Beleggerstip: Pininfarina Rolls-Royce Hyperion voor 4,5 miljoen

Auteur: , 45 Reacties

Exclusieve auto's zijn meer dan bij uitzondering een stuk waardevaster gebleken dan menig aandeel. Dus mocht je als gevolg van de crisis met een gouden handdruk bij het oud vuil zijn gezet en op zoek zijn naar een goede investering, dan heb ik wellicht een aardige tip voor je. Wat dacht je van deze one of a kind Pininfarina Rolls-Royce Hyperion? Een solide belegging voor slechts 4,5 miljoen euro.

De auto was een speciaal projectje van Pininfarina in opdracht van verzamelaar Roland Hall. Donor voor de Hyperion was de Rolls-Royce Phantom Drophead Coupe van Hall. De achterbank werd verwijderd en met uitzondering van de houten deuren, werd de koets vervaardigd uit carbon. Hoewel de auto een klassiek overkomen heeft, ontbreekt het geenszins aan moderne luxe.

Het is onduidelijk waarom de Roland Hall zijn collector’s item van de hand doet. Crisis? Kopen doe je HIERRR, maar wees er wel snel bij, want voor je het weet gaat een rijke Arabier er met deze winstpakker vandoor.

UPDATE: de Hyperion concept staat NIET te koop op JamesList. Volgens operations manager Karlberg gaat het om een serie van carrosseriedelen die passen op een RR DropHead coupe, zodat je de looks van de Hyperion kunt nabootsen…

Pininfarina Rolls-Royce Hyperion

Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé
Price: € 4,500,000 | Ad#33907
For sale by: Rag Gianfranco Favero

Delivery September 2009

Pininfarina presents the Hyperion, a one-off custom-built car derived from the Rolls-Royce Drophead Coupe which made its world debut at the Concours d’Elegance at Pebble Beach, America’s most important competition for historical classic and one-off cars and a prestigious annual event.

The car is named after Hyperion, one of the Titans of Greek mythology, to underline its architectural and figurative power.

The car as an artistic expression

It is not the first time that the Pininfarina Special Projects Division has designed a unique car from a standard production model. In the recent past Pininfarina has reinterpreted Ferrari engineering, as in the case of the P4/5 & Scaglietti “K”. In the case of the Pininfarina Hyperion, Roland Hall, a collector and the owner of a Rolls-Royce Drophead Coupe, asked Pininfarina to create a custom-built car that would evoke the appeal of the sumptuous cars of the 1930s. It might seem paradoxical, but today more than ever before, there is a desire on the part of a very elite clientele to return to the idea of the car as an artistic expression. As it was in the 1950s.

With the Hyperion, the team of designers and engineers of the Special Projects Division was able to express its creative skills and to apply Pininfarina expertise without limits, save that of coming as close as possible to the type of car that our customer had in mind. The result was a custom-built unit that is firmly rooted in the values of the Pininfarina and Rolls-Royce brands, with lines and dimensions that are hard to find in a 21st century model. The Hyperion takes up the legacy of other Rolls-Royces designed by Pininfarina, the Silver Dawn saloon of 1951, for example, or the Camargue coupe of 1975

The concept in brief

The history of Pininfarina offers plenty of examples of special cars built on “noble” bases. Which is why the company naturally welcomed Roland Hall’s proposal to work on a Rolls-Royce floorpan. For the new Pininfarina one-off, however, the Special Projects Division wanted a new idea, something absolutely unique, which only an individual in love with the car as an abstract, and not merely utilitarian, concept could appreciate. And so the Hyperion project was born, in the Autumn of 2007.

In terms of the styling, the first brainwave came when thinking of some of the cars of the 1930s, with their majestic, regal bonnets, and a body that surrounded the driver and a single passenger. Distinctive features of a car which, thanks to its strength and elegance, does not need to move to draw attention to itself.

Like all the cars designed by Pininfarina, the secret of the Hyperion lies in its absolute harmony between masses and volumes, and the perfect balance of every proportion.

The bodywork is made of carbon fibre. Structurally, we moved the driving position further back (400 mm) and took out the rear seats. We designed a new hood, which folds behind the seats under a wood-lined cover. In front of the windscreen we created two compartments for small items or for sports equipment, such as Mr. Hall’s hunting rifles.

