Citroën SM wallpaper

Auteur: , 37 Reacties

Kan er toch moeilijk over gaan liegen: een wallpaper passend bij de aflevering Japanners kon er niet vanaf, daar vind ik ze voor alsnog niet fotogeniek voor. En zo werd het een recent gemaakte foto van… Één van mijn favoriete klassiekers.

De Citroën SM is en blijft een auto waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Na bijvoorbeeld vele 599’s en Gallardo’s die ik de afgelopen jaren heb gezien zullen beide auto’s niet meer de emotie in mij losmaken die ik er aanvankelijk voor had. Maar de bijzondere, excentrieke, aparte, gedurfde lijnen van deze Italiaanse Fransoos blijven me keer op keer raken. En alsnog, net als bij Japanse auto’s, je moet er maar net van houden…

Mocht je eigen formaat er niet tussen zitten, dan knip ik hem op maat. Excuses voor de zwarte balken, de kadering was te strak om de foto bij te snijden aan de zijkanten.



37 reacties

Fantastische auto met een fantastisch verhaal…
De Maserati techniek is natuurlijk uniek!
En een schitterende plaat weer appel!
het blijft een ongewoon mooie auto
-edit: nutteloze bijdrage-
@ Citrofiel: hoe de boel wel schoon he…
This is the shit motherfuckers!
Volvo_440_turbo
Ik heb er in Frankrijk ooit een gezien, stond geparkeerd tussen Porsches, de Porsches heb ik links laten liggen en enkel een foto van die citroën gemaakt :p
Heeft die SM geen Maserati motor of dergelijke?
@ Volvo: yes sir!
Mja ik snap hier dus echt niet de waardering voor het design. Het ziet er mijn inziens gewoon niet uit. De gehele waardering voor deze auto zal bij veel mensen wel komen door de Maserati motor die er in ligt.

De passie voor een DS (Snoek) kan ik nog begrijpen… maar hier kan ik het echt niet volgen.

Overigens snap ik ook wel weer dat je niet een Japanse auto als wallpaper neer wilt zetten, die auto’s knallen doorgaans niet zo op foto’s als Europese merken.
ik wacht met ongeduld op de eerste grap over een film die momenteel in de Vlaamse filmzalen loopt :)
@KamerOlifant
Ik heb ook ooit met veel plezier foto’s gemaakt van een SM met Citroën viercilinder, dus aan die Merak-motor zal het niet alleen liggen… Hoewel hij alsnog heel erg mooi klinkt! Wat ik zelf zo schitterend aan de auto vind, is de stroomlijn, de lengte van de auto, en de lage hoogte, de verhoudingen, het vijfhoekige ruitje, dat glazen front (plexiglas bij sommige SM’s, bij deze is het nog glas), en de bijzondere achterruit. En oh ja, het interieur is ook nog erg futuristisch, je zou het instrumentarium eens moeten zien!

Dat is nou wat ik er zelf mooi aan vind. Maar het is en blijft Citroën, en daar worden auto’s gebouwd die zo gedrufd zijn dat je ze mooi vind, of juist heel erg lelijk. Vandaar dat de SM ook in “gespot: Love it or hate it” stond. Ik snap best dat sommige mensen hem monsterlijk lelijk vinden.
die goede oude tijd toen citroenen nog mooi waren :D


@ Emile Benz die is goed
auch dit is inderdaad keiharde sadomasochisme
Ik ben er vorige week nog een tegen gekomen in mijn woonplaats. Ik had alleen geen camera bij de hand.
Práchtig Jim! _O_
Patrick Createmedia.nl
Zonder nummerbord ziet mijn 156 er ook veel schoner uit ;)
Achter glas blijft een kenteken altijd wel schoon ;)
Voor veel mensen het mooiste design ooit.
Ik vind hem juist 3 keer niks, wat zeg ik 10 x niks wat zeg ik stront met een warm diaree sausje er overheen.
Je moet het zien denk ik, net als kunst ofzo, of wat eerder geboren zijn.
Ik heb het geprobeerd maar vind het nog steeds niks. sorry
oh wacht eens ff…. volgens mij zie ik nu wel iets…. uhh nee, nog steeds niet :D
Jups, toen kocht je een Citroen voor de looks. Iets wat olifantje en god nooit zullen snappen. Die hebben alleen de C3 pluriel en de C4 gezien.
Lol @ GOD :D Ik vind het ook maar een gedrocht
Voor die tijd een super wagen.
Johan Cruyff had er 1 als jong knulletje in zijn Ajax-voetbaltijd.
Ook heeft hij een okergele Alfa bertone 2000 gtv gehad, een snelle jongen gewoon.
Appeltje, ik vond je Jappo’s leuker.
Prachtige foto appeltje!
Nou…… Citrofiel is niet de enige die erop gewezen moet worden de boel schoon te houden….

