Column: Summertime again

Auteur: , 82 Reacties

Tijd om van de buitenlucht te genieten, de vogeltjes te horen fluiten, lekker roodbruin te branden en de wind door de haren te voelen wapperen. Allemaal zaken die perfect gepaard gaan met rijden. Als het te rijden apparaat maar brult, jankt, giert, roffelt of rammelt. Het moet emotie uitschreeuwen, de radio moet tot overbodige luxe kunnen worden gedegradeerd. Het dak moet er af, de ramen open en de dampen en luchten moeten zo diep geïnhaleerd worden dat er na goed zweten een laagje ongelood op het voorhoofd staat. Wat zijn hier nu de ideale machines voor? Waar moet in de zomer een keer in gereden worden?

Met deze vragen heb ik een tijdje zitten filosoferen. Wat is de ideale auto om mooie zomerdagen in door te brengen? Moet die oud of nieuw zijn? Een duidelijk antwoord heb ik niet kunnen formuleren maar lijst van tien uiterst begeerlijke wagens heb ik wel samen kunnen stellen. Alle tien anders en allemaal een must om in de zomer in te rijden.

Nu beschik ik helaas niet over rijervaring met één van deze modellen. De ervaring en indruk die de merken hebben achtergelaten door de jaren heen hebben mij heilig overtuigd van de juistheid van de lijst. Dit zijn dé auto’s waar ik eindeloze zomers in door wil brengen. Deze machines zijn stuk voor stuk droomwagens op een eigen manier, perfect voor cruisen danwel racen in idyllische omstandigheden.

Op nummer tien staat voor mij de Mazda MX-5. Een rasauto, met uitsterven bedreigd. Waar alle moderne auto’s vol moeten zitten met ‘gadgets’ en zware apparatuur, is de MX-5 gewoon basic. Het maakt de auto agiel, redelijk licht en zeer handelbaar. Dit is in basis alles wat een fun-auto moet zijn, maar wel met een relatief saai motortje.

Mazda MX-5

Op nummer negen staat de nieuwe Volvo C70 T5. Het is niet zo’n zeldzaam concept als de MX-5. De Volvo is zelfs gewoon voorwielaangedreven(!) maar de uitwerking is subliem. Het gaat niet alleen om ‘fun’ en ‘games’, de auto moet je in zijn geheel een lekker gevoel geven. Volvo doet dat in mijn ogen als geen ander. Alles sluit goed op elkaar aan, is net afgewerkt en voelt stevig. En dan zit er ook nog een geweldige vijfcilinder in! Dijkweggetjes zijn er met flinke snelheid mee te nemen, de soundtrack is subliem en je rijdt in no-time naar zuid-Italië.

Volvo C70

Op nummer acht staat de eerste klassieker, een Citroën DS cabrio. Hoewel ik soms af geef op Franse auto’s heb ik diep respect voor de Citroën DS. Er is echter een sterk contrast tussen de normale DS en de DS cabrio. De normale DS is leuk, maar weinig begerenswaardig. De DS cabrio staat echter in de lijst van automobiele lustobjecten. De cabrio is nog veel sierlijker dan de dichte versie en wat is er nu lekkerder dan open toeren in een ‘zweefmobiel’?

Citroen DS

Op nummer zeven staat de Bentley Azure. Niet alles hoeft altijd doordacht, verantwoord of nuttig te zijn. De Azure is dit dan ook allemaal niet. Het is een groot, lomp, overpowered apparaat maar o-zo-lekker! Alles aan de auto is vulgair en decadent, maar in zo’n extreme vorm dat niks er meer fout aan is. De hele auto is en blijft rustig, hoe hard deze ook op zijn staart getrapt wordt. Een gevoel van onoverwinnelijkheid komt bovendrijven als je hier in rijdt. En dan kan je ook nog van de buitenlucht genieten!

Bentley Azure

Op nummer zes staat de Jaguar XJ220. Zowaar een dichte auto, maar wel met een glazen dak. Bij het toeren door zomerse Alpen heb je dus nog steeds volop uitzicht naar alle kanten. Bovendien zit je niet de hele tijd te zweten, maar kan je gewoon de airconditioning aanzetten en van de zon genieten zonder te verbranden.

Jaguar XJ220

Op nummer vijf staat de Jaguar XKR cabrio. Niemand durft het te zeggen, maar eigenlijk is de XKR mooier dan de Aston Martin V8 Vantage. Bovendien kan je met open kap zeer goed genieten van de supercharged V8, het pronkstuk van de Jag.

