Officieel: slooppremie van 750 of 1.000 euro

Auteur: , 32 Reacties

We berichtten vorige week al over de Hollandse zuinigheid, maar dat was toen nog een gerucht. De plannen zijn vanmiddag door minister Cramer officieel gepresenteerd op de AutoRAI: in Nederland kunnen we een premie van 750 of 1.000 euro tegemoet zien, respectievelijk voor personenauto's van vóór of na 1990.

Voor bestelwagens blijkt de overheid iets guller: daar zijn de premies 1.000 en 1.750 euro. Vanaf mei gaat de regeling in voor onbeperkte tijd (lees: tot het geld op is). Het Rijk doet €65 miljoen in het potje, de autobranche nog eens €20 miljoen. Indien nodig hebben ze nog €10 miljoen extra gereserveerd. Alles bij elkaar is dit genoeg om zo’n 100.000 oude vieze karretjes van de weg te vegen.

Koos Burgman van de BOVAG:

“Het is minder dan we gevraagd hadden, maar de regeling gaat al in mei in en het geld wordt in één keer helemaal ingezet. Daarnaast heeft de minister onze voorstellen voor een differentiatie in de regeling overgenomen. Uit onze berekeningen blijkt dat voor auto’s van voor 1990 een premie van 750 euro consumenten al over de streep trekt, terwijl voor jongere auto’s 1000 euro werkt.”

Als de regeling een succes is, is minister Eurlings van plan om meer geld voor dit goede doel uit te trekken. Ondertussen raad ik je vooral aan om alle leuke potentiële klassiekers bijeen te sprokkelen, voordat onwetende eigenaren ze laten slopen in ruil voor een zuunig bagger-Daciaatje. (bron: bovagkrant)



32 reacties

750 euro voor een auto van voor 1990 bovenop de inruilprijs. Dus dan kan je een C1 kopen voor 8600-750-600(waarde oud bakkie)= 7250 euro.

Geen slechte deal als je toch al van plan was je auto in te ruilen.
Aaah daarom stijgt TomTom vandaag zo op de beurs?! :D bedankt autoblog heb ik in ieder geval een mogelijke reden gevonden!
De crux is hoe lang de auto die je wil laten slopen al in je bezit moet zijn.
Als daar geen eisen aan gesteld worden kun je stellen dat elke oude auto (na 1990) nu 1000 Euro waard is. Dat is een leuke wetenschap voor iedereen met een oud brikkie :-)
Ons ben zuunig
@ mezelf

elke oude auto is nu MINSTENS 1000 Euri waard…
én mits voldaan aan de volgende voorwaarden:

de oude auto staat sinds 1 maart 2008 op naam van de laatste eigenaar;
de oude auto is verzekerd;
de oude auto en ook de jongere auto hebben een Nederlands kenteken;
de APK van de oude auto is nog minimaal 3 maanden geldig op het moment van inleveren;
de oude auto heeft geen “WOK-status” (Wachten Op Keuren);
de oude auto heeft sinds 1 maart 2008 geen deel uitgemaakt van de bedrijfsvoorraad van een autobedrijf.
Als je van plan was om een nieuwe auto aan te schaffen, is de premie mooi meegenomen. De nieuwe auto word wat goedkoper of je kunt wat meer opties erop bestellen. Ik denk alleen dat veel mensen die een auto uit 1990 hebben geen nieuwe auto kunnen of willen kopen.
Armoe troef! Met 1000 euro bedrijven ze symbool politiek, een C1 koop je al nieuw zonder inruil met 900 euro korting! Verkoop het oude hok via marktplaats en je regelt zelf nog meer! Of, zoals de meesten zullen doen, lekker door rijden in de oude bak…….. En gelijk hebben ze.
Wat maakt zo’n sloopregeling eigenlijk uit als het maar iets tijdelijk is? Misschien gaan er nu een paar ‘oude bakken’ minder rondrijden, maar uiteindelijk komen die er toch weer bij. Eenmaal het geld op is, valt die mogelijke motivatie weer weg é.
Dit is dus puur een regel om de automobielsector tijdelijk een duwtje in de rug te geven, maar zal dit dan na verloop van tijd geen terugval kennen? En zullen tegen dan de problemen van de baan zijn?
Voor het milieu: Daarom dat bezitters van oudere, meer vervuilende, auto’s met 750euro gemotiveerd moeten worden, en nieuwe, vrijwel zeker met kat. etc., met 1000euro overgehaald moeten worden. Als het echt om het milieu ging, hadden ze dat moeten omdraaien! Tot zover het milieu-verhaaltje.

