Shell komt met beterdere benzine: FuelSave Euro 95

Auteur: , 104 Reacties

MARKETING ALERT! Shell heeft vandaag met veel tamtam de opvolger gepresenteerd van de good ol' euro 95 benzine. De nieuwe peut is volgens Shell uiteraard helemaal supergeweldigfantastischbriljant en als klap op de vuurpijl verbruik je gemiddeld ook nog eens 2% minder benzine. Dat is mogelijk dankzij een speciale wrijvingsverminderaar (3x woordwaarde). En alsof dat nog niet allemaal genoeg is bevat deze brandstof ook nog eens reinigende bestanddelen waardoor je motor schoner en zuiniger zal worden. Alsof er een engeltje op je tong staat te piesen.

Vanaf 10 april is deze geweldige brandstof verkrijgbaar bij alle Shell tankstations in Nederland en komt daarmee in de plaats van de huidige Euro 95 benzine. Als je bij Shell tankt krijg je dus ongevraagd deze nieuwe benzine in je tank. Shell zegt trouwens wel dat de prijs (voorlopig?) op hetzelfde niveau zal liggen als reguliere Euro 95.

Geloof jij erin? Ik neem het allemaal met een flinke schep zout. Zeker als ik in het persbericht staat dat er maar liefst 8.000 testkilometers zijn afgelegd met deze ‘revolutionaire’ brandstof… Dat kan toch nooit een goede test geweest zijn?

een liter verschil

FuelSave geeft Nederlanders miljoenen gratis ritjes naar oma of supermarkt

Shell stopt met Euro 95 en lanceert nieuwe zuinige brandstof

Vanochtend heeft Shell een zuinige brandstof gepresenteerd: Shell FuelSave Euro 95. De nieuwe benzine is vanaf 10 april op alle Shell stations in Nederland verkrijgbaar en vervangt de huidige Euro 95. FuelSave Euro 95 haalt meer energie uit iedere druppel waardoor automobilisten tot een liter per tank kunnen besparen1. De nieuwe brandstof wordt aangeboden tegen dezelfde prijs als de huidige Euro 95. Nederland is het eerste land ter wereld waar FuelSave op de markt komt.

Shell concurreert op prijs, brandstofkwaliteit en service. Met FuelSave beantwoordt Shell de vraag van automobilisten naar een zuinige benzine voor hetzelfde geld. “Niet alle brandstoffen zijn hetzelfde. Ook de ene Euro 95 is de andere niet. FuelSave toont dit overduidelijk aan,” aldus Arthur Reijnhart, General Manager van Shell Nederland Verkoopmaatschappij. “De nieuwe benzine bespaart tot een liter per tank en dat is in deze tijd erg welkom. Een liter staat immers al snel gelijk aan dat ene ritje naar oma, het sportveld of de supermarkt.”

Meer energie uit iedere druppel
FuelSave bevat een unieke wrijvingsverminderaar die vanaf de eerste tankbeurt direct voordeel oplevert. De toevoeging in de brandstof is er op gericht om energieverliezen in de motor te verminderen, met name daar waar motorolie moeilijk bij komt. Hierdoor wordt meer energie uit elke druppel brandstof aan de motor doorgegeven in vergelijking met de reguliere Euro 95. Daarnaast bevat Shell FuelSave Euro 95 speciale reinigende bestanddelen die de vorming van vuilafzettingen in de motor tegengaat. Doordat de motor schoner blijft, wordt de verbranding verbeterd en dit heeft een positief effect op het brandstofverbruik.

Een zuinigere auto, voor hetzelfde geld
Nederland is het eerste land waar Shell FuelSave Euro 95 op de markt komt. Nederlandse automobilisten profiteren hierdoor als eerste ter wereld van de voordelen van deze benzine. “FuelSave kan gewoon worden getankt met iedere benzineauto die op Euro 95 rijdt en de prijs blijft hetzelfde,” benadrukt Reijnhart. “De nieuwe brandstof is ontworpen om iedere auto zuiniger te maken, ongeacht het merk of model.”

Getest
FuelSave is het meest recente succes van een jarenlang brandstofontwikkelingsprogramma. In aanvulling op eigen uitvoerig laboratoriumonderzoek, testen op rollenbanken en uitgebreide praktijkdemonstraties, is FuelSave beproefd door een erkend extern onderzoeksinstituut. Op basis van een standaard testcyclus bevestigen zij de besparing van een liter per tank.

Met de introductie van FuelSave levert Shell, als eerste brandstofleverancier, een benzine met een directe brandstofbesparing voor hetzelfde geld.

FuelSave Euro 95 staat naast Shell V-Power, een brandstof voor meer vermogen en betere motorprestaties. Zo blijft Shell aan iedere klant een keuze bieden.

1 Gebaseerd op een tankbeurt van vijftig liter. Onder andere de auto, rijstijl en rijcondities kunnen de daadwerkelijke besparing beïnvloeden.
2 Gebaseerd op jaarlijkse aflevering motorbrandstoffen (benzine) op binnenlandse markt van ca. 5,5 miljard (CBS).

FACT SHEET

Shell stopt met Euro 95 en introduceert Shell FuelSave Euro 95, de zuinige benzine.

Shell FuelSave Euro 95 is de nieuwe brandstofbesparende benzine van Shell. De brandstof is ontwikkeld om iedere benzineauto die op Euro 95 rijdt vanaf de eerste tankbeurt aantoonbaar zuiniger te laten rijden, tot een liter per tank1.

