No joke: Porsche 911 diesel

Auteur: , 122 Reacties

Porsche gelooft heilig in diesel, maar ze zijn bang voor heftige reacties. Daarom worden consumenten langzaamaan vertrouwd gemaakt met de brandstof van de duivel. Zoals we weten is er reeds een Cayenne Diesel en zal er ook een Panamera diesel komen. Maar ook een 911 diesel is niet uitgesloten.

Na de overweldigende belangstelling voor de oliegestookte Cayenne heeft Porsche besloten onderzoek in te stellen naar de mogelijkheid voor het lanceren van een dieselvariant van de 911 en Cayman. Volgens het Duitse merk is er grote belangstelling vanuit met name de zakelijke markt, en wie is Porsche om daar niet aan te voldoen?

Was het maar een 1 aprilgrap…



122 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
is het zeker dat dit geen 1 april grap is:O maja wie weet..als ze er nog een V10/V12 diesel in mikken..met meer dan 500pk en een enorm berg NewtonMeters:P
haha
Nu diesel winnaar is in LeMans,waarom niet>
Omdat het stinkt :P
lol @ Guido
als ze dat doen is Porsche voor eeuwig afgeschreven voor mij.

zoek je maar een andere roetsproeier !
@LJ heb je er ooit aan gedacht dat een V10/V12 stukken groter zijn dan die V6’jes die er nu achterin liggen?

ik denk dat als het echt is het wel slim is.. opzich is er geen reden om er op tegen te zijn.. je hoéfd het niet te kopen, het is gewoon naast de benzine motoren.. ik stoor me er niet aan.
gewoon een uitbreiding, wie een hoge omzet wil zal ook een uitgebreid assortiment moeten hebben.. voor ieder wat wils.
lol i take that back

het is natuurlijk 1 april vandaag he :P
Het is jammer, maar het was toch al duidelijk dat dit vroeg of laat zal komen. Maar als Porsche er gewoon een hele, hele, grote turbo op schroeft zal die wel een lekker koppel krijgen. Dan is het toch niet zo erg? Toch??? :cry:
Geen bron en geen persbericht?
Nee laat maar.
Overigens is er natuurlijk geen woord van gelogen, de mogelijkheid is er natuurlijk altijd
Ik miste dat zwarte plukje al in mijn putje vanochtend.
-edit: probeer het eens met meer woorden-
Duidelijk een 1 April grap!
Anders staat er altijd een bronvermelding bij.
Hier niet –> uit de duim gezogen

…En gelukkig maar :mrgreen:
Eindelijk! Waarom hebben ze dit niet veeel eerder gedaan? Misschien ook nog LPG voor de toekomst?
-edit: probeer het eens met meer woorden-
dan toch maar een Range Rover. Als er dan toch een diesel in gaat, dan graag een een biturbo, is compacter.
@freek: we hebben wel vaker primeurs hoor.
Zie bv dit recente bericht over de lp650-4, stond ook geen bron bij maar was niet gelogen…
hmmm, weerr een, hahaha, was de vandaag ontvangen brief van het faillisement van mijn werkgever maar een 1 april grap… Ligt het nu aan mij of zijn er dit jaar veel grappeb uitgehaald??? Waaronder een paar hele goede…
Lijkt me niet dat het een 1 april-grap is dat diesels voor de 911 “niet uitgesloten” zijn. Zou nogal dom zijn om een aandrijvingsvorm bij voorbaat uit te sluiten.
Diesel is voor homo’s…
haha, ik zag de roet op de foto pas de 2e keer dat ik ‘m bekeek :)
fail -1
poorsche -1
1 april -1
diesel -1
opgefokte kever -1
jdm krijgt een ban +1.

Hoepel toch op met die kl*te -1tjes stom kl*te kind!
Ben benieuwd! Denk alleen dat de handling wel wat achteruit gaat met een zwaar diesel blokje achterin
het wordt eens tijd dat de ouderwetse benzinefreaks hier gaan beseffen dat er met diesel heel veel te halen valt (en trouwens al heel veel behaald is de afgelopen 10 jaar).

