Officieel: Gefacelifte Seat Leon Cupra

Auteur: , 41 Reacties

Vanuit een stukje plichtsbesef pakken we de gefacelifte Seat Leon Cupra voor de volledigheid ook nog even mee, maar het bericht is alles behalve spannend. De ietwat opgefriste Leon Cupra maakt in Barcelona z'n debuut, maar reken niet op ingrijpende veranderingen.

Onder de motorkap is er niets veranderd, want daar vinden we nog steeds het 2,0 liter TSI blok met 240 pk. Goed voor een sprintje naar de 100 km/u in 6,4 seconden en een top van 247 km/u.

Om de Cupra te onderscheiden van z’n minder vlotte broertjes, heeft deze een honingraadmotief in de voorbumper gekregen, een ovale uitlaat, zwarte buitenspiegels en staat er nadrukkelijk “cupra” op z’n achterklep. Verder is de auto verlaagd en staat op 18 inch lichtmetaal. Het interieur is vooral grijs en zwart gekleurd. De kuipstoelen zijn misschien wel het meest sportief aan de Leon Cupra. We verwachten de Cupra begin deze zomer bij de dealer.

New León CUPRA – completely new look

With the arrival of the 2009 version of the León, the SEAT range’s most powerful and spectacular car now features even more impressive looks thanks to several elements introduced on the interior and the exterior, making it the perfect extension of the León that is making phenomenal strides at the WTCC World Touring Car Championship.

The most obvious is the new silhouette, featuring sophisticated, innovative black honeycomb cooling vents at the front beneath the central grille. The front bumper houses two further black highlights, one at each side, with the word CUPRA immediately visible on the left.

The rear features a prominent black moulding at the bottom of the bumper, a polished steel oval tailpipe and the characteristic model name in the centre of the hatch.

A side look at the León CUPRA reveals a lower ground clearance compared to the basic León version, making the car look and feel more like a racing unit. The spectacular 18 inch rims, eye-catching wheel arches and black encased door mirrors are all distinctive traits of the SEAT model.

All the interior elements are black clad, replacing the usual light tones on other models. There is a leather steering wheel with aluminium colour inserts and the CUPRA logo at the bottom and a matching gearknob. Further sporty details are the white faced instrument dials and aluminium pedals.

Special mention goes to the Leon CUPRA seats, with their true racing bucket styling, featuring integrated headrests and the “CUPRA” badge displayed on the backrests. These seats offer tremendous side support when dealing with corners and driving comfort. An attractive new option is now available in black leather upholstery with white cross-stitching.

The same as on the previous version, the new León CUPRA 2009 is equipped with the powerful 240 hp 2.0 TSI engine, which provides brilliant performance and delivers exceptional fuel consumption figures. Top speed is clocked at 247 km/h, 0 to 100 km/h acceleration takes only 6.4 seconds, and it covers a standing kilometre in only 26.4 seconds. At the same time, average combined fuel consumption is listed at 8.3 litres for every 100 km.

The new SEAT León CUPRA features such standard equipment as the XDS system, ABS and TCS, ESP with EBA emergency braking, low tyre pressure warning, driver and passenger airbag, side airbag and head airbag, climate control, cornering foglights, trip computer, cruise control, sports suspension and CD radio + MP3 + 8 speakers + Aux-in, among others.



41 reacties

Dezelfde manier als de Leon, erg spannend :D
DSG Bak beschikbaar?
alleen dan dat Cupra er duidelijk achter staat, Net zoiets als een AMG logo, plakken op je Leon en het is een Cupra
De voorkant van de Leon is helemaal niet meer zoals hij hoort te zijn.
Tijd voor een nieuwe Leon, dit zal niet verkopen. Die voorste luchtinlaat past in het geheel niet bij de ronde vormen van de auto.
Het is een blijft een facelift, bij een facelift van een vrouw weet je uiteindelijk ook dat ze eerst rimpels heeft gehad….
Blijf het design toch een beetje ”apart” vinden
Interieur ziet er in ieder geval een stuk beter uit!
De vouw op de zijkant, is wel mooi.
Blijf het wel een auto voor een 50+ vinden (wellicht met een mid-life crisis), sorry.
Ziet er goed uit hoor!
Nu met het veel mooiere interieur(met name stoelen en stuur) en mooie velgen en voorbumber, is het het misschien best wel waard om eens langs seat te lopen als je +- 30.000 te besteden hebt.

Lekker hoor!
gezien de exeo moet seat toch wel een nieuwe leon op de markt brengen. Deze lijkt gedateerd.
Het lijkt er op dat VAG geen groot budget heeft voor de plastisch chirurg…
Leon blijft echter een mooi sportief model. Daarnaast wacht ik nog steeds op WTCC diesel-techniek voor op de openbare weg, misschien dat dat de specs wat serieuzer kan opleuken.
Project America
facelift? welke facelift? alhoewel ik moet zeggen dat hij er van binnen FLINK op vooruit is gegaan. Uiterlijk is precies hetzelfde, niet dat er daar iets mis mee is gezien het een nette wagen is.
Ik ben helemaal weg van de kleur, nu alleen de wagen nog… en dat zal niet lukken.
honingraadmotief ??
==> Honingraatmotief ;)
Het word tijd dat ze de hete was verzie van de altea weg doen, het is altijd het lelijke eendje van het segment geweest, zelfs zijn voorganger is mooier in zowel interieur als exterieur en afwerking. als ze slim zijn laten ze ook de mallen van de audi A3 over komen en stoppen ze daar een andere badge op.
@ Bobel; Wil je zeggen dat de Exeo een nieuwe designrichting in slaat? Wil je zeggen dat de Exeo vernieuwend is? Als er één model verouderd is binnen het Seat-program, dan is het de Exeo, met zijn antieke A4-basis. Kom op zeg, de Exeo ophemelen. Gekker moet het niet worden hier… :roll:
Project America
@ Citrofiel

