Ringrecord houdende BMW M3 CSL van Loaded is gecrashed

Auteur: , 87 Reacties

Gelukkig hebben we de beelden nog.

Even opfrissen: de tot 600 pk getunede M3 CSL van Loaded reed een volle ronde Nordschleife in 7 minuten en 22,9 seconden. Behoorlijk snel dus, bijvoorbeeld een Carrera GT of een Pagani zijn langzamer. Behoorlijk serieus spul dus en dat zijn nou ook juist de auto’s waar je mee moet oppassen. Journalist Kenneth Tonefs was lyrisch over de M3 tot vlak voor de crash. Famous last words: “wat een wegligging…deze vliegt er nooit af”.

Met dank aan Sven voor de tip!



87 reacties

Sow, die is goed met de bandenstapel..
Onderstuur?? vreemde crash vind ik. Er gebeurd niet veel, maar de gevolgen zijn wel groot.
onderstuur?
epic fail -1
zonde!
teveel op het gas de bocht uit!
Jammer dat je niet weet wat ze allemaal zeggen.

Ben vooral benieuwd wat die bestuurder te melden heeft na de crash.
zeer vreemde crash..
Tja, had je maar een allroad…
nog een paar keer oefenen met wat minder constbare auto’s!
Niks onderstuur, juist overstuur!
noooooooooo!!!
tsja…
Ben Megalomane Weggebruiker he?

Zag er iid uit alsof ie wat snel uit-accelereerde en toen te snel tegenstuurde.
Tja .. achterwiel aandrijving he?
Ach, die krasjes? Gewoon even fiksen joh. ;)
Grass is a killer… lol
maar als die het ringrecord heeft wat zal die van G-power dan neerzetten met 150 pk meer?
Vreemd overstuur, hij stopt met gas geven bij het uitacceleren (goed luisteren) en net dan begint ie te slieren
Lijkt wel of hij even van het gas gaat?

In ieder geval doodzonde maar zo te zien komt ie de weg wel weer op.
masta rittzio
Wat een verlies! Wie gaat de rekening betalen voor de reparatie? Die zal allesinds niet mals zijn!

We lost one of a kind!
@ JDM ga terug naar GS of “deaud”

maar idd rare crash, geen echte tekenen van echt grip verlies in de bocht
De titel is een vreselijk anglicisme.. Is het trouwens (als je dan toch aan het vernederlandsen slaat) niet ‘gecrasht’?

Die famous last words zijn dan wel weer grappig, om niet te zeggen ironisch. ;)
@ Bob: liever achterwielaandrijving dan voorwielaandrijving…veel meer fun… :wink:

ON TOPIC: Zo zie ik ’n Bimmer ’t liefst…Crashend :twisted:
simpel eh: hij lost gas, voorwielen krijgen meer grip doordat de wagen naar voor buigt en meer gewicht op de voorwielen zet enja doordat zijn stuur nog niet recht genoeg stond begint hij te glijden.
Jammerrrr!

[email protected]#$!#%journalisten ook… ;)
“…. is gecrasht.” Autoblog punt NL

Verder wel een rare crash.
Gas los, overstuur, gas nog steeds los, dom, slippen :(
Au!
Die famous lasts words worden niet gesproken in het filmpje die op autoblog.nl staat.
Misschien op in het filmpje op aftonbladet, maar dat is net te onduidelijk voor mij om te verstaan.

In bovenstaand filmpje wordt onder meer gezegd:
-de auto kan minstens 320 km/h
-1400 stuks van de CSL gemaakt door BMW
-deze is (volgens mij) 150 kg lichter gemaakt
Yadda,Yadda…
-Eigenaar heeft er 5 jaar dag&nacht aan gewerkt.
Jammer van de auto.
Maar hij had dan ook heel veel power op de wielen.
Dit kan elke auto met teveel kracht op de achterwielen overkomen.
hij had vast de koppeling te snel los gelaten :P
Typisch geval van lift off overstuur
ZwerverRoodbaard
Welke prutsers komen nou op het idee dat ze na de bocht last van onderstuur krijgen met een achterwiel aangedreven monster :S

