Lamborghini mag dan begonnen zijn met de Super Trofeo races, maar dat betekent niet dat de racevrienden van Reiter stilzitten. De "tuner" komt met een speciale Lamborghini Gallardo GT2, deze auto gaat deelnemen aan de Le Mans Series.
Het komende (eerste) race-weekend zijn ze er niet bij, maar op 10 mei in Spa zal deze GT2 in actie komen. Afgelopen weken hebben Reiter stampiloten Peter Kox (NL) en Roman Rusinov (RU) de auto getest. Tijdens de echte races zullen Christophe Bouchut en ene Albert von Thurn und Taxis (een prins?) achter het stuur zitten.
Het is overigens een Gallardo LP560 en GEEN LP560-4, de Lambo heeft dus RWD in plaats van AWD. De exacte specs zijn echter nog niet bekend, maar de auto zal in ieder geval geen extra peekaas krijgen. Voor auto’s in de GT2 klasse geldt namelijk de volgende regel: “Less modified than the LMGT1s, they are also less powerful (between 450 and 500BHP).“
Overige regels zijn een minimum gewicht van 1125 kg, een maximum breedte van 200 cm, maximaal 90 liter brandstof, max zes versnellingen en een vergelijkbare motorinhoud als bij de “LM”GT1 categorie (max 8000ccs for atmospheric engines, max 4000cc for turbocharged engines). Tevens is het verboden om carbon remmen te gebruiken.
Van 2006 tot 2008 heeft Reiter in totaal 49 eenheden geproduceerd van de Lamborghini Gallardo GT3, dat was voor hen een groot succes. De vernieuwde Gallardo LP560 GT2 is een geheel nieuw project en tevens de 50e Gallardo van Reiter Engineering.
19 reacties
´´en een vergelijkbare motorinhoud als bij de “LM”GT1 categorie (=8000ccs for atmospheric engines, ´´
Dus hoeveel cilinderinhoud zal ie dan hebben? Geen 8 liter toch?
nee MAXIMAAL 8 liter. Maar het woordje “max.” ontbreekt.
@RenJie, GT2 = sneller ;) Wat de verschillen exact zijn weet ik niet. Maar op de website van de FIA kan je ongetwijfeld de regelementen opvragen. Heb je tenminste wat te doen dit weekend :D
ik ga nog naar de AutoRAI(a.s. zaterdag), dus ik heb al wat te doen ;)
Aha, vandaar ;)
Aston Martin V8 Vantage GT2
BMW M3 GT2
Ferrari F430 GT
Ford GT-R
Panoz Esperante GTLM
Porsche 911 GT3 RSR
Spyker C8 Laviolette GT2R
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2009/04/c6rgt2rend.jpg
Deze Gallardo heeft dus 60 pk té veel…
Deze regels zijn er om ervoor te zorgen dat alle auto’s enigszins gelijkwaardig zijn. Het draait dus niet om de grootste motor met de meeste pk’s, maar meer om hoe je dat vermogen gebruikt. Ondere door een goed onderstel + remment te hebben en uiteraard een capabel persoon achter het stuur.
Lekkere wagen!
Er is alleen een minimum gewicht en een pk/gewicht verhouding waar iedereen aan moet voldoen (teveel pk’s is je wagen vol met lood proppen om te compenseren).
GT2 bestaat uit behoorlijk gemodificeerde sportauto’s die aan veel meer regels moeten voldoen, maar ook veel minder nog op de straatauto lijken onderhuids.
Ook in deze klasse wordt iedereen op pk/gewicht weer in balans gebracht. Met standaard streefregel 1125 kg en 450 pk
GT1 bestaat voornamelijk uit GT auto’s en hier gaat zowat alles van de straatauto overboord om een brute racebak er van te maken.
Nou zal je zeggen hoe zit het met die Porsche benaming dan? 911 GT3 die in GT2 uitkomt. Dat heeft weer te maken met veranderde regels in de loop der jaren en aangezien Porsche toch steeds meer hp uit het blokkie haalde was een turbo variant niet meer nodig en werd besloten om vanaf de 996 een GT3 variant te maken (zonder turbo dus) en in de GT2 uit te laten komen.
Misschien wel de mooiste klasse met bijna compleet standaard wagens die ook door middel van restricties competetief gemaakt zijn.
In Nederland wordt dat dit jaar ook onze nieuwe koningsklasse.
Noem me een taalpurist, of zeikerd, maar dit doet pijn aan mijn ogen!
-edit: thanks, is aangepast-