Gespot: Luxe sedans uit het verleden

Auteur: , 55 Reacties

Na de nogal wazige één april grap heb ik geconcludeerd dat ik maar weer gewoon terugkeer naar de normale gang van zaken. Deze week staan er luxe sedans uit het verleden op het programma. Is het thema niet een beetje ver gezocht? Het is namelijk een wel heel erg ruime groep. Vergeet in dit geval de meest conservatieve modellen.

Want wees nou eerlijk, hoeveel luxe sedans zijn – en waren – er nou? Alle Rolls-Royces, Bentley’s, Mercedessen, het zou eigenlijk een te ruim onderwerp zijn voor een artikel. Maar dit artikel beperkt zich tot de aparte modellen, een genre dat momenteel alleen terug te vinden is in de vorm van de Bitter Vero wat betreft exclusiviteit of zeldzaamheid, dan wel geen heel grote bekendheid heeft.

Aston-Martin Lagonda Saloon

Een aantal weken geleden was er al te genieten van een aantal foto’s van de Lagonda Saloon. Hoewel, genieten… Het design was destijds erg schokkend, en na een jaar of dertig gewenning is het dat nog steeds. Ik kan het zelf wel waarderen omdat ik die platte en hoekige vormen vaak wel mooi vind, maar veel mensen schijnen meer op mainstream te vallen. De “voorganger” van de afgebeelde Lagonda saloon bijvoorbeeld. Eigenlijk is het helemaal geen voorganger, maar gewoon “Series I”. Aangezien er daar maar 7 van zijn gebouwd en de auto er lang niet zo schokkend uitzag heeft het model niet veel bekendheid. Het was een soort vierdeurs V8, dus de achterkant kwam vanwege de tweede set deuren onwennig over, maar verder is het meer een rariteit dan een vreemd design. Series II, III en IV hebben de globale vorm zoals afgebeeld. Dit was dus wat je kocht in plaats van een Shadow of Spirit, als je niet zo conservatief was althans.

Aston-Martin Lagonda Saloon - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Lagonda Saloon - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin Lagonda Saloon - Foto Jim Appelmelk


Audi V8 Quattro

Tegenwoordig zul je je nek wellicht niet eens meer keren voor een Audi A8 W12 of S8, deze verouderde Audi V8 trekt al helemaal weinig aandacht. Destijds was men er veel minder op gericht om dure, exclusieve versies een aandachttrekkend uiterlijk te geven. Ik vind het wel leuk, de trucjes van tegenwoordig met rare uitlaten en te grote bumpers vind ik nogal goedkoop. Dit is een rariteit, een auto die vrij moeilijk te vinden is, ook als je er heel erg op gaat letten. Nochtans ligt dat niet aan het uiterlijk. Het is een echte liefhebbersauto, dat wil zeggen: wie erin rijdt moet er wel iets voor over hebben, want het zuipt bijvoorbeeld vrij veel waar moderne alternatieven in veel opzichten goedkoper (en mooier?) zijn. De V8 was er in twee maten: 3,6 liter, 247 pk, en 4,2 liter, 276 pk. De auto is te onderscheiden van de 200 aan de hand van de langere wielbasis, een specifiek model velgen (nou ja… Nu niet meer), andere bumpers, uitgeklopte wielkasten, een specifieke grill, en volledig rode achterlichtunits. Net als de huidige range kwam dit topmodel al tot 250 km/u. 0-100 duurde ongeveer 7 seconden.

Audi V8 Quattro - Foto Jim Appelmelk
Audi V8 Quattro - Foto Jim Appelmelk
Audi V8 Quattro - Foto Jim Appelmelk
Audi V8 Quattro - Foto Jim Appelmelk


Daimler DS420

Een opvallend model van Daimler is de DS420. Hiermee bouwde men een model dat dichter bij Rolls-Royce stond dan hun gebruikelijkere modellen zoals de Sovereign. De auto was dan ook 547cm lang, hoewel de auto qua prijs niet eens in de buurt kwam van de net zo lange Phantom VI. Daimler onderscheidde zich er mee, want de DS420 werd niet geleverd met Jaguar logo’s. Technisch gezien waren er natuurlijk weer grote overeenkomsten tussen de twee zustermerken, zoals de 4,2 liter zescilinder. De auto is dan ook eigenlijk al voor een groot deel Jaguar, in tegenstelling tot de voorgangers, die een echte Daimler motor hadden. Het platform komt van Jaguar zelf, maar is 21cm verlengd. De grote auto werd opmerkelijk genoeg nooit uitgerust met de grootste motor die men in die periode had, een 5,3 liter V12 die wel voorin de Sovereign V12 kwam te liggen. Het is en blijft natuurlijk een principekwestie, aangezien de auto snel genoeg was – eigenlijk helemaal geen behoefte had aan snelheid – maar bij een topmodel denk zelf wel altijd aan de grootste/beste/meest krachtige motor. De auto is geproduceerd tussen 1968 en 1992, ongeveer dezelfde periode als waarin de Phantom VI werd gebouwd. De Daimler kostte echter maar de helft, en haalde zodoende redelijk indrukwekkende productiecijfers. Van de 4.116 exemplaren zie je er in Londen vast nog wel eens eentje. Of in Parijs, zoals afgebeeld.

