Agressie in het verkeer: welke methode gebruik jij?

Auteur: , 96 Reacties

Bijna 1 miljoen bestuurders ervaren agressie in het verkeer en ongeveer 640.000 mensen maken minstens 1x per week zelf agressie mee. Dat zijn dus 100.000 ervaringsdeskundigen per dag! We zijn daarom erg benieuwd naar de praktijkcases, hoe reken jij af met irritante weggebruikers? Lichtsignalen, bumperkleven of gewoon de middelvinger?

We wisten reeds dat 3% van de autobezitters wel eens een mokerslag of trap heeft mogen incasseren. Logisch, 4% neemt een wapen mee de auto in, op een gegeven moment wil je die toch gebruiken. Zelf vind ik een honkbalknuppel altijd wel handig, wat gebruik jij?

PS: Uit eerder onderzoek werd reeds duidelijk dat vooral mensen met een sticker op de bumper bovengemiddeld agressieve automobilisten zijn. Deze fanatiekelingen willen middels een sticker op de auto hun boodschap uiten en blijken in het verkeer sneller een confrontatie aan te gaan met andere weggebruikers.

Het draagvlak voor verkeersregels en –controles ligt in 2008 op een hoog niveau en is op sommige punten verder toegenomen. In 2008 zegt 9 van de 10 mensen achter de gordelplicht te staan en 98% vindt dat er voor rood gestopt moet worden. 95% vindt de promillagegrens voor alcohol goed of heeft de voorkeur voor een strengere norm. De waardering voor de snelheidslimiet van 120km/u is flink toegenomen tot 69% (was 47% in 2006). Daarentegen: de grens van 100 km/u kan op minder begrip rekenen: 38% vond dit goed in 2008 (tegen 51% in 2006). Het meeste draagvlak bestaat voor de limieten 80 (78%), 50 (85%) en 30 (76%). Jaarlijks vraag het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) 6000 weggebruikers naar hun eigen verkeersgedrag en hun mening over verkeersregels en -controles.

Controles
Politiecontroles kunnen op veel instemming rekenen. 83% vindt gordelcontroles belangrijk. Voor rood licht geldt dat 95% het controleren zinvol vindt, 44% vindt bovendien dat er op dit punt te weinig gecontroleerd wordt. Ook alcoholcontroles kunnen op veel bijval rekenen; 99% vindt het (heel) zinvol. Steeds meer waardering krijgen de snelheidscontroles: 86% van de respondenten vindt die noodzakelijk. Dit geldt ook voor de verschillende manieren om op snelheid te controleren. De flitspaal vindt 80% (zeer) acceptabel. In 2006 was dat nog 67% en in 2007 72%. Controle via een niet zichtbare auto vindt 58% (zeer) acceptabel (dat lag nog op 46% in 2006). Als de bestuurder wordt staande gehouden vindt 86% dat (zeer) acceptabel (in 2006 nog 78% en in 2007 80%. Ook de lasergun mag op toegenomen acceptatie rekenen: 76% dit jaar, terwijl dat in 2006 nog 66% was. Trajectcontrole wordt ook door 77% (zeer) acceptabel geacht, slechts 13% vindt het (zeer) onacceptabel. Wel neemt de bekendheid met controles op alcohol, gordel en roodlicht en snelheid af: weggebruikers merken steeds minder controles op (zelf gezien of over gehoord/gelezen).

Kans op controle
De kans op een gordelcontrole wordt door 58% als gering ervaren. Ook voor rood licht geldt dat veel (49%) van de weggebruikers denkt dat de kans om bekeurd te worden klein is. De kans dat op alcohol wordt gecontroleerd wordt door 50% als laag ingeschat (hoewel 20% de kans juist groot acht). Van de weggebruikers denkt 51% dat op snelwegen (zeer) kleine kans op controles bestaat. Op 80km wegen ligt dat percentage op 43%, op 50km wegen op 47% en op 30km wegen 67%. Opvallend is dat de helft (51%) van de mensen de indruk heeft een controle te kunnen ontlopen. Dat percentage is nog nooit zo hoog geweest (en lag vorig jaar nog op 41% en in 2006 nog op 43%).

Agressief gedrag
Bijna 1 miljoen bestuurders ervaren agressie in het verkeer, zo’n 640.000 maken minstens 1x per week zelf agressie mee. Het gaat vooral om bumperkleven, lichtsignalen, of (non)verbale agressie, zoals de beruchte middelvinger.



96 reacties

Meestal bumperkleef ik eerst, dan lichtsignalen, en als ik erlangs ga geef ik the finger.
En daarna meteen snijden natuurlijk.

Kom maar met de ouwe BMW’s, Petjes en Golfjes met Lexusstyle achterlichten cliches
Linksrijders moeten ook gewoon naar rechts gaan! punt.
PS ’t liefst had een Dodge W200 met bullbar om over alles en iedereen heen te rijden. Maar dan krijg je weer dat gedoe met wetgeving en regels enzo…
De middelvinger die meestal naar mij wordt opgestoken is wanneer ik, achter een 90km-rijdende auto op de linkerbaan, aan de rechterkant passeer met 150km op de tellert. Zijn er steeds meer zondagsrijders of ligt dat aan mij?

