Toyota HC-CV: Hybride Camry Concept

Auteur: , 23 Reacties

De Toyota-importeur in Australië heeft een eigen conceptcar gemaakt, het is een hybride Camry (HC-CV: Camry Hybrid Concept Vehicle). Dit is gedaan als pr-stunt om te vieren dat Toyota Australië vanaf volgend jaar de lokale productie van de Camry Hybrid op zich zal nemen.

De HC-CV zal te zien zijn op de 2009 Melbourne Motor Show. De conceptcar is gebaseerd op de onlangs gefacelifte 2010 Camry Hybride, waarbij men vervolgens overactief een witte lak heeft toegevoegd. Verder zien we hier en daar wat blauwe details, maar het geheel zou ook als bodykit op de markt kunnen worden gebracht. Oftewel, Toyota-importeur goes Tuner?

TOYOTA HINTS AT ITS LOCAL HYBRID FUTURE

Toyota Australia has celebrated winning the right to manufacture a hybrid car in Australia by producing a stylish concept car.

Developed locally by Toyota Style Australia, the HC-CV (Hybrid Camry Concept Vehicle) had its world premiere ahead of the 2009 Melbourne International Motor Show.

The unveiling of the concept car marks the start of a 12-month countdown to the launch of Australia’s first locally produced hybrid car, based on the best-selling Camry sedan.

Toyota Australia president and chief executive officer Max Yasuda said the concept car was the most important vehicle on the company’s motor show stand.

“The startling paintwork, dramatic lines and sporty appearance of this concept car convey the excitement and passion in our company to produce Australia’s first hybrid car,” Mr Yasuda said.

“The hybrid Camry – which will share some key design features with the HC-CV – will play a key role in bringing the future to the Australian automotive manufacturing sector.

“It is a future that uses less fuel while delivering better performance.”

The hybrid Camry uses a four-cylinder petrol engine linked to a powerful electric motor.

It produces more power than a conventional petrol-engine vehicle while delivering better fuel economy.

Mr Yasuda said many industry commentators were urging carmakers to produce more fuel-efficient cars.

“Toyota is already the only local manufacturer producing a four-cylinder car in this country. We have been building Camry in this country – in Melbourne – for nearly 22 years.

“It’s been Australia’s best-selling medium car for 15 years – and it’s our leading automotive export.

“Toyota also produces the most fuel-efficient Australian-made large six-cylinder sedan, the Aurion, in Melbourne.

“Our locally manufactured hybrid Camry will be launched early next year.”

Contemporary hybrid design

Toyota Style Australia corporate manager Paul Beranger said Toyota has evolved the styling of its hybrid vehicles since the late 1990s.

“HC-CV is our expression of the contemporary hybrid sedan,” he said.

The front of the car is characterised by expressive, sharp lines and taught surfaces. It echoes the latest Toyota Hybrid styling cues, with vertical fog lamps, larger lower opening and a streamlined upper grille.

“The crisp corners indicate aerodynamic efficiency, while the overall styling feel is efficient, yet dynamic,” Mr Beranger said.

“The lower grille texture is a random pattern, inspired by forms found in nature, moving away from traditional constructed patterns,” he said.

The “aero” theme continues along the side skirts, which flow into the rear diffuser, giving a sporty, yet lightweight and functional appearance. The rear spoiler enhances the visual appeal.

The headlights are symbolic of Toyota’s hybrid image with a blue hue. They fuse technical elements with natural forms. Some lenses have a waterfall impression, while others are functional, lightweight and technical in appearance. The rear LED lamps, also with a blue hue, provide an unmistakable hybrid look.

Toyota logos on the car are also highlighted by a translucent blue hue. The satin chrome front grille, mirrors and rear boot-lid garnish add to the clean, crisp image.

The wheels are a combination of shear, overlayed surfaces and graphics.

The body colour is unique – a satin white pearl with subtle blue highlights to provide a serene, calm feeling. The paint allows intricate detailing and features to show through.

The interior uses contrasting coloured trim. Highlights of metallic blue have been applied asymmetrically to the seats in a wave-like graphic reminiscent of the Hybrid Synergy Drive logo.

The seat embossing echoes the exterior grille mesh with a tree bark-like pattern. White stitching adds a subtle, yet premium touch. Satin chrome accents tie in with the exterior and add to the tranquil environment.



23 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Doe ‘r maar één. :)
The_Godfather
als ik een toyota hybrid wil, wordt dit wel mijn keus.
BTW er is een probleem met de foto’s
Voor een hybride nog alleraardigst… Maar nee.
Milieu: Check!
Design: Uuhm…

Ugley in’t kwadraat
Dit heeft best wel een markt in Europa…
Er zijn zóveel mensen die huiverig zijn om hun zuipende Camry V6 om te ruilen voor een ‘mindere’ Avensis… dit is de oplossing.
Als Toyota Europe slim is starten ze vandaag nog de productie.

