Fioravanti’s nieuwste conceptcar is de LF1. De auto is afgelopen week onthuld in Genève en is een soort futuristische racewagen en doet wellicht een beetje denken aan de Caparo. In tegenstelling tot de Caparo is de LF1 puur gericht op de Formule 1 en de auto is dus niet straatlegaal.
Met de LF1 toont Fioravanti haar interpretatie van een toekomstige Formule 1 bolide, rekening houdend met de diverse eisen voor de begroting, C02-uitstoot en de mogelijkheden om in te halen. Fioravanti zou erg veel tijd hebben besteed aan de aërodynamica, het onderdeel waar een groot bedrag van de uitgaven in F1 op gericht zijn. Ze bieden hiermee hun diensten aan en hopen op wat leuke opdrachten uit de hoek van de autosport. Opvallend is dat de LF1 geen grote achtervleugel heeft voor downforce. Fioravanti claimt dat men zero-lift heeft bereikt door de integratie van de voorvleugel aan de voorzijde, het installeren van een diffusor en het vrij laag plaatsen van een zeer kleine achtervleugel.
De LF1 heeft een 1.8 liter turbomotor in overeenstemming met de voorstellen voor het 2012 F1 seizoen. Andere onderdelen zijn oa radiatoren, intercoolers, een geavanceerd KERS en 18-inch wielen.
Fioravanti is a means of transport design company, mainly involved in the automobile field, which is recognized for its “out-of-the-box” thinking.
Thanks to this characteristic combined with the strong passion of its personnel, for the 79° edition of the Gèneve International Motor Show, Fioravanti deals with the topic of Formula 1.
Since we think that in a period of heavy economic crisis, in particular for the automotive world, also the Formula 1 has to be reviewed in its principle. Creating more connection between the F.1 research the road cars production, making the races more interesting with more overtaking manoeuvres still maintaining the Grand Prix a the top of the media global events.
LF1 wants only to be an AUSPICE for a future Formula 1 regulation, based on more general simplicity, with it Fioravanti shows one of the possible solutions.
MECHANIC & COMPONENTS
The vehicle has been designed referring to the next 1.800 cc. turbo engines as recently proposed for the 2012 regulations. With this has been possible to define a very compact bodywork with less aerodynamic drag and turbulences.
Radiators and intercoolers are designed with forced air using fans in order to reduce the front wheels drag.
18” rims and tyres with dimensions more similar to the road and racing GT cars, allowing the use of braking systems similar to the ones utilized in the high performance road cars.
Advanced use of the K.E.R.S., as in the production cars, more eco-oriented for fuel consumption saving.
AERODYNAMIC
This topic over the years has became more and more relevant in Formula 1, affecting performances, costs, racing and the aesthetic.
The inspiring principle of the project has been the reduction of the aerodynamic drag and turbulences. This goal has been reached taking advantage of the ground effect in an innovative manner, removing the wings as not integrated bodywork elements.
The shape of the central body is characterized from lift-down force ratio close to zero.
The front wing is integrated in the front end and contributes at the same time for the down force and for the reduction of the front wheels drag thanks to the side fairings.
The rear wing, with quite big dimension, is integrated in the bottom of the vehicle generating consistent down force.
In order to give an optimal ground effect and to keep the vehicle with a constant distance from the ground , we propose a return of the active suspensions use, widely utilized in the production cars.
The C.F.D. (Computer Fluid Dynamic) study has confirmed that, with a measurement done at 10 meters from the back of the car, the degree of the turbulences generated by the aerodynamic drag is very low.
Considering the above it could be possible to suggest, at regulation level, the check of the drag energy and degree of turbulence in a transversal section positioned 10 meters from the rear of the car.This could allow drivers to do more overtaking in all the circuits, giving them the possibility to decide, more than today, when and how to overtake, allowing battles between several cars and driving tactics that emphasize the driver talent.
Dimensions:
length 4.200 mm. height 950 mm.
width 1.820 mm. wheelbase 2.800 mm.Thanks for their collaboration to: Magneti Marelli, Brembo, Pirelli, Ansys, Coggiola
Gnermo zegt
Ik denk niet dat dit lekker zal rijden, aangezien je een achterspoiler mist. En als je ziet wat voor dingen er nu op zitten zal dat wel heel erg nodig zijn.
Tommeke zegt
Mooi design!
Hardleers zegt
1.8 turbo?
NOOOOOOOOOOOOOOOOooooooooooooooooooo……….!