Voordelen
Shell FuelSave Euro 95 bespaart automobilisten tot een liter per tank. Shell FuelSave Euro 95 bevat een unieke wrijvingsverminderaar die zorgt voor minder energieverlies in de motor. De wrijvingsverminderaar in Shell FuelSave Euro 95 vermindert wrijving op plaatsen waar motorolie minder makkelijk bij komt. Shell FuelSave Euro 95 helpt de motor schoon te houden dankzij speciale reinigende bestanddelen. Zowel de wrijvingsverminderaar als de speciale reinigende bestanddelen dragen bij aan een lager brandstofverbruik. Shell FuelSave Euro 95 geeft direct, vanaf de eerste tankbeurt, een brandstofbesparing. Shell FuelSave Euro 95 is beschikbaar tegen dezelfde prijs als Euro 95 en kost niets extra. Shell FuelSave Euro 95 is geschikt voor iedere Euro 95 benzineauto.

Onderzoek en testen
Shell heeft de nieuwe brandstof intensief wetenschappelijk laten testen door een erkend extern onderzoeksinstituut. Shell FuelSave Euro 95 is getest in diverse representatieve auto’s van verschillende merken. De gerealiseerde brandstofbesparing van een liter per tank was statistisch significant (95% betrouwbaarheidsinterval) en positief bij iedere geteste auto. Shell FuelSave Euro 95 is in de praktijk gedemonstreerd door automobilisten, zowel professionele chauffeurs als gezinnen. In totaal werd meer dan 8.000 kilometer afgelegd met de nieuwe brandstof waarbij de brandstofbesparende voordelen werden gedemonstreerd.

Kennis
De ontwikkeling van Shell FuelSave Euro 95 is het resultaat van de expertise van Shell wetenschappers. Shell heeft 100 jaar ervaring op het gebied van brandstofontwikkeling. Shell heeft wereldwijd onderzoek verricht om te achterhalen wat automobilisten belangrijk vinden bij een brandstof. De uitkomst was luid en duidelijk; een zuinige brandstof, zonder hiervoor meer geld te betalen.

Verkrijgbaarheid
Nederland is het eerste land ter wereld waar Shell FuelSave Euro 95 op de markt komt. Vanaf 10 april is de zuinige benzine op alle stations in Nederland verkrijgbaar en vervangt het de huidige Euro 95.

1 Gebaseerd op een tankbeurt van vijftig liter en in vergelijking met standaard benzine, met of zonder economy formula. Onder andere de auto, rijstijl en rijcondities kunnen de daadwerkelijke besparing beïnvloeden.



104 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Da’s niet gek zeg.

Wordt je 1.4 tsi nog zuiniger..

Hoelang zullen we nog blijven dieselen?
@AJO: Ik ben altijd critisch met deze dingen Ik heb een honda hybrid met allerlei verbruiksmetertjes. Echt waar, Hij liep over hetzelfde traject van 250 km 5% zuiniger
Ik geloof er ook niets van.
Shell doet nooit iets waar ze zelf niet beter van worden
Ik geloof er ook weinig van.

En ik rij lease, dus ik tank toch gewoon V-power, hoef t toch niet zelf te betalen.

(Ik geloof ook niet dat V-power je auto meer vermogen/prestaties geeft overigens, maar toch.)
*kuch*bullsh*t*kuch*……..
Heb net gelezen dat Shell (een deel van)haar pensioengelden onderbracht bij Madoff en deze heeft Shell weer gepiepeld voor 45 miljoen -> Shell lanceert ‘nieuwe’ (lees: dezelfde benzine onder een andere naam) benzine voor meer geld….. en dus is dat pensioengat ook weer opgevuld.
Dus Fuelsave 95 daar rij je gemideld 10 km meer mee (als ik 1 liter zou besparen) En het is schoon en goed voor je motor.
V-Power is niet zuinig maar wel extra krachtig, maar is ook 95. En ook goed voor je motor.

Hoe moet ik dit technisch zien? Doordat ik Fuelsave gebruik, zal mijn auto opeens minder brandtof in de motor gaan spuiten? Kan iemand hier iets over zeggen.
Zelfde verhaal als die Vpower, stervensduur en het doet helemaal niks.
@Bisazza.. lezen? de prijs is hetzelfde.
wtf…ik citeer: “Shell concurreert op prijs, brandstofkwaliteit en service.”
ehm..is de Tango niet goedkoper dan tegenwoordig?:P
en daarnaast..vage shit, maar tzal wel gewoon duurder wordendie benzine..over 2 maanden is die 10 cent duurder dan de “reguliere” benzine..
prachtig. Ik denk dat ze beter kunnen adverteren met hoeveel extra airmiles het oplevert :)
Dus de prijs van de nieuwe 95 is hetzelfde als die van de huidige, maar je gaat er zuiniger van rijden? Dan verdient Shell dus minder.. Klinkt een beetje onlogisch.
wat zal de prius dan rijden? :P
Sinds wanneer is Shell zo’n liefdadigheidsinstelling?? Laat me niet lachen..
O god, krijgen we nog meer van die onzin. Zelfde als die RON97 v-power. Dat is ook de grootste oplichting. Dat ze daar niks aan doen snap ik ook niet.

Wat ik trouwens vaak te horen krijg als ik vraag waar ik ergens 98 kan tanken (mijn auto is gemapt op 98) is “Dat hoeft niet hoor, want v-power is beter als euro 98!”. Zucht…
@AJO: Waarschijnlijk niet zuiniger dan met 98. De 1.4 TSI is zuiniger met 98 dan 95, omdat de motor dan minder vermogen kan afgeven door de hoge compressie die er plaats vindt. (zou anders gaan kloppen)
@JoNL, je redenatie klopt wel, maar Shell hoopt dan dus ook dat je bij hun komt tanken (ipv bij andere tankstations) Hierdoor verkopen en verdienen ze dus per saldo meer.
Af en toe moet je als benzineproducent ook eens wat innoveren. Of doen alsof. Dan blijf je ‘modern’.
Brandstof wordt opgeslagen in depots. De meeste depots in nederland zijn van shell, dus de meeste tankstations worden bevoorraad uit shell depots, en feitelijk hebben die dus de zelfde basisbrandstof. Alleen wordt er per klant verschillend additief aan toegevoegd.
Met 3x woordwaarde zit je dan zomaar eventjes op 123 punten! Veel!

