Volgende maand een aantal gewijzigde verkeersregels

Auteur: , 51 Reacties

Met ingang van 1 mei 2009 veranderen er een aantal verkeersregels. Geen hele schokkende wijzigingen, maar het kan geen kwaad om ze even de revue te laten passeren. We beginnen met de parkeerschijven: heel flauw zijn vanaf begin volgende maand de parkeerschijven waarbij de aankomsttijd automatisch verspringt niet langer toegestaan. Tevens moet de schijf altijd duidelijk zichtbaar achter de voorruit worden geplaatst.

Gehandicapten moeten op gehandicaptenparkeerplaatsen waarbij middels een bord een maximale parkeerduur is aangegeven, ook verplicht een parkeerschijf gebruiken. Deze parkeerplaatsen hoeven niet altijd voorzien te zijn van een blauwe streep.

Je bedenken tijdens het uitvoegen is vanaf volgende maand verboden. Eenmaal uitgevoegd, mag je niet meer invoegen. Dit was met name tijdens files een punt van ergernis voor veel automobilisten.

Gasontladingslampen (xenonlampen) mogen alleen nog maar worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen. Deze armaturen zorgen ervoor dat de hoogte van de lampen automatisch wordt afgesteld, om verblinding van tegenliggers te voorkomen.

Personen- of bestelauto’s met een lichte aanhangwagen met een maximum toegestane massa van 3500 kilo, mogen straks op autowegen en autosnelwegen 90 kilometer per uur rijden i.p.v. de huidige 80 km/u.

Van een vrachtwagen afgeleide zware kampeerauto (campers) met een maximum toegestane massa boven 3500 kilo, mogen op autowegen en autosnelwegen net als vrachtwagens niet harder rijden dan 80 kilometer per uur.

Dat waren de wijzigen en het valt allemaal wel mee. Alleen de regel rond het uitvoegen kan soms lastig zijn. Een mens kan zich immers een keer vergissen. (bron: postbus51.nl)



51 reacties

hahahaha,

al die mensen die zelf xenon hebben ingebouwd in hun golf 2 dikke tuning bak hebben nu dus een probleem

Wel erg fijn dat je met een aanhangwagen nu 90 mag
Yes!!!!!!!!

Weg met die kut xenon lampen in die zielige tunert bakkies.
beter dat ik nu wat harder mag met t remorske!!
Wat zijn de boetes bij overtreding? Dan heb ik het vooral over het uitvoegen en de xenonlampen?
Dus nu moeten we ons ook nog echt als een machine gaan gedragen, een foutje is menselijk, maar dat geldt dus ook niet meer als je bent uitgevoegd en je bedenkt je dat je nog ff doormoet op de hoofdbaan. Gaan ze de blokmarkeringen dan ook aanpassen en er een krijtlijntje van maken? Bizar!!
Alinea 1:
Wat de fok. Alsof je hem tot nu toe gewoon onder je stoel mocht leggen, lekker uit het zicht. Natuurlijk moe(s)t ie achter de voorruit, stelletje %$#%#$%#$ uit Den Haag!

Alinea 3:
Wat de fok. Ik ruik hier een kans voor GroenLinks. Want bij viaducten kan je meestal wel gelijk weer de snelweg op, maar er zijn genoeg afritten waarbij je daarvoor een stukje om zult moeten rijden. En dat is natuurlijk niet bepaald goed voor de schone lucht in ons kleine landje, hè!?

Alinea 4:
(Ik weet niet hoe ik een nieuwe Wat De Fok door zou moeten strepen zonder Word 2007). Lol ja, gisteravond nog door ‘iets’ tegemoet gereden. Geen idee wat het was, je ziet het van heine ver aankomen, dit keer nog niet zo heel erg achter een andere auto geplakt, maar de laatste 50 meter voor passering waan je je nét dood, zo licht wordt het voor je ogen. Afschaffen die handel, al valt het helaas niet zo goed te controleren – helemaal niet met de zomer voor de deur. Net als dat groene Lidl-licht, zogenaamd xenon, maar wat een 10-euro-kostend mengelmoesje van groen geel en paars licht is.