PS is dat Juul Paradijs op die foto in het artikel?
Negeren.



Allerlei ego-trippers rondom je heen, geef ze een moordwapen van meer dan 1000 kg en dat is vragen om problemen.

Sorry hoor, maar na het gebruik van de auto wil ik heelhuids thuis komen.
Ik, met de fiets :P , vloek gewoon eens hard (zoals daar zijn ‘Je moe(d)er! A la mierda! En natuurlijk de cultklassieker: godverdomme! :P ), maar ik rijd niet vlotter of trager dan gewoonlijk. Na een manoeuvre dat verkeerd liep, kijk ik wel eens achter me of die weggebriuker nog problemen heeft/beseft dat hij me zojuist bijna kon aanrijden. Maar soms ga ik wel eens in de fout. Hoewel ik eerlijk moet toegeven: ik rijd mss soms wel wat vlotter ( ;) ) dan andere fietsers, maar er zijn veel meer weggebruikers die ons, de zwakke weggebruiker, over het hoofd zien. Wanneer ik autorijd, kijk ik dan ook goed uit voor fietsers. :)
Bij bumperklevers gaat meestal eerst de middelvinger omhoog, achteruit gericht natuurlijk. Hou er niet van om opgejaagd te worden.
Maar die 640.000 die elke week agressie meemaken he, moeten die niet eens naar hun eigen rijstijl gaan kijken dan? Lijkt me dat daar dan toch iets mis mee is….
Ik ga bumperkleven, daarna snijden en remmen in de hoop de auto tot stoppen te krijgen. Dan stap ik rustig uit en trek ik je uit je auto.
Liefst natuurlijk midden op de snelweg. Bij voorkeur in de spits. ;)
“De waardering voor de snelheidslimiet van 120km/u is flink toegenomen tot 69% (was 47% in 2006). ”

what the…? make it 160 for god sake!

http://hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/709988/2009/02/20/Rechter-vindt-160-km-u-van-dronken-beklaagde-veilig.dhtml
Een halve meter schuin erachter zodat de linkerkoplamp recht (schuin) in z’n spiegel staat en lichtsignalen geven, als het écht te langzaam gaat ook bumperkleven, bij het inhalen claxoneren… komt niet vaak voor, maar toch. Sommige mensen hebben echt geen idee van wat er om hen heen gebeurt.
ik rij meteen over de vlugstrook ;d
@de vlaeminck: “ik rijd mss soms wel wat vlotter ( ;) ) dan andere fietsers”

Lap, ge zijt zo ene! Ik rij nooit met de fiets. Ik heb er zelfs geen. Ik walg van fietsen. Los daarvan echter, heb ik ook iets tegen veel fietsers. Ze vlammen overal rond zonder aandacht te hebben voor andere weggebruikers. En het ergste van al: Voorrang geven kennen ze niet, niet van rechts, maar zelfs niet als er een bord staat dat ze GEEN voorrang hebben. Daar kan ik mij wreed aan ergeren. Ze zijn niet allemaal zo, maar als je (met de auto) je rechtmatige voorrang pakt op een fietser, dan vinden die jou gevaarlijk en asociaal en crapuul en agressief enz enz. Ik ben een zeer hoffelijke rijder (meestal), maar ik vrees dat veel mensen op de fiets (niet allemaal maar wel veel) een soort underdog-meerderwaardigheidsgevoel hebben. En dat stoort me.
Met mijn Hummer H1 heb ik niet echt veel problemen.
Op het dak heb ik voor de zekerheid een machinegeweer, en achterin ligt doodleuk een golfstick.

Mwah… ;)
Nu ben ik nog maar 16, dus heb geen auto oid, maar wel een schakelbrommer :).
En dan als er fietsers zijn die met z’n 3en naast elkaar fietsen en me niet horen gaat de koppeling even in, gas er op, en dan schrikken ze vaak wel :P.
Tjsa, bumperklevers… Heb ik zo’n hekel aan heh! laatst had ik er weer een voor me :P

Idioten met een rijbewijs van de Hema voor mij: Gewoon erlangs proberen te komen, doorgetrokken streep ofniet (hier in twente zie je bijna niet anders meer :( ) dan ben je er tenminste van af.
Mensen die bijv. 70 rijden waar je 80 mag, eerst kleven en als het niets uithaald er langs
Bumperklevers achter mij: gas los, en net zo langzaam gaan rijden tot ze er langs gaan en dan lekker opdrukken :P
ik behoor tot de 4%

kvraag me trouwens af hoe de verkeersaggressie-statistieken van brussel eruitzien…

eerder zo’n 40 ipv 4%
en 30 ipv 3%

maar over talgemeen valt het nog wel mee, ik enerveer me redelijk snel in het verkeer maar om nu direct uit te stappen en tot actie over te gaan…
<a href=”http://www.trunkmonkey.com/content/view/28/51/”Trunk monkey natuurlijk!
oops, stukje html tag vergeten ;)
@ Esprit de Flandre
Maar met een auto kan je stilstaan op de weg om te zien wat mag en niet mag, je zit lekker en hoeft je nergens zorgen om te maken. Op de fiets moet je zorgen dat je momentum houdt, kijken of je niet aangereden kan worden of of je niets misdoet, of je het wel mag is dan eerder iets van ‘past mijn fiets in die straat?’. ;)
@Esprit de Flandre

