Fuck diesel! Dit is Aston Martin’s nieuwe Le Mans racer

Auteur: , 46 Reacties

Heel leuk natuurlijk die nieuwe Le Mans racer van Audi, maar het blijft een stinkende diesel. En daar gaat mijn auto(sport) hart nou niet echt sneller van kloppen. Gelukkig geeft Aston Martin dit jaar een beetje tegengas tegen het diesel geweld van Audi en Peugeot. Achterin deze Aston Martin ligt namelijk de 6.0 V12 met 700+ pk uit de DBR9.

We hadden al een paar renderings gezien, maar afgelopen zondag en maandag maakte de nieuwe bolide zijn baandebuut tijdens de testdagen voor de Le Mans Series. En ik moet zeggen dat ie er lekker uitziet in deze klassieke Gulf kleuren.

De auto is sterk gebaseerd op de Lola-Aston Martin B08/60 waarmee Charouz Racing System vorig jaar ook al deelnam aan de Le Mans Series en de 24 uren van Le Mans. Maar Aston Martin Racing heeft afgelopen winter nog eens grondig naar de auto gekeken en er een Aston Martin sausje overgegoten (check oa de grille).

Maar er is ook een kleine domper op de feestvreugde. Coureur Tomas Enge was zo snugger om zondag een van de twee Aston’s gelijk af te schrijven door em met een klap van 13G in de vangrail te parkeren. Foto’s daarvan kan je HIER en HIER bekijken (als je durft).

De LMP1 klasse belooft dit jaar voor het nodige spectakel te gaan zorgen op Le Mans. Aston Martin komt met 3 fabrieksauto’s en daarnaast wordt de Lola-Aston Martin B08/60 van vorig jaar ingezet door een priveteam. Peugeot komt met 3 fabrieks 908’s naar Le Mans en daarnaast mag Pescarolo een 908 van vorig jaar inzetten. Audi neemt 3 fabriek’s R15 TDI’s mee en daarnaast zet een priveteam ook nog eens 2 R10 TDI’s van vorig jaar in. Oftewel een ware titanenstrijd!

Aston Martin Racing debuts new LMP1 car at Paul Ricard Test

Paul Ricard, 9 March 2009. Following weeks of intense preparation Aston Martin Racing ran its new LMP1 cars for the first time at the Le Mans Series test held at the Paul Ricard Circuit in France on 8/9 March.

Car numbers 007 and 009 resplendent in their Gulf Oil International orange and blue livery took to the French circuit on Sunday morning. All six of the team’s drivers, Jan Charouz (CZ), Tomas Enge (CZ), Stefan Mücke (DE), Harold Primat (CH), Miguel Ramos (PT) and Darren Turner (GB) got an opportunity to test the new cars.

Members of the public were granted access to the Paul Ricard Test Track for the first time in 10 years and 3,500 spectators arrived on Sunday to view the on-track action from the newly installed grandstands. In total 28 of the 50 cars that will compete in the Le Mans Series took part in the official test with the Aston Martins taking centre stage.

The team was encouraged by the performance and reliability over the course of the test and encountered no significant issues despite the cars having barely turned a wheel prior to the start of the test.

The team suffered a setback on the afternoon of day one when the 007 car suffered an accident with Czech driver Tomas Enge at the wheel. Although the car sustained heavy damage, Enge walked away uninjured from the accident.

Also taking part in the test was Official Partner Team of Aston Martin Racing – Drayson Racing with their No. 87 Aston Martin Vantage GT2. Drivers Paul Drayson and Jonny Cocker used the test to benchmark the off-season improvements the team has made to the V8-powered machine. The results were encouraging as the Vantage GT2 performed well on its new Michelin tyres.

The Le Mans Series consists of five 1,000km races, the first of which is the 1,000km of Catalunya which will take place on 5 April at the Circuit de Catalunya near Barcelona, Spain. The other races take place at Spa in Belgium, at the new Algarve circuit in Portugal and at the Nürburgring in Germany where Aston Martin has its Test Centre facility. The series finale takes place on the team’s home turf of Silverstone in the UK.

In addition to the Le Mans Series, Aston Martin Racing will compete in the Le Mans 24 hour race which takes place on 13/14 June 2009.

Quotes
George Howard-Chappell Team Principal “It’s a credit to the team that both of our cars have run so reliably after such an intense and tiring build period. For a first test with two brand new cars we have run very successfully. Obviously the accident has set us back to a degree but as always we will recover and we will be in Barcelona with two race-ready cars. I am pleased that the new drivers are getting to grips with the car and are integrating well with the team and the ‘old hands’ are also performing well.”

