Politieagenten zijn brokkenpiloten

Auteur: , 83 Reacties

Onderzoek heeft het uitgewezen: politieagenten kunnen niet rijden. Maar dat wisten we natuurlijk al lang. Maar om die onderbuikgevoelens te bevestigen is de Volkskrant even in de cijfers gedoken. De score in drie jaar tijd: tien dode agenten, een dode burger, 440 gewonde burgers, 43 gewonde politiemensen en een totale schade van 46 miljoen euro.

De Volkskrant heeft onderzoek gedaan naar de periode 2005-2007 en daaruit blijkt dat er jaarlijks gemiddeld voor zo’n 15 miljoen aan schade wordt veroorzaakt. Hiervan kan 2,3 miljoen worden verhaald en de WA-verzekering hoest zo’n 3,4 miljoen op. Maar dan blijft er dus jaarlijks nog zo’n 10,6 miljoen over die de politie wij op kunnen hoesten.

Overigens werd er in 2006 al aan de bel getrokken door de NPB (Nederlandse Politiebond) en als een gevolg daarvan werden er extra speciale extra rijopleiding voor agenten ingevoerd. Van de 20.000 agenten die zo’n rijopleiding zouden kunnen gebruiken deden het er maar 1.200. Schandalig! (Bron: de Volkskrant)

Met dank aan iedereen voor de tip!



83 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
politie zit dan ook vaak in lastigere verkeerssituaties dan de gemiddelde weggebruiker. door achtervolgingen en spoedritjes….
Sjongejonge…
Dat is een beetje jammer he!

Moet je in DLD mee aankomen, daar krijgen ze van de 4 jaar politie-opleiding 3 jaar speciale rijlessen.

Ik hoor ze al weer roepen: en als je daar niet voor slaagt, krijg je… gele kentekenplaten!

:D
15 miljoen – (2,3 miljoen (verhaalbaar) – 3,4 miljoen (WA)) = 9,3 miljoen bij mij, en niet 10,6 miljoen….
* tweede “min” moet “plus” zijn in mn berekening.*
Kom op Robbie, Alle politieagenten kunnen niet rijden? ik ben vrij zeker dat er menig agentje jou helemaal zoek rijdt.

maar zo’n enorme hoeveelheid schade is vast en zeker overbodig.
Bmw X6 is lelijk
politie’s hier in nederland denken dat ze mafia’s zijn .Ze kunnen niks anders dan in een hoekje staan en boete’s uitdelen.
oud nieuwsch: http://www.nu.nl/algemeen/1067341/politieagenten-veroorzaken-vaker-ongevallen-met-auto.html

wel interessant:

ongevallenv/miljoen km
1.69 Motor/scooter
1.31 Auto
1.23 Bestelauto
1.88 Vrachtauto
2.36 Bus
8.10 Politie
@Svenska Aeroplan AB

Als je aan het ene meer besteed, moet je aan het andere minder besteden

Dus komt er vanzelf weer een nieuw probleem
Die speciale rijopleidingen zijn dus ook niet meer wat ze geweest zijn…of voor hadden moeten stellen…
+1 @ Lexus,

hoe vaak moet jij fullgaz achter iemand anders aan??

nooit…
politie moet dat regelmatig, en ja een fout is menselijk…
helaas…
en met “jij” bedoel ik robbie, niet lexus ;)
Incorrect. Laat de lezer eens een eigen mening formuleren.
@ Lexus: ‘spoedritjes’, je bedoelt naar de donut shop??
:D
Gedeeld over het aantal kilometers dat men rijdt en daarbij nog eens rekening gehouden met de lastige situaties valt het best mee.
Misschien kunnen de overige weggebruikers ook een uitkijken waar en hoe ze rijden. Tis wel erg makkelijk om weer de poltie te schuld te geven!
“Gedeeld over het aantal kilometers dat men rijdt en daarbij nog eens rekening gehouden met de lastige situaties valt het best mee.”
Heb je mijn post gezien?
Gisterenavond wilde ik (wegens overmatig alcoholgebruik) de bus pakken (mijn excuses). Die reden echter niet vanaf het Centraal Station in Utrecht omdat er twee politieauto’s tegen elkaar opgerost waren zonder directe aanleiding. Ik bedoel; ze waren niet met gillende sirenes op weg om boeven te vangen, ze waren gewoon domweg tegen elkaar aangeknald.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/207495
Misschien is dit nog wel de moeite waard om een heel topic van te maken?

