De 10 lichtste auto’s van Europa

Auteur: , 74 Reacties

Auto's onder de 1000 kilo...

Naast een efficiënte motor/aandrijving is het besparen van gewicht de belangrijkste manier om auto’s zuiniger te maken. Interessante informatie voor milieufreaks dus. Het Duitse Auto News maakte daarom een lijstje van de lichtste auto’s uit Europa. De Fiat 500 (940 kilo), Daihatsu Copen (925 kilo), Fiat Panda (915 kilo) en Suzuki Alto (880 kilo) haalden de top 10 net niet, maar klopt het lijstje wel? (via autobloggreen):

Nr Naam Power Motor l/100 km (mpg) kg (pounds)
10 Toyota Aygo 1.0 68 pk 0.998 l 4.5 (52) 875 (1929)
9 Morgan 4/4 1.8 16V Lowline 111 pk 1.796 l 8.2 (29) 868 (1913)
8 Peugeot 107 70 Petit Filou 68 pk 0.998 l 4.5 (52) 865 (1907)
7 Daihatsu Trevis 1.0 Junior 58 pk 0.989 l 4.8 (49) 865 (1907)
6 Lotus Elise S 136 pk 1.796 l 8.3 (28) 860 (1895)
5 smart fortwo cabrio 1.0 mhd pure 71 pk 0.999 l 4.4 (53) 855 (1885)
4 Chevrolet Matiz 0.8 S 52 pk 0.796 l 5.2 (45) 850 (1874)
3 Toyota iQ 1.0 68 pk 0.998 l 4.3 (55) 845 (1863)
2 Daihatsu Cuore 1.0 70 pk 0.998 l 4.4 (53) 840 (1851)
1 smart fortwo cabrio 1.0 mhd 45kW 51 pk 0.999 l 4.3 (55) 825 (1818)



74 reacties

een beetje oude auto weegt dit ook,
Caterham R500 Superlight: 506 KG…
Pff, ze vergeten Nederland. De Carver, Donkervoort enzo zijn vele malen lichter. En dat zijn ook gewoon auto’s!
Ik vind het een slecht incompleet lijstje. er missen veel auto’s zoals: donkervoort, westfield, caterham. en een burton weegt volgens mij ook niet zo heel veel.
Onzin-lijstje inderdaad. Waar zijn Caterham, Westfield, Ariel, Donkervoort enz, enz… Als ze de Morgan 4/4 erbij zetten, dan verdienen zojuist genoemde merken ook een vermelding.
Volkswagen 1-litre car: 290kg
@Renaultfreak,

Klopt! Een Golf 1 uit 1981 doet slechts 780 kilo! Vergelijk dat eens met de nieuwe Polo… :shock:

Maar met wel doel is dit lijstje gemaakt? Je zoekt niet maar de lichtste auto, als je een gezin van vijf hebt! En als je vrijgezel ben, hangt alles af van je budget…

BTW, best zwaar zo’n Japans doosje…
Suzuki swift 1.3 (bj: 2003) 765 kilo!!!!!
Klopt niet hoor.

De aygo weegt slechts 765-775 kg en zou dus op nummmer 1 horen te staan. De IQ is wat zwaarder dan de aygo.
De Fiat 500 weegt 840KG geen 940KG en de Fiat Panda weegt ook 815KG i.p.v. 915KG. Vraag me af waarom er 100KG bovenop geteld is :S
@david: ja mijn aygo was maar 765 kilo, snap dus niet echt waarom er 100 bij komt? rijklaar gewicht misschien?
Een betere ontwerper
Lichtste auto’s UIT EUROPA en dan staan er aziaten in (en een heuse chevy…


…matiz…).
Citroen AX 1.1i
Waar is de C1?
Meestal is er sprake van opgegeven gewicht bij de fabrikant die zonder enige optie is en zonder vloeistoffen. Zet je hem op de weegschaal blijkt die in een keer inderdaad 100kg zwaarder.
Verschil in gewicht: volgens een of andere Europese regel moeten de autofabrikanten 100 kg oid bij het leeggewicht optellen. Dat representeert dan de bestuurder en wat benzine.
jammer dat bijvoorbeeld Donkervoort niet bij staat


