Mazda3 MPS (nog steeds 260 pk)

Auteur: , 38 Reacties

We hebben al een tijdje gewacht op de Mazda3 MPS, maar de Japanse hot-hatch is nu eindelijk te zien op de autoshow in Genève. De specificaties zijn helaas hetzelfde gebleven: een 2.3 Turbo met 260 pk en 380 Nm.

De nieuwe Mazda3 MPS heeft wel een expressievere uitstraling dan zijn voorganger, met nieuwe details zoals een nieuwe luchtinlaat in de motorkap, een grotere achterspoiler en bredere banden. Het interieur heeft ook een sportievere uitstraling, plus de auto is zuiniger geworden. De 2.3 liter DISI turbobenzinemotor is overgenomen uit het huidige model, maar wel verder verbeterd, waardoor hij zuiniger is en ook schoner dankzij ’s werelds eerste katalysator met single-nanotechnologie.

De acceleratie naar de 100 blijft hetzelfde: 6,1 seconden en de topsnelheid is een begrensde 250 km/u. Een serieuze concurrent voor de bekende Duitse hatches, maar zou je em kopen?


In Genève staat de volgende generatie Mazda3 MPS in de spotlights. Het is een van ’s werelds meest krachtige voorwielaangedreven auto’s. De basis hiervoor is de nieuwe Mazda3 Hatchback met een verbeterde 2.3 liter DISI turbobenzinemotor, carrosseriestijfheid en ophanging. Hieraan worden exclusieve designaccessoires en –materialen toegevoegd, voor een vernieuwende middenklasser die nog aantrekkelijker is om te hebben en om in te rijden dan zijn voorganger.
Naast zijn verbeterde prestaties, een van de beste in zijn categorie, is de nieuwe Mazda3 MPS ontwikkeld volgens Mazda’s lange termijnvisie voor technologieontwikkeling. Door de geavanceerde Mazda-motor en katalysatortechnologieën beschikt het nieuwe model over een optimaal vermogen, verbruikt hij minder brandstof en heeft hij een schonere uitstoot dan de vorige Mazda3 MPS.
“Met trots introduceert Mazda een spannende compacte sportauto die staat voor het merk Mazda: de nieuwe Mazda3”, zegt Yoshiyuki Maeda, Program Manager van de nieuwe Mazda3. “Binnen de nieuwe reeks heeft Mazda de Mazda3 MPS ontwikkeld als vlaggenschip, waarin design en rijprestaties belangrijke steekwoorden zijn. De Mazda3 met i-stop vervult zijn rol als milieuvriendelijke auto met verve en is dus ook het boegbeeld van ‘Duurzame Zoom-Zoom’. De nieuwe Mazda3 MPS bouwt verder op de populariteit van zijn voorganger. Hij tilt de ervaring van de vorige generatie naar een geheel nieuw niveau van kwaliteit en plezier met een emotioneel design en hoge prestaties. De ‘i-stop’ onderscheidt zich van andere recente pogingen om een milieuvriendelijke auto aan te bieden door gebruik te maken van Mazda’s eigen milieutechnologie om zo het beste brandstofverbruik in zijn klasse te bereiken. Het doel is de verwachtingen van Mazda’s klanten ver te overtreffen.

Design – een expressiever en dynamischer design
Voor het design van de nieuwe Mazda3 moest het ontwerpteam de visuele identiteit van het model doorontwikkelen om een sportiever, agressiever uiterlijk te creëren. Het eindresultaat is een aantrekkelijker design dat de sportiviteit van de nieuwe Mazda3 Hatchback naar een hoger niveau tilt.

Exterieur
Voorzijde
De nieuwe MPS heeft een nieuwe luchtinlaat voor de tussenkoeler in het midden van de motorkap. Deze verwijst naar de kracht die daaronder verscholen gaat. Het design van de wielschermen en voorbumper zijn exclusief voor de MPS.

De grille en onderste bumperdelen hebben dezelfde zwarte metallic lakafwerking. Deze worden omlijst door cilindrische bi-xenonkoplampen en ronde mistlampen, die het karakter van de auto onderstrepen.

