Gespot: Aston Martin, nu met V12!

Auteur: , 30 Reacties

Na decennia lang zescilinders te hebben gebruikt voor hun modellen bleek aan het einde van de jaren ’60 dat er meer vermogen nodig was om hun destijds nieuwste model ten minste net zo snel te laten zijn als het voorgaande model. En zo ontstond de DBS V8. Dertig jaar later, in 1999, bleek alweer dat een zescilinder niet krachtig genoeg was. Toen voorin een DB7. Oplossing: De DB7 Vantage.

Aston-Martin DB7 Vantage (-Volante)

Vanaf 1994 werd de DB7 gebouwd, maar met een zescilinder van Ford. Hij kon prima meekomen en was relatief betaalbaar tussen de lompe en verouderde Virages. Maar op den duur had hij wel een grote broer nodig aangezien de Virage en diens zeer krachtige broer V8 Vantage aan vervanging toe waren. In 1999 kwam Aston-Martin voor het eerst met een V12 in een productiemodel. Dit was de DB7 Vantage, die uiteraard ook meteen een facelift mee kreeg. Wat dat betreft niets dan lof, want de DB7 zag er wat betreft body een beetje “suf” uit, als ik dat zo zou mogen zeggen. Het kwam over als een dure auto, maar was net als de Virage in detail een afknapper. Geen stijlvolle velgen, en een wat saai uitgewerkte voorbumper. Het hoeft geen enorme klont plastic te zijn, zoals op de DB7 Vantage heeft het al iets meer presence. Vanaf de introductie van de DB7 Vantage werd het model een stuk beter verkocht, wat ook toe te kennen is aan het feit dat de V8 tot een einde kwam. Voorin lag nu een atmosferische V12 van 5,9 liter, en 420 pk. Wat betreft vermogen lag het nog heel ver onder dat van de V8 Vantage, maar het was een gezonde toename ten opzichte van de DB7 “3.2” en de atmosferische Virage/V8. Er werden tussen 1999 en 2003 mar liefst 4.444 DB7 Vantages verkocht – exemplaren met Zagato koetswerk niet meegerekend – wat enorm veel meer was dan de 2.449 DB7’s met zescilinder. Óók als de gehele V8 reeks mee wordt gerekend is het een vooruitgang, en dan te bedenken dat tegen het einde van de DB7 productie tegelijkertijd al Vanquishes van de band rolden…

Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage Volante - Foto Jim Appelmelk


Aston-Martin DB7 GT(-A)

Voor de GT en de GTA waren de verwachtingen aanvankelijk erg hoog wat betreft verkopen. De DB7 Vantage was iets lichter dan zijn “voorgangers” maar nog steeds had de auto geen erg dynamisch rijgedrag. Zie het als wat Bentley in de late jaren ’90 “Mulliner” noemde. Een toevoeging in de vorm van een harder onderstel, wat extra vermogen, en hier-en-daar een roostertje (en een fliptail!). De GT kreeg er een symbolische 15 pk bij, wat het tot 435 pk maakte. Net als de DB7 Vantage Zagato, waarover morgen meer. De DB7 GTA had de extra 15 pk niet, en zoals de naam al doet vermoeden leidde de krukas naar een automatische versnellingsbak die te bedienen was via een touchtronicsysteem. Niet heel handig als je middels kleine details de auto een dynamischer voorkomen wil geven, maar de versie met handbak werd ook al slecht verkocht. Van de 190 exemplaren gingen er 84 naar Engeland en 64 naar de States. In Nederland zijn er tot dusver geen exemplaren bekend. Er staan wel ten minste twee GTA’s op Nederlands kenteken, terwijl er maar 112 zijn gebouwd. 60 voor de UK en 17 voor de VS. Het zilveren exemplaar is een GT in een pittoresk straatje in Brompton, Londen. Het andere exemplaar is één van de twee GTA’s in ons land. In Amsterdam kom je hem nog wel eens tegen, net als het zwarte exemplaar, de andere inheemse GTA.