@Franco
in een smart kan je volgens bij niet met zn 5en in :)
@ranco
had het verkeerd gelezen.
caparo T1?
al die auto’s als caterhams, donkervoorts, atoms, caparo’s enz enz wegen vele malen minder.
Wel apart dat de Aygo, 107 en C1 niet hetzelfde wegen.
mijn 205 1.1 weeg 750 en rijdt 4.7/100. Veel leuke wagentje dan zo’n suffe toyota.
Ik ben nu een beetje aan het bladeren door de top gear magazine koopgids. Ik ontdek hier redelijk vaak fouten in maar de cijfers die hier staan matchen er al helemaal niet mee…
Nou dan doet mijn Toyota Starlet uit ’93 et niet slecht met 750 kilo en 77 pk….
Gokje: Met “De 10 lichtste auto’s van Europa” worden de modellen bedoelt die minder dan 1000 kg wegen en VANDAAG DE DAG nog geproduceerd worden en in Europa VERKOCHT worden…niet dat ’t alleen maar Europese merken zijn…
Goede prestatie van de Lotus, al was dit lijstje wel een beetje voorspelbaar…
Enneh… jullie vergeten de Greenbird ;) .
Die heeft ook nog eens nul uitstoot :D .
Zuiniger?

Het besparen van gewicht is SPORTIEVER. Als de marketeers dat er eens in zouden gaan pompen. Zuiniger is dan weer mooi meegenomen ;-)

Allemaal in een getunede 270 kg 1-liter auto, wel vastzetten met haringen als je hem parkeert.
Caparo T1? Ook een europese auto..
Die Lotus Elise is anders ook wel eens lichter geweest, toch zonde.
Ik heb hier een Fiesta MK1 1.1 (1982) staan en die weegt maar 720kg.
Smart ForTwo 725-780 kg
Chevrolet Matiz 751-771 kg
Daihatsu Cuore 765-775 kg
Citroen C1 765-810 kg
Peugeot 107 765-810 kg
Toyota Aygo 790 kg

Donkervoort 630 kg
Carver One 643 kg
etc.
Wat een dom artikel + lijstje. Sorry.
Ik heb hier een Daihatsu Charade 1.6 GTI staan met 105 pk (1995) en die weegt maar 870 kilo ;)
* bedoelt moet natuurlijk bedoelD zijn…
Maar de Donkervoort ontbreekt idd… :roll:
Nou, doe mij die Morgan dan maar.
Voor alle comments van de Donkervoorts/Caterhams/Caparo’s, koop lekker een fiets, die wegen maar 20kg oid
www.porsche-blog.nl
Waar staat Neerlands trots?
Het gaat over de lichtste auto’s uit Europa.
Maar enkele Toyota’s, een Daihatsu etc. komen uit het Oosten.
Dus niet uit Europa?
een lichte betaalbare zuinige complete auto neerzetten is zoveel knapper dan een peekaa monster met toeters en bellen ..
@The Master

ik weet niet maar 20 kg voor n fiets nog redelijk aan de zware kant.
Nee ik pak wel een sparta ion van 25 kg, maar wel met trapondersteuning.

topsnelheid: 28 geeikte kilometers, dan houd ie op met ondersteunen…
of gaat het om verkoopbare auto’s van europa
Catherham is de lichtste…klopt dus niet
En waar om staat onze Nederlandse trots niet boven aan??
Donkervoort wordt bij dit soort dingen totaal vergeten terwijl het thuis hoort in zo’n lijstje!!!

