Althans, als het aan onze verkeersminister Camiel Eurlings ligt. Na het immens succesvolle 'Het Nieuwe Rijden' (ken jij nog iemand die 50 km/h in z'n vier rijdt?) wordt vandaag de knalcampagne 'De Nieuwe Band' gelanceerd. Want De Nieuwe Band is veiliger, milieuvriendelijker, stiller èn goedkoper dan alle andere banden! Wat wil je nog meer?
Je merkt dat wij onze twijfels bij dit verhaal hebben. Eco-banden zijn namelijk per definitie geschikter om brandend over een flitspaal te leggen dan om onder je auto te monteren. De 0,1 km die je extra kunt rijden op een liter brandstof wordt immers meteen ongedaan gemaakt door alle keren dat je een tractor moet mobiliseren om je auto uit een greppel te trekken als je weer eens rechtdoor bent gegleden. Toch denkt Eurlings dat dit bij De Nieuwe Band anders ligt. De Nieuwe Band heeft namelijk een lagere rolweerstand èn meer grip dan een normale band. Wauw.
De Nieuwe Band voldoet dan ook nu al aan strengere EU-richtlijnen die binnen afzienbare tijd gaan gelden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil dit stuk toverrubber elk jaar onder 5% van het wagenpark geplaatst hebben. Om dit te bereiken hebben ze 19 bedrijven in de arm genomen, waaronder de BOVAG, de gemeente Rotterdam en de provincie Utrecht. Wat we ons daar precies bij moeten voorstellen weten we niet. Wellicht krijg je gratis Nieuwe Bandjes bij een APK-beurt, of als je auto wordt weggesleept?
Het wachten is nu op De Nieuwe Winterband…
Met dank aan iedereen voor de tip!
58 reacties
Dat kunnen ze toch niet zomaar beweren als het niet waar is? Lijkt me wel sterk, als het echt zo was hadden alle bandenmerken die dingen al lang in hun assortiment en was er niks nieuws aan. (Er zullen dus wel genoeg addertjes op de loer liggen in het gras ;))
Het zal weer zo’n typische snel-punten-scoren maatregel zijn.
Elk jaar? Bedoel je niet ‘dit jaar’, en dan steeds meer?
is wel degelijk mogelijk, aangezien we niet over coulombwrijving praat (heb eergisteren ganse uitleg erover gehad in school), maar lijkt me idd ook zeer onwaarschijnlijk aangezien dit enkel nog zou mogelijk zijn door andere materialen (lees exotischere/duurdere)
Pas nog in een automaat gereden die 50 in z’n 5 deed, maar als ik in de auto rijdt van m’n ouders is 50 in 4 alleen te doen als ik iets harder rijdt dan 50. Maarja, dan krijg je ook weer fanmail van Spee…
Juist, dus binnen niet al te gek lange tijd worden alle Rotterdammers verplicht tot de aanschaf van dit soort banden.
Ik geloof dus geen flikker van de prestaties van de band. Momenteel heb je eigenlijk de keuze tussen veel grip(slecht voor het milieu) en weinig grip(goed voor het milieu). Alles daartussen is een compromis(wat alle straatbanden ook zijn).
Bij mij komt er in ieder geval geen eco-band onder. Ik vind mijn eigen veiligheid belangrijker dan de milieuhype.
“Dat kunnen ze toch niet zomaar beweren als het niet waar is?”
Dit is Nederland. We worden al jaren voorgelogen over van alles en nog wat.
Zolang het geld kan opleveren gaat de regering over lijken(letterlijk).
Nee ik houd het wel bij mn Bridgestone Potenza’s.
http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Sommerreifen/195_65_R15/Michelin_Energy_Saver.asp?ComponentID=208708&SourcePageID=209308
Ik geloof wel dat er voor veel mensen winst te halen valt uit die energiebesparende banden, hoor. Iets minder grip betekent nu ook niet meteen “super onveilig”. Maar heel vreemd dat de overheid hier achter zit, dat stinkt een beetje, vind ik.
Whaha je bent mijn held!
Ik ga zoo erg niet voor die banden betalen..
Ben benieuwd of er nog een sportiever variant komt van de eco band. Dat zal ook wel lekker glijden zijn.
50km/u in z’n vier wordt bij rijlessen erin gestampt. Alleen als ik harder ga dan 50, dan schakel ik pas bij 60 over naar de vier.
50 in z’n vier is toch wel erg afhankelijk van in welk type auto je rijdt. Mijn 5-cil diesel kan dat makkelijk en bij 60 naar 5 en bij 80 naar 6. Toegeven, dat gaat alleen zo als het verkeer toch niet opschiet.
