Gespot: Japan

Auteur: , 105 Reacties

Voor design “reisden” we vorige week af naar Italië, voor traditionele klasse bezochten we Groot-Brittanie, en vandaag is Japan voor het eerst in m’n WoDaSpoDa aan de beurt vanwege… Vanwege wat eigenlijk? Dat was wat ik me tot voor kort had zitten afvragen, maar er is meer aan Japanse auto’s te ontdekken dan je aanvankelijk dacht. Als je er oog voor hebt dan…

Honda Beat

De spits wordt afgebeten door een nogal ongebruikelijk model. Deze kleine cabriolet is nauwelijks in Europa te vinden, en met een reden. Ik zou natuurlijk kunnen zeggen dat het zijn uiterlijk is, maar er is een andere – belangrijkere – reden. De auto is zo opvallend klein omdat hij dat in de categorie “Kei-cars” valt. Dat is een type auto waar in Japan minder belasting voor hoeft te worden afgedragen wegens de afmetingen, aangezien de auto bijvoorbeeld minder parkeerruimte inneemt. Het gebruik stamt af van de periode vlak na de Tweede Wereldoorlog, toen men niet genoeg geld had om een middenklasser te kunnen kopen. De auto werd dan ook alleen in Japan verkocht, de concurrentie van Suzuki, de Cappuccino, werd hier wel nieuw aangeboden, maar wel voor het angstaanjagende bedrag van een halve ton (guldens). Opmerkelijk is dat de Honda Beat door Pininfarina is ontworpen, iets dat ik bij een Japanse auto niet zo heel snel had verwacht. De auto wordt aangedreven door een atmosferische driecilinder in lijnmotor van 656 cc, met een maximum vermogen van 64 pk. Dat is bijna honderd pk per liter! De topsnelheid is begrensd op 140 km/u, ik durf best te geloven dat zo’n autootje veel harder moet kunnen met dat vermogen. Na 33.000 exemplaren, the Beat did beat it.

Honda Beat

Honda Beat

Honda Beat

Honda Integra Type R

De Honda Integra is er in vele generaties en vormen. De bekendste is bij liefhebbers de Integra Type R zoals hier afgebeeld, klassiek in Champion white met witte velgen. Hoewel, bekend… Autoliefhebbend Nederland zou er voor zo ver ik weet zo voorbij lopen, en ik moet bekennen dat ik dat voorheen ook maar deed. Ik had geen idee waar ik tegen aan keek, Honda sprak me niet tot de verbeelding, en ik vond het ook al niet erg leuk om er naar te kijken. Maar dat is iets waar je bij de meeste (?) Japanse auto’s door heen moet prikken, of in ieder geval moet je het design maar niet vergelijken met vormgeving uit Engeland en Italië. Dan kun je beter naar techniek kijken, want dat is altijd dik in orde bij Japanse auto’s. Kwalteit boven kwantiteit dus. Geen enorme blokken, niets zes liter. Geen V8, maar VTEC, zoals voorin deze Integra Type R. Dit is een atmosferische viercilinder van 1,8 liter, die ongeveer 200 pk naar de voorwielen brengt. Dat laatste is om de kosten te drukken, wat heel praktisch bedacht is. Een snelle auto hoeft zo niet heel erg duur te zijn (wel ruim 10 mille voor een tweedehands, maar het is een zeldzame en snelle auto), en hoeft ook niet veel te drinken. De wegligging schijnt ook erg goed te zijn, hoewel de meeste sportauto’s natuurlijk niet voor niets achterwielaandrijving hebben. In dit geval is men ermee naar de Nurburgring gegaan.

Honda Integra Type R

Honda Integra Type R

Honda Integra Type R

Honda Integra Type R

Honda Integra Type R

Honda S2000

Om het vijftig jarig bestaan van Honda te vieren werd in 1999 de S2000 op de markt gebracht. Met deze auto liet men zien wat men allemaal aan techniek in huis had. Onder andere een viercilinder die tot minstens 8.300(!) toeren per minuut reikt, en daar 241 pk produceert. Dat is dus 120 pk per liter. Zonder compressor! Deze compacte cabrio is daarmee een heerlijk scheurijzer, in dit geval met achterwielaandrijving via een uiteraard handmatige zesbak. Hij haalt 240 km/u en is niet eens superdorstig, 1:11 is makkelijk te doen. Wat voor een Europees alternatief heb je nou voor zo’n auto? De Europese cabrio’s, zoals de Alfa Spider, Audi TT en Benz SLK komen er denk ik relatief dicht bij, maar alsnog gaan die uit van een luxueuzer en minder prestatiegericht concept.

