Jeremy Clarkson wannabe doet de E30 M3

Auteur: , 86 Reacties

Het is zaterdagochtend, een uur of elf. Het zonnetje schijnt en je rijdt de straat uit. De radio gaat aan en direct na de flitsinformatie (die geen flitsers meldt op jouw traject) begint je favoriete nummer van dat moment. Je moet even wachten bij de uitrit van het woonerf maar dat is niet erg want het is alleen maar om een prachtige Citroën DS voor te laten gaan. Soms zijn er van die dagen dat je weet dat het goed komt. Dat alles meezit en dat alles mooi is.

Ik heb een aardige rit voor de boeg. Vanuit Apeldoorn naar de polders onder Rotterdam ben je toch al snel een kleine anderhalf uur onderweg. Maar het maakt niet uit want ik weet dat het het waard zal zijn. Vanmiddag zal een grijns van oor tot oor beschikbaar zijn met een minimale beweging van mijn rechter grote teen. Vanmiddag zal een jongensdroom uitkomen als ik ga rijden in één van mijn favoriete auto’s ooit. De über autobahnstürmer. De Big Daddy van alle personenwagens die nu de linkerbaan van de Oberhausenstraight domineren. Vanmiddag mag ik rijden in een BMW M3. En niet zomaar een M3 maar het E30 model. De oer-M3. Ja, vandaag is het feest.

Het begon allemaal met een column die ik die ik een tijd geleden schreef. In die column schreef ik over een verlanglijstje van tien auto’s die ik graag nog zou rijden in dit leven. Op nummer 10: het slachtoffer van vandaag, de M3. Ik had helemaal niets verwacht van die column, maar wonderbaarlijk genoeg bleken er mensen bereid (of “gek genoeg” misschien?) mij in hun waardevolle klassiekers te laten rijden. Één van de mensen die zich vrijwillig meldde was Thijs. Thijs stuurde mij een mail met daarin de mededeling dat hij in bezit was van een volledig originele M3 uit 1986 en dat hij “eventueel wel bereid was mee te werken” aan een artikel. Maar zoals dat soms gaat bij mij: het kwam er niet van. Drukbezette agenda’s, voor ik het wist was ik op vakantie, en uiteindelijk ging het gewoon niet door en bloedde het mailcontact dood. Totdat ik uiteindelijk een paar weken geleden een mailtje kreeg van Thijs. Of ik zijn E21 315 niet wou kopen. Na wat heen en weer mailen besloten we de proefrit te combineren met een rit in de M3.

Zo goed als de dag begon, zo zette die zich ook voort toen ik de snelweg afdraaide in de buurt van Rotterdam. Binnen de 5 minuten van de snelweg naar mijn bestemming zag ik een Exige, een Bentley GT en een dikke Porsche. Een paar honderd meter van mijn bestemming passeerde ik een rode E30 M3 die met de motorkap open op een parallelweg stond. Maar ik wou het niet weten, ik reed door, parkeerde bij het juiste adres en belde Thijs, de eigenaar van de auto. “Ja, ik sta iets verderop, de M3 wil niet starten” Dus toch… Eenmaal bij Thijs aangekomen bleek dat hij de M3 al 2 maanden niet had gebruikt en bang was dat de accu overleden was. De Suzuki Swift die met startkabels stond aangekoppeld kon daar geen verandering in brengen, maar dat was niet verrassend gezien de straatwaarde van €50,- van die auto. Het plan was eigenlijk simpel. De proefrit in de 315 zou ons naar de lokale BMW dealer brengen voor een nieuwe accu. Met een beetje geluk zouden we dan ’s middags alsnog met de M3 kunnen rijden.

