Welke auto’s zijn het meest waardevast gebleven?

Auteur: , 63 Reacties

Vergeleken met een aantal maanden geleden zijn alle auto’s in waarde gedaald. Maar welke modellen zijn het meest gedaald? En welke zijn het meest waardevast gebleken?

Volgens onze collega’s van Zomoto zijn dit de grootste dalers van afgelopen maanden:

1. Jeep Grand Cherokee -23 %
2. Jaguar X-type -23 %
3. Renault Espace -22 %
4. Peugeot 807 -21 %
5. Volvo V50 -21 %
6. Kia Sorento -19 %
7. Peugeot 407 -19 %
8. Citroen C5 -19 %
9. Renault Laguna -19 %
10. Chrysler Sebring -19 %

En de top 10 van meest waardevaste auto’s is als volgt:

1. Daihatsu Sirion 0 %
2. Volkswagen Lupo 0 %
3. Fiat Bravo -1 %
4. Chevrolet Matiz -1 %
5. Suzuki Swift -2 %
6. Mazda Demio -2 %
7. Honda Jazz -2 %
8. Volkswagen Fox -2 %
9. Suzuki SX4 -3 %
10 Porsche Boxster -3 %



63 reacties

leuk autootje zo’n sirion
Een Porsche Boxster ook gewoon in de top 10 van meest waardevaste auto’s, das wel leuk :p als je er een heb dan vooral natuurlijk :)
De Bravo waardevast? Wie had dat gedacht? Opvallend voor mij is de Porsche, het enige wat duurdere merk dat er in staat bij waardevast.
Zozo, vrij vee leasebakken bij de top 10 van sterkste dalers. C5, Laguna etc. Dat is niet al te best. (wel voor de 2de hands markt). En zoals te verwachten dalen de kleine auto’s het minst. Allen die Porsche Boxster is wel grappig dat die erbij staat.
Staan btw wel veel Aziaten in het lijstje met minste dalers.
ik had wel beter verwacht van de Citroen C5
Veel franse auto’s zeg…
Een betere ontwerper
Goh, de SX4 ook? Zie er idd weinig van rond rijden naast die van me tantes, wel aardig ding.
zo zie je maar, alle 65+ auto’s die waar nu veel vraag naar is en wat alleen maar zal stijgen is waardevast :P
Dat er een Volvo tussen staat. Maar daar hoor je niemand over in de reacties. Beginnen altijd weer over de Franse merken.
Volvos begint een beetje saai te worden, zoiets als Audi (zelfde voorkant voor iedere model) maar dan zonder pittige modellen( zoals RS6)
Hoe kan een auto nou 25% in waarde dalen in drie maanden? Als mensen geen geld hebben om de auto te kopen die ze willen kopen betekent dat toch niet dat de waarde dan ook maar met 25% daalt?
Koop vandaag een nieuwe auto in Polen en verkoop hem door met winst !
Dat is pas waardevastheid.
Je moet er wel snel bij zijn. De zloty is de afgelopen maanden sterk gedaald, maar de catalogusprijzen worden (vanzelfsprekend) niet dagelijks aangepast.
Bijvoorbeeld : Fiat Punto T-jet 120pk sportmodel kost hier rond de 20.000, in Polen rond de 12.000 (ja, dat lees je goed).
Het valt mij trouwens óók op dat bij de waardevaste auto’s alleen (ja ja, die porsche niet) kleine modellen staan, relatief lage aanschafprijs. Dit betekent dat er dan, procentueel gezien er ook niet veel meer af kan gaan, aangezien de auto dan bijna gratis zou zijn…
Een auto is en blijft een slechte investering.
wollie , wil je mijn weekend niet verpesten………
@Dirk, maar wel een belangryke..
@Wollie

En waar ben je hem van plan te verkopen? invoeren kost ook wel wat, zo blijft het toch minder rendabel. En als ik toch een auto in het buitenland koop dan koop ik hem in Duitsland :D
@Dirk: sommigen zijn daar toch wel op teruggekomen, zeker in deze tijden.Sommigen steken liever hun geld in een auto nu omdat ze denken dat ze het op de bank gaan kwijtspelen, en door een nieuwe auto te kopen stimuleren ze de economie terug een beetje.
als een daihutsu in prijs daalt, is die gratis
Mazda Demio??
@M
Invoer kost je enkel het transport, er zijn geen invoerrechten te betalen.
Reken op ongeveer 200 euro voor het transport, en 50 tot 100 euro als je het homologatie-attest moet laten overzetten van een Poolse naar een Nederlandse versie.
@Wollie

En de altijd zo leuke bpm van dhr Bos?? Rendement wordt er alleen maar minder op…
ja daar zit wat in :D
@M :
Cijfers die voor zich spreken :
http://www.fiat.pl/katalogi/fiat/gp/GP_cennik_2009.pdf
Poolse zloty tov Euro is momenteel 0.215
Dus heb je een Punto basisversie voor … 7000 euro ! en een T-jet voor 12000, wat ik al eerder schreef.
Met excuses aan Johnny T-jet. Als het een troost kan wezen : ik heb ook pas een auto besteld in 0032 en te laat gezien dat het zoveel goedkoper kon.
Goeie crisistip, en de Polen worden er ook beter van.