Verder stelt het inderdaad weinig voor, ik zie het KLPD trouwens liever wat meer controleren op mensen die met een slingerende aanhanger/caravan 90 rijden dan op mensen die snaarstrak 100 rijden.
Maar we mogen nog steeds maar 120?! kom op jongens….leg die lat dan ook wat hoger. Dat van de campers is echt onzin…laat mensen gewoon lekker doorkachelen…
Nouja, wel fijn dat je nu 90 mag met de aanhanger, vorige maand op een traject van 7 kilometer 2 keer geflitst met een Boedelbak, 84 en 87 km/u en samen €65,- geloof ik. Zonde van het geld.
@Laurens en Sven, wat een bullsh**.
Dus in je dikke leasebak mag je wel xenon maar aftermarket mag het niet?
Onzin. Jullie rijden zeker xenon van de zaak…
hmmm hoe ga je dat uitvoegen controleren en bekeuren? wanneer is een keuze een vergissing en wanneer is een keuze daadwerkelijk overdacht?

enneh die xenon, betekend dat dat vanaf nu elke auto met xenon aangehouden gaat worden om te kijken of de armaturen goed zijn? of word dat gecontroleerd bij de apk? of wat? (trouwens wel een hele grote pluspunt dat ze hier op gaan letten :))
De regels voor Xenon gelden alleen voor auto’s die na 1 januari 2006 zijn gebouwd.
aaaa met die parkeerschijf kon je bij blauwe zone kon je parkeren hoe lang je wou
Het merendeel met fout Xenon is zo te herkennen. Die hebben per definitie geen glasheldere koplampen. Dat is ook voornamelijk waar men zich aan ergert, niet het feit dat ze niet automatisch op niveau worden afgeregeld. Geribbeld glas geeft een extreem difuus lichtpatroon. Stop er helder glas in en 75% minder geklaag denk ik zelf.
ach jongens…mocht je aftermarket xenon niet mogen…voor de apk verander je ff je lampjes voor halogeen…en na de apk zet je je xenon weer terug..apk is toch maar een moment opname. en wat ik zo ff lees bij de RDW blijft die xenon regel onverandert met wat die was.
@Tom

Dat laatste ja, Xenon-armaturen zal wel een richtlijn worden bij de APK. Steekproefsgewijs zal een oud Golfje (bv) met Xenon er makkelijk tussenuit gehaald kunnen worden, want die werden toen natuurlijk niet fabrieksaf met Xenon geleverd.

En ook ik vind het goed dat nu misschien een hoop Xenon rommel verbeterd wordt want ik wordt soms gek van die megablauwe gloed die veel te hoog in mijn binnenspiegel schijnt.
Xenon zijn op de nodige fora’s ook al topics over geopend, maar zelf heb ik ze met lenzen (projectors) ipv de conventionele reflector…

Fel: ja,
verblindend: nee,
apk goedkeur: ja

Dus hou nou eens op…
Nou die veblinding bij xenon is niet alleen een probleem bij tjune autootjes. Je ziet ook wel vaker van die dure, moderne duitsers die hun xenon koplampen niet goed afgesteld hebben en daarmee tegenliggers verblinden. Vaak zijn dit SUVs (die hebben de koplampen hoger dus nog hinderlijker bij een verkeerde afstelling).
Ik heb in 1 wagen (2004) ook origineel Xenon.
In de koplampunit staat ook ‘xenon’ gedrukt en heeft de daarbij verplichte koplampsproeiers.
@ dat uitvoegen, hoe gaan ze dat rond de ring A10 aanpakken? Je kan er daar om de 500m af en meteen weer op, en die stoplichten voor rechtdoor zijn nagenoeg altijd groen. De ervaren filerijder weet echt wel waar hij het best zijn metertjes kan pakken hoor :P
Ps: als ik die lampen besproei, en de druppels afzakken over het koplampglas ….dan krijg je toch een rare lichtbundel voor een minuut.
Bij sneeuwweer bemerkte ik ook, dat de sneeuw er niet afsmolt. Xenon geeft dus zeer weinig warmte af.
xenon is prima als het goed is ingebouwd. dus in een goede armatuur. af fabriek of bij een garage. niet met een schroevendraaien en duc-tape (of hoe je het schrijft) in je achtertuin.
@marvin

die koplampen zijn wel goed afgesteld, maar zitten erg hoog. Bijzonder irritant idd als je zelf in een lage (lees sport, geen utility) auto rijdt.
90 ipv 80…..het gaat de goede kant op. ;)
“Alleen de regel rond het uitvoegen kan soms lastig zijn. Een mens kan zich immers een keer vergissen.”

