Voorbeschouwing: Le Mans Series 2009

Auteur: , 48 Reacties

Komend weekend is het weer zover, dan gaat het nieuwe Le Mans Series seizoen van start. En als de vooruitzichten ons niet bedriegen, gaat het een zeer spannend seizoen worden. Geen idee waar ik het over heb? Lees dan gerust even verder en kom erachter dat er meer raceklasses zijn dan Formule 1.

Le Mans Series is een reeks van 5 races die verreden worden op legendarische Europese circuits zoals Spa-Francorchamps, Nurburgring en Silverstone. Elke race gaat over een afstand van maar liefst 1000 kilomter (of 6 uur). En ondanks die lange afstand wordt er toch elke ronde geraced alsof het de laatste is. Spektakel gegarandeerd dus.

Wat voor auto’s doen er dan aan mee? Er zijn vier verschillende klasses, twee prototype klasses (LMP1 en LMP2). In de LMP1 klasse kom je auto’s tegen zoals de nieuwe Lola-Aston Martin en de Audi R10 TDI. In LMP2 strijden auto’s zoals de Porsche RS Spyder. De andere twee klasses zijn GT1 en GT2, oftewel auto’s die meer op straatmodellen lijken.

LMP1
In LMP1 vinden we onder andere twee fabrieksauto’s van Aston Martin. Helaas hebben de fabrieksteams van Audi (met de nieuwe R15 TDI) en Peugeot (met de 908 HDi FAP) zich niet ingeschreven voor het complete seizoen, maar de verwachting is wel dat ze de race op Spa mee zullen pakken als voorbereiding op Le Mans. Audi is wel het hele seizoen vertegenwoordigd door Team Kolles met 2 R10 TDI’s en daar komen we ook gelijk de eerste twee Nederlanders tegen. Charles Zwolsman en Christijan Albers zullen allebei met een Audi aan de start verschijnen.

LMP2
In deze klasse zal de strijd voornamelijk gaan tussen de verschillende Lola Coupe modellen gaan. Bij de eerste race dit weekend is er (helaas) geen Porsche RS Spyder van de partij, maar wie weet duikt die later in het seizoen nog op.

GT1
Dit jaar is het laatste seizoen voor de GT1 klasse zoals we die nu kennen. De hoge kosten van deze klasse hebben er voor gezorgd dat de klasse de nek wordt omgedraaid. Fabrikanten als Aston Martin en Corvette zijn daarom al gestopt met het ontwikkelen van hun auto’s. Ondanks dat zijn er toch 4 auto’s te vinden in het startveld. Twee Saleen S7R’s, een Lamborghini Murcielago R-GT (met oa Peter Kox achter het stuur) en een Corvette C6.R. Niet slecht toch? Helaas ontbreekt de Aston Martin DBR9 wel in dit rijtje.

GT2
In deze klasse vinden we kanonnen zoals de Porsche 911 GT3 RSR, Ferrari F430 GT, Aston Martin V8 Vantage GT2 en de Spyker C8 Laviolette GT2R. Een nieuwe auto op de grid dit jaar is een GT2 versie van de Lamborghini Gallardo LP560-4. Deze auto is ontwikkeld door Reiter Engineering, maar zal helaas de eerste race moeten missen omdat de ontwikkeling nog niet helemaal klaar is. Vanaf Spa is deze auto waarschijnlijk wel te bewonderen.

Nederlandse coureurs in deze klasse zijn Tom Coronel (voor het Spyker Squadron) en Michael Vergers bij Virgo Motorsports in een Ferrari F430 GT.

De volgende races zullen er dit jaar verreden worden:
5 april – Catalunya
10 mei – Spa-Francorchamps
2 augustus – Algarve
23 augustus – Nürburgring
13 september – Silverstone

Interesse gekregen? De races zijn (deels) live te volgen op Eurosport. Je kan meer informatie vinden op de Le Mans Series website. En op autojunk staan ook de nodige video’s en foto’s, klik HIERRR om ze te bekijken.