Honda S2000

Honda S2000

Honda S2000

Honda S2000

Honda S2000

Honda S2000

Lexus IS-F

Met 423 pk op de achterwielen heeft deze auto te concurreren met de C63 AMG en de M3. Het is een 5,0 liter V8 die hier alweer op atmosferische wijze voor zorgt met behulp van VVT-iE, een systeem van Toyota. Er zijn er nog maar erg weinig verkocht, en dat zal denk ik ook wel zo blijven. Of niet? Hoe zouden mensen de afweging maken om een dergelijke auto te kopen? De twee Duitsers zijn krachtiger en minder duur, en hebben tevens een prima wegligging voor zover ik heb gelezen. Daarnaast zijn de twee merken hier vertrouwder. Anderzijds is de IS-F weer nòg iets meer hightech, zoals bijvoorbeeld met zijn Direct-Shift achterversnellingsbak (!), waar de zevenbakken in de Veyron en M5 nu nog steeds heel erg indrukwekkend zijn. In honderd milliseconde wisselt hij van verzet. Uiteraard is er ook weer een sportstand, waarin het volle toerenbereik wordt gebruikt, mocht je de normale stand, waarmee je “zo zuinig mogelijk” rijdt je gaan vervelen. Handmatig schakelen á la F1 kan natuurlijk ook nog.

Lexus IS-F

Lexus IS-F

Lexus IS-F

Mitsubishi Lancer EVO VII

De eerste keer dat ik het me bewust was dat ik voor een Lancer EVO stond, ging het om een EVO VI. Ik realiseerde me eigenlijk helemaal niet dat er ook nog een I, II, …, V moesten zijn geweest, aangezien ik die nog nooit had gezien en me nog steeds niet kan herinneren er een te hebben gezien. De VII volgde hierop in 2001, en werd na twee jaar vervangen door de VIII. De viercilinder turbomotor zorgde in de EVO IV al voor 280 pk, het maximum dat in Japan is toegestaan volgens een Gentlemen Agreement zoals we de 250 km/u regel van met name Audi, Mercedes, Volkswagen en BMW ook kennen. Na de IV is men dus nonchalant verder gegaan met opvoeren, hoewel het natuurlijk gewoon als 280 pk te boek bleef staan. In versies voor de Britse markt komt men dan uiteindelijk eerlijk uit voor het vermogen, dat meer dan 400 pk kan zijn.

Mitsubishi Lancer Evo VII

Mitsubishi Lancer Evo VII

Mitsubishi Lancer Evo VII

Mitsubishi Lancer Evo VII

Mitsubishi EVO X

Het “Lancer” is inmiddels uit de naam verdwenen. De auto heeft een schokkende restyling gekregen, waar de vijf voorgaande generaties nog erg veel van elkaar weg hebben. Prominent aanwezig is de indrukwekkend grote bek van de auto, de rest van de auto is ook wat corpulenter geworden. Voorin ligt nog steeds een tweeliter viercilinder met turbo. Het maximum vermogen bedraagt weer “280 pk”, waar de RDW al verraadt dat deze er zeker 295 heeft. Of misschien wel heel veel meer, wie weet? In Engeland wordt dit weer officiëel gepimpt tot 300-410 pk, wat aangegeven wordt met de traditionele FQ-badges. De motor is voorzien van een kleptimingsysteem zoals Toyota (VVT-iE) en Honda (VTEC) dat ook hebben, maar in dit geval heet het MIVEC. Door middel van kleptiming zorgt het systeem afhankelijk van de situatie voor de meest geschikt timing en luchttoevoer. Tot 1996 was er zelfs even een systeem beschikbaar dat twee cilinders uitschakelde bij licht indrukken van het gaspedaal, om brandstof te besparen, maar het systeem bleef niet lang bestaan.

Mitsubishi Lancer EVO X

Mitsubishi Lancer EVO X

Mitsubishi Lancer EVO X

Mitsubishi Lancer EVO X

Mitsubishi Lancer EVO X

Mitsubishi Lancer EVO X

Mitsubishi Lancer EVO X

Subaru Impreza WRX STi

Net als de (Lancer) EVO’s kent de Impreza vele vormen en generaties, afgebeeld is een tweede generatie Impreza van tussen 2004 en 2007, als ik het goed zie. Correct me if i’m wrong, want dat zou heel goed kunnen. Beide zijn WRX STi’s, een versie met 2,5 liter boxermotor met turbo, 300 pk sterk. Zonder turbo, met alsnog 165, 173, of 227 pk aan vermogen. De 300 pk wordt via een zesbak naar de vier wielen, waardoor er ook meteen drie differentiëlen nodig zijn. Deze handige sedan tot de honderd in een schrikbarende 4,9 seconde, ik ben er in ieder geval wel van onder de indruk. De topsnelheid bedraagt 250 km/u.

