
Autodealers en -importeurs vallen bij bosjes om, maar Opel hoor je niet klagen. Integendeel, Opel is dik tevreden met de huidige situatie. Moederbedrijf General Motors is behoorlijk aan het kwakkelen (understatement of the year) en GM krijgt morgen te horen wat de voorwaarden zijn van het reddingsplan van Obama. Aan dochter Opel zal het momenteel allemaal niet liggen.
Eerder schreven we al dat Opel extra productiedagen introduceert voor de populaire Insignia en inmiddels is bekend geworden dat de Duitse autobouwer de beste kwartaalcijfers in 10 jaar heeft genoteerd. De sloopregelingen zoals die in landen als Duitsland, Turkije en Italië van kracht zijn hebben de vraag naar nieuwe Opels een flinke impuls gegeven. In de eerste drie maanden van dit jaar werden maar liefst 60 procent meer auto’s verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Het gaat hier om 120.000 extra auto’s. Opnieuw zijn de wijze woorden van Cruijff van toepassing: Ieder nadeel heeft een voordeel.
Krijgt ’t woord SlOpel ineens ’n heel andere dimensie…
Leuk en aardig voor Opel.
Let wel op dat dit te vroeg gekochte/verkochte auto’s zijn.
Het enige wat ze dus nu hebben bereikt is dat mensen NU een auto hebben gekocht en dit dus niet meer over 1 of 2 jaar doen.
Het naar voren halen van de verkopen/productie is tijdelijk goed voor het bedrijf maar op een bepaald moment gaat Opel de teruggang nog steeds voelen.
Als middel om een tijdelijke dip in de vraag te overbruggen, lijkt het te werken. Mits die dip tijdelijk is. Vreemd eigenlijk dat de fabrikanten het niet zelf financieren overigens.
En al die kopers zijn in ieder geval 6 weken hun crisis gevoel kwijt, totdat ze net als iedereen weer in een gebruikte auto rijden!
Doen ze goed, ik ben er toch blij mee. Is dit een stap richting een zelfstandig merk?
Emile weer met zijn achterhaalde opmerking die we nou wel vaak genoeg hebben gehoord.
Ga eens even lekker met je Marokkaanse vrienden verenigen op de taxi standplaats.
On topic:
Goed om te horen, zoals hierboven ook al is vermeld hoop ik dat het positief blijft in de toekomst.
Zo’n sloopregeling is enkel zinvol als je er de overproductie mee kan kwijtgeraken. Het kunstmatig naar voor halen van de productie (wat Streafer al zei) is geen oplossing. Integendeel.
Maar is er nog een ander negatief effect : kopers raken gewend aan onrealistisch lage prijsniveau’s. Probeer dan later als fabrikant een normale prijs te krijgen voor je wagens … Dat wordt knap lastig.
Daarom denk ik dat een slooppremie van 1000 euro beter is dan eentje van 2500.
opel en beste in 1 zin -1
Ik weet iets leuks voor een drankje: “Eaux Bama”
@ [email protected]: …of ’n geurtje…
sloop regeling betekent , meer werk in de sloop branche ,staal hergebruik kunstoffen noem maar op , dus werk gelegenheid zeg maar .
@ Wollie: je hebt het over een eenmalige premie. Een auto is geen brood dat je elke dag koopt, dus ‘wennen’ aan die premie doen mensen volgens mij echt niet.
Vectra-rijders vinden de tijd eindelijk rijp genoeg om hun mislukte koffiekop in te ruilen voor een Insignia.
Trouwens, het is “Ieder nadeel heb z’n voordeel.”
ik heb nog nooit een insignia zien rijden :/
Knap van opel!
Die insignia’s beginnen nu eindelijk te lopen lijkt het wel. hier in de buurt rijdt een zwarte rond en af en toe zie je ze wel eens op de snelweg.