Ja klopt. Zelf zit ik ook regelmatig op de fiets (toch zo’n 40km per dag) en wat je sommige mensen op hun fiets wel niet ziet doen, dat is echt niet normaal meer. Zelf probeer ik mij wel netjes aan regels te houden, maar ook mij gaat het af en toe bijna mis. Dat is dan ook menselijk, maar geen voorang geven, geen licht aan, aan de verkeerde kant van de weg fietsen en met een groep van 5 naast elkaar rijden, dat is gewoon asociaal. Maarja, normen en waarden, wie leert dat nou tegenwoordig nog? Het is toch altijd IK als eerste?
Een aantal weken geleden besloot een automobilist zijn woede bot te vieren op een maatje van mij. Deze automobilist drukte hem letterlijk van de weg af en sprinte er daarna vandoor. Dit was overigens geen bekende van hem, dus dat maakt het nog aparter.
Gelukkig is het alleen met wat blikschade afgelopen. De dader is spoorloos(uiteraard).
wat me nou leuk lijkt:

als je last heb van een fanatieke bumperklever.
vol in de remmen. niet alleen de lichtjes laten knipperen. maar ook echt waarmaken.

direct in de ankers.


lijkt me best hilarisch om te doen (met een gratis auto wel te verstaan)
sebastianchubasco
Ik rij altijd in italiaanse stijl langs het verkeer, verbazingwekkend aanwezig maar verbazingwekkend vriendelijk… en vebazingwekkend snel. dat maakt mijn medeweggebruikker verbazingwekkend aggressief. maar ja ze kunnen me verbazingwekkend weinig maken, komen ze achter…
@ sebastianchubasco

verbazingwekkend :)
Bumperklevers => Gaat terug naar 3 en kijkt of bumperklevers aan kunnen haken(not kidding). Dit overigens niet altijd. Soms heb je gewoon van die buien.
@ Bipje
Wel, je hebt idd zo’n lakse types, maar als je ergens op tijd moet zijn… Op mijn school krijg je een opmerking als je te laat bent. Krijg je drie zo’n opmerkingen: straf. Dan ga je wel toeren uitsteken om op tijd te zijn. Btw de beste stuurlui staan uiteraard aan wal. ;) In een auto is het verkeer een heel ander concept.
Ps als ik naar huis fiets (als ik niet met iemand meerijd) dan doe ik het ook wel rustig aan (tenzij ik in een sportieve bui ben). En samenrijden met meer dan drie op een tweevaksbaan, daar doe ik niet aan! Voor niemand gemakkelijk.

Wat ik overigens meer en meer opmerk zijn oudjes die totaal geen idee hebben waar ze mee bezig zijn! Ze snijden mij enkele meters voor mijn wiel de pas af, negeren hun spiegels… Een dode hoek is nog nooit zo doods geweest. Werd gisteren weer eens bijna aangereden door een oudje in AX.
@sebastianchubasco.

Je weet toch wel hoe de gemiddelde Italiaan rijd hè?
@ sebastianchubasco
Note: voor mensen met auto’s als die van jou maak ik àltijd uitzonderingen! :P Laatst een bella ragazza met een Alfa gezien: tuurlijk doet u de deur open wanneer ik op het fietspad kom aangereden! Prettige dag nog! :D
sebastianchubasco
hoe?…. :)
ik ben 1/4 italiaan… geldt het dan ook voor mij?
sebastianchubasco
@de vlaeminck
ai, ik hoop voor je dat het een deur met gevoerd leer was… :)
@sebastianchubasco.

Ehh, pittig is de netste omschrijving. :lol:
Kwart Italiaan. Hmm, het gemiddelde van het gemiddelde. Ach, genoeg temperament. Ja, je bent geschikt. :D
Ik heb laatst wel bijna een fietser van zijn mountainbike getrokken omdat meneer het nodig vond om met zijn stuur langs mijn portier (BMW 650) te gaan, terwijl er echt geen ruimte was. Gelukkig geen kras dus meneer had geluk…

En vanmiddag vond een opa het nodig om 65 te gaan rijden op een 80 weg. Dikke rij achter hem en gevaarlijk inhalers tot gevolg: meneer was passief agressief = agressief.