Zelf heb ik eens begerig naar gebruikte auto’s uit Engeland gekeken, stuur zit dan wel aan de verkeerde kant maar privé interesseert me dat weinig.

Toch leken de auto’s in Duitsland niet veel duurder te zijn, en dan is zo’n rechts stuur later toch lastig te verkopen.

Amerika is met de lage dollar natuurlijk ook zeer interessant. Zeker als de Porsche verkocht wordt omdat de eigenaar financieel aan de grond zit :-)
Ik dacht dat MINI’s ook wel waardevast waren?
@ Wollie,

Ik snap niet helemaal wat onder aan de pagina staat over de BTW, of die er nu wel of niet bij zit. Maar als je de auto invoert in Nederland betaal je er sowieso nog 40% van de netto catalogus waarden – €1288 aan BPM bovenop.
@Wollie
voor 12000 heb je hem alleen gekocht, bpm zal wel rond de 5000 euro liggen, en omdat het een nieuwe wagen is moet je 100% aan dhr. Bos betalen, dan zit je al op 17.000 zoveel scheelt het dan niet meer aangezien er nog wel wat meer kosten bij komen kijken.
@royke88, SPK e.a.
Omdat ik uit 0032 kom heb ik geen idee wat die bpm is, behalve dan dat we daar in 0032 géén last van hebben.
Maar in ieder geval is de tip dan toch zeer nuttig voor de Vlaamse lezers ?
@SPK
prijzen zijn BTW inbegrepen (z VAT = met BTW)
Weazel gewaxt
€ 12.000,00 netto
€ 1,500,00 kosten rijklaar maken en wat opties
€ 2.280,00 BTW over netto prijs
€ 5.000,- BPM
€ 150,00 CVO verklaring tbv import
€ 300,00 transport
€ 60,00 nederlands kenteken
€ 50,00 kosten bij dealer nederlandse om Blue & Me in Ned te zetten ipv Pools
—————————————————————————–
€ 21.340,00

Kunt u mij het voordeel nog even precies uitleggen meneer Wollie…….
Volvo V50 misschien mede omdat er veel op de tweedehands markt zijn gekomen na beeindigen leasecontract?
Nederland is procentueel echt een Volvo land dus kan me niet goed voorstellen dat de auto op zich minder populair is.
Waar is de vel satis? dat is het afschrijfkanon !
De aloude regel doet zn naam weer eer aan: hoe kleiner de auto, hoe kleiner de afschrijving…

@ Johan: dat zal i.d.d. het geval zijn, ook wel bekend als ‘het Mondeo-effect’. Als er ineens heeeel veel auto’s van een bepaald type vrijkomen uit de lease, kelderen de waardes.

Ik mis trouwens de Prius!! Die kostte gebruikt toch meer dan nieuw tegenwoordig??
@Weazel gewaxt
Kosten in 0032:
12000 netto inclusief BTW
300 transport
kenteken : gratis indien overgezet van vorige auto
50 omzetten blue & me
0,10 takszegel op roze formulier
50 omzetten gelijkvormigheidsattest
Totaal : ca. 12400
Hierbij wel nog BIV (belasting op inverkeersstelling) te betalen, afhankelijk van de fiscale pk. Maar dat moet bij iedere wagen, en is in België niet zo duur.
@ Wollie,

Je gaat toch niet je gestolen auto terugkopen uit Polen?
;-)
Vive la FRANCE!
@ Dennis en Roberto;

De auto’s waar we het nu over hebben zijn tweedehands auto’s. De Franse tweedehandjes zijn dus in waarde gedaald omdat al die eigenaren de nieuwe mooie modellen willen. ;)

Nee, het komt gewoon doordat deze modellen (espace en 807 bijv.) nogal groot en duur zijn. Door de crisis wil men liever goedkope kleine auto’s, daarom zijn er nogal veel Japanners die waardevast blijven.
@ Wollie

BPM: Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen Die betaal je in Nederland altijd voor een auto naast de BTW, daarom zijn auto’s hier zo duur.
Voor een benzine geldt: 40% van de netto catalogus waarde – 1288 Euro
(Dus ook over opties betaal je BPM)
Voor een diesel geldt: 40% van de netto catalogus prijs + 366 Euro

De BPM op een benzine punto is in dat geval iets van 3000 euro.

