Tijd voor cijfers! 1500 kilogram, 800cc, 400pk, ruim 350km/u, 50 gram CO2 per kilometer en een verbruik van 2 Liter op 100km. Dat zijn pas cijfers voor een supercar. Ferrari, Lamborghini en Bugatti eat your heart out.
Nu zullen sommigen misschien wat twijfelen over de echtheid van deze cijfers. Sommige specificaties lijken al het verband met elkaar kwijt te zijn, heeft Giugiaro dan de wetten van de Natuurkunde herschreven? Hoe kan een 350km/u supercar 1:50 rijden? Het antwoord is: met ingenieuze hybride techniek (en een Cw-waarde van 0,32).
Wat Toyota niet lukt, niet wil of simpelweg niet kan, realiseert de Italiaanse ontwerpstudio wel even. De techniek is weliswaar door een Brits bedrijf ontwikkeld maar Italdesign heeft het in een concept gestopt. Er is ook in een performance hybrid helemaal geen grote zescilinder nodig om tot redelijke prestaties te komen. Het ontwerp is in dit geval eens 180 graden omgedraaid. In plaats van een elektromotor toevoegen aan een benzineslurper, bouwt Giugiaro een benzinemotor in een elektrische supercar. Het resultaat is een volbloed speedmachine die bijna al het andere achter zich laat en tóch nog wat groen voor de kleinkinderen laat staan en de lucht gezond houdt.
Helaas zal ook deze concept nog niet op korte termijn in grotere getallen geproduceerd worden. Het is een ‘showcar’ om het vernuftige nieuwe hybridesysteem van Frazer-Nash tentoon te stellen. Terug naar de cijfers. Er zitten in de Giugiaro concept vier elektromotoren, welke voor het leeuwendeel van de 400pk zorgen. Deze worden door een Li-Ion batterijen-pakket van de nodige energie voorzien. Om de reikwijdte te vergroten en het in stadsverkeer naar een benzinestation te redden is er een 814cc wankelmotor gemonteerd. Deze komt 50 kilometer ver op één liter en heeft een tank van 50L tot zijn beschikking. De ontwerpers geven aan dat dit natuurlijk niet het absolute verbruik betreft. De auto rijdt 1:50 als deze puur op brandstof door het stadsverkeer voortsukkelt. Op buitenwegen en op topsnelheid is er veel meer energie nodig.
85 reacties
Wel strak ontwerp.
Maar wankelmotoren staan niet echt bekend om hun zuinigheid, hoe hebben ze dit opgelost?
Ze hebben ‘em gestabiliseerd, hij knoeide namelijk nogal ;)
Lijkt mij dus niet dat dat ding 350km/h zal halen….
Techniek zal ongetwijfeld mooi zijn 8)
Maar als dit de toekomst is, laat maar komen. Ziet er mooi uit. Flikker dan maar op met je Prius of Clarity! Zijn we de Lightning al vergeten dan? http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/23/eerste-live-shots-van-de-lightning-gt Die?
Het zou best kunnen.
Neem een Ariel Atom, die heeft een VTEC blok uit de Honda Type-R.
Die Atom weegt geen fluit, en hard dat het gaat!
alleen als ze de elektrische energie in de batterijen in maximale energie van brandstof per liter uitdrukken kom je met wat omrekenen misschien bij 1:50. Door vervolgens de verbrandingsmotor in te schakelen kun je inderdaad je batterijen weer opladen, maar als je dat gaat doen zakt je verbruik wss naar 1:5 o.i.d..
-edit: ter verduidelijking van het verbruik is er nog wat tekst toegevoegd-
Hoe dan ook. ik blijf kijken! Wat een mooie
hybrideauto!Dat moet natuurlijk
hybrideauto zijn. was een / vergeten.Wil je de volledige 400pk gebruiken, dan moet je dus de electromotoren ook gebruiken, en dus de accu’s leegtrekken… en laten die nou niet door kaboutertjes gevuld worden, maar gewoon door energie op te wekken op traditionele manieren >.<
Over het verbruik van de electromotoren wordt niets gezegd, dus ga ik er even vanuit dat dit niet veel beter is dan bij andere high-performance electrobakken.
Dus, wat dit eigenlijk is: Electrosupercar met noodmotortje voor als de accu’s (weer eens) leeg zijn. Geniaal concept! Niet dat je dan voor lul rijd ofzo… :P
-edit: de laatste alinea is aangepast om verwarring te voorkomen-
Het zal allemaal wel.
Juist dat rijden op de 800cc geeft de ‘normale’ mens weer hoop. Wat is er nou leuker dan winnen van zo’n snel apparaat bij een stoplichtsprint ;)
Ik vraag mij af hoe ik de 814cc wankelmotor moet zien. 1 schijf lijkt mij een beetje onlogisch. Dus dan hebben we het hier over minimaal 2 schijfs. 2x 407cc dus. Ongeveer vergelijkbaar met een 1,6-1,8 liter zuigermotor.
De concept is ehh.. Apart. :roll:
:o
zoals reeds gezegd…
gewicht heeft niks met top te maken meer met acceleratie.
hij ziet er wel aerodinamisch uit maar ik betwijfel of de cw waarde beter is dan die van een opel calibra
De passie is hier denk ik ver te zoeken, ook al heb ik geen enkele ervaring wat dat betreft. Maar zoals Svenska Aeroplan AB al zei: 350km/h ZONDER GELUID, dat houdt je hartslag vast wel lager.
Op die 2e foto schoot heel even de SCC door mn hoofd, maar verder :roll:
En wat gaat er met het gebruik gebeuren als er buitenspiegels opkomen?
Vragen vragen…. Rare auto.
