie van JW:
Ik rij Audi en
Ik heb geen pech in een Audi dus
niemand heeft pech in een Audi

Kan ik ook

JW doet lelijk
JW rijdt Audi
Alle Audirijders doen lelijk

Maar of het klopt…..
@jw.v.S: zoals verwacht, nog meer onzin en maar hopen dat niemand je verhaaltje van tafel veegt met echte argumenten en feiten.
Kop in t zand en blaten voor das Vaterland
LOL @ Marc

@ WOoOdy: DIE HEIMAT!!!!!
:D
@woody: Waar jullie Saab fans aan lijden noemt men ook wel ‘cognitieve dissonantie’. Je blijft in je geloof hangen. Ik had vroeger ook zo’n buurman. Hij reed al meer dan 25 jaar Saab en was niet om te praten. Totdat ik hem een keer meenam naar Essen en we op de teller 290 aantikten. Niet zozeer het hege snelheid (vermoedelijk 260 echte km) maar vooral de bijna serene rust en het grote gemak waarmee. Hij is iets sportiever dan ik, dus ik raadde hem aan een BMW te kopen. Hij was voor eens en voor altijd gegezen en rijdt na alweer 4 jaar BMW. En zo heb ik meer mensen geheel belangeloos over gehaad. ‘The Proof of the Pudding is the Eating!’
van Wikipikkie:

“Cognitieve dissonantie is een psychologische term die de onaangename spanning aanduidt die ontstaat bij het kennis nemen van feiten of opvattingen die strijdig zijn met een eigen overtuiging of mening”

Volgens mij zijn ‘wij Saabrijders’ dan niet de enigen die daar last van hebben
@ Marc: volgens J.W. wel…

Geeft ook direct zijn kortzichtigheid aan.
Alleen de eigen ervaring telt?

Misschien gebeurt het wel vaker andersom! Dat de BMW rijder in een Saab stapt en om is voor de Saab!!

Maarja, dat wil er niet in he…
Ik moet toegeven dat ook ik last heb gehad van Cognitieve Dissonantie. Ik was vroeger helemaal weg van Citroen. (Ik durf het bijna niet te bekennen, maar het was zo). Ook ik was daarin 100% overtuigd. Todat een vriend van me me meenam in een BMW 535 (de V8 versie) voor een rit van Eindhoven naar Wenen. Na deze rit was ik overtuigd c.q. van mijn geloof af.
@Svenska Aeroplan AB

Er zijn ook mensen die zichzelf bewust verwonden of die zelfmoord plegen etc. etc. Een vroeg voorteken hiervan kan het overstappen naar Saab zijn.
@ J.W.: kijk, ga je weer…

Niveautje hoor!
Als je het even niet meer weet schiet je in de holle retoriek met je opmerkingen over cellen en zelfmoord?

Pathetic…

Als je zelf je hele ‘Saab-hetze’ eens terugleest hierboven, hoop ik dat je om jezelf kan lachen. Als je dit serieus meent zal ik eens met een psycholoog gaan praten. Die rijdt dan waarschijnlijk alleen wel een Saab…

:D
@J.W.v.S.

Hoe kom jij erbij dat wOoOdy een SAAB fan is?

Dat suggereer je namelijk met deze zin; “@woody: Waar jullie Saab fans aan lijden noemt men ook wel ‘cognitieve dissonantie’.”
PS: Je was vroeger 100% fan van Citroën en nu sta je 100% achter BMW. Ben benieuwd wat het volgende merk wordt waar je 10^% achter gaat staan…
@jw van S: ten eerste dicht Je mij ten onrechte een afwijking toe (als je serieus oog zou hebben voor wat anderen schrijven dan wist je al dat ik zeker geen Saab-fan ben)
Ten tweede loop jij over van De ongefundeerde vooroordelen maar sluit jij je ogen voor feiten …
Wie heeft er dan last van cd?
Dit lijkt het Alfa Romeo verhaal van 2 weken geleden wel!

Toch mooi dat er nog merken zijn die tenminste wat stof doen opwaaien…
:D
Hebben we hier niet gewoon met een relnicht die elke keer onder andere naam reageert te maken?