Hij zal wel door gegleden zijn door zand ofzo op het asfalt, tenminste je ziet wel wat zo langs de baan liggen.
@ //M

koppeling…..csl heeft sequentiele versnellingsbak….die hebben geen koppelingspedaal….je doet je naam niet echt eer aan

Schade!……
zonde!! mooiste auto die er is. mijn favo
Ai!!!! Dat is zeker lelijk om te zien. Hopelijk is het alleen wat blikschade en kan de auto snel weer in rijdende staat teruggebracht worden.
En voor de Journalist: don’t get in a car you ain’t ready for!
ja jammer hoor, maar shit happens…

beetje dom om te zeggen dat die bestuurder niet kan rijden niet ?

over een paar weerkjes is die csl heus wel weer up and running
Zonde… Maar hij was niet echt mooi, dus doe het maar overnieuw, een nog snellere bouwen!

(Hint, met de looks van de M6 kom je er wel;))
@Mpower: Schaam je, sequentiele bakken hebben wel degelijk een koppelingspedaal, dat gebruiken ze vooral niet tijdens het opschakelen, maar bij het terugschakelen kunnen ze het gebruiken om de bak wat te ontzien.
(Correct me if I’m wrong…)

Anyway, werd dat Loaded-ding niet geveild, al meer dan 2 jaar geleden? Iets met bid2aid of zo…
FAIL! -1
noob
Ach, je racet een auto, je crasht een auto. Dat weet iedereen die aan het racegebeuren deelneemt. Jammer van de M3 CSL, maar het is nu eenmaal zo. Hopelijk steekt de coureur er wat van op.
Ik ben bijvoorbeeld vanmiddag €5 (van mijn eigenste centjes! :P ) verloren tijdens het pokeren, maar mij hoor je niet klagen. Wie pokert, loopt het risico te verliezen.
Toen dat ik de foto zag dacht ik eerst dat het Need For Speed Most Wanted was.
@ victor

dat dacht ik ook :P maar verder niet al te fraai.
keep pushing Tonefs!! :P
Een betere ontwerper
Ta ta ta, another one bites the dust…
NEEEEEEEEEEEEEEEEE
Even serieus dit doet echt PIJN!
@ JamesBROWN,

Echte sequentiele racebakken hebben een koppeling die handmatig te bedienen valt. Op auto’s als een M3 CSL is dat echter niet zo. Het enige wat je bij die bak kan doen is hem om automatische stand zetten als je niet zo in de race stemming bent.
Giuliettalover
Fan, Bilen är helt trasig nu….

Hej alla tiita pä http://www.loaded.se

Kijk dus voor meer info op http://www.loaded.se
Risico’s van het vak he…
@Giuliettalover:

Bilen är helt trasig nu: De auto is “totaal kapot”
Hej alla, titta på: Hallo allemaal, kijk op URL

Waar haal je die tekst vandaan trouwens?

Overigens lees ik op aftonbladet dat de schade geschat wordt op 300 000 kronar, zo’n 30.000 euro (iets minder).


Eindelijk een keer iets waar mijn Zweeds van pas komt. :D
Bob schrijft:
27 March 2009 om 16:50
Tja .. achterwiel aandrijving he?

Lol met voorwielaandrijving was hij er al veel eerder afgeschoten… :’)

Maar gelukkig is ie niet dood, en wordt hij gewoon weer gemaakt.
Wat een pannekoek!

Nog wel op een circuit… feit blijft wel dat journalisten NIET kunnen autorijden.

Beetje overmoedig en met de achterkant net het gras op, dan bijt het beesie dus terug Ken net nie. Smorgasbrødt! ! !

