Gespot: Aston Martins door Zagato

Auteur: , 34 Reacties

Aston-Martin had al een beetje geschiedenis met Zagato toen in 2003 99 dichte en 99 open auto’s werden gebouwd met de vertrouwde Z op de flanken. De DB4 GT Zagato is het meest bekende voorbeeld, maar ook op basis van de V8 Vantage verscheen in de jaren ’80 een (onooglijke) creatie van Zagato. Over de DB7 Zagato zijn meningen verdeeld…

Aston-Martin DB7 Zagato
Het chassis van de DB7 Vantage Volante, 60mm korter dan het chassis van de dichte versie, diende als basis. De motor zou dezelfde tuning krijgen als de DB7 GT, en de opbouw zou van een heel opmerkelijk design zijn. Net als men voorheen deed voor speciale modellen liet men de auto ontwerpen door Zagato. Een grote naam, die wel wat aan imago heeft ingeboet door vooral in de laatste twee decennia auto’s te maken waar meningen over verdeeld zijn. Wat opvalt als de auto op je af komt rijden(of gewoon stilstaat, zie foto): grote bek. Als liefhebber leer je leven met een dergelijke disproportionaliteit, maar het is voorstelbaar dat mensen er niets van moeten hebben. In detail is het echter wel weer een erg bijzondere en interessante auto, niet zo’n design dat alleen “anders” is maar eigenlijk geen speciale features heeft gekregen. De DB7 Zagato heeft een aantal leuke details, zoals het achterklepje dat niet bijzonder praktisch is, maar wel leuk. Dit is een klein verticaal klepje zoals dat ook op de DB2 te vinden was. Al kijkende naar de kont valt dan ook het meanderende achterraam op, en de Double Bubble (DB4 GT Zagato). Een belangrijk handelsmerk van Zagato, net als de achterste, puntige zijruitjes. Voor deze details betaalde je wel 60% meer. 60% van honderdduizend pond dus.

Voor de liefhebbers is kwam er al een wallpaper van de DB7 Zagato voorbij, hoewel de kenmerkende vormen van de auto daar niet echt op tot uiting komen.

Aston Martin DB7 Vantage Zagato - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB7 Vantage Zagato - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB7 Vantage Zagato - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB7 Vantage Zagato - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB7 Vantage Zagato - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB7 Vantage Zagato - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB7 Vantage Zagato - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB7 Vantage Zagato - Foto: Jim Appelmelk

Aston-Martin DB AR1
Het interessante aan de AR1 is niet alleen dat het model in Europa nòg schaarser is dan de DB7 Zagato, maar óók dat het eigenlijk niet precies een DB7 Zagato “Volante” is. De naam Volante werd alleen gegeven aan modellen met een softtop, maar afgezien van het feit dat de auto in het geheel geen dak heeft (nou ja, een afdekzijl), is hij niet gebaseerd op de DB7 Vantage Volante. Grappig toch? De auto heeft dus de “lange” wielbasis, om te voorkomen dat de auto moest worden gecrashtest, wat natuurlijk onwijs duur is voor zo’n gelimiteerde oplage. En dat is dan ook de reden dat de auto een totaal andere naam heeft gekregen. Natuurlijk is verwantschap met de DB7 Zagato niet te ontkennen, maar er zit dus een heel concreet verschil tussen. Voor de AR1 gold hetzelfde als voor de DB7 GT en GTA. De handgeschakelde versie kreeg 435 pk onder het rechterpedaal, de touchtronic automaat moest het met de 420 paarden doen die de GTA ook had. Ondanks het feit dat de DB7 Zagato voornamelijk in Amerika is geleverd, staan er sinds niet zo heel erg lang twee op Nederlands kenteken. Één daarvan is een Europese versie, nòg veel zeldzamer dan de VS versie dus!

Aston Martin DB AR1 - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB AR1 - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB AR1 - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB AR1 - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB AR1 - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB AR1 - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB AR1 - Foto: Jim Appelmelk

Voor andere wallpapers kun je me zoals gebruikelijk een e-mail (jim_appelmelk at yahoo.com) sturen. Vermeld dan bij voorbaat direct de url van het uit te vergroten plaatje, en je schermresolutie.



34 reacties

Sorry, maar niet mooi… Heb mooiere zagato’s gezien…
Ben zelf niet een extreme fan van de open versie. Maar de DB7 Zagato is in mijn ogen één van de mooiste Aston Martin’s ooit gemaakt. Zeker als we kijken naar de laatste jaren. Prachtig tijdloos ontwerp met de duidelijke Zagato kenmerken. Vind het zelfs één van de mooiste auto’s in het algemeen.
smaakversterker
WOAAAW
gileinbrouwer
het is een aston oke maar die ar 1 is echt monsterlijk lelijk, vooral door die lange wielbasis. maarja wat doe je er aan
Ik mis nog een paar Zagato’s..
Fijn, laat je je Aston midden in de stad met het dak openstaan, kom je terug naar een spuugzwembad.
Graziano Pelle
nice leggs @ foto 4…
Gaaatverdamme. Kweenie waarom, maar het doet me denken aan een Japanse vis. Any fish uit een willekeurige anime will do. Derder foto AR1 heeft wel wat weg van een XJS
In Wilrijk (antwerpen) is er ook eentje die vaak gewoon op straat geparkeerd staat.
Wou dat het anders was, maar ondanks dat de basis een Aston Martin is kan ik hem niet mooi vinden. Dat golvende (onpraktische) dakraampje, die puntige achterruitjes die doorlopen in het dakraam… nee…
Het enige wat wel een verbetering is zijn die achterlichten… maar 160k?