Verder goed bezig Shell. Als je hetzelfde blijft betalen maar krijgt meer uit je liter brandstof, waarom daarover zeiken. In het ergste geval is het niet waar en betaal je nog steeds hetzelfde als nu.
15 km extra per tank, jongens hang de vlag uit! Ontkurk de champagne….
Tjonge jonge is Rutger van Geenstijl hier een artikel komen schrijven? Wat een geenstijl niveau.

Waarom zou Shell dit niet kunnen doen? Door een betere product dan de concurrentie te leveren, creeer je een kans om meer klanten te krijgen. Dat is iets heel normaals in de bedrijvenwereld.
V-power geeft je motor iets meer pk`s MAAR alleen als je boven de 300 pk zit, daaronder geeft het geen enkele pkverhoging. Dit hebben ze geloof ik een keer getest bij Fifth Gear. Daar deden ze een Polo, een GTI en een Impreza op de rollerbank en alleen bij de Impreza kwam er een verhoogde pk-waarde uit.
FuelSave Euro 95 staat naast Shell V-Power… die blijft dus:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/22/bullshit-alert-shell-v-power-en-total-excellium
Beterdere? Kom op zeg… het is nu wel mooi geweest met die GeenStijl flirt! Ik begin mij er steeds meer aan te ergeren en als ik zo om mij heen kijk dan zie ik dat meer mensen het er wel een beetje mee gehad hebben.

Het zou fijn zijn als Autoblog een stukje eigen identiteit kan bewaren!
-edit: ja inderdaad, het woord “tunert” gebruiken we ook sinds kort
Joehoehoehoehoepie – 8000 km mee gereden om te testen…
Met al het geld dat ze besparen door niet meer te investeren in wind- en zonne-energie (want is Shell is toch geen liefdadigheidsinstelling, weet u wel) hadden ze toech een wat meer uitgebreid proefprogramma kunnen realiseren?
Shell V-Power is 97, BP Ultimate is 98. BP Ultimate is onderzocht door DNO en het is zeker geen bullsh*t is de conclusie: de verbranding is beter en schoner. Iedereen die 3 keer BP Ultimate tankt zal merken dat hij/zij langer met een tank benzine of diesel doet. In mijn vorige auto, een diesel, reed ik 150km meer op een tank. Ik mag het van de leasemaatschappij niet meer tanken en zodoende kwam ik er achter dat na drie keer gewone diesel tanken weer 150km minder gereden werd op een tank.

Wat Shell hier doet lijkt een soort weldoenerij en daar geloof ik niks van. Waarom zou Shell twee soorten brandstof leveren, beide RON 95, voor dezelfde prijs terwijl de nieuwe brandstof tot besparing leidt voor de bedstuurder? Knikker dan de oude brandstof eruit!
TNO natuurlijk en niet DNO….;-)
Benjamin schrijft:
20 March 2009 om 11:56

Zelfde verhaal als die Vpower, stervensduur en het doet helemaal niks.

Dat is niet waar trouwens. Fifth gear heeft dat nog getest. Het werkt wel, je moet alleen wel een auto hebben met een beetje zware motor want op je Lupo heeft het idd geen nut.
Weet er maar weinig van……

Auto’s hebben in NL relatief een extreem zwaar leven. We rijden korte afstanden, veel in druk start/stop/file verkeer, de motoren komen daardoor maar zelden echt op bedrijfstemperatuur (het ouderwetse even schoonblazen bij hoge snelheid) waardoor de boel inwendig vervuilt.

EGR systemen, zowel bij diesels als benzine motoren, waarbij uitlaatgassen weer de motor ingeleid worden geven ook interessante vervuiling van het inlaatkanaal. Directe benzine inspuiting geeft weer heel leuke effecten bij met name de inlaatkleppen.

Er zijn gespecialiseerde bedrijven die voor al deze vervuilingen additieven leveren (o.a. http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten/Motor/Motor+Flush.html ), of dat werkt geen idee, maar het wordt verkocht dus er is een markt.

Als Shell hetzelfde kan bereiken door additieven aan de benzines toe te voegen (kan inderdaad vanuit het gemeenschappelijke depot op het laatst aan de wel Shell tankwagen toegevoegd worden) en ze vragen er geen geld voor, waarom zou ik daar dan moeilijk over doen.

Zelf rij ik vrijwel alleen lange afstanden met mijn auto, daarom tank ik dan weer bij de lokale low cost operators ;-)
@ Rene; Wel lezen hè… “komt daarmee in de plaats van de huidige Euro 95 benzine. Als je bij Shell tankt krijg je dus ongevraagd deze nieuwe benzine in je tank.”
Helemaal eens met Subaru.

Het wordt steeds moeilijker om ‘good old’ 98 te vinden en al dat marketing gel*l dat V-Power beter is geloof ik niets van. Sterker nog, ik kan bij hoge belasting aan mijn auto voelen dat hij bij RON95 inhoud.
@Citrofiel: ik kan lezen alleen heb ik het bericht elders gelezen waar stond dat het naast de de huidige RON95 zou worden ‘geserveerd’. Maar bedankt voor je ‘inhoudelijke’ post…….
@Peter 456: het is dus geen marketing gel*l want het is onderzocht door TNO….
http://www.opel-p1.nl/custom/testcar/Ben%20Visser/worldrecord%20376%20mpg%20opel%20p1.htm

Dit was misschien nog wel een mooie test van Shell, maar verder, net zoals wat Matthijs zegt, Shell doet heus niet iets waar ze zelf beter van worden :P Zolang ze maar veel geld vangen
Mijn klassieker wil ook alleen 98. V-Power komt om een of andere reden idd een octaanpuntje tekort. Misschien dat de additieven die Shell bij 98 uit het gemeenschappelijke depot pleurt, net het verschil maken.