E30 M3 logo

En zo geschiedde, een goed uur later stonden we de accu uit de M3 te slopen. Weer een paar minuten later werd de M3 gestart. Doel van de rit: de Brouwersdam, een mooie plek om foto’s te schieten. Onderweg overigens nog wel even een tussenstop zodat de M3 gewassen kon worden. Thijs reed het eerste stuk. Rustig natuurlijk, want de olie moest op temperatuur komen en de auto had twee maanden stil gestaan. Tijdens deze rustige momenten had ik mooi de mogelijkheid om Thijs uit te horen over zijn auto. Hij had de auto een tijd geleden te koop zien staan en “kon hem niet laten staan”. De voornaamste reden daarvoor was dat de M3 nog helemaal in originele staat was. Zelfs de originele radio was nog aanwezig. Naar eigen zeggen was een andere goede reden om deze auto te kopen het feit dat er in nieuwe auto’s veel minder beleving en karakter zit. Iets waar ik me graag bij aansluit. Eenmaal op de snelweg kon de M3 karakter waarmaken. En dat deed hij. Gelukkig brengt de rit van Ridderkerk naar de Brouwersdam je dwars door Duitsland, anders hadden er zomaar wat momenten kunnen zijn dat er rijbewijzen ingenomen hadden kunnen worden. Wat gelijk opviel is de betrekkelijke rust waarmee je met deze -toch al ruim twintig jaar oude- auto onvoorstelbaar hard kan gaan. Bij vlagen zaten we in de buurt van de lichtsnelheid, maar ik voelde me zelfs als passagier niet ongemakkelijk. Één ding was me snel duidelijk: deze auto wordt gebruikt waarvoor hij ooit ontworpen is. Namelijk hard gaan.

Eenmaal bij de Brouwersdam aangekomen was het tijd om wat foto’s te schieten. Na een aantal shots vroeg ik Thijs of hij de auto wil verplaatsen voor een andere invalshoek. “Doe zelf maar” zegt hij, en werpt me de sleutels toe. Ik stap in, draai het contact om en keer de BMW. Ik stap uit, maar besluit dat de auto andersom moet staan. Dus stap ik weer in en keer de M3. Mijn eerste twee ritten achter het stuur van een E30 M3 zijn niet langer dan 50 meter, en de topsnelheid niet hoger dan 30 kilometer per uur. Niet bepaald wat ik me ervan had voorgesteld. Na nog een stel foto’s rijdt Thijs ons nog wat verder de dam over naar een patatkraam. Even spelen we met de gedachte om wat te gaan eten, maar als ik nog enigszins op tijd thuis wil zijn vanavond voor een gepland etentje dan moeten we eigenlijk weer richting huis. De lege accu heeft meer tijd gekost dan we hadden gehoopt. Thijs keert de M3 en blaast driftend weg. Een bezoeker van de patatkraam die net in zijn auto wil stappen kijkt ons verbouwereerd na. Iets verderop stopt Thijs. Mijn beurt. Nu gaat het gebeuren.

E30 M3

Na rustig vertrokken te zijn en mezelf vertrouwd te hebben gemaakt met het wat vreemde schakelsysteem (de 1 ligt links, onder de achteruit) gaat mijn rechtervoet langzaam maar zeker steeds verder naar beneden. De E30 laat zich zeer makkelijk rijden en al na een paar minuten heb ik het idee dat ik nooit in een andere auto heb gereden. Met als enige verschil dat ik nu al kramp in mijn kaken begin te krijgen. De grijns op mijn gezicht begint zijn tol te eisen. Een klein tunneltje doemt op en ik draai snel het raam open. Het heerlijke snerpen van de 2,3 liter viercilinder gaat door merg en been. Met 200 pk en een 0 tot 100 tijd van 7,5 seconde is de M3 misschien niet heel snel naar hedendaagse begrippen, maar reken maar dat je het de gemiddelde GTI rijder knap lastig kan maken bij het stoplicht. Daar komt bij dat de auto enorm soepel en agiel aanvoelt op de lokale weggetjes. Eenmaal op de snelweg is de snelheid en de accelleratie nog steeds verbluffend maar tegelijkertijd is de M3 ook enorm stabiel en geeft de auto je enorm veel vertrouwen. Dat komt mede doordat de remmen op deze auto ook niet lullig zijn. Het is niet vreemd dat deze auto in zijn tijd bijna alles won wat er te winnen viel in de internationale toerwagenkampioenschappen.