Ergens 2e helft jaren ’80 woonde ik in Schoonhoven.
Als ik via een weg naar school ging, dan liep ik langs een huis waar ook een heel mooi exemplaar stond. Ik wist toen alleen maar dat het een SM van Citroën was en ik was echt vól onbegrip dat er niet véél meer van die auto’s te zien waren. Ik vind het nog steeds ontzettend jammer dat Citroën niet meer moeite heeft gedaan die auto levensvatbaar te houden en aan te passen aan de oliecrisis en zo.

Maar goed, nu is het wel een auto met een zekere mystiek die hij misschien niet zou hebben als hij wel talrijk was geweest…
Als je zo’n ding nog eens wilt spotten: de helft van de tijd staat er een aan de buitenwatersloot in Delft. Maar het is inderdaad een vette bak!
dikke lol @ GOD.
Zelf vind ik er ook niet zo veel aan. Niet dat ik hem echt lelijk vind ofzo, maar ie doet me gewoon niet veel. Het interieur daarentegen kan me wel ten zeerste bekoren. En uiteindelijk is dat wel de plek waar je de meeste tijd spendeert (zou toch moeten ;)).

Veel plezier voor zij die er oprecht van kunnen genieten :)

Appeltje : doe ‘ns een fotoshoot van een 480 GT Turbo als je er ‘ns eentje tegenkomt. Liefst zwart… ;)
het is wel een enorm lelijke auto.
Tijdloos mooi.
Ontwerp van 1970 ongeveer als je vergelijkt met wat er dan op de markt was is de sm zijn tijd ver vooruit.
En dat is dan mijn 11e wallpaper van de SM van de hand van appeltje! :D Je doet het goed, jongen. ;)

@ appeltje; Een SM met viercilinder? Vertel verder!
Ontzettend mooie auto! Hoewel ze misschien niet meer bij het huidige straatbeeld past, maar nog steeds een ongelofelijk mooie auto is, stak ze in de productieperiode ver boven alle andere uit!
@Citrofiel
Sommige mensen willen hem dagelijks kunnen rijden, maar hebben onderhoud/brandstofverbruik kosten er niet voor over, dus laten ze een DS19 of DS21 blok inbouwen. Laatst postte ik een combo van een gouden en een blauwgroene, die gouden heeft een viercilinder (wordt ook het meest gebruikt) en die blauwe heeft gewoon het blok van de Merak.
@ appeltje; Een SM dagelijks rijden? Apart… Qua rijden is het wel te doen, maar het is een ouder, zeldzamer model… Nou ja, het zorgt er wel voor dat er meer op de weg te zien zijn, en dat is altijd goed!
@ Willem, Het schijnt dat Johan Cruijff hem nog steeds in zijn bezit heeft.

Zo is de SM van KBG topman Leonid Breznjev ook in Nederland.
De auto is in 1973 geschonken door de Franse president D’Estaing aan Breznjev in ik meen 1974.
Deze auto is in topconditie met maar 30.000km op de teller!

ik heb de eer gehad om er ook een keer mee te mogen rijden.
@Benjamin: Ik heb wel wat meer auto’s gezien, ik ben geen 14 jarig jochie. En ik snap heus de schoonheid wel van oudere auto’s. Maar omdat ik niet in de tijd van de eerste hippie’s ben geboren zou ik gelijk geen verstand hebben van de schoonheid van auto’s?

Ik vind deze auto gewoon lelijk, en dat is niet om ook maar iemand hier af te vallen, maar mijn mening. En mijn mening is niet gevormd doordat ik geen verstand zou hebben van klassieke auto’s.
mooi toch die sm dat is pas een auto en wat daar allemaal in zit aan techniek in zit daar komen de auto merken nu mee ik heb zelf een xm turbo 96 ik wil niet ruilen voor een ander geloof mij maar god rijdt sm of xm
Een pracht van een auto. En een staaltje techniek. Weinigen weten dat hij het broertje is van de Concorde. Vliegen in de lucht kan hij niet, maar er zijn heel wat identieke materialen en technologieën in verwerkt. De motor is hopeloos. Je kan nu bij Maseratti vervangonderdelen kopen waardoor hij volledig betrouwbaar blijft. Mensen die hem niets vinden kennen hem niet genoeg.
Jay Lenno televiziekomentator, is verzamelaar van exclusieve wagens ik geloof dat hij er wel 100 heeft,weet het aantal niet juist hij is ook eigenaar van een citroen SM (bofkont) hij beweerd van de SM dat dit de beste sportwagen is ooit gereden, hij beweerd ook dat het een zeer betrouwbare auto is mits regelmatig onderhoud, hij zegt nog veel meer over de auto, ik ga het hier allemaal niet neerpennen, er is ergens een video te bekijken maar ik weet niet meer waar,(te lang geleden)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).