Tip: Ga “Automotive Technology” studeren in Eindhoven

Auteur: , 69 Reacties

Door de economische crisis zal vooral de jeugdwerkloosheid fors toenemen. Daarbij hoorde ik recent dat in Noord Brabant en Limburg de hardste klappen vallen. Veel schoolverlaters kiezen er daarom voor om door te leren in plaats van nu een baan te zoeken. Wellicht is de universitaire studie "Automotive Technology" iets voor jou.

Deze opleiding wordt gegeven aan de Technische Universiteit Eindhoven en is door het ministerie van onderwijs geaccrediteerd als volwaardige masteropleiding, dus dat wil zeggen dat je een titel krijgt.

De (technische) ontwikkelingen in de automotive branche volgen elkaar in rap tempo op en dit vraagt om een brede achtergrond van ingenieurs. Tegen de tijd dat je de tweejarige studie afgerond hebt, is de crisis in de automotive branche wel weer voorbij en ben je dus precies op tijd. Twee jaar is ook prima te overzien.

De studie bestaat uit de volgende onderdelen:
• Mechanical Engineering
• Electrical Engineering
• Chemical Technology
• Industrial Engineering & Innovation Sciences
• Mathematics and Computer Science
• Industrial Design

Je kunt je verder specialiseren op de gebieden van:
• Electrical Systems for Driveline and Communication
• Embedded Software
• Chemistry in Automotive
• Powertrain Components and Control
• Vehicle Dynamics Control
• Systems Engineering
• Automotive Materials
• Automotive Human Factors



69 reacties

Hmm klinkt eigenlijk wel leuk… effe kijken wat de toelatingseisen zijn… ik denk dat een BA BI niet echt voldoet ;)
Ik vraag me af hoeveel je leert in die 2 jaar, lijkt me toch wat kort. Om diezelfde kant uit te gaan begin ik komend jaar met 6 jaar industrieel ontwerp incl. aerodynamica.
Ben al universitair bezig, dus toch maar ff niet….
Dit bestaat al reeds enkele jaren in België en de richting wordt genoemd autotechnologie (proffesionele bachlor). Later kan je dan nog inginieur worden via de richting Automotive Engineering. Maar toch twijfel ik een beetje om het te gaan volgen volgend jaar..
@sander

een 6-jarige master, toe maar.

appels en peren dus…
Zeker weten dat dit geen advertorial is?

Hoe dan ook, ik heb van studenten aan de TU Delft gehoord dat ze bewust niet gekozen hebben voor deze studie, ondanks autoliefde, omdat het weinig bijzonders inhield. Ik heb het ook min of meer afgeschreven om die reden…

@ Sander; Volgens mij gaat het hier alleen om de masteropleiding, daar gaat dus nog een (waarschijnlijk drie jaar durende) bacheloropleiding aan vooraf. Zou goed werktuigbouwkunde kunnen zijn…
Oh zalig
ben ingenieur in wording :p, is echt iets voor mij
@ Sander; Ik heb het even opgezocht. Het is een master, die gevolgd kan worden als je een van de genoemde HBO/WO-opleidingen voltooid hebt: http://w3.tue.nl/nl/diensten/cec/studievoorlichting/masteropleidingen/automotive_technology/toelating/ .
@ citrofiel, werktuigbouwkunde vraag ik me af. Industrial Design komt daar volgens mij uberhaupt niet bij kijken. Specialisaties als Powertrain Components en Vehicle Dynamics Control al helemaal niet. Dat is in Delft in ieder geval zo. Heb daarom ook besloten Industrieel Ontwerp te gaan doen aangezien je je dan wel kan toeleggen richting ontwerpen etc. van auto’s.
Reclame voor de TUE?? :mrgreen:

hmmm ga al scheepsbouwkunde doen…net ff een andere sector :oops: hahah
Het is een master wat o.a. studenten van de elektrotechniek en werktuigbouw kunnen volgen. Als je HTS Autotechniek hebt afgerond kan je, door eerst schakeljaar te hebben gehaald, ook instromen. In dat schakeljaar wordt je al doodgegooid met wiskunde. Docenten van de TUe zeggen dat het een best pittige master is..
@peer:
IO is een Bachlor (/tekencursus :P )