Is er dan niets nadeligs te bedenken aan deze auto? Jawel. Helaas brengt de M3 je veel te snel van A naar B waardoor je betrekkelijk weinig tijd lijkt te hebben om van dit moois te genieten. Daarnaast is deze auto een serieus gevaar voor mijn rijbewijs. Het is gewoon té leuk om het gas in te trappen. Maar toch, mocht ik ooit de kans en de middelen hebben, dan weet ik zeker dat het verstand die dag verliest. Dan koop ik die E30 M3. En dan gaat het eerste ritje naar de Brouwersdam, om met Thijs alsnog dat patatje te eten. Thijs, bedankt voor een geweldige middag en het waarmaken van een droom. Als ik terugdenk aan zaterdag heb ik direct weer die enorme grijns op mijn gezicht staan.



86 reacties

ik vind deze de minste M3, de mooiste blijft toch wel de e46
tuurlijk is dat een geklooi met zo,n versnellingbak ..
maar niet getreurt ..
want daar hebben ooit hele slimme mensen iets voor uitgevonden ..

een automaat ..

(ja ja .. ben zelf ook al een tijdje aan het shoppen voor een E30 325i aut) ..
Prachtig stukje! Ik kan me voorstellen dat het geweldig is om eindelijk in je droomauto te rijden. Van harte.
Mooie column :D
Maar, de patat op de brouwershaven is niet te eten! :P Dan weet je het alvast ;) …
De mooiste bmw ooit, alleen is de kleur niet geweldig, maar smaken verschillen ;)
patatjes zijn dat frieten ?
Tevens ook één van mijn favo auto’s, ben al aan het sparen voor een E30 eens ik 18 ben ;)
De E30-reeks was gewoon dé BMW!

M for life!
Lijkt me een gave bak om rally in te rijden
lol @ michel: ja dat zijn frieten ja.

@ casper: ik dacht eindelijk te lezen dat je een auto had gekocht. Maar evengoed leuk dat je kon rijden.
Prachtige column!! echt mooi verwoord! ben nu alleen wel jaloers op je dat je in zulke auto’s mag rijden:P
Supercolumn :) Een van mijn droomauto’s, ik ben een tijdje al op zoek geweest naar E30 met M-Technik, omdat de M3 toch straks boven mn budget is :(
zeker mooie bak, maar ik ben lekker sneller in mn e30…:D
Wanneer zijn autofabrikanten vergeten dat dit soort auto’s de essentie van sportief rijden inhouden? Of niet de autofabrikanten, maar wij consumenten.

Komt dat door de NCAP eisen die de auto’s zoveel zwaarder gemaakt hebben, waardoor de motoren groter moesten worden, de stabilisatoren actief en ga zo maar door? Of de electrische raambediening, centrale vergrendeling, airco en dat soort spul dat de buurman eerder had?

Het moet toch heel gemakkelijk zijn om zonder allerlei eisen weer een auto te bouwen die ongeveer de functionaliteit heeft van de oer M3, toch sportief en toch minstens met een C-label, zo niet beter.

Gelukkig biedt iedere wat sportievere auto uit de jaren 80 dezelfde thrills als deze M3, en zijn ze dus heel bereikbaar.

Koop de snelste versie van een achterwielaangedreven Ascona, zet hem op de mooiste af fabriek wielen, tune het blokje een beetje, iets stugger onderstel en je bent er. Is waarschijnlijk al vaker gedaan en met een beetje zoeken vind je hem zo :-)
De mooiste m3 ooit gebouwd :)

Al vind ik de e46 en e46 csl ook super.
Maar de eerste is toch altijd speciaal.
gogogomagazine.com
@Casper, toffe column, maar ik vindt je foto’s eigenlijk mooier;-) Enige kans dat je ze ook in een groter formaat hebt voor op m’n achtergrond? Je hebt echt een paar hele mooie hoeken uitgekozen, zou bijna zeggen Top Gear kwaliteit!
De versnellingsbak is zo omdat de 2e en 3e dan in 1 lijn zitten. Wat betekend dat voor bochtenwerk het iets gemakkelijker en rapper schakelen is.
Echt een geweldige bak! En sjonnies: afblijven met je tengels!

maar de koop voor de andere wagen is dus nog niet doorgegaan?