En die band van Eurlings? Eerst maar eens zien hoe hij dat denkt te doen: Meer grip en minder weerstand.
Ik heb ook nog geen merk gehoord wat deze band heeft geintroduceerd, iemand meer info?
VWB het nieuwe rijden, heel leuk dat 50 in z’n 4, maar met een beetje kriebel in mijn teen zit ik al op 60 zonder dat ik het merk en FLITS een paar tientjes lichter. Daar kan het nieuwe rijden toch niet voor zijn bedoeld? Daarom rijd ik tegenwoordig weer heel relaxed 50 in z’n 3. Dan houd ik de snelheid veel stabieler zonder als een randdebiel gefocussed te zijn op de snelheidsmeter.
Hier wat prijzen op mijn velgmaat van een willekeurige internet banden winkel:
Michelin ENERGY – E3A – 195/50 R15 82T – € 76,12
Michelin PILOT EXALTO PE2 – 195/50 R15 82V – € 86,08
Ja, deze bandjes zijn iets duurder als de energy.
Maar dan heb je ook wel wat meer! zowel onder mijn oude Fiesta als de Charade van mijn vriendin zitten die energy banden en ik kan alleen maar zeggen… Bagger. kan je beter in het nat op Toyo rijden. Onder mijn Clio Ibiza en dus mijn nieuwe fiesta nu die Exalto’s en dat is echt heerlijk. beter qua wegligging algemeen, maar ook stiller! slijtvast ook… maar daar wint de energy het wel op.
voor 40 euro meer kan je een stukkie harder (v of t) en je zit een stuk veiliger in je auto met de meeste weersomstandigheden.
Ik heb in ieder geval weinig klachten over deze sportbanden.
Gestandaardiseerde test voor slijtage, grip, stuureigenschappen etc. erbij, en de volgende keer als ik bij de bandenboer sta kan ik de band kiezen zoals ik hem wil hebben.
Prima toch, zolang ik een vrije keuze heb.
50 in 5 gaat overigens prima, 50 in 1 ook. Heerlijk, die italiaanse blokjes.
een lagere rolweerstand èn meer grip
Da’s knap… het is het een OF het ander, niet allebij…
Die fiesta van mij is een 1.25 met 60pk (b label) 50 in z’n 4 is vrijwel onmogelijk aangezien in z’n 4 pas bij 80 een beetje vermogen krijg. Leuk die zuinige zooi. maar ik moet toch echt toeren maken om een beetje te rijden en dan rij ik alsnog 1L/13.5km. (kon niet kiezen welke motor ik wilde, auto van de zaak).
Het gaat om rolweerstand, niet om wrijvingsweerstand, rolweerstand heeft te maken met elastische energie verliezen. Grip heeft wel te maken met wrijvingsweerstand, dus minder wrijvingsweerstand is inderdaad minder grip maar daar gaat het hier dus niet om.
Ik schakel pas naar 3e bij 50. Met mijn vader’s auto zit ik dan zelfs nog in 2e; maar ja, wat wil je… Maserati GranTurismo S: dat mooie geroffel vraagt om in de toeren gejaagd te worden.
Greetzz,
JMC
Rolweerstand heeft er meer mee te maken hoe ver de band ingedrukt wordt, en dat is weinig afhankelijk van de grip.
Dus hoe erg ik ook tegen eco-banden en die andere milieuonzin ben, het kan wel…
tsja wat is dat he….minder weerstand, maar MEER grip….how the hell is that possible!!!!???
explain yourself Eurlings!
Fun verzekerd whoehaha
gaan ze subsidieeren ..
Eurlings met een bandenfabrikant bij yap yum gezien ??
Waarmee dat dan?
Ik haal 145 in z’n 3 en 205 in z’n 4. :twisted:
Je krijgt er niet één maar vierr!
Is dit een TelSell advertorial o.i.d.?
Zuinig rijden? Daarvoor heb ik géén Clio RS2 gekocht…
Zuinig rijden = langzaam optrekken bij de verkeerslichten zodat er max. 3 wagens oprijden en de rest weer moet wachten. Want stationair verbruikt je minder! ;)
Swift GTI met GS versnellingsbak, langere overbrengingen zorgen hiervoor. Motortje is ook iets gefokt naar 110 a 120 pk, waardoor de sprint t.o.v. de gti-versnellingsbak net iets vlotter verloopt. :)
*= getest in een zweeds automagazine, was 0,1l/100km verschil.