Overal
Power
En
Luxe
;)
ik zie de insignia ook wel eens rijden 2 week geleden zag ik bij de opelgarage hier in duitsland ook al een sports tourer staan is mooie auto
alleen zag hem laatst in de autobild staan als die kofferklep open staat lijkt die vorm net op de achterkant van een nissan micra zon nieuwe :P
In Turkije worden met die slooppremie veel Astra’s gekocht. Goed voor Antwerpen :D
@ henk, Het denigrerende taal gebruik van jou is zelfs slechter dan de opmerking van Emile_Benz en kinderachtiger dan je nickname. Slaat helemaal nergens op. Alleen maar stigmatiserend. Maar dit zijn woorden die je woordenschat te boven rijzen. Dus niet meer doen…
On topic: Ik denk dat Opel het nog eens heel aardig gaat doen. Ik vind de Isigina een mooie auto (staat hoger op mijn lijstje dan de Passat) en als dit een start is van de nieuwe design van Opel… De nieuwe Astra vind ik er ook niet onaardig uit zien. Het gaat weer spannend worden aan de top! En dat zegt iemand die werkelijk helemaal niks met Opel heeft, vooral de astra’s van 1992 t/m 2005 vind ik werkelijk vreselijk!! Maar Opel verdiend bij mij een nieuwe kans!
@ Henk Spermatank: Liever vrienden van marokkaanse afkomst, dan types die op jou lijken… Bovendien was die opmerking van mij niet serieus… :!:
De rest heeft arjens al gezegd…
ik vind de insignia zelf niet mooi, maar in tijden van crisis gaat iedereen goedkopere autos kopen, Dacia draait ook overuren om aan de vraag te kunnen voldoen.
Toch nog leuk om te horen dat dankzij de sloopregeling niet alleen VW maar ook Opel er beter van wordt. Dus het is toch wel ergens goed voor. En de Insigna heeft Opel ook al een handje geholpen.
Sloopregeling, lagere nieuwprijzen en om de 4jaar een nieuw model.
De restwaarde van een gebruikte auto zakt steeds sneller en wordt in die zin steeds meer een wegwerpartikel, over duurzaamheid gesproken.
En waarom doet nu juist Opel het zo goed in de landen met sloopregeling? :?
@ Citrofiel
Volkswagen ook. Daar was nog een bericht over.
Ff iets rechtzetten;
In Turkije heb je geen sloopregeling. Op dit moment is bijna de hele onverkochte voorraad toch verkocht omdat de regering de BTW tijdelijk voor een periode van 3 maanden van 18% naar 1% heeft teruggebracht. Dit heeft ervoor gezorgd dat fabrieken weer overuren draaien om aan de vraag te voldoen… Geweldig initiatief!
@ Das Auto; O ja, dat is al even geleden, maar je hebt gelijk. VW en Opel doen het dus goed door de Duitse subsidies. Plan werkt. Maar worden auto’s van andere merken nu ook zo’n stuk meer verkocht, of gaat het echt vooral om de Duitsers? En in Italië? Worden daar vooral meer Fiats verkocht? Oftewel: Ik zoek ergens een lichtpuntje voor de Fransen. ;)
@ Das Auto; Jasses, wat heeft VW in Duitsland toch een ongekende koppositie:
Februari 2009:
VW 55.055
Opel 22.112
Ford 20.841
14. Citroën 6.398
Hoewel, in Italië is iets vergelijkbaars met Fiat:
Februari 2009:
Fiat 41.414
Ford 16.904
Opel 12.136
VW 10.764
Citroën 7.971
Maar dat is eigenlijk irrelevant.
Duitsland, januari 2009
VW 38.113
Mercedes 17.495
BMW/MINI 16.387
Ford 14.839
9. Citroën 6.427
In februari werden in Duitsland ongeveer evenveel Citroëns verkocht, dus helaas geen voordeel voor hen… Of het moet in maart ineens anders zijn. Maar daarin zijn ze niet de enigen: BMW/MINI verkocht zelfs minder, ondanks de slooppremie!
@ Das Auto; Oeps, via (heel leuk!) en echte bron.
Yep, Ik heb er één. een zwarte cosmo 5 deurs 160 PK met sportzetels, navi DVD800, 19″ en AFL. Dit is de eerste keer dat mensen spontaan stoppen om te kijken als hij ergens geparkeerd staat. Maar ik werk er dan ook voor… Heb in november de Astra ongecamoufleerd in Russelsheim gezien en de Meriva gecamoufleerd. Maar hij stond wel stil, dus heb rustig kunnen kijken. De Movano komt er in september ( voor én achterwielaandrijving). Schrijf Opel nog niet af…