Voor de autohandel: Mensen die nu een andere auto gaan kopen, hierdoor, zijn zeer waarschijnlijk mensen die vroeger of later zowiezo een andere auto zouden kopen. Dus puur een paar aankopen die naar voren worden getrokken, maar op den duur is of de pot leeg, of zijn de mensen die nieuwe auto’s kunnen/willen kopen op, en stort de handel dubbel zo hard in!

Voor de staat: Nieuwe auto’s = nieuwe BPM/BTW/en god weet wat voor belasting men dan nog meer verzinnen kan (slooptax!!), zijn dus puur extra inkomsten voor de staat, verder niks!
Er hoeft geen nieuwe auto aangeschaft te worden, wel een nieuwere

Quote:
mits omgeruild tegen een nieuwere:

personen-/bestelauto met benzinemotor vanaf bouwjaar 2001
personen-/bestelauto met dieselmotor met een gesloten roetfilter (af fabriek)
Auto’s vanaf 2001 worden nu dus automatisch ook 1000 euro duurder! Let maar op!
inderdaad, de dealers zullen nu zeggen dat ze geen extra korting hoeven te geven omdat de sloopregeling er voor zorgt dat je iets extra’s terug krijgt

het is een symboolregeling en levert weinig tot niets op, prima, de brancheorganisaties blij, overheid blij
Hmm Als ik zo die website lees en ik wil mijn auto inruilen voor een ieuwere krijg ik niets extra’s. Mijn auto is uit ’99 en op zich best wel veruilend.. V6 1:8 categorie G volgend die mileulijstjes wat je tegenwoordig bij auto’s hebt.

Dus ik wordt niet aangespoort voor een beter milieu…
Val dus weer buiten de boot. Zoals de meesten denke ik.. Volgens mij zijn de meeste personenauto die rondrijden van na ’96 en dan geldt de regeling niet..
Alleen voor ondernemers met een bestelbusje. Die dan ook nog lekker de BTW kunnen aftrekken..
Haha! Eindelijk! Geldt dit trouwens ook voor leasen, of alleen kopen?
Heel mooi, de ‘nieuwe’ auto hoeft niet nieuw te zijn, vanaf bouwjaar 2001.

Anders was het kansloos, want van voor 1999 naar gloednieuw, dat is maar een klein groepje die dat kan.
Mensen het is een ‘sloopregeling’. Als je dus je auto laat verschrotten dan krijg je er 1000 euro voor. Je kunt hem dus niet inruilen en bovenop het inruilbedrag ook nog de premie opstrijken. Als je auto dus meer waard is dan 1000 euro dan kun je hem beter verkopen in plaats van laten slopen voor deze regeling….
Deze auto’s komen dus niet terug in het 2e hands circuit….
Jullie verhaal klopt niet helemaal, hier het juiste verhaal met de voorwaarden:
http://www.automotive-online.nl/home/6035-akkoord_sloopregeling_tot_duizend_euro_subsidie.html
geeft niks joh, dat het een sloopregeling is, wel mooi zelfs.

de markt voor auto’s van na 2001 wordt gewoon een beetje groter. En dat maakt het ook weer interessant voor mensen die wat nieuwer rijden om in te ruilen en bijna nieuw of nieuw te kopen.

De doorstroming wordt een beetje versneld gewoon.
Net als bij de hypotheekrenteaftrek zorgt dit alleen maar voor een groter budget bij de aanschaf van auto’s en een grotere vraag waardoor de auto’s die onder deze regeling vallen alleen maar duurder worden. (1000 euro ongeveer).

