Dit is de Volkswagen Golf GTD

Auteur: , 60 Reacties

De plastic handschoentjes kunnen weer van zolder worden gehaald, want VW stoft een roemruchte type-aanduiding uit het verleden weer eens af.

Onder de motorkap ligt dan ook een dieselblokje, namelijk een 2.0 TDI met 170 pk. Dat is de niet de oude bekende met pompverstuivertechniek, maar een vernieuwd blok met commonrail technologie. Met 170 pk zet de Golf GTD niet echt nieuwe records qua vermogen, maar de prestaties vallen zeker niet tegen. De sprint naar de 100 legt de Golf GTD in 8,1 seconden af en de topsnelheid ligt op 222 km/u. Natuurlijk wordt dit gecombineerd met een aangenaam verbruik (5,3 liter per 100 km) en een dito CO2 uitstoot (139 gram per kilometer).

Een GTI/ GTD moet ook een lekker dik uiterlijk krijgen en dus heeft VW ook daar behoorlijk wat aandacht aan besteed. Net als zijn benzine drinkende broer, krijgt de GTD een sportonderstel, grotere 17″ lichtmetaal en nog meer GTD frutsels. Vooral van voren wordt de GTD herkenbaar als sportieveling, want dat is overgenomen van de GTI. Ook het interieur is leuker met halfleren sportstoelen, een sportstuurwiel en een donkere “sportieve” hemelbekleding. De nieuweling staat nog niet op de AutoRAI en prijzen zijn ook nog niet bekend.



60 reacties

Benieuwd hoe die 204pk diesel gaat heten….want die komt begin 2010
Die gaat heten goed afgekeken van BMW want die leveren allang een 204pk diesel blok
Hoeveel newtonmeter aan koppel heeft dit blokje dan ?
@JP: 204pk @2010? bron aub!
haha die badge… als of diesel rijden “cool” nog niet gesproken over een Golf… ( ook zo not-cool) laat staan een Golf diesel rijden “cool”is… een golf is alleen “cool”als GTI of R32
@Lotus Omega: ja lach maar, ik vond de originele GTD wel cool :-)
@rinze: zelfde als alle andere modellen die deze motor al hebben? TT, Tiguan, A4 etc.
Dit is in ieder geval een betere naamgeving dan GTI TDI zoals bij de Golf IV.

Voor iedereen die vindt dat je met diesels niet kan racen of sportief rijden: Koop de nieuwste Autovisie. Prachtig artikel over truckracen.
sebastianchubasco
dan kies ik liever een alfa 2.0 200 pk diesel…
@ Onehp; lees maar de nieuwe Autobild…;)
@rinze

Ik gok tussen de 400 en 450 Nm koppel. lijkt me een redelijk getal gezien de 170 pk.
Denk wel dat dit een goeie zet is!

Kan alleen niet wennen aan de middenconsole van de golf VI, dat uitpuilend gedoe lijkt erg aziatisch.
@Lotus Omega:
Ja, lach maar, maar een GTItje trek ik er wel dik uit met m’n “lachwekkend” dieseltje…
Die halfleren sportstoelen lijken verdacht veel op volledig stoffen sportstoelen…
*Gaap* in een Gti hoort geen diesel!
In België mogen we een fiskaalvriendelijke 163 pk-versieverwachten. Dit brengt de jaarlijkse rijtaks en éénmalige inschrijftaks een pak lager!
kon ik dit maar leasen ipv mijn 1.9 tdi golfje :)
@Eric:
Hopelijk wel hé, voor een 163pk versie zou je in België 1.239.00€ betalen aan inschrijvingstax, voor een 170pk versie betaal je 2.478,00€ .
Een héél verschil dus.

Hoe je er bij komt dat de rijtaks lager is weet ik wel niet.. Die wordt berekend aan de hand van fiscale pk’s, en die worden op hun beurt gewoon berekend adhv de cilinderinhoud. En die blijft bij de 163/170pk’s net hetzelfde.
Ouders van een vriend van me hadden een ouwe GTD, door ons liefkozend Graf Takke Diesel genoemd..
Mooie wielen. Maar de saaie kleur op de foto’s geeft wel aan op we ze deze auto richten, mensen met een saai beroep en een saaie smaak en om onduidelijke redenen een hoog lease budget.