Over die sequentiële bak.
Koppeling is alleen bij wegrijden en stilzetten nodig.
Daarna doet de ECU, FBW het werk voor je incl. Tinus Tussengas.
Te veel gas uit de bocht => a-kant slipt met licht overstuur => schrikt en lost gas helemaal => nog meer overstuur => the rest is history

PS: Aftonbladet is even betrouwbaar als de Telegraaf als we geluk hebben.
ik ben normaal geen bmw fan maar dit is zo zonde :( :(
Onehp,
True, Telegraaf durf ik nog veel betrouwbaarder noemen, en dat zegt wat…

Ralph,
de “ø” kent men in het Zweeds niet. Correct zou zijn: Smorgasbröd (hoewel dat een beetje dubbelop is)
Die kereltjes zijn echt wel heel erg zielig, vooral die Ad Visser-lookalike op het eind.
Hun hele levenswerk verknald door een iets te optimistische journalist…

Dan kun je nog beter gaan dragracen tegen bejaarde ondernemers in een Avensis…
Tja, 600pk op de achterwielen, laag gewicht, rolkooi en knalharde ophanging onder de auto…. Dat is een goed recept voor brokken. Door de harde set-up moet je heel snel zijn met je correcties en ook nog eens niet te wild.
Je ziet de man iets teveel gas geven en dan proberen door iets tegen te sturen de auto in de juiste richting te krijgen/houden…. helaas voor hem stuurt hij iets te laat en iets te weinig tegen en zet de achterkant door…. Op zich wel begrijpelijk want als hij teveel had tegengestuurd dan hadden we waarschijnlijk een heftige fishtail met een nog hardere klap gezien… je correctie moet 99% of 100% precies genoeg zijn anders is er weinig aan te doen.

Overigens: ringrecord is gelul, tenzij we het hebben over het ringrecord voor de klasse boven 1000kg en tussen 590 en 610pk….
De Viper SRT10 ACR was iets sneller (7:22,1), de Donkervoort Rs was duidelijk sneller en de Radical SR8 (6:55!!) en de Caterham….. ook. En dan hebben we het niet over extreem gemodificeerde straatauto’s maar over auto’s die officieel Road-legal zijn…. (ook al is dat dubieus)
@Woody: idd, Aftonbladet = gelul.
Je hebt een punt met het sturen, maar het juist doseren van het rechter pedaaltje is minstens even belangrijk. Laat je het gas teveel los dan zet de slip zich door als lift-off oversteer, en dat verwachten de meeste mensen niet. Het is dan ook een beetje onrustwekkend hoe lang het duurt in de reacties hier voordat er een redelijke verklaring komt voor de crash (onderstuur?) – en dan hebben ze er hier toch veel meer tijd om over na te denken en de beelden achteraf, dat in tegenstelling tot de journalist. Dan is het met zo een giftige kar volgens mij dan ook geen toeval en wou die gast gewoon van zijn M3 af omdat ie er niet genoeg geld voor krijgt anders (niemand wil een miljoen kronen geven daarvoor), maar zijn plan is jammerlijk mislukt ;-)

@Ton: vad är din anknytning till det svenska språket? Har du bott eller jobbat här? Det finns skitmånga holländare i Sverige, mkt trevligt att bo här. Förresten, jag tror att ordet du letar efter är smörgåsbord… smörgås = belegd brood.
@Onehp: tuurlijk is het gasgeven (of juist niet/minder) minstens net zo belangrijk, maar de auto ging nog niet zo dwars dat hij moest liften…. dit had met de juiste hoeveelheid tegensturen (op het juiste moment) nog wel goed kunnen gaan….
@Woody: de beelden en het geluid zijn niet 100% sync. Maar luister naar het geluid en je hoort goed hoe de toeren effe omhoog gaan (begin slip) en onmiddelijk daarna de toeren helemaal vallen (schrik => gas los) en dan pas beginnen de banden te piepen (lift-off oversteer). Is een vaak geziene oorzaak waarom achterwielaandrijvers in de muur zitten aan de binnenkant van de bocht, men denkt de slip te minderen door van het gas te gaan maar het wordt alleen maar erger (dan ben je natuurlijk te laat met sturen). Dus: gaat de achterkant zetten, gewoon rustig blijven en sturen naar waar je wilt…
@woody: ik ben het dus eens met de remedie, maar niet met de oorzaak ;-)
@Onehp: Prima analyse.