nogmaals: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/207495
men wil niet meedoen aan de gevorderde rijopleidingen : een euvel waar we toch allemaal last van hebben……
Het wordt tijd dat die extra rijvaardigheidstraining verplicht gaat worden voor alle agenten die daarvoor in aanmerking dienen te komen. Wil je niet? Prima, maar dan ga je maar achter de bosjes staan flitsen en kom je niet voor dit soort werk in aanmerking.
Mijn vrouw is ook agente. Ze heeft al meerdere rijvaardigheidstrainingen gehad. Deze duren echter maximaal 2 dagen achtereen. In die paar dagen krijg je niet de volledige voertuigbeheersing die je als agent nodig hebt, is mijn mening. Volgens mij zijn er ook geen opfris cursussen gedurende de dienstperiode.
Bij het KLPD zullen ze vast meer rijvaardigheidstrainingen krijgen, dus daar zul je relatief weinig schade zien. Dat is voor een deel te verklaren doordat ze in een relatief obstakelvrije omgeving opereren (snelwegen en buitenwegen) waarop het verkeer ook nog eens allemaal dezelfde richting op gaat.
In de stad is het verkeer heel wat complexer. Het zou daarom een goede zaak zijn om agenten die voornamelijk daar opereren al tijdens de opleiding meer te trainen en ook regelmatig op herhaling te sturen. Dat zou een hoop schade kunnen voorkomen.
Vanuit het werk oogpunt is het verklaarbaar. Toch zijn er altijd uitzonderingen die gewoon als gekken rijden. In Leiden zag ik laatst zoiets. Daar is het centrum vrij onoverzichtelijk met smalle straatjes. In de weekenden is het best druk op straat.
Ik heb nu al meerdere malen agenten met piepende banden blinde bochten zien pakken.

Ik snap dat die jongens de weg enigzins kennen en daardoor ongetwijfeld de snelheid in kunnen schatten. Je kan mij alleen niet vertellen dat ze voetgangers kunnen zien. Dat is vragen om ongelukken en het is ook niet goed te praten.
@BMWX6 is lelijk.
Ik ben een keer heel goed en meelevend geholpen door de politie na een overval, dus van mij hoor je geen kwaad woord over ze en ik heb nog nooit onterecht een boete van ze gekregen. De politie gelijkstellen met de maffia is een hele domme opmerking.
corrado vr6 slc/BMWe30
Laat ze maar fietsen!! Geen gemotoriseerd verkeer meer voor de coppers!
Het is logisch dat ze meer schade rijden (inderdaad spoedritjes, gevaarlijkere situaties), maar hóeveel meer? En zijn vooral de eenzijdige ongevallen niet te verhelpen als je de grenzen van je auto (en tractie in het algemeen) goed leert kennen?

Vandaar zou het wel handig zijn om deze lessen verplicht te stellen ;)
@ geelhoed

Beter goed gejat…..
Ach het valt nog mee, voor een stelletje machtswellustelingen met een negatief zelfbeeld, omdat ze op school niet mee konden komen, en die een vrijbrief hebben gekregen om zich in het verkeer te misdragen.
Ik kijk regelmatig blik op de weg en wegmisbruikers en vooral bij dat tweede programma erger ik me vaak aan de politie agenten. Het is vaak dat ze bij die achtervolgingen drie metingen doen om te kijken of ze niet meer kunnen verdienen. Laatst gingen ze zelfs achter iemand aan op hoge snelheid over een stuk weg waar wegwerkzaamheden waren. Dit soort gedrag vindt ik onverantwoord. Ik vind als ze nu een overtreding zien hou diegene dan gelijk aan. Want in die drie kilometer achtervolging kunnen ook ongelukken gebeuren en zullen ze nog zeggen ” zie je nou wat er gebeurt” ook. En daarbij vind ik dat ze ook wel eens mogen kijken naar de auto’s die gebruikt worden want bij wegmisbruikers zie ik toch net iets te vaak VW R32 langskomen.
Hallo,

Even een berichtje van een politieman.
Ik kan mij best voorstellen dat men denkt dat de politieman/vrouw niet kan rijden.
Echter het is niet makkelijk om daar zomaar over te oordelen. Men zou eens een dienst moeten meedraaien, om daarna nogmaals een oordeel te geven. Het wordt gewoon drukker op de weg en hierdoor worden de risico’s ook groter. Ik zelf heb best wel wat rijopleidingen gehad en kan zeggen dat ik een betere chauffeur ben geworden. Ik zou ook graag nog meer trainingen willen hebben, maar daar is simpel weg gewoon geen geld voor. En dat geld voor de meeste politie regio’s. Er zijn natuurlijk ook politiemannen die denken dat zij god zijn, en rijden als gekken, dat zal ik ook zeker niet ontkennen. Maar men vergeet wel eens dat de politie er voor iedereen klaar staat. Is je kindje van zoek die nog niet kan zwemmen, en wij moeten een paar kilometer rijden om ter plaatse te komen, ja tuurlijk rijden wij dan harder en willen wij zo snel mogelijk zoeken. Is er een aanrijding met letsel, ja tuurlijk gaan wij daar zo snel mogelijk heen. Men vergeet wel eens dat het iedereen kan over komen en dan is het toch fijn dat de politie er snel is. Ik wil dus zeggen, elke situatie is anders.