Silhouet en achterkant
Aan de zijkanten wordt het sportieve, lage zwaartepunt van de auto geaccentueerd door de subtiele wigvormige en ronde karakteristieke belijning en de spoiler. Aan de achterkant valt direct de grote hoge spoiler op die het model zijn agressieve uiterlijk geeft. De auto is voorzien van LED-achterlichten.

Een van de besten in het segment op het gebied van aërodynamische prestaties
De nieuwe Mazda3 MPS heeft een exterieur dat verder bouwt op de uitzonderlijke aërodynamische prestaties van het huidige model. Als eerste hebben de MPS-ontwerpers bij de nieuwe Mazda3 vijfdeurs Hatchback, met één van de laagste luchtweerstandscoëfficiënten in het segment, een aantal exterieure kenmerken toegevoegd voor optimale aërodynamische efficiency. Hieronder vallen de grote vóór- en achterbumpers, een grote dakspoiler en een onderspoiler vóór. Het resultaat zijn aërodynamische prestaties die stabiliteit en eenvoudige controle bieden bij rechtuit rijden, verwisselen van rijbaan of het inhalen van andere voertuigen bij hoge snelheden. De vorm van de A-stijlen en de buitenspiegels zijn ook ontwikkeld met aërodynamiek in gedachten, terwijl de verbeterde stijfheid rond de portierstijlen ervoor zorgt dat de deuren beter sluiten, waardoor er minder windgeruis is.

Aërodynamische prestaties nieuwe Mazda3 MPS

Wielen en banden
Mazda introduceert nieuwe lichtmetalen aluminium wielen van 18 inch (18 x 7,5J), die exclusief ontwikkeld zijn voor de Mazda3 MPS aan de hand van hetzelfde design als de wielen van de Mazda RX-8. Deze beschikken over een sterke, driedimensionale vorm waardoor de auto er van de zijkant wendbaar en agressief uitziet.

Interieur
Ruimte bij de voorstoelen
Het dashboard van de nieuwe Mazda3 MPS is ontwikkeld om voorin een gevoel van ruimte te bieden. Dit wordt gecombineerd met een grote middenconsole en een op de bestuurder gericht, rond dashboard dat precies passend voelt. Er zijn exacte berekeningen toegepast op het ontwerp van de schuine stand van de middenconsole en om de versnellingspook dichter bij de bestuurder te plaatsen.

Nieuwe turboboostmeter
De onafhankelijke blackout-snelheidsmeter en toerenteller stralen sportiviteit uit. De toerenteller beschikt over een rood MPS-logo en een wijzer die 260o draait, in tegenstelling tot de rotatie van 190o op andere Mazda3-modellen. Het instrumentenpaneel van de nieuwe MPS beschikt ook over een LED-lampje voor de turboboostmeter dat tussen de meters geplaatst is, waardoor men nog meer gevoel krijgt voor de uitzonderlijke prestaties van de auto.

Halfkuipvormige stoelen voorin
De nieuwe MPS beschikt over halfkuipvormige stoelen voorin die uitstekende ondersteuning bieden aan romp en heupen, een echte voorwaarde in een sportauto als deze. De voorzijde van de stoelkussens is vergroot zodat ze de bovenbenen beter ondersteunen en de rugleuning is verlengd voor meer steun. De bekleding van de MPS heeft een exclusieve zwarte basiskleur met een rood grafisch design en rode stiknaden.

Materialen en kleur
De designers hebben zorgvuldig materialen en afwerking voor het interieur uitgezocht. Zwart voert de boventoon in het gehele interieur en de stoelen en de afwerking hebben een rood grafisch design. Dit voor de MPS exclusieve ontwerp is in de gehele auto toegepast, met rode naden op het stuurwiel, de stoelen, de deuren, de versnellingspook en de middenarmsteun, wat het sportieve karakter van het interieur accentueert.