Subaru Impreza WRX STi

Subaru Impreza WRX STi

Subaru Impreza WRX STi

Subaru Impreza WRX STi

Subaru Impreza WRX STi

Subaru Impreza WRX STi

Subaru Impreza WRX STi

Subaru Impreza WRX STi

Subaru Impreza WRX STi

Subaru Impreza WRX STi

Toyota Supra

Dit is nou zo’n auto waar ik ooit dagelijks voorbij liep zonder me er verder in te verdiepen – hij staat hier al jaren – tot ik hem echt nodig had. Toen werd het nachtwerk om er foto’s van te krijgen, want afgezien van deze kom ik ze nooit tegen, en de afgebeelde auto bleek vervolgens maar zelden op z’n plekje te staan. Zoals ik vorige week al meldde werd de aflevering over Japanse auto’s om deze auto uitgesteld, hoewel er uiteraard nog veel andere modellen ontbreken – Skyline GTR R34, Nissan 300ZX, RX-7. De auto die hier te zien is, is een gewild object voor tuning. Zoals afgebeeld ligt er een 330 pk krachtige 3 liter twinturbo V6 voorin, maar zoiets is makkelijk te kietelen tot ergens tussen de 400 en 500 pk, en met wat stevigere onderdelen komt er met gemak nog veel meer uit. Zo Googlede ik maar even naar Supra omdat ik alsnog niet veel kennis heb van deze auto, en meteen werd ik geconfronteerd met gigantische hoeveelheden tuning. Ik was toch echt even blij dat ik een origineel exemplaar had gescoord, want ik prefereer vorm-volgt-functie toch echt boven bodykits, hoewel je alsnog het design van de Supra een beetje voor lief moet nemen.

Toyota Supra

Toyota Supra

Toyota Supra

Toyota Supra

Toyota Supra

Toyota Supra

Dit was dan de allereerste aflevering over uitsluitend Japanse auto’s. Ik ben blij dat ik per auto meer dan vier regels heb kunnen typen, want doorgaans heb ik niet veel kennis over Japanse auto’s. Morgen en overmorgen zijn er nog twee aparte spots te bekijken die echt niet kunnen ontbreken in een aflevering over het land van de rijzende zon. Lange ij! Mail me voor vragen en verzoeken.



105 reacties

Hele mooie foto’s van ook mooie wagens.
Die Supra, EVO VII en Impreza (blauw) springen er echt uit!
Het ontwerp van de Honda Beat is later gekocht door/verkocht aan MG/Rover en doorontwikkeld tot de MG-F.
Orginele Supra is zeer zeldzaam. Lekkere spots!
Ben ik nu de enige die die spoilers TE vind? Ik weet ze zijn wel standaard zo maar toch vind ik ze te groot. Er zitten wel best mooie wagens tussen maar Japan… ik weet het niet ze zijn wel mooi maar ze roepen te weinig emotie op voor mij.
Dat je niet veel kennis hebt van Japanse autos is te lezen. De Supra heeft een LIJN 6, geen V6. De reden dat je ze niet veel op straat ziet is omdat ze ook een gewild object zijn om te jatten.
Een vriend van mij heeft er een en deze staat altijd in een garage.

Skylines R34 zijn er maar 2 of 3 van in NL. Zij namelijk zeer moeilijk te laten RDW keuren ivm emissie eisen.
@Chris:
laat die jongen toch, dit is de eerste keer voor hem en hij zegt zelf dat hij ook niet zoveel kennis heeft over engelse bakken, maak zelf maar zulke mooie spots:D
mooie spots hoor!!
Ik mis de 3000GT.
Er zitten inderdaad mooie foto’s bij, alleen jammer dat de feiten niet allemaal kloppen. Een klein lijstje:
– De Honda Integra is júist bedoelt als de snelste voorwielaangedreven productieauto, de aandrijving vooraan is niet zozeer om de kosten te drukken.
– De S2000 levert helaas maximaal 237 pk in Europa (247 in Japan).
– Mitsubishi Lancer Evolution X heeft nog gewoon ‘Lancer’ in z’n naam.
– Het verhaal rond de Subaru Impreza WRX STi komt een beetje warrig op me over: alle WRX STi’s (de speciale modellen niet meegerekend) leveren tussen de 280 en 300 pk. Ook is het zilvergrijze model op de foto’s sowieso van vòòr 2001.
– De Toyota Supra heeft sowieso geen V6, maar een 6-in-lijn met 280 pk.

Verder wel een leuke feature :) [i]Keep up the good pictures![/i]
Over de R34, ik weet er wel een paar in Nederland.
Wat moet ik me voorstellen bij een “achterversnellingsbak”? Ligt die achterin de auto? Maar ik denk dat je een achtversnellingsbak bedoelt. ;)

Leuke afwisseling, zo’n aflevering. Net als jij heb ik weinig verstand van Japanners, dus het is interessant. Leuk, die trucjes met de ‘280 pk’, die veel meer blijken te zijn. De eerste foto van de EVO X is ook grappig. Het witte monster met de zwarte neus staat voor een klein wit karretje met donkere achterkant. Leuk contrast, maar toch met overeenkomst.