In Duitsland is V-Power gewoon 100 octaan. Dat spul is wel merkbaar beter, beweren sommige van mijn mede klassieker rijders. Zelf ben ik niet in staat om een verschil van pak hem beet 2-5% vermogen te merken. Ik wijd dat meer aan mijn humeur van de dag.

Maar ik sluit niet uit dat een bedrijf als Shell weet waar ze het over hebben. En dat ze dat wat omzet scheelt, is als bedrijf waar medewerkers werken die ook kinderen hebben die zeggen dat papa goed met het milieu om dient te gaan, helemaal niet zo onwaarschijnlijk.

Als je onder elke steen een complottheorie weet te vinden, mag je van mij echter ook rustig je gang gaan hoor :-)
@ Rene; Als de conclusie van jouw post niet eens klopt, dan vraag ik me af welke van onze posts het meest inhoudelijk is. :P
Waarom die moeite doen voor Eur95 als je ook gewoon op 98 kan rijden?
95 is misschien goedkoper, maar 98 is zuiniger en beter voor je motor. Als je echt in zit met de prijs, koop dan een diesel, of beter nog, rij op lpg.
Maar blijkbaar wordt 98 in Nederland niet meer overal geleverd, als ik de berichten mag geloven. Vreemd, rijdt iedereen bij jullie dan op 95 misschien?

Ik blijf rustig verder bollen op 98.
Er is door een autorijprogramma (helaas naam kwijt maar ze spraken engels zou top gear kunnen zijn) een test gedaan of er verschil zit tussen Vpower en ‘normale’ benzine en het scheelde dacht ik rond de 8 pk (met een golf GTI getest)
@Citrofiel: mijn eerste conclusie, wat mij betreft de belangrijkste, klopt zeker wel maar die sla je voor het gemak maar over. Er waren namelijk twee conclusies: de eerste dat Ultimate doet wat BP zegt dat het doet. Dat wij als consument dat ook kunnen merken, ik in ieder geval wel. Shell levert met V-Power een vergelijkbvare brandstof alleen is die 97 ipv 98 (en in Duitsland inderdaad RON 100). Mijn tweede conclusie was dat het vreemd is dat Shell twee brandstoffen naast elkaar gaat leveren. Die laatste bleek niet juist o.b.v. het autoblog stuk.

Jouw post gaat niet over het onderwerp maar over het feit dat jij stelt dat ik niet kan lezen……. Misschien kun je mijn stukje ook nog controleren op spelfouten?
HeadlightInYourMirror
Altijd leuk, die BP Ultimate advertentie bij dit verhaal :-)
@ Laurens: De wegen zijn picobello en het hele land is vlak. Ik denk dat auto’s het in NL relatief gemakkelijk hebben, in vergelijk met de rest van de wereld.
Neemt niet weg dat wat je zegt over korte afstanden waar is, maar er zijn dus ook andere zaken om mee te nemen in dat statement.
@thibout

de goedkope onbemande pompen in NL leveren meestal alleen 95 en diesel.

Ik heb mazzel dat mijn lokale prijs naar beneden drukker ook 98 heeft. Maar de omzet daarvan loopt wel terug landelijk, dus misschien schaffen de petro-boeren 98 wel af en vervangen ze het voor E-85 of een andere zogenaamde “milieu brandstof”.

Dan moet ik mijn klassieker maar op pure MTBE gaan draaien, misschien kan de lokale chemiereus wel een handeltje opzetten in vaatjes van dat spul. Erin gieten met een gasmasker en speciale handschoenen en niet morsen op mijn schoenen…..

Je motor zal 98 overigens alleen merken als er iets van een pingelsensor opzit, in combinatie met het vervroegen van de ontsteking. Anders heeft het volgens mij weinig nut.

Dat is overigens een andere oplossing voor mijn klassieker, met de hand de ontsteking wat later zetten. Maar dat kost idd wel PK’s.
@ René; Wat doe je moeilijk, zo was mijn post helemaal niet bedoeld. Mijn verontschuldigingen als hij wel zo over kwam. Ik begreep alleen uit een fout in jouw post dat jij het artikel op autoblog niet gelezen had, dus quotete ik de betreffende passage even, met een opmerking dat je het artikel zou moeten lezen voordat je er opmerkingen over gaat maken.
Je kan TNO gewoon betalen om onderzoek bij je bedrijf. Zelf kan je ook de uitkomst aangeven/sturen.

Daarbij wordt Shell hier wel beter van (duh)..

Ze hoeven minder werk te doen voor hetzelfde bedrag. Staat er nog bij ook! 2340 vrachtwagens mindder. Stel het kost 1 miljoen om het te verzinnen en 1 miljoen om te implementeren. Als ze in heel europa 40 a 50 duizend vrachtwagen ritjes kunnen bespraren en dat 10 jaar achterelkaar.

En er heel nederland is zo bijna groengeil.. mensen hier over t algemeen niet. Als ze zich, zonder meer geld uittegeven, positief kunnen inzetten voor het mileu zullen ze dat doen….

Slimme zet van Shell
@thibout moet zijn @thibaut, sorry daarvoor.

Ik ben niet de enige die af en toe slecht leest blijkbaar……
Ach, de branstof is hier al zo schoon vergeleken met de rest van de wereld. En Vpower of 98 heeft idd alleen nut al je een sportwagen, of iets dat in de buurt komt daar van, rijdt.
@Laurens: Geen probleem hoor, khad wel door dat het aan mij gericht was ;)

Ik heb in België nog niet gemerkt dat er ergens geen 98 te verkrijgen zou zijn bij onbemande pompen. Doorgaans tank ik bij Dats 24 of Esso Express. Nu, ik kijk eigenlijk niet zoveel uit naar prijzen, aangezien ik altijd tracht te tanken op dezelfde plaats (daar waar Esso en Dats elkaar beconcurreren en de prijs zo gemiddeld 10cent/liter lager is dan het officiële maximum).