Dit zie je namelijk wel vaker bij topics. Deze relnichten zie je meestal maar heel kort op ab. De ene naam verdwijnt en de andere naam verschijnt. Vaak met dezelfde vervelende karaktertrekjes.

Zet je weer aan het denken hè?..
Zouden fanboys beseffen dat hun merken minder hard hun best gaan doen als alle concurrentie is verdwenen. Want dat willen ze schijnbaar graag.
Iedereen in hetzelfde merkje… Lekker saai weer. ;)
@ MX5: Yup, lekker stoken…

Zal inderdaad (en hopelijk) geen blijvertje zijn.
Maakt ook niet zoveel uit, er is altijd wel iemand die Saab afplast!
:D
Ik hoop een beetje dat J.blablabla toch nog een tijdje op AB blijft. Zijn reacties zijn zo stompzinnig dat ik er plezier begin in te hebben.

Je reikt ‘m argumenten aan en hij gaat er niet eens op in.
Precies: dus J.W., je hoort het, je mag blijven…
Ik hou ook wel van zinloze discussies, dus gooi maar op!
:D
Wat wel leuk is: bij de nieuwe AutoRai worden de auto’s (wellicht bekend) klasse bij klasse gezet.

Dus dan staat de 9-3X naast de A4 Allroad en misschien de Sub nog o.i.d. Zo’n rechtstreeks vergelijk lijkt me (in dit geval) best interessant!
En ik neem aan NIET de Skoda Octavia Scout…
(zie de eerdere hele discussie…)

:D

We shall see!
En de XC70 natuurlijk, DUH…
Wat Skoda betreft, nog nooit iemand ontmoet die er slechte ervaringen mee heeft gehad…

Maar ja, ’t is een vermomde VW, dus JW zal het wel een prima kar vinden, die Scout.
@ Jan Willem van Stuijvenberg

Goede man!
Ik moet nog even terugkomen op onze correspondentie van afgelopen zondag.
Voor de goede orde dien ik allereerst een waarschijnlijk door mijzelf ter wereld gebracht misverstand uit deze boze wereld te helpen. Ik noemde mij oud-Saab-rijder. Hiermee bedoelde ik, dat ik vroeger, ooit, in het verleden, een Saab heb gereden en dus NIET, dat ik met een oude Saab rijd, noch dat ik oud ben en met een oude Saab rijd.
Die liefde heeft echter niet langer dan een jaar geduurd, omdat ik er teveel problemen mee heb gehad. Dit feit mag je dus absoluut niet verder vertellen, omdat je dan misschien toch wel een beetje gelijk zou kunnen krijgen. Maar, houd het er maar op, dat het fantastisch reed. Alleen die peperdure, smerige, kleine rotdingen, die maar bleven terugkomen. En dan ben ik zo’n auto toch vlug moe en moet hij eruit!
Nu raad je mij aan om een A6 4.2 V8 voor ca. 10.000,- te kopen. Nou, eerlijk gezegd, nog niet, wanneer ik er mijn schoonmoeder op kon inruilen. Nee, nog liever een Saab 9-5 3.0 TiD voor de helft! Want ik lonk er toch nog wel eens naar.
Nee, ik ben al sinds meer dan 18 jaar een trouwe Volvo rijder en daar houd ik het ook bij. 1e was een 740 GL, ingeruild met 563.000 km (LPG). 2e was een 740 GL (LPG), bij km-stand 399.997 total-loss gereden (niet mijn schuld). 3e was een 245 GL diesel. Verkocht, omdat het zo’n grote milieuvervuiler was. Huidige is een 945 Polar aut. (LPG-G3). Km-stand 451.000. Auto is gewoon nieuw. Voorbeeld: Olieverbruik 0.3 liter per 5.000 km.
Ik weet het! Je zult me met je Audi waarschijnlijk flitsend voorbijscheuren. Maar of jij je gelukkiger zult voelen dan ik? Het zal altijd een raadsel blijven!

Gegroet,

9000 cse
@ 9000 cse:

Zoveel miserie meegemaakt met een Saab en zoveel geluk gehad met Volvo’s en toch 9000 cse eten. De liefde moet blijkbaar diep zitten.