Waar heb je die Honda Beat gespot eigenlijk? Ik heb ook namelijk wel eens een rode zien staan, in Laren… Daar hang jij toch ook wel eens rond?
Het stukje over de Impreza’s klopt helaas weinig van… De blauwe en zwarte afgebeelde Impreza’s zijn WRX’en die gemaakt zijn tussen 2006 en 2007. De zogenaamde Hawk-Eye.

De laatste is de classic impreza. Deze werd in engeland en japan ook verkocht onder de noemer WRX, maar in Nederland heette hij de GTT. Deze afgebeelde GTT is geen STI, maar een “gewone” GTT. Echte GTT STI’s zijn maar zeldzaam in nederland. De meesten zijn dan ook RHD en sommigen zijn omgebouwd naar LHD.
Hmm hier had mijn Nissan Silvia S14a wel tussen mogen staan. Heel wat zeldzamer dan een Impreza.
I like the IS-f! :D
Ik mis nog de Honda NSX, de mooiste Japanse auto ooit!
Zeikpuntje: De spits –> Het spits
Lelijk buiten de Evo’s, IS-F en de Impreza :)
Jammer dat je geen oude skyline’s, 2000GT’s en Celica’s (van voor ’86) in Nederland tegenkomt. Allemaal echte pareltjes.
@Joe De supra was er in 2 uitvoeringen, de japanse met 280 pk en de europese met 330 pk, ik heb er zelf een verkocht in het zwart met tv etc erin.
2009 Mazda MazdaSpeed3 2.3L DISI Turbo 6MT
2.3L, 4 valve, 263 hp @ 5500 rpm

Deze staat op mijn verlanglijstje voor kerst!! :-D
als je een repo wil doen over een Nissan Skyline R34 V-Spec in Belgie, laat maar horen ;-)
en ik zal er mijn Mazda RX7 FD als toetje bij doen ;D
Ha.. Eindelijk. :)

De S2000 hebben wij laten staan omdat het een tweezitter is(die hadden we al). Wij wilden net iets meer ruimte hebben.
Ik heb nog steeds geen spijt van mijn keuze. Hij blijft echter wel op mijn verlanglijstje staan. Die blokjes zijn krankzinnig hoogtoerig en klinken daarbij ook best goed. De kwaliteit is ook totaal niet verkeerd.

Eigenlijk is dit een leuke optie voor mensen die een grotere en snellere mx5 willen. ;)
@appeltje.

Wat is dat nou, rx8 niet bijzonder genoeg?

Daar verkijk je jezelf op. ;)
De Suzuki Cappuccino heb ik wel vaker gezien. Dat ziet er grappig uit. :D
Lijkt me overigens best eng in zo’n klein autotje.
Geen GT-R’s gespot? Dat kan niet!
@neal.

Ook die hebben we laten staan vanwege het ruimtegebrek. ;)
Had mij overigens zo’n 12.000 euro gescheeld. :?
Ik heb de Veyron laten staan, ik zocht toch iets sneller :D
mx5/rx8; Je zou kunnen overwegen om al die stukjes tekst in één reactie te plaatsen. Dit komt op mij over als spammen… Wil je soms heel graag eerste worden in 2009? :twisted: :P
@mx5.rx8owner
De S2000 is verrekte rap!! Er zijn meer dan een paar S2000’s op mn werk(Honda of Canada Mfg.) En ik hou ze zeker niet bij in mn Mazda Millenia!! (Xedos9)
@Citrofiel.

Zit wat in.

Het bericht van @neal stond er nog niet. Die eerste 3 hadden anders gekund. ;)

Maar goed, eigenlijk moet ik het nou juist doen om jou te narren. :twisted:
Neenee, niet doen! Ik wil ook nog kans maken op die eerste plek. :P
@Jacob.

De rx8 HP en S2000 zijn ongeveer even snel. Dat schiet inderdaad lekker op. :D
@ mx5: tja, jouw rijtje wel he! Behalve dat zowel de mx5 als rx8 erin missen!
:D

Ik heb zowel met de S2000 als de Mits Evo’s regelamtig gereden. De S2000 is echt fun fun fun, een motor op 4 wielen. De Evo vind ik zelf haast té goed… Je moet ZO HARD gaan om enige snelheidssensatie te hebben!
Hele mooie foto’s van hele lelijke wagens.
Die Supra, EVO VII en Impreza (blauw) springen er echt uit!
Vreselijk.
@ Citrofiel, ook even in 2 reacties, onder houden we mx5 niet bij ;)
Ja, dat idee had ik ook al van mx5!!

FOEI!
:D
Misschien zijn de Daihatsu Charade 1.0 GTti en de Nissan Sunny GTi-R een ideetje?
@ SAAB; Doe nu niet alsof je er niet zelf ook schuldig aan bent. Ik zie jullie beiden regelmatig achter elkaar reacties spammen. ;) (ach, ik ben er nu ook mee bezig… Maar ik reageer pas als er iets nieuws is)
peter - italia
met die evo’s en scoobies in je spotlijstje…
Is het niet wat om een lijstje te maken met straatversie’s/homologatie specials van oude/nieuwere rally auto’s??
(205 T16/quattro/cossies/Celica GT4/RS200)
@Svenska Aeroplan AB.