Die speciale 95 varianten ben ik trouwens ook nog niet tegengekomen, of beter, heb ik nog niet opgemerkt. Maar eerlijk gezegd, dien ik ook nog niet zo heel lang zelf te tanken (zo’n 5 maand nu).
Wat een gezeur, er is toch helemaal niets “geenstijl” aan dit bericht? Ik vind de post juist grappig. En die groene brandstoffen, daarover denk ik dat je ook gewoon 95 kan tanken en er zelf additief aan toevoegen. Dat dat een positief effect heeft op het vermogen en de slijtage, heb ik al lang ondervonden…
@Thibaut: hier kan je inderdaad nog op veel plaatsen 98 krijgen. Maar ik zie voor een moderne wagen daar geen voordeel van in.
Uitstel van executie.
@ robbie

Prachtig verhaal!

Verder is het natuurlijk allemaal marketinggelul.
Even over de 95 cq 97 cq 98 Ron,

de meeste moderne auto’s hebben een brandstof mapping toegespitst op 95 Ron. Als de motor in orde is, zal hij goed lopen op 95 Ron en hoger. En niet beter op hoger, want daar heeft hij geen mapping voor….
Echter als de brandstof onder de 95 ron zit, dan loopt de motor niet optimaal en zal de computer ingrijpen en een noodprogramma draaien, heel even.

Door bij een vervuilde motor 98 ron te tanken, zal hij minder snel problemen hebben en minder vaak ‘inhouden’.

V-power en ultimate, die doen nog iets meer dan meer Ron. Deze reinigen de motor, waardoor deze optimaler loopt en dus meer koppel en vermogen genereert. Dit zal leiden tot beteren prestaties en indien die niet aangesproken worden tot een ginstiger verbruik. Bij bp ultimate is dat goed te merken, ook met een saxo 1.1. Het verschil is echter ook ongeveer het prijsverschil.

Grapje van de hogere klopvastheid: Dit is vooral nodig bij hoge toerentallen en flinke motor belasting. Doordat de motor optimaler functioneert door de v-power cq ultimate zullen sommigen gemotiveerd lekker het gas flink intrappen, waardoor het wel handig is dat ie iets klopvaster is.

Sommige auto’s (zeldzaam) passen de mapping aan aan de klopvastheid van de brandstof, en zullen met high octane fuel meer vermogen leveren. De gemiddelde auto merkt niks van 110 of 120 ron race benzine.
Hogere octaanwaarden zijn handig op de autobahn waar je je motor optimaal belast.

En 98 tanken bij vervuilde motoren? Wat dacht je van een flesje injectiereiniger?
Kijk eens even. Betekent toch al gauw dat we nog een paar jaar verder kunnen met de olievoorraden.

En dan zit het er dik in dat ik het einde van het olietijdperk niet meemaak.

Kijk, dat zijn nog eens vooruitzichten op een mooi pensioen…
@realhustler

dat van die niet aanwezige 98 mapping wist ik niet.

Betekent dat ook dat het voor een turbo blokje geen zin heeft om er 98 in te gooien.

Niet dat ik dat ooit zou doen overigens :-)

Maar mijn klassieker is wel boos als ik er 95 ingooi, begint het ding direct na te dieselen. Idem als het mengsel iets te arm is. Het motortje is dan ook niet meer helemaal standaard.
@rick dos

jij bent zo walgelijk conservatief, dat je nog steeds in het stenen tijdperk leeft :-)
@ Laurens:

Kenden ze toen ook al 98 ongelood en Boeren Mest Wagens? Dan moet ik even heel snel mn geschiedenisboekjes naslaan. Ik loop kennelijk ver achter wat betreft mijn algemene ontwikkeling :P
compilimentje voor de tag trouwens! :P
herstel: complimentje
@jesper

’t was meer gelood in die dagen. Andere elementen waren er, maar niet in combinatie met hetgeen ik heb. 100 octaan was ook goed te krijgen trouwens.
@Laurens

Ik ben zó conservatief dat ik gewoon progressief ben. Heb wel de gereedschappen uit steen uitgevonden. Probleem is alleen dat ik er nu nog steeds mee werk… ;)
@ Robbie

Goed, beter, best ;) .

Misschien moet je ergens iets aanpassen. De titel ofzo.
En anders is het betere! ;)
Wat een BULLSHIT !
V-Power in Nederland (Octaan95) is hetzelfde als Euro95 bij SHELL, maar net wat er bijgevuld moet worden…

Zowieso zware onzin allemaal met die verbruikscijfers…
30 jaar geleden reed een auto al één op tien, nu niet veel beter.

Het moet al makkelijk naar de één op vijftig kúnnen, ook bij AMG’s e.d., maar de mensen van SHELL, ESSO e.d. kopen dit soort patenten op….

In 1989 kon Mercedes al een R129 SL op waterstof laten rijden en je raadt het al, de oliemaatschappijen kochten de pattenten !

Shell of (S)HELL ?
@rick dos

dat herken ik dan wel weer!

Zoveel nieuws is er ook niet onder de zon, gaat op, gaat onder. Altijd zo geweest :-)

Maar ze kunnen het wel beter voorspellen/berekenen tegenwoordig. Das toch wel vooruitgang…..
Oh my god wat een innovatie. Dus ipv. gemiddeld 650km op een tank ga ik straks 665km op een tank rijden !!

Hier hebben we nu jaaaren op zitten wachten…
Pffff, even een paar dingen:
1) zoals de schrijver van dit stuk best weet, is het “betere”… het is hier geen GeenStijl. Wordt steeds erger en ik vind het sjonnie-achtig overkomen. Autoblog is een jong en dynamische website en heeft dit soort foute taal niet nodig. Zo nu en dan een woordgrapje is ok, maar het heeft iets armoedigs als je het continu blijft doen…

2) V-Power heeft in Nederland een octaangetal van 97 (in Duitsland 100, in België 98, Frankrijk 95, in Engeland 98, if memory serves right). Zoek het maar op…

3) Door het hogere octaangetal is je auto wel degelijk sneller op V-Power (maar nog sneller op brandstoffen met 98 octaan). Dit vanwege het hogere octaangetal; vooral merkbaar bij turbomotoren die onder hoge druk werken zoals de nieuwe VAG T(F)Si-motoren en bijv. de Volvo T5-motoren.