Vergeet de dikke rookpluimen van een Mercedes 300D of de mythe dat diesel alleen voor vrachtwagens is. Een goede dieselmotor zal in de toekomst zuiniger en schone zijn dan een benzine, met vergelijkbare vermogens en veel en veel meer trekkracht. Daar zou je als autoliefhebber toch gewoon van moeten genieten ipv alsmaar af te geven op alleen het feit dat het diesel is…
-edit: probeer het eens met meer woorden-
Natuurlijk een super idee,
Maar dr is nog steeds iets dat blijft knagen in mn hoofd en ik weet niet wat,
………………………………owja tis 1 april
Qua koppel wint iedere diesel het van een benzine, dus laat maar komen!

@vwpassat3.2
Je hebt helemaal gelijk, dat stompzinnige + en – gedoe hoort thuis op het forum van de Fabeltjeskrant en niet op Autoblog.
@jdm

Als je geen zinnigs woord kunt reageren: jdm = 0
Ga maar weer in de zandbak spelen.
oeeeeeeeeeh nu doet mn hart wel al klein beetje pijn :(
Mocht dit geen 1april grap zijn ben ik voor :)
diesel word zwaar onderschat dus laat maar komen dit.
@Patrick
In welke P911 ligt een v6 dan? je zal hopelijk een 6cilinder boxer bedoelen ;)
Kan best zijn dat het geen 1 april grap is.Porsche was ook al serieus diesel aan het overwegen in de volgende generatie boxsters…

http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/17/volgende-porsche-boxster-komt-met-dieselmotor

@Patrick: geen V6, wel een boxer 6 ;)
en waar komt dit bericht vandaan..?
als je google’t op porsche 911 diesel komt er weinig uit..

tja toch die 1 april
@Kyanite: “Qua koppel wint iedere diesel het van een benzine, dus laat maar komen!”

In jouw wereldje misschien…Get your facts right !
Ik zie de grap niet, dit is gewoon binnen een aantal jaar de realiteit. Sad but true! Ik hoop alleen dat echte sportautofabrikanten er niet aan mee gaan doen, al lijkt Bentley me de volgende te gaan worden die z’n ziel aan de diesel gaat verkopen!
@ Stef_4: ik heb het even geprobeerd en kom toch echt op een kleine 700 hits, 1..26 miljoen zelfs als ik de quotes weghaal. Daar komt bij: als het een primeur is dan is het logisch dat nog niet veel mensen het weten te melden.
Mss als ze een boxer diesel zouden ontwerpen zoals Subaru dat het nog wel wat kan worden. Het lijkt echter wel wat surrealistisch een Porsche met een diesel. In de Cayenne tot daar aan toe, maar in een 911 is het iets anders.
@ Svenska Aeroplan Autoblog.
Kom je aandacht tekort ofzo??

OT: Whahahaha! :D
Jammer dat sommigen het niveau zo laten afglijden naar dat van de Telegraaf, ga dan daar je gal spuwen en je domme opmerkingen plaatsen.

Back on topic: 1 april of niet, ik zie de winst niet in een diesel uitvoering. Voor de gewone man met een lease auto die erg veel kilometers maakt is het misschien rendabel, maar een Porsche diesel als lease auto…….. op dat soort bedragen merk je diesel rijden niet eens meer.
met een subaru boxer diesel dan?
Het was vandaag toch 32 maart?
gilein brouwer
hahaha grappig!! en nu maar wachten op de eerste veyron die op water rijdt ;)
Waar de neuk onderzoeken die onderzoekers dan wie het wel en niet wil?! Op café in Tirol, daar is diesel toll. Als ze het hier lezen, waar echte autoliefhebbers (nou… Eh…) bijeenkomen, zal ik ze het eens duidelijk maken. NEEN!
Wat gaat er mis bij Porsche? Jezus m*therf*cking christ! Denk eens aan de cultuur, de heritage, de… Auto’s… :( Nouja, zo’n vaart zal het wel niet varen zeker? En de topmodellen + benzinemodellen zullen blijven, toch?
wie heeft daar z’n best lopen doen met Paint?
Dit gaat op erg veel weerstand stoten. (een bewijs dat ook Porsche zwak is!)
Als dit waar is, dan moeten ze wel bij Subaru aan kloppen voor een motorblok.

In een 911 komt geen andere motorblok in dan een boxermotor.