Geert Schoots zegt
Ik wil niet moeilijk doen maar volgens mij lopen de wielen aan als je de bocht om gaat…..
rikkon zegt
LEZEN Gnermo, niet alleen plaatjes kijken!
Geen gek idee, maar ik zie er eerder een LeMans of een Indy in dan een F1. Komt dat door de grootte?
VonStroke zegt
Schitterend ontwerp, nu nog bouwen en het circuit opsturen!
rikkon zegt
@ Geert Simpel op te lossen door de stuuruitslag te beperken tot 3 graden…
Oly zegt
Heel erg mooi en jongens denk dat ze echt wel verstand hebben van wat ze doen. Dus wat betreft een aanloop van wielen lijkt mij vrij makkelijk op te lossen. en wat betreft die vleugel ja der zit wel een soort van vleugel in het ontwerp alleen is het dan totaal anders uitgevoerd. Het enige wat ik me afvraag waar zijn de spiegels of zijn die niet nodig om dat niemand je inhaalt.
FiXeR zegt
Sinds wanneer mogen Turob’s weer in de F1?
jamesBROWN zegt
De LF1 heeft een 1.8 liter turbomotor in overeenstemming met de voorstellen voor het 2012 F1 seizoen.
Grapje?
BananaFlip zegt
“… de auto is dus niet straatlegaal.”
Beetje logisch misschien??
Jonas zegt
@FiXer
Vanaf 2012 waarschijnlijk terug e, al had ik nog niet van gehoord?
cheetacars zegt
1.8 Turbo’s in de F1 :shock: ze zijn helemaal gestoord geworden bij de FIA. OT spannend aparaat, maar de F1 auto’s van nu zijn mooier
Armbijter zegt
Een Formule Ford op steroïde, daar doet het mij aan denken. Alleen een FF vind ik toffer.
Wat houdt het zero-lift gedoe eigenlijk precies in? Een F1 is alles behalve zero-lift als ik het letterlijk vertaal.
Citrofiel zegt
De formule 1 dondert keihard onderuit. Ze maken het steeds minder stoer en dus minder interessant. Volgens mij moet de F1 het nog steeds vooral hebben van autoliefhebbers, en die willen juist wél de bulderende grote motoren behouden…
Vinny_93 zegt
Is zoiets wel streetlegal? Jammer van dat downsizen. Doe dan maar een T1 hoor.
Carmaster zegt
Dat het een 1.8 turbo is wil nog niet zeggen hoeveel cilinders he?
20 jaar terug reden ze ook met 1.5 V6-jes, daar zat ook wel wat geluid in hoor.
eendje zegt
dat je dit kleimodelletje vergelijkt met een caparo…
WieAndersDasAuto zegt
Helaas wordt F1 alleen maar saaier. Ik snap gewoon niet waarom ze er van alles moeten aanpassen. Het is nu toch spannend genoeg? De laatste 2 seizoenen iig wel… Ik ben benieuwd…
BAAP zegt
heerlijk, mag wel weer es… Turbo’s in de F1 geven veel spektakel!!
(haha als het waar is?)
toch hoop ik er een beetje op!!!
Franco zegt
Hmm,
Dat hele geval lijkt wel afkomstig uit een stripboek van ‘Michel Vaillant’!!!
En volgens mij zit er wel een achtervleugel, alleen lijkt het ding ultra-laag gemonteerd tussen de achterwielen??
Enne, 1.8 turbo? Waarom niet? De eerdere turbo’s hadden een inhoud van 1500cc en varieerden van een eenvoudige 4 cilinder op basis van een BMW 2002 tot een hoogst experimentele, volgepompt met elektronica, V6 twin-turbo (Honda)!
Als die diversiteit qua motoren-concept weer terugkeert, dan vind ik die F1-kar van de toekomst geen probleem, hoor!
Maar het liefst zie ik dat men een max. inhoud van 1.2L, gebruik van biobrandstof en een vrije ontwikkeling voorstelt…waarbij de FIA de eerste 3 jaar hun bemoeizuchtige muil houden. Het lijkt mij erg gaaf om te zien hoe ver een ontwikkelaar kom met zo’n motortje.
Zie je het voor je? 700 pk uit een 1200 cc viercilindertje, hahahaha!
:)
bakkerst zegt
@ geert S,
knuppel, ik hoop dat je een grapje maakt..
“de wielen lopen aan”
dat geeft niet, vanaf 2012 bestaan F1 races alleen nog maar uit dragraces, dus dan hoef je niet meer te sturen..
bakkerst zegt
“sarcasme modus uit”