mooie fotos trouwens
Geert Schoots
Leuk geschreven, ik heb niks met zo’n auto maar je beschrijft het wel heel bijzonder….
e30s38b38: maar in deze oude M3 voelt het lekker sneller en is het spannender :P

Laurens: ja, dat + alle elektronische veiligheidssystemen + kreukelzones maakt auto’s veel zwaarder. En o.a. door die systemen en zaken als stuurbekrachtiging en isolatie is de wegbeleving nu veel minder. Maar dan ben je wel blij als je eens wordt aangereden of zelf een fout maakt…
Schitterende wagen, wel spijtig dat speciale versies zoals een Sport Evolution zo duur zijn…
Duitse premium auto’s van eind jaren ’80 zijn gewoon supervet. Geld voor zowel Audi als BMW. Mercedes imho wat minder, maar dat komt omdat ik Merc over het algemeen wat minder vind.
Pfff, E30 M3, zo ordinair…
Doe mij de Mercedes 190E 2.5 Evolution 2 maar…
http://www.autoblog.nl/gallery/0_Reviews/Mercedes-Benz/190E_Evolution_II/Mercedes-Benz_190E_Evolution_II_14.jpg
ZwerverRoodbaard
De E30 M3 is in mijn ogen de meest echte M3 :)

De 190E zal er niets aan onder doen dat dan weel wel :P
Opnieuw een mooie column Casper! Heb hem met plezier gelezen!

Maar… wat ik nog mooier vind, zijn de foto’s. Ik vind echt dat er echt een paar meesterwerken tussen zitten! Heb je zo ook op wallpaper formaat :)?
@Emile

Nee hoor, die merc is echt NIET ordinair!
aaahhh die goede oude tijd het ‘echte’ autorijden zonder al elektronische snufjes top!
een standaard M3’tje… test eens een evoII of 3 (sport evolution), je zal verbaasd zijn!
Leuk verslag van een geweldige auto. Dit is één van de mooiste auto’s die BMW ooit gemaakt heeft naar mijn mening!

Is die deur nou uit de kleur?
Mooi verhaal!

Herkenbaar ook…
Autorijden moet vooral LEUK zijn, dat vergeten mensen (en autofabrikanten) vandaag wel eens!

@ Emile: kun je het weer niet laten???
;)
@ D
HAHA, ik wou net zeggen xP
Ik kom vanavond nog in Ridderkerk, en ben je (Casper) nog langs Oud-Beijerland geweest? Want daar woon ik namelijk
Gr Brian
Mwah.. Ik zou een mooie C43 AMG uitzoeken voor dat geld. Of zelfs een 55 AMG.

En “wannabe JC”, why?
“Gelukkig brengt de rit van Ridderkerk naar de Brouwersdam je dwars door Duitsland”

Ehhh…..ja. ;) Toch wel wat geliefde stukjes asfalt op Flakkee he?
Prachtige auto, al vind ik een e46 ook mooi en lekker rijde;)

@donkertje: dat lijkt omdat het achterscherm zo dik is heb een andere lichtinval…
Dát zijn wagens. puuur karakter. Rijd ik daarom zelf in een e28?

Jammer dat je geen interieurfoto’s hebt…en het blok, jaaa het blok…da’s vast ook wel p*rno om te zien…!
Mooi verhaal, brengt de jaren 80 weer dichterbij. Ook bij Top Gear en 5th Gear zijn ze laaiend enthousiast over deze auto. Prachtig ding, maar ik houd het maar bij Engelse auto’s. Je kan tenslotte niet alles.
Volvo_440_turbo
Een vriend van me heeft zijn derde nu al.

De eerste, een prachtexemplaar, op ijzel perto gereden, een verschrikkelijk moment! :(
De tweede heeft hij moeten verkopen toen hij terug ging studeren.
De derde staat nu voor zijn deur, is ook wel een leuk exemplaar!

De keren dat ik heb meegereden, zal ik nooit vergeten!!! Een kwalitatieve sterke auto met beregoede wegligging en zalig geluid!


Steve, als je dit leest, zondag 8-dagen passeer ik ’s avonds aan uw deur, let me know als je tijd hebt ;) Hopelijk is’t dan droog :p
Mooi stuk, lees ik graag:)
Ik ben dus die vriend van Volv 440 turbo.