Maar goed; deze regeling is natuurlijk ook niet bedoeld voor de consument en daarmee is de auto-industrie waarschijnlijk gedeeltelijk mee gered.
Geen enkele idioot die dit doet. Als je je auto verkoopt krijg je er meer voor. Ik zie geen reden om dit te doen.
In Duitsland zijn bijna 1 MILJOEN auto’s ingeruild voor een schrootpremie van 2500€ daar boven op deden de meeste merken nog eens een eigen korting van 2500€. Als deze regeling in Duitsland eindigd zal er een enorm gat vallen in de vraag naar kleine auto’s.
Nou ook ik zie het niet zitten…. rij een opel corsa uit 1993 en dit zou dus 1000 euro slooppremie betekenen. Nou dat krijg ik er nu ook nog wel voor (ongeveer 800 denk ik) en dan kan ik beter dat ding particulier verkopen (pas 138.000 op de teller, op zich weinig mis mee). En natuurlijk flink korting bedingen op een nieuwe Aygo of zo. Schiet ik meer mee op dan dit. Ik denk namelijk ook dat de meeste oude auto’s die nu nog rondrijden al snel tegen de 1000 euro waard zijn, zoniet meer. Dus deze sloopregeling mist volgens mij kop en staart. Ik zie er in elk geval helemaal niets in. Enkel en alleen als je een roestend barrel rijdt, maar of die mensen nu gelijk een veel nieuwere of nieuwe auto gaan aanschaffen? Ik geloof er niets van.
O,nee mijn auto uit 1991 heeft nog maar 1 maand apk :-(
@ JH

WOK is Wachten Op Kenteken…
@ mezelf
Sorry…ik loog:$
Best okeey…
Maar ik hoop inderdaad niet dat mensen hun waardevolle klassiekers laten raken door de meedogenloze sloophamer.
Gelukkig zijn de meeste klassieker-bezitters toch wel mensen die er van op de hoogte zijn dat hun autootje veel meer waard is dan de uitvinder van de slooppremie denkt.
De vraag is: Worden mensen die anders door waren rijden met hun oude auto nu overgehaald een nieuwere te kopen? Ik denk het niet, daarvoor is het toch te duur. Worden de mensen die van plan waren binnenkort een nieuwere auto te kopen, overgehaald dat nu te doen? Ik denk het wel. Dus netto maakt het volgens mij weinig uit.
Lekker is dat, mijn AX diesel uit 1993 komt niet meer door de APK, maar rijdt verder prima. Slopen dus dacht ik, maar hij komt niet in aanmerking om te slopen! Althans, niet voor slooppremie.

Irritant toch, die voorwaarden. Ik ben dus precies zo’n voorbeeld die zo lang mogelijk met zijn ultrazuinige diesel wou / wil doorrijden maar toch ook zit af te wegen een gloednieuwe 107 of Cuore te kopen met bijna nul vaste lasten in de maand, ultrazuinig en minimaal onderhoud. En ook nog eens een goede restwaarde.

Tuurlijk is dik 10.000 euro even een investering en inderdaad zullen veel bezitters van een oud bakkie dit niet hebben liggen of er voor over hebben. Maar als je eens gaat rekenen is de aanschaf van zo’n nieuwe BPM vrije 3-cilinder (zijn nog pittig ook!) zo gek nog niet.

Maar goed, 500 euro voor de ongekeurde AX en een leuke korting bedingen bij de dealer en je bent er ook. Of een demo kopen met 2000 euro korting die reeds voorzien is van airco bv. Nee, een beetje creatief met getallen en die premie is een lachtertje.
Mijn niet bijzonder schone BMW uit december ’95 zou best meer dan €2K kunnen opbrengen. Hoe moet een slooppremie van 1000 euro me dan over de streep trekken?

Ik heb ‘m sowieso te kort in aanmerking te komen, maar toch.
Kleine update: 3 Juni gaat de sloopregeling in.

Bron: http://www.nationalesloopregeling.nl

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).