M’n ‘schoonfamilie’ reed een tiental jaar met een Audi 100 (zelf nieuw gekocht) maar nog voor de 200.000 km was ie helemaal op. Nu rijden ze een A6 van een jaar of 6 met 90.000 km (ook zelf nieuw gekocht), maar het stuur en de bestuurderszetel vertonen al serieuze slijtageplekken. Als ik dan kijk naar de 16 jaar oude 940 die m’n broer onlangs weg deed met 300.000 km (hoogstwaarschijnlijk meer want geschiedenis onbekend) en kijk naar onze huidige V70 met 160.000 km, dan kan ik alleen maar zeggen dat ik niet overtuigd ben van die Audi-kwaliteit. Het ziet er allemaal zo degelijk uit, maar is het dat ook?
Ik denk ook dat de typische betrouwbaarheid van sommige merken helaas niet meer zal standhouden over pak hm beet 10 jaar. Dankzij alle milieu-regeltjes worden motoren gewoon meer en meer kwetsbaar.

Kijk naar Toyota! ‘Wereldkampioen betrouwbaarheid’ denk je dan. Maar elke Diesel gaat stuk, omdat ‘ie zo lekker zuinig is (EGR-kleppen etc.). De insteek van een motor(en zeker een Zweedse) WAS dat hij gewoon NIET stuk moet gaan. Nu moet hij vooral zuinig zijn.

Ik hoop zeker NIET dat dit een beeld zal zijn voor de komende jaren, maar vrees het ergste…
@ Tombolz

What’s in a name?
klein detail is trouwens dat JW van S kennelijk niet weet hoeveel pk’s en Nm’s een A8 4.2 tdi heeft na tuning door ABT….. en dat hij kennelijk in exact 3 jaar eigendom toch al weer 400.000 km heeft weten te rijden….

Kortom, sounds like a load of….
@ 9000 cse

Daar moet je mij niet op wijzen :)

@ wOoDy

Zelfs een taxi rijdt geen 400k op 3 jaar.
Jan Willem van Stuijvenberg
@Woody Ik weet exact hoeveel vermogen de auto heeft: 330pk en 800NM. Ik heb dit een aantal weken na chiptuning op een vermogensbank laten meten. De prestaties zijn in lijn met wat je mag verwachten. Vooral boven de 180 trekt de auto nog fantastisch door. Hij heeft inmiddels 227.000 gelopen en er is nog nooit iets stuk gegaan. Wat vervangen is zijn natuurlijk: remschijven, remblokken, olie, filters etc. etc. maar uiteraard geen enkel mechanisch onderdeel wat niet standaard volgens het boekje vervangen zou moeten worden. Kortom: typisch Duitse degelijkheid.

@Svenska Aeroplan AB: Het klopt inderdaad dat vanwege de milieu eisen de motoren minder mooi lopen en minder duurzaam zijn. Het wordt tijd dat de milieu lobby een halt wordt toegeroepen c.q. ze zijn veel te ver doorgeschoten.

@9000cse: Ik heb iets meer respect voor Volvo dan voor Saab. Hun benzine 5 in lijn met turbo is op zich niet verkeerd. Ook de T6 is niet echt slecht te noemen. Ik heb ooit een midagje gereden in een redelijk snelle C70 en was over het blok zeker te spreken. Het klonk in ieder geval niet – zoals bij Saab – alsof het ieder moment kon exploderen. Zie filmpje waar een Saab een S4 inhaalt. Ik ben een grote fan van 5 in lijn met turbo benzine. Wat ik wel echt heel slecht vind is de XC90. Vergeleken met de VW, Audi en BMW SUV’s is het een echte ‘toddenbak’ met een wegligging van een Amerikaan uit de jaren 60 met lekke banden. Wat ik wel weer een plus vindt dat zijn de stoelen bij Volvo. Die zijn standaard goed. Bij de Duitsers moet je daarvoor wel vaak ruim 4 mille extra voor neertellen.
Jan Willem van Stuijvenberg
@ 9000 cse: ik rijd 100.000 per jaar. Dat is dus 300.000 in 3 jaar en geen 400.000.
@Jan Willem van Stuijvenberg.