Ik kwam er niet achter wat die ‘z’ betekende.
En de Prius dan?
Wat een discussie!
Koop een stalen auto en drink bier!
Valt op dat er in de eerste lijst geen Alfa staat.
Wat wil dat zeggen?
Dat Alfa de laatste tijd erg goed bezig is! :D
fiat is Alfa .
Wat een klinkklare onzin.
Ik wordt ziek van dit soort lijstjes en nog meer van diegenen die ze in mekaar steken.
Ze zijn immers op helemaal niets gefundeerd.
Huhh… en de Audi R8 dan??
Die schrijft af als een dikke tierelier! :)
De Porsche vind ik een verassing. Maar toch, ik vind dit helemaal niet interessant. Auto’s die lijken op koektrommeltjes reken ik niet tot “waardevast”. Minder dan waardeloos wordt het toch niet. hail DrDre!
Mmm.. vergeet mijn opmerking maar.. is gelul..
De jaguar s-type (die word wel nietmeer gemaakt maar dies gezakt van gemiddelt een 20000 euro naar gemiddelt een 5000 euro, ik zag er zelfs een te koop staan een 3.0 v6 voor 2.900 euro en voor 3.500 euro voor een wagen van 2006!!!)
de jaguar xk8 er stond er eentje van het nieuwe model zonder schade te koop voor 12.500.
En de BMW e39 zijn prijs (ook weer eentje die niet meer gemaakt word) daalt enorm hard, veel harder dan de prijs van de e34 toen de e39 al een tijdje geproduceert wordt.
Citroen DS cabrio, onlangs geveild door Bonhams voor 338.000 euro.

http://www.oldtimer-info.de/aktuelles/Citroen_DS_Cabrio_versteigert_2009/bild1.jpg
@ ///M; Het gaat hier om occasions, dus als het om de C5 gaat, zal vooral de vorige generatie bedoeld worden. En daarvan had ik eerlijk gezegd niet beter verwacht…

@ Stef; What the…? Insane! Was er iets heel bijzonder aan die specifieke DS Cabrio? Ik wist dat ze duur waren, maar dit is wel zo ongeveer het driedubbele van wat ik in mijn hoofd had…
@Stef & Citrofiel
Had je m nu maar gekocht toen je m voor 20000 zag staan…
@ Hupke: een Jaguar S-klasse uit 2006 (!!) voor 3.500 euro? Je bent vast een nulletje vergeten, want in Nederland zitten die nog tussen de 28.000 en 38.000 euro. In België zal het niet heel veel minder zijn. Of heeft-ie al een half miljoen kilometers achter de kiezen?
okee… en dan nu een top10 meest waardevaste auto’s die wél verkocht worden en waar meer in past dan één persoon en één appel.
Verbaast me wel van die V50.. :( en de C5 ook!
De sebring verliest minder dan andere auto?s Da’s toch echt wel een bagger bak
Ik denk dat mijn volgende auto een Dacia wordt
@EnzoR…. We hebben het hier natuurlijk over de C5 I en II (tussen 8 en 1 jaar oud) en zeker NIET de 3e generatie, deze auto wordt ook door de leasemaatschappijen heel hoog ingeschat mbt de restwaarde… Voor Laguna geldt ook dezelfde afschrijving van vorige generaties…. echter doet de nieuwe Laguna het wat minder dan de C5…
Gelul deze lijstjes, idd de VelSatis en de C6 zijn ook enorme afschrijfkanonnen, wat men gemakshalve vereet mee te nemen is de aanschafwaarde tegenover de concurrent, kijk als een 407 € 5000,00 minder kost dan een vergelijkbare Passat, dan hou je die alvast in de knip, neem je dan nog je extra renteverlies mee over het prijsverschil tussen de 407 en de Passat, dan zul je zien dat je met een 407 gewoon goedkoper rijdt.
En hoe meer kilometers je rijdt, hoe goedkoper ‘ie word.
Daarnaast kan ik alleen maar zeggen, koop altijd een auto waar de kop van af is
Dr Phil de bekende Amerikaanse therapeut, die tot de nok toe gevuld is zegt het zelluf zo : “I let any other fool buy a new car and I’ll buy it off him after a year or so “
Klopt volgens mij ook weinig van het lijstje, of ze moeten mini inderdaad over het hoofd gezien hebben??
Oops 2 keer :D
Godsamme bravo waardevast, waarom merk ik daar niks van in mijn leasebedrag:S
omdat ook de leasebedrijven zich nog ook schuldig maken aan rudimentaire gedachten.
Dit staatje zegt niets over de absolute waardevastheid van de genoemde auto’s, alleen over relatieve invloed van de crisis op de bestaande restwaarde. Wat ze gemeten hebben is de waardedaling van occasions in de afgelopen 3 maanden.

Fiat Bravo bvb had al een zeer beroerde waardevastheid en dus 3 maanden terug ook al een beroerde restwaarde. Dit overzicht zegt alleen maar dat die niet veel beroerder is geworden dan-ie al was.

Als je uit dit overzicht begrijpt dat bv een Bravo een geweldig waardevaste investering is dan moet je toch echt overwegen weer eens naar school te gaan.
Waar heeft de X-type dit aan verdiend?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).