Reistest: Genève 2009 met de VW Jetta 1.4 TSI

Auteur: , 66 Reacties

Elke keer als uw bloggers voor de zaak een aardig eindje over land moeten reizen staan we weer voor een moeilijke keuze. Liefhebbers die we zijn hebben wij namelijk geen van allen een praktische auto voor de deur staan. Mijn vierwieler jaagt er een litertje benzine per zes kilometer doorheen, die van Wouter dezelfde hoeveelheid olie, en autobloggers trouwe familiewagen verliest onderweg zoveel onderdelen dat je gerust kunt spreken van een heel ander soort milieuvervuiling. Gelukkig zijn er altijd andere oplossingen. Na een kwartiertje met onze grote, vragende ogen te hebben geknipperd mochten we deze keer met z'n allen in een Volkswagen Jetta richting Genève.

Nu is de Jetta niet de nieuwste of meest interessante Volkswagen, maar het betrof hier wel een exemplaar met Executive Plus-pakket (o.a. DVD-navigatie en leer), nette 18″ velgen en een motorisering waar ik wel nieuwsgierig naar was. Ik had namelijk nog geen ervaring met de 1.4 TSI-motor die volgens het merk de nieuwe standaard in het segment moet betekenen. Dit minuscule viercilindertje levert 160 pk bij 5.800 tpm en 240 Nm koppel tussen 1.500 en 4.500 tpm, en dat allemaal tegen een gemiddeld verbruik van 6,4 liter per 100 km. Op papier zijn dat mooie cijfers, maar in mijn beleving is het toch een beetje een foute kunstgreep om een blokje dat kleiner is dan een pak melk tot zo’n vermogen te dwingen. Alsof je Patty Brard in een maatje 36 zomerjurk probeert te hijsen. Misschien lukt het uiteindelijk wel, maar het resultaat heeft eigenlijk niemand iets aan.

VW Jetta 1.4 TSI

Maar goed, ik was toch wel benieuwd om de Jetta 1.4 TSI met een aantal man en bagage aan boord eens op z’n staart te trappen. De eerste indruk: waar zijn die pk’s gebleven? Maar al snel realiseerde ik me hoe dat kwam: de auto was uitgerust met de 7-traps DSG-bak, een product van het PlayStation-tijdperk dat alle sensatie uit het rijden vakkundig wegneemt. Ik heb al vaker geroepen dat ik hier geen fan van ben, dus ik zal er niet verder over doorzeuren. Kijk je even naar de snelheid waarmee de omgeving je voorbijflitst, dan wordt duidelijk dat het 1.4’tje de Jetta toch lekker vlot vooruit weet te duwen. Bij tussenacceleraties op de snelweg moet je niet teveel verwachten, maar tussen de 0 en 100 km/h blijkt de auto de rest van het verkeer goed voorbij te kunnen. Volgens opgave duurt de sprint naar de drie cijfers zo’n 8,5 seconden, waarna er doorgestoomd kan worden tot 220 km/h.

VW Jetta 1.4 TSI

Prima te doen dus, al viel het verbruik wel een stukje hoger uit. Schijnt normaal te zijn. Volkswagen geeft 5,4 l/100 km op voor de snelweg, maar wij kwamen niet onder de 8,5 liter. Wat ons betreft nog steeds acceptabel voor een volgepakte auto die constant naar illegale snelheden wordt gejaagd. Ondertussen hadden we een USB-stick vol met foute muziek om ons gedurende acht uur (one-way) mee te vermaken, een gekoeld dashboardkastje voor onze blikjes Rode Stier en een schuifdakje met interessante knopjes voor Dennis.

VW Jetta 1.4 TSI

Na afloop stapten we voldoende fris uit de auto, waarbij ik niet het gevoel had net een ruime 900 km afgelegd te hebben. Hoewel de langeren onder ons het achterin wel eens krap kunnen krijgen, ontpopt de Jetta zich als een fijne cruiser; voldoende zuinig en redelijk snel, met een kofferbak waar we onze laptops, camera’s + toebehoren en voorraad designerkleding prima in kwijt konden. De geteste Jetta 1.4 TSI 160 pk Highline met 7-DSG is te krijgen vanaf €33.890, maar onze uitvoering, met o.a. Executive Plus, bi-xenon, 18″ en schuifdak, staat voor €41.870 in de prijslijst (inclusief €700 korting vanwege het B-label).