Klink op zich interessant maar het zal uiteindelijk waarschijnlijk inhoudelijk niet veel toevoegen. Dan kan je beter je specialiseren op een bepaald vakgebied.
Ik ga toch maar voor de Microelectronics master in Delft.
@ Sander; Je schreef je reactie ongetwijfeld toen je mijn latere reactie met link erin nog niet gezien had, maar werktuigbouwkunde mag dus wel…

@ Bas; Als het goed is, is elke master pittig. ;)
of ga gewoon lucht en ruimtevaart in Delft studeren, daar krijg je ook de zelfde kennis. en voor een master moet je idd eerst een bachelor hebben. Dus als je nu klaar bent met school (VWO) ben je minstens nog 3 jaar bezig voordat je begint met dit en dan nog 2 jaar master. En eindhoven is ook nog is niet zo’n leuke studentenstad.

Mijn inbreng vanuit Delft :P
wat voor zot hoge studies doen jullie hier allemaal :shock:
Aandacht hiervoor vandaag in de Nationale Autoshow op BNR:
http://www.bnr.nl/static/jspx/play.jspx?datum=16/04/2009&tijd=14:32:00&lengte=59&titel=Titel

Herhaling om 1930 uur en in het weekend

Meer info op: http://www.bnr.nl/radio/programmas/autoshow/11366983
Ben enorm voor kennistechnologie, zodat niet straks alles in india&pakistan&china gebeurd.
Maar bestaan deze richtingen dan nog niet in NL?

/offtopic: sinds registratiekoppeling username anders?
*Test aan*
: username=wiip -> wom?
Hoort wiip te zijn, want bij geef een reactie staat: Logged in as wiip
*Test uit*
Ik zou liever de designrichting opgaan…
klinkt opzich wel heel leuk maar hierna eerst nog maar 2 jaar havo en dan IVA Driebergen en dan zal de crisis tog wel weer voorbij zijn
mooi ..
hoef je niet naar het buitenland voor een fatsoenlijke studie ..
als vindingrijk figuur heb je nix te zoeken op de TU ..
die oud-bakken muffe bende ..

@six trey ..
geloof me .. jij weet WEL hoe een auto in elkaar steekt ..
en er geld mee kan verdienen ..
Hiervoor moet je al een bachelor opleiding hebben in dezelfde branche. anders zal je de volle 4 jaar moeten volgen (hier is het naar alle waarschijnlijkheid een schakelprogramma). En nee het is niet interessant, der gaat nauwelijks iets over auto’s, alleen droge oefeningetjes op elektrische netwerken en energie verloop tijdens de botsing van twee balletjes. Hier in België is het dezelfde dwazigheid. Die technische industriële ingenieursopleiding zijn in 99% van de gevallen doodsaai en de mensen die het zijn, zijn volkomen vakidioten waar je niets mee kunt aanvangen. Ik wordt er de hele dag mee geconfronteerd. Jammergenoeg moet je erdoor en moet je uzelf associëren met die mensen, om de titel te hebben. En echt iets bijgeleerd heb je niet, ach o ja wiskundige theorieën die je nooit zult gebruiken omdat ze al 1000 computerprogramma’s gebouwd hebben waarmee het antwoord met een klik op het scherm staat. Slechts enkele vakkenclusters zijn interessant, en als je ze dan inkijkt zijn ze dan toch niet zo kwalitatief, naar school ga je om iets bij te leren, niet om iets te horen wat je al wist. En op veel praktijk toepassingen moet je ook niet rekenen, zo’n proefopstellinkje van twee keer niets eens per week, waar je allen moet doen wat in de handleiding staat. Ook niet echt educatief.