Ieder z’n mening toch?
@Project Amerika

Ieder uiteraard zijn mening, maar wat Bobel zegt klopt gewoon niet.
Een Exeo is gewoon een vorig model A4 met Seat badge..
Mooie gezinswagen
Bobel bedoelt gewoon te zeggen dat Seat de designrichting inslaat die ze bij de Ibiza hebben toegepast. Rechtere strakke lijnen en daar valt zelfs deze gefacelifte Leon bij uit de toom.
Uit de toon*
d van summeren
ik denk dat de prijs veel goed kan maken met een pakket voor weinig geld met b v leer voor niks ik rijd nu met de 2008 uitvoering die echt prima bevalt zelfs met een caravan erachter denk er wel over om de nieuwe toch te kopen
alexander beenen
Ik heb de “facelift” op de autorai gezien en was in de markt voor een Leon FR diesel. Maar dat dashboard is van een zo slechte kwaliteit en het nieuwe stuur/pookknop erg hoog playstation gehalte.
Echt een gemiste kans. Als ze nu een dashboard met een hoog VW gehalte hadden gemonteerd en de buitenkant met rust hadden gelaten bestelde ik deze meteen. Toch maar een BMW 118D met M-pakket besteld.
Seat.. ze zeggen wel eens dat het de spannende ”
sportieve” broertjes van VW zijn.. maar ik vind Seat dus echt saai en oudbollig….. kan aan mij liggen…
@ Laue

spannende sportieve broertjes van vw? ik vraag me af wie jij met ‘ze’ bedoelen ;)

eerder de lowbudget/saaie/gedateerd-voor-ze-uitkomen broertjes
Deze lijkt wel erg op de Renault Mégane RS, zeker met dat gele kleurtje! Niet verkeerd dus!
Jammer, ik vond de luchtinlaten van de vorige versie altijd wel mooi, maar blijft en kek autootje. Achterkant vind ik er wel op vooruit gegaan.

Past idd niet echt meer in het jonge, sportieve karakter van Seat..
Waarom geven ze de Golf GTI geen 240pk?
vind het interieur maar niets, inspiratieloos
Wat vreet Luc Donckerwolke daar toch uit bij Seat? In de zon zitten tot er rook uit de oren komt? De Leon was al een van de grootste mislukkingen uit de Golf-klasse, nu heeft hij de kans er wat aan te doen, en wordt er bijna niks verbeterd! De Exeo is nu ook niet het je dat en de Ibiza trekt werkelijk nergens op…
Op de afgesneden achterlichten na zie ik niet zo veel verschil. Zakelijke facelift.
Nog steeds jammer van dat gruwelijk saaie interieur. En dan bedoel ik vooral dashboard.
@ NOL:

De dieseltechniek uit de Leon WTCC gaan ze heus niet in de straat-Leon hangen. Ten eerste (vooral) is die techniek afgesteld op maximale prestaties en niet op comfort en levensduur. Ten tweede is daar volgens mij geen markt voor. De leon (en Seat in het algemeen staat onderaan de VAG-ladder en heeft mede daardoor een goedkoop imago. Daar gaan ze geen dure dieseltechniek in hangen.

Ik zie Leon’s bij bosjes rondrijden: bijna allemaal getuned, iedere auto heeft een andere bodykit, maar geen van deze is ook motorisch getuned. Dat bewijst nogmaals dat deze soort auto’s voor de lage laag van de bevolking is bestemd…
@Deepak91

Toom; was ook goed hoor, het past allebei.
netjes, blijf alleen dat midden console zoo lelijk vinden
Net bakkie! Vind het overigens wel bijzonder dat ze het motorblok lekker met rust laten. Zie je tegenwoordig niet vaak meer! Jammer dat het interieur er niet net wat hoogwaardiger uit komt te zien.
@denny

Er moet natuurlijk een verschil blijven met de R32

Ik vind dit model Leon trouwens totaal niet boeiend.. lijkt net een sportieve versie van de Altea ofzo.

Dan is de Ibiza nog wel te pruimen :

http://i43.tinypic.com/14bhrwy.jpg
“Het interieur is vooral grijs en zwart gekleurd.”
Treffend gezegd, ik dacht dat het een zwart foto was (todat ik iets geels aan de deurstijl ontdekte). Waarom kiezen sommige mensen toch voor zo’n saai auto interieur?
Prachtige auto voor de mensen die graag Alfa willen rijden maar niet durven, omdat “ze slecht zijn” Dit is immers een veilige keuze! Het hele Seat kan me gestolen worden. Auto emocion??? Welke emotie heeft het merk nu? hebben geen historie(spaanse fiats of vw, of gereincarneerde budget audi is nou niet echt het toonbeeld van karakter). zie link: http://www.seattortenelem.extra.hu/images/Fura/10.jpg

Ieder zijn smaak.

Gr.
Ibiza Cupra is idd much better, deze Leon had wel wat sportiever mogen ogen.
Die voorkant is bij deze facelift een nachtmerrie geworden.
Zonde Seat!
d van summeren
op de foto lederen bekleding is dit standaard op de cupra of een aanbieding net zoals op de exeo? wanneer is de prijs bekend?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).