Inmiddels zijn uw bloggers weer veilig thuis, moe maar voldaan na drie intensieve dagen in Genève. We hebben er vanaf de beursvloer zo’n 60-70 artikelen (plus galleries) uitgepoept, drie beursverslagen, een hoop babes en hier en daar nog wat andere bewegende beelden. We hopen dat we jullie een beetje up-to-date gehouden hebben; heb je opmerkingen of suggesties, dan horen we ze graag!



66 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
designerkleding xD

komen jullie van de modeweek in milaan of van het autosalon? :p
Blijft een vette wagen met dat extra lipje en die velgen! wauw! :)
Altijd leuk, een beursverslag!
Heel goed gedaan jongens.
Groot applaus voor de mensen die ons de afgelopen dagen door bakken vol primeurs en ander voorbijflitsend blik gesleept hebben.
nu weet ik het zekerzzzzz .. ik moet ook een Jetta om normaal te kunnen functioneren in de hedendaagse samenleving ..

goh .. wat een goed ding zeg .. ver uit de beste ..
o,ja .. wel nog bedankt voor de Geneve trilogie ..
amusant + leerzaam ..

eigenlijk net als de Jetta ..
Ik weer ontzettend blij met Autoblog, Veel nieuws, leuke videos en natuurlijk de humor:D
Autoblog is gewoon goed!
Ik vind het eigenlijk best een hoop geld voor een jetta.
Neemt niet weg dat hij er erg gaaf uitziet.
ZwerverRoodbaard
Leuk karretje :) Is kijken of die bij ons in de Lease zit, want ik vind het met deze velgen toch wel erg strak plus dat het verbruik me wel aanstaat.
Altijd zo fout he, zo’n prehistorische GSM houder op het dashboard geschroefd. Waar is dat nou voor nodig, doet echt afbraak aan het hele interieur. Met zo’n moderne multimedia radio kun je toch je telefoon gewoon in je zak laten, en met bluetooth via je radio bedienen?
Honda-meneer-voor-jou
Dit is nou eens een compressor met dip tri maddionen!
Net zoals de vorige, alleen had die de maximale aangetaste hoeveelheid in de koolwaterdouplet. :P
Leuke auto, interessante artikelen over de auto show en geinige video’s!! Ik ben helemaal weer op de hoogte! Ga zo door!
ik ben wel benieuwd wat de redactie van ab.nl rijd. moet een topic worden IK en mijn AUTO!
Goed gedaan jongens. Erg genoten!
Ik rijd een Golf station van de zaak. De binnenkant is zowat exact het zelfde!
Rijd een bmw 328i e46 prive. Het is een wereld van verschil maar het rijd niet verkeerd zon VAG. Groetz.
Toch weer een leuk extra artikeltje gerelateerd aan de Autoshow, hoopte ook op een reisverslag a la video, maar dit voldoet ook. Leuk, ga zo door. :)
Liever een Jetta dan een Golf (Plus). Ziet er gewoon beter uit, vind ik. Nog liever een Passat uiteraard… Maar wat rij jij dan Ruben, als het maar 1 op 6 doet?

“Buitenweg” bij specificaties geldt trouwens voor gemiddeld gebruik op 80/100-wegen, en dan doen die VAG-bakjes ineens een stuk zuiniger. Tja…
Een goede auto voor een reis toch? Mijn vader heeft ook een Jetta gehad. Hij rijdt best wel fijn en t.o.v. Bora is hij behoorlijk ruim. Vooral de kofferbak!
Oh, en rijdt Wouter nog steeds dat “leuke autootje” dat min of meer werd afgekraakt door Jort Kelder? :P
karate kameel
had van mij wel een grotere motor in gemogen, voor een volkswagen……..
Fraaie bekleding
In belgië kost die maar de helft denk ik :D
Ik wou net zeggen, veel geld voor een middenklasse auto met een benzine motor. Als ik even bij renault ga kijken dan kom je voor die prijs de laguna estate gt tegen. Die heeft meer pk, iets ruimer (al zal de kofferbak kleiner zijn), comfortabeler, net zo luxe en ga zo maar even door!
Geen video van de Jetta?? :(
Reserve-Wouter was er toch??

