Vrijdag Diablodag

Auteur: , 43 Reacties

Ik kan er maar niet van afblijven. Telkens als ik de kans krijg om weer iets over deze auto te vertellen kan ik het niet laten liggen. Één van de meest legendarische Italiaanse raspaardjes uit de jaren ’90 en de vroege 21ste eeuw is de Diablo. Meer nog dan de Murciélago nu is, als je het mij vraagt. De icoon-status die Ferrari in de jaren ’80 en ’90 met de Testarossa haalde, haalde Lamborghini met de Diablo. Op zijn minst…

De Diablo volgde in 1990 de Countach op, een model dat vanaf 1974 te koop was geweest en na vele updates pas in januari 1990 voor het laatst van de band rolde in de vorm van de 25Th. Anniversary. Aan de Diablo was duidelijk te zien dat het een modernere interpretatie was van de Countach. Natuurlijk was het een geheel nieuwe auto, maar hij had een gelijkend kort neusje dat zonder hoek overging in de voorruit, vanaf waar de auto in één lijn weer afliep tot de kont. Deze auto is niet in segmenten te hakken, het is één grote, elegante, snelle lijn. Marcello Gandini van Bertone heeft ze op papier gezet, net die van de Countach.

Voor de achteras lag een hagelnieuwe V12 met een inhoud van 5.707cc en een maximum vermogen van aanvankelijk 492 pk. Later werd dit 510 pk bij de SV, en 530 pk bij de modellen van na de facelift (met plexiglas koplampen). Dit was dus nog niet de 6.0. Die kwam pas in januari 2000, toen de laatste exemplaren van de “oude” Diablo van de band rolden. De 6.0 is de laatste versie, zoals te zien op de foto’s. De V12 levert nu 550 pk.

De gele is nieuw gekocht in Nederland en nog steeds in handen van de eerste eigenaar(ondanks dat de laatste tenaamstelling van 2006 dateert), die er met mooi weer zo nu en dan eens mee door Laren rijdt. Het blauwachtige exemplaar is gespoten in flip-flop/chameleon, dit is weer zo’n (extreme) auto dat het hem prima staat, helemaal niet sjonnie of misplaatst als je het mij vraagt.

Ik zie alweer dat dit een veel te lang verhaal aan het worden is. Het door de jaren van-me-afschrijven van m’n passie voor deze auto heeft blijkbaar maar weinig geholpen…

Lamborghini Diablo VT6.0

Lamborghini Diablo VT6.0

Lamborghini Diablo VT6.0

Lamborghini Diablo VT6.0

Lamborghini Diablo VT6.0

Lamborghini Diablo VT6.0

Lamborghini Diablo VT6.0

Lamborghini Diablo VT6.0

Lamborghini Diablo VT6.0

Lamborghini Diablo VT6.0

Voor meer informatie en/of wallpapers kun je me zoals gewoonlijk e-mailen. Het is me inmiddels gelukt een Supra te vinden, dus volgende week is de lang verwachte Japan aflevering. Ik ben bang dat ik daar niet zo veel over kan vertellen als over de Diablo…



43 reacties

Volgens mij is er op de mainpage iets fout gegaan, dit hele bericht staat daar nu ook helemaal


OT: Altijd leuk zo’n diablo

-edit: foutje, staat weer goed-
blijft een raar ding. wel koel!
Heerlijk laag is ie…. Kijk ‘m eens naast die CLK staan, zo laag aan de grond!
Lelijk :shock:
gileinbrouwer
mag wel wat meer lucht in die achterste slof van die licht blauwe. voor de rest inderdaad een icoon en de coolheid zelve. iets wat een murci naar mening nooit zal halen.
dat was toen Lamborghini nog met blokkendozen speelde :P
nee ff serieus, die auto is echt prachtig en ik denk dat het mwah.. misschien wel de mooiste Lambo is, moeilijk te zeggen vanwege de Murcielago :D
-edit: nutteloze bijdrage-
Gaaf!
Eigenlijk toch wel de laatste échte Lambo…
fantastische wagen die diablo’s
als kind had ik altijd van die diecast modellen op mijn kast staan
kben nu nog maar 16 maar toch
aah die goeie ouwe tijd :p

off topic: is diablodinsdag niet logischer ?
Een lambo zonder audi-bucht, good times ;)
Lamborghini Diablo / Lotec door Gemballa had een topsnelheid van 410km/h!!!
Vind een Roadster uitvoering het mooiste
De Lamborghini voor de echte die-hards.
Sorry, maar ik houd toch meer van Ferrari’s!
@ AMG Power
je slaat de spijker op z’n kop :D
whoops vergat de allermooiste de GTR in het oranje.
ging toen een keer ff langs bij een dealer hier in NL ff naar de GTR kijken maar dat vonden ze niet fijn die stijve harken daar. toen ik vroeg om een test rit was het helemaal gebeurd :D
De Diablo blijft inderdaad ook een prachtig icoon. Ik ben vooral fan van de latere serie zoals hierboven afgebeeld, die plexiglas koplampen vind ik hem beter staan dan de klaplampen.