Car 007

Jan Charouz
“The first impression of the car is that it looks stunning. I didn’t get to do many laps, just 10, but the car was very stable and quick and we didn’t experience any technical difficulties which was great as it is a completely new car. I’m looking forward to the first race to see how we compare to the competition.”

Tomas Enge
“Considering how short a time the team had to build up the two cars we were running really well without any major problems. Unfortunately because of my error the test was compromised but prior to the accident the car was good and I believe that we will be even stronger than we were last year.”

Stefan Mucke
“It was the first time for me in the new LMP1 and the first time it has run on a race track. The aerodynamics have changed quite a lot and I was expecting less down-force with the smaller rear wing but actually the car felt really good and the feeling was very close to that of last year’s entry so I felt at home after only a couple of laps. The team has changed the exhaust system from last season and the engine note from the V12 is fantastic, especially on the long straight here at Paul Ricard. I am looking forward to the first race; it will be interesting to see where we are against the diesel cars. We had a good result at Barcelona in 2008 so I hope we can repeat this and get another podium this year.”

Car 009

Harold Primat
“My first test was ok, the car was good out of the box and it was impressive to see that it is running trouble free straight away. The team did a great job of preparing the car. I think the car has got great potential; we tried a few different set-ups finding a good solution for all of the drivers. The aim of the test was to get mileage under our belts, to understand the car and to find ways to improve it which is exactly what we did. My height can cause me trouble as I am pretty tall for a driver but I’m working with the team to improve the comfort.”

Miguel Ramos
“The LMP1 feels great, the speed on corning is great, I’m not yet used to it as I normally drive a GT car but it is getting easier. I am taking everything step by step and I’m trying to understand the car and how it reacts rather than pushing too hard. I’m comparing my lap data with the more experienced drivers and making adjustments each time I drive which means I’m improving every lap. My last lap was my fastest of the two days. The Paul Ricard circuit is really challenging for someone who is just starting out in LMP1 and the g-force is really tough physically.”

Darren Turner
“The test has been really good, the car has run like clockwork and it is fitting reward for the guys from Aston Martin Racing who have put so much effort in over the last few weeks that we have managed to complete lots of miles. The main focus right now is to put miles on the new car and to allow me and my team mates to get up to speed. For me it is a big step from the DBR9 to LMP1 but I’m happy that after two days of testing I am starting to feel comfortable and I’m really looking forward to the first race in Barcelona and the rest of the year.”



46 reacties

Het is nu wachten op de eerste TDI-boy die zegt dat de Passat van z’n pappa meer newtonmeters heeft.
-edit: het was winter ;) –

Ziet er netjes uit, ben benieuwd hoeveel tegenstand ze tegen Audi kunnen geven.
N/A benzine FTW!!!
Wat een primitief ding zeg, als je hem naast de Audi, Peugeot of Acura zet. Ik kan er niet warm van worden helaas, doe mij de DBR9 maar gewoon.
Een geüpdate afdankertje. Ik sla er niet steil van achterover.

Wie denkt er hier dat deze auto kans maakt op de overwinning?
het zou mooier zijn moest dat blauw een tikkeltje donkerder zijn
Aston Martin is gewoon cool… van mij mogen ze die tractors van audi en peugeot het snot uit de ogen rijden. :D
Wel vreemd dat Gulf vast houdt aan de oude nostalgische kleuren, tegenwoordig is de Gulf pomp hier beetje azure blauw met dat oranje van het logo.

Hier hangen ook trots van die grote spandoeken met de AS zoals hieronder:
http://www.gulfoilltd.com/cms_media/images/550x1200_fitbox-img_0922.jpg
@Karaya

zal ik dan maar de eerste zijn?
de le mans staat voor uithoudingsvermogen en betrouwbaarheid (van het materieel) en een diesel is altijd nog storingsvrije/betrouwbare dan een benzine.

DIESEL POWERRRRRRRR.

benzine boys kom er maar in ;)
Zo te zien zit het met de veiligheid ook wel goed. 13G klappen en dan zo’n mooie? auto er aan overhouden.
Achterin deze Aston Martin ligt namelijk de 6.0 V12 met 700+ pk uit de DBR9.

Moet zijn: Achterin deze Lola ligt namelijk de 6.0 V12 met 700+ pk uit de DBR9.