Verder nooit last van kwade mensen, ook al zoef ik er voorbij op de snelweg. Ik geef namelijk wel altijd netjes de ruimte. Ben er toch weer zo voorbij!
Maar goed, wij gaan even een stukje vlammen en kijken of ik nog agressie in het verkeer moet toepassen. Veel plezier nog. ;)
oh en bumperklevers:

onlangs met de koffer open de garage binnengereden, en knal met de arm van mijn achterruitwisser tegen de deur, waarop de cache die het water geleidt helemaal versplinterde!

dus nu wanneer ik mijn achterruit wil spoelen, spuit er een straal water zo’n 3meter naar achter! :D

en met een beetje oefenen kan je de straal net op de voorruit van de achterligger laten terechtkomen! ;)
sebastianchubasco
@mx5/rx8owner
ik heb een rare tik om in iedereen een potentiele concurrent te zien. en ja, soms heb je van die dagen dat je vrolijk bent… :D
Stond er laatst iemand dwars op de weg! ikke keihard afremmme met de fiets, stapt hij uit met ze stoned cokehoofd om naar me te gaan schreeuwe! wtf?
Van agressie heb ik als fietser niet vaak last, ik kan het wel goed inschatten. Domme mensen kom je echter overal tegen, en die kunnen een domme reactie terug verwachten… :x
@timberleek
dat doe ik wel eens met mijn niet gratis auto, best wel aardig effect. Ik houd zelf meestal afstand ook als ik hard rijd, de weg is niet van. Behalve als iemand onnodig links blijft hangen, dan eerst signalen en dan bumperkleven of rechts er voorbij. Wat ik ook wel eens heb gedaan is een bumperklever (nadat ik hem voorbij heb laten gaan) een tijdje volgen, alsof ik wil zien waar hij woont, worden ze erg zenuwachtig van. Ik ben overigens ook niet de kleinste dus misschien help dat ook.
@ bxl : hahahaha ja zo iets heeft een vriend van mij ook en je kan beter niet achter zijn auto gaan staan want dan spuit ie je zo nat :D!
O ik laat die aggressievelingen meestal gewoon hun gang gaan, kan alleen maar hopen dat ze ‘m om een boom vouwen en niet in of om een medeweggebruiker. Ik wens ze vooral veel succes met hun rijstijl.

Je opwinden over aggressievelingen is zoooooo zinloos, daar heb je echt alleen jezelf mee hoor.

Bumperklevers wil ik nog wel eens terugpakken door langzamer te gaan rijden, en vooral NIET opzij te gaan. Als ik links rij is daar doorgaans een reden voor, bijvoorbeeld langzamer verkeer op de rechter rijbaan. Dan is bumperkleven een nogal zinloze bezigheid.
Ik heb een keer een jongen achtervolgd die letterlijk binnen een meter van mij achterkant reed. Hij had al snel door dat ik hem aan het volgen was, dus hij nam allerlei vreemde omwegen. Uiteindelijk reed ie toch naar huis.
Toen ben ik even gestopt, en ‘m vriendelijk verteld dat als ie ooit nog zo kleeft bij mij hij een klap voor z”n smoel kon krijgen.

Het is niet de meest geschikte oplossing denk ik, maar ik heb soms van die dagen.

Bumperklevers laat ik meestal ff hangen, dan trap ik het gas in (2.0 Celica) en vaak willen ze me dan bijhouden, maar lukt het ze niet… ze verwachten het niet van zo’n bakkie.

Ach, autorijden is een spel, als iemand in een voetbal elftal niet goed speelt, wordt de rest ook boos. Zo werkt het ook met autorijden.
Heb ik laatste tijd ook last, mensen zitten je zogenaamd agressief aan te kijken, maar zodra remt en uit de auto om hem te confronteren is het meestal dat ze boven de gestelde snelheidslimiet wegrijden. Af en toe krijg ik wel een sorry’tje.
Er zijn natuurlijk de standaard irritatiepunten zoals bij links rijders terwijl ik er langs wil. over het algemeen doe ik dan niks tenzij ze wel erg langzaam rijden bijv 100 waar 120 mag, en zelfs dan rem ik alleen laat. Als ik er wat aan zou doen wekt dat alleen maar irritatie op bij de ander en, wat schiet je er mee op. 10 seconde eerder achteraansluiten in de volgende file ? tja..

Wat ik wel steeds vaker mee maak is dat als ik op de snelweg rijd op de linkerbaan met auto’s voor mij en voldoende afstand er idioten zijn die er zelfs dan nog perse voorbij moeten om 30 meter verder op vervolgens weer de volgende weg te pesten…..

…..Hier gaat bij mij dus “wel” de schakelaar om, de figuur kan dan rekenen op een drietal mooie brandende snel dichtbij komende remlichten. ik heb een keer meegemaakt dat iemand (taxi) vervolgens naast me kwam rijden en me de vluchtstrook op wilde duwen, uiteraard heeft hij dit niet doorgezet maar toch. Om deze reden doe alleen die schakelaar omzetten als ik geen passagiers naast me heb zitten.
meeste mensen hier in NL rijden met 110km/h waar je 120 mag links, met een gat van 600m en worden dan nog eens kwaad als je gaat bumperkleven…

Laat staan als je er dan rechts langs gaat…. ik rij een ’88 Jetta die maar 145 gaat en nog heb ik vaak last van dit soort domme figuren.