Maar laten we het niet hopen, dadelijk komen er meer sportauto’s met een diesel.
Dit is nog wel de slechtste 1 aprilgrap……
Morgen is het 2 april, dan kunnen we zien hoe reeel dit bericht is.
Trouwens, welk blok zouden ze er dan in hangen? De 2-liter is, in de veronderstelling dat ie in de Cayman komt, al te zwaar opgefokt. En de 911 moet steeds ver boven zijn kleine broertjes staan (of laten ze dat idee ook al varen???!!!). Blijft dan over: de 3-liter met 240+ pk. Dat blok weegt aardig wat, en ik zie zo’n zware achterkant niet goed komen… Zou Porsche niet beter de weg van RUF volgen (elektrisch)?
@autoblog:

Kijk nou eens wat jullie die arme vlaeminck aan doen, straks gaat hij nog huilen…
diezels klinken als vrachtwagens, daarom nooit een diezel voor mij
Ik heb een nieuw idee voor autoblog: op 1 april geen ”autonieuws van de straat” meer. Alles wat je op 1 april doet wordt toch niet geloofd…
Leuke photoshop!
Dit lijkt me technisch ook onmogelijk. Ik geloof niet dat er een V8 of een V10 diesel in een 911 past. De 3.0 TDI zou er wel in kunnen passen maar die levert niet genoeg vermogen voor een 911.

@ Saab

We weten nu wel dat je diesels voor homo’s vindt…
Wel lekker voor de Nmmetjes.
Maar niet echt heel erg lekker qua vermogen.

@ gilein brouwer

Niet zo moeilijk.
Plak er een paar grote plastic tonnetjes aan en iedere waggie kan op water rijden ;) .
Alhoewel, zelfs de Veyron zal niet veel grip hebben op water…
@Renjie: that would be me ;)
porsche is toch eigenaar van volkswagen? die hebben tdi-tjes genoeg. best lullig rij je met jij porsche met het zelfde dieselblok als in zo’n lelijke golf.
gogogomagazine.com
Gelukkig hield ik toch al niet van Porsche, dus het kan mij eigenlijk niet zoveel boeien;)
@ Casper

jullie gebruiken (bijna) altijd een bron en anders worden jullie wel als bron gebruikt, oftewel iedereen neemt het van elkaar over en ik zie nog steeds weinig staan bij de rest..
en als je google’t is het vaak iets van: porsche cayene DIESEL vs porsche 911 gt3…vandaar dattie porsche 911 DIESEL vindt;)
Op google vind ik wel wat info over de voorzieningen in het uitlaatsysteem die nodig zijn om een diesel aan Euro6 te laten voldoen. Dat past bij een 911 nooit achterin.

Ik denk dat de volgende dan ook overstapt op een motor voorin, of de uitlaatgassen als een soort extra downforce generator aan de voorkant van de auto naar buiten geleid zullen worden.

Het werd ook wel eens tijd, de motor voorin, de techniek heeft het achterhaalde aandrijfconcept op allerlei andere gebieden ook al ingehaald :lol:
Hoeft geen aprilgrap te zijn… Een goeie diesel kan ook sportief (genoeg) zijn. En veel mogelijkheden om te scheuren en te driften zijn er niet in de lage landen. Als Audi Le Mans kan winnen met een diesel, waarom zou een 911 of R8 dan geen diesel kunnen gebruiken?
Diesel blok? 911?

*gaat Pendulum luisteren*
@bozewolf

dat krijgt porsche pas voor elkaar als ze electrisch gaan :mrgreen:

Batterijen kan je overal kwijt, zelfs voorin.
Ja diesel is zuiniger dan benzine.
Ja diesel geeft van nature meer koppel dan benzine.
Ja diesel is zuiniger(of wordt zuiniger?) dan benzine.

In tegenstelling tot de verstandige keuze die diesel heet, zal een echte petrolhead ondertussen op z’n knieën smeken voor benzine, omdat een diesel qua geluid en emotie nooit tegen benzine op zal kunnen.
in de derde zin moet zuiniger schoner zijn natuurlijk.. w00ps!
1 April, ha-ha. Er staat én geen bronvermelding én geen quote. Dubieus zaakje… Ook het feit dat Diesel helemaal niet bij het hoogtoerige Porsche karakter past maakt het een vreemde kwestie.
@ Laurent

Ironisch, maar een petrolhead zou nooit voor diesel gaan, puur omdat de term petrolhead dan niet meer relevant is.
boeiend dat er diesel in komt, zal waarschijnlijk net zo goed lopen als de 35d motor van BMW.