Appeltje heeft me gekwetst. :cry: :P
@Appeltje, mocht je ooit nog eens een 300ZX zoeken, in Assen staat een originele.
@ Citrofiel: ik reageer op een verhaal, en daarna op een reactie (zoals ik nu op jou reactie reageer…), valt dat onder ‘reacties spammen’???????????
@ SAAB; Wat mij betreft wel. :twisted: En dan zeker ook nog per reactie waar je op reageert een nieuwe reactie plaatsen. Het kan toch prima ineen? Tenminste, dat doe ik gewoon. Eerst schrijf ik over het artikel, dan een vrije regel, en dan @x, vrije regel @y enz. Waarom zou ik meer reacties gebruiken?

PS. Denk nu niet dat ik jullie zit af te zeiken, ik ga gewoon door over waar ik over begonnen ben. Gewoon mijn mening.
Wil je nou echt humor voor een lage prijs? Neem een Toyota Starlet GT turbo en voer hem op.
http://www.youtube.com/watch?v=YqqJgbkhw64&feature=related

Supra’s kun je belachelijk tunen. :twisted:
http://www.youtube.com/watch?v=RM1sGPwVSrU
http://www.youtube.com/watch?v=hKNZJGguOtg

S2000’s klinken erg lekker. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=KpGs3Mfiwho
http://www.youtube.com/watch?v=vWvZrlvQF5Y
@ Appeltje

mocht je nog eens een special doen over Amerikaanse klassiekers, we hebben hier nog een oude Ford escort station (neem je wel ff een nieuwe koppeling mee)
Evo’s en Impreza’s blijven DIK!!! In London rijdt politie in de laatste Evo’s en Imprezas. Kan je nooit never niet van wegrijden. Daar kunnen ze in Nederland og wat van leren.

De rest find ik altijd een beetje van die hoogtoerige jankerige honda truttenautootjes. Alleen 18-jarige joggies rijden r-types
Nu ik dit artikel lees en bekijk, zie ik weer hoe afschuwelijk lelijk Japanse auto’s zijn (alleen de IS-F valt nog mee, maar heeft dan ook een vrij Duits uiterlijk)!
@ Citrofiel: per reactie waar je op reageert een nieuwe reactie plaatsen? Nee, wel als daar weer een reactie op komt waarop ik dan weer kan reageren met een andere reactie dan de eerste reactie op mijn reactie. Als ik een reactie @x heb geplaatst, en y reageert daar weer op, kan ik weer een reactie plaatsen @y. Dan kan niet vóórdat y eerst gereageert heeft op de eerder reactie natuurlijk. Als x en y tegelijk reageren, kan ik in 1 reactie @x en @y reageren, maar in de parktijk is dat niet altijd zo.

Net als we nu doen eigenlijk.

Wow, wat een zin :o
meest trieste aflevering van gespot in de geschiedenis van autoblog.nl
@ SAAB; Dat is knap van je. Zo’n lange zin met zoveel onderlinge verbanden, en je weet het nog leesbaar te houden. ;)
Ik snap helemaal wat je bedoelt. En daar ben ik het ook mee eens, het kan ook niet anders. Ik doe dat ook wel eens. Af en toe als ik verveeld ben dan reageer ik bij een artikel op elke reactie van een andere persoon. Je zou dan kunnen zeggen dat ik gewoon een halfuurtje moet wachten en dan reageren op alle reacties, maar ja, dan is mijn verveling geen halfuur weg. ;) Alleen dat commentaar op het artikel en de reactie op de reacties kunnen wat mij betreft in één reactie. Maar goed. Deze discussie is pas écht nutteloos. :P
@ Jorden; Je zou kunnen zeggen waaróm je dit de meest trieste gespot-serie vindt. Dan pas heeft je reactie nut. Dan kan er iets verbeterd worden. Hier heeft appeltje toch niets aan?
Skylines R34 zijn er maar 2 of 3 van in NL. Zij namelijk zeer moeilijk te laten RDW keuren ivm emissie eisen.

Weet je dat heel zeker? een paar maanden terug kwamen er hier namelijk een paar door de straat zetten en ik woon op het moment in een of ander klein kutgehucht. Geen idee of het trouwens R34’s waren, maar het waren iig skylines.

En voor de rest: Watashi wa nihon no kuruma ga zenzen suki jya arimasen ;)
Mika_Hakkinen
De Honda S2000 blijft een mooie echte roadster.. niet zn slk boodschappenauto.. jammer dat ie uit productie is en dat ze het interieur niet geupdate hebben.. verder top bak
Gevalletje schoenmaker blijf bij je lees:
De Supra heeft geen V6, maar een Straight 6 (6l), en is niet makkelijk te kietelen naar 400-500, maar naar 600-700. Op een standaard blok.