Gr Frank
hmm fruitcake was me voor
Frank , er is dus niets aan de hand ? Een loos bericht ?
@ jinxed:
Mensen zoals jij? De gemiddelde politie man is geen machtswellustige. Maar de gemiddelde man/vrouw die staande wordt gehouden is wel een zielepoot die er zogenaamd niks aan kon doen dat er te hard werd gereden/fout geparkeerd/gebeld met de telefoon in de hand/gereden zonder gordel of door rood werd gereden enz enz.

@ MelvinOPL:
3 Metingen is niet omdat ze meer willen verdienen. 3 metingen is om te kijken of het structureel is of een foutje van de bestuurder. Dat vind ik een goed ijkpunt in het vinden en bekeuren van mogelijke andere overtredingen. Rijdt men structureel te hard, dan geef je ook een bekeuring voor het niet gebruiken van de richtingaanwijzer, het niet dragen van de gordel of wat dan ook. Rijdt men “per ongeluk” te hard, dan doe je dat niet.
gEEN ZIN om alle responses te lezen dus als t al gezegd is helaas. Maar herinnert iemand zich onze poolse politie nog die over de stoep rijdt dat is pas rijden, geen schade wel de dader
@ Roderick; nee, zoek eens op?


Dat ze meer schade rijden is inherent aan hun werk denk ik. Interessant wordt het pas wanneer de Volkskrant was gekomen met een vergelijking met andere landen, dit zou meer zeggen over de rijvaardigheid van oom agent.
Je zo snel mogelijk van a naar b verplaatsen om daar ter plekke hulp te verlenen is nu eenmaal niet zonder risico. Probeer het maar eens. Je durft niet? Nou, precies daarom… De politie doet dat wel. Ik vind het nog meevallen eigenlijk, de cijfers die geelhoed neerzet, bedoel ik dan.
@ Frank.

Geheel mee eens (komt waarschijnlijk door de beroepskeuze)
Men onthoudt alleen maar dat gele bonnetje. Wat er werkelijk gedaan wordt ziet met niet. Nou ja… alleen als er wat af te zeiken valt.
Hiero in denhaag rijden ze echt al debielen, zonder sirene niets gewoon door rood , over de fiedspad/trambaan en al met hoge snelheid.
Dat mag gewoon, wat is je probleem?
De situaties waarin de schades ontstaan zijn over het algemeen uitzonderlijk situaties.

Net als het gebruik van het dienstwapen is het gelukkig zou dat deze situaties voor de agenten geen dagelijkse kost zijn. Je kan oefenen wat je wil in Lelystad maar de praktijksituaties zijn veel gecompliceerder.

De aanleiding voor dit beircht is natuurlijk de laatste aanleiding tussen twee politieauto’s op snelheid. Om de situatie even te schetsen is het goed om te weten dat het dak waarop de sirene is bevestigd niet is geisoleerd tegen geluid. Dat betekent dat als de sirene aanstaat de communicatie via C2000 al moeilijker te verstaan is (dat is ook de reden waarom de sirenes uitgezet worden als het even kan) en de sirens van een andere politieauto is niet te horen. Daarbij zijn de politieagenten tegenwoordig verplicht om in diensttijd een kogelwerend vest te dragen. Dit vest niet uiteraard niet flexibel en soort voor een verminderde bewegingsvrijheid van de bestuurder. Het vest drukt daarbij ook op het koppel waarin dienstwapen, handboeien, radio en pepperspray hangen.


Onder druk van de verzekeraar is de politie op zoek gegaan naar mogelijkheden om de schades te beperken. Eén van de gekozen oplossingen is een (twee-?)jaarlijkse rijvaardigheidtraining. Deze training kan alleen in Lelystad worden afgenomen en moet met een auto van het betreffende korps worden afgelegd. Voor Haaglanden betekent bijvoorbeeld dat meer dan 1500 agenten jaarlijks een rijvaardigheidstest moeten afleggen. Die test duurt inclusief theorie en praktijk ongeveer 4 uur plus reistij een werkdag en er auto kunnen max twee agenten de test afleggen. 1500 agenten betekent ongeveer 6 agenten per werkbare dag in het jaar. Dat is 3 auto die permanent tussen Den Haag en lelystad pendelen en dagelijks 6 agenten die geen dienst kunnen draaien.