Ik wil er best 1 maar dan wel in rood en met wat kleur in het interieur. Hey, dat rijmt ;)
@Dennis: Daarom is het ook een GTD;)
Gaaf… mooie bak. Is dat nou die nieuwe 2.0 TDI Commonrail met 2 tegengesteld draaiende balansassen die er in ligt? Want die heb ik horen lopen in een A4 B8, sjesus wat loopt dat blok mooi. Superstil en trillingsvrij… het lijkt wel een benzineblok. We hadden die Audi binnen staan met de deuren dicht. Zelfs de uiltaatgassen ruiken niet meer naar oude BBA bus.
@Dennis: zou het kunnen dat het daarom een GTD is?
@arnoud, precies truckracen is vet!!

maar denk eens aan de Seats LEON in de WTCC…….ook diesel. vaak rijden ze de Benzine auto’s er gewoon uit. kijk maar naar de race van afgelopen weekend, in brazilie dacht ik, die Tarquini rijd best door in zijn diesel
van mij had er wel meer pk’s in gemogen 170 pk is niet heel spectaculair meer !
ja , ik reed laatst op de beerse bulten en dacht : je zal maar 170 pk en 400 nm hebben …………..
170pk en dan de letters GT gebruiken is een slechte keuze , idd.
commonrail? wauw, ze hebben ook iets ontdekt :p
LOL @ C6.R!

Goeie!
En hartstikke waar natuurlijk…
Benzine is voor autoliefhebbers, diesel is voor homo’s
;)
Toch jammer dat VW dit niet op de AutoRai zet, je zou toch zeggen dat er de laatste weken goedkope meters vrij zijn gekomen.
Het kwijl loopt langs mijn kinnetje.
Mooie specs.
Echt retro!

Ok, ik zal het even uitleggen.
Toen ik nog een peuter was, had mn vader ook al een GTD, een Golf 2, met 80 pk ofzoiets..Dat was ook een donkergrijze.. =D
Dit autootje gaat vast meer dan €35.000 kosten en voor dat geld heb je ook een BMW 120d, die zuiniger, sneller en schoner is en achterwielaandrijving heeft, zoals alle èchte auto’s.
170pk uit een 2l diesel is ook maar zwak, en met commonrail diesel – die helemaal niet zo ‘nieuw’ is – lopen ze ook jaren achter op al de rest… Moet dat dan echt een sportieve uitvoering voorstellen? De GTI is respectabel qua specs, maar zo’n GTD lach je toch echt weg zeker…
stoffen kuipzetels? haha
@ bobo:

Maar dit ziet er enigszins nog aardig uit..
@bobo .. maar dit is tenminste nog een mooie auto.
170pk, 350Nm, 27.000euro in Duitsland. I’ll take it.
@Onehp: wat rij je dan?
ik veronderstel dat dit dezelfde 170pk dieselmotor is als in de audi a3 met 350Nm.
verschil is wel dat mijn nieuwe a3 s-tronic het in 7,6sec doet tov 8,1 in de golf…
Nou, hier zie ik niks in! 170Pk is niets bijzonders meer. Daarbij is de “gewone” 170pk versie net zo snel neem ik aan. En 8,1 seconden is gewoon niet snel genoeg om jezelf sportief te noemen. bras!
**** Diesel.


Ik hou het nog netjes.
”En 8,1 seconden is gewoon niet snel genoeg om jezelf sportief te noemen. ”

Weer aankloppen bij ome Dirk.
@SimonMc: wat heb ik nu gezegd?
Ok, k rij een 123d met wat lichte ondersteloptimalisatie en héél tevreden. En deze 2.0 TDI 170pk is best een fijne motor, rijdt heel lekker in de A4 in ieder geval… maar ik ben al bediend …
@roller79: 7,6 naar 100? Says who?
nu pas 170pk? mijn oude 5 cylinder 10V kappa jtd heeft al jaren 180pk en een vracht meer koppel.
Het supersnelle broertje van de R10!
Nee, dat zal wel niet.