Jagiat XKR Cabrio

Op nummer vier staat de Jaguar E-type. De derde Jaguar in de lijst. Jaguar is dan ook gewoon een zomermerk. Het beest zelf leeft niet voor niets in warmere klimaten. De E-type is de oer-roadster in zijn meest pure vorm. Gewoon met een zescilinder voorin, een ruit die te laag is om vliegen uit de mond te houden en een motor die je voelt werken. Man en machine worden één.

Jaguar E-type

Op nummer drie staat de Ferrari 250GTO. De tweede dichte auto in de lijst. In mijn ogen de mooiste auto ooit gemaakt. Deze moet in de zomer gereden worden omdat die in de winter niet naar buiten mag. Zo simpel is het. Verder wil je hierin standaar met ramen open rijden omdat je anders het uitlaat geluid niet in zijn puurste vorm tegen het beton hoort weerkaatsen.

Ferrari 250 GTO

Op nummer twee staat de BMW E93 M3 cabrio. Een M3 cabrio mag eigenlijk niet, het schijnt namelijk afbreuk aan de wegligging te doen. Vind ik erg jammer voor de mensen die er een probleem mee hebben, maar ik hoor die V8 liever in de open lucht brullen.

BMW M3 cabrio

Op nummer één dan tot slot, de Lamborghini Diablo Roadster. Niks veiligheid, niks elektrische begrenzingen en beveiliging. Gewoon blazen in een V12 uit de tijd dat de Italianen nog knettergek waren. Bovendien ben ik verliefd op de scissor-doors en opklaplampen.

Lamborghini Diablo roadster

Ik zeg Summertime!



82 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Doe maar de M3 of de E-type
-edit: fout is er uit, dank u-
doe mij dan maar een veritas rs III op nummer 1
en op nummer 2 een mercedes sl 300 uit 1958
Niets van cabriorijden begrepen dus. Nummer 10 zou op nummer 1 moeten staan.
Leuk hoor! De E93 mocht van mij wel op #1.

@Alwood, 2 kleine typo’s

– Het dank moet er af -> dak
– maar eigenlijk is de XKR mooier dan de Aston Marting V8 Vantage. -> Martin
de eerste is onderhand al verbeterd.. xD

-edit: en de 2e nu ook :D tnx-
hmmm nu ik dr beter over naa denk is dit toch echt het zomer voertuig
Sow dat zijn wel een portie gaycars bij elkaar.

Ik zeg CLK DTM AMG cabrio!!!
de E-type was er ook met een V12…
De M3 dus :D
het is toch niet te geloven dat het gewoon niet werkt nou jah ik bedoelde dus een VW T1 met een surfplank op het dank
sorry voor al die ruimte
BMW 335i Cabrio ipv M3? Of mss zelfs de C70?
De MR2 targa kan ook leuk zijn, evenals een Supra targa.
@ML Benz: Op welk nummer staat die dan in Gay-Car lijst? 1?


Mooi lijstje hoor, en lekker eventjes wegdromen bij de gedachte aan een cabrio is zeker ook niet mis ;) Alleen zou ik de nummer 5 op 1 zetten, maar dat is gewoon persoonlijk :P
Niet zo moeilijk.Mijn eigen slk tje met 200 pk tjes.
Anders een sl 63 amg.
Een willys jeep uit” 43 kan mij ook wel bekoren
Van mij mag die lelijke C70 wel weg.
En een cabrio van de M3 doet niet alleen afbreuk aan wegligging maar vooral ook aan het sportieve-mannen-imago.
Om ook nog wat positiefs te posten:
Die Jag E-type is precies hoe een echte roadster moet zijn.
Veel te grote motorruimte waar nog wel drie van die cabines in passen.
Daar kan BMW nog een puntje aan zuigen.
Nr 10, 7, 6, 5, 4, 3, 2 en 1. Die zou ik best wel eens willen testen.
Nr 10 geld overigens voor de NC modellen. De voorgangers ken ik nu wel. ;)

Die DS is ook wel mooi. Ik kan alleen niet erg goed tegen weke vering. Ik word daar wagenziek van.
trouwens, behalve mijn opgemerkte fout vind ik dit wel een heel mooie column, ik stel voor dat deze wel bij tijdloos mag, echt een leuke column!! goed gedaan, kan niet anders zeggen. en ik ben het eigenlijk nog wel eens met die top 10!
Eigenaardig lijstje, ff denken wat ik hiervan zou maken…