Goed voor de verkoopcijfers en nog veel beter voor het straatbeeld.

Zie mezelf al rijden in een 911 leaseslet ipv A6 3.0TDI


Zonnig vooruitzicht zullen we maar zeggen.
Als je het erg letterlijk neemt wel. Petrolhead betekent niet benzineliefhebber maar gewoon auto-gek. Om dan enige verwarring te voorkomen, een autoliefhebber zal (naar mijn mening) nooit voor een diesel kiezen.
gilein brouwer
@banaflip

als brandstof he!!! maar als je inderdaad er een ton aan plakt vaart ie wel.

nee er zal alleen een diesel in een 911 komen als een miep haar leaslet bluemotion polo met 30 ( hij kan toch niet harder) in de achterkant van je 911 parkeert ;)
Straks gaan ze nog milieuvriendelijke budgetmodelletjes bouwen à la Aygo, ‘omdat de markt daarom vraagt’… :roll: Porsche zou moeten weten dat ze niet alles moeten doen waar de markt om vraagt, ooit zul je te ver gaan en zal je imago naar de knoppen zijn.
lijkt me geweldig! rij nu a5 3.0l diesel maar had heel graag een 911 willen kopen maar met meer dan 100.000km per jaar wordt benzine gewoon te kostbaar als het ook nog iets “sportiefs” moet zijn. Laat maar komen dus die diesel!

…normaal zal ik nooit reageren op meningen van anderen maar nu toch 1 keer…mijn ervaring is dat de mensen die zo ageren tegen diesel vaak (i) geen idee hebben waar ze over praten en (ii) beperkte hoeveelheid tijd/km op de weg doorbrengen. Idd. een benzinemotor klinkt “mooier” en hangt doorgaans beter aan het gas maar een sterke diesel voldoet in 99% van de gevallen. Oh..en als je dan toch echt een “sportief” rijgevoel wilt beleven moet je niet in een auto rijden maar op een mooie sportieve motor..
@MCM

Het is dat ene geval wat je bij blijft, en dat is vaak de eerste. Dan liever met een Naomi dan een Aimee ;-)

OT: een 911 diesel lijkt me over de hele levensduur van zo’n auto gezien geen succes. Alhoewel dat vooral aan het belastingregime in Nederland ligt.
Volvo_440_turbo
@ MCM

Toevallig heb ik rechtover mijn ouders gepraat met iemand met een A5 tdi met 240 pk, hij sprak over om een Porsche 911 te kopen. De A5 stond te koop.
Ben jij dit toevallig niet?
Het was in Rotselaar, het zou wel erg toevallig zijn!

Grtz
@Laurent

ja, vergeet niet de katalysator voor de diesel, anders wordt de lucht een rommeltje.
@ volvo nee ik denk niet dat ik met je heb gesproken…ik woon in neuss (dld) maar werk voornamelijk in NL (ben ook NL’er) probeer altijd zo’n 300k km te rijden met een auto en dan weer een nieuwe te kopen.

groeten
Volvo_440_turbo
@ MCM

Het had gekund, toen ie over de Porsche begon, fluisterde ie tegen mij, zijn vrouw mocht het namelijk nog niet weten, wel grappig…
@Laurent: Nee diesel geeft van nature niet meer koppel dan benzine, het is de turbo die daar voor zorgt.Zet op een benzine dezelfde turbo en bye bye, zwaai zwaai diesel.

Komt er dan nog eens bij dat die benzine dan ook nog eens zuiniger wordt omdat de motor geen moeite meer moet doen voor lucht aan te zuigen aangezien die er ingeramd wordt.

En dat is nu al de miljardste keer dat ik deze hoax van “diesel heeft meer koppel dan benzine” moet ontkrachten en ik geraak het stilletjesaan beu.
Ofwel lees je eens een paar boeken over motortechniek, ofwel stop je met die dieselhoeren na te praten omdat ze geen benzine kunnen (of willen) betalen en daarom beweren dat diesel beter is.