Scheelt je heel veel overbrengingsverliezen + je kunt in elk wiel een elektromotor stoppen waarbij er zowat nul verlies meer is.
Maargoed, wel leuk, 2500 km op een tank :P Breng zoiets es in productie joh!
de calibra heeft anders een vrij gunstige cw-waarde;)(vaak echter wel verknoeit door een of andere sjonnie met te veel tupperware) Dus als dit ding de cw-waarde van een standaard calibra heeft is daar niks mis mee;)
1:50 is denk ik wel mogelijk, als je rustig 80 km/h rijd.
Verder: super idee, interesante techniek, het is in iedergeval een bijzonder concept. de cijfers zijn dan iets overdreven niet allemaal tegelijker tijd haalbaar, maar van mij mogen ze hem maken.
de calibra heeft een CW waarde van 0,26 wat zeer goed is zelfs vandaag de dag nog. maar war er aerodinamisch uit ziet hoeft het niet te zijn dat is wat ik eingelijk bedoel.
ik zij ook BIJNA geen. Bovendien is de nieuwe CLK bijna 20 jaar jonger, best een kleine vooruitgang in 20 jaar…
Wat betreft topsnelheid&vermogen. Vermogen van een elektromotor is niet echt (echt niet) te vergelijken met dat van een verbrandingsmotor. Het koppel valt wordt niet genoemd maar zal veel hoger uitvallen dan dat van een willekeurige 400pk benzine of diesel. In combinatie met een heel soepele koppel en vermogens ontwikkeling biedt dit alles weldegelijk de mogelijkheid voor een hoge topsnelheid.
Koppel en snelheid hebben vrij weinig met elkaar te maken. Op de fiets haal ik zo’n 200 Nm op de trapas (niet slecht), maar in de buurt van de 350km/u kom ik niet. Als ik echter een ligfiets neem met een gestroomlijnde kuip erom (lage cw waarde) zou ik zo maar eens 100 km/u kunnen fietsen.
de 400 pk zijn voor de electro motoren ….hoeveel de wankel motor levert staat er niet
Als ik eerlijk ben zie ik de haalbaarheid niet van hele zuinige hybride supercars. Supercar eigenaren kijken niet op een litertje meer of minder. Dit project lijkt mij meer een visitekaartje wat men afgeeft.
Off topic: de verzekeraar zal niet blij worden van een scheurtje in die voorruit!
Door het gebrek aan koppel kan onze rx8 in z´n zes niet de volledige pk´s gebruiken. Hij kan niet verder doordat de luchtweerstand het wint.
Als ik meer koppel bij die toerentallen heb, duwt de auto nog even verder tot het eind van de versnelling. Dan bereik is dus mijn maximale pk punt wel.
Deze hybride kan zijn 400pk volledig benutten door de overvloed aan koppel.
Hij ramt hem de begrenzer in. ;)
Niemand die erop let, maar dat is er eentje uit de oude Engelse doos (met een BMW-link, zie deze zelfs met Beierse logo’s en 328-koets):
http://www.ritzsite.demon.nl/RAI99_classic_VO/BIN/Frazer_Nash_327-55_Conv_1939_f3q.jpg
http://www.italdesign.it/dinamic/webspecials/speciale_volta/index.html
Gezien de packaging van deze Toyota volta, zal het blauwe achterin wel bagage zijn.
“There are several successor companies still (as of 2007) active in engineering consultancy (Frazer-Nash Consultancy) and electric vehicle design (Frazer-Nash Research).”
http://en.wikipedia.org/wiki/Frazer-Nash
Dan maar lekker ver doortrekken in zen 5? :P
maar nu hebben ze de voorruit naar vooren getrokken
Dat electro motoren 400pk opmaken, betekend ook dat er ergens moet worden bijgevult aan energie, en die 800cc kan niet zoveel stroom leveren als dat de electromotor opmaken. Dus dan is de vraag hoe lang houden de accus dat uit, is dat wel lang genoeg om die snelheid te bereiken?
@Snuf, hoe hoger je in de toeren gaat, hoe ernstiger vrijving gaat optreden, hoe moeilijker het word de verbranding goed te timen, etc. etc., een formule 1 auto verbruikt absurd veel, ondanks slechts een 2400cc motor te hebben en een eigen gewicht van slechts 600kg.
@Gijs, ik wilde je om de oren slaan met hoe ver je komt in 12 minuten met 400km/h, maar dat valt idd erg tegen,… 80km….das idd niet best.
en hij ziet er niet eens slecht uit, een leuk cado voor je verjaardag?
die dingen zuipen zich toch te pletter?
Ik weet niet of je het door hebt maar een formule een auto verbruikt juist absurd weinig. Als je ziet hoe snel en hoevaak een formule een auto optrekt dan is het een wonder dat ze zo weinig benzine verbruiken!
Verdiep je eerst eens in de technieken met mekaar voordat je wat roept. Weet wel zeker dat deze specs haalbaar zijn, sterker nog ze vallen mij enigzins tegen.
Hebben jullie hier ooit gehoord van super-caps in combinatie met li-ion accu pakketten ? ? als je die techniek toepast voor energie opslag heb je die brandstof motor haast niet nodig! ! en dan zijn zulke specs makkelijk haalbaar. de installatie ff half uurtje opladen en dan gaan met die banaan voor een afstand van 500 + km.
Nogmaals keep dreaming. Of zal ik er eerst zien dan geloven van maken?
Formule 1 auto’s zuipen zich inderdaad te pletter. Daar is een dikke Amerikaan jaloers op. Ook als je die Amerikaan op het circuit zet.
Kijk op; http://members.home.nl/maverick/GiugiaroNamir.jpg voor de foto.
als rangeextender en het is helemaal voor elkaar.