Prestaties – spannende rijervaring die voldoet aan Euro Stage V
Het hoge koppel van de nieuwe Mazda3 MPS turbobenzinemotor wordt gecombineerd met optimale overbrengingsverhoudingen die zorgen voor soepel schakelen en sportief rijden. Dit sluit mooi aan op de stijvere carrosserie, een ophangingssysteem met meer dempingskracht, Mazda’s elektrohydraulische stuurbekrachtiging (EHPAS) en speciaal afgestelde remmen. Samen zorgt dit voor krachtige prestaties en precieze, te controleren handelingen en krachtig remmen in een auto waarin men dagelijks met veel plezier zal instappen.
Motor – krachtige DISI technologie
De nieuwe Mazda3 MPS wordt aangedreven door Mazda’s 2.3 liter DISI, een krachtige viercilinder turbobenzinemotor. Deze bekroonde motor is verder doorontwikkeld en produceert nog steeds een maximaal vermogen van 191 kW / 260 pk bij 5500 t/min en hetzelfde genereuze maximale koppel van 380 Nm bij 3000 t/min als het huidige model. Dit staat gelijk aan één van ’s werelds beste prestatieniveaus in een voorwielaangedreven auto met de motor voorin.

Krachtige middenklasser
Door directe inspuiting te combineren met een turbo kan de motor prestaties bereiken die gelijkstaan aan de prestaties van een grotere motor. Door de juiste balans te creëren tussen een lichtgewicht en hoge stijfheid via effectief gebruik van hoogwaardig staal ondersteunt de carrosserie van de nieuwe MPS eenvoudig de topsnelheid van 250 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 6,1 seconden.

Minder brandstofverbruik en Euro Stage V
De nieuwe Mazda3 MPS biedt ook verrassend goede milieuprestaties en brandstofbesparing voor een auto met zijn vermogen. Door optimale aërodynamiek werd het brandstofverbruik verlaagd van 9,7 liter / 100 km van het vorige model naar 9,2 liter / 100 km voor de nieuwe Mazda3 MPS. Ook nieuw is ’s werelds eerste snel reagerende katalysator met single-nanotechnologie, die zorgt voor lagere emissies.

Hoog koppel door directe inspuiting
De verdampingswarmte die bij de 2.3 liter turbomotor wordt onttrokken als de vernevelde brandstof direct met een druk tot 11,5 MPa wordt ingespoten in de cilinder, verlaagt de temperatuur in de verbrandingskamer (koelingseffect in cilinder) en verbetert de laadefficiëntie van het mengen van lucht en brandstof. Deze aanpak verhoogt, in vergelijking met turbomotoren die brandstof inspuiten via reguliere inlaatpoorten, het koppel van de nieuwe Mazda3 MPS met tot ongeveer 10 % bij een toerental van ongeveer 3000 t/min. Hierdoor ontstaat een soepele, vlakke koppelcurve. De tussenkoeler is even groot als die van het vorige model, maar de nieuwe luchtinlaat, die op de motorkap geplaatst is, biedt een extra toevoer van koele lucht wat weer zorgt voor een stabielere koeling.

Geavanceerde beheersing van het koppel
De stijfheid van de aandrijfassen is geoptimaliseerd om aandrijfkrachten in het stuur te minimaliseren. Door verbeteringen aan de motor is deze krachtige voorwielaangedreven auto met z’n hoge koppel eenvoudiger te beheersen als men sportief rijdt. Zo worden plotselinge koppelpieken onderdrukt.
Handgeschakelde zesversnellingsbak
De transmissie van de nieuwe Mazda3 MPS maakt gebruik van een compact, drieassig ontwerp, waarbij de gehele lengte hetzelfde is als die van de handgeschakelde vijfversnellingsbak. Hij heeft een bredere overbrengingsverhouding die volledig gebruik kan maken van het brede koppelbereik van de DISI turbomotor. De MPS heeft een zesde versnelling die zorgt voor minder geluid en een verbeterd brandstofverbruik tijdens het rijden op hoge snelheden. Iedere versnelling is ingesteld op een totale overbrengingsverhouding met een hogere snelheid dan in het vorige model. Vooral opvallend is het natuurlijke gevoel van schakelen tussen de eerste en tweede versnelling als de auto op snelheid komt en het soepele gevoel van doorschakelen tijdens accelereren.
Een drievoudige synchronisatieconus voor de eerste, tweede en derde versnelling en een dubbele synchronisatieconus voor de vierde versnelling zorgen voor de optimale hoeveelheid kracht die nodig is om te schakelen en zorgen voor de juiste balans tussen een korte, reactieve beweging en een plezierige bediening van de versnelling. Daarnaast maakt de transmissie gebruik van een vloeistof met lage viscositeit, waardoor de bak lichter schakelt als de motor koud is.