Aston-Martin DB7 GT - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 GT - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 GT - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 GT - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 GTA - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 GTA - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 GTA - Foto Jim Appelmelk


Aston-Martin Vanquish (-S)

In maart 2001 in Geneve was de Vanquish voor het eerst zichtbaar voor het publiek. Het was geen heel grote verrassing aangezien hij sprekend leek op de Project Vantage uit 1998, maar zo gaat dat wel vaker. Het was een auto voor wie de V8 Vantage uit de jaren ’90 nog een beetje was blijven hangen. De DB7 was immers een stuk slanker, minder krachtig, en goedkoper. De Vanquish was een stuk groter en massiever vormgegeven, maar woog ongeveer hetzelfde. Er lag dan ook geen zwaardere motor in dan in de DB7 Vantage, hoewel de 5,9 liter V12 nu was opgepept tot 460 pk. De versnellingsbak had de vorm van flippers aan het stuur, zoals al langer een optie was bij Ferrari’s.

Aston-Martin Vanquish - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Vanquish - Foto Jim Appelmelk

Vanaf 2003 werd de “MY 04” gebouwd, een lichtelijk gefacelifte versie met onder andere vernieuwde remschijven. Aan de buitenkant was de auto te herkennen aan nieuw zevenspaaks 19 inch lichtmetaal, hoewel de originele velgen van de Vanquish wel optioneel bleven. Aan het interieur werden wat details bijgeslepen, zoals een herontworpen middenconsole en stoelen die meer schoudersteun gaven.

Aston-Martin Vanquish MY 04 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Vanquish MY 04 - Foto Jim Appelmelk

Ten slotte kwam de Vanquish S, die van 2004 tot en met 2007 in productie was. Er werd ditmaal 520 pk gehaald uit diezelfde 5,9 liter V12. Doorslaggevend voor de topsnelheid die natuurlijk de magische 200 mijl per uur grens moest doorbreken was het verhogen van de eindoverbrenging. Dat kostte acceleratie, 0,3 seconde op de 0-100 sprint. In een dergelijke auto zijn eigenlijk beide eigenschappen niet heel belangrijk. Aan het uiterlijk waren duidelijk veranderingen opgetreden. Zo heeft de auto een lip onder de neus gekregen en er de achterklep heeft een geïntegreerde achterspoiler. Het zou de cW waarde van 0,33 naar 0,32 hebben verminderd. Een detail dat minder in het oog valt is het model velgen. Het lijkt nog erg veel op velgen onder de oorspronkelijke Vanquish, maar ze hebben nu geen 12 spaken, maar slechts 11. Subtiel verschil.

Aston-Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk


Aston-Martin DB9 (-Volante)

De belangrijkste reden om de Vanquish te updaten tot Vanquish S was de DB9. Niet de Vanquish, maar déze auto was daadwerkelijk de opvolger van de DB7 Vantage. Logisch aangezien de Vanquish ongeveer vijftig procent duurder was. De DB9 had 450 pk, nog steeds uit de 5,9 liter V12 die in wezen de enige is die Aston-Martin tot nu toe heeft geproduceerd. Het was een gepaste toename ten opzichte van de DB7 Vantage, maar het probleem was nu dat het vermogen te dichtbij dat van de Vanquish kwam en het verschil tussen de twee auto’s voor de buitenwereld te klein was om een verschil van honderdduizend euro te legitimeren. En zo kwam men met de Vanquish S. Inmiddels is het vermogen voorin de DB9 omhoog geklommen tot 470 pk. Uiteraard was er ook weer een Volante, die ongeveer twee keer zo weinig voorkomt als de DB9, maar als nog meer dan genoeg te zien is. Een andere leuke versie die momenteel gebouwd wordt is de DB9 LM, een model om de Le Mans overwinning van 2007 te vieren. Er worden 124 exemplaren van gebouwd. Veel anders dan de “gewone” DB9 is er eigenlijk niet, denk aan een “unieke” kleur van het exterieur, namelijk zilvergrijs… Er ligt ook een mooi setje velgen onder, namelijk dat van de N400.