Daimler DS420 - Foto Jim Appelmelk
Daimler DS420 - Foto Jim Appelmelk
Daimler DS420 - Foto Jim Appelmelk


DeTomaso Deauville

Detroit power was erg in de mode rond de productieperiode van deze auto. Veel Europese fabrikanten die zich voor hun luxe auto’s geen eigen motor konden veroorloven, haalden dit uit de States. Iso Rivolta gebruikte veelal Chevrolet motoren. Jensen, Bristol en Facel Vega haalden hun powerplants bij Chrysler vandaan. Voor- en achterin DeTomaso’s huisden Cleveland V8’s van Ford. De 5,7 litermotor bracht in dit geval 330 pk naar de achterwielen, waarmee de auto 230 km/u haalde. Zodoende was het een alternatief voor Mercedes’ 300SEL 6,3, maar er werden maar weinig DeTomaso’s verkocht. Ondanks het feit dat Tom Tjaarda (Ghia) de lijnen op papier had gezet zijn zelfs de lijnen Amerikaans te noemen, iets dat je vanuit mijn kant niet als compliment moet zien… De Pantera was dan weer een plaatje, zo intimiderend en stoer als de uitstraling daarvan is.

DeTomaso Deauville - Foto Jim Appelmelk
DeTomaso Deauville - Foto Jim Appelmelk
DeTomaso Deauville - Foto Jim Appelmelk
DeTomaso Deauville - Foto Jim Appelmelk
DeTomaso Deauville - Foto Jim Appelmelk


Jaguar & Daimler Sovereign/Double Six

Een sierlijk alternatief voor deze DeTomaso is de Sovereign van Jaguar en Daimler. Zoals gezegd was er naast een 4,2 liter zescilinder motor ook een V12 van 5,3 liter leverbaar. Daimlers gingen op den duur Double Six heten. Deze zijn vrij zeldzaam, modellen met zescilinder zijn massaal geproduceerd, maar van de driehonderdduizend exemplaren kom je er maar relatief weinig tegen. Er werden maar tienduizend Daimler Double Six’en gebouwd en ongeveer zestienduizend Jaguar XJ12’s van de zogenaamde Series III. Series II was nog leverbaar als coupé en sedan met korte wielbasis, maar die opties waren komen te vervallen. Tot 1992 werd deze reeks nog gebouwd, maar zag er toen wel al erg verouderd uit. In 1986 was men al met de XJ40 gekomen, die een geheel nieuw “modern” jasje had.

Jaguar Sovereign - Foto Jim Appelmelk
Jaguar Sovereign - Foto Jim Appelmelk
Jaguar Sovereign - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XJ12 - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XJ12 - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XJ12 - Foto Jim Appelmelk
Daimler Sovereign - Foto Jim Appelmelk
Daimler Sovereign - Foto Jim Appelmelk
Daimler Sovereign - Foto Jim Appelmelk


Maserati Quattroporte III

De Deauville had onder andere van Maserati concurrentie. Na hun eerste Quattroporte in de jaren ’60 flopte de tweede serie, waarvan men nog steeds niet weet of er 5, dan wel 13 van zijn gebouwd. Dat zou het leukste zijn om te vinden, misschien zie je er in Italië en Spanje nog wel een, want daar zijn er relatief veel geleverd. De derde serie deed het weer wat beter, hoewel het productieaantal van 2.100 exemplaren in het niet valt bij de veel duurdere Rolls-Royces uit die periode. Misschien lag het wel aan het uiterlijk van de auto, dat is namelijk niet de reden dat ik er foto’s van maak. Wel is dit een model dat maar weinig te vinden is, tussen de tientallen versies van de Biturbo van iets later. Die kwam er op den duur ook als vierdeurs, maar de naam Quattroporte bleef voorbehouden aan het topmodel. De eerstvolgende Maserati met deze naam was de Quattroporte IV (duh…), die geheel volgens de rage van de voorgaande modellen in vele “vormen” verscheen. Ook dat is een model dat niet veel afsteekt van de meeste modellen in het straatbeeld, doch zo zijn kenmerken heeft.