Meestal sein of toeter ik, maar heel vaak laat ik het er maar bij, het helpt toch niets meer…… mensen zien hun eigen fout gewoon niet (terwijl ik wel degelijk weet dat mijn reacties vaak niet door de beugel kunnen)
Ik ga eerst ff kleven vervolgens doe ik de automaat een tikkie terug en
dan laat ik de paardjes galloperen niet links dan wel rechts
en ja ik weet het mag niet net zoals onnodig links hangen.

Zelf heb ik bijna nooit last van bumper klevers
probeer het snellere verkeer zo min mogelijk te hinderen
De Wonderslof
Toch leuk dat er nog andere fietsers op een autosite zitten.

Fietsen zorgt in mijn geval voor het minste oponthoud en gedoe met andere weggebruikers.

Verder heb ik (vanuit de auto) ooit op een busje bouwvakkers het ‘even dimmen, gasten’ handgebaar gemaakt. Dat was lachen :)
Volvo_440_turbo
Als ik een slechte dag heb dan heeft die andere bestuurder het echt wel geweten… Hier kan ik boeken over vertellen met hele straffe dingen…

De laatste keer heb ik in ware politiestijl mijn auto eromheengegooid en ben uitgestapt…

Maja, de meneer, reed me bijna van de baan op een busstrook waar ie niet mocht rijden en stak zijn middelvinger op, niet netjes…
Je moet eens vriendelijk zwaaien naar iemand die in tegen je bumper kleeft, dan kijken ze eens raar. :)

Als iemand voor me te traag rijdt haal ik ‘m gewoon in. Als dat niet gaat heb ik pech, dan rijd ik zelf ook trager, en hou voldoende afstand.
Als er iemand links blijft rijden en 120 km/h rijdt zal ik gewoon terug rechts invoegen als het mogelijk is.
Rijdt die persoon geen 120 geef ik richting aan. Als hij daar dan nog blijft rijden zal ik wel eens knipperen met m’n lichten.
Als hij er dan nog blijft rijden dan ga ik terug naar rechts, en ga dan tegen hem plakken (maar dan op het andere baanvak) zodat hij ziet dat er nog wagens op de weg zijn. Dan wat gas terug, en terug proberen.
Ik wil mezelf niet agressief noemen, maar voor linksrijders gebruik ik een vriendelijk grootlicht seintje, of laat ik m’n knipper naar links aan staan.
Helpt dat niet, dan ga ik er rechtsachter of -naast rijden. Dat is misschien wel irritant. Of ik er dan rechts voorbij ga, hangt van de situatie af.
Overigens wordt vooral het grootlicht seintje in Duitsland helemaal niet negatief opgevat.
Ik erger me -als scooter rijder- vaak kapot aan fietsers die in een groep fietsen. Ze zijn vaak druk bezig met kletsen en noem het maar op. Daardoor letten ze vaak niet wat er achter hun rijdt.

Maar niet alle fietsers zijn zo. Ik weet zeker dat er ook fietsers zijn die gewoon opletten, en gelukkig kom ik die dan ook wel eens tegen.
@ Rx-8 Owner

Bedoel je op de snelweg naar zn 3? In de stad boeit het me niet zoveel. Op de snelweg doorrijden tot er 2 banen naast elkaar vrij komen. Naar rechts, terugschakelen en gas geven. 9 vd 10 keer gaan ze daarna heel netjes achter je zitten omdat ze daar niet op rekenen. Of ze halen je keihard in maarja, thats life :p
Bipje, mooie oplossing voor de bumperklevers ;)

Ik vind ook behoorlijk irritant die mensen die afdwingen bij het invoegen en dat het liefst binnen de eerste 10 meter te doen, terwijl de strook (bv) 500 meter lang is. En dan ook nog eens vooraf hun knipperlicht aanzetten. Sja, daar wijk ik echt niet voor uit (wordt men wel behoorlijk agressief van dan…).

Wat ik overigens heerlijk ontspannen vind is samenop rijden met mensen die dezelfde rijstijl hebben. Pas nog ’s avonds laat op een heerlijk lege A50 vanuit het zuiden richting Arnhem. Een vreselijke sjonnie bak (het kan verkeren) en een nette middenklasser. Ik heb 3x gekeken of het geen politie was, maar ging letterlijk als een trein. ;)
De atitude van de weggebruiker t.o.v. zijn medeweggebruikers is debet aan het beeld dat wij dagelijks op de weg zien. Het niet beseffen wat dat tot gevolg kan hebben, heeft vaak ernstige gevolgen. Het is de keuze van handelen die je zelf maakt tijdens deelname aan het verkeer. Die keuze kan resulteren in een drama, maar daar ben je dan ook zelf verantwoordelijk voor!
bij bumperklevers mistachterlichtje aan en als er een tegenligger aan komt langzamer gaan rijden en daarna weer harder zodat hij je niet voorbij komt:twisted:
Bumperklevers: eerst mistlicht aan (dat ziet er uit als remlicht), als ze niet ophouden: VOL op de rem. Kom maar naar binnen!

