Audi overweegt een RS3 met motor uit TT-RS

Auteur: , 64 Reacties

Dat Audi nog nooit een RS3 heeft afgeleverd, daar zitten de tuners niet zo mee. Als Mozes niet naar de berg komt, dan komt de berg wel naar Mozes. Zo reed Wouter eind vorig jaar in een zwaar opgefokte A3 van VR6specialist die maar liefst 460 pk meekreeg (en een heerlijk fluitje). Toch krabt Audi zich met de komst van de Focus RS achter de oren en denkt na over een RS3 met de motor uit de TT-RS.

Ontwikkelingsbaas Michael Dick geeft in een interview met Autovisie aan dat de Audi RS3 er wellicht komt. Daar is namelijk maar heel weinig voor nodig aangezien de motor uit de TT-RS probleemloos in de A3 gelepeld kan worden. Dit direct ingespoten 2,5 liter turboblok levert in de TT-RS 340 pk en 450 Nm koppel. Daarmee sprint de TT-RS in 4,6 seconden naar de 100 km/u. Een rondje Nürburgring wordt in iets meer dan 8 minuten afgelegd.

Echter, mocht de RS3 er komen, dan zal dit vermogen ongetwijfeld ietwat aan banden worden gelegd, om zo de TT-RS en de net zo snelle R8 niet voor de voeten te lopen rijden. Michael Dick wilde nog geen indicatie geven wanneer we RS3 zouden mogen verwachten, maar wellicht dat de introductie van de volledig nieuwe A3 in 2011 een mooie gelegenheid is om de RS3 aan het gamma toe te voegen.



64 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
ik ben er en voorstander van :d (h)
Laat die maar komen. Een prima hatchback, en concurrentie voor de Focus RS.
Wow die TT-RS is wel echt een snel beest !
Wat mij betreft is de S3 al de top in zijn klasse, maar als Audi die positie wil verstevigen is dit een prima zet!
Toch wel gaaf dit :)
laat maar komen.
wanneer kan ik hem komen afhalen ?
LijktmedatjedaareenspatiebentvergetenDennis! ;)
Het is voor het goede voor jou en voor de site… :P
Naar autoblog toe:

De link van je bron heb je nog niet ingesteld, misschien wel even aanpassen ;)
@Autofans.be: Het interview staat niet op de website, maar in het Autovisie blad. Linken naar een dode boom gaat helaas niet zo gemakkelijk.

@de vlaeminck: Waar dan?
haha, ok :) Het is te belangrijk, vandaar de ‘opmerking’

groetjes
@ Dennis
Zo reed Wouter eind vorig jaar in een zwaar opgefokte A3 van VR6specialist die maar liefst 460 pk meekreeg (en een heerlijk fluitje).
Hiero! Het is een detail, maar als er een jaarboek komt volgend jaar, willen we natuurlijk niet dat deze fout erin komt! :P
audi kiest altijd de gemakkelijk weg door een dik blok ergens in te lepelen en hem zo snel te maken.
Hoe zou je een wagen anders sneller maken? Door gele gordels te monteren of zo?

Fanboys, je zou ze…
@ de vlaeminck

Een specialist in auto’s, is een autospecialist.
Een specialist in de huis, is een huidspecialist

Dan is een specialist in VR6, een VR6specialist

niet :-)
* niet?
Ooh jaaa yes vet,… dit zijn van dingen waar je zenuwachtiger naar uitkijkt dan een waanzinnig lekker wijf in je slaapkamer met een blik olie en handboeien :D
kan er iemand eens eentje fotosjoppen op basis van die nieuwe a3 schetsen of op basis van die a1 maak hem wat groter en je hebt een a3..
ik doe het niet zelf omdat ik ni weet hoe :p
@ Hesp

minder gewich, lagere CG, onderstel verbeteren en ga zo maar door.

PK sletten, je zou ze…
Emerald Green Jag
Lout, slaat je fantasie niet een beetje op hol?