10. Porsche Boxster – Ook al ziet deze auto er uit als een sigaar, om wat voor reden dan ook vind ik ‘m cooler en mooier dan een 911 Cabrio. Wijvenauto? Interesseert me helemaal niets.
9. Lotus Elise – Licht, laag, cool. Dan wel een van het type 1, de huidige heeft iets aan coolheid ingeboet. Altijd als ik er één zie rijden, krijg ik er een gevoel bij van: Dat wil ik ook!!
8. Mercedes SL500 – Dan wel van het vorige type. Na de facelift is ie iets te lomp geworden. Het vorige type ziet er zeer soepel uit.
7. Audi S4 Cabriolet – De nieuwste. Erg mooie auto, zonder overdreven te zijn. Een RS4 is te overdreven. En er kunnen meer dan 2 mensen in.
6. Mazda MX5 – Alwood zegt het al, een icoon. Prachtige auto, bewijst dat een coole cabrio helemaal niet duur hoeft te zijn. Rijdt geweldig.
5. Donkervoort D8 – Een beetje als de Lotus, maar ontzettend gaaf door zijn laagheid, geluid en rauwe karakter. Hier maak je een statement mee. Zeer exclusief qua uiterlijk.
4. Aston Martin V8 Vantage Convertible – Één van de mooiste auto’s allertijden, maar niet zo mooi als de Coupe van hetzelfde type.
3. Ferrari F355 Spider – Zo hoort een Ferrari te zijn. Wat mij betreft de mooiste allertijden, alle nieuwere vallen hierbij in het niet. En dat geluid!
2. Rolls Royce Phantom Drophead Coupe – Ontzettend groot, dus ruimte voor meer dan 2 personen en zoals James May bewijst een van de coolste auto’s allertijden.
1. Aston Martin DB9 Convertible – De mooiste auto ooit. Punt.
Helemaal gelijk wat je opmerking over de XKR en de V8 Vantage betreft. Sterker nog ik zou zover willen gaan om de XKR mooier te noemen dan de standaard DB9.
Doe mij maar op #1: ferrari F430 spider
op #2: bentley azure
en op #3: buggati veyron targa
Alfa spyder, zo leuk. prachtig geluid, klassiek uiterlijk heerlijke wegligging mooi interieur, degelijke mooie techniek, roestgevoelig ,maar je moet hem dan ook alleen zomers rijden.
mijn lijstje bestaat enkel en alleen uit de MX-5 ..

komt door de militante brainwasserij van mijn medebloggers ..
Ik mis er ’n paar…

CLK 63 AMG cabriolet
CLK AMG DTM cabriolet…
C124 cabriolet
SL 63 AMG IWC-edition
SL 65 AMG
300 SL roadster uit 1958
R107
Een Saab 900 Turbo Cabrio, en dan uiteraard het oude model. Dat is pas klasse.
Heerlijke column! En sommige delen, hoe kom je d’r op!
“en de dampen en luchten moeten zo diep geïnhaleerd worden dat er na goed zweten een laagje ongelood op het voorhoofd staat.”
Grote klasse! :D

Hoewel ik het niet helemaal eens ben met je lijstje. Een icoon als de MX5 zou wel iets hoger op de lijst mogen staan, en een XKR mooier noemen dan een V8 Vantage…
Hieronder dus mijn eigen interpretatie ;)

10. BMW M6 cabrio
9. Ferrari F355 Spider
8. Citroën DS cabrio
7. Lamborgini Murcielago LP640 Roadster
6. Lamborgini Gallardo LP560 Spider
5. Aston Martin DBS Volante (alvast…)
4. Mazda MX5 Miata
3. Porsche 550 Spyder
2. Ferrari 250 GTO California SWB
1. Lamborghini Diablo Roadster (no doubt…)
@lincoln.

Om het goed te maken. ;)

Een leuke zomerauto.

http://static.howstuffworks.com/gif/1949-lincoln-convertible-coupe.jpg
Vreemd dat hier niets bij staat van de Alfa 8C Spyder of de Bugatti Grand Sport. Dat zijn voor mij auto’s die in het lijstje mogen staan… Niet de rommel van hierboven. (buiten de 250GTO en de E-type dan)

Greetzzz,
JMC
Ik zeg een chevy Impala lowrider convertible ;)

http://www.youtube.com/watch?v=MYFf87Blsd0&feature=related

Sorry maar ik verkies mijn “six trey” elke dag boven een Aston Martin DB9 Convertible of Lamborghini Diablo Roadster
@rakim.

Doe maar gewoon niet. :shock:

Ik zit trouwens bij dat forum en ik moet bekennen dat ik die cabrio nooit gezien had. :oops:
@Lincoln

Goeie combi!

Ik heb hier een Miata en een Lincoln mkIII voor de deur staan :-)
@Bender.