The hood cover and the doors of the two compartments were made of solid wood by craftsmen who specialise in creating components for luxury boats. This is another aspect of the programme of Pininfarina special cars: offering customers unique stylistic and technical solutions that are not possible on mass produced cars.

Some of the best international firms contributed to the realisation of the project: Re Fraschini for the carbon, Isoclima for the glazed surfaces, Proxy Design for the drawings of the car, Triom for the lights and headlights, Fondmetal for the wheel rims, and Materialise for components created using fast prototyping, SIGMA Navale Italiana for the finishes in teak.

The Styling Decisions

Romantic and noble. These two words sum up the styling of the Hyperion.
The archetype of the special car, an opulent two-seater roadster that conveys the luxury of the Rolls-Royce Drophead Coupé, from which it derives, at the highest figurative and architectural levels. At the same time, it harks back to the past, and the cars of the pre-war period that now populate the world’s most prestigious concours d’elegance.

To repeat the proportions of those unforgettable cars (a short tail end and majestic bonnet that “surges” forward), we had to extend the roof and shorten the rear end. To balance the volumes, the Pininfarina designers tried to achieve soft, fluidly flowing surfaces. The front sports the classic Rolls-Royce grille, which has been slightly inclined. A trapezoid plane creates a more aerodynamic dashboard, while the recessed Bixenon headlights and LED technology convey sportiness and elegance. The spectacular bonnet is underlined by the muscular, taut wings, while the line that embraces the front wheels is drawn back until it disappears into the hood cover, giving a sense of movement even when the car is stationary. This feature is counterbalanced by a small tooth under the door that runs towards the rear wheel. The shape of the rear end recalls Pininfarina’s legendary sports “berlinettas” of the Fifties and Sixties, with their cut-off tails, strongly inclined downwards, with a flat closure borrowed from boat-building.

The interiors were practically unchanged, maintaining the perfect sense of high luxury in the passenger compartment that distinguished the original car. One precious detail of the instrumentation underlines the unique environment: the watch designed specifically for the Hyperion by Girard-Perregaux, which can be removed from the dash and attached to a bracelet to be worn on the wrist.

Pininfarina and Girard-Perregaux: the emotion of excellence

Combining the excellence of a watch and a car that are out of the ordinary. This was the goal of the collaboration between Pininfarina and luxury Swiss watchmakers Girard-Perregaux. The meeting of two prestigious names that embody artisan tradition and cutting edge technology has created a refined timepiece with a sophisticated mechanism. Girard-Perregaux have personalised one of their sophisticated watches, the Vintage 1945 Tourbillion with gold bridge, for the Hyperion. Thanks to an ingenious anchorage system, this timepiece can be mounted on the car’s dashboard, or removed from its mount to slip on to its owner’s wrist.

The pure lines of the white gold case, inspired by a model of 1945, contain a gold bridge tourbillon. This mechanism, which is faithful to the original design created by Constant Girard-Perregaux in the 19th century, stands out for its complexity: only an expert watchmaker could assemble the cage that weighs just 0.3 grams, carrying no fewer than 72 elements. The automatic movement was painstakingly built by the company.

The Vintage 1945 Tourbillion with gold bridge blends perfectly with the Hyperion, starting from the colours of the face which match those of the bodywork. A sophisticated “spring-ball” system allows it to be extracted from the leather bracelet so that it can be mounted on the dashboard in a support in the shape of a whirlwind, or tourbillon, the hallmark of the Girard-Perregaux brand.

This unique piece suggests the link between the worlds of prestige cars and outstanding watch-making. Cult objects that transcend their function to arouse emotions that are constantly renewed. Pininfarina and Girard-Perregaux: outstanding watches and cars share numerous common denominators: the notion of time, a fundamental factor of motor racing; increasingly refined techniques; and ever-present passion. In these two worlds, admiration for historical models goes hand in hand with the appeal of the most recent performances; the classic design shares the stage with daring concepts; cutting-edge technologies and noble materials are the key words of every successful innovation. High standards of quality, beauty, power and perfection even in the smallest detail, are essential components.

Girard-Perregaux bases its relationship with Pininfarina on a common conceptual approach, underpinned by a striving for excellence, emotions and beauty. And when passion encounters technical capabilities, the dream takes shape, producing the most refined mechanical structures.