Geweldige auto overigens. Alleen de kleur vind ik niets, ik houd persoonlijk meer van “subdued colours”….
@Autofans.be

Ligt aan het woord lijkt me. Een medisch specialist schrijf je ook niet aan elkaar. ;) .
“Een medisch specialist” tussen aanhalingstekens.
GOD: jij denkt dan dat het onderstel van dit ding hetzelfde is van een A3 1.6?
@ emerald green jag
sorry, mn vriendin staat zich voor me in te oliën, dan is er niet veel fantasie nodig :p

@ autofans
Wie ben je eigenlijk? Ik heb een paar van jullie wel een keer gezien bij de opening van de Infiniti showroom in Antwerpen maar ik ken eigenlijk alleen Alexander!!
@ Autofans.be
Nou, je hebt me overtuigd om voortaan jouw site te checken! :D
Ik kan het me voorstellen: oeiiii… die Focus gaat toch wel even wat harder dan onze S3 :( (lacht in z’n vuistje: Essex beats Surrey)
hell yeah!!!

5-cilinders komen weer helemaal terug , doet me weer denken aan die mooie volvo 850 t5-r
5 cilinders en een turbo…

dat doet me weer denken aan de aloude Audi’s Quattro in de rallysport !
(kwijl, kwijl)

die lekkere stofzuigerroffel
The name is Dick…

Michael Dick.
Een betere ontwerper
Michael Nicht heeft zo idd een concurrent erbij hahahaha.


Hm laat maar komen, al is die foto iets teveel van het goede.
Ik ga morgen naar de audi dealer om hem al te pre-orderen..
Eindeluk!! Hebben ze veel te lang mee gewacht bij audi.

@Dennis

Volgens mij luidde het spreekwoord als volgt: Als de berg niet naar Mohammed komt, zal Mohammed naar de berg moeten.
Goeoeoeoed zo, eindelijk een echte RS3.
En dat blokje uit de TT-RS, o mjammie!

@ Autofans.be

Naar mijn weten zijn specialisten op het gebied van huizen geen huidspecialisten, maar misschien is dat in België anders… :D
ik zet in op 310pk en 420Nm voor de uiteindelijke versie en quattro aandrijving. top van 250 km/h (optie van 280) en 0-100 in 4,8 tot 5 sec. dan heb je genoeg respect afstand tot de grotere modellen in het gamma. en daarmee zijn ze net even iets sterker dan de ford focus rs. zet deze 2 maar eens tegenover elkaar. zal erg spannend worden als het zover is.
peter - italia
hmm een T5 blok zoals vroegah bij de Groep B quattro… doe mij dan ook maar het anti-lag systeem van toen erbij.
ff benzine in de turbo spuiten om hem draaiend te houden… woei!
sebastianchubasco
@peter – italia
dat kan behoorlijk knallen!! integrales waren er ook mee uitgerust!
In 2011? Is het niet inmiddels Audi-traditie om de RS-modellen vlak voor het einde van een modelserie te introduceren? Zie o.a. de vorige RS6 en RS4.

Dan lijkt me begin/midden 2010 wel een mooi moment :P
Dit lijkt me een goede zet voor Audi. Zo hebben ze ook een goede Focus RS concurrent. Alleen dan met 4wd.
S3 is nu al sneller dan de Focus RS in accelaratie, 5,5sec tegenover 5,9sec van de Focus RS. Des al niet te min is dit mijn volgende auto!
ik zou niet te vroeg juigen, de s3 kost al €50k, zal dus rond de €60 – 65k gaan kosten, geen concurent voor de focus rs dus…
@God ben je soms zo een bmw-freak?

audi neemt voormij niet de makkelijkste weg. bijna alle RS producten hebben hebben Quatro aandrijving. hierdoor plakken ze niet zo snel in de bomen als o.a. bmw M3 en hebben ze geen nood 297 instelmogelijkheden zoals de M5.
@ Autofans.be

“Een specialist in de huis, is een huidspecialist” volgens mij klopt hier iets niet helemaal. Of dat moet de spelling zijn in belgië, dat hoor je mij verder niet.
Sjakie Peters
Alle S dan wel RS modellen hebben standaard quattro dus maak je geen zorgen
Het idee spreekt me aan, maar haal wel ff als de sodemieter die Ibiza Cupra voorbumper dr af zeg :? Die luchtsleufjes om de grille…, pfft.
Hoe premium is Audi als ze zulke dingetjes van hun budgetmerk moeten lenen.
Hij is niet in overweging, hij is al bevestigd. Met inderdaad de vijfcylinder uit de TT-RS.
@ sjoukje

He, waar heb ik dat eerder gelezen…
Even afwachten wat de prijs doet, anders liever alsnog naar VR6 Specialist.
Uitstekend idee Audi. Toch wel weer lekker gedurfd in deze tijden, al helemaal als je weet dat Audi er in eerste instantie vanaf wou zien. Thumbs up for Audi!….