Daarvoor zijn er andere forums.
Porsche diesel is niet zo erg, een Porsche met start-stop systeem wel;)
leuke fotoshop :)
ik heb het nooit begrepen waarom er altijd zoeen big deal wordt gemaakt over het diesel hier op autoblog.

Het levert volop nm’s, redelijk veel pk’s, het rijdt zuinig en het is goedkoper dan benzine… so what’s the fuzz all about? de geur.. sinds wanneer zijn we zo metro sexual??:S
@ SimonMC
Dus na toevoeging van de turbo wordt de benzine zuiniger dan de diesel? Die moet je toch even uitleggen.
Over het koppel, als we het voorbeeld nemen van de BMW 3 liter twin-turbo 6 cilinder. Benzine en diesel variant hebben allebei zelfde opstelling. Het verbruik van de diesel is toch echt lager(9,1 cs 6,7 per 100 km), en het koppel ook(400 vs 580).
Misschien dat dit bij de wat oudere diesels minder was, maar de nieuwe diesels doen qua prestaties (bijna) niet meer onder.
@Laurent: nee sorry, ik bedoelde met: “Komt er dan nog eens bij dat die benzine dan ook nog eens zuiniger wordt “dat die benzine met turbo zuiniger wordt dan een benzine zonder turbo.

Ook qua koppel met turbodiesel vs turbobenzine moet je ook zeker in gedachten houden dat die turbo’s op die diesels een heel stuk meer turbodruk geven dan turbo’s op benzinemotoren.

Ik had in het verleden al eens een voorbeeldje met een mitsubishi lancer evolution VIII FQ400 aangehaald welke uit een 2.0 liter benzine zomaar eventjes 481Nm koppel haalt.Deze versie was trouwens gewoon te verkrijgen met garantie en al, dus deze was wel heel betrouwbaar.

Ik ben zo vrij geweest van eens wat opzoekwerk te hebben verricht over gechipte diesels, en kwam uit bij een BMW 520 diesel.Gechipt kwam die op 415Nm koppel, welke dus nog steeds een stuk lager is dan 481Nm koppel.
Hou dan ook weer in gedachten dat na deze kuur die 520 diesel 214 Pk oplevert, en de lancer FQ400 405(!!) pk…Maar dat is dan weer puur te wijten aan het maximum toerental van die diesels.

Need I say more? ;)

En sorry, wou je niet viseren ofzo als je die indruk had gekregen.
@simonMc;
Die boeken die jij doorleest kloppen toch niet helemaal denk ik zo.
Ik sluit me aan bij Laurents mening.
Dat ze ondertussen haast evenveel koppel uit een turbobenzinemotor krijgen als uit een turbodiesel, akkoord.
Ik zeg wel bijna maar dat is omdat de benzinemotoren veelal een kortere slag en grotere boring hebben dan de gelijkaardige dieselmotor.
Dat heeft dan voornamelijk met de wensen van de consument te maken.
Waar je de bal wel helemaal misslaagt is door te zeggen dat de benzine zuiniger wordt…
Kan nooit !
Het rendement van de betere benzinemotoren (met turbo, ja) is hooguit 25%.
Terwijl dat van een dieselmotor kan oplopen tot 40%…
Logisch toch dat de diesel zuiniger is ?
Damn, te laat.
Sorry !
Wat ik even nog wel wil zeggen.
Bij gelijk vermogen heeft een diesel meer koppel…
En een turbobenzine zuiniger dan een atmosferische ?
Als je rustig rijdt, ja.
Rij je goed door, dan spijtig genoeg niet.
Rij zelf een 1,4 Turbo en verbruikt 11liter/100km…
Oh ja, had je deze al eens gelezen? :

http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/24/mercedes-benz-introduceert-revolutionaire-motor

Een 4-cilinder 1.8 benzinemotor met turbo met 238 pk en 400Nm koppel én met het verbruik van een diesel.

Ok, het is nog in de conceptfase zullen we maar zeggen, maar toch…
You can’t have this car with a diesel, its like saying, i won’t go to Stringfellows tonight, I’ll get my mum to give me a lapdance, she’s a woman!