Verder leuk bedacht, maar ik vind ook bij de GTD, net als bij de GTI, dat VW de Golf geen echt sportief imago heeft gegeven.
En dat is ook een stuk moeilijker bij deze generatie dan bij alle vorige generaties.

VW doet wel eventjes een beetje slim door ook een Golf Plus in het gamma te plaatsen zodat alle bejaarden de Plus pakken en de ‘gewone’ Golf laten staan voor eventuele jongere mensen die het imago van de Golf weer een beetje verjongen.
Maar toch, qua design lijkt deze generatie toch ietsje ‘ouder’ ingesteld.

Nu zit daar ook wel weer een voordeel aan, want dit imago zorgt ervoor dat de tupperware-sjonnies er met hun mislukte handjes vanaf blijven.
Dat is bij de vorige generaties helaas maar al te vaak gebeurd…

http://farm1.static.flickr.com/62/211249180_0aeb07d2aa.jpg?v=0

http://www.vw-page.at/pics/sns/golf3/peter/g3peter_02.jpg

http://www.autoserviceroadrunner.com/Golf%20Marnix%202.jpg

http://www.carlone.ch/Neue%20Autos2/Golf%20Budnik%202.JPG

Enzovoorts, enzovoorts…
johnny autos .
@Nicholas
says http://www.audi.be :-)
De oude GTD was cewl om z’n dikke rookpluimen. Dat zal er nu wel af zijn :(
Jammer, een echte GTD moet onmeunig dampen en stinken!
De GTD ziet er goed uit. En de uitstoot valt ook mee, dat is juist behoorlijk schoon. De mensen die zeggen dat VW jaren achterloopt, hebben zeker ongelijk…
hmmmm, 170 pk en 350 Nm

… en dan even naar Ziptuning … minimaal 204 pk met 420 Nm !

maar aangezien de Golf VI Tdi 140 pk al wordt opgeschroeft naar 185 met 400 Nm, zou het me niks verbazen als het richting de 220 pk met 450 Nm gaat.

Dat wordt smullen volgend jaar … (nieuwe leasebak :)
Een ongelofelijke saaie auto voor veel te veel geld.

Er zit toch helemaal geen charme aan zo’n ding?
Vraagje ?

Heeft de gtd dezelfde blok als de tdi cr want heinz chipt deze tot 180 pk en een koppel van 370Nm ?

Greetz
SjonnieKroket
De nieuwe Golf GTD nog meer vermogen, nog meer rook!
SjonnieKroket
@ Das Auto

Nou ja ze lopen nou ook niet bepaald voor op gebied van smeuïge diesels..
Heb afgelopen zaterdag een GTD gekocht en mijn GTI (vorige model) ingeruild. Waanzinnige auto!
@rob,

Hahahah dan heb je je flink laten afzetten, veel betalen en een rammelkist met een opgevoerde trekkermotor ervoor weer krijgen.
Voor alle afgunstige mensen die VW maar niks vinden.
VW maakt de betere diesels dag BMW, VW heeft de beste motor dit jaar (overigens)niks afgekeken.
VW maakte al diesels voordat BMW dat deed.

Het mooie is dat ze ook nog echt zuinig zijn dat is pas vorspung durch technic.
SjonnieKroket
dat vw toevallig een innovatief motortje op de markt zet, zegt nog niks over de kwaliteit. Bmw/citroen en peugeot hadden ook een award 2008 motor van het jaar. de beste diesels? Toen de dieseltjes van vw nog maar 135kmpu gingen en nagelden als een ouwe trekker(wat ze overigens nog steeds doen), ging de citroen cx 2:5td 12 al vrolijk over 200 gingen. Psa is de grootste en de beste
Besten

Ik heb een Golf GTD van 1991 de mk2 59kw met sport interieur en intercooler .

silde weten wat die nog waard is lichte beginnende roestvorming sommige panelen. nergens rot

remmen moeten hersteld worden, motor is goed 257 000 km.

en hoeveel golf 2 GTD’s er gemaakt zijn?
zou nooit een nieuwe VW GTD kopen al ben ik liefhebber van golf 2; er zijn nu betere merken met betere motoren en veel betere betouwbaarheid en originaliteit

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).