Crisistijd? Volgende generatie A8 krijgt 4 cilinder

Auteur: , 60 Reacties

Ook in de topklasse slaat blijkbaar de crisis toe. Audi heeft namelijk bevestigd dat de nieuwe Audi A8, die in 2010 komt, ook leverbaar zal worden met een viercilinder.

In het kader van de downsizing krijgt de nieuwe A8 onder andere een viercilinder turbo onder de motorkap. Deze vierpitter levert wel 230 pk en zal ongetwijfeld ook heel erg zuinig zijn. Mercedes is trouwens ook bezig met het ontwikkelen van een viercilinder voor de S-Klasse, maar dan wel in een hybride vorm. (via: autotelegraaf)



60 reacties

De nieuwe E-klasse’s 250 CGI is ook een 1.8 liter geblazen 4 pitter… Komt wel 204pk uit. Dus het zou me niet gek lijken als Audi zo’n soort motor in een Alu bak als de A8 zou gooien.
Ideale bak voor mensen van de regering, samen met de S-klasse hybride. Toch luxe en comfort en je houdt die milieu-terroristen enigszins tevreden door de zuinige en schone motor.
NEEEEEE,
ow wacht is Audi boeie maar wel jammer zo’n grote auto mag nooit iets kleiner dan een 6 pitter in.
prima dat ze er een 4 cilinder in stoppen. Wat is het probleem als het motorblok gewoon sterk genoeg is? Zolang ze het naamplaatje maar weglaten!
Wauw, RDS. Ik begrijp werkelijk niks van je bericht. Knap van je!
eerst kijken hoe het uitpakt en dan pas schreeuwen dat ze het verneukt hebben.
Ik zie het probleem niet, een 2.8 liter V6 met 210 pk in een A8 is ook niet alles.
Een EA888 2.0TFSI motor heeft ± het zelfde vermogen maar meer koppel en minder brandstof verbruik.

Ice.
Lijkt me ook niet zo’n probleem.
Als er ook nog maar een dikke V6, V10 or stuff like that beschikbaar komt.
Als het nou een 8 liter 4 cilinder is zeg ik okey… En anders vind ik het helemaal NIKS!
So what? Is ie een beetje bereikbaar. en sloom zal ie niet zijn!
Meer koppel, vlakkere curve, lager verbruik… Ik zie het probleem niet. Oke, het idee is even wennen, maar qua motor is er niets mis mee.
Handjes omhoog wie vaker dan een enkel keertje zelf in een zescilinder heeft gereden?
Dan weet je wel waarom een viercilinder toch een wrange bijsmaak heeft.

Maar goed, met moderne viercilinder motoren is gelukkig niet zoveel mis meer, dus wie weet wat het voor de toekomst gaat brengen.

Maar toch…
Ik, maar als studentchauffeur is dat niet zo bijzonder.
handjes omhoog wie er in 2010 een A8 MOET kopen met 4 cilinder ..
handjes omhoog wie er in 2010 een A8 MOET kopen met 4 cilinder ..

mooi .. dan kunnen we bij een ander topic quasi-verontwaardigt gaan doen ..
Balkenende.
@Jochempie
Off topic: Werk je toevallig bij Modesi in Eindhoven?
@Mo,

dan ben je in ieder geval niet de enigste!

@Cantago,

Waar slaan zulke reacties nou weer op! De Bugatti Veyron heeft ook een 8 liter… alleen verdeeld over 12 cilinders meer.

Ik vind het een goed idee. Zal ongetwijfeld goed zijn voor een groen labeltje. Zo maak je ook gebruik van een goede motor in veel modellen.
Opzich leuk ideetje, maar ik denk dat de gemiddelde A8-rijder echt geen viercilinder onder zn kap wil.
Als je toch een A8 onder je kont kan betalen, kan er ook wel een (V)6 of meer bij.
@ Chuppa: Jep, collega?
@Jochempie
Bijna, broer van, Bas. Schijnt dat je aardige Photosoepjes maakt :).
volgens mij is BMW de enige die zn 7-serie geen V4 geeft :D
Een 4 cylinder met compressor en turbo ala 1.4 TSI is lang niet gek. 7 bak S-tronic eraan met quattro, durf het wel aan.
hebben ze tegenwoordig geen automaatbakken met 9 verzetten ??

scootermotortje zou dan genoeg moeten zijn ..
Rule of thumb: Alles groter dan een Suzuki Swift móet gewoon op z’n minst een 6 cilinder hebben.