Chassis – veilig en voorspelbaar
Hoge carrosseriestijfheid en speciaal afgestelde ophanging
Met als basis de hoge carrosseriestijfheid van de Mazda3 vijfdeurs Hatchback beschikt de nieuwe MPS over extra verstevigingen in de hoeken van het achterschutbordblad om de aansluitingen tussen de achterophanging en de vloerplaat achter te verstevigen. Deze en andere lokale verstevigingen zorgen voor een verhoogde carrosseriestijfheid en verbeteren de dynamische robuustheid van het nieuwe model aanzienlijk.

Ophangingsysteem
De veerpoten van de onafhankelijke McPherson voorwielophanging en de multilink achterwielophanging zijn exclusief voor de MPS aangepast. Onder de speciale afstelling die de kracht van de MPS ondersteunt en die goede rijeigenschappen garandeert, valt ook de installatie van stabilisatorstangen met een grotere diameter dan op de ‘gewone’ nieuwe Mazda3. Speciale dempers voor de MPS verhogen de dempingskracht en worden met schroefveren en stabilisatorstangen gecombineerd voor een betere rolstijfheid.

Nieuw ontwikkelde banden
De Dunlop 225/40 R18-banden voor de MPS zijn breder dan die op het vorige model. Door de grip van de banden, de stevigheid van de wangen en de dempingskracht te verbeteren, biedt de nieuwe Mazda3 MPS respons met een directer gevoel van eenheid tussen bestuurder en auto.
Dit leidt tot een sportieve rit die preciezer is dan bij het vorige model, ook bij hoge snelheden. De auto biedt betere respons en meer stabiliteit, zelfs in scherpe bochten of op oneffen oppervlakken. Om dit te kunnen garanderen zijn uitgebreide tests onder hoge snelheden uitgevoerd op de Nürburgring in Duitsland.

Beter sturen en EHPAS
De nieuwe Mazda3 MPS beschikt nu ook over elektrohydraulische stuurbekrachtiging (EHPAS), waarmee de controle wordt aangepast aan de snelheid van de auto en de stuurhoek. Dat zorgt voor een precieze, krachtige reactie en een uitstekend stuurgevoel. De controle is ingesteld op een nauwkeurigere reactie op de snelheid van de auto, waardoor men bij lagere snelheden lichter stuurt en bij hogere snelheden met meer vertrouwen kan sturen. Het sturen is direct en scherp, met slechts 2,7 omwentelingen van aanslag tot aanslag.

Robuuste remmen en nieuwe noodremassistent (EBA)
Geventileerde remschijven vóór met een diameter van 320 mm en massieve remschijven achter met een diameter van 280 mm, een 8+9 inch dubbele rembekrachtiger en een hoofdremcilinder met een diameter van 1 inch zorgen voor krachtig en stabiel remmen. De noodremassistent vervangt het vorige mechanische systeem en ook ABS en DSC behoren tot de standaarduitrusting.

De nieuwe Mazda3 MPS in het kort…

Exterieur
Sportiever en agressiever design gebaseerd op de nieuwe Mazda3 Hatchback;
Nieuwe luchtinlaat in de motorkap voor optimale efficiency van de tussenkoeler;
Design wielschermen en bumper exclusief voor de MPS;
De grille en onderste bumpers hebben dezelfde zwarte metallic lakafwerking;
Cilindrische bi-xenonkoplampen met boemerangvormige koplampen en ronde mistlampen;
Wigvormige koetslijnen aan onderzijde van portieren en skirts voor visuele verlaging van het zwaartepunt;
Nieuwe, grote hoge achterspoiler;
LED-achterlichten;
Nieuwe 18-inch aluminium lichtmetalen velgen met hetzelfde design als de velgen van de Mazda RX-8.