Leuk weetje, de 2jz motoren die geleverd werden in de Supra werden buiten in weer en wind gezet, om ze extra te harden. Op 1 van bovenstaande reacties, de Supra heeft in Japan slechts 280pk gehad (alhoewel de testbanken iets anders zeggen) ivm de Gentleman agreement die daar gold. De EU en USA specs hebben weldegelijk 330 pk.

De S2000 heeft minder pk’s, de integra hoort juist FWD te zijn, heeft niks met kosten te maken (alhoewel het inderdaad wel een betaalbare boy-racer moest worden), en zo zijn er nog veel dingen aan het verhaal die niet kloppen.

Desondanks leuke foto’s :)
ik heb ook meer dan 100 pk per liter! ja ook een jap.

135pk standaard uit een 1.3tje :) en dat is nog mara het begin!!

Toyota op zijn best ;)
@Jorden, doe eens wat aan je autokennis, als er iets geweldige ingenieurs zijn, zijn het de Jappen wel. Kijk naar de Gt-r bijvoorbeeld, of het hoogtoerige S2000 blok.
Maar ook andere wagens als een Silvia, de echte type-r´s en natuurlijk de Mazda wankelmoters zijn niet te versmaden.
Het mogen dan wel over het algemeen vrij saaie, ingetogen wagens zijn. Maar over het algemeen zijn ze veel beter dan hun duitse collega´s, doch dat kunnen sommige mensen helaas niet begrijpen.
He Appeltje!
Je hebt die Supra daadwerkelijk gespot waar ik zei dat je ‘m kon spotten!

Ik had ook nog wel graag een paar van de de mooiere Japanners gezien.
Mazda RX7, Toyota 2000GT, Datsun 240Z, Mazda Cosmo, Mazda RX8, Mazda MX6, Honda S500 etc…
@ Stef: 600 a 700 pk maar?

http://www.youtube.com/watch?v=Jkl8U2xgSes
Check dit!

Misschien geen standaard blok meer…
Maar toch!
Hey cool, wordt de video tegenwoordig automatisch ‘embedded’??

wow
@ SAAB

Fluit fluit, puf puf…

http://www.youtube.com/watch?v=JGIZDbmMl3Y
@ Bananaflip: nou weet ik het weer: Veilside!!!

Dat is zooo’n zieke Japanse tuner. Las ik ‘vroegah’ alles van in de MaxPower…
http://www.youtube.com/watch?v=mxe7bmD3W7c

Alstublieft: meer dan 1200 pk!!!
@Svenska Aeroplan AB.

De Supra uit het filmpje zit al tegen de 1200pk. :shock:
Er is zelfs nog meer uit te krijgen. ;)
=>filmpje tegen de Lambo. :oops:
Wat een filmpje zeg!
Hij stijgt bijjjjjjjjjjjna op!!!
En de motorkap houdt de g-krachten niet…

:D
@ autoblog; Dat is vreemd. Die filmpjes die ze plaatsten (SAAB en BananaFlip) doen het niet. Ik zie zo’n tekentje dat er staat als er een fout is (zo’n wit blokje met een rood vierkantje, groen cirkeltje en blauw driehoekje)… Als ik op eigenschappen druk staat er alleen de link van deze pagina. Autoblog? Enig idee hoe dit komt? Ik heb het wel vaker de afgelopen tijd. Maar niet altijd, soms doen ze het ook wel. :?:
bij het stukje over de Subaru Impreza WRX STi staat

Deze handige sedan dot de honderd i een schrikbarende 4,9 seconde, ik ben er in ieder geval wel van onder de indruk. De topsnelheid bedraagt 250 km/u.

moet het niet zijn

Deze handige sedan dot de honderd IN een schrikbarende 4,9 seconde, ik ben er in ieder geval wel van onder de indruk. De topsnelheid bedraagt 250 km/u.


OT: i like the supra
Leuke spots. De Honda Integra Type R spreekt mij wel aan. Hij heeft gewoon iets wat ik mooi vind.

Anders nodigt mx5/rx8owner appeltje toch even uit voor nog 2 extra auto’s die prima in deze afleveringen kunnen? Wel met een drift filmpje erbij he? ;)
@ Saab

Wel knap dat de bestuurder hem dan nog een beetje recht houdt. Want die hele motorkap stijgt haast op! Dat is echt ziek maar wel cool om te zien!
@BananaFlip

Dat was mijn filmpje!! Maakt niet uit hoor is namelijk wel vet.
dus morgen krijgen we de AE86 en een silvia ? :d
hopelijk wel.

http://www.autojunk.nl/pix/view/151210

hier is mijn Silvia :D mogen ze best posten van me
@Das Auto.