Ff een vraagje. Deze Audi heeft er dus 227.000km gelopen.. Met wat voor een auto waren die andere 173.000?
=>auto’s.
@ Jan Willem van Stuijvenberg om 22:47

Ik denk, dat je je tot wOoOdy wilde richten. Ik kan nl. wel rekenen. :roll:

@ wOoOdy

Aardigheidje! :oops:
sebastianchubasco
@ Jan Willem van Stuijvenberg
heb je nou een 4.0 of een 4.2 tdi?
is het precies 800nm of overdrijf je een beetje?
ben je ook gewend een beetje te overdrijven…?
sebastianchubasco
@ Jan Willem van Stuijvenberg
nog een klein vraagje?
sinds wanneer heb je je audi? al 3 jaar? dan moet je er toch al meer dan 3 ton mee hebben gereden?
grappig….jw van s roept eerste dat hij 4ton zonder mankementen heeft gereden dan is het toch opeens 3ton want hij rijdt een ton per jaar en heeft de auto pas 3 jaar en nu komt ie aan met 227.000 km.
Make up your mind dude or at least remember your own lies
btw AT geeft andere waarden op na tuning.
Jan Willem van Stuijvenberg
Ik zal de verwarring even ophelderen… Ik heb met de A8 227.000 kilometer gereden. De A8 heb ik 3 jaar en per jaar rijd ik ongeveer 100.000 kilometer. De overige 73.000 kilometer heb ik met onze Q7 gereden. Dit uiteraard eveneens zonder enig probleem. De Q7 is een 3.0 TDI ABT. Niet echt snel, maar na behandeling door ABT toch wel lekker.
Jan Willem van Stuijvenberg
@sebastianchubasco: Zoals ik al zei heb ik het laten meten en bleek dus dat het koppel 800NM is en het vermogen 330PK. Er stond op de wielen behoorlijk minder vermogen vanwege de rolweerstand van het quattro onderstel, de versnellingsbak etc. etc. Het gaat hier om het laatste model 4.0 tdi waar dus wel al het single frame front op zit, maar gelukkig nog niet die vervelende roet filter. Dit blok is zeer goed te tunen en dat heeft ABT dus ook gedaan. Dit vooral vanwege het feit dat het roet filter ontbreekt. Het is een V8 diesel met 2 turbo’s die een variabele geometrie hebben met tussen de twee turbo’s een vereffenings-regeling. Variabele geometrie houdt in dat de turbo’s klein zijn onderin het toerenberijk en groter bovenin. Dit gebeurt door kanteling van de schoepen in de turbo’s. Veel en veel mooier dan wat BMW doet: kleine turbo onderin, grote turbo bovenin. Immers: dit gaat niet zo traploos en smooth als bij variabele geometrie. De vereffening zorgt ervoor dat iedere 4 cylinder bank een gelijke turbo druk heeft. Porsche is er in navolging van Audi nu ook mee bezig. Verder heeft het blok een unieke anti klop technologie waardoor diesel geluid afwezig is. Als je een beetje vlot wegtrekt hoor je een mooie V8 roffel gedempt door twee torbo’s en dat klint lekker advanced. Ik heb echt een hekel aan een Diesel Sound. Helaas klinkt de 3.0 TDI in de Q7 niet mooi en hoor je binnen in de auto gelukkig niets. Dat is bij de Volvo XC90 overigens wel anders. Wat een rot geluid zeg!
@ Jan_de_uit_zn_nek_kletser:

800 Nm? Waarom beweer je dan op 11 februari om 23:51 dat ie er 880 heeft? Mistypt zeker! Doe jezelf het affront niet aan, kerel.