Maar dan toch liever wel in het geel ipv dat blauw zeg! (of misschien overspuiten in oranje!)
@F355GTB

eigenlijk is de Murci de laatste échte… Die is nog door Lamborghini ontwikkeld, voordat audi de boel over nam. Daarom ook is de rijpositie wat scheef en zit het geheel niet superefficient in elkaar :P

@AMG Powerrr
Hmm… doe dan maar een Lamborghini Diablo SV, oude stijl :) gewoon RWD en opklaplampjes :D
Inderdaad de Gallardo is een audi.
Het blok is van audi en niet anderzom zoals iedereen beweerd, ook heeft de Gallardo Quattro hoe gek dat ook mag klinken
even critiek
http://static.autoblog.nl/images/wp2009/gespot/lamborghini-diablo-vt-60/lamborghini_diablo-vt-6.0_08.jpg

die zit toch wel met zen uitlaat tegen de stoeprand :-p4

te gekke auto dit
Peter Hoekstra
De murcilago is hier duidelijk ook gebasseerd
Supergaaf. En gewoon buiten zetten.. Lef hoor. ;)
Fantastisch apparaat. Het zijaanzicht is subliem. Een en al agressie. Net een kat die klaar staat een muis te pakken.

En die ekte Lambo velgen zijn ook zeker fap-o-rama.

Mooie spots, appeleman.
Wat kan ik hier over zeggen?
Ik ben sprakeloos, zo’n mooi machien!
Crosscabouter
@Tom307: Misschien omdat de achterband een barretje of 2 lucht als ‘noodzakelijk’ zou bestempelen?
:D Zo zie ik ze graag. Dat blauw is inderdaad zeker niet slecht.
Ík vind een vroege Countach een meer uitgebalanceerd ontwerp hebben. Nog zonder de spoilers en wielkastverbreders. En veel vooruitstrevender toen het ding uitkwam.

Bij de Diablo lijkt men op het laatste moment bedacht te hebben dat de door de technici vergrote spoorbreedte niet in de achterwielkasten paste.
:D Zo zie ik ze graag. Dat blauw staat hem trouwens best wel…
kijk ‘ns aan, F5. Dat ik die nog niet kende…
en daarom houd ik van lamborghini. voor altijd. het blijven gewoon echt geweldige auto’s ookal hebben ze minpunten… heb dan het geluk dat ik zo nu en dan n ritje mee mag, maar het is zo ontzettend mooi… als ik het geld heb, dan het liefst zo snel mogelijk een countach…
Mooier bestaan ze haast niet!

@ManicManiac: LOL, Technologie van tegenwoordig hé…
Laatste echte Lambo inderdaad. Erg mooi en puur, en niet te commercieel. Ok, de Gallardo is ook mooi, maar is zoooo commercieel.. Dat is het gewoon niet.

Een Diablo is echt super en de Countach vind ik zelfs nog mooier.
Een betere ontwerper
De diablo VT6.0 is pas het vetst in het zwart. En wat nog vetter is, autoart het em als schaalmodel 1:18 :D.

Diablo is in mijn ogen gewoon DE lamborghini.
@ Een betere ontwerper

Autoart maakt gewoon de beste en meest gedetailleerde schaalmodellen.
Sinds ik de Murcie voor het eerst zag en ter plekke mezelf onderplaste, kan ik geen foto van de Diablo meer zien zonder er proberen een Murcie in te zien… En dat pleit dus in het voordeel van de Murcie. Toch vind ik de Diablo owat ok echt helemaal het einde, gewoon een beetje minder mooi dan het mooiste men ooit kan creëren.

Deze VT’s zijn ook echt de mooiste Diablo’s: de goeie koplampen, de juiste neus, géén spoilers, geen haaievinnen van opzij en een van de lekkerste setjes velgen ever.
Lamborghini, zelfs een klein kind kan die basislijnen tekenen.. En toch zo mooi.. De style die ze hebben, gewoon prachtig..
Schrijf maar lekker door over deze prachtbak. Ik vind dit sinds kind al DE supercar. Ik weet zeker dat ik deze auto binnen 10 jaar in mijn bezit zal hebben. Ik begrijp dan eindelijk de mensen die in zo’n oude alfa rijden en zeggen dat het hun kinderwens was om er ooit eentje te hebben.

Schrijf aub ook eens over mijn uber-diablo, de GTR ;)

Hier een leuk filmpje van Martin Brundle die de Diablo GT test:
http://www.youtube.com/watch?v=0tlj9jmCcYs
voor z’n leeftijd blijft het een mooie auto
Eén van de mooiste auto’s allertijde! Wat ik zwz wel mooi vind is dat ie nog zo puristisch is, waardoor het vaak nog echte liefhebbers zijn die erin rijden;) Wat dat betreft beter dan een Gallardo of een Murcie, alhoewel ook die prachtig zijn:D
deze auto heeft de eeuwige jeugd!

ik moet wel zeggen dat ik de mucielago wel op z’n minst een waardige opvolger vind! (je zou die taak maar hebben als designer)
Wauwie!
Ik vind de gele toch het mooist.
Het silhouet van de zijkant is echt een plaaaaaaaaaaaaaatje!!!!!!
Nog beter dan alle andere Lambo’s.
de gele vind ik het mooist
de blauwe is ook prachtig mooier dan de Ferrari F50 !
dat azuro nuvola van alfa staat hem inderdaad erg mooi! alleen jammer van die lekke band. ook nu nog is het een zeer geslaagd design.
De open koplampen in de Diablo zijn van glas, niet van plastic !

En de Murcielago is echt helemaal Audi voor zover ik weet. Dat het ontwerp een voortborduursel is op de Diablo kan zo zijn, maar Audi heeft in 1997/98 Lamborghini overgenomen en dat kun je al zien aan de 1999 modellen waar het Dashboard is vervangen door een veel modernere.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).