Kom op Mannen we moeten wel onze auto bouwers blijven steunen en hen in dit soort lijsten te plaatsen
Bv Donkervoort mist, die weegt 680 kilo (De D8)
Bij fuel staat overal (Gas). Misschien verklaard dat waarom de helft mist.
Moeten ze ook maar eens formule 1 auto toelaten op de weg.
moeten minimaal 605 kg wegen. En met een beetje brandstof erin rond de 650 tot 690.
ik heb hier een kartonnen doos met wielen en die weegt nog niet eens 5 ons dus ja waar gaat dit eigleijk nou over.
Leest niemand nou iets hier?
‘De Fiat 500 (940 kilo), Daihatsu Copen (925 kilo), Fiat Panda (915 kilo) en Suzuki Alto (880 kilo) haalden de top 10 net niet, maar klopt het lijstje wel?’

dusss….
Waar is de Ariel?
btw, mijn foto bovenaan ;)
@GallardoSE: yep, bedankt voor die foto! Heb em gelinkt naar AJ ;)
@linkinparknl, mischien gaat het om auto’s die nu in productie zijn..
CAaaatherhaaaaaaaaaam!

Porsche 914

Ariel Atom

Donkervoort

Caparo

orginele kever
Wat een onzinlijstje. Op Autoweek.nl kun je auto’s onder andere vergelijken op massa. Daar komen de Carver, Cuore, Donkervoort en Smart Coupé als lichtsten uit. Welke slimmerd heeft er bedacht dat de Cabrio lichter zou zijn dan de Coupé? :roll:
Caparo T1? Ook een europese auto..

jup, engels
Die Elise is tof :D Best een betaalbare auto, eens ff checken :D
En de Fiat Seicento dan???
De oude Ford Ka weegt volgens mij ook veel minder, de nieuwe weet ik niet zeker.
Citroen C1 dan?
Mijn ford fiesta 1.1 91′ 803 kg
’t weegt nog minder en ’t kot eraan:
http://evolution.loremo.com/content/view/98/141/lang,de/
mijn old timer mini cooper weegt 610 KG.
vermogen 70 pk uit 127 cc
verbruik 1 op 12 ongeveer(hangt van je rechtervoet af)

geen wegenbelasting
geen katalysator
gewoon lekker karten
Zowel de oude als de nieuwe Ford Ka en Ford Fiesta zitten onder de 1000 kg.

De nieuwe Ka zit met zijn 840 kg zelfs lager dan het vorige model. (865 kg)
Bobs auto weeg 2100 kg … … Bob’s auto eet Smarts voor lunch …
Er worden twee categorien gebruikt voor het gewicht; de DIN (het voertuig inclusief alle smeermiddellen, vloeistoffen, etc en accesoires (bijvoorbeeld krik) en de tegenwoordig toegepasste EU-norm waar het gewicht met een rijder van 68kg+7kg bagage plus een benzinetank die 90% vol is…
en mijn 2cv(‘s) dan? 600 kg…
Pff, mensen met hun donkervoorts en caparo’s…

Het is gewoon een rationeel lijstje met ‘echte’ productie auto’s, geen vage exoten waar er twee per jaar van gebouwd worden.

Volgens mij worden van alle auto’s op het lijstje minstens 1000 stuks per jaar verkocht. Als je dat even als norm aanhoudt klopt het lijstje al een stuk beter, alleen de Morgan is dan een beetje raar.

Wel grappig dat, buiten de Lotus en de Morgan, van de ‘normale’ auto’s op de lijst de Daihatsu de beste power/weight ratio heeft.
Wat heeft dat nu met milieufreaks te maken??? Ook in het zware segment draait het om gewichtsbesparing!!! Of vind u auto’s van 2 à 3 ton nuttig?!
Wat Mairsil al zegt, het gaat om normale auto’s.
en wat doen we met een dergelijke lijst…?
@Buyck .. yup .. die van mij weegt meer dan 2 ton en is zeer nuttig voor mij.
Ik heb een 2cv4 gehad, 560 kilo.
Wat boven in de tekst staat is ware onzin!!!

Wij rijden Chevrolet matiz new model 2005!
En wij hebben een 1 liter en het gewicht is daarvan 770kg staat op kenteken.

Een 0.8 liter is dus beduidend lichter!!!

M
Caparo T1:
Gewicht: 575KG
Vermogen: 575PK

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).