Dan ga je maar recht door bij het verkeerslicht..!
Kleine moeite om ergenis en, veel belangrijker, ongelukken te voorkomen.
Het nederlands wegennet laat het prima toe vergissingen te corrigeren.

Voor wat betreft het xeon, hoe meer auto’s met xeon, hoe meer auto’s met beter zicht. Een toegemoet komende auto met xeon is zeker zo iritant, maar het verschil in zicht weegt veel zwaarder wat mij betreft. Vind deze daarom wel een beetje tegenvallen…
Ik denk dat deze regel er ook is aangezien er sommige merken zijn die af fabriek koplampensproeiers leveren icm hoogteregeling van de koplampen.
Daar mocht natuurlijk gewoon wel achteraf xenon in aangezien aan alle regels voldaan werd.

Ik had op mijn oude auto (alfa 146) ook achteraf xenon maar dan wel via heldere koplampen, toen de nieuwe eigenaar achter mij reed was het lichtbeeld gewoon goed maarja, zat ook hoogteregeling in.

Het valt mij trouwens vies tegen dat xenon zo duur is. Op mijn huidige auto (A3 sportback MY2010) was het een behoorlijk dure maar nuttige optie.
@mhijnen, is leuk en aardig dat de bestuurder beter kan zien met xenon lampen, maar als hij of zij niet de voledige koplamp aanpast is het ronduit irritant!
Het is volgens mij zo dat je in de meeste gevallen na het uitvoegen weer kan invoegen door onderaan de afrit de weg oversteekt en de oprit pakt. Is trouwens ook fijn voor filerijders, want die kunnen dan maar liefst 20 auto’s “inhalen” (en weer stilstaan, dus tijdswinst: 0)
Even zeuren; er zijn alleen maar regels BIJ gekomen, hoezo gewijzigd?
Ik dacht dat dit kabinet zich wilde inzetten voor minder regels.
Het zijn ook nog eens van die zielige maatregelen zonder enige vorm van realiteitszin. We hebben nu op verkeersgebied wel betere dingen om ons druk over te maken.
Zo dat is eruit, ik ga naar huis…een uurtje filerijden omdat ik als fatsoenlijk belastingbetaler geen fatsoenlijk huis in A’dam kan betalen voor mijn gezin.
“Parkeerschijven waarbij de aankomsttijd automatisch verspringt niet langer toegestaan”

Euh, lijkt me nogal logisch.
Gheghe. Jongens waar koop ik zon schijf met zon klokje?
o,ja .. nix om op te zeuren ..
terwijl het de overheid betreft ??

dat is geen goed teken jongens ..
Die regel met uitvoegen/invoegen zal vast alleen worden toegepast bij die asocialen die over een uitvoegstrook een paar auto’s inhalen in de file om 10 seconden eerder thuis te zijn. Ik zeg “Hulde!!” Ik denk dat als je je een keer *echt* vergist en (meestal in zo’n geval) *achter* de plek waar je vandaan kwam weer invoegt, dat er geen politieagent zal zijn die je daarvoor een bekeuring geeft.
Wellicht ten overvloede: de nieuwe regels voor xenon lampen (gasontladingslampen in juridisch jargon) gelden nog steeds enkel voor auto’s die in gebruik genomen zijn vanaf 1 januari 2007!
Hoe controleer je dat met zo’n parkeerschijf, gewoon een ambtenaartje een uur lang naar je parkeerkaart laten staren?
Daar rijd je dan met je camper van een klein miljoen. Mag je nog maar 80 km/h… Dan toch maar die SLK eruit halen.
Dat auto’s met lichtere aanhangers nu harder mogen is prima, die enkele regelneukertjes die nog echt 80 reden zullen nu ook wellicht iets harder gaan, waardoor we niet meer hoeven te wachten op inhalende vrachtauto’s…
Dus als ik op een afslag zit mag ik niet meer terug want dan is het een overtreding, ja hallo hoe kom ik dan thuis met al die files
Oja voor de mensen die denken dat het geen tijdwinst oplevert, het is zo’n 15 minuten sneller voor mij! Meerdere malen gemeten met een “nette”auto en wij die wel de afritten pakten. A2 tussen maarssen en amsterdam bijlmer, vooral afslag a9 en afrit abcoude doen het erg goed!
Zoals al vermeld is mag je gewoon xenon inbouwen als je auto ouder is als 1 jan 2006, dit geld ook voor de APK als je lichtbundel goed is is het GEEN afkeur.