Ik geloof best dat het wat zuiniger is, maar is het doordat het minder viscoos is ook niet slecht voor bepaalde onderdelen (rubbers e.d.) van de motor? Er gaan geruchten dat bijv. V-Power bij sommige auto’s versnelde slijtage veroorzaakt. Doe mij maar een tankje SuperPlus vlak over de grens…
aceton .. aceton .. aceton ..aceton ..

voor het betere vrekwerk .. de rest is voor amateurs ..
@sorcerer

waar lees jij iets over viscositeit? Ze hebben het over een wrijvingsverminderaar, zo te lezen van de top zuigerveren tegen de cylinderwand (want daar komt als het goed is maar weinig motorolie).

Niet zo lekker overigens om mijn klassieker op V-power in te lopen, want die moet juist wat zuigerveerslijtage hebben om een goede afdichting te krijgen en olieverbruik te verminderen.

@lincoln

die aceton waar jij je dieselbrandstofpomp mee doorsmeert, verhoogt dat ook het octaangetal van benzine?
Erik van Erne, stichting Milieunet
Geweldige tegenzet van Shell. Om juist nu met een soort energiezuinige benzine te komen. Briljant, want minister Jacqueline Cramer “zwaar teleurgesteld” is in Shell.
Nou dat was ik al veel langer en daar gaat deze FuelSave Euro 95 helemaal niets aan veranderen.

http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/?p=7057
4250 keer op en neer naar de maan?
van mij mogen ze het shell bestuur dan met die bespaarde benzine naar de maan schieten.
Het zou zomaar maar kunnen. Maar de welbekende maand 04 staat ook voor de deur ;)
uiteindelijk is het marketinggelul om de leaserijder een duurdere benzine/dieselvariant te laten tanken, op de tankpas van de baas. Iemand met zijn eigen auto tankt natuurlijk gewoon de goedkoopste variant….het is niet alsof we in F1 auto’s rijden en het verschil ook maar een millimeter merken
Maar ik hoef helemaal niet 4250 keer op en neer naar de maan
@van Erne

Ook een reactie, als heel Nederland teleurgesteld is in Cramer, gaat het heksje schoppen tegen een bedrijf dat al sinds het ontstaan goed geleid is en winstgevend alle crisissen doorstaat. Maar ja, als je enige beleidsdaden het afschaffen van gloeilampen en het je laten rondrijden in een aardgasauto zijn, wat doe je dan nog in vak K (dat staat toch voor Kwaliteit)?

Dat Shell besluit niet mee te doen met “Natuur en Milieu” hobby-isme is haar goed recht en ook hetgeen verwacht mag worden van een bedrijf dat niet in staat is verliezen af te wentelen op de maatschappij.
Erik van Erne, stichting Milieunet
@Laurens,
Shell is dus eigenlijk heel goed bezig. Daar denk ik nou toevallig helemaal anders over en in tegenstelling tot minister Cramer denk ik dat al heel erg lang.

Waarom? Zie de ongelofelijke verwoesting van een compleet ecologisch systeem. Daar heeft Shell wel $ 125 miljard voor beschikbaar.
http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/?p=2777

Waarom nog meer? Omdat we massaal gepakt worden met de benzineprijs. Daar klopt helemaal niets van. Volg dat al een hele tijd:
http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/?p=2808

Tuurlijk moeten we van Shell geen hobbyisme verwachten. Nee, juist een professionele aanpak, maar dan wel graag een duurzame aanpak, met duurzame energie.
kom-me-maar-halen
Weet je wat dit betekent mensen?

Het gaat slechter met de economie en alles wordt alsmaar duurder en duurder.De Regering in Den Haag en Shell is een grote conspiracy.Alles hangt samen en wat voorkomen moet worden is dat mensen hier in Nederland blijven en niet emigreren.Wie wilt tegenwoordig in Nederland blijven en leven tussen mensen die jou constant verhalen op de tv voorliegen.
Wake up !



Vijfduizend Hollanders per jaar naar Suriname en andere werelddelen waar u nog en ik nog nooit van hebben gehoord.

Shell dacht….weet je wat…..nu moeten we wel even slikken dus dan maken we iets om hun pijn te verzachten.Deze gasten ( Shell ) zijn moordenaars en buiten hun eigen volk ( u ) ook nog uit alleen maar voor die euro of dollar.

Ze kunnen allemaal de tering krijgen daar in Den Haag.Een regering heeft een morele plicht juist ervoor te zorgen dat het volk zo weinig kampt met financiele problemen.Maar roven en stelen en graaien met de gedachten dat niemand jou kan stoppen heeft haar gemaakt naar een bloeddorstig,hoogmoedig,zelfzuchtig,arrogant beest.
@ van Erne ..
van dat geld kunnen ze (hunnie) nog veel beter allemaal obscure stichtingtjes oprichten (waar er al talloze van zijn) die ons waarschuwen voor nader onheil ..

o,nee .. dat doen ze al .. belasting afdragen enzo ..
@lincoln

het zou me niet verbazen als VROM Stichting Milieunet subsidieert om positief te schrijven over Cramer. Dat soort clubjes leeft van kruisbestuiven. Wel het soort waar je bruine armen van krijgt :-)

Die benzine prijs opmerking plaats ik ook niet helemaal. Rond de 80% is belasting en accijnzen, laat Shell dan de boel belazeren dan scheelt dat toch niet meer dan 10% van de basisprijs van benzine. Veel meer gaat echt wel opvallen.
Nog afgezien van of het het werkt. Laten we aannemen dat het werkt… Waarom zou Shell willen dat we zuiniger rijden? Dat scheelt omzet en winst, als ik Shell aandeelhouder was zou ik hier helemaal niet blij mee zijn.