En wat je zonet zegt over die XC90. Beweer je nu dat de 5-cilinder diesel niet mooi klinkt? Wel, dan maak je je bij deze echt belachelijk ten aanzien van ie-der-een die ooit 100 heeft meegereden met een 2.4d of D5. Dat blok klinkt immers fanatastisch goed. Hier gaat het niet over een verschillende smaak, een foute opvatting, maar over een flagrante leugen.
Jan Willem van Stuijvenberg
@Tombnolz De 880 was inderdaad fout. Vandaar ook mijn re-statement. Over die Volvo blijf ik tot mijn dood bij mijn standpunt. Het mooie is: Volvo is het met mij eens! Mijn vrouw wilde eigenlijk liever een XC90 dan een Q7. Toen ben ik een testrit gaan maken met de XC90 D5. Tegen de verkoper zei ik dat ik de auto echt een rot geluid vond maken. Die kon mij toen ook al niet geloven en kwam met het verhaal dat dit een van de mooist klinkende diesels was. Verder vold ik de wegligging slecht en de auto zwaar underpowered. Maar die laatste 2 opmekingen even terzijde. Ik was met mijn A8 naar de betreffende Volvo dealer gekomen en vroeg de verkoper ofdat hij dan even naar mijn Audi diesel wilde luisteren. De verkoper kwam mee (was overigens prima kerel) en luisterde naar de V8. Hij was zeer verbaasd. Ik vroeg hem een stukje te rijden en deze goede man vertelde me na deze korte testrit nog nooit zo’n fantastische Diesel te hebben gereden. Hij zei letterlijk dat Volvo niets vergelijkbaars heeft. Dan hebben we het dus over een Volvo verkoper. Eerlijkheidshalve moet ik wel opmerken dat hij er wel bij zei dat de prijs ook onvergelijkbaar is… Vanwege alle mins heb ik daarom een maand later een Q7 3.0 TDI gekocht. Meer power, minder verelende sound en vooral betere wegligging.
@ Jan

Ja hallo, je moet een (toch nog enigzins betaalbare) 2.4-5-cilinder écht niet vergelijken met een 4.0 V8. ’t Zou nogal jammers zijn dat die laatste niet mooier klinkt… Jongens toch, waar zijn we hier mee bezig?

En ’t is niet omdat de verkoper de V8 mooier vond, dat hij toegaf dat de D5 rot klinkt! En een D5 kán gewoon niet rot klinken. Je leest het goed: kán niet (tenzij er iets aan mankeert natuurlijk). Weet je wat er slecht klinkt? 4-cilinder-tdi’s!
Jan Willem van Stuijvenberg
@Tombnolz Je legt je benchmark te laag. De D5 klikt echt beroerd. Diesel rijden begint bij 6 cylinders. Als je minder wil dan ben je aan benzine gebonden. Immers een 4 in lijn benzine kan heel aardig klinkten.
@ Jan

Neen, de D5 klinkt niet (echt) beroerd. JIJ vindt dat hij beroerd klinkt. En ik vraag me af of je ergens iemand vindt die dat ook vindt.
@Tombnolz.

Sorry man.
IK vind de D5 beroerd klinken.
@jw van S: wie denk je voor de gek te houden?
Je verhaal wijzigt iedere keer en van je info klopt weinig. Eerst was het een 4.2tdi en nu weer een 4.0 het vermogenen het koppel dat je opgeeft is ook anders dan dat ABT opgeeft en de gereden km weet je ook niet meer…..
Als je de waarheid vertelt hoef je je leugens niet te onthouden. Probeer dat eens want je valt nu contineu door de mand.
Jan Willem van Stuijvenberg
@woody Er is 800 gemeten zoals ik al zei. Daar kan ik ook niets aan doen en wijkt dus iets af van ABT. En nogmaals: het is een 4.0 TDI met 330pk en 800NM.
Jan Willem van Stuijvenberg
@mx5/rx8owner Goed te horen dat je de D5 ook slecht vindt klinken. Men legt de lat te laag. Jij bent van ‘huis uit’ al mooi geluid gewend. De gemiddelde Nederlander vergelijkt eigenlijk ‘extreem kut’ met ‘zeer kut’ en gewoon ‘kut’. En ja, dan is gewoon ‘kut’ c.q. D5 nog best oke….
@Jan Willem van Stuijvenberg.

Ik denk dat je daar het goede punt hebt.
Ik heb al aardig gestoorde motorgeluiden mogen ervaren en ik leg de lat daardoor wat hoger dan de gemiddelde mens.