En inderdaad, mogen we beamen dat deze wagen fantastisch rijdt. Deze benadert sterk de utopie van het autorijden.

Aan al diegenen die zo’n exemplaar hebben, houdt deze in ere, want ze rijden niet dik.

@ Volvo 440 greetz ;)
@ SAAB: uh, nee… :oops:
Nette bak, zeker wel.
Heerlijke wagen! En dat er snellere auto’s zijn is als je daarin zit helemaal niet erg meer, de rij-beleving zal namelijk in weinig auto’s zo heerlijk zijn..!
e21 nog gekocht? Fantastische auto, ookal is het maar een 315. Mijn eerste auto was een 323i, niet bijzonder snel, maar de beleving suggereerde dat wel! Geen stuurbekrachting, niks elektrisch. The ultimate driving experience, zoals ze dat wel ‘ns zeggen.
corrado vr6 slc/BMWe30
Yeah! E30 M3 rocks!
Vette wagen hoor!

jammer dat er weer zon waailap met een taxi aan komt zetten ;)
@max

in zo’n taxi wil anders best rondgereden worden hoor;) zelf sturen is uiteraard nog leuker..:)
O, mjammie.
Dit is de grote mama van de M3’s.
I love it!
Dit is altijd al mijn droom auto geweest, vooral de 2.5 Sport Evo die met paar kleine aanpassingen het vermogen van een 3.0 S50 heeft. en het mooiste stuurtje ter wereld heeft de M technic 2 met alcantara, evenals de handrem en pook zak
Hey Casper,

Gefeliciteerd met een leuke column en super foto’s. Ik heb met veel plezier meegewerkt.

Groeten,

Thijs
meesterlijk, samen met de 635 csi
de grootste kunstwerken der bmw!
Fijn leesvoer weer!

Als ik ’t goed heb begrepen is de 315 het niet geworden?
Leuk geschreven, Casper! En is het nog wat geworden met die 315?
mooie column!
en mijn mening over de auto: mijn oom reed in een 325i, als race-auto, hij heeft met de e-30 challenge meegedaan, helaas nooit in de prijzen, want er waren altijd van die mensen met “meer budget” en dus een M3, die konden harder over het rechte stuk, en door de bochten. die dingen gingen echt hard.
ik spaar nu zelf ook voor een e30 als eerste auto, ik denk een 318i. en NEE ik ga een mooie e30 niet verprutsen met verkeerde spoilers, knalpot, en dergelijke. Keep it cool, keep it original.

@ Thijs (BMW M3 E30) mooie wagen :) meer kan ik er niet over zeggen :D houd hem in mooie conditie graag ;)
Emile_Benz

Beetje ordinair die merc :P Doe mij maar de M3 :D
Emile,

Een 190E 2.3-16 is net zo ordinair als een E30 M3, een 190E 2.5-16 Evolution 2 moet je vergelijken met een E30 M3 Evolution 2.
@ Fortuna

Daar ben ik het toch niet mee eens, de M3 evo2 mag dan een iets andere voorbumper hebben en de sport evo een iets gewijzigde achter spoiler maar de verschillen zijn lang niet zo groot als tussen de 190E evo en evo2.
@ BMW M3 E30

Ik heb het niet enkel over de optische/aerodynamische aanpassingen, maar ook over de onderhuidse.
Ik vergeleek trouwens de standaard M versie met de Evo II en de standaard 190E 2.3-16 met de Evo II. Een gewone 190E 2.3-16 kan je dan net zo goed ordinair noemen. Een gewone M3 staat trouwens verder van een gewone E30 dan een gewone 190E 2.3-16 van een gewone W201.

En hier heb jij niets mee te maken, maar beetje jammer van de foto’s qua compositie en scherptediepte in bepaalde gevallen.
aan de plaatsing van de 1e versnelling (onder de achteruit) kan je zien dat deze auto is gemaakt om te racen. De 1e versnelling is hier geplaatst om het schakelen van 2 naar 3 makkelijker te maken, dit doordat het vaker voorkomt dat je tussen deze twee verzetten schakelt dan tussen de 1 en 2.