Aston-Martin DB9 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB9 Volante - Foto Jim Appelmelk

Er ontbreken nog twee zeer belangrijke Astons met V12. De ene wordt volop gebouwd, de andere is een gelimiteerde oplage met een wel erg bijzondere koets. Eigenlijk zijn dat zelfs twee modellen. Mocht je wallpapers willen, dan kun je me altijd een e-mail sturen. Vermeld dan wat je schermresolutie is, en het handigst is om de url van het plaatje te noemen.



30 reacties

En zo ontstond de DBS V8. Dertig jaar later, in 1999, bleek alweer dat een zescilinder niet krachtig genoeg was. Toen voorin een DB7. Oplossing: De DB7 Vantage

Vreemde zin? Eerst zescilinder moet achtcilinder zijn? En toen voorin een V12?
de mooiste AM ever is toch wel de Vanquish S vind ik
sorry maar vindt het maar lelijke auto’s met een ford motor gewoon belachelijk! Toch veel liever die heerlijke Maserati’s
Jammer dat de achterlichten van een DB7 zo dateren, anders had deze auto echt de eeuwige jeugd! nog steeds schitterend!
alberto de piento
Prachtige threads.
De leukste om lezen.
Keep up de good work, i should say :-)
AD ik zal eraan denken, kzie je morgen AM vS ritje wil je dan ook niet meer zeker.
Mooie foto`s!

Maare ff vraagje hoe kan het dat bijna alle spot foto`s van jim appelmelk zijn? Reisd hij de hele wereld over om die spots te maken ofzo?
Laatste alinea:

Er ontbreken nog twee zeer belangrijke Astons met V12. De ene wordt volop gebouwd, de andere is een gelimiteerde oplage met een wel erg bijzondere koets. Eigenlijk zijn dat zelfs twee modellen.

Welke zijn dit dan??? Wel zo prettig om even te vermelden in plaats van af te sluiten met een quiz ;)
de een-na-laatste is goed geK!
Ik vind de DB9 uit dit rijtje echt het mooist. Prachtige proporties met sexy lijnen.
Die DB7 GTA heeft trouwens een verschrikkelijk lelijke grill.. Gewoon wat geperforeerd plaat materiaal en.. Je ziet de schroefjes zo zitten..
@ Roadronner

Aston martin DBS en de DB7 Zagato?
ben je wel goed bij je hoofd ?
De eerste DB7 is zowel de móóiste db7 alswel de mooiste Aston Matin ooit gebouwd. Vind ik.

Ik vind dat dit soort artikelen iets meer in de IK-vorm geschreven moeten worden.
zoek de verschillen bij al die modellen na 300 keer kijken heb je er wel een paar … wat een lelijke auto’s zit geen verandering van model niks in
Ik vond de andere series interessanter. Dit is allemaal maar van dat moderne spul… Doe dan maar een kleine zescilinder! :D

@ Ascolado; Als het goed is, zijn alle spots van hem, het gaat hier om zijn spots. Zoek je spots van anderen, autojunk is all yours! Hij is autoblogs huisspotter, en daarvoor reist hij wel wat, hoewel je met Londen en Duitsland het meeste wel gezegd hebt…
@ Neluz; Zolang je geen Audi-fan bent, mag je dat zeggen. :P
@ roadronner

dat zijn de One-77 en de V8 Vantage waar recent de V12 in is gelepeld (en nu dus V12 Vantage..)