Ik moet wel toegeven dat de D5 voor een diesel niet echt slecht klinkt. De gemiddelde 4cilinder turbodiesel klinkt zelfs nog slechter. :o

Het moge duidelijk wezen dat ik niet echt van dieselmotoren en bijbehorende geluiden hou. Tenzij ze echt groot zijn. Sommige vrachtauto’s denderen er lekker op los met een flinke brulpijp(met recht). :D
Jan Willem van Stuijvenberg
@mx5/rx8owner Inderdaad. De RX8 is overigens wel zo’n beetje het mooist klinkende blok wat ik ken.
Dan zijn ze met twee, oléé.
Jan Willem van Stuijvenberg
Wat klinkt nog meer mooi:

BMW M5 V10
S8 met V10 (wel minst degelijke blok van Audi)
Audi 2.2 liter benzine turbo 5 cylinder
Jaguar V8 met compressor (wel bad quality)

Zet hier een D5 naast en je kan maar tot 1 conclusie komen….
@ J W van S

Nog nooit een Aston Martin V8 Vantage of Porsche Carrera GT gehoort?
Jan Willem van Stuijvenberg
@BmwMPower: Zoals je ziet mijn voorkeur voor 5 of een veelvoud van 5. De jaguar is een beetje de uitzondering.
@Jan Willem van Stuijvenberg.

Een rx8 klinkt… Apart. Uniek eigenlijk.
Erg verslavend en leuk in ieder geval. :D

De Carrera GT heeft overigens een V10.

Dat is mijn droomauto met dito geluid. Hard en fel. De agressie druipt er vanaf.

@Tombnolz.

Want? Omdat ik de D5 niet lekker vind klinken?
Smaken verschillen en voor zover ik weet is dat maar goed ook.
De rest van de hele discussie laat ik grotendeels aan mij voorbij gaan.
Die Saab-Audi bitchfight is jullie onderdeel. Daar waag ik mij inhoudelijk niet aan omdat het mij simpelweg te weinig interesseert.
@ owner: Want wat? Heb ik iets gezegd misschien? Ik blijf er wel bij: ik dacht dat iedereen de D5 mooi vind klinken (vanuit het interieur dan) en ben er eigenlijk van overtuigd dat zowat iedereen dat ook daadwerkelijk vindt.

Wel volledig van de pot gerukt vind ik het vergelijk tussen de D5 en de motor van de M5. Vergelijk een dieselmotor in godsnaam toch niet met een benzinemotor, laat staat met een sportief blok! Jezes, waar is Jan hier toch mee bezig?!
Mooie bak wel, optisch zit de Saab de laatste jaren dan ook behoorlijk in de lift imo
Vanmorgen reed ik op de A2 en viel mij een Saab 95 op. Een – overigens keurige – dame reed op de meest rechter rijdbaan in haar zweedse fake premium auto. Toen ik de voorkant van deze 95 zag schrok ik me dood. (Sinds kort let ik wat meer op Saab.) Wat ze daar met de koplampen hadden gedaan was ronduit ‘bad’. Fake RVS lijstjes zaten er omheen. Vrijwel zeker verchroomd plastic… Ik dacht in eerste instantie dat dit een ‘custom’ aanpassing was gedaan door ‘optical tuning schorrie morrie’ in een garagebox ergens achteraf. Op mijn werk aangekomen controleerde ik het even op de Saab site en zelfs tot mijn verbazing zag ik dat dit gewoon een af fabriek aanpassing is. Ongelofelijk! Degene die daar verantwoordelijk is zou ik per direct ontslaan. Het ziet er echt zo uit van: ‘Wij Saab 95 rijders hebben nu ook een opvallende neus.’
@ Jantje:

Daar heb je ’n punt. Ben er ook niet weg van. Maar er is een oplossing: af fabriek kan je ze in koetswerkkleur laten lakken. Net zoals je dat met je single frame-grille kan laten doen.
@Tombnolz: Het single frame front van Audi vind ik persoonlijk ook niet zo geslaagd. Het is te veel een ‘gimick’ en niet een onderdeel van het pure design. Niet zo erg als wat Saab nu op haar 95 doet uiteraard, maar een echte verbetering is het niet. Oospronkelijk was dit front enkel en alleen voor de W12 A8 en mocht geen een enkel model dit voeren. Als je dit weet dan zie je ook dat het op de andere modellen niet echt past. Op de Q7 gaat het overigens nog wel. Al deze ellende is veroorzaakt doordat Audi een italiaanse ontwerper heeft aangetrokken die voorheen bij Alfa werkte. Alfa zit in mijn optiek nog weer 10 treden lager dan Saab. Deze ‘gladiool’ vond deze ‘gimick’ zo mooi dat die maar op alle Audi’s moest komen. Hierdoor worden ze – als we 6 jaar verder zijn – gedateerder. Maar nogmaals: niets is erger dan wat ik vonmorgen op de Saab 95 zag…
@J.W.v.S: je zou voor de grap de column over die 9-5 voorkant die ik een tijd geleden heb geschreven eens moeten lezen….. ik denk dat je die wel kan waarderen ;)