Middelvingers etc…: Negeren, heel simpel

Heb gelukkig nog nooit directe agressie mogen ervaren, zou ook niet direct weten hoe ik daar mee om zou gaan. Ik denk dat ik gewoon weg zou rijden. (Kenteken onthouden)
In mijn gedachten sla ik ze tot bloedpap met een honkbalknuppel. In de realiteit lach ik even een Jack Nicholson lachje en dat is voldoende.
Ervaar zelf weinig agressie ondanks dat ik eigenlijk wel wat te hard rijd.

Als ik een onnodig links rijder heb, ga ik wat meer naar links zodat mijn koplamp in zijn spiegel te zien is, en dan laat ik mijn seinlicht een paar keer ‘flikkeren’. Als ze dan op zij gaan, ga ik ernaast rijden, en steek ik me duim op. Dat werkt toch het beste.. :)

Ben wel een keer ontzettend boos geworden toen ik ’s nachts naar huis ging.. Niemand op de weg, dus lekker aan het doorrijden (140/150). Kom ik de tunnel in, rijdt er een auto links, met wel 60km/h!!! Dan ben je in mijn ogen, levensgevaarlijk bezig! Ik ben gaan bumperkleven, groot licht aan, en hevig claxoneren. Nadat de auto opzij ging, bleek er een opaatje in te zitten.. Hoe kan het ook anders.. En dan nog zo’n gezicht van; ‘wat doe ik nou weer fout’..

Sommige ouderen moeten echt weer een paar lesjes nemen, want ik zie ook vaak als ze een vrachtwagen in de tunnel naderen en eigenlijk in willen halen, plotseling gaan remmen omdat ze dat niet durven..

Ik lees hierboven ‘van de weg drukken’. Hoe kan je nou van de weg gedrukt worden? Als ze dat doen, weten ze goed dat niet alleen ik schade heb.. En als ze het lef hebben om echt tegen me aan te rijden, gewoon terug duwen, schade heb ik dan toch al.. Gelukkig nooit ervaren, en de bekende middelvinger nog nooit gezien. Gehad, misschien vaak zat, maar ik kijk nooit naar de bestuurder die ik inhaal, is misschien maar beter ook..

Ook ervaar ik dat vrachtwagens ‘m ervaak gewoon voorpleuren, zeker in de file. ‘Ik ben groot dus ik kan het’. Ik ben nog nooit opzij gegaan voor een vrachtwagen, die willen zelf ook geen schade, dus die zulle je niet zomaar een zetje geven ;)

Ik ga wel opzij als ik op de snelweg rij en ze rijden ze snelweg op en moeten invoegen. Gewoon even naar de linkerbaan, kunnen hun invoegen :) Dát, dan weer wel ;)
Voor de “normale” nederlandse boze medeweggebruikers voldoet Pavarotti of Bocelli voor mij prima. Ik weet al zelf als het druk is dat je toch niet lekker door kan rijden. Hou daar rekening mee.

Wel 1X in Duitsland ruzie gehad met een of andere motorclub, kreeg bijna zon Ghostrider achtig type tegen mijn auto aan terwijl ik 190 reed.
(Die kwam al stuntend tussen mijn auto en de vangrail met ik schat zon 250)
Toen deed ik toch een middelvinger wat ik schijnbaar niet had moeten doen want binnen 5 minuten reden er iets van 8 motoren rond mijn auto als een soort boze wespen. Dan voel je je wel even lullig in je auto, die pesterij duurde een kilometer of 10 toen moesten ze gelukkig een afrit op. Iets van een knuppel had ik op dat moment wel kunnen waarderen mocht het tot een handgemeen komen.
Ik wordt agressief van halve blinden die op de oprit van de snelweg 60-70 km/u achter een vrachtwagen of sleurhut zitten om vervolgens maar gelijk naar de linker baan te sturen. Dan stamp ik eerst op de rem omdat het snelheidverschil zo’n 80 km/u is of moet ik over de vluchtstrook uitwijken. Al claxonerend haal ik de gekken dan in en herinner ze er aan dat ze een paar spiegels hebben waarin ze kunnen zien of er iemand aankomt + vinger en godverdomme.
“Bij bumperklevers gaat meestal eerst de middelvinger omhoog, achteruit gericht natuurlijk. Hou er niet van om opgejaagd te worden.”

Je LAAT je opjagen! Gewoon lekker naar voren blijven turen joh….

Er is een grens tussen lekker je eigen ding kunnen doen en je er lekker bij voelen enerzijds en anderzijds je eigen ding doen die de verkeersveiligheid niet verhoogd.