Maar wel helemaal TOP dat jullie 3 dagen daar geweest zijn en ons geinformeerd hebben met al het nieuws!
Ook heel goed geregeld, dat jullie de video’s gelijk geedit hebben en geupload etc. Briljant!
Was weer leuk!
Jullie hebben weinig te zeuren ;-) Ik ben vorige week met een touringcar naar Geneve geweest (niet naar de autoshow), maar dat is echt een hel. Had op dat moment graag in een Volkswagen gezeten..
Ja trouwens een goed idee om een paar aparte topics te maken over de auto’s van de AB schrijvers!
@ renaultfreak,
en je hebt dan een lelijk design, slechte bouw kwaliteit, goedkope materialen in het interieur, slechte afwerking, lage restwaarde, hoge onderhoudskosten en ga zo maar even door!
@David
De afwerking van de VW is echt niet beter dan van de Renault en het is algemeen geweten wil je een rammelkar koop een VW.
Het plastic dat gebruikt wordt in een VW wordt al jaren niet meer gebruikt bij Renault.
@david
De restwaarde voor een Jetta is ook niet denderend.
Waar haal jij het dat de Jetta beter afgewerkt zou zijn dan een Laguna.
Je hebt nog nooit een laguna van dichtbij gezien of het zijn vooroordelen.
één prijs kan de Jetta wel krijgen namelijk die van de saaiste auto.
karate kameel: kan me vergissen, maar volgens mij krijg je de Jetta ook met 2.0 TFSi (200 pk) als je wil: 0-100 in 7.3s ofzo. Sneller dan de gemiddelde auto op de Nederlandse weg…
beursvleur = beursvloer neem ik aan ;)?
Jongens, dat navigatie systeem heeft een touchscreen. Dat betekend dat je scherm moet aanraken, niet het kunststof rechts naast het navigatie systeem ;)
Staat wel een dikke auto.. maar voor dat geld heb je tijdelijk ook een S80, dusja.. wel minder optie’s, maar een stuk leukere auto.
Jesus, die hondameneervoorjou vindt zichzelf wel heel erg stoer met al die vaktermen. Kan iemand m eraf gooien?
Daar moeten we heen in de toekomst. Minder inhoud meer vermogen. VAG bewijst weer het voordeel.
41 mille voor een Jetta 1.4 ?!

da’s knappe marketing van VW, dat klanten bijna 90.000 gulden voor een Derby (wie kent ‘m nog) willen neertellen
En jullie zeiden nog zo dat jullie niet gesponsord werden door VAG!

Ja joh, jullie mogen die Jetta met 18 inch Jetsers wel mee, maarrrrr dan wel alleen maar positief nieuws over ons vanuit Geneve, en een leuk reisverslagje hoe fantaaaastisch onze 1.4 is.
@ bananaflip

Die dingen van meneer Honda bestaan niet eens duhu :mrgreen:
@XTR

De gulden, wat is dat :)
@XTR

De gulden, wat is dat :)
@ruben
Ga jij mij vertellen dat sasha geen fijne reisauto heeft? ;)
Bloody hell, wat een geld voor een Jettaatje.
Doe mij dan maar een Mazda6 2.5…
Moet ik nu trouwens alweer al mijn argumenten tegen Renault gaan gebruiken?
@Benjamin: Ja hoor, dat was het inderdaad.

@RR V8: Sacha was op vakantie. ;-)
leuke auto, mooie uitrusting, maar wel 10 mille te duur.

ik rijdt nu in de lease een seat leon cupra.. waardeloze afwerking van binnen (plastic op de deuren), maar volledig uitgerust met navigatie voor 38.000. en 240 pk..

nadelen; iedere malloot met een golf gti gaat bij het stoplicht naast je staan brullen.. had ik toch die type aanduiding er niet op moeten laten.

de franse merken moeten iets aan hun franse styling doen. als ze dat fixen (en de vooras allemaal 15 cm naar voren plaatsen) hebben ze met de huidige prijzen en nieuwe klant aan me..
De beursverslagen waren weer leuk, en autoblog blijft fijn verfrissend, zelfs als ze een stukje schrijven over de auto waarmee ze gratis heen en weer naar Geneve mochten!
Voor dat geld heb je ook een schitterende Insignia, of zeg ik dan iets geks..
Van voren ziet deze Jetta er zeker leuk uit. Dit wel icm. de 18″velgen. Maar ook ik ben van mening dat €42000 wel een beetje veel is voor het formaat auto. Als ik zo naar de achterbank kijk, voel ik m’n benen al in m’n nek zitten ;) Voor iets meer geld heb je bijvoorbeeld een zeer leuke Ford Mondeo en die heeft achterin zeeën van ruimte. Op het vebruik moet je dan maar even niet letten ;)

Voor de rest was het volgens mij een zeer geslaagde autobeurs. Veel leuke artikelen en natuurlijk de uitstekende beeldverslagen.

