Nieuwe autoband gaat Nederland redden

Auteur: , 58 Reacties

Althans, als het aan onze verkeersminister Camiel Eurlings ligt. Na het immens succesvolle 'Het Nieuwe Rijden' (ken jij nog iemand die 50 km/h in z'n vier rijdt?) wordt vandaag de knalcampagne 'De Nieuwe Band' gelanceerd. Want De Nieuwe Band is veiliger, milieuvriendelijker, stiller èn goedkoper dan alle andere banden! Wat wil je nog meer?

Je merkt dat wij onze twijfels bij dit verhaal hebben. Eco-banden zijn namelijk per definitie geschikter om brandend over een flitspaal te leggen dan om onder je auto te monteren. De 0,1 km die je extra kunt rijden op een liter brandstof wordt immers meteen ongedaan gemaakt door alle keren dat je een tractor moet mobiliseren om je auto uit een greppel te trekken als je weer eens rechtdoor bent gegleden. Toch denkt Eurlings dat dit bij De Nieuwe Band anders ligt. De Nieuwe Band heeft namelijk een lagere rolweerstand èn meer grip dan een normale band. Wauw.

De Nieuwe Band voldoet dan ook nu al aan strengere EU-richtlijnen die binnen afzienbare tijd gaan gelden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil dit stuk toverrubber elk jaar onder 5% van het wagenpark geplaatst hebben. Om dit te bereiken hebben ze 19 bedrijven in de arm genomen, waaronder de BOVAG, de gemeente Rotterdam en de provincie Utrecht. Wat we ons daar precies bij moeten voorstellen weten we niet. Wellicht krijg je gratis Nieuwe Bandjes bij een APK-beurt, of als je auto wordt weggesleept?

Het wachten is nu op De Nieuwe Winterband

Met dank aan iedereen voor de tip!



58 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
kansloos, daar gaat mijn belastinggeld dat ik over forza betaalde.. :(
Minder weerstand, maar wel meer grip… Zal wel aan mij liggen maar ik begrijp dat niet!
“De Nieuwe Band heeft namelijk een lagere rolweerstand èn meer grip dan een normale band.”

Dat kunnen ze toch niet zomaar beweren als het niet waar is? Lijkt me wel sterk, als het echt zo was hadden alle bandenmerken die dingen al lang in hun assortiment en was er niks nieuws aan. (Er zullen dus wel genoeg addertjes op de loer liggen in het gras ;))

Het zal weer zo’n typische snel-punten-scoren maatregel zijn.
Hahaha Camiel! Onze redder in nood! We love you! XXx
Ruben, ik rij inderdaad niet in z’n vijf met 80 – ik rij in z’n drie! Golf II Automaat uit 1988. Heeft er maar drie. Laat Camiel het niet horen!
de milieuvriendelijkste band is deze dat het langst meegaat, simpel als dat. Bij al deze ZEVERIJ vergeet men de productie mee in rekening te brengen, en laat nou net de productie van banden zijn die ongeloofelijk veel energie vraagt
Euhm, lagere rolweerstand en meer grip? Wie kan me overtuigen?>
Ik heb zin om een paar bandjes met een lekkere RWD voor de oprit van minister eurlings op te roken.
“Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil dit stuk toverrubber elk jaar onder 5% van het wagenpark geplaatst hebben.”

Elk jaar? Bedoel je niet ‘dit jaar’, en dan steeds meer?
Lol ik rij soms wel 50 in mijn vierde, als ik tenminste lang even rechtdoor kan rijden, anders niet.
@mo (en nog andere)

is wel degelijk mogelijk, aangezien we niet over coulombwrijving praat (heb eergisteren ganse uitleg erover gehad in school), maar lijkt me idd ook zeer onwaarschijnlijk aangezien dit enkel nog zou mogelijk zijn door andere materialen (lees exotischere/duurdere)
Hoe serieus moet ik 50 in z’n 4 opvatten?
Pas nog in een automaat gereden die 50 in z’n 5 deed, maar als ik in de auto rijdt van m’n ouders is 50 in 4 alleen te doen als ik iets harder rijdt dan 50. Maarja, dan krijg je ook weer fanmail van Spee…
ik rijd… :(
“Om dit te bereiken hebben ze 19 bedrijven in de arm genomen, waaronder de BOVAG, de gemeente Rotterdam en de provincie Utrecht.”