Een globaal beeld van de kosten is dan € 120.000,- voor 3 extra auto’s (inclusief brandtof, onderhoud e.d.) en 6x € 35.000,- aan salaris om op gelijke sterkte te blijven. Totaal voor Haaglanden € 330.000,- per jaar minimaal. Doe dat bedrag voor het gemak maal 12 en je hebt de minimale kosten voor de rijvaardigheidstest. € 4.000.000,- per jaar basis voor de korpsen.
Lelystad zou 18.000 testen moeten afnemen jaarlijks wat neerkomt op 72 testen per dag of 36 auto’s per dag. 36 Auto’s Betekent dagelijks 18 instructeurs en 18 maal € 35.000,- is € 630.000,-

Komt nog bij onderhoud testbaan en de wettelijke verplichting tot de vergoeding van de lunch of dinerkosten voor 18.000 agenten a € 4,-

Laat het minimaal € 5.000.000,- zijn. Dan is het de vraag hoeveel schade zo’n rijvaardigheidstest gaat schelen.
Het probleem van de waffen ss… ik bedoel politie. Is dat ze een macho gedrag hebben, denken dat ze alles zijn, en respect willen afdwingen terwijl niemand ze respecteerd. Als ze wat minder macho gedrag zouden hebben en minder discrimineren zouden de ongevallen dalen. Maar “ik ben een politie agent ik moet mij niet aan de regels houden” is geen goede mentaliteit. En wat minder rasicme zou ook welkom zijn…
hatsikidee!

Ook niet geen zeiken als je voor je gevoel niet tijdig ter plaatse zijn dan!

Veel gewonden en doden ontstaan omdat ‘de burger die de politie niet zou respecteren’ niet opletten, niet aan de kant gaan of toch nog een kruising denken te kunnen oversteken.
Als Belg kan ik alleen maar respect opbrengen voor de Nederlandse politieagenten. Tot nu toe kwam ik enkel begripvolle agenten tegen die correct tewerkgaan.

In België daarentegen ben ik meermaals in aanraking gekomen met echte boeren en macho’s, waarvan de arrogantie afspatte nog voor ze hun mond opentrokken. Uiteraard kan je niet iedereen over dezelfde kam scheren en heeft elk land of korps zijn rotte appels, maar in Nederland lijken ze alvast dunner gezaaid. Maar dat heeft ongetwijfeld ook te maken met de Nederlandse cultuur.
Oh en euh, on-topic: ik begrijp wel dat agenten risico’s moeten nemen en daarbij weleens schade berokkenen. Je kan ze moeilijk aan de ene kant verwijten niet in te grijpen en aan de andere kant roekeloosheid verwijten als ze het wél doen.
@ six trey:
Ik voel me niet gauw aangevallen. Maar als jij mijn vrouw uitmaakt voor lid van de Waffen SS dan wil ik wel even voor de beul van Nürnberg spelen.
Het probleem is niet zozeer dat de politie respect probeert af te dwingen door autoritair gedrag maar meer dat de burger onder dat respect probeert uit te komen door recalcitrant gedrag. Het probleem van de burger is dat hij denkt dat hij alles is en zich aan geen wet hoeft te onderwerpen.
Veel burgers denken tegewoordig als volgt: Niemand te zien? Dan rij ik hier lekker toch door rood. Talk about macho…
Nee! Zegt de wet. Rood betekent stoppen. En dat is niet vrij interpreteerbaar. Als de burger dan door de wettelijke macht gesnapt is, wordt hij nog boos ook. Dat is pas vreemd gedrag!
De burger die de wet overtreedt verdient de (passende) sanctie die dezelfde wet daarvoor oplegt.
“Er zijn natuurlijk ook politiemannen die denken dat zij god zijn”

Je streelt me ego ;)
@ Arnoud

Maar je bent toch wel met me eens dat de gemiddelde agent tegenwoordig al moeite heeft “goedemorgen/goedemiddag/goedenavond” te zeggen. Dat is dus al de verkeerde benadering naar de burger toe. Ik denk als ze bij het korps het goede voorbeeld geven en niet zo “boete-belust” zijn dat je veel meer kan bereiken.
Mja, Rutger, als je het zo schetst dan worden die trainingen wel erg duur. Verder is er ook nog eens een theorie over het verslechteren van rijgedrag na een rijvaardigheidstraining, omdat men denkt de grenzen wel te kennen en minder voorzichtig is.
@ Arnoud

De politie moet zich is bezig gaan houden met dingen die echt belangrijk zijn ipv alleen maar zinloos flitsen en in het undercover mensen het rijbewijs afpakken terwijl ze savonds op een stille weg te hard rijden.
Je heb hier tegenwoordig meer problemen als je te hard dan dat je iemand voor zn fl#kker schiet! Als je belt voor een inbraak dan rijden ze liever eerst nog een rondje omdat je bang zijn om de inbreker tegen te komen maar o wee als je keer over een door ge trokken streep rijdt.

en dan gek vinden dat iedereen ze met de nek aankijkt! echt 0.0 respect voor de onze vrienden !!!!!!!!

Jij heb zeker nooit haast of doet nooit wat fout? Kan je mooi op de markt gaan staan,,Miss verdien je er nog wat mee!
Sorry voor de tiiieeep fouten ,,door de snelheid :)
@ Frank: en vergeet de donut-shop niet he! ;)

Je maakt in je relaas 1 denkfout: ‘van de 20.000 agenten die zo’n rij-opleiding zouden kunnen volgen, deden het er maar 1.200′!!!