“Clarkson”
@sus: ja dat is zeker waar dat je dan best geen zware voet hebt voor dat lage verbruik, ga je met niet horen tegenspreken.
1 april of niet, er komt uiteindelijk een 911 diesel. Of een cayman diesel.
Uit nieuwsgierigheid, wat rij je dan van auto?Zo’n nieuwe fiat 500?
@SimonMC

Niet vals spelen die motor heeft volgens mij variabele compressie
Das niet eerlijk ;)
Doet me denken aan één van de betere reacties die ik hier gelezen heb in het bericht over een mogelijke Porsche Boxster diesel en ik Quote :

“Hahahahahhahhaha!

Dit moet een grap zijn. Ik bedoel, je zit lekker in je Cayman Cabrio, dak open, stereo aan..

Er komt een mooie bocht aan, je schakelt terug om een heerlijke boxer-6 te horen maar wacht even – door het terugschakelen komt er alleen maar genagel ergens vandaan en het vermogen valt weg! Je denkt het nog te redden door de briljante rij-eigenschappen van de Porsche, maar dankzij het gietijzeren blok weegt de auto veel te veel en vlieg je zo de vangrail in..

Dus. Onmogelijk.”

Met dank aan MrSelected
“Verder heeft de motor een variabele compressieverhouding”
@SimonMC

Je kiest alleen nu heel even een heel erg verkeerde keuze een Evo is een straatmonsterapparaat dinges, waar dat blok tot een heel hoog aantal pk’s en NM’s is gepusht, wat dus eigenlijk een nutteloze vergelijking gaat tegenover een bmw 520, welke niet voor de rally/circuit is gebouwd maar voor dusdanig veel kilometers. Ik denk dat je die Evo als ie der ooit mag komen bij de 2 ton komt dat ie echt moet gereviseerd worden waar die 520 nog vrolijk doortuft tot de 3-4 ton.
@ SimonMC

No offense taken.
Even voor de duidelijkheid, ik probeer hier niet diesel te verdedigen of wat dan ook, het liefst rij ik ook gewoon benzine.
Maar het voorbeeld van de 520d versus de Evo vind ik op z’n minst een beetje scheef. De motor van de Evo is vanuit een compleet ander oogpunt afgesteld. Ik zeg niks over de betrouwbaarheid van de Evo, die is prima. Maar als ik het niet verkeerd heb zijn de intervallen voor servicebeurten een stuk kleiner dan die van de diesel. Het zijn 2 compleet verschillende motoren, met 2 compleet verschillende karakters.
Daarom dat ik ook de 2 motoren van BMW vergeleken heb. Zelfde opstelling, zelfde karakter. Geen opgefokt rallykanon versus een kilometervreter.

@ Guido
My thoughts exactly. Benzinemotoren geeft een stuk meer emotie, diesel zal nog lang de ‘verstandige’ keuze zijn.
@The_12oach: ok, een lancer met een bmw vergelijken is wel een behoorlijk kromme vergelijking, maar in dit geval spreek ik alleen over de motor, en daar is niets mis mee.

Het is dezelfde Evo die men ooit in top gear heeft gereviewd en tegen een murcielago zette, dus hij is er wel degelijk geweest.

http://www.youtube.com/watch?v=8AMIoQUCEvY

En op 2.34 minuten hoor je Jeremy zeggen dat deze komt met 3 jaar garantie…Dus al bij al valt dat nog mee qua slijtvastheid.
@ SimonMC,

Ik ben het ook helemaal met je eens dat die dingen echt beesten zijn kwa hoe ze kilometers kunnen opvreten zonder moeite maar in vergelijking op kilometers denk ik dat dat wel tegen gaat vallen, maar een Evo voor dagelijks gebruik?! Ik vind het idee van me eigen auto al een ramp. Ik heb zelf dan met een 5 meegereden en het was niet het meest plezante ritje om eerlijk te zijn, mij te hard voor dagelijks gebruik nou moet ik wel weer zeggen het is een verouderde wagen maar toch :P

Maar ik wil hem toch hebben.

