Lamborghini Gallardo GT2

Auteur: , 19 Reacties

Lamborghini mag dan begonnen zijn met de Super Trofeo races, maar dat betekent niet dat de racevrienden van Reiter stilzitten. De "tuner" komt met een speciale Lamborghini Gallardo GT2, deze auto gaat deelnemen aan de Le Mans Series.

Het komende (eerste) race-weekend zijn ze er niet bij, maar op 10 mei in Spa zal deze GT2 in actie komen. Afgelopen weken hebben Reiter stampiloten Peter Kox (NL) en Roman Rusinov (RU) de auto getest. Tijdens de echte races zullen Christophe Bouchut en ene Albert von Thurn und Taxis (een prins?) achter het stuur zitten.

Het is overigens een Gallardo LP560 en GEEN LP560-4, de Lambo heeft dus RWD in plaats van AWD. De exacte specs zijn echter nog niet bekend, maar de auto zal in ieder geval geen extra peekaas krijgen. Voor auto’s in de GT2 klasse geldt namelijk de volgende regel: “Less modified than the LMGT1s, they are also less powerful (between 450 and 500BHP).

Overige regels zijn een minimum gewicht van 1125 kg, een maximum breedte van 200 cm, maximaal 90 liter brandstof, max zes versnellingen en een vergelijkbare motorinhoud als bij de “LM”GT1 categorie (max 8000ccs for atmospheric engines, max 4000cc for turbocharged engines). Tevens is het verboden om carbon remmen te gebruiken.

Van 2006 tot 2008 heeft Reiter in totaal 49 eenheden geproduceerd van de Lamborghini Gallardo GT3, dat was voor hen een groot succes. De vernieuwde Gallardo LP560 GT2 is een geheel nieuw project en tevens de 50e Gallardo van Reiter Engineering.



19 reacties

Wow, nice! Weet iemand of die Reiter Gallardo´s een beetje succesvol zijn in de takken van sport waarvoor ze worden ingezet?

´´en een vergelijkbare motorinhoud als bij de “LM”GT1 categorie (=8000ccs for atmospheric engines, ´´

Dus hoeveel cilinderinhoud zal ie dan hebben? Geen 8 liter toch?
Wat is het verschil tussen zo’n GT2 en GT3 eigenlijk?
@CrazyHenkie

nee MAXIMAAL 8 liter. Maar het woordje “max.” ontbreekt.
@CrazyHenkie, de motorinhoud zal niet vergroot zijn denk ik. Grote kans zelfs dat de motorinhoud kleiner is gemaakt. Spyker heeft bijvoorbeeld de 4.2 liter motor die ze in hun straatmodellen gebruiken ook verkleint tot 3.8 liter. Dat heeft alles te maken met grotere/kleinere restrictors en minimumgewichten.

@RenJie, GT2 = sneller ;) Wat de verschillen exact zijn weet ik niet. Maar op de website van de FIA kan je ongetwijfeld de regelementen opvragen. Heb je tenminste wat te doen dit weekend :D
@robbie

ik ga nog naar de AutoRAI(a.s. zaterdag), dus ik heb al wat te doen ;)
@ Renjie

Aha, vandaar ;)
Hiermee hebben ze in ieder geval wel de mooiste GT2. En nee, ik weet niet wat de andere GT2’s zijn, maar dit is zo super!! :D
Haalt dat hele audi quattro getrut een beetje onderuit, zo’n Lambo op snelheid tussen de sneeuw :lol:
Whaa mooi!
Knap staaltje werk van een relatief klein bedrijfje. Dat deze jongens een racer kunnen neerzetten vind ik daarom super. Het is gewoon leuk als er meerdere merken in een klasse rondrijden. Hopelijk komen er ook weer meer merken in de DTM.
Oh ja Corvette is momenteel druk bezig met het ontwikkelen van een GT2 auto op basis van de Corvette ZR1. Die moet ons doen vergeten dat de C6.R GT1 met pensioen gaat dit jaar. Hieronder alvast een impressie:

http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2009/04/c6rgt2rend.jpg
“Less modified than the LMGT1s, they are also less powerful (between 450 and 500BHP).“

Deze Gallardo heeft dus 60 pk té veel…
@skinnybmw, nee hoor. Alles auto’s hebben een restrictor die er voor zorgt dat er maar een beperkte hoeveelheid lucht in de motor kan en zoals je misschien wel weet: minder lucht = minder pk’s.

Deze regels zijn er om ervoor te zorgen dat alle auto’s enigszins gelijkwaardig zijn. Het draait dus niet om de grootste motor met de meeste pk’s, maar meer om hoe je dat vermogen gebruikt. Ondere door een goed onderstel + remment te hebben en uiteraard een capabel persoon achter het stuur.
@edit:Lamborghini mag begonnen zijn met de Super Trofeo races, maar dat betekent niet dat de racevrienden van Reiter stilzitten.

Lekkere wagen!
GT3 is een klassie die nog niet heel lang bestaat en is opgericht als meer betaalbaar racen en bestaat dus ook uit auto’s die bijna standaard zijn.
Er is alleen een minimum gewicht en een pk/gewicht verhouding waar iedereen aan moet voldoen (teveel pk’s is je wagen vol met lood proppen om te compenseren).

GT2 bestaat uit behoorlijk gemodificeerde sportauto’s die aan veel meer regels moeten voldoen, maar ook veel minder nog op de straatauto lijken onderhuids.
Ook in deze klasse wordt iedereen op pk/gewicht weer in balans gebracht. Met standaard streefregel 1125 kg en 450 pk

GT1 bestaat voornamelijk uit GT auto’s en hier gaat zowat alles van de straatauto overboord om een brute racebak er van te maken.


Nou zal je zeggen hoe zit het met die Porsche benaming dan? 911 GT3 die in GT2 uitkomt. Dat heeft weer te maken met veranderde regels in de loop der jaren en aangezien Porsche toch steeds meer hp uit het blokkie haalde was een turbo variant niet meer nodig en werd besloten om vanaf de 996 een GT3 variant te maken (zonder turbo dus) en in de GT2 uit te laten komen.
Dat is wel even een mooi jubileum.
En dan hebben we ook nog de GT4 en GT4 Light.
Misschien wel de mooiste klasse met bijna compleet standaard wagens die ook door middel van restricties competetief gemaakt zijn.
In Nederland wordt dat dit jaar ook onze nieuwe koningsklasse.
dat betekend ???

Noem me een taalpurist, of zeikerd, maar dit doet pijn aan mijn ogen!

-edit: thanks, is aangepast-

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).