Oftewel: ze willen niet!
Dat is in het licht van je verhaal errrg vreemd dan niet?
Waarom zijn die extra trainingen niet verplicht.
Scheelt de pliesie weer een paar oude Astraatjes.
Sommige van deze reacties getuigen echt van 0% hersencellen.

Argumenten als ’s nachts en als er niemand is is gewoon lulkoek een wed die geld dag en nacht en als er niemand in de buurt is.

Veel mensen denken alleen maar aan dat gele bonnetje wat ze zelfs veroorzaakt hebben.

Maar ik kan u zeggen dat als er echt stront aan de knikker is u erg blij bent dat ze er zijn binnen een korte tijd. Met of zonder toeters en bellen.
@ SAAB:

Frank stelt juist dat er geen potje voor is. Dan kunnen de politie medewerkers wel willen, maar als er geen geld voor is, dan is er geen geld voor en gaat geen van de medewerkers op cursus. Heb je dat rekensommetje van Rutger al even doorgenomen?

@ Jaapie:
Ik rij inderdaad zelden te hard, negeer nooit een rood licht (ook niet op de fiets of te voet), geeft voorrang wanneer dat moet, geef richting aan bij het veranderen van rijbaan en richting, rijd niet met mistverlichting terwijl het kraakhelder is, heb een handsfree setje wanneer ik aan het bellen ben… Enz enz. Ik ken de gevolgen namelijk. En dan bedoel ik niet alleen dat gele bonnetje.
Jij hebt je duidelijk nog nooit verdiept in het beleid van verkeershandhaving. Want dat is namelijk niet het beleid van de politie maar van het ministerie. De politie is niets meer dan het uitvoerende instrument.
@ Frank: en vergeet de donut-shop niet he!

Je maakt in je relaas 1 denkfout: ‘van de 20.000 agenten die zo’n rij-opleiding zouden kunnen volgen, deden het er maar 1.200′!!!

Oftewel: ze willen niet!
Dat is in het licht van je verhaal errrg vreemd dan niet?

Ze willen wel maar kunnen niet vrijgemaakt worden van hun dagelijkse bezigheden zoals :
Een aanrijding opnemen (wat men gewoon zelf kan middels schadeformulier)
Mensen te woord staan die klagen over de plantjes van de buren.
Parkeeroverlast (de buurman staat op mijn plekje en nu moet ik 10 meter meer lopen)
En nog meer onzinnige dingen wat mensen zelf veroorzaken en op kunnen lossen maar wat al te graag de politie voor hun karretje spannen.
@ Arnoud & The Bear: ok, fair enough… maar dan klopt het initiële artikel dus niet! Daar staat ‘dat ze niet willen’. Nu is dat misschien ook maar een aanname van ab.nl, maar daar moet ik me dan bij deze even op baseren…
Geloof mij maar…. de wil is er echt wel. Weel werk en te weinig mensen dankzij onze “lieve” minister! (Hadden we haar maar nooit aangehouden voor rijden onder invloed, nu haat ze ons)
@Arnoud
dan moet jij als half zwart half blanke eens rijden in een chevy… je word door iedere agent tegen gehouden voor te kijken als ik geen wapens/drugs aanboord heb, en als mijn (blanke) vriendin bij mij is moet ze appart gaan en vragen ze haar als ze uit vrije wil bij mij is, (en ik ben geen ex crimineel) :roll: sorry maar dit zijn nazie praktijken
@ Saab; helaas kent Nederland niet de donutshops als in Amerika, anders had ik ook wel wat meer spoedritjes gehad ;)
@ six trey:

En hoe vaak is je dat al overkomen? Eerlijk…
En daarbij: Hoeveel aanleiding geeft jouw Chevy (of jouw rijstijl) tot wat de politie noemt: Redelijke verdenking? Als je met allerlei tekens op je auto rijdt die ook met bepaalde extremisten geassocieerd worden (ik zeg overigens niet dat die tekens op jouw Chevy aanwezig zijn ;) ) kan ik me voorstellen dat ze je regelmatig aan de kant zetten.
Ik heb geen bedoeling je ervaringen in twijfel te trekken of jouw voor leugenaar uit te maken, maar er zijn individuen die aanleiding geven voor verdenkingen. Bewust of onbewust. En dan vind ik het niet gek dat die vaker langs de kant van de weg staan dan iemand in een Daihatsu Cuore die de kids afzet bij de basisschool. Er zijn altijd 2 kanten aan een zaak. Maar iedereen zal zoveel mogelijk zijn kant belicht willen zien.
@ Lexus