Kijk om je heen. Kijk waar je je bevind en handel zonder de ander dwars te willen zitten. Dit geldt voor de klevers en de bekleefden onder ons! Voel je agressie opkomen vraag je dan af waarom. Snellere auto’s/bestuurders hebben niet meer rechten. Langzame auto’s/bestuurders ook niet! It’s your mind that creates this world.
@wouter: Ook wel een goeie, ff zwaaien :)
Tong uitsteken werkt uitstekend (leuke woordspeling al was het niet zo bedoeld…). Mensen gaan helemaal uit hun panty als je dat doet. Nou moet ik zeggen dat ik zelden ruzie heb in het verkeer. De enige keren dat ik ruzie maak is het met mensen die mensen er niet tussenlaten bijvoorbeeld twee banen voor het verkeerslicht waar het daarna 1 baan wordt. Meestal ga ik dan naar rechts en laat ik er nog 10 auto’s voor. dat stoort mij nog het meeste in het verkeer, mensen die anderen geen meter ruimte gunnen. Dat geldt ook voor de linkerbaan. Als daar iemand 130 km/u rijdt en inhaalt moet je gewoon niet op zijn/haar bumper gaan zitten. Door op de bumper te gaan hangen blijven ze alleen maar extra lang links rijden. Gewoon afstand houden en meestal gaan ze dan wel een keer naar rechts. En anders haal je ze rechts in….. en wat zijn ze dan boos he?! Haha…. er zijn nou eenmaal veel mannen (zelden een vrouw) die vinden dat ze recht hebben op die linkerbaan……
agressie is voor paupers ..
die niet kunnen anticiperen of kunnen inschatten ..

gaan dan schrikken .. en worden boos als reactie ..
de emotionele primaten ..
:lol:

Als iemand links blijft plakken dan doe ik altijd net alsof ik door het dolle heen ben. Beetje acteren dus. De meeste mensen denken dan dat ik gek ben en gaan snel aan de kant en sommige hebben de tijd van hun leven en laten me ook voorbij. In elk geval ben ik er voorbij zonder me écht druk te maken. Een beetje psychologische oorlogsvoering dus. O. En dan heb je van die mensen die helemaal niet opletten… Die ga ik rechts voorbij.

Van bumperklevers heb ik (bijna) nooit last. Maar dat komt omdat ik gewoon naar rechts ga als men er voorbij wilt…
Reageer nergens meer op en laat me door linksrijders ook niet gek maken.
Wil je van een liksrijder af, niet bumperkleven maar links, midden rechts in z’n spiegels opduiken, je lijkt dan ineens 3x zo breed en dan gaan ze meestal wel opzij.
Het meest gevaarlijke zijn Franse motor rijders, op de A1 (Lille – Parijs) komen die je tussen jouw en de beton beton beton rails ff met 200+ voorbij zetten, veel dodelijke ongelukken gezien dat de linksrijdende auto een reactie in zijn stuur gaf.
Klootzakken zijn overal en lopen horizontaal door de maatschappij en ook door het verkeer heen, ik denk altijd maar dat die man of vrouw maar 3 minuten een onbenullig irritant bijrolletje in mijn leven speelt, dat helpt, en relativeren help het beste en ervoor zorgen dat je zonder kleerscheuren thuiskomt ! Je kunt wel veertig keer per dag bonje hebben
Hoe iemand reageert op andermans gedrag zegt meer over de persoon zelf dan over de ander.

Ik maak wel eens fouten, en gun een ander zijn fouten.
@Benjamin.

Ja, ik bedoelde inderdaad op de snelweg.
Gisterenavond een bumperklever in de vorm van een Passat CC. Dit gebeurde overigens pas nadat wij hem in een tunnel voorbij kwamen scheuren. Dus dat was bumperkleven met een ander doel. :D
Hij hield het overigens niet bij. ;)
Ik vraag me altijd af waar ze me nou precies op willen attenderen…dat ze aan het bumperkleven zijn en recht hebben op 400 euro boete? Of dat ze veel te hard rijden? Of het feit dat hun mentale capaciteiten tekortschieten om op verantwoorde wijze 1,5 ton rollend staal te bedienen?
Skip_alfa1461.4t-spark
ach, als ze bijna tegen mijn auto aan zitten stop ik meestal en doe ik mijn deur open. dan zijn zij altijd al weg .. bij bumperklevers gewoon met de rem spelen, geen vertraging, toch stoplicht :p
@ mx5/rx8owner, 20 February 2009 om 20:27: Jij ook al…? :lol:
@ Rick dos: “Van bumperklevers heb ik (bijna) nooit last. Maar dat komt omdat ik gewoon naar rechts ga als men er voorbij wilt…” …Of omdat ze gezien jouw snelheid, niet kunnen kleven…
@ lincoln: Weer hele wijze woorden.

Tja, ik ben gewoon ’n heer in ’t verkeer (vooral naar jonge aantrekkelijke dames toe).
En tja als iemand mij agressief benadert (gebeurt nooit) à la mx5/rx8owner, dan krijgt die persoon daar spijt van…
http://i270.photobucket.com/albums/jj103/K9rex/MyArm-1.jpg
zoals we het op de rijles hebben geleerd toch?!

http://www.youtube.com/watch?v=McKaHxrxr7I
@Emile_Benz.

“En tja als iemand mij agressief benadert (gebeurt nooit) à la mx5/rx8owner, dan krijgt die persoon daar spijt van…”

Je bent weer lekker bezig. :D
http://www.clipartof.com/images/emoticons/xsmall2/1231_hysterically_laughing.gif
Ik weet het. Ik sla schedels in met een paarse dildo, net zoals in GTA. :lol:
@Emile_Benz.