Nooit vertellen dat je een Miata hebt. :o
Mensen gaan er dan vanuit dat je gay bent. ;)
@ mx5/rx8owner: Wat is dan ’t verschil tussen ’n miata en ’n mx5? :?:
@Mx5/Rx8owner

Of een vrouw he, vergeet vrouwen niet, die worden al zo vaak vergeten op dit blog.
@G. de Groot.

Vrouw?! Dat zijn toch gebruiksvoorwerpen om je lusten op te botvieren? :roll:
Vreemdgenoeg niet, zo las ik laatst. Het schijnt dat ze tegenwoordig zelfs minister en staatshoofd mogen zijn.

Kunnen we op autoblog eens om de zoveel tijd wat meer aandacht besteden aan deze opmerkelijke schepsels?
JA hoor heerlijk, elk jaar over de dijk dak omlaag.
met het nummer SUMMERTIME aan. YES zomer gevoel op en tot.
en met welke auto een BOXSTER S type 986.!!!

en voor degene die meteen beginnen te roepen vrouwen auto. HAHAHA

ofzo als Jan Rap schrijft: Wijvenauto? Interesseert me helemaal niets.
Waar is de RS4 cabrio en de S5 cabrio????????? En de E30 M3 cabrio????
@Emile_Benz.

Buiten de herkomst eigenlijk vrij weinig.
Je moet dus ook nooit vertellen dat je mx5 rijd. ;)

@G. de Groot.

Daar geven ze toch genoeg aandacht aan. Ze hebben zelfs een categorie genaamd girls .
@Emile Benz .. een miata is veeeeeel beter ..
kleinere kentekenplaat en meestal een automaat ..
@ mx5/rx8owner: Dus de mx5 is gebouwd in Japan en de miata in de States?
Maw. Amerikaan. ;)
@ mx5/rx8owner: lincoln heeft dat zojuist bevestigd… :roll:
NIEUWE c70?!
wanneer is dit gemaakt alwood?
Gaat niks boven een mx-5 in de zomer, al die pk’s van sommige van die andere auto’s in de lijst zijn leuk maar met minder kun je net zoveel plezier hebben…
Nu weet ik het zeker, het wordt een a-manta 1900
Dei DS mag van mij weg, en zonder nadenken mag er een BMW Z4 in de lijst! Zo gruwelijk mooi… Die E93 M3 en die Diablo op één zijn meer dan terecht;)
Aaah, de DS Cabrio lijkt me toch echt een superzomerauto. In alle comfort rustig rondzoeven. In de zomer moet je je niet druk gaan maken over snelheid, gewoon genieten van het landschap, van de rust.

Oh, typo bij de 250 GTO: “Verder wil je hierin standaar”
Doe mij maar een mooie e46 cabrio, Ik droom liever niet wat ik nooit kan betalen.:D
Hey, ik mis er 1!;)

Al jaren het bestverkochte Cabrio-merk…

Ik heb vannochtend weer heeeeeeeerlijk met de Saab Turbo Cabrio getourt!
Genieten met een hoofdletter G…
Gewoon lekker in m’n eigen Toyota Celica 2.0 met het schuifdak open langs weilanden en slingerweggetjes scheuren, heerlijk om in de zomer te doen!
ik heb ook nog wel een lijstje:

nr10:Arden Jaguar XK-XKR AJ 20 cabrio
nr9:Benltey GTC LEMANSORY
nr8:Mansory Bel Air
nr7:RUF Greenster
nr6:Gemballa Mirage GT roadster
nr5:Hamann Victory open versie
nr4:Novitec F430 open versie
nr3:Koenigsegg CCXR open versie
nr.2:EDO-Competition MC12 XX open versie
nr.1:Alpina B6 S cabrio
oeps, eigenlijk is het een top 11(origineel hè)
de nr.2 is een Vandenbrink GT convertible
Mooie E-type Alwood! ;)