A-ha dus jij bent een ambtenaar, die met regelmaat boete’s uitschrijft?
@ Marcel

Die keer moet ik nog meemaken. Ik heb zelf op R’dam-Zuid gewoond en 3 straten verderop was een politiebureau. Er werd iemand neergestoken beneden aan het portiek waarop ik 112 heb gebeld. Ik word doorverbonden met het desbetreffende bureau en daar stuurden ze me door naar bureau Marconiplein (aan de andere kant van de Maas) omdat het bureau wat 3 straten verder zat, alleen voor allochtonen was. Dus nee, politie komt NIET op tijd.
@ Sjoerd; nee, ik houd gewoon van donuts :)
@Arnoud
dat van mijn vriendin appart brengen is al zo’n 3 keer gebeurd, wat ik echt rasistisch vind en mijn rijstijl is zeker niet extreem maar een “candy blue” Impala op gouden velgen kan inderdaad als extremistisch beschouwd worden ;) alleen snap ik niet waarom ik zo veel meer tegen word gehouden dan vrienden van mij het is bijna dagelijks en altijd om dat ze denken dat ik een drugs koerier ofzo ben. Wat vrij dom zou zijn, dan zou ik het niet in een 60’s chevy doen maar in een grijze golf. Maar ik was verkeerd met mijn waffen SS uitspraak, veralgemenen is ook niet echt goed mijn excuses daar voor. Maar je hebt wel nog idioten en macho’s bij de politie en ik vind niet dat die daar thuis horen..
http://www.youtube.com/watch?v=dji9ql0DqsI
LOL @ Erwin:

‘omdat het bureau wat 3 straten verder zat, alleen voor allochtonen was.’
@ Lexus

echt waar, te zot voor woorden. Ik kan er nog steeds kwaad om worden. Het is dat er een klein brandweerautootje voorbij kwam die eerste hulp ging verlenen, maar anders had de beste man het waarschijnlijk niet overleefd gezien de plas bloed waar hij in lag.
Nu woon ik in een dorp en daar zijn ze zelfs niet op tijd. Mijn vriendin werd bedreigd en er wordt niets aan gedaan. Dus ik heb zelf maar de idioot aangepakt, en met resultaat. Hij durft nu niets meer. :)
kunnen niet schieten ..
kunnen niet rijden ..
kunnen geen fatsoenlijk gesprek aangaan ..
snappen geen flikker van de nederlandse wet ..
moeten rommelen met cijfers/statistieken ..
meten met diverse maten ..
maken nooit iets af ..

eigenlijk doen ze maar wat .. echt respect voor die lui ..
(sorry voor de welwillende .. de paar gezonde appels in de mand verrotte ..
Een betere ontwerper
Misschien toch maar goed dat het scala bestaat uit VW’s en Volvo’s etc, anders wordt elke agent de nieuwe Tom Boonen.
mijn vrouw is aangereden door een dronken kerel die achtervolgd werd door de politie in een wilde politie achtervolging heeft hij 5 aanrijdingen gemaakt als de politie niet als een idioot erachteraan had gereden had ie waarschijnlijk geen ongeluk gemaakt nu heeft mijn vrouw er een whiplash aan overgehouden BEDANKT POLITIE TWENTE
dit betekent dus ook dat er meer politie agentes zijn dan agenten
@ Arnoud
verdiept wel maar
als ik onderweg ben, wil ik zo snel mogelijk van A naar B! weet niet hoe dat bij jou zit? ben je met pensioen ofzo?
Heb al meerdere keren meegemaakt dat ik savonds rustig aan naar huis reed, achter een andere auto aan (gewoon 50) en hup politie door rood (!) achter ons aan. Aan het eind van de weg ging ik links en de man voor mij rechts. Politie…ook naar links en laat die yaris gaan en zetten mij langs de kant!,….omdat ze dachten bij die coupe kunnen we vast wel wat geld halen.
Maar helaas voor onze blauwe helden! Nja gewoon Triest…
@Robert, kan je niet beter voor de deur gaan staan van die dronken automobilist?! Het is het vluchten van de wetsovertreder die toch een achtervolging leidt. Man uit je frustatie lekker op de dader, of is dat eng?

Met die als als als redenering is het waarschijnlijk voor jou makkelijker om de politie de schuld te geven. Misschien wel …..als als als….. die dronken bestuurder niet was achtervolgt dat hij twee fietsers dood had gereden en nooit bewezen had kunnen worden wie de daders was…als als als……waarschijnlijk


Er zijn weinig agenten die het niet leuk vinden om een dag theorie te kijgen en over een circuit te rijden. We vinden echter als samenleving dat de agent op straat hoort te zijn en dat zijn primaire taak is om toezicht te houden en de veiligheid op straat te bewaken.

Echter vinden we ook dat een agent minimaal 84 uur aan opleidingen en trainingen moet volgen. Een jaarlijkse gezondheidstest moet ondergaan, een rijvaardigheidstest moet doen, zijn administratie op orde moet hebben, en alle centrale informatiesystemen zou moeten vullen. Daarbij vinden we ook dat het tegen een minimum salaris moet dat zelfs zodanig is dat een substantieel deel van de agenten in opleiding een bijbaan moeten nemen om het hoofd boven water te kunnen houden. Agenten ‘vechten’ bijna om avond en weekenddiensten om zo wat meer salaris te krijgen.