Die ritjes heb ik al aan een andere @autoblogger belooft. En daarbij is er nog een reaguurder die ook in aanmerking komt. ;)
@ mx5/rx8owner

Oke dan :)
Het is altijd leuk om iemand anders z’n mening te horen over je auto. Waarschijnlijk is het bij jou vaak positief? Want het zijn 2 hele goede auto’s.
die IS-F graag voor mijn deur zetten en sleutels door de brievenbus gooien.

ontopic:
mooie fottos van veelal mooie wagens. niet allemaal mijn smaak maar de japanesen kunnen veelal toch zeer brute voertuigen produceren
@ Six Trey
Ik mag het ook niet zo, maar de vormgeving van Japanse auto’s valt me sowieso al tegen. Het is ook niet echt waar het om gaat, die techniek vind ik wel interessant met al die ingenieuze systemen etc.

@ Chris
Ok, foutje… Van de Skyline heb ik nu twee blauwe en een zwarte op NL platen gespot, die zwarte staat hier regelmatig in de buurt.

@Pelder
Ik had hem er graag tusen gehad, maar ik zie maar heel zelden 3000GT’s. Ik vind ze wel mooi trouwens

@Joe
Het was gisteravond een soort spoedcursus Japanse Auto’s voor me, allemaal dingen die ik nog niet wist! Vandaar ook redelijk veel inhoudelijke foutjes, van de Impreza wist ik al helemaal niets eigenlijk, en Wiki maakte het er niet duidelijker op…

@Citrofiel
Honda Beat in de P.C. Hooftstraat een keertje. Ik kom ook wel eens in Laren, maar daar heb ik er nog geen gezien.

@Subaru
Ik kwam er bij de zilveren sowieso al niet echt goed uit, dat STi erop deed me nogal twijfelen. Andere twee had ik geen idee van, Wikipedia maakte het niet echt duidelijker door 2004-2007 over een kam te scheren

@Texhnolith
Ik kom helaas nooit Nissan Silvia’s tegen, dat is hier erg zeldzaam. Weet iemand hoeveel er ongeveer zijn in NL?

@Jurjen
Ik twijfelde altijd al tussen de en het, doe ik het alsnog vaud

@Neal
Ja, leuk idee! Vind ik zelf een erg gave auto.

@mx5/rx8 owner
Ik had ook eigenlijk geen foto’s liggen van een RX8, hier zijn ze inderdaad zeldzaam!

@Hugo
Jawel, maar gewoon niet geplaatst. Die komen een andere keer wel/zijn al eerder aan bod gekomen!

@peter-italia
je bedoelt dat ik specifiek die auto’s behandel, of de gebruikelijkere versies? Zo’n T16 of RS200 kom ik namelijk nooit tegen :( onvindbaar on the road…

@markieanta
Assen ligt niet echt op de route… Ik zoek er wel nog eentje, eerst hier maar kijken.

@GOD
Oude Ford Escort Station, dat is toch een Duits model? Amerikanen komen binnenkort, musclecars etc.

@Jorden
Ik noem het variatie, er is meer dan uiterlijk en prijs. Maar het heeft me ook even gekost voor het tot zo’n aflevering kwam. Weet je eigenlijk wel wat van Japanse auto’s? Voor je zo scherp oordeelt…

@Stef
De fwd van de Integra heeft er dus alleen te maken met het principe van ‘snelste fwd in de wereld’, maar is verder niet functioneel wat betreft concept?

@Jan Rap
Jep, ik las je opmerking er al over de vorige keer, dat is degene die ik er al jaren zie staan. Zelfs nog met Zwitserse nummerborden een aantal jaren geleden! MAar toen ik hem zoch stond hij er opeens niet meer…

@fjc
dot–>doet :P Verder inderdaat weer een typfoutje

@wotevajjj
Nee, maar wel wat andere belangrijke Japanse sportauto’s, waarvan er al een eerder werd genoemd.

Bedankt voor de reacties, en ik hoop een volgende keer nog eens wat Japanse zeldzame modellen bij elkaar te kunnen schrapen. En wat meer kennis ;)
Waarom zitten die nummerborden op de Evo X niet gewoon in het midden, nu ziet het er echt raar uit.
@ mx5: jaa, mag ik? mag ik?

:D
die lancers en impresas :D
de mooiste auto’s
De is-f duurder dan zijn duitse broertjes toch niet in belgië hoor.
Er rijden genoeg R34 in nederland, staat er eentje bij Kinkerstraat (Amsterdam) heb ook er ook 1 voorbij zien komen, aantal weken terug, heb er 6 gezien op een meeting, en allemaal op nederlands kenteken.
Geert Schoots
Ach, zag ik laatst een Nissan Skyline, vergeten foto van te maken, had mooi in de rij gepast…..
@ VantageR

Ja, is best wel lelijk.
Houdt misschien optimale luchtinlaat tegen?
leuke sportuitlaat op de evo X
allemaal erg leuke scheurijzers zonder teveel plastic te zijn
@ SAAB

Echt een gevecht tegen de zwaartekracht van die Supra-neus!
Nog een leuk geluidje:

http://www.youtube.com/watch?v=GzYl3cF-xMU

Shake it baby!
@Das Auto.