Maar als je iets te zeggen wil hebben, moet je u erdoor sleuren. En zorg dat ze geen saaie nerd van u maken als je daar zit, want ze durven. Hun visie op een goede ingenieur is een rekenmachine die binnen de lijntjes kleurt. praatjes over innovativiteit moet je niet geloven, als je met een nieuw idee aankomt zijn ze ertegen, hoe ga ja zo in hemelsnaam vooruitkomen, als ze niet geleerd worden om outside the box te denken. Eigenlijk heb ik met schaamte die titel. Gelukkig valt mijn branche nog mee (biotechniek, medische wereld, agro)
@mrB

Heb een jaar in Delft gestudeerd, dat vond ik maar een oude saaie bende, veel te toeristisch. Uitgaan doe je niet in Delft, maar in Rotterdam/Den Haag.
Zit nu in Eindhoven, bevalt me vele malen beter!
Interessante praktijkervaringen van de diverse technische universiteiten hier. Ik houd het in de gaten… :D
@H

Ik ben zelf aan die faculteit WTB afgestudeerd en heb de opzet van deze Master zien ontstaan. Je mening ondersteun ik absoluut niet. De hoogleraren die de kar trekken staan als zéér vooruitstrevend te boek.
Natuurlijk moet je je door een dikke hoeveelheid theorie worstelen maar die is echt niet enkel en alleen wiskundig hoor. Daar is de ir-titel juist voor bedoelt, met een enorme intellectuele bagage kritisch technische problemen aan kunnen pakken.
@ H

Ik volg de opleiding Industrieel Ingenieur in Antwerpen, blijkbaar kan jij al van op afstand zien dat ik een “volkomen vakidioot waar je niets mee kan aanvangen” zal worden zodra ik ben afgestudeerd ? Goed dat je iedereen zo makkelijk in vakjes kan stoppen en beoordelen aan de hand van wat ze hebben gestudeerd .. 8-)
Om te beginnen: IO= cursus met 1 leuke afstudeerrichting (automotive design) maar slechts heel weinig mensen worden hiervoor toegelaten en er is heel veel vraag naar.
Verder kan je om in de autoindustrie terecht te komen beter lucht en ruimtevaart, werktuigbouw oid studeren. Kan je ook nog in andere sectors terecht bij de volgende crisis.
Tom Master AT
Om misverstanden en speculatie te verkomen, hier wat informatie uit de eerste hand. Dat wil zeggen, een AT student.

De opleiding vereist:
– Een Bachelor of Science diploma bijvoorbeeld werktuibouwkunde of electrotechniek
– Een Bachelor of Science diploma in bijvoorbeeld industrial design, waarbij eerst een schakelprogramma gevolgd dient te worden
– Een technische HBO opleiding, waarna eerst een schakelprogramma gevolgd moet worden waarbij vooral wiskunde wordt bijgespijkerd, maar ook meer in wordt gegaan op theoretische kennis van verschillende vakgebieden.

De vakken:
– Voertuigdynamica
– Aandrijfcomponenten (een blik op motoren en transmissies)
– Secondary batteries & H2 storage (een vak over accu en waterstof techiek)
– Human Factors (waarom brengen fabrikanten hun auto’s op de markt zoals ze dat nu doen, gericht op mens-auto interactie)
– Realtime architectures (wel eens nagedacht wat er nou echt gebeurt als je bijvoorbeeld de achterklep open wilt maken met een knopje? Dit vak verduidelijkt de communicatie tussen de processen in je -moderne- auto)
– Energy management in automotive applications (Buiten de toelichting op de regelstrategien van hybride systemen biedt dit vak een verduidelijking van veel gebruikte formules in de auto techniek)
– Electric components (Hoe werkt een electromotor en wat kun je ermee)
– Software system engineering (persoonlijk niet mijn favoriet)
– Een overkoepelend project met contacten naar de locale industrie

Na dit algemeen deel is iedereen vrij om vakken te volgen naar keuze. Dit gebeurt in overleg met de professor die je kiest om bij af te studeren. De opleiding is sinds kort geaccrediteerd als master opleiding, wat betekent dat je afstudeert als master of automotive technology. Dit klinkt misschien heel klein, maar door goede contacten met de industrie in de omgeving wordt deze opleiding erkend als een goede master opleiding waarbij brede kennis aanwezig is van veel soorten systemen. De opleiding is er op gericht een ingenieur op te leiden die niet alleen veel weet van zijn vak gebied (de keuze vakken), maar ook van de andere vakgebieden wat weet.
Een betere ontwerper
Betekend dit nou dat ik WEL of NIET hiermee autodesigner kan worden? Er wordt wel design genoemd, maar niet als specialisatie.