White gold case
Measurements: 32 x 32 mm
Non-reflecting sapphire crystal
Water resistant at: 30 metres

Girard-Perregaux GP9610C mechanical
movement with automatic winding
Functions: Tourbillon, hours, minutes.
Frequency: 21,600 alt/hr (3 Hz)
Rubies: 30
Charge duration : minimum 48 hours



45 reacties

is lelijk dus niemand die koopt hem
Ja, deze stond ook in de GTO. Tis wel pininfarina, maar wat mij betreft niet geslaagd..
Volgens mij als iets getekend is door een designer als Pininfarina of Zagato vinden we het gelijk mooi. Niet door het design maar alleen maar omdat een van die namen er bij staat. Kijk een goed dit is toch een gedrocht. Of kijk maar eens naar de Bentley Continatel GT Zagato. Daar is toch niks moois aan. Vroeger waren het echt prachtdesigns wat ze tekende. Bijv: de Aston Martin DB4 GT Zagato.
Wat een lelijke kermiskoplampen. Vanuit zij-aanzicht is hij wel mooi vind ik zo..
koest? ;)
“De achterbank werd verwijderd en met uitzondering van de houten deuren, werd de koest vervaardigd uit carbon.” ;)

Ik vind het niet echt een mooi model, dus mocht ik 4,5 miljoen hebben dan zou ik het in ieder geval niet daar in investeren!
En het kan zijn dat ik er de enige in ben hoor, maar dit ziet er nog veel fouter uit dan die Chinese Rolls-lookalike met 1 stoel achterin…
lelijk. Maar zal idd wel veel waard worden vanwege de naam!
heeft hij APK?
Waar staat op de Rai die PT cruiser eingelijk?
Morgen gaan we erheen met school en toch wel ff proberen voor een foto:P
gadverdamme!
Voor héél wat minder heb je z’n identieke tweelingbroer, de Z4…
eindelijk .. de nieuwe Geely super tiger ..
echt bruut zo’n one of a kind! :D
Er zijn 5 van die Hyperions gemaakt hoor, dit hoeft niet de auto van Roland Hall te zijn.
mooiere lampjes dan de gewone drophead. Ik snap hem wel.
@ NLX
Volgens de tekst onder het artikel is het toch echt een “a one-off custom-built car”.
Ik hoop natuurlijk nog wel rijk te worden, maar niet zoals deze meneer. Een verwezenlijkte droom zo snel weer van de hand doen… :?
Hm, sorry. Mijn vorige reactie klinkt een beetje alsof meneer Hall op een verkeerde manier aan zijn geld is gekomen. Dat bedoelde ik niet. Ik had het meer over hoe je om gaat met rijkdom.
@ Citrofiel, volledig understood en volledig met je eens.

@ NLX, in het artikel in GTO (laatste nummer? wat is dit voor onzin!?) stond inderdaad dat men overwoog om er nog meerdere te maken. Maar voor mijn gevoel kunnen deze nog niet klaar zijn…? en iedere auto zou afwijkend zijn geloof ik, niet exact hetzelfde.
citaat:

“Whether your a car enthusiast or someone in the market for one, the Pininfarina Hyperion is something that’s worth taking a look at. An extremely exclusive vehicle only 8 available Globally of which 3 of them have been sold. We have one available for YOU.”

http://www.finecars.cc/en/detail/car/35972/index.html?no_cache=1&ret=63

het zijn er zelfs 8, er staan er nog 5 te koop
@Dennis: Waar maak je uit op dat de prijzen van exclusieve auto’s waardevast zijn gebleken? In de VS heb je al een Phantom voor $150.000 en er staan momenteel zo’n 500 F430’s te koop op Mobile.de, waar ook gigantisch op afgeschreven is. Zelfs klassiekers zijn stukken goedkoper gezien er heel weinig vraag is. Aandelen presteren op lange termijn stukken beter dan exclusieve auto’s en helemaal als je nu instapt!
Hij is niet zo duur als mooi, dus jammer… Geen succes voor mij;)
Brokkenpiloot
Die record auto die ze hebben is ook wel leuk:

http://www.jameslist.com/advert/33896
Geen goeie combi, Engelse aristocracy en Italiaanse gladheid.
Misschien had meneer Pininfarina een glaasje Disaronno teveel op?
Ik vind hem anders best mooi terwijl ik normaal helemaal niet van dit soort auto’s houd. Op die renders ziet ie er idd wel enorm lelijk uit.
Wat flauw. Laat je je Rolls door Pininfarina verbouwen tot iets prachtigs ben je er na een jaartje al weer op uitgekeken. Die Roland Hall is of een wel heel erg verwend kindje of zit echt zo diep in de shit dat ie z’n achterste moet afvegen met z’n aandelen pakket omdat dat nu goedkoper is dat toilet papier.
@rob

dit is wel ff wat anders dan een f430 hoor
Houten deuren? Beter lezen zou ik zeggen ;)