Rij je weg, heb je een opgevoerde naaimachine voor aan het ratelen. Staat toch niet.
@ Chuppa: I try :) Cooper S al gevonden? Dure krengen he!
Niks mis mee, als ze maar een paar serieuze motoren in het (S/RS) gamma houden. (Maar dat zal wel :D)


@AMG Powerrr: Kun je wel gaan zeuren over de reactie van Cantago, maar wat je zelf zegt is ook volstrekt irrelevant.
“De Bugatti Veyron heeft ook een 8 liter… alleen verdeeld over 12 cilinders meer.”
Jaaaa… En? Die opmerking slaat ook nergens op in deze context.
2.0 Turbo 230pk/ 350nm?
Blokje bij Saab gekocht????

Is bij Saab al 30 jaar normaal hoor, 4-cilinder Turbo’s met veeel vermogen…
Fijn dat ‘de rest’ er ook achter komt!

;)
Mijn grootvader heeft zijn BMW 745i (V8) verkocht voor een Saab Aero 4-cilinder”tje”.. En hij vond die motor vééél aangenamer rijden. Aantal cilinders maakt nu echt eens geen hol uit. In zo’n luxe auto hoor je de motor toch niet.
@ SAAB: ja, maar Audi gebruikt dit als crisis- en milieumaatregel, wat het natuurlijk ook is.
:cry: :cry: :cry:
waar gaat het heen?
Audi A8 L 1.4 TSI

Zou niet een verkeerd label opleveren, maar je schaamt je wel dood als dit op je kont van je auto zou staan… Gelukkig kun je ze er altijd nog gratis laten afhalen als fabrieksoptie! :P
Tja een 4-cilinder in zo’n slee, er zal ook wel een publiek voor zijn

Ik vraag mij alleen af, er moet toch een zee van plaats over zijn onder zo’n motorkap, als je weet dat hier ook een W12 onder past.

Of zit dit volgestouwd met gigantische turbos en intercoolers??
@ Raf: zul je zien dat de 2.0 TFSI de beste handler van alle varianten is. Zeker met S8 onderstel :)
@ Jochempie: dat klopt, in de Saab-folders van de jaren ’70 stond ook ‘dat downsizing goed voor het milieu is’. Alleen Saab doet het uit overtuiging, en Audi omdat het nu commerciëel interessant is…

Ach, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen!
@ SAAB: en, het milieu is één van de argumenten waarom je fan bent van SAAB? Dan ben je dus stiekem ook een beetje fan van Daihatsu? ;)
Gaat de verkeerde kant op zo, ze moeten gewoon de huidge motoren uitrusten met drukvulling.

3.2 V6 FSI –> 3.0 V6 TFSI
4.2 V8 FSI –> 4.0 V8 TFSI
6.0 W12 –> 5.0 V10 TFSI

Die nieuwe TFSI blokken zijn nog zuiniger dan de FSI blokken, en de 2.8 V6 heeft al zo’n schijt B label, klaar tog?
De belangrijkste factor is: de koper. Als er kopers zijn voor een dergelijke motoruitvoering, waarom zou ik daar dan rouwig om moeten zijn? De oer A8 kwam ook met een kleine V6 (de 2.8 met 174pk, later 193 pk). Als je de staatjes even achterwege laat, is dat waarschijnlijk ook prima toeven, al is het niet de sterkste uit de lijn.

Nadeel is dat die V6’en wel wat lusten. Als de 4 cylinder 1 op 11 haalt, is dat wel een stukje zuiniger. Daar zou ik als A8 koper niet op letten (dan koop je wel een diesel), maar dat luxeprobleem heb ik gelukkig niet ;)
Nou ja, er staat “ook.” Dat wil denk ik wel zeggen dat de ozo bekende 4.2 er wel blijft. Verder heeft Tommy de hoofdgedachte al uiteengezet.
ik vind een 4 cilinder toch net iets te min voor een auto als deze
er komt toch wel nog een s8 met een v10?
2.0TFSi met een extra boostje voor de 220 pk. Sim-pel toch?
@ Jochempie: niet perse, maar ben veeeeel in Zweden, en het zit de Zweden in de genen om goed met de natuur om te springen. Saab en Volvo maken al sinds het ontstaan auto’s volgens die cultuur.

Ik erger me dan wel eens aan merken die zoiets fundamenteels ineens in hun modellenlijn gaan voeren, alleen omdat het commercieel te expoilteren is.

Hetzelfde geldt voor het thema veiligheid. Niemand behalve de Zweden maalde om veilige auto’s, ineens werd het hip en ieder merk hobbelt er weer achteraan.

