
Wat? Wie?
Autoblog Business News: Karmann heeft uitstel van betaling aangevraagd, oftewel ze zijn zo goed als failliet. De carrosseriebouwer uit Osnabrück zit al jaren in de problemen en lijkt nu eindelijk kopje onder te gaan.
Wat heeft dat voor gevolgen? Op dit moment maakt men oa onderdelen voor de Audi A4 cabrio en Mercedes CLK. Tevens wilde het Nederlandse Duracar gaan samenwerken met de Duitsers, maar dat lijkt me nu niet zo’n goed plan. Tevens kan het verstrekkende gevolgen hebben voor Spyker, in ieder geval voor de SWB modellen (C8 Spyder & C8 Laviolette). De C8 Aileron wordt (for the time being) gebouwd bij Coventry Prototype Panels in Engeland. Dit is echter maar een klein bedrijf dat ook in de beginjaren (pre-Karmann) voor Spyker de bodies maakte…
De Duitse metaalunie (IGA) laat weten dat 3470 werknemers de dupe zullen worden.
Met dank aan Gert voor de tip!
dit zat er helaas al lang aan te komen.. erg jammer.
Scheisse!
Another one bites the dust… helaas!
Mijn eerste gedachte was; “Wordt de Ghia nog steeds gemaakt?!” :shock: :P
helaas, het was een mooi bedrijf..
Nog niet failliet. Door dit soort berichten zullen toeleveranciers aan Karmann stoppen te leveren en dus moet het wel failliet gaan.
Een beetje terughoudener met berichtgeving is niet verkeerd, ook al zijn jullie geen journalisten..
@ Jan C.
Ik snap wat je bedoelt, maar de toeleveranciers weten meer dan je denkt hoor.
Bijvoorbeeld verlate betalingen en zo. En ze doen natuurlijk ook wel een praatje op locatie af en toe. En dit nieuws houd je niet tegen in deze branche.
Wel heel jammer. Niet alleen voor Karmann, want de toeleveranciers zijn natuurlijk ook de dupe. Ook bij een doorstart zijn de toeleveranciers de dupe, die kunnen dan fluiten naar hun geld…
Als ik de bron zo lees gaat het niet om allen onderdelen van het concern of wel?
Ze produceren namelijk ook de campers van VW (snelste camper, iemand nog bekend?), ben benieuwd of dat deze poot ook wordt getroffen.
@Jan C., allicht, tendentieuze berichtgeving, zus en zo, maar de insolventie is volgens de bron een feit. Welke leverancier gaat dan tóch door met leveren? Geen enkele, me dunkt. Een mediaberichtje hier en daar zal verder weinig bijdragen aan de vervollediging van e.e.a.
“Tevens kan het verstrekkende gevolgen hebben voor Spyker, in ieder geval voor de SWB modellen (C8 Spyder & C8 Laviolette). De C8 Aileron wordt (for the time being) gebouwd bij Coventry Prototype Panels in Engeland. Dit is echter maar een klein bedrijf dat ook in de beginjaren (pre-Karmann) voor Spyker de bodies maakte…”
Uit dit stuk wordt mij totaal niet duidelijk wat de link is tussen Spyker en Karmann, of wat de gevolgen voor Spyker zijn.
@Webberr, eens, ik viel daar ook over.. herlezen & enige ‘voorkennis’ schept duidelijkheid. Een klein regeltje waarin wordt uitgelegd dat Karmann die body’s fabriceert zou voldoen.
@ Jan C.
Surceance van betaling aanvragen kan je niet echt ‘stiekem’ doen hoor, dus de toeleveranciers zullen daar heus wel van op de hoogte zijn, ook zonder Autoblog.
@frans, OK, dat is de missing link inderdaad. Thx, nu snap ik ‘m.
@Webberrr
Body in white, van deze modellen worden bij Karmann gebouwd.
Maar goed dat de BMW X1 bijna klaar is. Die is ook daar ontwikkeld.
Wel een klinkende naam die nu verloren dreigt te gaan.
@ Webberrr
Coventry Prototype Panels bouwde ooit de bodies (aluminium carrosseries) voor Spyker. Toen de productie daarvan omhoog ging werd dat uitbesteed aan Karmann en dat gebeurd tot op de dag van vandaag volgens mij nog steeds voor de C8 SWB’s
P.S. heeft dit bedrijf ook iets te maken met de VW Karmann (die coupe uit de jaren 70 ofzo)
Heeft Spyker al zijn schulden wel al betaalt? Zo gaan bedrijven natuurlijk bankroet als de klanten hun rekeningen niet betalen maar wel hun producten in ontvangst nemen.