Juist, dus binnen niet al te gek lange tijd worden alle Rotterdammers verplicht tot de aanschaf van dit soort banden.

Ik geloof dus geen flikker van de prestaties van de band. Momenteel heb je eigenlijk de keuze tussen veel grip(slecht voor het milieu) en weinig grip(goed voor het milieu). Alles daartussen is een compromis(wat alle straatbanden ook zijn).

Bij mij komt er in ieder geval geen eco-band onder. Ik vind mijn eigen veiligheid belangrijker dan de milieuhype.
Dit betekend dus dat ik met die banden harder kan rijden met hetzelfde verbruik!?
@jamesBROWN.

“Dat kunnen ze toch niet zomaar beweren als het niet waar is?”

Dit is Nederland. We worden al jaren voorgelogen over van alles en nog wat.
Zolang het geld kan opleveren gaat de regering over lijken(letterlijk).
Zolang lagerolweerstandsbanden minder grip bieden, vind ik heel het concept van die lagerolweerstandsbanden larie: de kans op (zwaardere) ongevallen stijgt, alsook het aantal gewonden en doden. Tot hiertoe schilder ik heel dit gedoe af als een middel om het geweten van de groendenkende te sussen, of om alweer een nieuwe markt aan te boren.
Zie ADAC Reifentest 2008. De Michelin Energy Saver (AKA De mother of all ecobanden) scoorde zwaar kut bij nat en koud weer. Compound is zo hard dat het niet bijna niet slijt. Nadeel is slechte grip bij koud weer omdat de compound dan nog harder is.

Nee ik houd het wel bij mn Bridgestone Potenza’s.
én duurder zeker :x
Vijftig in vierde? Dat rijd ik al mijn sinds de dag dat ik mijn rijbewijs heb. En ervoor zelfs al :-) En nu met de sequentiële bak merk ik dat hij automatisch hetzelfde doet. Wij verstaan elkaar ;-)

Ik geloof wel dat er voor veel mensen winst te halen valt uit die energiebesparende banden, hoor. Iets minder grip betekent nu ook niet meteen “super onveilig”. Maar heel vreemd dat de overheid hier achter zit, dat stinkt een beetje, vind ik.
@ Wapz
Whaha je bent mijn held!

Ik ga zoo erg niet voor die banden betalen..
Hmm, die Michelin band is het tegenover gestelde van de band die ik heb. Toyo Proxes.
Ben benieuwd of er nog een sportiever variant komt van de eco band. Dat zal ook wel lekker glijden zijn.

50km/u in z’n vier wordt bij rijlessen erin gestampt. Alleen als ik harder ga dan 50, dan schakel ik pas bij 60 over naar de vier.
Ik rij bijna altijd 50 in z’n 4… is dat zo gek?
Tja, minder weerstand en meer grip is totaal onlogisch. Voor mij ook Potenza’s!!