Die hypocrisie is af en toe moeilijk te verteren…
Dit heeft niks met Crisistijd te maken…
Audi moet zijn concurrenten achteraan met het groene gebeure van de laatste paar jaren…
En ik denk dat audi wel zoon viercillender met pit kan bouwen.
Maar ik hoop toch dat er topmodellen blijven bestaan met v8’en en v10’en!
Want dat zal wel jammer zijn als die verdwijnen.
Ga maar na: eigenlijk wil nu ieder merk de auto maken die Saab in de jaren ’80 al had: veilig, Turbo, zuinig en milieuvriendelijk, praktisch, betrouwbaar, etc.

Mag wel eens gezegd worden vind ik…

Zo, en nu weet OT!
;)
weet = weer…
DUH
tijden veranderen, technologie veranderd, iedereen die hier staat te roepen dat er een 8 cil motor in moet zijn volgens mij de gasten die nog geen rijbewijs hebben
denkt eens aan taxen en verbruik, aankoop is 1 ding, onderhoud kost ook geld
@ SAAB

Ik wil niet lullig doen maar ik denk dat Saab nu liever auto’s bouwt die wel mee kunnen komen met de concurrentie… Wat Saab toen was, zijn de andere merken nu. En daar wilt Saab nu achter aan. Of heb ik het fout?
@Henk
jep, en ze gaan de v10 twinturbo uit de RS6 erin leggen, zal dus wel lekker knallen worden;)

ot:
waarom niet, rijdt wss beter als de basis v6 die er nu in ligt, is goedkoper, zuinger, beter voor ’t millieu.. en die oude v6 hoef je niet echt te missen om ’t geluid;) daarvoor komen de S8 en de A8 v12 er al;)
2,0 Tfsi ?

Niets mis mee

“A pioneer of the current trend for turbocharged, downsized motors, the 2-litre Turbo FSI was developed by engineers at Audi before making its debut in the Golf GTi. Since then, the engine has proliferated both in terms of outputs and applications, ranging from 165bhp (Audi A6), through numerous Volkswagens, Audis, Seats and Škodas (197bhp), all the way up to the 272bhp variant in the Audi TTS.”

http://www.ukipme.com/engineoftheyear/winners_08/18_2.html

En zeker niet gekocht bij SAAB ;)
Neuh, de 265 pk versie uit de S3 zou al best goed dienst kunnen doen in de A8!
Prima toch dat ze dit doen? Er zijn zat mensen die dat snel genoeg vinden, dat zie je o.a. ook aan hoeveel mensen de 2.0D in de Volvo S80 nemen…

Sommige mensen zien het echt alleen als vervoersmiddel en willen (achterin) gewoon luxe vervoerd worden zonder per se de snelste te moeten zijn.

Als je wilt kun je uiteraard altijd nog een S8 kopen met dikke motor, des te bijzonderder is dat straks :)
Waarom niet dat mooie nieuwe 5 cylinder blok uit de Rs3/TT rs niet gebruiken :)?
hahahahahah dat is slecht.

minstens moet er een v8 in zitten
@ iedereen die zeurt over minimaal een v6 erin:

1. Nu koop jij hem zeker niet meer, wat je eerst natuurlijk wel eventjes van plan was.
2. Er zijn ook nog andere motoren beschikbaar.
3. Het is goed voor het milieu.
4. Het gebeurt heel vaak dat mensen eerst op Audi zeiken als ze dingen horen. Maar in de praktijk blijkt het weer heel populair te zijn.

Conclusie: bij Audi weten ze heus wel wat ze doen hoor, maak je geen zorgen.
@ jochempie
Ja die Cooper S… dank aan de kredietcrisis, maar dure krengen blijven het. Eerst maar eens Bas zijn nieuwe aanwinst proeven!
Opvallend dat de mensen het hier niets vinden. Voor het geluid maakt het iig waarschijnlijk al geen donder uit of er in de A8 een 4 cilinder zit of een 6 cilinder. Zullen beiden waarschijnlijk behoorlijk stil zijn iig
@grasmaaier: Simpel: omdat die er niet geschikt voor is, daarom.

Ach, als de topmodellen maar bijven bestaan vind ik alles best, maar waar ik tevreden naar een S8 of A8 W12 eigenaar zal kijken, zal ik lachwekkend naar een A8 2.0 TFSI kijken! Wel een dikke auto willen kopen en tog nog besparen op een schrale motorisering, een A6 zou dan ook voldoen zou je zeggen. Ik ben eens dat die 2.8 FSI er uit kan, 3.0 TFSI is een mooie start zou ik zeggen. Hoop trouwens wel dat ze de nieuwe A8 op het Panamera-platform zetten, veel beter.
@ Jeroen: helemaal mee eens! Er is vast een klein marktonderzoekje aan vooraf gegaan…
;)
wat is er mis met zo’n moter zolang je maar nie agter blijft op de autobahn is het goed en why not een 4cilinder niet de snelste maar je blijft ok zkker nie agter en hij verbruikt minder ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).