Even de vertaalcomputer op ” Jip en Janneke taal” zetten:

Te snel op het gas na de linkerbocht.
Breekt ietsje rechts uit.
Gas los.
Achterkant vliegt naar links.
Te laat met correctie
CSL aan puin :cry:
@Onehp: als hij lift voor de correctie: wth doet hij dan in een 600pk csl op de Ring? (hokje aangevinkt bij ongeschikt)
Als hij lift na de correctie: wtf are you lifting for? or wth not right back on the gas? Als hij te weinig/ te laat tegen stuurt….. kan gebeuren, bad luck, better luck next time.
ooh sonde.
Even andere M3 pakken.
Die tijden wat die CSL neerzet zijn natuurlijk bizar snel. Kom je eraan met je Ferrari.
Overigens heb ik veel M3’s rond de 7:30 zien gaan met kleine motortunning, remmen etc.
@csl: natuurlijk….. wat een kletspraat weer. Een 600pk semi racer rijdt een 7:23 dus alle m3’tjes kunnen met een paar kleine aanpassingen opeens onder de 7:30 rijden….. Man, man man, ga eens met een professionale praten want je beeld op de realiteit is ernstig verstoord.
sebastianchubasco
@csl
die gasten van loaded gaan anders wel voor een paar ton de boot in met al die modificaties aan boord.
een gewone m3 komt niet verder dan 8:05.
wat jij hebt gezien waren waarschijnlijk schimmen want je praat zoals gewoonlijk weer eens onzin…
Er stond mij een tijd van rond de 7.30 met een 300pk E30 M3(de racer dus) op slicks(logisch).

Ik zie dat niet snel gebeuren met een “beetje” aangepaste M3. Bovenstaande gecrashte E46 is dan ook totaal verbouwd.

Blijft overigens leuk om te zien dat een raceauto met de helft van het vermogen ongeveer net zo snel gaat. ;)
Ja die tijd is geen enkel record. Als je kijkt naar gemodificeerde auto’s boven de 1000kg, dan is de 530pk Edo 911 GT2 met 7:14 ook al een stuk sneller.
@w0o0dy
Dat een aangepaste 3serie met 4 zitplaatsen elke exoot naar huis rijdt kun je natuurlijk al heel lang niet hebben. In dit geval slechts een poging uit Zweden! Met zelfs diverse inhaalpoging met sommige natte plekken. Over realiteit gesproken!! Dat jij dat niet kan hebben is pas gestoord!


@mx5/rx8owner
sterker nog dat deed Ac Schnitzer zelfs met een E36 M3 7:36 en dat in ‘ 95 met een ’92er M3.
Een BMW 320d (260pk) deed zelfs 7:22,1 !! even snel als een ACR Viper.

@Heyhuub
Zeker wel een record en zeker voor alle 4/5 zitters.
Die Edo Porsche 996 GT2 RS, 542 PS/1284 kg deed er inderdaad erg snel over: 7:15.63.

Voor de liefhebber:
AC Schnitzer E36 M3 S3 CLSII

http://www.youtube.com/watch?v=MPAZ4fsW4Jo&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=htnjiODHyt8&feature=related
@csl: vertel nog wat meer over die 320d aub…
@Onehp
ooh dat is de Schubert BMW 320d VLN SP10
KlaasKippegaas
Loaded… ja op een een vrachtwagen….!!!!
@ Wooody

geen 600PK maar 532PK, is een heel verschil.
Tis gewoon knap voor een 3 serie maar dat kan jij toch niet toegeven.
semi racer? als of een Maserati MC12 met 632PK geen semi racer is, zon auto is er fabrieks af aan op gebouwd en is alsnog langzamer

jammer van de loaded CSL maar er staat al een nieuwe klaar :D
@csl: je kletst weer zoveel bullshit dat het eigenlijk geen zin heeft om je weer met de feiten om de oren te slaan…. aan jou is dat toch niet besteed.