De reacties op onze auto’s varieëren van zeer positief tot zeer negatief.
Dat mag overigens ook. Smaken verschillen nu eenmaal.

@appeltje.

Goh, en dat voor een auto die op Autogespot als niet spotwaardig wordt gezien.

@Svenska Aeroplan AB.

Achteraan sluiten aub. Met mijn benzinerekening moet ik bijna sparen. :P
Mm, deze sla ik over.. Hou niet zo van Japanse auto’s..
Toch wel opvallend veel tuning te zien hier. Behalve de Lexus, Evo X en de S2000 misschien zal ik zeggen, net als Milano: Not my cup of tea…
@ appeltje, leuke spots, vooral die Beat. Echter, de S2000 gaat in Europa (en ook eerste generatie amerikaanse) tot 9000 rpm. De amerikaanse versie heeft later een 2.2 gekregen die tot 8300 gaat. Dit omdat veel amerikanen niet snappen dat je de S2000 ongeveer 20 minuten warm moet rijden voordat je kunt knallen. Tenminste, als je wilt dat je blok langer dan 20k kilometer meegaat.
Echt grappig dat hij een supra niet mooi vindt, heb ik nog nooit gehoord. En welke 5 voor gaande EVO generatie’s? Je bedoelt toch 9 vorige!
jammer dat er geen skylines tussen staan, toch ook een bekende japanner en je komt ‘m vaker in het wild tegen dan een supra (iig bij mijn ouders in de buurt) Verder zijn de silvia’s ook een gemis. verder wel mooie plaatjes trouwens:) vooral grappig dat je een beat hebt weten te spotten.
“De twee Duitsers zijn krachtiger en minder duur, en hebben tevens een prima wegligging voor zover ik heb gelezen.”

Neem dit met een korrel zout, bij de is-f is het mss wel duurder in aankoop, maar je hebt er wel een full option autootje van tegenover de te dure opties die je nog zou ‘moeten’ aanschaffen bij de duitse broertjes.
“De twee Duitsers zijn krachtiger en minder duur, en hebben tevens een prima wegligging voor zover ik heb gelezen.”

Neem dit met een korrel zout, bij de is-f is het mss wel duurder in aankoop, maar je hebt er wel een full option autootje van tegenover de te dure opties die je nog zou ‘moeten’ aanschaffen bij de duitse broertjes.

Vergelijk het met een PC en een Mac… Mac lijkt op het eerste zicht duurder, maar alle software zit er reeds al ingebouwd (en is gwn mooier en gebruiksvriendelijker :-p)
Maand terug hing ik bijna elke dag achter een 300zx hier in Kalmthout op het kruispunt. Was wel eentje met Nederlandse platen en kwam altijd van Roosendaal af.
Mooi stukje appeltje, auto’s uit het land van de rijzende zon worden nog steeds (onterecht) ondergewaardeerd. Hier alvast wat inspiratie voor een volgend artikel.

Ben ik de enige die deze auto’s stuk voor stuk lelijk vindt. Dat een auto oud is wil nog niet zeggen dat het een klassieker is. Alleen de lexus ziet er goed uit. De rest zou zo maar in de homo top 10 kunnen staan. Teveel spoilers te veel cabrio’s. Beetje jammer
@Appeltje.

Als je alle S13/S14(a) neemt in Nederland gok ik dat er zo’n 300-400 zijn.
Meestal S13’s. bij de Silvia club hier in nl (SXOC) houden we een lijst bij van Silvia’s die we kennen/gezien hebben. staan er nu iets meer als 100 in. Waarvan maar een stuk of 10 S14a’s
waarom geen honda nsx?????
In Den Haag weet ik dat er twee Skyline R34 rijden. Eén is er van de eigenaar van Pitbox (die is er mee bezig, zag ‘m laatst staan met zwarte én blauwe kappen) en de ander is volledig zwart en zag ik in Chinatown staan.

Ik wil er ook zo één!

En een tijdje terug nog een ouder model, de R33 GT-R (wit) gezien in de omgeving Amersfoort/Leusden.
Evo X graag!! Wit of grijs whatever!!! hebbe hebbe hebbe!
Japanse auto’s kunnen heel leuk zijn wat denken jullie o.a van de Subaru SVX uit de jaren 90. Superbak was dat en heel zeldzaam!
@ Texhnolith

Ik wil je graag feliciteren met je Silvia. Ik vind het werkelijk een prachtexemplaar! Zeker ook in die kleur. Echte topper!
@ Bart: die blauw/zwarte rijdt soms ook door Rijswijk. Hoeveel pk zou hij hebben?
Ik hou van toyota supra’s en ik wil er later ook een.
een toyota supra twin-turbo en dan… lekker tunen en crossen………….. :D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).