Ik vind dit net zo hypcriet als energiebedrijven die spaarlampen promoten. Bolletje maakt toch ook geen eetlustremmende koekjes?
@ mashell; Door te doen alsof ze zuinig zijn en het beste met de klant voor hebben, hopen ze op extra klanten, waardoor de netto-omzet hoger zal worden.
@AJO
Als je het boekje van je 1.4TSI leest dan staat er ook in dat je 98 of hoger zou moeten tanken. Op de sticker in de tankklep staat wel 95.

Nu V-Power geen 98 (of 97) meer is, mar gewoon 95, heb ik een tankpas van BP.
Mijn intuïtie zegt gelijk dat dit een 1 april grap is.
Twijfelde een beetje toen ik op de Shell website hetzelfde bericht zag staan.
Maar ze hebben het over het vervangen van Euro95 door ‘FuelSave’. Het lijkt me erg sterk dat ze geen keus geven, laat staan dat ze iets gaan verkopen waar de consument minder van nodig heeft.
Een revolutionair product zoals dit zou normaal geintroduceerd worden met een peperdure reclamecampagne. De introductie zou ook niet alleen in `t minuscule Nederland plaatsvinden. De Factsheet PDF ziet er erg amateuristisch uit, zonder tabellen, graphics. De testfacts zijn ook wel erg knullig.
Ik zeg : “1 April !”. Maar als dit straks zo blijkt dan zeg ik ook : Ik boycot Shell. Vind dat je over een product wat voor zoveel ellende zorgt (vervuiling, ziektes, armoede, oorlogen, etc.) ,waar de economie van afhankelijk is en waar je als consument staads meer voor moet gaan betalen geen stomme grappen gaat maken, zeker niet als producent zelf.
Erik van Erne, stichting Milieunet
@Lincoln en Laurens

Jammer, nee wij ontvangen geen subsidie, nee wij ontvangen geen bijdragen van Jacqueline Cramer, nee ik heb niet de behoefte het beleid van een minister te verdedigen.

Waar het om gaat is dat we worden beduveld door Shell en waar het ook om gaat is dat Shell helemaal niets ziet in een duurzame oplossing, een duurzame samenleving.

@Velly,

Mee eens.
Autoblog, worden reacties niet meer gefilteerd? Een groot gedeelte van bovenstaande verdient geen publicatie.
@ van Erne ..

Shell heeft een belang ..
Cramer heeft een belang ..
autoblog.nl heeft een belang ..
jij hebt een belang ..
ik heb een belang ..

gemeenschappelijk belang bestaat niet ..
da,s een goeie zaak .. houdt ons allen allert ..
en complimenten voor je goed verzorgde site ..
Geloel, net zoals V-Power, werkt ook alleen vanaf 300 pk+
Ik heb ook ‘ns die euro95 van ze geprobeerd om te kijken of je daar verder mee kon… niet dus.
@van Erne

begrijp niet veel van jouw of je stichting. Wat je Shell verwijt, bijvoorbeeld het aantasten van een Canadees landschap, hebben we hier in Nederland honderden jaren geleden ook gedaan toen we er voor kozen turf te gaan steken. Ga eens kijken in de Pekela’s, dat landschap is zeker niet meer zoals God of wie dan ook het geschapen heeft.

Ik begrijp nooit zo goed wat het probleem is als een succesvolle diersoort zoals de mens, met zo’n 7 miljard soortgenoten, het landschap aanpast. Dat doen konijnen, termieten, varkens, koeien, bevers en ga zo maar door toch ook. Maar als de mens het doet, dan mag het niet?

Shell kennende zullen ze het Canadese landschap best omwoelen, om er vervolgens een nieuw landschap te creëren. Doen de Duitsers net over de grens met bruinkool, de Nederlanders als ze mergel afgraven of grind delven en ga zo maar door. Als je alles wilt tegenhouden, zal het leven op deze aarde voor de soort mens niet lang meer duren :-)

Ik geloof best in het nut van een wat duurzamere samenleving. Maar ben een beetje reëel bij het in rekening brengen van de maatschappelijke kosten. Als we failliet gaan door mensen zoals jij, zal het netto resultaat zijn dat er helemaal geen geld is om eventuele aanpassingen ten faveure van het milieu uit te voeren.
Hebben ze er stiekem een beetje aceton bijgedaan ofzo? HAHAHA!

Doet me wel denken aan het Shell PURA verhaal, dat al snel een andere naam kreeg toen het niet liep:P
@Laurens.

In R’dam heb je de Kralingse plas(en Bergse plassen). Dat is een mooi voorbeeld van afgraven voor brandstof. ;)
Ik ga zo een stukje rijden en neem dan een vriend van meer dan 100kilo mee. Wedden dat die brandstofbesparing teniet gaat. :twisted:

Met de rx8 kan ik dus helemaal geen Shell meer tanken. V-Power mocht al niet vanwege bepaalde bestanddelen die slecht voor het oliefilmpje zijn. Bij deze wrijvingverminderende brandstof zal dat niet veel beter zijn.

V-Power kan trouwens prima werken. Vooral de Duitse V-Power(102 RON) werkt goed bij de mx5.

De rx8 is gemapped op 95. Bij 98 lijkt hij vooral soepeler te lopen. Het voelt gewoon beter. Hij gaat er niet harder van lopen.

Bij de rx8 schijnt 102(racing fuel) te resulteren in vuur spugen. Voor de rest doet het vrij weinig.
@mx5/rx8owner

en dat zijn mooie voorbeelden hoe menselijk ingrijpen tot iets heel fraais kan leiden!