Verder is het een prachtig stuk met prachtige foto’s over een prachtige auto! Bedankt!
Zal voor in die tijd best een goeie auto zijn geweest maar mooi … nou nee echt niet.
Bedank Thijs maar jongens, zonder hem was dit natuurlijk nooit gelukt :)

Ik heb ff weinig tijd om wallpapers te maken deze dagen, maar mocht je een bepaalde foto willen hebben, stuur dan ff een mail met je verzoek naar casper at autoblog dot nl en vermeld ook even welke resolutie je zoekt dan komt het vast goed, maar waarschijnlijk wel later deze week. Wat betreft de 315: Thijs was al in vergaande onderhandeling met iemand anders en heeft de auto aan die persoon verkocht.
@ Fortuna: vertel me graag wat er mankeert aan de foto’s.
Casper,

Scherptediepte op een aantal foto’s (voornamelijk die met de M3 badge) en compositie (gulden snede, diagonaaltje), beste foto qua compositie lijkt me de 04, maar daar is de belichting wat minder.
Leuk dagje uit zeg! Moet zeggen dat je hele mooie foto’s hebt geschoten, maar waarom niet een paar van het motorblok en het interieur?

En heb je dan de 315 gekocht?

Ik vind het een geweldige auto. M’n overburen krijgen soms bezoek van een koppel dat zich verplaatst met zo’n M3, maar dan een zwarte, heerlijkheerlijkheerlijk. Maar ik zou m’n centen liever aan een Urquattro geven!

mg src=”http://www.channel4.com/4car/media/100-greatest/03-large/10-audi-urquattro.jpg” width=”450″
Ik rij dagelijks in mij E90 M3 2008, maar er gaat niks boven mij E30 M3 1991.
@ Aad

Doe mij die E30 M3 van je dan, je hebt er toch nog 1 please please pleasssss
Beste God, de E30 M3 verkoop ik nooit, die blijft. mij M3’s staan binnenkort in het engelse magazine BMWCAR. Een magazine dat je als liefhebber moet lezen.
Mooie auto, leuk epistel.
@Fortuna: heb je ook nog bruikbare kritiek? Daar kan ik tenminste iets mee. Je praat echt een beetje onzin namelijk. Fortuna, weet je, je mag me niet, dat is duidelijk. Ik heb er geen moeite mee, maar voor je eigen bestwil moet je voortaan misschien in plaats van op zaterdag mijn column te lezen eens iets leuks doen met vrienden of familie. Misschien vind je dan het plezier in je leven wel terug!

Aan de andere kant moeten wij het dan zonder je heerlijke commentaren doen. Weet je wat, vergeet wat ik net gezegd heb. Je maakt me aan het lachen. Tot volgende week! Alsjeblieft?
@Casper

amen
Ach Casper, maak je niet te druk. Die kerel kan niet eens fatsoenlijk begrijpbaar een antwoord geven op mijn vraag, lekker los laten lopen.
Ik maak me niet druk hoor. Fortuna heeft er een soort levensdoel van gemaakt om negatieve commentaren op mij te leveren. Ik zou zo graag zijn dat hij wat meer vreugde en plezier in het leven zou vinden.
@Casper.

Heeft Fortuna überhaupt ooit een positieve comment achter gelaten?
Dus in het algemeen?..
Even wat anders.

In Rozenburg rijd er een donkerblauwe. Dat zou een speciale limited edition moeten zijn. Die is nog net iets minder straatauto.

Heeft iemand een idee welke uitvoering ik bedoel?
@ mx5 rx8owner geen idee eigenlijk, ik lees lang niet altijd de comments op autoblog. Bij mijn eigen stukjes probeer ik uiteraard wel op de mensen te reageren dus valt zijn constant negatieve houding op. Maar eigenlijk zou ik dat nog zieliger vinden. Dat het dus niet zo is dat één iemand het negatieve in hem naar boven haalt (in dit geval zou ik dat dus zijn) maar dat in zijn beleving de hele wereld hem irriteert. Arme Fortuna.