Interieur
Een op de bestuurder gericht dashboard biedt een ruimtelijk, sportief gevoel;
Nieuwe toerenteller met rood MPS-logo;
Nieuwe LED-turboboostmeter;
Halfkuipvormige stoelen vóór;
Stoelbekleding in zwarte basiskleur met rood grafisch design en rode naden;
Zwarte interieurkleur met organisch rood design in de passagiersruimte en rode naden op het stuurwiel.

Prestaties
Bekroonde 2.3 liter DISI turbobenzinemotor met 191 kW / 260 pk bij 5500 t/min en een hoog koppel van 380 Nm bij 3000 t/min;
Koeling in cilinders door directe injectie realiseert ongeveer 10 % meer koppel in vergelijking met een conventionele turbomotorinlaat;
Topsnelheid van 250 km/u en acceleratie van 0 tot 100 km/u in 6,1 seconden;
Verlaging van het brandstofverbruik van 0,5 liter per 100 km in vergelijking met het voorgaande model;
’s Werelds eerste katalysator met single-nanotechnologie met minder edelmetalen;
Standaard koppelgevoelig super limited slipdifferentieel (LSD);
Speciaal ontwikkelde, handgeschakelde zesversnellingsbak;
Drievoudige synchronisatieconus op de eerste, tweede en derde versnelling en een dubbele synchronisatieconus op de vierde versnelling voor trefzeker schakelen;
Transmissievloeistof met lage viscositeit voor lichter schakelen bij koude motor.

Chassis & veiligheid
Speciale verstevigingen voor verbeterde carrosseriestijfheid;
Aangepaste veerpoten met onafhankelijke McPherson voorwielophanging en multilink achterwielophanging;
Bredere stabilisatorstangen met grote diameter voor beter rijgedrag;
Speciale dempers met grotere dempingskracht;
Nieuwe, bredere 18 inch Dunlop-banden met verbeterde grip;
Elektrohydraulische stuurbekrachtiging (EHPAS);
Geventileerde remschijven vóór met een diameter van 320 mm en massieve remschijven achter met een diameter van 280 mm, 8+9 inch dubbele rembekrachtiger en hoofdremcilinder met diameter van 1 inch;
Standaard nieuwe noodremassistent toegevoegd aan ABS en DSC.



38 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ik vindt dat de verandering niet positief zijn uitgewerkt.
Helaas? Ik vind het toch niet niks hoor…

Ik vind hem wel mooier dan de vorige. Ik heb bij die altijd gezegd dat de achterlichten te laag zitten en kijk: ze zitten hoger!
He he eindelijk staat het op autoblog.nl….

260pk is nog altijd meer dan veel concurrenten hoor. De Megane RS is ook nieuw en heeft minder. Blijft een topmotor en de auto rijdt super!

Vind de nieuwe neus niet zo mooi maar als MPS wél! Vooral die lijnen in de grille zoals bij enkele concept cars zoals de Ryuga en Hakaze. Jammer dat de rest van de auto nog zoveel hetzelfde is gebleven maar dan iets gewijzigd. En lelijke achterlampen! Maar wel eindelijk 2 uitlaten!

Die stoelbekleding is echt super! Soort van lava achtig wat past bij het Nagare designtaal wat we ook in de neus zien
Een serieuze concurrent voor de bekende Duitse hatches.
autoblogger (jij als niet autoliefhebber), je vergeet de rommel uit Italie .
Divad Sledniw
U G L Y ! !
Auto oogt te hoog, lijkt wel een MPV :s
Geef mij de Focus RS maar, ook al is die een prijsklasse hoger. Als het even duur moet zijn, dan wil ik wel zo’n Seat met 300pk.
Ik vind hem minder mooi geworden, achterkant is wel leuk maar de voorkant is verpest door die luchthapper op de motorkap.
En ja leuk en goed dat de motor zuiniger is geworden maar kom op nog deze specs niet goed, hij moet wel beter zijn hè!
Die luchthapper op de motorkap (Ferrari 575?) is net een héél klein beetje te groot. Met 260 pk is hij een “serious contender” maar schiet hij toch behoorlijk te kort tegenover de Ford Focus.
Luchthapper staat juist stoer. De vorige MPS werd altijd verweten de anoniem te zijn. Zo’n luchthapper onderscheidt hem veel meer. Daarbij is een Focus RS nog veel meer opvallender en een Megane RS is ook niet echt beschaafd te noemen…
@MCW: Nou luisteren ze naar je hier op autoblog, dan moet je niet je eigen verslag ook nog is gaan schrijven he… ;) :D
Hmm nu ik m zo zie vind ik m eigenlijk minder mooi geworden dan de oude.