Wat ‘wij als burger’ hebben geëist is dat de politie haar werk zo efficient mogelijk doet wat betekent het maximale resultaat tegen minimale kosten. Wat het gevolg daarvan is, en op dit fenomeen heb ik ook binnen de politie gewezen, is dat het uithangbord van de politie, – de agent op straat -, wordt ingevuld door de laagste betaalden en minst ervaren mensen binnen de organisatie. De agenten in opleiding of die net uit de opleiding komen worden geacht het boegbeeld te vormen.

De snorremans of veldwachter van vroeger KAN niet meer op straat lopen omdat hij te duur is in de begroting.
@Rutger ..
10,6 miljoen is dan weer geen enkel probleem voor de begroting ..

burgers/belastingbetalers hebben nix te eisen ..

efficient werken is normaal in de grote mensen wereld ..

@Robert .. bedank ook eens effe de autofabrikant/bierbrouwerij ..
Het is inderdaad waar dat vergeleken met andere landen de rijopleidingen voor politie hier ondermaats waren. Dat is enkele jaren geleden aangekaart en nu zijn er dus andere opleidingen op poten gezet. Nu is geld deels het probleem.

Overigens hebben in 2007 16.000 agenten de gevorderde rijopleiding gedaan, zo las ik vandaag in ’t AD.
Je bent politieman en je wandelt in een afgelegen straat met je vrouw en kinderen.

Plots verschijnt er een gevaarlijk individu met een gigantisch mes voor je.



Hij kijkt je recht in de ogen en brult dat hij je geld wil.

Hij bedreigt jou en je familie met zijn gigantisch mes.

Jij hebt je 9 mm dienstpistool bij je en je bent toevallig de beste schutter van je korps.

Je hebt slechts enkele seconden om na te denken en te reageren vooraleer hij aanvalt.

Wat doe je?



In Australië:

BANG



In Amerika:
Klik op mij!



BANG BANG BANG BANG BANG BANG BANG

herladen

BANG BANG BANG BANG BANG BANG BANG

click click click click



In Nederland:
Klik op mij!

Vooraleer over te gaan tot actie eerst een diepgaand onderzoek uitvoeren:

Is het mes geen plastic namaakmes?

Verkiest de aanvaller te spreken in het Arabisch, Duits, Engels, Frans of het Nederlands?

Gaat dit incident een invloed hebben op mijn kansen voor promotie?

Gaat de media een profiel van hem maken en concluderen dat hij geliefd is door iedereen, zelfs door zijn hond?

Is hij lid van een bende die goed geïntegreerd is in onze maatschappij?

Is hij een nieuwe immigrant die niet goed weet hoe hij de politie moet benaderen?

Is het een ex-gangster vrij op proef die slecht gereïntegreerd is in onze maatschappij?

Gaat dit geval aanzien worden als een racistische actie en verlies ik mijn job?

Is dit een slachtoffer van alcohol of drugs en weet hij niet wat hij doet?



Actie: ik zal hem dan eindelijk maar eerst vriendelijk vragen zijn wapen neer te leggen en als hij niet reageert op mijn herhaald en zeer vriendelijk verzoek BANG.



DE GEVOLGEN:



In Amerika: een verslagje door middel van een invulformuliertje van 1 bladzijde, felicitaties en zaak geklasseerd.



In Australië: gewoon proces-verbaal, verdachte is altijd fout.



In Nederland:

Dringend proces-verbaal met alle mogelijke en onmogelijke motivaties

waarom je hebt geschoten en of dat wel nodig was.

Verslag aan de korpschef.

Verslag aan de Burgemeester.

Verslag aan de overheid.

Verslag aan het comité P.

Inbeslagneming van je wapen.

Tuchtonderzoek.

Verschijnen voor de onderzoeksrechter.

Verschijnen voor de rechtbank als verdachte.

Klacht tegen je met burgerlijke partijstelling door de familie.

Klacht met burgerlijke partijstelling door het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding.

Veroordeling wegens doodslag.

Oneervol ontslag.

Jarenlang trauma met zelfmoordneigingen.!!!!!
@ Erwin

Jij hebt echt iets tegen de wouten :D

Ik vind vooral irritant dat ze altijd ff de zwaailichtjes aanzetten als het stoplicht rood is.
@ Jaapie:

Op m’n 28e al met pensioen??? Nee, dat toch maar niet. Ik vertrek gewoon op tijd en draag er zorg voor dat mijn agenda niet overvol zit. Hoef ik niet te gassen, spaar ik een x- aantal boetes uit, scheelt me een sloot benzine en scheelt me nog meer stress. :D
@ Benjamin

zeker rond 17.00 uur hahaha
“six trey schrijft:
18 March 2009 om 13:53
Het probleem van de waffen ss… ik bedoel politie. ”

…sneu figuur…

Maar goed…

Een onderwerp als dit wordt weer heerlijk aangegrepen om te gaan flamen, lekker populistisch ‘scoren’ met allerlei lekker’bekkende’ uitspraken en ‘zogenaamde ervaringen’ die mensen dan ‘ineens’ allemaal blijken te hebben gehad met die ‘zielepoten’ van de politie.