Maserati Quattroporte III - Foto Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte III - Foto Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte III - Foto Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte III - Foto Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte III - Foto Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte III - Foto Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte III - Foto Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte III - Foto Jim Appelmelk

Het was leuk geweest om er meteen een compleet rijtje van te maken waar de Iso Fidia S4, Monteverdie Sierra Berlinetta, en de Bitter SC Sedan nog bij zaten, maar dat is helaas een te ambitieus streven. Van die laatste staat er overigens wel één (van de vijf!) op Nederlands kenteken. Als je nog vragen hebt kun je me e-mailen.



55 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Lekke band alert!
Mooi lijstje.

De Facel Vega Excellence had er ook mooi ingepast. Maar wellicht zijn die allemaal al doormidden gebroken.
Een Lancia Thema 8.32 met Ferrari motor past hier ook goed tussen
Ik daag je uit om deze Franse (eighties cq. quatrevingt) bakken voor de lens te krijgen:

– Peugeot 604
– Talbot Tagora

Niet mooi en bijzonder; wel uiterst zeldzaam (allemaal weggeroest)
Mercedes 450SEL 6.9 (type W116) mis ik ook.
Verdiend toch een plekje met de grootste benzine motor(inhoud) ooit door Mercedes in een personenwagen geplaatst tot op heden.
Volvo_440_turbo
Zo’n Aston Martin Lagonda heb ik ooit hier op de autoweg langs Halle zien rijden, ik kende het model wel van op plaatjes, maar die in het echt zien rijden is wel shocking!
Mooi lijstje. Vooral die Aston :)

Een Tatra T700 zou er ook tussen kunnen staan!!
De lotus omega is ook zo´n apart hok
Zo zeg, die quatro porte is er wel echt op vooruit gegaan!
Ik had graag wat interieurshots van die prachtige Daimler willen zien als ik eerlijk ben.
Mooie foto´s weer Appel.
Wauw, dikke saloons, ik heb die quattroporte ook gespot^^
Kijk, dit zijn de betere spots Appeltje. Zo zie ik het nou graag. De Audi V8 en de DeTomaso zijn toch wel mijn favoriet in dit lijstje. Wat zou ik zo’n DeTomaso graag willen hebben zeg, jammer dat ze vrijwel onvindbaar zijn…

(…wat aan de andere kant misschien ook maar goed is)
Die Maserati Q kon je eergisteren nog bewonderen in de film ‘The Fly’.
Die Lagonda is prachtig! :D
Leuk stukje.
Maak nog maar zo’n serie :)
Erg mooi en bijzonder.
Waar zijn the lancia’s?

Lancia Gamma, zou hierin niet mistaan hebben
Hmm, ik vind die Maserati toch best wel stoer… al zien ze er in deze staat vrij beroerd uit. En de Audi kan ik ook wel waarderen.
gisteren nog een Maserati Quattroporte gespot bij de grens overgang Stein/Maasmechelen. Grijze met nederlands kenteken
@Hansie

Een Lancia Gamma was er niet als sedan met vier deuren. Bij mijn weten alleen als hatchback en coupé. (of de sultan van Brunei moet er 1 hebben)
Je ziet in Utrecht wel eens een totaal opgeknapte Jaguar Sovereign zoals hierboven staat met een bodykit in het matzwart. Dat is werkelijk een geniaal apparaat.
Ik twijfel nu of dat ding matzwart is, maar als iemand die een keer kan spotten…
zijn die pepperpots onder die lagonda origineel aston, of heeft ie ze van de jaguar??
@Appeltje,

Heb je Casper al ingelicht… :D
Audi V8 – Hell yeah! De mooiste uit het rijtje.
Ik vind die Lagonda veel te Amerikaans voor een Aston, verder weer mooie en bijzondere spots!

PS: De foto’s uit Parijs, zijn die niet toevallig op de Ave. Montaigne gemaakt?
Waarom staan er geen mooie oude luxe Amerikanen in het rijtje? Die overtreffen ze allemaal!
Tatra T613, ZIS, Hongqi…
zojuist een Nissan Laurel uit 1984 tegen gekomen. Maar die hoeft hiet nu niet per sé in het lijstje :-)
Monteverdie = Monteverdi?

