Alles en iedereen moet buigen voor de ‘groenen’, behalve natuurlijk de tegendraadse en uiterst eigenwijze mannen van Topgear! Dat is in ieder geval de boodschap die het Britse trio naar buiten brengt, keer op keer. Nieuwe informatie over een wel erg zuinig Golfje lijkt dit brutale imago echter te ontkrachten.
Na kostbare programmatijd besteed te hebben aan het maken van biodiesel, het testen van Prii en de zuinige-supercar-test doet het Amerikaanse team er nog een schep bovenop door een Golf 3L in elkaar te knutselen. De gekozen auto voor het project is een Volkswagen Golf (Rabbit) TDI. Het beschikbare budget is $7000,-. Het verbruik moet op slechts 70mpg (3,3 l/100km) neerkomen maar de auto moet ook nog in zeven seconden de 100km per uur kunnen bereiken. Niet echt het soort ‘challenge’ wat we van Topgear gewend zijn. Vooral een veel milieuvriendelijker onderwerp dan we van het programma gewend zijn. De prestaties moeten de trouwe cijfertjes-geile Topgear-fans nog weten te binden.
Er is een hoop werk aan de winkel. Het behoorlijk vierkante design van de Golf moet slank en aerodynamisch worden gemaakt. De krachtbron moet een stuk sneller worden maar vooral niet meer gaan verbruiken. Gaat dit eindelijk een petrolhead-approved groen item worden of is dit het begin van de ondergang? Topgear belooft regelmatige updates op haar website, dus de tijd zal het leren. (via egmcartech.com)
Overigens is er over de TV-uitzendingen van Topgear-US weinig nieuws te melden. Er is nog steeds niet bekend of en wanneer de uitzendingen moeten beginnen. Nieuwe afleveringen met Clarkson, Hammond en May worden vanaf Juni weer op de BBC uitgezonden.
subaru555 zegt
Stom dat Top Gear zo word uitgemolken:!: :(
Martin zegt
Wel een grapige auto wil ik ook wel hebben.
Fiorano zegt
Is het niet besteed te hebben i.p.v. besteedt… ?
-edit: klopt :) bedankt-
Vinny_93 zegt
En ik dacht toch: VT van To Build is built?
Of moet dat hier niet zo opgevat worden.
Maar toch. Dit is al de tweede keer dat ik gekwetst wordt in autowereld. Eerst BMW, nu TG…
AU, Autoblog, AU!:P
Mee zegt
Ik denk niet dat het hun gaat lukken…
Citrofiel zegt
Die drie mafkezen weten van elk onderwerp een feestje te maken, dus kom maar op! Ik kijk er in ieder geval wél naar uit.
Roy zegt
extragratis tip voor de heren van Top Gear:
http://www.opel-p1.nl/custom/testcar/Shell%20Opel.htm
Jip zegt
Zijn het nou de amerikanen, of de britten die dit gedaan hebben?
Vive la FRANCE! zegt
Hoe kunnen ze al challenge hebben gedaan, als de afleveringen nog niet eens zijn begonnen?
Klassiekerrally zegt
Ehm… Waarom zou een auto niet zuinig mogen zijn?
Een Lotus Elise is ook zuinig voor een auto met dergelijke prestaties. Niks mis mee.
Nog zuiniger bij gelijkblijvende prestaties? Kom maar op!
Dat heeft niks met boomknuffelaars, Al Gore, geitewollensokken of Greenpeace te maken, maar alles met de inhoud van m’n portemonnee! ;)
Alwood zegt
De auto wordt dus door TopgearUS gemaakt, er zijn echter geen concrete plannen voor tv-uitzendingen. Alles wordt op internet bijgewerkt en lijkt (zie filmpjes) met de genoeg britse humor in elkaar gezet.
Fej zegt
Clarkson zei onlangs nog dat Top Gear US afgelast is!
Zie interview: http://www.youtube.com/watch?v=oRCSTez92qc&feature=related
Bas zegt
Ambitious ….
But rubbish.
Wat zal ik zeggen…??
Of je koopt gewoon een andere oude Volkswagen:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vo4ljjuuuwzh
Maarja…omslachtig is natuurlijk leuker…ik begrijp het :)
david zegt
Niet zo moeilijk, golf tdi rijd standaard al gem. 1op19. Lepel zo’n motortje in een mk1 tune/chip hem naar min. 350nm en je hebt een supersnel wagentje die door het gewicht gemiddeld zeer zuinig is. Alleen is het wel levensgevaarlijk.
RenesisHP zegt
@david.
Ik heb toevallig gisteren een Golf met een getunede 1.8 van een TT gezien. 310pk bij 450Nm. Dat gaat best wel hard(en het klonk nergens naar), maar is dus nog te doen.
Toegegeven, voor de gemiddelde mens is het wel levensgevaarlijk.
Franco zegt
@David en Mx5,
Tja, een kwestie van het chassis verstevigen lijkt mij!
Het simpelste manier is een rolkooi inbouwen, dan moet het best kunnen met een 300 pk sterke motor in een Golf 1 van nog geen 800 kilo… :)
Roger zegt
@Roy:
Heb met verbazing je link zitten bekijken…1 op 160! Dat lukt een Loremo niet eens.
wimbers zegt
volgens mij valt er voor moderne auto´s enorm veel zuinigheid (en automatisch kracht) voordeel te behalen door onderdelen als een versnellingsbak en allerlei overbrengingsassen te optimaliseren of te vervangen door andere overbrenging alternatieven.
gogogomagazine.com zegt
@klassiekerrally:
Goed gezegd, geef mij maar een Lotus dan zo’n Mercedes CLK AMG Brabus Carlsson DTM geval. Met een Exige sprint je die dingen er zo uit en op een bochtige weg zie je ze nooit meer terug. En daarbij hoef ik ook niet om 2 kilometer te gaan tanken;)
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk, zouden de originele TG-crew beter doen. Dat zou tof zijn. En dat het groen is, en dan? Een zuinige auto hoeft niet saai te zijn. Maar of die Rabbit het gaat worden?