Wat betreft die donkerblauwe versie, misschien een “Cecotto” uitvoering?
@ Mx5 / rx8owner:
Er zijn een aantal gelimiteerde series geweest. Je hebt de Evo1 die had neeg exta vermogen en was vrijwel identiek met de normale productie. dan heb je de EVO2 en de Cecotto die hebben een grotere voorspoiler en 220 pk, die was ook verkrijgbaar in Macau blauw een donker blauw, bijna paars achtige lak. Als laatste speciale serie is er de EVO3 beter bekend als sport evo die is had andere stoelen, een gewijzigde achterspoiler en een 2.5 liter motor met 238 pk. Van de Evo1, cecotto en evo2 zijn er per serie 500 gemaakt en van de sport evo 600. Onder de speciale series zijn de Evo2, Cecotto en de sport evo de belangrijkste en die zijn ook duurder dan de standaart uitvoeringen.

Je kunt het hier na lezen:

http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=8
@Casper.

Laten we hopen dat ik ongelijk heb. ;)

Die Cecotto zou heel goed kunnen. Ik zal eens verder informeren.
@BMW M3 E30.

Bedankt. Ik weet het nu eigenlijk zeker.

In Rozenburg rijd er dus 99% zeker een Cecotto. ;)
Ik heb ook een E30 gehad, en ik moet zeggen dat ik het mezelf nooit zal vergeven dat ik die auto heb gehad, na zo’n auto is gewoon niets anders meer zo leuk.

Die auto’s kosten geen drol, je hebt er veel, heel veel plezier aan. En de beleving in zo’n auto is gewoon compleet anders dan nieuwere auto’s.

De volgende auto die ik ga kopen zal nog wel een tijdje op zich laten wachten, het wordt alleen zeker weer een E30, dat staat namelijk al vast, hoewel ik dan wel voor een krachtiger model ga en hem goed laat onderhouden
@bolleh,

Dat geld wel voor een normale E30, maar niet voor een E30 M3. Imho de gaafste M3 ooit gebouwd trouwens, maar dan wel in het zwart 8)
Marcel 16v driver
Idd een mooie e30 m3.

Maar wil fftjes een paar puntjes op de i zetten.
De versnellingsbak,heeft bmw afgekeken bij de mercedes 2.3-16v.
En bedank mercedes ook maar stiekum,dat de m3 er zo uitziet,want bmw geloofde mercedes niet,toen mercedes met de 16v&evo1&2 kwam of al die spoilers wel werkte,dat werd dus de hele windtunnel verbouwen bij bmw.
Verder vind ik het een schitterende auto,nog een echte bmw.
Maar het kan echt niet tippen aan een 16v van Mercedes.
Ik lees dat er een paar Mercedes-liefhebbers tussen zitten die de e30m3 wel mooi vinden maar dat niet kan tippen aan een 190e 16v 2,3 (2,5).
Smaken verschillen natuurlijk.
Even een paar feiten.
De BMW E30M3 is de meest succesvolle productie auto ooit gebouwd.
Heeft in alle landen alle kampioenschappen gewonnen in de jaren 87/91.
En zeg nou zelf in een mercedes moet je met een dikke sigaar achter het stuur zitten en niet op een circuit komen.
ehhh… bmw heeft maar een keer of 2 gewonnen hoor….. (met de M3)
Ik heb het over DTM dan he……

En zeg nou zelf… een evo ziet er toch stukken beter en gelikter uit…. ;)
Meneer Higgins,
Voor de 190 evo is een spreuk gemaakt : Al draagt een aap een gouden ring,het is en blijft een lelijk ding !
Want je bedoelt toch die dikke tupperware-set met die afgrijslijke ontbijttafel op de achterklep ?
En dat noem jij gelikter…….nee,voor je commentaar terug gaat geven dat het jaloersie is.
Helaas nee de 190 evo is geen mooie auto,sorry. En kan ook niet tippen aan de wegligging en vermogen van een standaard e30m3.

Allemaal de beste wensen voor 2010 !
O ja, kijk aub eerst even naar ALLE autosport-klasse voor je zegt dat BMW maar 2x gewonnen heeft.
Toen BMW zich terugtrok uit het DTM werdt het Merc en Audi die kampioen werden.
@André:

BMW is zeker de baas! E30 powah! ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).