The hood cover and the doors of the two compartments were made of solid wood

Oftewel alleen de deksels van de opbergcompartimenten zijn van hout. Die zitten voor de voorruit als het goed is.
zo zie je maar weer dat pininfarina ook maar een mens is! Hij heeft ook wel een een slechte dag, net zoals de hyundai matrix!!
hou maar.
Als je het als investering beziet dan doet het er toch niet echt toe dat het een lelijk stuk vreten is? Alsof een pakketje aandelen er zo goed uitziet…
ik vind hem lelijk…
Ik heb het artikel indertijd in de GTO gelezen en meen me te herinneren dat dit toch wel het enige exemplaar is… En die GTO is nog geen jaar oud…
@ Rob

phantoms en F430’s zijn nog lang niet exclusief genoeg.
Een pagani zonda R of de Ferrari P4/5 zijn dat bijvoorbeeld wel.
1 April misschien?
De advertentie op JamesList.com heeft als datum 01-04-2009…
@Michiel van den Brink

Vzv ik weet is het op 1 april alleen in Nederland grappendag;)
@ EJS: Dat dacht ik ook altijd, er komen echter op buitenlandse fora al 1 April opmerkingen omhoog…
@Michiel

Aha, onze nationale grappendag wordt dus internationale grappendag^^ Weet dat ze iig in Frankrijk en Engeland andere dagen hebben waarop ze grappen maken, maarja..
Ik heb even navraag gedaan en het blijkt dat er inderdaad 8 in totaal gebouwd worden/zijn. Dat was vanaf het begin de afspraak tussen Roland Hall en Pininfarina. Vanwege de huidige moeilijke tijden heeft Pininfarina de verkoop van de andere 7 stuks een beetje versneld.
Rolls Ferrari. Dus. Ziet er wel redelijk uit. Beter dan de vierkante Phantom.
Hij is toch al weg, want zoals in het artikel staat: Wees er snel bij, anders gaat een of andere rijke Arabier ermee vandoor.
Lijkt mij trouwens wel een beetje conceptig.
UPDATE: de Hyperion concept staat inderdaad NIET te koop op JamesList. Volgens operations manager Karlberg gaat het om een serie van carrosseriedelen die passen op een RR DropHead coupe, zodat je de looks van de Hyperion kunt nabootsen…

Zijn email was als volgt: It is not the Hyperion for sale, but rather a delivery position for a new custom project coming up – so the news are a bit misleading. The Hyperion is still owned by the former owner.

Perhps this is small, and old news, but I just wanted you to know this and hear it from us first, as we are quite careful about our reputation.

We try to be in touch with our dealers on a weekly basis but in the end they are in charge of their content on JamesList, which is why mishaps like this can happen. We preferably want to cancel the ad, but have come to the conclusion that it’s better that we keep it so people can see that the real Hyperion is not for sale.
Dan denk ik dat die Mr. Karlberg zojuist van Pininfarina op z’n flikker heeft gekregen ofzo. De smoes dat het om een serie van carrosseriedelen gaat die passen op een RR DropHead coupe, zodat je de looks van de Hyperion kunt nabootsen, is natuurlijk helemaal complete onzin.

Hij zegt: “It is not the Hyperion for sale, but rather a delivery position for a new custom project coming up.” Dat kan natuurlijk wel kloppen. Roland Hall heeft zijn eigen Hyperion niet te koop staan, maar je kan dus wel intekenen voor je eigen nog te bouwen Hyperion. Al vind ik 4,5 miljoen voor een ‘one-of-eight’ wel heeeeeel veel geld.
Wat 1 april betreft, ik maak al meer dan 2 decennia grappen op die dag… en ik woon in België…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).