50 in z’n vier is toch wel erg afhankelijk van in welk type auto je rijdt. Mijn 5-cil diesel kan dat makkelijk en bij 60 naar 5 en bij 80 naar 6. Toegeven, dat gaat alleen zo als het verkeer toch niet opschiet.
Grip en rolweerstand zijn coherent. Maar waarom wil Camiel verbruik marginaal drukken ten koste van de verkeersveiligheid? Je grip wordt immers ook minder.
Ik rijd ook al sinds ik mijn rijbewijs heb 50 in de vierde versnelling. Heerlijk rustig. :) En zodra ik boven de 60 kom zonder dat ik enige vorm van haast heb staat de bak onmiddellijk in de vijfde versnelling. Ik rijd ook zelden harder dan 120 want anders doe je niks anders dan op en neer pendelen tussen 110 en de snelheid die je wenst aan te houden wanneer je op korte stukken niet wordt opgehouden door ander linkshangend verkeer. En echt, het scheelt erg veel in het verbruik. Je rijdt zo 50km meer op een tank van ongeveer 50 liter.
En die band van Eurlings? Eerst maar eens zien hoe hij dat denkt te doen: Meer grip en minder weerstand.
50 in de 4? Dat rij ik altijd al. Ik heb namelijk een auto die dan wél nog trekt :+
50 in zijn 4? Dan slaat ie af.
Ik ben benieuwd naar deze nieuwe band. Ik heb er niet eerder van gehoord, dus lijkt een beetje een konijn uit de hoge hoed. Ecobanden in het verleden hadden een lage rolweerstand doordat het rubber verhard was met een of ander koolstof goedje. Deze banden gingen ook langer mee, maar maakten veel lawaai, waren zeer gevoelig voor onbalans en stuurden slecht.
Ik heb ook nog geen merk gehoord wat deze band heeft geintroduceerd, iemand meer info?
VWB het nieuwe rijden, heel leuk dat 50 in z’n 4, maar met een beetje kriebel in mijn teen zit ik al op 60 zonder dat ik het merk en FLITS een paar tientjes lichter. Daar kan het nieuwe rijden toch niet voor zijn bedoeld? Daarom rijd ik tegenwoordig weer heel relaxed 50 in z’n 3. Dan houd ik de snelheid veel stabieler zonder als een randdebiel gefocussed te zijn op de snelheidsmeter.
Camiel wordt seniel.
Even ter vergelijking. Ik heb een nieuwe Fiesta 2009 met rondom Michelin pilot Exalto PE2, volgens deze vriendelijke vriend GEEN “nieuwe” band. Dat is namelijk de Energy bij Michelin.

Hier wat prijzen op mijn velgmaat van een willekeurige internet banden winkel:
Michelin ENERGY – E3A – 195/50 R15 82T – € 76,12
Michelin PILOT EXALTO PE2 – 195/50 R15 82V – € 86,08

Ja, deze bandjes zijn iets duurder als de energy.
Maar dan heb je ook wel wat meer! zowel onder mijn oude Fiesta als de Charade van mijn vriendin zitten die energy banden en ik kan alleen maar zeggen… Bagger. kan je beter in het nat op Toyo rijden. Onder mijn Clio Ibiza en dus mijn nieuwe fiesta nu die Exalto’s en dat is echt heerlijk. beter qua wegligging algemeen, maar ook stiller! slijtvast ook… maar daar wint de energy het wel op.

voor 40 euro meer kan je een stukkie harder (v of t) en je zit een stuk veiliger in je auto met de meeste weersomstandigheden.
Bridgestone Potenza RE050A doet het bij normaal! gebruik prima onder alle omstandigheden. Als je dan zo nodig zuinig wil rijden kun je nog beter de bandenspanning 0,1 bar verhogen. Is waarschijnlijk nog veiliger ook.

Ik heb in ieder geval weinig klachten over deze sportbanden.
Een energielabel voor banden zou ik toejuichen, idem een duidelijke aanduiding voor de hoeveelheid geluid die een band produceert bij een bepaalde snelheid, het laatste mag van mij best aan wettelijke eisen moeten voldoen.

Gestandaardiseerde test voor slijtage, grip, stuureigenschappen etc. erbij, en de volgende keer als ik bij de bandenboer sta kan ik de band kiezen zoals ik hem wil hebben.

Prima toch, zolang ik een vrije keuze heb.

50 in 5 gaat overigens prima, 50 in 1 ook. Heerlijk, die italiaanse blokjes.
Wat betreft 50 in z’n 4, ik rij altijd 50 in z’n 6, maar ik rij dan ook automaat ;)

een lagere rolweerstand èn meer grip
Da’s knap… het is het een OF het ander, niet allebij…
Overigens,