Lola chassis + Aston Martin motor = Lola-Aston Martin

net als:

Dome chassis + Judd motor = Dome Judd
@C6.R, I know, maar Aston Martin & Lola zijn momenteel nog lekker ruzie aan het maken over defintieve naam. Hou het dus nog maar even op Aston Martin ;)
Met een Porsche 917 van 35 jaar geleden zou je waarschijnlijk nog winnen van die Audi’s.

En ja, die heeft ook meer newtonmeters als die TDI. En 1100 pk.
@laue

Diesels zijn al lang niet meer betrouwbaarder dan benzines. Toen het nog rokende trage kachels waren was dat wel zo omdat ze technisch eenvoudiger waren en door de stevigere constructie en lagere toerentallen konden ze bij correct gebruik veel meer kilometers meegaan, maar de moderne diesels met complexe turbo’s, gesofistikeerde verstuivers en roetfilters zijn zelfs storingsgevoeliger, vooral als ze veel gebruikt worden voor korte afstanden (<10 km).
I know maar ik heb dan net iets meer sympathie voor het standpunt van Lola… Daarnaast staat het op de site van Aston als Lola-Aston Martin LMP1 (vanmiddag stond er alleen Lola)

Het mag van mij een Aston heten als ze dat gewoon netjes afwikkelen met Lola!
ze mogen van mij wel een DBRS9S of zoiets bouwen op basis van de nieuwe DBS!
Dat is in een dooie klasse, dit jaar is GT1 op Le mans iig voor het laatst…
-edit: check!-
@ laue:

de diesels zijn niet zo zeer betrouwbaarder dan de benzine’s maar hebben een lager verbruik waardoor ze minder pitstops hoeven te maken.
@laue: ja, het is daarom dat iedere dieselrijder zegt dat een diesel meer op onderhoud moet…

En het is wat Olivier zegt: die glorietijden zijn al lang voorbij hoor, vroeger had je nog diesels zonder turbo en met heel weinig pk, dus bijgevolg weinig compressie in de cilinderkamers.Tegenwoordig schroeven ze twinturbo’s er op die zoveel druk geven ( anders gaat een diesel niet vooruit natuurlijk) , dat ze de motorblokken veel dikker, en bijgevolg zwaarder moeten maken dan een vergelijkbaar benzineblok.

Daarom onder andere dat een diesel nooit sportieve genen heeft omdat dat blok veel te zwaar is.En diesel power?Ik zeg het nog maar eens voor de duizendste keer : schroef ook eens turbo’s op die benzine met vergelijkbare turbodruk en je ziet die diesel nergens meer.
nog meer Le Mans nieuws: “Christijan Albers en Charles Zwolsman testen dezer dagen op de Lausitzring met de Audi R10 TDI sportwagen, die komend seizoen door het team van Dr. Colin Kolles zal worden ingezet tijdens de races van de Le Mans Series en tijdens de 24 Uur van Le Mans.” Bron: Autosport.nl
Le Mans 2009 wordt zo vet… :)

Ben benieuwd of deze AM betrouwbaar genoeg is om tegen een diesel op te kunnen. Aan de andere kant, Audi heeft zich met de R15 nog niet bewezen….dus eigenlijk heeft Peugeot op dit moment de beste kaarten. Alhoewel, die reden toch met een hybride 908 dit jaar?
IK ben altijd nog blij met merken als AM… Dit benadrukt het maar weer.
@Olivier: Zo heel erg ingewikkelt zijn die LMP1 motoren van Audi niet hoor, de losse multi-traps piëzo-injectors zijn veel betrouwbaarder dan de ouderwetse lijnpomp zelfs.
@Machoman, geen verrassing. Maar wel leuk om te horen! Albers heeft natuurlijk al wat ervaring met de R10.
Im lovin it! Beter dan die Audi.. Helaas rijden ze niet meer GT1, daar was het ook echt een titanenstrijd met Corvette (H) maar ach hoop dat ze nu Audi iig voor blijven
Ziet er goed uit. Weinig schade met 13G :|

En hoort dit filmpje er bij?

http://www.autojunk.nl/clips/view/153784
@Davidov, yep dat filmpje is gemaakt tijdens de tests.
Ga zoals ieder jaar naar de 24hr. Parking Blue iemand? Dit keer niet met eigen 911 maar een Hertz GT-H. Mocht Autoblog interesse hebben in een reportage dan hoor ik dit graag. Kan eventueel ook wel wat stickers op dat ding plakken als jullie deze hebben.

On Topic, dit lijkt een goedkope oplossing maar ik denk een zeer geslaagd concept. De motor heeft zichzelf heel goed bewezen en zal echt niet onderdoen voor de R15 en de 908 HDi FAP.