Ik zie dat soort reacties als een zwaktebod… hetzelfde als een vent die z’n vrouw of kinderen slaat, omdat hij niet weet hoe hij met z’n eigen problemen om moet gaan… of omdat hij hen verbaal niet aan kan… Met andere woorden: zielig !

Wel willen dat de politie op tijd bij JOU is als je in elkaar wordt geslagen ? Maar okee… wèl graag voor het rode licht blijven wachten, want het is fascistisch om als politieauto door te rijden bij rood licht tenslotte. Laten we niet harder rijden dan 50km/u in de bebouwde kom, want de kritische burger houdt ons nauwlettend in de gaten. Sorry… je hebt alweer een aantal klappen gehad ?… ze mogen van jou niet harder rijden, want ze maken alleen maar brokken tenslotte.

De aard van het werk van de politie brengt met zich mee dat WIJ als maatschappij van hen verwachten dat zij soms gebruik moeten maken van hun ontheffingen. Daarbij zullen zij gewogen risico’s moeten nemen en inderdaad, waar gehakt wordt, vallen spaanders !

Het zal inderdaad niet altijd goed gaan, net zo goed als er soms een vliegtuig neerstort, er soms een huis affikt omdat de schoorsteen in brandt gaat (wie gaat er dan ook fikkie stoken in huis?)… met andere woorden: gewogen risico’s. Die risico’s probeert men zo klein mogelijk te houden door politiemensen goed op te leiden. Daarbij horen voorgezette rijopleidingen.

Ik weet dat agenten deze rijopleidingen zeer graag volgen, omdat ze gewoon LEUK zijn om te volgen ! Ze worden ervoor betaald om op een professionele manier zo goed mogelijk te leren rijden. Ze willen het dolgraag.

Wat is dan het echte probleem?

Onze maatschappij wil de politie agenten op straat en niet in auto’s op rijopleidingen, want het probleem is dat ze qua planning en roosters gewoon niet gemist kunnen worden op straat. Onderbezetting, bureau’s die gesloten moeten worden etc etc…

De politie was in dit onderzoek ‘betrokken’ bij de aanrijdingen. Misschien interessant om vast te stellen in hoeveel van deze gevallen de politiemensen veroorzaker (!) waren van de aanrijding.

En tot slot als atheïst toch nog een mooie uitspraak:

“…hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen…”

Hoeveel van de schreeuwers hier hebben zelf schade geclaimd omdat ze uit hun neus zaten te vreten tijdens het rijden ? Niemand zeker ? …haha… laat me niet lachen.
Vreemd dat de politie geen tijd heeft voor trainingen, terwijl dat hard nodig is. Ik zit schuin tegenover een politiebureau, en zie hen dus dagelijks die verkeersfouten maken waar zij burgers voor bekeuren. (geen richting aangeven, door rood rijden zonder optische- en geluidssignalen, niet handsfree telefoneren etc.)

Het gekke is dat vrachtwagen- en buschauffeurs verplichte nascholing moeten volgen, of ze nou wel of geen tijd hebben. En als je dan ziet dat het aantal ongevallen met vrachtwagens 1 ongeval op de 88 miljoen kilometers is, en bij politiewagens 8 ongevallen op de 10 miljoen kilometers, dan vraag je je af waar de overheid mee bezig is. (Kijk maar naar het staatje van geelhoed)

Het blijkt dus dat vrachtwagenchauffeurs de minste ongevallen hebben, en bestuurders van een politiewagen de meeste. Dus ook dat gezanik in de media dat vrachtwagenchauffeurs de oorzaak van ongevallen zijn kan naar het land der fabelen. De politie kan dus beter controles gaan houden op politiewagens dan op vrachtwagens.
Vrachtwagens rijden 90% van de tijd rechtdoor op snelwegen, waar politiewagens op een totaal andere manier gereden (moeten) worden, omdat die een compleet andere taak en werkgebied hebben. Dus het is wel méér dan een klein beetje appels met peren vergelijken.

Ben het ermee eens dat er meer idioten in personenauto’s rondrijden dan dat vrachtwagenchauffeurs een gevaar vormen. Uitzondering: gisteren A9 een vrachtwagen die ineens over de vluchtstrook heen de berm in schoot, de wagen net weer onder controle kreeg. Ik kon er na 2 kilometer dat hij flink bleef doorslingeren pas langs… bleek de jongeman met de mobiel voor zijn gezicht druk bezig te blijven met smssen… maar goed, uitzonderingen bevestigen de regel nietwaar ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).