Niet dat ik nu ineens over stap, ik ga eerst braaf de HTS afmaken. En daarna, nou ja zie ik wel.
Tom Master AT
Autodesigner, waarbij je het uiterlijk ontwerpt wordt je hier duidelijk NIET mee. Het gaat over de ingewanden van de auto in de brede zin.

Overigens is er op 11 mei een voorlichtings avond voor HBO studenten, ik zal daar zelf ook aanwezig zijn.
Ik zoek qua studie wel ´iets met auto´s´, ben alleen niet zooo hoogbegaafd dat ik uni aankan… Ik zoek eigenlijk ook meer iets aan de schrijverskant. M’n taalvaardigheid is normaal gesporoken toch wel een stuk beter dan mijn wiskunde. XD

Leuk feitje: de jongens van de TU’s stonden ook op de Rai met enkele zelfgebouwde elektro-waggies. Mijn interesse gaat wat meer uit naar dikke V8-blokken en bulderende twaalfcilinders maar vind het toch knap dat je dat als jongere van begin 20 in elkaar kan zetten. :)
Tom Master AT
Er wordt hier ook vol gewerkt aan een race wagen, volgend jaar is het doel een hybride versie: http://www.universityracing.nl/
@StormRAM:Vreemd, dat jouw reactie op het profiel van gekke turbo staat…

Ik kan wel universiteit doen, over 2 jaar, alleen ik ga iets met de marketingkant van auto’s doen, zoals Kroymans, als je begrijpt wat ik bedoel, en nee, dat is niet failliet gaan.
@ StormRAM; Autojournalist ligt dan wel heel erg voor de hand hè. ;)

@ Tom; Bedankt voor de info!
@ Vinny_93; Volgens mij staan de willekeurige ‘laatste reacties’ op gekke_turbo’s pagina. :?
Haha krijg je al die wb’ers weer die er niet tegen kunnen dat er IO’ers afstuderen met een IR titel.

Industrieel Ontwerpen op de TU Delft is meer dan knutselen. Het bestaat uit 50% techniek (techniek in de zin van productie, materiaalkunde, mechanica, electronica en wiskunde) en voor de andere 50% bestaat het uit creatieve vakken zoals ontwerpen maar ook strategische vakken die meer de marketing/business kant op gaan.

Je wordt dus heel erg breed opgeleid zodat je na 3 jaar heel goed weet wat je precies wil.

Maar goed het vebaast me niks. Gemiddelde student op de TU Delft weet niet wat IO inhoud en is haatvol zonder reden.
Ik zit nu in mijn masterjaren van bio-ingenieur in België. Zulke autotechnische vakken heb ik altijd al wel willen volgen, maar zit nu in een andere branche.

Nogal wat reclame voor TUe. Is dat bij jullie de enigste instelling waar je een dergelijke opleiding kan volgen?

@H
Ik heb je comment gelezen en kan je redenering soms volgen. Maar wat mij verbaasd is dat je zo negatief ingesteld bent over theoretische opleidingen (academische bachelors). De ervaring moet je toch pas opdoen als je effectief door een bedrijf bent aangenomen. Ook stages en projecten kunnen een grote leerschool zijn.
@ Vinny; Hm, nee, toch niet alle ‘laatste reacties’… Nog vreemder… :?
@H:
Als je aan een auto wilt sleutelen en auto monteur wilt worden moet je MBO gaan doen. Wil je de industrie in om de auto van morgen te kunnen ontwikkelen, dan moet je een opleiding als deze doen. Als ingenieur heb je een goede theoretische basis nodig. Door deze theorieën te leren krijg je het inzicht dat nodig om iets nieuws te bedenken.

En saai is het helemaal niet. Een mooi voorbeeld hiervan is het race team van de TU/e: University Racing Eindhoven (http://universityracing.nl). Dit zijn studenten van de TU/e die ieder jaar een race auto bouwen waarmee ze deelnemen aan de internationale Formula Student competitie. Het team van ongeveer 60 studenten, zijn studenten van verschillende opleidingen. De meeste zijn van de faculteit werktuigbouwkunde (zowel bachelor- als masterstudenten), maar ook een groot aantal van elektrotechniek en verder nog andere faculteiten. Veel teamleden doen dit voor de hobby, maar er zijn ook studenten die bij URE hun bachelor eind-project doen of er afstuderen. Zo is vorig jaar bijvoorbeeld iemand afgestudeerd op het koolstofvezel monocoque, voor de auto die nu gebouwd wordt.