Persoonlijk ben ik tevreden dat de Japanese Lamborghini Owners Club meerijdt in hun Murcié. Die klinkt gewoon goed en houdt je wakker om 3:30 uur s nachts.

Wie gaat er nog meer? [email protected] Mail even, ik ken wat mooie plaatsen en weet hoe je s nachts aan de vangrail komt bij Mulsanne. Erg prettig als ze daar met 330+ voorbij vliegen. Sowieso mooi om met wat Autobloggers bij elkaar te komen.
@incognito

leuk is ook midden in de nacht de bewaker van een lege Mercedes VIP box boven de pits gek maken omdat al hun auto’s al lang uitgevallen waren. Daar kan zo’n Germaanse posterboy slecht tegen :-)

Veel plezier, ik ga liever naar LeMans Classic, wat rustiger, je mag overal komen en je ziet alle race techniek (behalve de modernste diesels) langskomen.

Ik geef toe, die hele oude dingen zijn niet interessant, maar een krijsende 2-takt Saab in de pit maakt op dat moment een heleboel goed. Laat staan een of andere gasturbine racer die staat warm te draaien.

En de 917’s gaan weer veel harder dan het moderne spul (dacht het niet).
@Incognito: leuk idee, en een reportage is altijd welkom! Ik had je volgens mij ook al gemailt daarover, ik weet echter niet of er iemand van de redactie/autoblog gaat.
Waarom niet elektrisch in Le Mans??

Petrol/Dieselheads, kom er maar in xD

Okee geintje, mooi dat benzine nog niet afgeschreven wordt! Enneh… Zo’n DBR9 in Gulf-kleuren, daar krijgt ik het toch aardig warrum van ;)
Deze ziet er wel beter uit dan de Audi R15 (het front daarvan lijkt wat op een vogelbekdier :P), maar gaat het gevecht toch verliezen denk ik.

En de eerste is al weer in de kreukels
http://www.planetlemans.com/2009/03/08/lms-paul-ricard-sunday-afternoon-test-aston-crash/
@Luit Tinke, je hebt het artikel zeker niet gelezen?
@robbie

te vluchtig, naar nu blijkt:oops
Als hij echt een goede klap sneller is dan de diesels kan die bak nog wel voor een verassing gaan zorgen.
Mooie stijlvolle racer van AM!

De verhouding in regelgeving voor diesel- en benzinemotoren ligt zo scheef dat het de afgelopen beter was om met een diesel aan de start te verschijnen. Ik ben van mening dat de regels wat aangepast moeten worden. De restricties op benzinemotoren zijn nu naar mijn mening veel te groot en bij het gebruik van een dieselmotor krijg je te veel vrijheid.
Ik denk dat het dan ook meteen duidelijk zal worden dat dieselen niet ‘the way to go’ is.
Al 700+ pk? Ik dacht Judd een van de koplopers met benzine was met 650+ pk.
Ben wel benieuwd of de Lola B08 weer mee rijdt met AM motor.
@Armbijter, dat staat al in het artikel ;) Speedy Racing Team Sebah heeft de Lola B08/60 Coupé – Aston Martin van Charouz Racing System gekocht en daarmee nemen ze deel aan zowel de Le Mans Series al de 24 uur van Le Mans zelf.
Lijkt wel verdacht veel op de eerdere modellen van Toyota / Bentley…
Raceteampje ingehuurd om de marketing een boost te geven ofzo? Las net dat ze nog een paar modelletjes te koop hebben….

Maar even zonder de cynische modus, die Gulf striping blijft TOP! (als is de 917 onovertroffen)
@ robbie
Bedankt. Helemaal overheen gelezen.
@Wouterman!:

Ja, lijkt me lollig, 20 rondjes rijden, en daarna een uurtje aan de stroom.

;o)
@ Karaya

Je beat deze wagens met zo’n beetje elke oude Groep C wagen.
Die waren veel en veel sterker en gemaakt voor het lange rechte stuk.
Waar nu chicanes inzitten…..want we durven niet meer blijkbaar.
Erg jammer….
@ Carmaster
Op het circuit maakt een Groep C geen schijn van kans tegen de huidige LMP1 top auto’s. Ondanks die chicanes zijn de rondetijden niet veel langzamer dan toen. De Peugeot 908 is zelfs nog maar 1 sec verwijderd van een record uit ’71
@ Autoblogger

Akkoord. Mail me even op nieuwe adres, [email protected].

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).