Iets opvallender dan de oude mocht wel van mij, maar bij nader inzien was die veel evenwichtiger. Hier lijken de proporties een beetje verloren te zijn.
Dat valt vooral op op foto 09.
De wat naar voren duikende neus ten opzichte van de hogere achterkant klopt gewoon niet. Ook doordat er vrij dikke sideskirts opzitten lijkt het design de middenweg tussen dik en soepel niet gevonden te hebben.
Daarbij komt dat de achterspoiler veeel te groot is. Als je ‘m wegdenkt van bijvoorbeeld foto 13, zie je dat het er dan al een stuk beter uitziet.

Nog wat positiefs? De dubbele uitlaten zijn een vooruitgang en het interieur vind ik sowieso geniaal.

Ik vind het jammer dat ze dit ervan gemaakt hebben. Ik ben een groot Mazda-liefhebber en persoonlijk vind ik het helemaal niet erg als een auto een beetje anoniemer is, met andere woorden; wat minder schreeuwerig.
Wat dat betreft vond ik de oude 3 MPS ook bestwel een schot in de roos. Je kunt makkelijk zien dat het om een dikkere bak dan een standaard 3 gaat en toch is het niet zo’n overdreven lomp ding.

Hoe hier nog wat van te maken? Op de eerste plaats zou ik m wel eens in het zwart willen zien. Ik weet het niet helemaal in het rood.

Anders: Achterspoiler eraf, luchthapper in de motorkap kleiner en sideskirts iets kleiner. En wat hou je dan over? Precies; het recept van de oude 3. Grotere wielen dan standaard, dubbele uitlaat, beschaafde luchthapper. Allemaal details waardoor je ziet dat het hier om iets bijzonders gaat, zonder dat het over the top is.
Kijk es aan! Is ze toch nog knapper geworden!!
De vorige vond ik niet echt zo mooi.. Maar deze is wel heel mooi hea!
Ik vind dit ding een te hoog Peugeot gehalte hebben.
Beter doen ze nog wat met de voorkant!
Maar opzich.. 260 pk..! Mooi concurentje voor de Clio Sport.
Zou hem kopen voor de motor, niet voor het uiterlijk. Maar zoooo slecht ziet hij er nu ook weer niet uit.
Mazda heeft nu ook een stop/start systeem geïntroduceerd voorlopig alleen voor de 2liter maar er zullen nog wel meer versies komen met dat systeem en het is een slimmer systeem dan bij de meeste merken wordt geleverd.
Opvallend is hij wel. Ik zou het echt niet dúrven hem evenwichtig te noemen…

@ w0o0dy; Je past je aan aan de gemiddelde autoblogger, je laat de interpunctie maar achterwege?
Tsja, ik heb er nog geen goede mening over.
Lijkt me iets teveel power op de voorwielen.
Ik ben liever dan achterwielaandrijving.
Al met al ziet het er wel redelijk leuk uit.
@citrofiel: mobiel internetten via de telefoon is net wat minder comfortabel dan via de pc.
jammer van de voorkant anders was hij wel mooi
echt een hele lelijke auto, minder mooi dan de vorige.
De neus is lelijker en de kont is mooier dan z´n voorganger.
Ik vraag mij af of deze zijn prestaties wel waarmaakt.
Begrijp me niet verkeerd. Deze auto is een bom op wielen.
Op papier zou een rx8 HP het moeten afleggen. In de praktijk valt dat dus tegen. :?

Volgende punt:
De nieuwe katalysator met single-nanotechnologie.
Zal ongetwijfeld heel goed werken maar ik vrees voor de kosten. Mazda’s gaan niet snel kapot en de slijtende onderdelen gaan best lang mee.
Voor een hoop modellen zijn vervangingskosten goed te doen. Voor sommige modellen zijn bepaalde onderdelen erg duur.
Met de katalysator is dat ook het geval. Voor onze mx5 NB ben je zo’n >1.000 euro kwijt, voor de rx8 HP z’n 1800euro.