Dan bestel ik heden ten dagen liever een DB9 ;)
Ze zouden een kentekenplaat voor op deze auto moeten verbieden
Grappig dat veel mensen van deze auto de voorkant schitterend vinden…. maar van een peugeot vinden dat hij een te grote bek heeft ;)
by far het stoerste waar Aston Martin op staat ..

mwah .. misschien is Giuriaro proto nog net iets stoerder ..
Aston Martin Rapide
Nu we het over Zagato’s hebben, de allermooiste Aston Martin is voor mij de DB4GT Zagato uit jaren 1961, waarvan er maar 19 zijn geproduceerd. Een zeer zeldzame verschijning!

DB7 Zagato is zeker ook een mooie verschijning. De AR1 vind ik ietsje minder.
de voorkant lijkt op de nieuwe thunderbird.. en de achterkant op een tvr.. O.o ik vind em nogal lelijk..
@Darahan eh, missen? Als in missen in je garage? 8-)
Hmm misschien moet je je posts toch iets meer groeperen, ik dacht dat we net een aston martin post gehad hebben. Zo bijzonder (mooi) zijn ze niet trouwens
Nee, maar ik mis de andere Zagato’s nog, die minstens zo bijzonder zijn. Zoals de V8 Zagato. De DB4GT Zagato is een nog mooiere verschijning, de kans is echter klein dat je die op straat tegen komt..
iets doet me denken aan Zorro….
It just doesn’t get any worse then with Zagato.. Jegg!!!
@ jd

Je kan een hoop dingen stijlvol en minder (lees: helemaal niet) stijlvol aanpakken…

Peugeot heeft deze smoel misschien ook op bijna al haar modellen willen toepassen. Maar (in mijn ogen) is dit niet op een stijlvolle manier gebeurd. Dit past gewoon NIET op een alledaagse auto.

…en zeker niet op een frans hok! (sorry kon het niet laten) :D
mhm ik denk, er een comminté anti tuners moet komen, want het is echt verschrikkelijk
@ Julien;

Ooit van coachbuilders gehoord? Zij zijn juist diegenen die de meest gewaagde en mooie (maar dat is mijn smaak) ontwerpen maken!

OT: Geweldige auto’s. Volledig uit proportie, maar bij zo’n auto maakt dat helemaal niet uit.
AM Zagato’s zijn geweldig. De DB AR1 vindt ikzelf prachtig. Je hebt dan echt iets speciaals in huis gehaald. Maar die grille is wel wat groot uitgevallen. :P
Bij de DB7 Zagato is die sticker nummerplaat lelijk. Maar het zal wel moeten…
Ze zijn echt prachtig gewoon! En zeer exclusief!
@Jeanke: Pas op, Citrofiel leest dit ook hoor :D
gogogomagazine.com
DB7 Zagato is leuk, maar de DB4GT Zagato was toch echt het mooiste kunstwerk waar ooit wielen onder zijn gezet.
In een klein dorpje bij St. Moritz, Samedan, zit een kleine maar prachtige garage. Volante Classic Car Engadin. Toen ik er langs reed zag een prachtige DB AR1 binnen staan, in de welbekende groene kleur. Na een klein praatje met de eigenaar, zei hij dat ik maar even mee moest lopen naar de werkplaats. Stond daar gewoon in dezelfde kleur, de Coupe. (alleen met afgrijselijke mee-gespoten velgen) Maar mijn dag kon niet meer stuk, twee prachtige spots… Alleen zonder foto’s :(
Wat zijn dit prachtige spots Appeltje, gefeliciteerd.
@Lincoln, how about the bulldog ;)
Dat vond ik vroeger, toen ik klein was, toch wel een van de mooiste en bruutste auto´s ooit eigenlijk. Ik weet alleen niet of die ooit in serie gemaakt is.
PantheraLeo205
Net of een Rus aan het doe-het-zelven geslagen is. Die achterkant is werkelijk afschrikwekkend lelijk.
i like de achterruit van de 1e auto:D
@ Darahan
Helaas is niet elke Zagato spotbaar. Naast deze modellen kom je af en toe een RS/SZ tegen, ik heb ooit een Hyena gezien, en een Fulvia Zagato, maar verder zijn Zagato’s creaties erg moeilijk te vinden. De V8 Zagato is naar mijn weten ook nog nergens gespot, in ieder geval staat er geen op Autogespot en ook niet op AJ voor zover ik weet. Wel staat er eentje op NL platen dus wie weet…

@De Bruine
Hij is ook ontworpen door een Japanner, dus misschien heeft hij inspiratie op gedaan aan de zee oid.

@jd
Valt wel mee toch? Ik vind de bek zelf ook niet echt heel erg mooi, hoewel Peugeot wel erg ver gaat met plastic fantastic… Dat is nog grover gedaan. Maar tot dusver zijn de reacties op de DB7 Zagato overwegend negatief :D :P

@Fout
Het idee is dat het een trilogie was van zes- acht- en twaalfcilinders, met deze week bijbehorende wallpapers. Alles in één week is trouwens bewust.

@Reinout
Mooie ervaring! Wel jammer dat je geen foto’s hebt, dat gevoel ken ik wel. Maar de herinnering zelf is dan des te beter

@markieanta
De Bulldog was een conceptcar, er is er maar één van gebouwd. Fantastisch design trouwens :D
@ Aston Martin zagato AR1

baby got back!
heb zondag een ar1 gespot pff wat een bak!
De AR1 met NL platen word geveild bij het failliet Kroymans in breukelen, kijk maar op http://www.bva-auctions.com. is dit de enige in NL?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).