Dus is techniek saai? Ik dacht het niet ;)

Fotootje van de auto van afgelopen jaar:
http://uracingfiler.wtb.tue.nl/gallery/Fiorano08/IMG_9954%20(Medium).JPG

De acceleratie proef op Silverstone:
Accelerationby universityracing

.. en het ontwerp van de auto van dit jaar:
URE05 Design presentatie sluiterby URESander
URE05 Design presentatie URE05by URESander
@ Vinny: Ik was vergeten in te loggen. M’n CCleaner wist alle opgeslagen wachtwoorden! :evil: Zal er zo eens naar kijken wat dat kan verhelpen. Mijn vorige reactie was ook niet aan mijn profiel gekoppeld….

@ Citrofiel:
Jep, idd ligt autojournalist voor de hand! Heb vorig jaar ook al gekeken naar de journalisten-opleiding in Tilburg, maar daar zitten toch wat meer haken en ogen aan dan je zo zou denken. Ik zit met een lichamelijke beperking. Met een camera zeulen en op moeilijke locaties komen is dan weer wat gecompliceerder. Sowieso is voltijd te zwaar voor me, deeltijd is ’s avonds en dat is sowieso geen optie voor mij doordat ik dan meestal vaste zorgafspraken heb enzo :S Daarnaast afstand etcetera etcetera, pfff.

Ik doe er wel wat voor, wil onderzoeken of ik toch niet iets vergelijkbaars kan doen. Ligt momenteel op een laag pitje want ik doe ook nog Havo-examen dit jaar. Volgend jaar andere vakken op Havo-niveau want ik doe hett in deeltijd. :)

Een kennis van me heeft contacten met een student op de opleiding in Tilburg, die ga ik 1 dezer dagen mailen met vragen over de opleiding.

Vervolgopleiding kiezen heeft nog niet echt haast, maar dit bericht heeft me wel wat aan het denken gezet over meer mogelijkheden. Ik wil eigenlijk niet zo’n saaie, oa door AB genoemde, jhoernalist worden! ;)

De schrijfstijl van AB spreekt me erg aan, is 1 van de redenen dat ik op deze site mijn dagelijkse portie auto-nieuws tot me neem. Ook de schrijfstijl van Topgearmagazine vind ik leuk, lijkt wat op mijn schijfstijl. Ik blog zo af en toe ook wat op mijn hyves…vind ik wel leuk….

Dit bericht geeft weer aanleiding om misschien ook eens wat breder te kijken. Zullen m’n ouders blij mee zijn, die willen me de provincie niet meer uit hebben. :O
@ autoblog: sorry voor de erg lange reactie! :oops:
@StormRAM:

Niet alleen elektrowaggies dus ;)
@winky en bramster

Heel misschien is het dan beter gesteld in de oostelijke kant van de lage landen. Alhier is het triestig en ze kunnen het alleen maar met een hele hoop woorden van een oneindig aantal lettergrepen uitleg geven, maar het echt oplossen, daar hebben ze dan mijn nummer voor. Ze worden te technisch gebrainwashd een rekenmachine dus. Zelfs over een vijs indraaien willen ze intelligent doen. Voor een simpele boerenjongen is het al lang opgelost met een hamer, tot hun frustratie, want ze hebben het zo niet geleerd op school.

Je zou verbaasd zijn hoevaak mijn vakjes kloppen, maar ik klasseer niet op basis van opleiding (die ik trouwens ook ergens eens gevolgd heb), die betekend toch niets, eens je afgestudeerd bent, dan begint het echte leren, pech voor de laatstejaars die dachten dat ze er bijna vanaf waren. Nee ik klasseer op basis van hoe het hoofd eruit ziet. En voor de moraalridders dat heeft niets met het oppervlakkig baseren op het uiterlijk, maar de gezichtstrekken vertellen het hele karakter. En heb me nog maar een enkele keer vergist.