OT ook maar is:
Het zit er helaas wel aan te komen als de andere jongens het ook doen, volgt porsche ook, ben allang blij dat de 911 gewoon zijn motor achterin houdt.
Heb in weze ook niets tegen diesel hoor, heb er al meerdere malen mee gereden en het rijdt wel goed.

Maar ik ben een autoliefhebber en onlosmakelijk is daarbij ook motorgeluid bij verbonden, en daar valt diesel uit de mand bij mij.

Het is net zoals getrouwd zijn met een dom blondje.Ze ziet eruit als elke andere vrouw, maar als ze haar mond opendoet zou je er nog liever je sok in steken dan je….nou ja, you got the picture.
Jua helemaal mee eens, een motor moet een lekker typerend geluid maken, liefst zo veel mogelijk motorgeluid (dus geen knalkanonnen op je civicje)

Maar diesel wil ik best rijden als ik dagelijks 200km zou moeten rijden want dat gaat je wel in de portemonnee zitten, maar alleen daarvoor voor “weekenden” liever een trouwe benzineslurper.
@ Simon Mc

Overigens wel een geniale TG video, die ken ik niet :)
@sus
“Het rendement van de betere benzinemotoren (met turbo, ja) is hooguit 25%.”

Waar haal je die wijsheid vandaan. Het rendement van een atmosferische otto motor loopt op tot 33%. Met een blazertje eraan kan het hoger uitvallen. Let op; kan. Dankzij de vermogens geile consument wordt er vaak een turbo tegen een motor aangeschroeft om het vermogen te verhogen inplaats van het rendement te verbeteren. Kijk eens naar de Volvo low pressure turbo’s. Die zaten op de motor om het verbruik te drukken. Jammer genoeg dan weer in een auto die nogal aan het gewicht was.

Mocht ooit directe brandstof injectie voor otto motoren door breken dan wordt het vergelijk tussen diesel en otto motor een stuk interessanter.

Is er hier trouwens weerstand tegen het motor principe of de brandstof? Een Porsche diesel op zonnebloem olie wel goed? (minder roet). Een Porsche op aardgas?
als ze er ook een leuk geluidje uit weten te halen vindt ik het best. het vooroordeel dat diesel niet sportief kan zijn is allang een bewezen fabel. kijk naar Le Mans (audi en peugeot). alleen men moet er nog aan wennen.
De moderne diesel maakt gehakt op alle fronten met een benzinemotor.
Per liter motorinhoud is uit een atmosferische benzine motor veel meer vermogen te halen. Komt door de snelheid van de verbranding. Die is hoger, daardoor kan de motor meer toeren draaien, toeren x koppel = vermogen.

Maar voor straatauto’s kunnen hele andere zaken een rol spelen.

Bijvoorbeeld in het geval van het inferieure Porsche 911 concept, het gewicht van de motor per pk. Of zouden ze weer lood in de voorbumper gaan stoppen?
@ Henk
Zoals Laurens hierboven ook al terecht opmerkt is uit een benzine nog steeds véél meer vermogen te halen. En diesel kan enkel terugvallen op koppel en verbruik…
eerste reactie: heiligschennis van het hoogste niveau
tweede reactie: waarom niet: tegenwoordig heb je dieselmotoren van 100pk/l en een gigantisch koppel van in de laagste toeren

derde reactie: porsche is belachelijk en heeft geen principes, alleen maar winstbejag
@rider
leer eens (zonder dt fouten) schrijven man. Anders, school volgen is altijd handig
@ Fout

porsche moet zijn Porsche
principes moet zijn princiepes

eerst zelf ff verder leren ;)
@GOD
“Principe” is echt wel goed hoor. Leer zelf verder ;-)
Is het niet prienciepies ;-)
@ Laurens en Raptor

:lol: zou ook kunnen

ik geef er eerlijk gezegd geen ruk om maar ik haat het als gasten hier de slimme jongen gaan uithangen en dan zelf ook fouten maken.
Mja, ik snap het niet… die 911 diesel koop je dan alleen nog voor de looks…

En een diesel met voldoende vermogen kun je niet in een 911 proppen (ruimtegebrek). De 4.2 TDi met 333 pk zou misschien wel leuk zijn (jeweetwel, die van Audi), maar die past volgens mij echt niet…

Maarja, stop je er minder in, dan trek je ‘m er zo uit met een Focus RS ofzo.
jdm is gewoon aan’t dollen. Toch? :)
Waarschijnlijk een vermomde die-hard AB’er die wil aantonen dat AB toch echt wel negatief beïnvloed wordt door GS tegenwoordig.