Als de curator nu de achterstallige betalingen gaat opeisen zit Spyker in nauwe schoentjes.
@Hubert: volgens mij is de BMW X1 door Magna Steyr ontwikkelt…
Tja, als je klanten weglopen dan krijg je dit. En hoewel het bedrijf nooit meer zoiets moois als de Karmann Ghia gemaakt heeft hebben ze dit niet verdiend. Ik vraag me ook af wat zij zo anders doen dan Valmet en Magna Seyr wat toch vergelijkbare bedrijven zijn.
zat er aan te komen. ging al langer niet goed met Karmann!
@JH,
dat was de eerste serie X3 (E83 geloof ik).
De nieuwe X3 (F25) komt van BMW zelf.
Inderdaad, de X1 wordt echt niet door Karmann gebouwd, volgens mij ook door Magna Steyr… Effin, ze maken iig geen onderdelen meer voor de A4 cabrio want die is niet meer, ik weet niet of ze voor de A5 cabrio dan wel onderdelen maken..
Goh,
Dan hebben we hier al 2 jaar met de verkeerde partij zitten praten….
Maar ik heb het ook niet over het bouwen, maar over het ontwikkelen.
Dat zijn juist de sterke punten van Karmann.
Dat kan allemaal zo zijn, maar iets als feit leveren “Karmann is failliet” terwijl dat niet zo is is volgens mij simpelweg fout. (Men zal dat wel als “links” gedachtengoed zien, iemand is pas schuldig als hij veroordeeld is enzo, maar goed, dat neem ik op de koop toe…)
Volgens mij is MagnaSteyr een van de experts als het gaat om het ontwikkelen van 4×4 voertuigen.
En Karmann deed ook niet alles zelf. Bijvoorbeeld de CAD-daten voor de Spyker SUV-studie is door een andere firma dan Karmann gemaakt hoewel dat een Karmann project was…
Via-via ken ik een van de saneerders van Karmann en die zei bijna 1.5 jaar geleden al dat het gelopen was met Karmann…weer mis-management ten top
Blijkbaar is Karmann bij een hoop mensen niet gekend.
Nochtans, Karmann bouwde:
– VW Kever cabrio’s
– de VW Karmann Ghia coupé’s (gekendere type 14 en maar ook mijn persoonlijk favoriete type 34)
– Porsche 356B hardtop
– BMW 2000 coupé
– VW Golf Cabrio
– Ford Escord Cabrio
– Audi 80 Cabrio
– VW Golf Variant
– …
Vooral cabrio’s dus.
En aan de Via Anchietta in San Bernardo (Sao Paulo) staat ook nog een hele grote fabriek van Karmann. Weet niet of hij nu nog in gebruik is.
En het grote publiek kent waarschijnlijk alleen de afdeling cabrio’s. Maar dat is maar een gedeelte van het bedrijf.
Ze doen complete ontwikkeltrajecten : van eerste schets tot ontwerpen van productielijnen.
En daar ligt het probleem; niemand van de OEM’s heeft een externe firma nodig die van de eerste schets tot het eindproduct levert. Hadden ze een beetje in China lopen lobbyen was het misschien anders gelopen maar de arrogantie heeft ze de das omgedaan
18 jaar geleden hebben ze daar mijn autootje gebouwd, jammer dat ze niet zullen overleven. :(
ja .. moeten ze maar niet zo,n grote bek opzetten tegen V.Muller ..
LOL @ lincoln!!!
PS: Het uitstel van betaling door Wilhelm Karmann GmbH (Karmann) heeft geen invloed op de productie van Spyker Cars nv, zo meldt de Nederlandse producent van luxe sportwagens woensdag.
Via http://www.fd.nl/artikel/11379651/spyker-uitstel-betaling-karmann-geen-invloed-productie
(met dank aan ingmar voor de tip)
Karmann staat bij mij iig van die VW Karmann Ghia in geheugen, maar nog meer van CLK, en een conceptcar destijds van de C-Sportcoupe, als cabrioversie.
Als men na al die jaren geen schatkist heeft… pech.
In plaats van de jaarlijkse leegzuiging zijn de aandeelhouders nu alles kwijt.