Ik had het trouwens over pakweg 95% van de industriele ingenieurs uit mechanica en zo, met de computerprogrammeurs op kop.

Jullie spreken over mensen met een ir titel die komen uit de universiteit, die zijn geen uitreken slaafjes in een pak van de c&a (zo noemt mijn vakje) maar hebben ook een persoonlijkheid.

om wat kracht bi te zetten drie citaten van Einstein, ook een slimme maar toch nog een gewone mens
Imagination is more important than knowledge
# “The only real valuable thing is intuition.”
# “Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius — and a lot of courage — to move in the opposite direction.”
Haha, mooi om de strijd tussen IO en WB hier terug te zien :-P

Ik ga trouwens volgens jaar Civiele Techniek in Enschede doen, want zonder goeie wegen heb je immers weinig aan Automotive Technology :-)
@ Marvin: Nee, nu niet meer nee… Er bestaan wel meer autotechnische opleiding in NL, mja, die heb ik niet op de Rai zien staan…. ;)
Automotive Technology… Hmm ok. En Automotive Engineering dan?
Ik heb zelf een half jaartje Automtive Engineering gedaan na m’n HTS Werktuigbouwkunde (begin vorig schooljaar). Ik ben er mee gestopt, mij te theoretisch, en niet echt wat ik zocht. Heb zelf de periode dat ik op de TU/e zat bij het raceteam gezeten (URE) en dat was wel echt gaaf.
[Reclame mode]Overigens doe ik nu verkort HTS Autotechniek in Arnhem, dat is wat minder theoretisch. Ook een goede studie! Met heel veel interessante projecten voor studenten (Motorraceteam, rallyteam, Dakar-team, Shell-ecomarathonteams etc) :P[/reclame mode]
@ Marvin: sorry, had je vorige reactie niet gelezen. :oops: Die kar ziet er best strak uit! Als ik nou iets meer verstand van techniek had en wat meer wiskundige capaciteiten, had ik graaaag meegewerkt aan zo’n race-bolide! :D
Weet er iemand of deze richting of iets dergelijks in België ook te volgen is via het pad van Burgerlijk Ingenieur?

MVG
@marvin

OK da’s mijn fout het gaat hier over een universiteit, ik ken niets van de Nederlandse schoolnamen, ik heb het vooral over hogescholen. Met die ingenieurs kom ik het meest in contact, vandaar de ‘vlugge’ link. Ook IO valt ook reuze mee

@mastertjen

Nu ik ken veel opleidingen waar ze nauwelijks stage hebben afhankelijk van hun eindwerk, zie hierboven en lees dat ik akkoord ga met het leren eens je werkt

En nu is het gedaan met typen

PS: Don’t blame me for beeing a jerk. Ik gedraag mij alleen zo tegen de ingenieurs (masters hogeschool dus) int bedrijf om hen te pesten, ze verdienen het.
Grappig dat ze hier nu mee komen. Over een jaar en een paar maanden moet ik een master kiezen (vanaf Elektrotechniek/Electrical Engineering) en deze staat hoog op het verlanglijstje! :)
Informeer mij, is de moedertaal van Nederland plotseling in het Engels veranderd. Of willen ze buitenlandse studenten aantrekken met hun Engelse titels.
@ R-R,

Veel, zo niet alle technische master opleidingen zijn na de invoering van het Bachelor- Master systeem volledig in de Engelse taal te volgen in plaats van de Nederlandse. Dus vandaar de engelse Master benaming.
@ R-R: Even aanvullen op Midi: en zo is je titel ook gelijk duidelijk in heel Europa en is daar dan ook officieel. Europees gezien staan alle Master-titels nu op hetzelfde niveau. Was tot een paar jaar geleden niet zo en was een Master-titel in Duitsland bijvoorbeeld heel anders gewaardeerd dan in Nederland.