48 reacties

Eigenlijk is dit een van de weinige moderne raceklasses waar ik wel eens naar zou willen kijken… In het echt dan wel…
@klassiekerrally

zeker doen, ben er al 2x geweest, en is me zeker niet tegen gevallen. Wel hele weekend gaan he ;)

Ik zal ff de foto’s op internet knallen, kan je ze zien
dit soort races onderstrepen de onbelangerijkheid van de F1 ..
samen met de Baja dan ..
Leuk, ik ga kijken!

Volgend jaar de Aston Martin V12 Vantage GT2???
@robbie

miss ook leuk om te vermelden dat je voor ongeveer 30 euro het hele weekend kan kijken, en ook paddock in. Dus ook nog heel goedkoop, wat het nog meer een aanrader maakt
@ Jochem: dat soort prijs-kwaliteitsverhoudigen, daar hou ik wel van! :)
Vandaar mijn bezoeken aan de Spa Six Hours en dergelijke klassiekerraces. Spotgoedkoop en topsfeer!
De GT2 van AM ziet er zoals altijd weer goed uit!
Doe me die maar Street Legal!
Zoals een DBR-S9, ofzo.
Oja, en die Spyker.. WTF? Net één of andere karper ofzoiets…
Niet mijn stijl.

Doe mij de F430CS maar, als het toch een racer moet zijn.
Goed om te zien dat er wat liefhebbers zitten hier ;)

Ben persoonlijk geen F1 ‘hater’, maar de laatste tijd ben ik het toch steeds minder interessant gaan vinden en dit soort Endurance races een stuk interessanter. Races zijn eigenlijk altijd spannend. Zowel omdat de auto’s meer aan elkaar gewaagd zijn. En natuurlijk om dat er 4 verschillende klasses zijn. Daarom zijn er altijd wel gevechten op de baan.

Een heleboel mensen kunnen zich volgens mij niet voorstellen dat een race die 6 uur duurt zo spannend kan zijn. Neem bijvoorbeeld de 12 uur van Sebring als voorbeeld. Dit jaar kom je zo’n beetje 12 uur lang op het puntje van je stoel zitten. Kom daar maar eens om in de Formule 1.

@Vinny_93, de looks zijn misschien niet geweldig. Maar dat natuurljik niet echt prioriteit nummer 1 bij een raceauto ;)
waarom vind ik die Race Cars toch altijd zo aantrekkelijk :O?? ZO breed, ze lijken zo Massiv, echt brute gewoon brengen ze die beplatingen niet uit in het echt?? en dan ok natuurlijk ZO strak??:O :kwijl:
Leuk hoor 1 April
-edit: flikker toch een eind op…-
@ Klassiekerrally
Le Mans moet je een keer in je leven bij zijn geweest. De 24 uur wordt je geentertained, bijna on-Europees leuk. Dan heb je nog de camping met alle exentieke auto’s, het podium (Jay Kay treedt vaak op) en de bijzondere sfeer. Het weer is in juni altijd goed en het type mensen dat er op af komt heeft enig historisch besef (zeg ik het zo subtiel genoeg?).
Na de race is het circuit open, dwz je kunt met je eigen auto het rondje klaren terwijl de gendarme je toezwaait, kan je je dat voorstellen bij de F1…
…en dan ben je verliefd en ze heet Le Mans.
Idd, veeel toffer dan F1. Voor de ALMS heb ik hier geen voorbeschouwing gezien eigenlijk, of heb ik dat gemist?
@guzman, voor de ALMS heb ik idd geen voorbeschouwing gedaan. Dat spreekt de (meeste) bezoekers toch iets minder aan denk ik zo. Helemaal omdat het aantal deelnemers dit jaar nogal magertjes te noemen is.

En in de LMS rijden natuurlijk ook nog een flink aantal Nederlands mee.
Hoe zit het eigenlijk met de Koenigsegg CCGT? weet iemand of ze daar nog mee gaan racen, of of da ze da al aant doen zijn?
LOL @ edit voor Marnix :lol:

Dus je kan het hele weekend kijken bij de GT2 klasse op Spa voor 30 pleuro?!

Wel interessant zo rond mei :D
@Darkness, die auto is een vroege dood gestorven. Heeft volgens mij nooit een race gereden?