Die fiesta van mij is een 1.25 met 60pk (b label) 50 in z’n 4 is vrijwel onmogelijk aangezien in z’n 4 pas bij 80 een beetje vermogen krijg. Leuk die zuinige zooi. maar ik moet toch echt toeren maken om een beetje te rijden en dan rij ik alsnog 1L/13.5km. (kon niet kiezen welke motor ik wilde, auto van de zaak).
Ik rijdt in de meeste auto’s ook wel 50 in de vier, dat moet toch ook prima lukken in een 2 liter diesel?
@OverSoft
Het gaat om rolweerstand, niet om wrijvingsweerstand, rolweerstand heeft te maken met elastische energie verliezen. Grip heeft wel te maken met wrijvingsweerstand, dus minder wrijvingsweerstand is inderdaad minder grip maar daar gaat het hier dus niet om.
giuliettalover
Als we met zijn allen eens de LUCHTDRUK in onze banden collectief goed zouden zetten, besparen we VEEL meer dan die zgn 5% PLUS we rijden met veiliger banden, omdat ze op de goede druk staan en niet te zacht staan.
karate kameel
-edit: nutteloze bijdrage-
Grappig, ik heb bij de reacties van dit artiekel 3 “dt-fouten” gelezen. Dit zegt wel iets over de bloggers die denken alles beter te weten.
Ik schakel pas naar 3e bij 50. Met mijn vader’s auto zit ik dan zelfs nog in 2e; maar ja, wat wil je… Maserati GranTurismo S: dat mooie geroffel vraagt om in de toeren gejaagd te worden.

Greetzz,
JMC
Wat super schrijft!

Rolweerstand heeft er meer mee te maken hoe ver de band ingedrukt wordt, en dat is weinig afhankelijk van de grip.

Dus hoe erg ik ook tegen eco-banden en die andere milieuonzin ben, het kan wel…
haha eco banden wat een onzin, gewoon bridgestone onder je auto monteren :D
@ C6.R

tsja wat is dat he….minder weerstand, maar MEER grip….how the hell is that possible!!!!???

explain yourself Eurlings!
Flitspaal… Autoband… Brand…
Fun verzekerd whoehaha
dus een perfecte band .. die iedereen wil hebben ..
gaan ze subsidieeren ..

Eurlings met een bandenfabrikant bij yap yum gezien ??
als ik 50 wil rijden, rijd ik 50 in de 4, als ik de autoweg op rijd, doe ik 50 nog in de 1 tijdens het optrekken
175 in zijn 3 :)
@Erwin.

Waarmee dat dan?
Ik haal 145 in z’n 3 en 205 in z’n 4. :twisted:
Van 50 naar 205 in z’n 4 kost een hoop geduld, maar het gaat wel. :)
Gaat nou iedereen vertellen welke snelheid zijn/haar auto haalt in welke versnelling? Zuinig rijden=3/4 gas en schakelen bij minder dan 3000 toeren voor de meeste auto’s….. wat ook helpt is bij stoplichten, spoorwegovergangen en stilstaande files je motor uitzetten…… Meer grip is goed, maar tot nu toe zijn alle energy of vergelijkbare soorten banden echt KUT! in de regen… dus als ik mag kiezen komen die er niet onder.
@wOoOdy => 200+ in 5. :P
sterker nog. mijn werkgever heeft alle ecobanden bij de omzet naar winterbaden dit seizoen laten vervangen. in het voorjaar krijgen we weer normale banden. er ware nog nooit zoveel kop staart botsingen en uitglijders geweest als afgelopen jaar.
Dé Miracle Tire!
Je krijgt er niet één maar vierr!

Is dit een TelSell advertorial o.i.d.?

Zuinig rijden? Daarvoor heb ik géén Clio RS2 gekocht…
Zuinig rijden = langzaam optrekken bij de verkeerslichten zodat er max. 3 wagens oprijden en de rest weer moet wachten. Want stationair verbruikt je minder! ;)
Hieruit blijkt weer dat veiligheid niet voorgaat. Een paar doden meer of minder maakt niet zoveel uit moeten ze daar gedacht hebben (met €-tekens in hun ogen)
@ mx5/rx8owner

Swift GTI met GS versnellingsbak, langere overbrengingen zorgen hiervoor. Motortje is ook iets gefokt naar 110 a 120 pk, waardoor de sprint t.o.v. de gti-versnellingsbak net iets vlotter verloopt. :)
TIP voor de ecobandenliefhebbers voor een band die echt bestaat: ipv de energy savers, koop de Michelin Primacy HP. Veel betere natte grip en nauwelijks hoger verbruik* tov de energy saver, dus een veel betere koop!

*= getest in een zweeds automagazine, was 0,1l/100km verschil.
50 in z’n 4 is voor die nieuwe econetic bakken, met lange overbrenging. Met mijn peugeot haal ik 50 in z’n 6. Dan rij ik zo’n 1500 tpm, om bij 220km/h op de 7000 tpm te zitten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).