De eerste is voor een normale 1.6 16v, de tweede voor een wankelmotor en is daardoor weer een totaal ander verhaal. Die moet hogere temperaturen kunnen verdragen.
Goede sportkatalysatoren kosten een stuk minder. Ik weet dus wel wat ik doe zodra ik een kat moet vervangen.

Nu heeft deze MPS een nieuw soort katalysator?… Wat zou dat kosten? :shock:

1 positief punt over deze MPS; De voorganger is echt snel. Dus niet alleen op de weg, maar ook op het circuit.
@mx5/rx8owner

Katalysatoren hebben naar mijn mening het eeuwige leven. Tenzij je er van buitenaf geweld op uitoefent, bijvoorbeeld door met een te extreem verlaagde auto hard over een verkeersdrempel te rijden.

Mijn klassieker heeft ook last van aanlopen van de uitlaat op drempels, alleen heeft dat ding geen kat :-)
Ze moeten er een mooie wankel motor inhangen, open uitlaatje en gassen maar :D
Blijft wel een leuk dingetje, maar jammer dat ze de aandrijflijn niet wat aangepakt hebben.
Goede concurrent voor de Megane RS.
Alleen moet Mazda het design dan nog wel een beetje aanpassen.
heb die oude nog nooit zien rijden…zal met deze vermoedelijk niet anders zijn
Ja ik wil, weer eens wat anders dan een Cupra of een GTI
Niet dat die niet in de smaak vallen hoor.
Dit is weer wat anders dan de Duitsers. Hij ziet er niet verkeerd uit, maar zou ik hem nemen? Nee! Geef mij toch maar een Duitse concurrent.
@Mx5/Rx8 owner: Check out the list
Track 3 MPS VS RX-8
Top Gear Track 1:32.0 1:31.8
Tsukuba 1:10.27 1:09.78
Hockenheim Short 1:19.6 1:19.8
Bedford Autodrome West Circuit (pre 06/2008) 1:31.30 1:32.70
Oschersleben 1:52.34 1:56.14
Laguna Seca 1:50.375 1:50.418
Virginia International Raceway 3:16.0 3:19.0
Autozeitung test track 1:47.5 1:47.2
Serres Racing Circuit 1:37.40 1:38.5
@wOoOdy.

Klopt helemaal. ;)

Maar zet er “gewone bestuurders” in en de resultaten zullen verschillen.

Met pro’s aan het stuur geven ze elkaar niet veel. Voor allebei zie ik winst/verlies.

Mag ook wel met die pk/kg verhouding van die MPS. Om nog maar te zwijgen over het verschil in koppel(169Nm).
@wOoOdy.

1 belangrijk verschil is nog te melden. De rx8 werd standaard op Potenza RE040’s afgeleverd en getest. De MPS op RE050’s. Dat scheelt best een stuk in het voordeel van de MPS. Wij hebben nu zelf RE050A’s en dat verschil is dus duidelijk. De RE050(A)’s zijn een stuk sportiever dan de RE040’s(die ook nog eens gevaarlijk zijn op nat wegdek).
@mx5/Rx8: ik denk dat “amateurs” sneller zullen zijn met de MPS door de voorwielaandrijving en het hoge koppel. De rx8 moet het hebben van balans en wegligging, motorisch is die turbo 4cilinder natuurlijk veel sterker maar de tijden geven wel aan dat de 3mps een erg goede wegligging heeft voor een voorwiel aangedreven familie auto.
geen ander sperdiff erop a la focus rs??
Leuk. Echt autootje om te pikken !
@wOoOdy.

De 3MPS is gewoon erg goed voor een familie auto. ;)
heb getunende 6 mps met 305 pk en 477nm….kom maar op! 4×4 en meer pk’s,,,vreet al die duitsers op
Prijs is bekend; 39.995 euro. Meer dan voorheen maar nog altijd sneller en luxer dan zijn concurrenten
wie kan mij helpen.heb mazda 3 mps en wil hem laten tunen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).