Vraag me overigens wel af hoe ze dit Down-Under hebben gedaan. Ze zullen niet zelf een hybride systeem hebben ontwikkeld.
“The hybrid Camry uses a four-cylinder petrol engine linked to a powerful electric motor.”
Als ze daarmee het 1.5 blokkie van de Prius bedoelen met 113pk gaat het niet goedkomen in zo’n zware auto als de Camry :P
Erg gaaf! Ik heb sowieso de Camry altijd al erg mooi gevonden.. Hopen dat hier evengoed wel een knappe benzine motor in zit.

Groetjes
Verbeterde Insignia is waar ik als eerste aan dacht bij het zien van deze foto’s. En met verbeterd bedoel ik dan zowel het uiterlijk als vermoedelijk ook de techniek.
Kijk, dít is tenminste een auto. Als we dan toch aan de hybride moeten, dan deze maar. En niet zo’n Toyohata Pious of Honblaargh Hindsight. Lunchboxes on wheels!
@ Arnoud
“Verbeterde Insignia is waar ik als eerste aan dacht…”
Dan heeft Opel goed afgekeken bij Toyota. Dit Camry-ontwerp werd in 2006 geïntroduceerd. ;)
Zozo, dat ziet er niet goed uit… Naar mijn mening dan tenminste.
Heb de camry altijd een mooi model gevonden. Nu hopen dat ze de hybride techniek naar andere modellen zullen overzetten.
Niet de lelijkste hybride (duuuh), maar toch nog steeds niet het overwegen waard. Toyota, doe eens wat aan de achterkant van die hybride’s.
is HC-CV niet Hybride Camry Concept Vehicle ipv Camry Hybrid Concept Vehicle als ik de plaatsing van de letters van de afkorting afga?
Beetje bijschaven aan het design er laat maar komen!
alberto de piento
Ik begin echt ziek te worden van al die manufacturers die ons maar blijven bekogelen met hybrides.
IT SUCKS, je hebt nooit geen power, en voor de korte momenten dat je motor dan toch eens wil overslaan naar het benzinegedeelte, verbruikt hij meer dan een ford GT (ok mss overdreven dit ;-))
AUB Toyota stop ermee.
Werk aan die hydrogen fuel cells, daar al je tenminste mee kunnen scoren.
“Toyohata Pious of Honblaargh Hindsight” ??
Geef me nou eens één reden om jou nog serieus te nemen? :P
@Jesper, ik zou het niet weten ;)
Ik zag de openingsfoto en het eerste wat in mij opkwam was een sprekende gelijkenis met davy jones, de inktviskoppiraat uit pirates of the caribbean. Vergelijk de neus van deze wagen maar met zijn kop en kijk of mijn fantasie te groot is.
ja lieve mensen ..
dit soort Camry,s zijn niet bedoeld voor gehuchten zoals nederland ..

over een jaar of 5 misschien ..
@ lincoln; Aangezien de Camry hier niet (meer) via de officiële kanalen wordt verkocht, is geen enkele Camry blijkbaar bedoeld voor gehuchten zoals Nederland, volgens de importeur. Ik zie de Camry echter nog wel terug komen, Toyota wordt tenslotte nog steeds snel groter en gerespecteerder in Nederland, daar past een groter model best weer bij.
Beetje vreemd verhaal dit…. in de VS is er toch gewoon een Camry Hybride? Waarom zou dit dan door de importeur in elkaar gefietst moeten worden?

Hybrid Engine: 2.4-liter DOHC 16-valve VVT-i-4-cylinder Hybrid; 147 hp @ 6000 rpm; 138 lb.-ft. @ 4400 rpm
Electric Motor Power Output: 199 lb.-ft @ 0-1500 rpm & 40 hp (30 kW)
Motor Type: Permanent magnet AC synchronous motor
Voltage: 650V maximum Battery Type: Sealed Nickel-Metal Hydride (Ni-MH)
“Waarom zou dit dan door de importeur in elkaar gefietst moeten worden? ”

Dat staat er toch? Om te vieren dat de productie naar Australie is verhuisd. De Camry Hybrid is nl. verder al gewoon bekend (deze is van pre faceliftje)

http://a332.g.akamai.net/f/332/936/12h/www.edmunds.com//pictures/VEHICLE/2008/Toyota/2008.toyota.camry%20hybrid.20129028-E.jpg

http://a332.g.akamai.net/f/332/936/12h/www.edmunds.com//pictures/VEHICLE/2008/Toyota/2008.toyota.camry%20hybrid.20129030-E.jpg
Voor alle “kenners” die stellen dat je met hybride ” nooit geen power” hebt. Inderdaad, je hebt nooit geen power, oftewel je hebt onmiddelijk veel power, dat is één van de redenen dat bv de Prius zo fijn rijdt, het volledige koppel van 400 Nm is direct beschikbaar. Vanaf 2011, is de formule 1 een race waar alleen hybrides nog kunnen winnen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).