mooi stukje in het algemeen, beeldmateriaal is fantastisch maar nog mooier zou wat audiomateriaal van een aanslaande V12 zijn. werkelijk fantastisch, mensen schrikken ervan.
Die Vanquish is toch echt nog steeds een van de vetste Astons die er zijn!
Keep up the good work!
@ Citrofiel: nou dat is mooi dan kan ik dus nog meer zeggen erover :P
VRAAG: Ik heb wel eens een DB7 gespot, een van het latere type. Nu had deze een V12 badge op de flanken, links en rechtsvoor, bij het knipperlichtje. Kan mij niet heugen dat dit ooit zo geleverd is op de DB7, klein detail, vond het erg veel op een V12 badge van mercedes lijken.
De tekst zit vol ongrammaticale zinnen en ‘schoonheidsfoutjes’, alsof het er niet van gekomen is het geheel een keer na te lezen.
@AD:
Er is geen Ford onderdeel in de motor van deze auto’s te vinden.
Alle motoren worden in Duitsland gebouwd en zijn volledig door Aston zelf ontwikkeld.
Overigens vind ik een DB7 niet zo boeiend meer, een Vantage kan je al vanaf 40 a 50 mille vinden op marktplaats. Kvind em ook een wat gedateerde look hebben (vooral het interieur). Mijn favo blijft altijd nog de DB9RS.
Wat een heerlijke auto’s die Aston Martins. Eigenlijk is er geen lelijke versie te vinden.
Zag laatst nog een DBS in Auckland. Netjes tussen allerlei andere auto’s geparkeerd, maar sprong er echt tussen uit.
Cool… De V12 versies zijn voor mij toch de mooiste, snelste en leukste! Wat zijn ze toch mooi… Zoooo mooi…
hoeveel mensen hebben die 11 spaken geteld? haha
Voor de echte Vanquish S lovers (zoals ik) is hier een erg dik filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=xrcJtf6ePC8

Wat een pornobak..
PS, de Benz die hem volgt kan ook niet langzaam zijn.
All time AM is voor mij, zeker de Vanquish (S)!
@oversoft kijk dan maar goed naar het interieur van je Aston dezelfde achteruitkijkspiegel,… en de motor is wel afkomstig van Ford ga dat maar opzoeken
Vanquish S beats all. Love it!
De witte DB9…
Om van te kwijlen zo mooi!
De zilvergrijze versies vind ik eigenlijk niet zoveel hebben en het rood is gewoon ronduit lelijk.

Nee doe mij de witte maar…
@ Dimitri

1969: DBS me zescilinder wordt aangevuld door DBS V8
1999: DB7 met zescilinder wordt aangevuld met DB7 Vantage (=V12)

Dus het punt dat ik probeer te maken is dat tweemaal blijkt dat een zescilinder niet als krachtig genoeg wordt ervaren.

@ AD
Het zijn geen Ford motoren, maar Ford heeft wel meegeholpen met de ontwikkeling ervan. Verder… Is er wel meer dan het uiterlijk van auto’s, toch?

@Acolado
Mja, hele wereld… Door de maanden heen kom ik wel eens in het buitenland, maar het is niet zo dat ik er echt vaak kom. Londen, Düsseldorf, Antwerpen, Knokke, Brussel en Parijs zijn plekken waar ik wel eens kom, vooral de eerste twee zijn heel leuk! Verder standaard in Amsterdam of in Laren.

@Jax Dryke
Waarschijnlijk niet nee, maar vooralsnog is het een redelijk representatieve aanname. Er zijn weinig mensen positief over geweest. Maar voortaan probeer ik inderdaad meer in de ik-vorm te schrijven.

@Reinout
Een groenmetallic Vantage Volante misschien? Wel eens zien rijden in de P.C. Hooft, destijds nog op Belgische platen. Nu zit er een NL kenteken op. Volgens de eigenaar ligt er 550 pk in….

@Frans
Inderdaad een beetje slordig, nou je het zegt…

@Carmaster
Tsja, rood, Arabieren willen het altijd net iets anders. Ik vind het ook niet passen bij het model.

Bedankt voor de reacties!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).