@Benjamin, dat is inderdaad een mooi vooruitzicht. Nu alleen maar hopen dat het lekker weer is ;)

Het is trouwens wel jammer dat het zeer moeilijk is om een beetje fatsoenlijke TV beelden te bemachtingen van deze serie. Eurosport zend wel iets uit (heb ik natuurlijk niet) en het vinden van een live stream op internet is vaak te vergelijken met het zoeken naar een speld in een hooiberg.
he, weet iemand misschien waar ik die eerste groepsfoto in groter formaat kan vinden?
@ Robbie,

De zender MotorsTV zendt de ALMS uit in ieder geval.
(met beelden van de amerikaanse zender Speed)
Weet niet of ze dat ook gaan doen voor de ELMS.

Doet Penske dit jaar niks met de Spyders in europa?
Of mag er nog steeds geen fabrieksteam in de LMP-2 klasse?
nou lekker spannend als je toch al weet dat audi met zon stinkende kut diezel gaat winnen
LMS op Spa en op Nürburgring moet elke petrolhead gewoon heen! Entree kost geen drol, circuits en omgeving zijn schitterend en de wagens zijn ook niet verkeerd… En dat dan 6 uur lang! Heerlijk, kan nu al niet wachten op Spa!
Hoe zit het dan met de 24 uur van Sebring, hoort die niet bij de Le Mans series?
Is een race uit de American Le Mans Series….
‘Ondanks dat zijn er toch 4 auto’s te vinden in het startveld.’

Zoooo. Klinkt erg boeiend, competitie tussen 4 auto’s…. Zelfde geld voor de rest van de series. Auto’s die niet meedoen, auto’s die nog niet af zijn etc. Wat is dat voor klasse dan? Dat is toch een competitie van niets als ze het nog geeneens voor elkaar krijgen een auto op tijd af te hebben en er halverwege misschien nog nieuwe autos (zoals de RS) bijkomen…
^
totaal mee eens, is ook een lachertje met name de LMP1
vind de DSC 10x beter op elk vlak.
ALMS is wel weer lekker.
Hahah, Niet zo aangebrand Robbie, was ook een 1 april grap van mij.
Gelukkig is het nu 2 april

Maar ik denk dat ik binnekort toch maar iets van een compilatie filmpje ga maken van de nurburgring vorig jaar. Toen ben ik jan lammers ook nog tegen gekomen in het paddock, en k stond er mee op de foto, alleen wat ik aan had, dat was vreselijk xd
Waarom worden er altijd dingen geroepen als: beter dan F1, leuker dan F1, spannender als F1. Het zijn 2 compleet verschillende klasses die niet te vergelijken zijn en allebij hun plus en minpunten hebben, dus je kan ook net als ik allebij leuk vinden.

Weet iemand trouwens hoe de GT1 er volgend jaar uitziet dan? of is er helemaal geen GT1 meer dan?
allebij moet trouwens allebei zijn. sorry foutje! :(
Peter - Italia
bugger, geen race op monza… dat word ryanair spekken voor een vluchtje…
het lijkt me heel spannend worden, ik ga 10 mei naar de 1000km van Spa, en
naar de 24u van Le Mans :D
welke auto’s rijden er dan mee???
PorscheTurbo, hoe ga je naar le Mans? Zoek nog wat andere mensen die er samen naar toe willen rijden. Ik sta op Blue Nord, bij de ingang. Met de Hertz Shelby.
@wiebe,

Doe eens lezen xd
@ Jochem:

Bedankt voor de tip! Dat vult voor een kleine 300 euro het gaatje tussen mijn vakanties. Ik ga er zeker weten heen :D
Misschien ook nog niet onaardig om te vermelden dat in het voorprogramma er ook nog races plaatsvinden van CER (oftewel Classic Endurance Racing) met o.a. 917’s. Voor mij persoonlijk nog een grotere reden om te gaan dan de 1000 km…
Wordt een mooi seizoen zo zonder Audi en Peugeot.
Zie liever de privateers met hun Lolas, Pescarolos en Courages met verschillende motorencombinaties het met elkaar opnemen.

Audi en Peugeot verklooien het alleen maar met hun miljoenen research.