Ik snap het. :idea:
De gemiddelde taxichauffeur moet zichzelf goed kunnen verdedigen. :P
Jaarlijks vraag het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) 6000 weggebruikers

Derde persoon enkelvoud doen we maar met een -t, autoblogger.
Van de week had s’avonds in het donker nog een bumper klever. Een busje nog wel. Mijn cruise control was dus ook niet onder de indruk. Ik heb dan ook verder niets gedaan. Maar goed ook, want toen ik weer naar rechts kon zag dat het niet een gefrustreerde ZZPer was maar dat het busje wit was en van blauwe en roze strepen had.
@geelhoed: als er terksten in een “quote”-layout staan dan zijn die afkomstig van derden (bv persberichten). In dit geval is de tekst afkomstig van BVOM, misschien kun je ze mailen? Of een brief sturen?
:D in de val getrapt!

Als er teksten worden overgenomen van derden dan staat er een bronvermelding bij, anders heet het plagiaat.
@ mx5/rx8owner, 21 February 2009 om 13:45: What’s so funny? :?
@ mx5/rx8owner, 21 February 2009 om 14:02: Ben blij dat je ’t zelf zegt :lol: :mrgreen:
@ mx5/rx8owner, 21 February 2009 om 14:04: Idd…

http://www.youtube.com/watch?v=MievD-rrQdE

@ wilcosf: haha, die blijft leuk! :lol:
@Emile_Benz.

Funny is het feit dat het eigenlijk verstandiger is om aggresieve situaties uit de weg te gaan. :D

Vernedering met een paarse dildo is gewoon goed. :lol:

Dat filmpje is nasty en niet eens geheel onrealistisch te noemen. Sommige taxichauffeurs zijn gewoon echt ontspoord. :shock:
@geelhoed: er staat duidelijk BVOM bij… alsjeblieft zeg, get a life!
@ mx5/rx8owner: spare me the Krav Maga (en alle andere Aziatische vechtsporten/-kunsten) Speech… :roll:

Close Combat…that’s the shit… FEAR NO MAN!!!

Altijd verstandig zijn is zo saai…soms moet je gewoon ff ’n onverstandige keuze maken en de strijd aangaan :arrow: Pretfactor :wink:
Wederom @ mx5/rx8owner: Moest ff zoeken…
http://www.youtube.com/watch?v=FfeK5xvZcDo
Als ik in de auto zit, behandel ik elke mede-verkeersgebruiker (en dan vooral fietsers en ouderen in de auto) als een verstandelijk gehandicapte…

Goh, je ziet dan zoveel dingen op tijd aankomen… :roll:
Iets fijn om te doen als je een bumperklever achter je hebt zitten. Is op het gemak verder rijden naar het eerst volgende rode licht. En hopen dat dit op groen staat.
Dan stoppen en wachten tot het licht op oranje springt,…
Dan nog even wachten en juist voordat het licht op rood springt, geef je vol gas.
De bumperklever achter je moet dan wachten voor het rode licht :)
Ik ben al een paar keer stevige zotten tegengekomen op de baan die echt zonder vrees rondrijden en uitstappen…

Eens je dat hebt meegemaakt, denk je 2x na voor je gaat bumperkleven of snijden. Het verkeer zit vol met freaks tegenwoordig!

Pas maar goed op met al dat stoer gedoe!
@Emile_Benz.

Tussen advies geven en uitvoeren zit een groot verschil. ;) Ik doel niet op jou.
@ju.

Als jij expres afsnijd kun je zulke reacties verwachten van mensen. ;)
gewoon normaal reageren, zelf niet onnodig links blijven hangen, en een beetje doorrijden. als ik dan nog in een vreemde situatie terecht kom.. even tot 10 tellen

dan hoef ik nog maar 1 keer per jaar uit te stappen om iemand terecht te wijzen.
@ wimbers

en die ene keer dat je uitstapt geniet je er ook van. of niet ;)
@ mx5/rx8owner: Oowwww…
Ik begin inderdaad ook altijd met bumperkleven. Wat ook wel eens helpt, ik heb altijd mijn lcihten aan als ik aan het rijden ben, is iedere keer langzaam van links naar rechts gaan achter een auto als die te lang links blijft rijden op de 4-baans bijvoorbeeld.

Waar ik ook altijd een hekel aan heb is dat er mensen zijn die invoegen met maar 70, 80 of 90 km/uur.
Die hebben waarschijnlijk nog niet bedacht dat het gaspedaal ook dieper ingedrukt kan worden.
Na een weekje India ben ik altijd weer helemaal tot rust gekomen, dan is het verkeer in Nederland zo ontzettend pietluttig allemaal… Vind ook dat we hier veel en veel te snel op onze teentjes zijn getrapt. Een lichtsignaaltje omdat iemand er langs wil wordt hier meteen opgevat als een vuist in je achterste waar je dus ook fel tegenin moet gaan, ipv gewoon netjes opzij gaan. Als je op straat loopt en iemand vraagt of hij erlangs mag, dan ga je toch ook je middelvinger opsteken? Stelletje achterlijke agressievelingen hierzo…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).