http://www.autoblog.nl/archive/2006/02/14/if_it_aint_broke_dont_try_to_f
@Woody: De algehele strekking van je verhaal over de Saab 95 ‘facelift’ onderschrijf ik graag. Echter je zinsnede ‘met een dikke zakenauto’ is echt zeer onjuist. Een dikke zakenauto. Daar vallen onder meer de Mercedes S, BMW 7 en VW Phaeton onder. Maar een Saab 95? Dat is qua prijs 3 trappen lager en qua quality te slecht om er zelfs maar mee te vegelijken…
@ JWvs:

Op zich vind ik dat single frame wel een leuke vondst, staat wel stoer. Maar mijn bezwaar is: pas het toch niet toe op alle modellen! Jij denkt er blijkbaar net zo over, dus je bent toch een beetje voor rede vatbaar.

Wat weer walgelijk is, is je uitspraak over Alfa. De laatste 40 jaar werd er volgens mij geen sedan/break zo mooi als de 156 gemaakt. Vergelijk het design maar eens met de vorige generatie A6… En de 147 is momenteel toch alweer bijna 9 jaar oud en ik heb nog geen mooiere hatchback gezien. En de pre-facelift is nog de mooiste van allemaal!
@ JWvS:

Waarom blijf je maar hameren op die zogezegd slechte kwaliteit van Saab, terwijl er geen reet van klopt? Als je denkt dat VW’s topspul zijn, dan hebben we thuis een leuke Sharan voor je. Nog nooit iets aan gemankeerd, 280.000 km zonder kosten, yeah right! Maar dat is een Ford zeker? En Fords zijn ook brol?
Ik heb me tot nu toe redelijk geamuseerd over/met deze discussie. Ik ben het obsessieve geleuter van JwvS nu echter een beetje zat.

Je weet werkelijk geen drol van Saab, laat staan van een 9-5 (en niet 95). Dat je denkt te kunnen beoordelen dat een auto in een andere klasse valt, prima maar over de kwaliteit van die auto weet je helemaal niets. Dat je denkt dat je je ergens een mening over denkt te kunnen aanmatigen ook al heb je geen benul waar je over praat, zegt meer over jou dan over het onderwerp.

Beter mensen in het ongewisse te laten of je een joker bent dan je mond opentrekken en hun twijfel wegnemen
@Tombnolz Alfa is puur design en geen quality.
@marc Dat Saab echte bagger is blijkt wel uit het hier geposte filmpje waarin een Saab met vol gas een Audi S4 inhaalt. De bestuurder in de S4 geeft vermoedelijk half gas, maar dit terzijde. De enorme ‘tering herrie’ in de Saab – anders kan ik het echt niet noemen – die dat met zich meebracht zegt voor mij al genoeg. Het klinkt echt alsof de Saab dat maximaal 3 minuten zou kunnen volhouden om daarna volledig vast te lopen. Het mooiste was nog wel dat Saab een event had waarbij ze 25.000 kilometer achter ekaar gingen rijden zonder onderhoud. Wat knap zeg….. Nu reden ze iets harder dan normaal, maar wel wat er een mooi constante bedrijfstemperatuur. Bij Duitse auto’s is al jaren het onderhoudsinterval zo rond de 30.000km. Maar los daarvan: Saab is er dus trots op dat ze 25.000km achter elkaar kunnen rijden. Dat zegt mij echt genoeg. Bagger dus.
@ JWvS: Je gaat er dus vanuit dat de Saabs op 25.001 km vast zouden lopen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).