“Overigens heb ik veel M3’s rond de 7:30 zien gaan met kleine motortunning, remmen etc.”

Dat is absoluut gelul en een VLN auto erbij halen slaat ook nergens op. Dat zijn compleet opnieuw opgebouwde racewagens door professionele teams die op totaal andere banden rijden dan standaardauto’s … Kleine motortuning en wat werk aan de remmen…. gelul. Full roll-cage, aanzienlijk lichter dan standaard, veel lager, compleet andere veren en dempers dan standaard en zo ongeveer alles wat instelbaar is aan het onderstel wordt gebruikt om het maximale uit de auto’s te halen op het circuit…. Dan een link leggen met een standaard m3 met een paar kleine aanpassingen is gewoon onzin.


@GOD: 532,71 RWP en dat is dus eerder meer dan minder dan 600pk aan het vliegwiel (ga maar uit van 627bij slechts 15% drivetrain loss……)

Dat het knap is om die auto zo snel te krijgen…. ja best wel….. maar met een normale m3 heeft het dan ook nauwelijks nog iets te maken en als we halve racewagens gaan bouwen dan is er nog veel meer mogelijk….. dan is ook een GT-R wel onder de 7 minuten te krijgen en een 911 GT3 waarschijnlijk ook wel…..

De loaded M3 is een racer met goedkeuring voor gebruik op de openbare weg…. dat heeft nauwelijks nog iets met de normale m3 te maken en we hebben het al helemaal niet over kleine aanpassingen…. Het is een GTR body kit incl grote/hoge achterspoiler, full roll-cage etc…..

Een auto met 2 keer de torsiestijfheid en een compleet andere aerodynamica dus…..

Dat het ding zo snel is zal me een rotzorg zijn….. dat lui als CSL zulke onzin verkopen en dat lui zoals jij daarin meegaan daar hou ik niet van….. feit is dat de Loaded m3 erg snel is…. de rest van het gezwets van CSL verwijs ik graag naar het land der fabelen.

Ja de Maserati Mc12 heeft ook vrijwel niets met een straatauto te maken…. toch is het wel een standaard productiemodel dat die tijd heeft gereden met goedkeuring voor de openbare weg….
En omdat Maserati Italiaans is, is het hélemaal geweldig natuurlijk…
@rick dos: Ik schat jou een stuk hoger in dan een aantal van die lui met een bmw-bord voor de kop en dan kom je met zo’n slappe opmerking, jammer. Zoals je al kon lezen vindt ik de mc12 ook meer een racewagen dan een echte straatauto (“Ja de Maserati Mc12 heeft ook vrijwel niets met een straatauto te maken…. toch is het wel een standaard productiemodel dat die tijd heeft gereden met goedkeuring voor de openbare weg….”) maar hij is wel af fabriek origineel en geen one-off met het doel om een supertijd te rijden op één circuit. Dat is toch anders dan de ringracer-special van Loaded.
@wOoOdy

Bedankt voor je vertrouwen, maar mijn opmerking is toch vooral gericht op het laatste stukje van je opmerking. Het stuk na “toch”.

Een MC12 is vooral een track oriented auto (je kunt misschien wel zo ver gaan door te stellen dat het een dedicated racer is) die ook nog straat legaal is. De Loaded M3 is ook vooral een track oriented auto die ook straat legaal is.

Het enige verschil is dat de één door een autofabrikant met de steun van autogigant gemaakt is en de ander door, wat je het best kan beschrijven als, een stel veredelde hobbykippen.

Wat is dan knapper? Ik zeg een stel een veredelde hobbykippen…
bmw sloper/killer
mooi weer zo een ding minder
even langs de carossier! is zo gefixt ;)
haha, dikke LOL @ CSL met zn fanboygedrag!!
@onehp

@Ton: vad är din anknytning till det svenska språket? Har du bott eller jobbat här? Det finns skitmånga holländare i Sverige, mkt trevligt att bo här. Förresten, jag tror att ordet du letar efter är smörgåsbord… smörgås = belegd brood.