Off-topic @ autoblog: Waarom moet ik telkens als ik de site bezoek telkens inloggen terwijl mijn wachtwoord toch opgeslagen wordt volgens het vinkje! Best irritant… Ben nu ook ingelogd, maar heb zo het idee dat deze reactie niet gelinkt wordt aan m’n profiel. :S

Heb de laatste versie van CCleaner amniversery edition, zou niet weten hoe ik standaard ingelogd blijf wat me toch het makkelijkst lijkt!
Leuk om te lezen! Ik ben zelf de vormgevingskant opgegaan, in combinatie met wat ondernemersschap en als basis industrieel ontwerp. Maar goed, zonder techniek en innovaties kom je als autobouwer natuurlijk nergens!
Verrassing! Bleek toch goed te zijn…. en daar snap ik dan weer niks van. :roll:
Technische Bestuurskunde lijkt er wel op, kzie dezelfde cursussen/vakken, alleen dan niet per se op de automotive industrie gericht…….
Maar ik zie bij deze opleiding dan weer geen bestuurlijk/management gerichte vakken
Die studie automotive wordt geleid door een prof. die een Renault Kangoo rijdt. Nou succes jullie daar. Een echte petrolhead.
Tom Master AT
@ ab: Kleren maken de man blijkbaar, inhoud is verder niet belangrijk.

Het verschil tussen AT en AES is dat AT een opleiding is die breder is, je krijgt hierbij ook een andere titel dan bij AES. De verwachting hier is dat we een verschuiving gaan krijgen van AES naar AT en dat AES over een jaar of 5 verdwenen is.

Eindhoven heeft overigens het alleenrecht op dit type master, dat is onderling afgesproken met de 3TU’s. Dit natuurlijk om het overheidsgeld maar 1 keer uit te geven. Laat ik het nog sterker zeggen, dit type opleiding is practisch uniek in Europa.

Het karakter van de opleiding is overigens internationaal, alle colleges zijn in het Engels omdat er gewoonweg buitenlandse studenten aanwezig zijn bij de colleges. Dit is overigens geen uitzondering, maar gewoon bij alle master opleidingen op de TU/e zo.

Mensen die meer informatie willen kunnen ten alle tijden contact op nemen met mij.
over 2 jaar doe ik als het goed is mijn examen in gymnasium :oops:
maar daarna wil ik of iets met aerodynamica (vliegtuigen etc.) of iets met auto’s gaan studeren. kan net zo goed HTS Arnhem worden, maar ik weet nog niet, Delft heeft ook wel studies. ik heb nog de tijd, dus ik blijf even lekker dubben :)

@ab waarschijnlijk komen alle leerlingen aan zetten in 3-series, MR2’s etc. de dat zijn eigenlijk de echte petrolheads….
Hmm,

Ik doe deze studie op HBO niveau.. Automotive Engineering wordt het bij ons genoemd. Werktuigbouwkunde met een specialisatie in de auto industrie. Moet zeggen dat het me wel aanspreekt, veel theorie maar ook wel voldoende praktijk.
Iedereen doet hier ook een autogerelateerd studie, kom ik aan met mn rechten….
ladyofthehouse
@ cedric

In Antwerpen kan je bachelor autotechnologie volgen zoals ik nu doe. Met je ingenieurs diploma kan je er wel geraken mits je in de autotechnologische vakken interesse heb maar dat zal wel :)

@ de betere ontwerper en USAdesigner

Hier in België kan je productdesign volgen. Voor een echte autodesignschool zal je in Duitsland moeten zijn denk ik. In Pforzheim +- 40 km van Stuttgart is er één. Toelatings voorwaarden zijn vrij streng. Ja kan altijd proberen om daar binnen te geraken. Als je er mee kan leven dat je tussen Japanners, Koreanen, Zweden, Duitsers, … zit. :)

Voor meer info contact me.
@ StormRAM; Flink wat haken en ogen, indeed. Lastig… Nou ja, ik kan je niet adviseren over studiekeuzes, ik kan er zelf namelijk nog niet eens uit komen. :mrgreen:
@StormRAM