Mij schiet spontaan 1 auto -een roadster- te binnen die iedereen die cabrio’s ‘gay’ noemt terechtwijst. Ze mogen in de hoek gaan staan met een puntmuts op en het woord ‘ezel’ op hun voorhoofd geschreven.
Het is de Austin Healey 100/6.
Een mannelijkere auto-zonder-dak heb ik nog nooit gereden. Ondanks dat (of juist daardoor?) is het wel super sexy wanneer er een mooie vrouw in rijdt.
Om mezelf even te corrigeren: de Donkervoort D8 Cosworth was ook behoorlijk mannelijk…
Ah, damn… Binnenkort (5 april om precies te zijn) kan er nog een auto aan m’n lijstje van mannelijke cabrio’s toegevoegd worden: de HB Special!
http://www.klassiekerrally.nl/uploads/images/nieuws/HB_Special/241_4407.jpg
En even allemaal meezingen met Mungo Jerry:
http://www.youtube.com/watch?v=KbdyrRlYR2E
Let ook op het stukje motorgeluid! Naar mijn mening afkomstig van een Triumph TR6. Ook een vrij mannelijke auto-zonder-dak!
Vive la FRANCE!
Leuk artikel! Ben het alleen niet helemaal met je eens. Ik vind die M3 en Lambo niet echt een zomerauto, en ook de Bentley en Volvo vind ik weinig emotie uitstralen. Daarentegen is de DS dé zomerauto bij uitstek. En dan mis ik er nog een paar: wat dacht je van de Ferrari Daytona? Of de 8C Competizione Cabriolet? Oh la la! Om nog maar niet te zwijgen over de Dino! Stuk voor stuk bloedmooie zomerauto’s! Laat die zon maar komen…
@Klassiekerrally .. echt een zwaar mannelijk liedje ook ..
@ lincoln: :lol:
In the swinging sixties wel! O’ behave! :)
(of is het liedje uit de jaren ’70?)
Doe mij maar een ’56 Bel Air cabrio
LOL @ klassiekerrally!

Oh ja, de HB Special! Dat was toch een ‘nieuwe’ zeg maar? Hoe zat het ook alweer precies, o grote goeroe?
Golf I Cabrio…!!
Geweldig dan mag onze Ford Thunderbird 352 uit 1960 weer de garage uit, ik verheug me nu al op die heerlijke roffel
@ Svenska Aeroplan AB: klopt, lees alles wat je wilt weten op http://www.huetbrothers.com en binnenkort natuurlijk mijn foto/video/tekstverslag op klassiekerrally.nl ;)
@ SAAB: zie http://www.huetbrothers.com en binnenkort het bericht met video en foto’s op mijn site ;)
Hmm… Alweer een dubbele post door een enorme vertraging bij het verschijnen van m’n reactie…
@ Klassiekerrally; Tegenwoordig moet je er eigenlijk gewoon van uit gaan dat een bericht met een link erin standaard in het spamfilter belandt. Dan moet je dus altijd even wachten.
Verschil Miata & MX-5 is inderdaad dat die van mij in USA gemaakt is. Verder is het verschil dat de MX-5 meestal ‘kaal’ is. Draairamen enzo. De Maita heeft elektrische ramen, stuurbekrachtiging, cruisecontrol, airco en extra speakers in de hoofdsteunen. Lekker sportief met nog een beetje luxe :-)

En voor de duidelijkheid: Ik ben man en hetero :-D

En natuurlijk is het wel gewoon een handbak!
Ik mis de Mustang cabrio´s tot halverwege de jaren 70 en vanaf he tnieuwe model als ik eerlijk ben.
@Alwood en medeautoblogger: Waar zijn de mooiste cabrio’s uit de States, het is weer met de europeese oogkleppen op zie ik! :(
In willekeurige volgorde:
Cadillac (coupe) de Ville/Eldorado
Mustang
Camaro/Firebird
Corvette
Shelby Cobra
Chevelle
Jeep Renegade CJ7
Scout int.
Lincoln Continental
Caprice enz enz.
En wat ik het leukste vind is dat deze haast allemaal bereikbaar zijn voor iedereen, dat kan je van de meeste van top tien hierboven niet zeggen!
@Rob USA: eindelijk iemand die de Cobra in de lijst zet. Al hoeft het voor mij niet een originele Shelby te zijn, die van Superformance is ook goed :-)
Jaaaaaa, en degene die durft te zeggen dat de Cobra gay is…

Die is niet wijs!!!
@ iedereen

dank u wel *maakt diepe buiging* ;)

“nieuwe” staat slechts voor de C70 om te benadrukken dat het om het laatste model gaat :) De oude zijn ook erg lekker maar de nieuwe schijnt beter te sturen.

Verder zijn er uiteraard nog heel veel andere lekkere auto’s om de zomer in door te brengen, ik kan zo een top50 maken… Maar dit zijn wat mij betreft de lekkerste. Ik kan vast verklappen dat de Lincoln Continental op 11 staat ;)
Mustang Cabrio, Pontiac Trans-Am met T-bar roof!!!!!
Mijn cabrio ervaring beperkt zich tot een middag in een MX-5 waarvan een filmpje werd gemaakt… het dak moest open voor het filmpje terwijl het eigenlijk te koud was, het was maart of april ofzo. Je kunt wel raden: strontverkouden de volgende dag. Maar wel met een duidelijke mening erbij: voor mij geen cabrio!
@ Markus: watje! ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).