En 4 wagens in GT1 vind ik nog steeds spannender als 20 in de F1.
Ben er al een stuk of vijf keer geweest, echt een aanrader! Minder duur dan de Formule 1 (stukken minder duur zelfs) en de sfeer is super, je vindt er echte autoliefhebbers, dat is bij de Formule 1 wel eens anders, daar draait het soms meer om zien en gezien worden. Vooral in de nacht is het super om de auto’s te zien :-D
Waar kan ik die foto downloaden?
@monk, kijk eens hier: http://www.lemans-series.com/en/s10_mediatheque/s10p01_mediatheque.php?pg_cur=6
Foto’s zijn alleen niet heel erg groot.

@6C Jordy, MotorsTV heeft geen uitzendrechten meer voor LMS. Alleen Eurosport mag/kan nog uitzenden.

@sjaak1234, ben jij altijd zo negatief zonder dat je weet waar je het over hebt? Bekijk bijvoorbeeld de lijst me deelnemende auto’s eens:
http://www.lemans-series.com/en/s52_circuits/s52p06_engages.php?circuit=2

11x LMP1 (oa Aston Martin & Audi)
15x LMP2
4x GT1 (Saleen, Corvette & Lamborghini)
13x GT2 (Aston Martin, Ferrari, Porsche & Spyker)

Toch een startveld van in totaal 43 auto’s!

@GOD, wat is er zo leuk aan ALMS dan? Daar heeft de volgende race slechts 17 auto’s, 3x LMP1, 3x LMP2, geen GT1 en 11x GT2. Lekker schraal lijkt me zo.
http://www.planetlemans.com/alms-2009-st-petersburg-entry-list/
Leuk leuk leuk!
Alleen de winnaar is natuurlijk wel een beeeetje voorspelbaar.
Maar toch is het ook leuk om de GT-klasses een beetje te zien vechten.
Denk dat dit jaar minder voorspelbaar is. (hoop ik natuurlijk)
In de 24 uurs le mans misschien Peugeot die eindelijk Audi echt moeilijk kan maken. Snelheid was er al maar de taktiek niet.
En de le mans series wordt leuk om te zien of de “privateers” de tweedehandsjes van Kolles kunnen bijhouden.

Jammer dat eurosport het alleenrecht voor de series heeft nu.
Bij MotorsTV kun je nog weken na een race nagenieten omdat ze het elke dag minimaal 1 keer herhalen.
Om nog maar eens even op het Koningseitoppunt terug te komen.

“Koenigsegg have yet to announce when they intend to start running the CCGT in competitive racing.”
Is zo’n beetje het enige wat er zinnig over te vertellen is. Oh ja, en dat hij de 445 zou moeten kunnen halen.

Jammer dat die nooit is doorgekomen, met die ruime 900kg zou hij alles eruit accelereren. Misschien volgend jaar. Of later. Hopen dat hij nog komt domineren.
Het zou iig de mooiste zijn.
Oh ja, en @robbie: Mij gaat het überhaupt alleen maar om cijfers, als ze maar in een leuk jasje zitten. Waarom denk je dat ik zo’n fan ben van de F430GT?
@ Incognito:
ik ga voor de 13de keer dit jaar.
Meerijden is vaak moeilijk te regelen.
Als je laat in de week gaat kan je het beste de route oppikken die alle engelsen rijden vanaf de boot. Hier zitten de beter auto’s bij.
Op nederlandse forum’s kan je wel date’s vinden maar dit gaat moeizaam.
Wij staan op Tertre Rouge en rijden dit jaar met een BMW 330D en hopelijk een Audi A5 3.0 TDI.

iig veel plezier! (heerlijke line-up dit jaar!)
Nog maar 12 uur te gaan voor ik op het Circuit de Catalunya ben…

Ik durf op dit moment niet te zeggen wie de overwinning gaat pakken. Team Oreca was snel op Paul Ricard maar reed daar met 2008 vleugels, Aston Martin ging er op Paul Ricard af met een vrijwel ongeteste auto, dus geen idee waar die exact staan, en Kolles heeft een wagen welke nog steeds kan winnen…maar wel afhankelijk van de coureurs.

Zelfde verhaal in alle andere klassen…zelfs GT1.
Zo Coronel zet ‘m even op de eerste plaats neer in de eerste vrije training…
Alleen jammer dat ze de kwalificatie een beetje verpruts hebben. Ben benieuwd hoe LMP quali zal verlopen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).