OT : Moeilijke kwestie. Dat ze in de Cayenne een diesel gooien, ok, dat ding is toch al de Porsche-badge onwaardig, dan kan een dieseltje er ook wel bij. Maar de 911… Ze zullen ongetwijfeld wel een leuk 6 cilindertje in elkaar weten boksen (flat 6 boxer diesel met 2 knoerten van turbo’s op maybe? :)) daar in Stuttgart. Niks tegen diesel hoor (rij ik zelf ook, en met plezier), maar kom op, toch niet in de 911. Zelfs niet in de Cayman, dat ding is wel degelijk een echte Porsche namelijk. Greedy bastards.
@ Sorcerer

Dat is precies wat ik zei. Hoe kunnen ze in hemelsnaam enorm veel pk uit een 3.0 TDI halen?
@ SimonMC

Daar is deze hele discussie ook over ontstaan ;) Diesel is rationeel en verstandig, maar kan niet op tegen de beleving & emotie die benzine wel heeft en geeft.
Diesel kan misschien tegenwoordig wel de prestaties (gaan) leveren die een Porsche-embleem vraagt, maar het hóórt gewoon niet in een Porsche!
@SimonMc

Diesels hebben “van nature” meer koppel vanwege een hogere compressieverhouding, dit geldt voor zowel motoren met en zonder drukvulling. Bij benzinemotoren is de compressieverhouding beperkt door het spontaan ontbranden van de brandstof.

Hierdoor is ook het maximale theoretische rendement groter bij diesel motoren; de top temperatuur is hoger door de hogere compressie, daardoor kun je met de 2e hoofdwet van de thermodynamica aantonen dat een diesel een hoger theoretisch rendement heeft, dit staat volledig los van wel of geen turbo.

Dus; een diesel is wel “van nature” zuiniger en heeft “van nature” ook een hoger koppel… Ik zou maar eens andere boeken aan gaan schaffen.

Los van dit alles horen diesels niet in sportautos puur vanwege het feit dat ze een lagere vermogens/gewichts verhouding hebben dan benzinemotoren. Een benzinemotor verbruikt dan wel meer en heeft een lager koppel maar kan dit qua vermogen meer dan goed maken door veel toeren te maken… Dit is bijvoorbeeld ook de reden waarom er nooit propeller vliegtuigen zijn gebouwd met dieselmotoren, diesels zijn simpelweg te zwaar in verhouding tot het vermogen dat ze leveren. Dat Le Mans gewonnen kan worden door een diesel auto heeft alles te maken met dat het een duur-race is waarbij zuinigheid telt en dat de regelementen in het voordeel van diesels werken.
-1 voor vwpassat. Alleen al omdat je passat rijdt ;)

Ondanks dat de laatste diesels prima zijn heb ik toch een V8 benzine gekocht. Geen turbogaten, en het geluid, yum!
Witte Sprinter
Wanneer gaat Porsche weer tractoren bouwen?
Porsche 911 GTD RS… klinkt best aardig :)
cayenne en panamera in combi met diesel zakelijkemarkt klinkt nog logisch.

911 en zakelijkemarkt? ik zie de combi niet helemaal…..
Hoe modern diesel ook is, hoe schoon, hoe zuinig, hoeveel koppel hij wel niet heeft (handig voor de caravan achter je 911…): dit zijn allemaal PRAKTISCHE zaken…

Bij sportauto’s draait het NIET om praktische zaken!
Degene die diesel in de 911 wel prima vinden, gaan zeker ook zeuren dat ‘de aflegruimte wel erg matig is’ en ‘de kofferbak een beetje klein’.

Sportauto’s draaien om emotie, om het op toeren jagen van een motor, om bij elke pomp te moeten tanken zodat je trots naast je bolide kan staan, om sportief geluid, beleving, etc.

Ok, dit was echt de laatste keer…
;)
SjonnieKroket
Hopelijk ontwikkelen ze dan zelf een Boxer diesel. en niet die TDI’s van VAG.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).