Ik volg journalistiek in België (Gent) en over die lichamelijke beperking hoef je je niet te veel zorgen te maken, hoor ;) Niet iedereen hoeft namelijk met een camera op pad. Bij mij is het zo dat ik vanaf het 2e jaar kan kiezen tussen audiovisuele media en gedrukte media… Het is wel zo journalisten meer en meer meerdere taken zelf moeten uitvoeren (zelf foto’s maken enzo …), maar volgens mij is dat niet echt een punt in de opleiding. En de lectoren in kwestie houden daar dan ook wel rekening mee hoor ;)
Normaal gezien is een bacheloropleiding ook deeltijds mogelijk hoor, in mijn klas zit iemand die ook werkt tijdens zijn studies en dus ook niet zoveel komt. Je kunt je vakken over een grotere tijd spreiden als je wilt, dmv van een persoonlijk deeltraject (PDT). De persoon die instaat voor leerbegeleiding in de school kan je helpen om alles in goede banen te leiden. Of alles in Nederland ook zo is weet ik niet, maar in België lukt het zeker hoor ;)

En eens je afgestudeerd bent, kan je nog alle kanten uit. Niet enkel zelf op pad gaan, maar ook eindredactie ofzo… En met de talenkennis die je opdoet in die opleiding staat niet enkel journalistiek voor je open.
Als je droomt van autojournalistiek moet je dat zeker doen. Dat ga ik ook proberen, maar volgens mij raak je daar nogal moeilijk in. Ik heb het eens gevraagd aan mijn lector en die zei dat er in de autojournalistiek vooral met freelancers gewerkt wordt en dat het geld dat ze bieden voor je artikels nogal verschillen van blad tot blad…

Maar ja, ik heb nog wat meer dan 2 jaar te gaan (als alles volgens plan verloopt toch :P ), dus we zien wel wat er nog allemaal verandert ;)
Als je brede interesses hebt en goed de pen of het woord hanteert, dan kan ik je de richting journalistiek alleen maar aanraden. Alleen, brede interesse is een must, anders zijn bepaalde vakken of periodes redelijk lastig… Volgend jaar kan ik kiezen tussen enkele sectoren (zoals politiek, cultuur, lifestyle, etc.), maar of dan alles daar zal rond draaien is nog een vraagteken.

Als je meer info wilt, moet je maar iets laten weten.
@Relief: Weet je wat ik raar vind? Dat als je als WB’er bijv. een master fysiotherapie wilt volgen je een schakelprogramma moet doen voordat je mag beginnen, maar als je als IPO’er met je BSc een IO master wilt volgen, je ook een even lang schakeprogramma moet doorgaan… Je zou zeggen dat het redelijk aansluit, toch?
@Revvji: Kijk, dat is nou info waar ik concreet wat aan heb. :D Ik hoop dat ze in Tilburg net zo zijn als jouw school in Gent. Ik heb idd wel een bredere interesses. Politiek en cultuur interesseren me ook wel.
En ja, ik wil wel graag iets meer info. PDT is een nieuw begrip voor me… Weet ook nog niet hoe ik mijn uren kan verdelen enzovoorts. Maar, eh, het is nu ochtend, ben nog niet wakker enzo. Contact me maar op de een of andere manier. ;) Ben benieuwd naar jouw ervaringen in Gent. Is toch ook best wel aan te rijden vanaf Zeeland. :)

@ Citrofiel: Succes! :D
TU/e rules

groet, ir. Sjazz
Uiteindelijk maakt de gevolgde opleiding allemaal niet zoveel uit, die geeft je een startkwalificatie. Een bedrijf dat een ingenieur zoekt met specifieke kennis weet dat de kans klein is dat ze juist die persoon vinden.

Want zelfs een specifiek op automotive gerichte opleiding is al zo breed, dat de echte specialisten toch nog verder opgeleid worden.

Maak je derhalve niet al te druk over een studiekeuze, vrijwel elke technische opleiding geeft je een startbrevet.

Kijk vooral naar waar je je het beste kunt ontwikkelen op de niet studie vaardigheden, dat bepaalt uiteindelijk het verdere verloop van je loopbaan. Succes :-)
Janjaapkarelkees
@Relief
IO is een cursus kleien ;)

Maar als de URE tussen de comments staat, kan DUTracing natuurlijk niet ontbreken :D:
http://dutracing.nl

Vorig jaar gewonnen in Duitsland en 2e in Engeland

Maarja je bent natuurlijk niet echt practisch ingestelt, als je je eigen koolstofvezel monocoque, velgen etc ontwerpt en bouwt..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).