Welke leuke spots:P
Doen mij maar de Lagonda [A]
Die Lagonda is zooooo apart!
Niet per definitie mooi, maar je trekt er wel aandacht mee denk ik!
Echt met niks te vergelijken…

Die De Tomaso is ook heerlijk
@ Appeltje: als je deze nog een keer spot…

http://www.californiaclassix.com/archive/67_MB600.html

DE Uberlimo!
Luchtvering, 6 liter V12, maat boot, etc.
Alleen voor de rijken der aarde, en ook nu superrrrzeldzaam en duur!
@Svenska Aeroplan AB

Daar gingen ze met Top Gear toch een keer hartje Londen mee in?
Kasper


Ge hebt helemaal gelijk.
Ik dacht aan deze maar dat is niet helemaal een sedan ;)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/50/Lancia_Gamma_Berlina_1980.jpg/800px-Lancia_Gamma_Berlina_1980.jpg
Die Aston heeft iets heel erg Amerikaans, wat niet verkeerd is overigens!
Uit welk land komt die witte Quattroporte?
Makkelijk te onthouden kenteken zeg. Ik zou er dan 10 W 40 van maken. Handig als je weer eens olie moet bijvullen.
kwalitatief gezien de aller aller aller slechtste sedans ooit gemaakt ..
rationeel gezien hoort dit allang en breed op de sloop ..
regelrechte pleuriszooi ..

lang leve de liefhebbers ..
@ 6C Jordy

Ik denk dat die witte Maserati Quatro uit Frankrijk komt, om precies te zijn het department 92 Hauts de Seine een department aan de rand van Parijs. (waar sarkozy tot voor zijn presidentsschap de baas was) 92 …..

Het departmenstnummer staat altijd op de rechterzijde van de franse platen.

Tevens waren de franse kentekenplaten altijd van voor WIT en achter GEEL. Sinds een jaar zijn ze beide WIT.

Verder vind ik dat de Peugeot 604 er wel tussen mocht zitten….
Luxe sedan uit het verleden zijn best lekker…
Al vind ik deze voorbeelden dan weer minder geslaagd :)
De Maserati en de de Tomaso zijn ongekend fraai, vooral ongekend overigens.
@ Lincoln: klopt, daarom zijn deze spots ook zo bijzonder…

Deze rijden nog!!!!!!! :o

LOL
Wauauauawie!
Prachtige spots maar weer hoor, ik blijf het zeggen.
Vuresuluk exclusief!
En zoals we gewend zijn, mooi omlijst met allerlei info.
Goed werk weer!

En de waggie’s zijn natuurlijk ook weer kickuh!
P.L. Vaarkamp
@ Kasper: Ik ben in het bezit van een Lancia Gamma Berlina en dit is wel degelijk een sedan ;-)

Het desbetreffende model had er naar mijn mening ook in mogen staan.
Die Audi V8 is prachtig. Mooie kleur en in goede staat.
Der Ghopmeister
Maserati Quattroporte III

Is toch echt mijn favoriet! heb er ooit een mogen rijden en het rijd echt fantastisch! Op die zelfde dag heb ik ook nog in een Ferrari 412 mondial mogen rijden!
Wat een afschuwelijk lelijke bakken zijn dat toch! Oke, de Lagona is mooi van lelijkheid, de Jag/Daimler gaat nog wel, en de Audi is gewoon saai, niet lelijk. Maar nog. Om genieten van de auto’s gaat het deze serie even niet. Puur om de zeldzaamheid. Ook leuk.
bmw330i touring
Heb je artikel met plezier gelezen appletje! netjes
Mooi artikel, mooie waggies, vooral de Jaguar Sovereign. Classic.
zo’n daimler double six staat in de garagebox naast de mijne echt prachtig ding
De V8 en de Jaguar zijn imho de mooiste
Die audi is tijdloos, misschien niet in het interieur (zal wel diepblauw velours zijn oid). Ook als station Audi 200 supermooi.
audi v8 echt heel mooi
de witte Maserati Quattroporte IV, de De Tomaso Deauville en de Daimler DS420 heb ik ook gespot in Parijs (in juli 2008, precies dezelfde exemplaren!)
nog 1: de mercedes 300 sel 6.3 uit. 250 pk 6,3 liter v8

De Tomaso Longchamp hoort er ook mischien bij (2 deurs)
dan misschien ook de ferrari 400/412??
ik vind de Audi V8 Quattro nog de mooiste

P.S de Maserati Quattroporte III op de foto moet nodig opgeknapt en gepoetst worden want hij ziet er niet uit.
Zo oud is die Audi V8 Quattro ook weer niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).