Wist overigens niet dat daar turf zat, dacht dat het zand was om Rotterdam weer op te bouwen ;-)

Dat ontbrekende oliefilmpje lijkt me voor een rotatiemotor idd niet zo prettig. Idem die vers gereviseerde klassieker motor trouwens, die loopt dan ook niet meer in.
@Laurens .. tussen 2 haakjes () ..
holland is zo vernoemd door de Duitsers .. holzland ..
dat was van voor de gouden eeuw ..
dus van voor de zaagmolen die bomen veranderden is schepen ..

om je te sterken in je “hollanders moeten hun bek houden over hoe andere hun land ontginnen” actie ..
@lincoln

da’s waar ook, we hadden hier alleen bossen in de oertijd. Robin Hood heette eigenlijk Rob Motorkap ;-)
Ik zet effe een vinkje, mocht Erik van Erne nog reageren :-)
Doe mij maar BP Ultimate, loopt lekker en gaat snel (getest op BMW 323i e46 en Gilera Runner), dan wil ik ook best wat meer voor een liter betalen, ga dit niet eens proberen, die BMW lijkt met V-Power in de tank ook niet veel zin te hebben vooral bij hoge toeren
@van Erne .. reageer eens effe een partijtje terug ..
geen geintje.. werk bij de shell… HET IS DE GROOTSTE MARKETING STUNT IN TIJDEN.. vermoed dat er weinig aan toegevoegd is… 2% besparing is niet meetbaar voor een consument.. 1 x een heuvel op en het is te niet gedaan.. maar verder: shell rulezzz.. als je zo iets op kan zetten.. je geeft iedereen een folder mee 95% gelooft de folder en vertelt dit door.. je krijgt strx ook nog ruiten schoonmaak doekjes bij elke tankbeurt.. staat gepland voor na pasen!

shell = marketing en fuelsave is daar het bewijs van! ik geloof niet dat de prijzen van de brandstof omhoog gaan.. ze proberen gewoon het imago van shell brandstof als betere brandstof te promoten

dit is ook zo.. probeer eens met 10 l tango/firezone/tinq brandstof zo ver mogelijk te rijden of met 10l shell/esso/texaco brandstof.. je zult beduidelijk verder rijden op de ‘A-merk brandstof’ puur omdat er spul aan toegevoegd wordt dat goedkoper per liter is als de brandstof it self
Vandaag voor het eerst Shell fuelsave DIESEL getankt geweldig hoe zuinig! De auto verbruikt zelsf geen druppel brandstof! Hij staat namelijk stil! doet niks meer!….toeval?
Werkte prima . . . maar na 3 tankbeurten begon ’t Hondaatje toch wel naar te hikken.

Esso d’r in en alles gaat weer als vanouds. Dan maar geen 15% zuiniger.

Fuel Save, Fuel Safe!
Fijn zo’n product. Laten we het dan rond het voorjaar uitbrengen dat de temperatuur buiten stijgt en de motor eerder op bedrijfs temperatuur is waardoor de auto toch weer een stuk zuiniger rijdt. Tevens is de buiten temperatuur ook een bepalende factor in het de dichtheid van de lucht, waardoor de verbranding iets wordt bijgestuurd en de auto zuiniger rijdt. Ik rijdt in de winter gemiddeld 1:11 en in de zomer 1:12,5 en dat zijn de waardes die Shell ook weet en gebruikt om de consument een poot uit te draaien. Alle brandstoffen hebben dezelfde basis en de additieven ze zijn alleen voor metname de klopvastheid, deze is nodig als een auto een ander moment van ontsteking heeft anders krijg je dat de motor gaat kloppen of veel rauwer loopt. Het is een bewezen feit dat de fabrikant van de auto een brandstof aangeeft wat de motor nodig heeft en deze is dan ook gemapt in de computer. Hierdoor krijg je dus een verkeerd verbranding moment van je motor waardoor het rauwer klink en de denkt dat de prestaties omhoog gaan. Shell heeft alleen maar economisch belang aan deze brandstof. kun je voor minder geld net zo zuinig rijden met de brandstof van Tango en je spaart dan meer per tank dan dat je ooit bij de shell door fuelsave zult verdienen.
Denk niet dat je met de shell zover kan rijden, hetzelfde depot levert het product. De A-merken leveren ook bij de Tango en Firezone. Bij de Tango komt Q8 en bij Firezone de Texaco, de Tinq zie ik vaker verschillende bedrijven lossen. Maar de basis is toch hetzelfde. Denk aan je eigen beurs dat doet de shell ook. Ga lekker tanken bij een onbemad station lekker snel en goedkoper dan de bemande stations. Ik tank altijd in de buurt bij Tango of Q8-Easy en heb nog nooit problemen met de auto gehad.

Goedkoper rijden zit ook tussen de oren ,als je denk goedkoper met Feul-safe te kunnen rijden zul je automatisch je manier van rijden aanpassen waardoor je dat ook doet. Zo kun je dus ook met andere merken brandstof net zo zuinig rijden.

De shell maakt miljarden winst en dat over de rug van de consumenten.

Tank verstandig en kijk naar je beurs zo verdien je veel meer dan die ene liter per tank !
Ik tank vrijwel altijd bij de Makro, die zit om de hoek, vandaar.

De basiscomponenten in een benzine zijn min of meer constant van samenstelling. Pompen worden via swappen van brandstoffen beleverd vanuit het dichtstbijzijnde depot/raffinaderij. Zelfs die Shell benzine kan dan ergens anders vandaan komen. Vanuit de tank worden er wel op het laatste moment nog wat additieven toegevoegd. Maar of Shell het wondermiddel heeft? Ik ben niet geneigd ze niet op hun woord te geloven.

Octaangetal is wel lekker in benzine, daar is de V-Power in Nederland net wat minder, daarom tank ik dat zowiezo niet in mijn klassieker. Als je turbo super nodig heeft, en zich aanpast op octaangetal, merk je het verschil ook in het verbruik. Maar gewoon minder betalen per liter is altijd winst.
-edit: voor adverteren kun je contact opnemen met onze salesclub-

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).