Nu in april naar The United States? :P (NY auto show)
Toppie hoor, ik heb me wel vermaakt de laatste dagen iig. ;)
€ 41.870,-??? WTF!!!!!!

Da’s gewoon echt TE veel!

Over die DSG kan ik het ook eens zijn: ik heb er regelmatig mee gereden en ik vind het he-le-maal niks…

Die motor is wel top overigens!
:shock: € 41.870,- ?!! Voor ’n Golf met ’n (te) dikke reet?
wat kost zo’n DSG bak eigenlijk extra voor de jetta? anyone?
ik denk wanneer je alleen in deze 160 pk jetta zit, dat het best een rap karretje is! wel een hand bak a.u.b. dan.
ik heb in een golf GTI met DSG gereden en daar vond ik het wel prettig! ik kreeg wel een beetje “ruimteschip” idee er van.
@ boris

Ja.

P.S. I love the wheels!
wie koopt nu een Jetta, de mislukte versie vd Passat in mijn ogen, en die DSG bakken, ik moet er ook niks van
@ Jorden
Een DSG-bak kost incl. bpm en btw €2.600 meer.
Een Jetta met handgeschakelde zesbak kost €31.290.
42000 voor een FKNG Jetta? You gotta be kidding. Als je dan toch je geld stuk wil slaan op een nieuw stuk blik: een beetje meer en je rijdt in een nieuwe Passat CC…
Ik heb ooit een proefrit gemaakt in een jetta. Een dag daarvoor reed ik in de Alfa159. Toen was de jetta flink tegen gevallen, het sturen verliep totaal gevoelsloos. Interieur was de saaiste ooit (kope golf). Ik krijg hem tegenwoordig vaker als leenauto als ik schade maak (zicht naar achteren in de alfa 159 is echt klote en zo’n goeie driver ben ik ook niet:P), echt onvergelijkbaar met mijn auto. Saai en emotieloos.
waar kun je die rijtest zien? niet op ABHD?
@Pietje: Het is een reistest, geen rijtest ;-)

Autoblog, zeer goed gedaan! Er was bijna te veel informatie over de beurs :-P

En ook de video’s waren wederom geweldig! Ik kijk al uit naar de volgende beurs!

PS: Leuke test van de Jetta overigens, en enkel spijtig dat de AMG van Sacha niet beschikbaar was. Maar zo te lezen was het in de Jetta ook nog best aangeaam
220 km/u met een relatief zware gezinswagen, aangedreven door een opgefokte 1.4tje. Echt je reinste onzin en dodelijk voor het blokje. Ben eens benieuwd of ze 200k halen.
die prijs ligt hem vooral in de extra opties he….

ik zou zelf even iets verder nadenken als ik een offerte ging maken met een jetta en dan alle opties aanvinken, dan kom je op een bedrag uit dat je ook voor de passat kunt gaan, die al weer een heel stuk ruimer is (en dan ook echt ruim)
en dan heb je nog steeds geld over voor een aantal leuke opties (als je hetzelfde wil aan opties als de jetta in een passat variant ben je ongeveer 46.000 kwijt…)
voor dat geld zou ik toch echt een passat CC hebben aangeschaft zonder al die onnodige extra’s….
misschien wel een leuk idee voor een blogje (nee, ik ben geen schrijver)
wat je pak ‘m beet 15 jaar terug kreeg voor 90.000 florynen en wat je er omgerekend uitgerekend zogerekend nu voor krijgt.
ik zie geen filmpje meer
Wat duur voor een auto als ik al vanaf 3750 euro kan genieten van een goed rijdende auto die ik tweedehands gekocht hebt. Ongelooflijk dat mensen zoveel geld kunnen uitgeven als ik zo’n 30 duizend euro kan besparen en ook nog eens er een fijne reisauto aan heb.
@hefmen

You damn right! Autoblog is prima.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).