@GOD,

De onderstel van deze mogelijke RS3 zal een behoorlijk ander onderstel krijgen dan een normale A3…………
@Dennis,

“Echter, mocht de RS3 er komen, dan zal dit vermogen ongetwijfeld ietwat aan banden worden gelegd, om zo de TT-RS en de net zo snelle R8 niet voor de voeten te lopen rijden.”

Dat is onzin, deze auto’s zijn tov van mekaar volledig anders. Als hij al komt (ik blijf voorzichtig) dan gaan ze er zeker geen lager vermogen in leggen omdat ze mekaar mogelijk voor de voeten zullen gaan lopen……
@ BananaFlip
hoe bedoel je?
Nou, zo bedoel ik:

BananaFlip schrijft:
17 March 2009 om 7:16
Goeoeoeoed zo, eindelijk een echte RS3.
En dat blokje uit de TT-RS, o mjammie!

@ Autofans.be

Naar mijn weten zijn specialisten op het gebied van huizen geen huidspecialisten, maar misschien is dat in België anders…
mooi: nee
snel: ja
het is audi en da maakt een hoop goed
Ten eerste: dat vermogen moet niet aan banden gelegd worden, want de TT is waarschijnlijk lichter en lager, en die laatste speelt in een hogere klasse! Ten tweede is een Audi (kuch!) premium en een Ford niet
Gezien de huidige modellijn is er trouwens ook een héél erg grote kans dat hij er wel ongeveer zo uit gaat zien. Wel zeer sportief, maar van mij zouden de luchtroosters best wel een tikkeltje kleiner mogen….
aah compleet overheen gelezen
laat die maar komen, super. Het werd verdomme tijd.
Die A3 heeft zijn beste tijd nou toch al wel gehad; 2 facelifts kunnen niet verhullen dat het een auto van de vorige generatie audi’s is. jammer dat er dan nog op de valreep een RS komt en niet als voorloper van de nieuwe A3
@Jaloerse kat,

Als je ff logisch nadenkt, dan kan er van de nieuwe A3 nooit meteen een RS versie komen. Die komen meestal pas (of eigenlijk altijd) als een bepaald model op zijn eind is……
@ Jaloerse Kat,

een nieuwe kan absoluut geen kwaad, maar ik vind de huidige A3 toch frisser ogen dan de rest van de modellenlijn.
Maar dan moeten ze het wel NU doen, kan die nog net een kleine 2 jaar mee draaien. Als we op het volgende model moeten wachten vrees ik het ergste met die milieuhype. Maar een RS3 2.5 TFSI met zo’n 320 pk klinkt wel lekker, top van de compacte hatchbacks! Maar daar bij quattro moeten ze er even goed mee bezig, qua uiterlijk en weggedrag, dus ik denk niet dat de RS3 het huidige model zal mee maken. Zal wel weer jaren wachten worden!
Dat denk ik niet Tommy, denk dat het goed mogelijk is dat ze de RS3 op basis van de huidige A3 wat langer in productie houden. Zou dan iig niet de eerste keer zijn dat Audi dat doet……

En nog ff wat anders, uiterlijk is iets persoonlijks, maar met de weggedrag is voor een auto uit deze klasse niets mis hoor. Zeker niet als je nagaat dat de RS3 waarschijnlijk ook nog eens een verbeterd onderstel zal gaan krijgen
@Windhoos: Ik bedoelde meer qua tijd om zo’n auto te ontwikkelen, gaat toch minimaal een jaar overheen dus als ze daar nog niet mee begonnen zijn is het gewoon simpel: de RS3 red het niet meer in het huidige model. Qua uiterlijk doelde ik op echte verbrede wielkasten en niet dat standaard spul gebruiken zoals bij de TT RS bijna zo lijkt…
Alleen het onderstel hoeft te worden ontwikkeld, maar met hun huidige kennis is dat een stuk gemakkelijker dan een compleet nieuw blok ontwikkelen.

En, ik kan je zo al vertellen dat verbrede wielkasten op een TT RS geen gezicht is ivm de ronde lijnen. Denk ook dat dat de overweging is geweest van Audi hem dus niet de verbrede wielkasten te geven. Het zal me dan ook niets verbazen dat deze wel op de RS3 komen te zitten…..
LEKKER DOEN:D
AB, andere media geven aan dat de kogel door de kerk is. Tijd voor een update?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).