Alhoewel een strenge controle op de inbouw ik geen gek idee vind omdat het merendeel het inderdaad verkeerd inbouwt en irritatie verwekt bij mede weggebruikers.
mhijnen heeft zeker lampen van Intel;)

maar uh prima die xenon regel alleen bij suv’s of bestelbussen merk je al vaak genoeg dat het in je ogen schijnt. De nep golf 3 xenon rijders heb ik niet zo’n last van die geven lang niet zo veel licht af..
Yes, dit scheelt veel inhalende vrachtwagens! De trage treuzelende bejaarde slakken met hun caravans hebben nu geen reden meer om te langzaam te rijden.

Ik had graag deze regels gezien:

Minimumsnelheid van 100KM/u op de snelweg.
De rechterbaan = 100KM/u en is verplicht voor vrachtwagens, aanhangers, etc, met inhaalverbod voor deze voertuigen.
De linkerba(a)n(en) zijn tenminste 120KM/u en waar het kan tot 180KM/u: go with the flow and keep your lane.

Dit scheelt onnodig inhalen, afremmen, invoegen. Uiteraard mag je bij omstandigheden langzamer. Maar als er geen reden is om langzamer te rijden: boete!
*is bezig een parkeerschijf uit te vinden die niet automatisch maar handmatig op afstand een uurtje vooruit te zetten is*
de europese regelgeving voor xenon is dat je koplamsproeiers moet hebben en niveau regeling op de achteras. die lampen staan dus altijd juist afgesteld – het is dus niet verblinding voor de origineel uigevoerde, maar gewenning.
voor de aftermarket setjes: wie doet bovenstaande? afschaffen dus, want vandaar komt de echte verblinding!
@elcaminokid, niveau regeling op de achteras? LOL! Pak jij het regelboek er nog maar eens bij ;)

Je moet idd koplampsproeiers hebben en verder moet je automatische hoogteregeling hebben op je KOPLAMPEN, niet op je achteras. Dat zou niet echt nuttig zijn en ook veel te duur.
@ elcaminkod @ robbie:

De nieuwe regels stellen dat een auto met xenon lampen moet zijn voorzien van koplampunits met niveauregeling, tenzij de wagenhoogte door belading niet varieert, ofwel, de auto zelf is voorzien van niveauregeling. Ofwel: beide mag!
ok, niveaumeter dan. die staat ter hoogte van de achteras om de belading van de wagen te meten, en gaat hiermee de hoogte van de koplampen aanpassen (als er dus veel volk in de wagen zit, of een volle koffer). want geef toe: niemand gebruikt die regeling op het dashboard, toch…?
@robbie: mijn LR Discovery 3 stelde automatisch de achtervering hoger in bij zwaardere belading en ook bij hogere snelheden. Daarmee bleef de koets op gelijke hoogte zodat tegenliggers niet werden verblind door de Xenon lampen.
@Jan: inderdaad, ik heb een Cooper S en een 650i, beiden stellen de hoogte van de Xenon koplampen automatisch in: dat zie je bij het aanzetten van de lampen: ze schieten omhoog en stellen dan iets omlaag bij. De 650i draait ze ook nog eens horizontaal met de bochten mee.
@ELB
Parkeerschijven zijn te koop bij http://www.cdrwinkel.com/shop/flypage/category/Gadgets/Funny+Toys/product/1810/Parkeerschijf_-_automatisch.html
voor 3.95 Euro. Ik heb er zelf ook één.
Ik zoek me de blubber op de postbus 51 wat te de bron zou moeten zijn maar ik kan er geen klap over vinden?
Haha! Wat een nonsens wordt hier verkondigd zeg.
Dat van xenon geldt dus ENKEL voor nieuwe auto’s.
In Nederland kan men namelijk niet met terugwerkende kracht voertuigeisen
wijzigen/terugdraaien. Dat zou fraai zijn zeg …
Eerst toestaan en dan verbieden ?!?
Zie hier : http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/apk/apk_uitgelegd/Wijzigingen_in_de_APK_keuringseisen.htm

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).