Jag bor i Uppsala och pluggar foretagsekonomi.
Jag laser också svenska sedan två månader.
Svenska språket är et trevligt språk.

Gaat nog wat stroefjes, maar lezen en verstaan gaat mij redelijk af.
Hoe zit het met jou?
@rick dos: zoals jij het stelt lijkt het alsof die lui van Loaded met een draaibank, lasapparaat wat schroot en wat plakband deze auto in elkaar hebben zitten pielen. Terwijl in feite de componenten bijna allemaal uit de racerij gehaald zijn. Er zijn weinig auto’s waarvoor zoveel professioneel spul gewoon gekocht kan worden. Niet echt hobbykippen niveau maar toerwagen raceonderdelen van specialisten met 10jaar ervaring op een productiemodel…. Vandaar ook mijn kwalificatie “semi-racer”.
@w0o0dy
Ja jongentje, het is allemaal gelul

lol, daar gaan we weer. BMW hater die een schop onder zijn kont heeft gekregen en als een kip rond gaat rennen.
Jij snapt minder van auto’s dan mijn buurmeisje van 6.
@csl: schop onder mijn kont? Van jou zeker? Laat me niet lachen. Jij krijgt steeds de deksel op de neus als je weer eens onzin de wereld in slingert omdat je gezwets makkelijk als onjuist en onzinnig blootgelegd kan worden.
Ik heb niets negatiefs geschreven over de Loaded csl ik heb alleen gereageerd op jou compleet onzinnige claim en je gewoonte er dingen bij te halen die er niets mee te maken hebben.
Als je buurmeisje van 6 al meer snapt van auto’s dan ik, dan moet het wel erg pijnlijkvoor je zijn dat uitgerekend ik je keer op keer de oren was.
Maar goed dat de wet zelfs jouw onzin toestaat onder “vrijheid van meningsuiting”, kunnen we allemaal nog eens lachen.
Is helemaal niet raar !
Hij laat gas los bij uitkomen bocht, dan verlies je druk op de achterkant vervolgens KAN ie weg schieten. Zit er trouwens dik in beetje vochtig wegdek en grote kan dat je m niet meer houd. Is het niet vochtig kan het zijn dat je banden happen krijgt de carosserie alsnog een klap en die ”energie” moet eruit. Logisch toch.
Als jullie dat niet weten moet je ook geen berichten posten dat je 200+ rijdt als je niet eens weet wat een auto doet bij bepaalde manoeuvres. Is het dus niet verantwoord. Amateurs…
Een snelle wagen betekend niet dat je dan goed kan rijden. (doel ik niet op die gast van het filmpje)

Nee ik ben geen drifter o.i.d. vind ik maar nutteloos circuit is gemaakt voor snelheid niet om op te ”harry-en” doe je maar op ( overzichtelijke! ) landweggetjes. Sommige dingen hoor je gewoon te weten als je in een auto stapt, nou heb ik wel het voordeel van vroeger maar, je hoort je eigenlijk sowieso te verdiepen in de ”belangrijke” dingen waar je je mee bezig houd.


gr.
giuliettalover
Niemand vertellen: Loaded schijnt de wagen te hebben gerepareerd en gaat dit weekend testen op de Ring!
@ Lukas

Moet jij eens opletten hoevaak er gedrift wordt op een circuit. Overal, met elke auto. Of het nou vochtig is, of andere zaken, boeit even niet.
Deze crash kon ook met een andere auto gebeuren, gewoon puur toeval.
En wat je zegt over het scheuren over overzichtelijke landweggetjes…
Dat is 10x zo gevaarlijk als dat je hetzelfde op het circuit doet. Daar staan bijna altijd hulpdiensten paraat, zodat jij snel naar het ziekenhuis kan worden vervoerd.
Landweggetjes zijn vaak afgelegen. Mocht je dan toch crashen en je bent al zwaargewond, dan is er vaak niemand in de buurt om je te helpen, en de hulpdiensten kunnen er wat lastiger bij.

Dus.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).